Het bijzondere eraan is dat er mensen zijn die gek genoeg zijn om het geld ervoor neer te leggen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:17 schreef betonronde het volgende:
Zoals de topic al zegt, ik kan me niet indenken dat je het verschil hoort tussen zeg 35 euro de meter, (ook duur) of 700 euro de meter speakerdraad.
Wat is daar nu zo bijzonder aan? Speakerdraad van 700 euro?
per wat? meter? rol? pallet?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:22 schreef betonronde het volgende:
van puur goud, kan ik me indenken.....maar ik was op een zogenaamde audiofiele winkel aan het kijken, en zag daar speakerdraad, van wel 700 euro, en het was nog afgeprijsd ook...
Dat is sowieso niet het geval, de 'dichtheid' van koper is een van de factoren die het geluid KUNNEN beïnvloeden.quote:
PER METER....je zal maar leip zijn om dat te betalen....quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:24 schreef gateway het volgende:
[..]
per wat? meter? rol? pallet?
ik zou zeggen: Koper is koper, dus gewoon zorgen dat de kabel dik genoeg is (zeker bij grote afstanden)
Wanneer je voor duizenden of tienduizenden euro's aan apparatuur hebt staan geloof je vanzelf dat die kabel ook nog verschil gaat maken.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:33 schreef betonronde het volgende:
Zo had ik op mijn kamertje vroeger, en das wel erg lang geleden, een setje speakers van Ter Meulen in Rotterdam, en 30 ct per meter draad erbij. En blazen zeg.....kan me niet indenken dat 700 euro kabel echt zo veel beter is.
Dat zou best eens kunnen.....quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:34 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Wanneer je voor duizenden of tienduizenden euro's aan apparatuur hebt staan geloof je vanzelf dat die kabel ook nog verschil gaat maken.
Een beetje maar niet veel. De gemiddelde muzieksmaak maakt het meestal niet 'rendabel'quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:40 schreef betonronde het volgende:
Daarom vraag ik het me ook af, maakt dat nou echt wat uit...?
Dat vind jij, dat vind ik maar een audiofiel wordt leip als je gewoon koperdraad met het heilige draad vergelijktquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:45 schreef TimMer1981 het volgende:
Koperkabel van voldoende dikte voldoet prima; kan iedere electrotechnicus je vertellen. Einde verhaal.
True, maar het frequentiebereik bepaalt niet de kwaliteit van een koptelefoon.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:46 schreef betonronde het volgende:
Net als dat je wel eens koptelefoons ziet, van wel 2hz tot 25.000 hz bereik. Een mens hoort niet eens zo goed.
Dat kan ik me wel indenken, maar de winkels proberen je wel ervan te overtuigen dat dat bereik beter isquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:48 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
True, maar het frequentiebereik bepaalt niet de kwaliteit van een koptelefoon.
Ik ben ook een audiofiel (ik houd van zuiver, helder, gedetailleerd en "schoon" geluid), maar wel een nuchtere audiofiel. Is het niet empirisch te bewijzen? Dan is het onzin.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:47 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Dat vind jij, dat vind ik maar een audiofiel wordt leip als je gewoon koperdraad met het heilige draad vergelijkt
Precies, het is een psychologisch effect, wanneer iemand bijvoorbeeld 100.000 euro uitgeeft aan apparatuur ga je 'natuurlijk' geen kabeltje van 1 euro de meter gebruiken. De prijs van die kabel moet dan in verhouding staan, dus dan praat je over dit soort kabels.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:53 schreef betonronde het volgende:
Het is denk ik alleen maar wat de gek er voor geeft....
Buiten dat, je kan dan lekker pochen tegen je visite, denk dat dat ook meespeelt.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:55 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Precies, het is een psychologisch effect, wanneer iemand bijvoorbeeld 100.000 euro uitgeeft aan apparatuur ga je 'natuurlijk' geen kabeltje van 1 euro de meter gebruiken. De prijs van die kabel moet dan in verhouding staan, dus dan praat je over dit soort kabels.
