abonnement Unibet Coolblue
pi_105126071
'Privatisering gevangenis levert niks op'

Als Nederlandse gevangenissen worden geprivatiseerd leidt dat niet tot verlaging van de operationele kosten. Dat zou het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) hebben becijferd in een rapport waarop het televisieprogramma Nieuwsuur de handen zegt te hebben gelegd.

Het kabinet denkt over privatisering, in de hoop daarmee goedkoper uit te zijn. Een woordvoerder van staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) kon vrijdagavond niet reageren. Het rapport is nog vertrouwelijk. Na het kerstreces komt er een beleidsreactie.

bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)vert_niks_op___.html

WODC is een onderdeel van het Ministerie van Justitie.

Oftewel een onderzoek van: wij van WC eend adviseren WC eend.

Als je bv mensen van Nijerode erop zet, dan krijg je een heel ander antwoord.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  zaterdag 3 december 2011 @ 07:11:18 #2
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105126074
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 07:09 schreef cempexo het volgende:
Als je bv mensen van Nijerode erop zet, dan krijg je een heel ander antwoord.
Dan heb jij vast het antwoord van Nijerode en kun je die hier publiceren.
pi_105126130
Probeer je nou te zeggen dat ministeries geen eigen onderzoek zouden moeten doen op hun eigen beleidsterrein, maar dat aan externen zouden moeten uitbesteden?
pi_105126208
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 07:54 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Probeer je nou te zeggen dat ministeries geen eigen onderzoek zouden moeten doen op hun eigen beleidsterrein, maar dat aan externen zouden moeten uitbesteden?
Als je ambtenaren van het ministerie van justitie uit laat zoeken of het ministerie van justitie de meest geschikte kandidaat is om een gevangenis te beheren, dan zou het antwoord wel eens positief uit kunnen pakken.

Laat je dit door een onafhankelijk extern adviesbureau doen, dan weet je in ieder geval dat er geen belangenverstrengeling is.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_105126230
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 07:54 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Probeer je nou te zeggen dat ministeries geen eigen onderzoek zouden moeten doen op hun eigen beleidsterrein, maar dat aan externen zouden moeten uitbesteden?
onafhankelijken...interne als wel externe moeten gescreend worden daar op.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_105126254
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 08:12 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Als je ambtenaren van het ministerie van justitie uit laat zoeken of het ministerie van justitie de meest geschikte kandidaat is om een gevangenis te beheren, dan zou het antwoord wel eens positief uit kunnen pakken.

Laat je dit door een onafhankelijk extern adviesbureau doen, dan weet je in ieder geval dat er geen belangenverstrengeling is.
Ik begrijp waar je heen wil, maar de vraagstelling is hier niet of justitie de meest geschikte kandidaat is om gevangenissen te beheren. De vraag is of het operationele beheer zelf gedaan moet worden of beter kan worden ingekocht. Welke belangen zijn er volgens jou verstrengeld? In het bedrijfsleven worden dit soort "make or buy" beslissingen aan de lopende band genomen, en daar rept niemand over belangenverstrengeling.
pi_105126382
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2011 08:23 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ik begrijp waar je heen wil, maar de vraagstelling is hier niet of justitie de meest geschikte kandidaat is om gevangenissen te beheren. De vraag is of het operationele beheer zelf gedaan moet worden of beter kan worden ingekocht. Welke belangen zijn er volgens jou verstrengeld? In het bedrijfsleven worden dit soort "make or buy" beslissingen aan de lopende band genomen, en daar rept niemand over belangenverstrengeling.
Het verschil is de portemonnee. Het bedrijfsleven betaalt zelf de schade als het een verkeerde beslissing is. De overheid laat de burger die rekening (met een schouderophaling erbij) betalen.

Daarnaast zal het bedrijfsleven opnieuw en snel gaan zoeken naar een beter alternatief.

De overheid heeft zo haar eigen -reeds bekende- tempo.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_105126454
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 08:46 schreef cempexo het volgende:

[..]

Het verschil is de portemonnee. Het bedrijfsleven betaalt zelf de schade als het een verkeerde beslissing is. De overheid laat de burger die rekening (met een schouderophaling erbij) betalen.

Daarnaast zal het bedrijfsleven opnieuw en snel gaan zoeken naar een beter alternatief.