Ik denk dat wanneer je een dergelijke set hebt staan de speakerkabels het minst interessant zijnquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 21:00 schreef betonronde het volgende:
[..]
Buiten dat, je kan dan lekker pochen tegen je visite, denk dat dat ook meespeelt.
is wel een hoger dichtheid, mjah, wel erg stug.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 21:03 schreef betonronde het volgende:
Zou massieve kabel eventueel dan nog beter zijn? Van die elektro kabels die in je plafond zitten.
Dat wel. Moet de rest van je setje er ook wel naar zijn natuurlijk en 'in verhouding staan'.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 21:07 schreef betonronde het volgende:
Dat is wel zo, maar ik dacht aan een betere geleiding van electro kabels.
Ik had het ook niet over een 199 euro setje, maar ik heb binnenkort een old-school setje van Philips uit de 900 serie, en ik vroeg me af hoezo 700 euro kabel dan wel of niet goed is.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 21:16 schreef oink_oink het volgende:
[..]
Dat wel. Moet de rest van je setje er ook wel naar zijn natuurlijk en 'in verhouding staan'.
Op een Sony torentje van 199 eurie heeft het weinig zin.
quote:
Speakers kunnen dat geld waard zijn; kabeltjes niet.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 00:45 schreef Isegrim het volgende:
Ach ja, ik ken iemand die boxen van 25 mille heeft. Ik vind het zonde. Maar ik heb niet zoveel met muziek.
Voor zo'n 30-60 euro per meter heb je perfecte kabels. Met een modaal high-end setje, zeg een Yamaha installatie met Canton speakers hoor je zeer zeker verschil met een kabeltje van 3 euro. Maar om het verschil te horen tussen een kabeltje van 60 euro of 700 euro heb je eerder top-end apparatuur nodig en getrainde oren.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 19:11 schreef betonronde het volgende:
Denk ook niet dat het uitmaakt of je 3 euro betaald of 700 euro de meter. Het is net als met een horloge, het is maar net wat de gek er voor over heeft.
En een akoestisch perfecte ruimte; allemaal bullshit in het dagelijkse leven dus.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 19:25 schreef oink_oink het volgende:
[..]
Voor zo'n 30-60 euro per meter heb je perfecte kabels. Met een modaal high-end setje, zeg een Yamaha installatie met Canton speakers hoor je zeer zeker verschil met een kabeltje van 3 euro. Maar om het verschil te horen tussen een kabeltje van 60 euro of 700 euro heb je eerder top-end apparatuur nodig en getrainde oren.
top endquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 20:58 schreef betonronde het volgende:
En mag ik vragen, wat is dan top-end apparatuur volgens jou?
Euh, Nakamichi? Om maar een merk op te gooien.
Ik hoop niet dat iemand ooit MP3's afspeelt op dit ding.quote:
ziek iddquote:Op maandag 17 oktober 2011 18:46 schreef Knarf het volgende:
[..]
Ik hoop niet dat iemand ooit MP3's afspeelt op dit ding.
Ter Meulen, hoe epischquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:33 schreef betonronde het volgende:
Zo had ik op mijn kamertje vroeger, en das wel erg lang geleden, een setje speakers van Ter Meulen in Rotterdam, en 30 ct per meter draad erbij. En blazen zeg.....kan me niet indenken dat 700 euro kabel echt zo veel beter is.
Dikke lul. Niemand hoort het verschil. Ik heb nog geen enkele dubbelblinde test gezien waarin echte audiofielen het verschil duidelijk konden horen. Ze vertikken het ook steevast mee te werken aan dat soort tests. Kijk maar naar het "coathanger" verhaal een paar posts terug.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 19:25 schreef oink_oink het volgende:
Voor zo'n 30-60 euro per meter heb je perfecte kabels. Met een modaal high-end setje, zeg een Yamaha installatie met Canton speakers hoor je zeer zeker verschil met een kabeltje van 3 euro. Maar om het verschil te horen tussen een kabeltje van 60 euro of 700 euro heb je eerder top-end apparatuur nodig en getrainde oren.
Audiofilie is een vorm van religie.quote:Op maandag 17 oktober 2011 20:04 schreef Catbert het volgende:
Dikke lul. Niemand hoort het verschil. Ik heb nog geen enkele dubbelblinde test gezien waarin echte audiofielen het verschil duidelijk konden horen. Ze vertikken het ook steevast mee te werken aan dat soort tests. Kijk maar naar het "coathanger" verhaal een paar posts terug.
Klonk echt fantastisch! Ik had ineens 3D-geluid.quote:Dat kon ik gratis meenemen van m'n werk.![]()
Dit is ECHT belachelijk, dit bewijst dat er echt te domme mensen op deze aarde rondlopen die dit dus gewoon kopen waardoor deze onzin kan blijven voortbestaanquote:Op maandag 17 oktober 2011 23:09 schreef Me_Wesley het volgende:
Mensen die geen ¤37.000 overhebben voor een 2,5m kwaliteitskabel
Niet haten!quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:09 schreef Me_Wesley het volgende:
Mensen die geen ¤37.000 overhebben voor een 2,5m kwaliteitskabel
quote:Because "just cable" is an inefficient, single articulation pole low-pass filter and is extremely inefficient at transporting power equally across the entire audio bandwidth.
Alleen zijn audiofielen een stuk minder gewelddadig, incestueus en pedofiel.quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:57 schreef vriendelijkevriend het volgende:
[..]
Audiofilie is een vorm van religie.
Maar jij bent dan ook die uitzondering die de regel bevestigtquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 10:02 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Leuk verhaal, Bart, maar ik hoor toch echt het verschil. Het geluid is zoveel mooier, maar dat merk je alleen bij apparatuur die zo goed als de mijne, beluisterd door mijn hoogontwikkelde oren. Dat jij dat nou niet hoort.
ze willen elke kraak en elk stukje ruis in HD horenquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 10:39 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ja of veel geld uitgeven aan geluid en dan vynil gaan luisteren met gekraak en geruis, dat snap ik ook niet.
Welke formule uit de derde klas met natuurkunde relateert de weerstand van een kabel aan de vervorming van . . . de kabel?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 09:07 schreef Bart het volgende:
Wat een klets.
Het enige dat boeit is de diameter van de aders. Hoe dunner de kabel, hoe meer weerstand dus hoe meer vervorming. Als je weet hoeveel stroom er door de kabel maximaal loopt (simpel te berekenen aan de hand van het vermogen van de installatie), en je weet hoe lang de kabel is, en je weet hoeveel weerstand je maximaal wil hebben voor een vervorming die niet meer hoorbaar is, dan kun je met een formule die in de derde klas met natuurkunde al aangeleerd wordt al berekenen [...]
Je snapt het ook niet he? Vinyl is zoveel beter geluid, want dat is analoog, en dus geen verlies. Echt, als je dat hoort op mijn top-end apparatuur, dat verschil zeg!quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 10:39 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ja of veel geld uitgeven aan geluid en dan vynil gaan luisteren met gekraak en geruis, dat snap ik ook niet.
Je kan de weerstand van een kabel uitrekenen aan de hand van de lengte, de dikte en de soortelijke weerstand van het materiaal. R=rho*l/A. Levert deze grafiek op:quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 11:14 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Welke formule uit de derde klas met natuurkunde relateert de weerstand van een kabel aan de vervorming van . . . de kabel?
Ja, de weerstand (ohms dan). Maar jij had het over vervorming.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 11:19 schreef Bart het volgende:
[..]
Je kan de weerstand van een kabel uitrekenen aan de hand van de lengte, de dikte en de soortelijke weerstand van het materiaal. R=rho*l/A. Levert deze grafiek op:
[ afbeelding ]
Als je onder een halve Ohm zit, dan merk je er al niets meer van met je consumentenapparatuur.
Ja, die hangt samen met de weerstand. Hoe hoger de weerstand van de kabel des te meer zal het geluid vervormen door demping in de kabel.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 11:20 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Ja, de weerstand (ohms dan). Maar jij had het over vervorming.