De overheid heeft zo haar eigen -reeds bekende- tempo.
Volgens mij ging dit onderzoek nou juist over de portemonnee. Maar jij hebt de conclusie kennelijk al gemaakt. Dan privatiseren we toch zonder te onderzoeken of dat zo slim is?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 03-12-2011 09:01:06 ]
pi_105126533
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2011 08:59 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Volgens mij ging dit onderzoek nou juist over de portemonnee. Maar jij hebt de conclusie kennelijk al gemaakt. Dan privatiseren we toch zonder te onderzoeken of dat zo slim is?
De kosten in de VS voor het opsluiten van 1 gevangene liggen onder de $40. In Nederland betalen ze 190 euro per gevangene. Iets zegt me dat een bedrijf het goedkoper kan doen dan 190 euro per dag.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_105126559
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2011 08:59 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Volgens mij ging dit onderzoek nou juist over de portemonnee. Maar jij hebt de conclusie kennelijk al gemaakt. Dan privatiseren we toch zonder te onderzoeken of dat zo slim is?
Je leest -willens en wetens?!- niet goed.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_105126613
quote:
Ik denk dat ze het in Noord-Korea nog goedkoper doen.
pi_105126642
quote:
In de VS is het gevangeniswezen dan ook een volledige industrie met een fikse productie. Gevangenen worden een onmisbare schakel in de economie. Wellicht kunnen ze over enkele jaren een begin maken met de infrastructuur die in delen van de VS niet onderdoet voor het gemiddelde 3e wereldland.
Wie kan spellen spelen kan spelen spellen.
pi_105126649
quote:
Ik zou liever een vergelijking zien met landen met een meer vergelijkbaar gevangenisregime, met het verschil dat het bedrijfsleven een grotere rol heeft. Zo'n vergelijking met de VS zegt weinig als we niet weten welk deel van het verschil behaald is door verslechtering van het leven in gevangenissen. Dergelijke winst hangt niet samen met efficiëntie maar met het maken van keuzes.
pi_105126682
quote:
In Amerika zit bijna 1 procent van de hele bevolking in het gevang (tov ongeveer 1 promille in Nederland), op zo'n schaal kun je het allicht veel goedkoper maken. Zeker als je gevangenen ook nog eens behandelt als gratis werkkrachten. Zeg maar gerust slaven.
pi_105127011
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 07:11 schreef betyar het volgende:

[..]

Dan heb jij vast het antwoord van Nijerode en kun je die hier publiceren.
Touché
pi_105127559
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 december 2011 09:27 schreef Farenji het volgende:

[..]

In Amerika zit bijna 1 procent van de hele bevolking in het gevang (tov ongeveer 1 promille in Nederland), op zo'n schaal kun je het allicht veel goedkoper maken. Zeker als je gevangenen ook nog eens behandelt als gratis werkkrachten. Zeg maar gerust slaven.
Dit dus.

Overigens zijn zat Nederlanders te porren voor het dehumaniseren van gevangenen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zaterdag 3 december 2011 @ 11:10:36 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_105128108
Een bedrijf kan toch ook zelf onderzoeken of het nuttig is bepaalde divisies af te stoten of bepaalde markten te betreden? Waarom zou een ministerie dat dan niet kunnen?
pi_105128206
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 december 2011 09:58 schreef Ludd het volgende:

[..]

Touché
nee hoor dat heb ik niet...het gaat mij om de correcte onpartijdige gedachte...wel met een zakelijk gedachte...het is de -inventieve- marktwerking wat aan de orde is...dat moet je niet aan ambtenaren over laten.... deze denken binnen bestaande structuren.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_105128268
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 11:10 schreef Hexagon het volgende:
Een bedrijf kan toch ook zelf onderzoeken of het nuttig is bepaalde divisies af te stoten of bepaalde markten te betreden? Waarom zou een ministerie dat dan niet kunnen?
deze denken binnen bestaande structuren.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_105128414
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 11:16 schreef cempexo het volgende:

[..]

nee hoor dat heb ik niet...het gaat mij om de correcte onpartijdige gedachte...wel met een zakelijk gedachte...het is de -inventieve- marktwerking wat aan de orde is...dat moet je niet aan ambtenaren over laten.... deze denken binnen bestaande structuren.
Ik zal wel hardstikke stom zijn, maar wat is nu je argument: vermeende belangenverstrengeling (en welke belangen zijn dan precies verstrengeld?) of dat ambtenaren allemaal stereotypische structuurvolgers zijn die niet out of the box kunnen denken?
pi_105128759
Heeft het WODC dat onderzoek zelf uitgevoerd of een onderzoeksvraag uitgezet bij een bureau? Zo overdreven veel onderzoek doen ministeries namelijk niet zelf.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_105128828
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 11:43 schreef du_ke het volgende:
Heeft het WODC dat onderzoek zelf uitgevoerd of een onderzoeksvraag uitgezet bij een bureau? Zo overdreven veel onderzoek doen ministeries namelijk niet zelf.
Ik neem aan dat ze dat zelf hebben gedaan. Onderzoek doen is de hoofdtaak van het WODC (Wetenschappelijk Onderzoek- en DocumentatieCentrum).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-12-2011 11:48:25 ]
pi_105128845
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 07:09 schreef cempexo het volgende:
Als je bv mensen van Nijerode erop zet, dan krijg je een heel ander antwoord.
Die ballentent aan de Vecht? :D

Ik denk overigens wel dat je het aanbieden van gevangenisruimte en het bevolken er van met personeel wel aan de markt over kan laten. In de concessievoorwaarden kun je prima richting geven aan hoe je als overheid wil dat de taak uitgevoerd wordt.
pi_105128869
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2011 11:47 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ik neem aan dat ze dat zelf hebben gedaan. Onderzoek doen is de hoofdtaak van het WODC (Wetenschappelijk Onderzoek- en DocumentatieCentrum).
Dat zegt niet altijd iets ;)
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_105128896
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 11:48 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Die ballentent aan de Vecht? :D
:D.

Al zal de bedrijfsvoering van gevangenissen vast efficiënter kunnen. Vergelijken met de VS waar men toch iets andere normen en waarden hanteert waar het gaat om gevangenen lijken me echter niet zo zinnig. Dan kan je het beter in Europees verband vergelijken.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')