Klinkt als een leuk verhaal. Maar de speakers zie ik helemaal niet terugkomen in jouw verhaal, terwijl die dan toch wel degelijk van belang zijn, of zie jij dat anders?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 11:22 schreef Bart het volgende:
[..]
Ja, die hangt samen met de weerstand. Hoe hoger de weerstand van de kabel des te meer zal het geluid vervormen door demping in de kabel.
Natuurlijk zijn de speakers van belang voor de geluidskwaliteit, maar niet in een relatie met de prijs van de kabel. En daar gaat dit topic over, zoals je misschien gelezen hebt. Of je nou dure of goedkope speakers aan een kabel hangt, het geluid wordt niet beter door een 1,5mm2 kabel van 89 euro per meter te gebruiken in plaats van een 1,5mm2 kabel van 89 cent per meter.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 11:24 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Klinkt als een leuk verhaal. Maar de speakers zie ik helemaal niet terugkomen in jouw verhaal, terwijl die dan toch wel degelijk van belang zijn, of zie jij dat anders?
Ok, je visie is duidelijk.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 11:27 schreef Bart het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn de speakers van belang voor de geluidskwaliteit, maar niet in een relatie met de prijs van de kabel. En daar gaat dit topic over, zoals je misschien gelezen hebt. Of je nou dure of goedkope speakers aan een kabel hangt, het geluid wordt niet beter door een 1,5mm2 kabel van 89 euro per meter te gebruiken in plaats van een 1,5mm2 kabel van 89 cent per meter.
Je hebt helemaal gelijk, die dure kabels worden door een speciaal imaginair filter gehaald om te voorkomen dat er blindvermogen verloren gaat in de kabel!quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 11:43 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Duidelijk, maar beperkt. Je hebt het over zuiver ohmse weerstand. De kabel werkt als condensator, zeker bij grote lengtes, dus je moet het over impedantie hebben. Het imaginaire deel mag dan verwaarloosbaar klein zijn, maar een selecte groep mensen (waaronder ik) hoort het verschil wel, en het is echt afschuwelijk, zo dof en levenloos als het geluid wordt met kabel van minder dan E100,- per meter.
Gelukkigquote:
Exact. Maar dat snappen audion00bs niet, hoe rijk ze ook zijn...quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 11:33 schreef Henno het volgende:
Als je een schilderij verplaatst in je kamer, dan verandert het geluid meer dan wanneer je een kabel van ¤ 30K gebruikt
Natuurlijk hoor jij dat als je naar de Ramones en PJ Harvey luistert, is echt muziek waarbij je alle finesse wilt horen, die ene strijker links achterin te kunnen onderscheidenquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 11:43 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Duidelijk, maar beperkt. Je hebt het over zuiver ohmse weerstand. De kabel werkt als condensator, zeker bij grote lengtes, dus je moet het over impedantie hebben. Het imaginaire deel mag dan verwaarloosbaar klein zijn, maar een selecte groep mensen (waaronder ik) hoort het verschil wel, en het is echt afschuwelijk, zo dof en levenloos als het geluid wordt met kabel van minder dan E100,- per meter.
Huh, wil je zeggen dat de Ramones geen strijkers in hun studiowerken hebben zitten? Oh wacht, jij hebt dat nooit gehoord met je goedkope speakerkabels!quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 15:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Natuurlijk hoor jij dat als je naar de Ramones en PJ Harvey luistert, is echt muziek waarbij je alle finesse wilt horen, die ene strijker links achterin te kunnen onderscheiden
![]()
![]()
![]()
![]()
Goede reddingquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 16:03 schreef vriendelijkevriend het volgende:
[..]
Huh, wil je zeggen dat de Ramones geen strijkers in hun studiowerken hebben zitten? Oh wacht, jij hebt dat nooit gehoord met je goedkope speakerkabels!
Dat compenseer je door de kabel in een lus te leggen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 11:43 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Duidelijk, maar beperkt. Je hebt het over zuiver ohmse weerstand. De kabel werkt als condensator, zeker bij grote lengtes,
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |