Laat je niet afschrikken. Ik ben er ondertussen achter dat kennis maar een klein deel van je succes bepaalt. Niet dat kennis onbelangrijk zou zijn, maar er komt zo veel meer kijken dan kennis alleen. Waar het om gaat is creativiteit, durf, eerlijk zijn tegen jezelf en de mensen om je heen, en wanneer het echt nodig is hard werken. Efficient lui zijn helpt ook.quote:Op donderdag 21 april 2011 11:15 schreef perseverance het volgende:
Op de universiteit waar ik nu zit, merk ik duidelijk het verschil tussen mij en de studenten die wél hun bachelor op een fatsoenlijke uni hebben gedaan. Met de Nederlandse mentaliteit kom je er dan gewoon niet en ik moet concluderen dat ik in een mogelijk academische carriere altijd achtervolgd zal worden door mijn gebrekkige basis.
Het is MI een misvatting dat je met geld talent binnenhaalt. Je krijgt bijvoorbeeld zelf drie keer niks als je bij Harvard een postdoc gaat doen.quote:Op donderdag 21 april 2011 11:39 schreef speknek het volgende:
Helemaal mee eens. De echte topstudenten uit het buitenland krijg je toch niet, hoeveel geld je er ook inpompt. Die gaan eerst naar Amerika toe, als ze daar afgewezen worden naar Engeland, en daarna pas naar Nederland. En die rejects zijn niet noemenswaardig beter dan Nederlandse studenten. Het enige waar je liever buitenlanders voor wil hebben is dat ze van een andere opleiding afkomen en zo andere kennis meenemen, maar zoals gezegd, daar helpt onze goede promovendussalaris wel aan bij (nog wel, de overgang naar graduate school gaat daar niet bij helpen).
Die mensen komen idd het verst, maar ze gaan uiteindelijk wel op hun bek. Macht maakt hongerig, en als ze eenmaal hun eigen koninkrijkje hebben, dan is het moeilijk om daar afstand van te doen. Als je op die positie bent gekomen op basis van een grote bek, dan is het heel erg moeilijk om jezelf jaar in jaar uit te bewijzen. Uiteindelijk draait het toch echt om de resultaten - daar hoef je niet slim voor te zijn, of veel kennis voor te hebben, maar daar moet je wel een goede wetenschapper voor zijn.quote:Op donderdag 21 april 2011 11:45 schreef speknek het volgende:
Ook in de wetenschap komen de mensen met de grootste bek het verst, en is voorzichtig zijn omdat je alle mitsen en maren weet een handicap.
quote:
Pretstudie, waarmee ik ook meteen het verhaal van die vriend van je kan onderstrepen. Ben zelf ook van een Beta-studie naar een Gamma-studie overgestapt.quote:Op woensdag 20 april 2011 23:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Welke richting?
Ik ben nog niet lang genoeg actief op dit forum om dit soort details van anderen al te kennen.
Vertrekken de toppers aan jouw faculteit naar de U.S.A. of de U.K. zogauw ze de kans krijgen?
Eigenlijk helemaal mee eens.quote:Op donderdag 21 april 2011 11:15 schreef perseverance het volgende:
Vorig jaar mei, 111 bursalen waarvan 47 vrouwen. Het schijnt dat er minder vrouwen hebben gesolliciteerd en bovendien zijn de cijfers mogelijk enigszins aangepast.
Ik denk dat er voor een beurs zoals deze een algemeen belang is voor Nederland en ik denk dat het jammer is dat de beurs voor Nederlandse studenten wordt afgeschaft.
De redenatie "De universiteiten zijn hier toch goed genoeg?" is kortzichtig en bekrompen. Sommige universiteiten in het buitenland zijn daadwerkelijk beter: het niveau kan hoger zijn doordat ze selectief kunnen zijn en dus goede studenten kunnen uitkiezen. Ik heb in Nederland met niks doen een BSc Natuurkunde cum laude gehaald. Helaas was ik in mijn eerste in tweede jaar tevreden met hoge cijfers en dacht ik dat ik goed bezig was, ook al deed ik niet veel. Op de universiteit waar ik nu zit, merk ik duidelijk het verschil tussen mij en de studenten die wél hun bachelor op een fatsoenlijke uni hebben gedaan. Met de Nederlandse mentaliteit kom je er dan gewoon niet en ik moet concluderen dat ik in een mogelijk academische carriere altijd achtervolgd zal worden door mijn gebrekkige basis.
Verder: er zijn circa 100 beurzen voor Nederlandse studenten en 150 voor buitenlandse studenten die naar Nederland willen komen. Dat laatste is denk ik onnodig: Nederland trekt al buitenlands talent aan vanwege het feit dat de PhD vergoeding vrij hoog is, en in tegenstelling tot sommige andere landen, ook beschikbaar voor buitenlandse studenten!
Wat ook niet helemaal terecht is: de beurs is beschikbaar voor alle studierichtingen. Misschien wel meer dan de helft van de Nederlandse beursstudentjes gaan masters doen in management / finance, of naar de Harvard Law School / Business schools, ectcetera. Ik vind het niet nodig dat de Nederlandse staat de nouveau riche in het zadel helpt. Die mensen moeten maar in zichzelf investeren, dat verdienen ze makkelijk terug. Belangrijker is dat studenten die verder willen in de wetenschap geholpen worden: met een postdoc loontje betaal je die lening van 30k namelijk niet eventjes in een half jaartje terug.
Dus als er dan toch bezuinigd moet worden: mijn aanbeveling:
- beurs voor buitenlandse studenten afschaffen
- focus op studenten die een wetenschappelijke carrière ambiëren
- beursbedrag mag iets lager
PhD studenten worden door onderzoeksgroepen ingehuurd - onderzoeksgroepen kunnen dat salaris in principe zelf betalen.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:44 schreef oompaloompa het volgende:
Een kanttekening, er wordt ook gesproken over het afschaffen van loon voor phd-studenten, dan is zo'n beurs weer wel nodig om buitenlandse toppers naar NL te halen.
Ik weet niet zeker of ik jou goed begrijp / jij mij begrijpt. De plannen die ik heb gelezen stelden voor om de phd-periode door de student zelf te laten betalen d.m.v. een studiebeurs.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:51 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
PhD studenten worden door onderzoeksgroepen ingehuurd - onderzoeksgroepen kunnen dat salaris in principe zelf betalen.
Eigenlijk zou dat wel een goede ontwikkeling zijn. Want nu worden er vaak PhDs ingehuurd, omdat het goedkope arbeidskrachten zijn (goedkoop, ze zijn eigenlijk gratis), maar of het allemaal zo efficient is wat er gebeurt... Kijk zo'n PhDer zit er wel 4 jaar aan vast, doet (te) vaak werk dat er eigenlijk niet toe doet, omdat de onderzoeksgroep niet heeft kunnen laten zien dmv goede onderzoeksvoorstellen waarom het onderzoek nuttig is, en verknalt daar wel effe 4 levensjaren.
Dit pleit er juist voor om die beurzen per direct af te schaffen. Betaal PhD studenten alleen uit onderzoeksgeld, omdat daarmee impliciet is aangetoond dat het werk dat ze gaan doen, nuttig is, of in ieder geval van hoge kwaliteit is.
Helemaal. En daarin blijkt het Nederlandse academisch onderwijs echt van een hoog niveau te zijn hoor.quote:Op donderdag 21 april 2011 11:40 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Laat je niet afschrikken. Ik ben er ondertussen achter dat kennis maar een klein deel van je succes bepaalt. Niet dat kennis onbelangrijk zou zijn, maar er komt zo veel meer kijken dan kennis alleen. Waar het om gaat is creativiteit, durf, eerlijk zijn tegen jezelf en de mensen om je heen, en wanneer het echt nodig is hard werken. Efficient lui zijn helpt ook.
Veel? Ik zou het niet durven te zeggen, ik kan me ook goed voorstellen dat je na een tijdje wel weer eens terug wilt naar Nederland.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:25 schreef T.O.P het volgende:
Veel studenten die naar die topuniversiteiten gaan, zien we toch niet meer terug in Nederland (snap ik ook wel), dus waarom zou je die een paar duizend euro cadeau doen?
Niks, maar dan ook niks aan toe te voegen.quote:Op donderdag 21 april 2011 15:00 schreef perseverance het volgende:
[..]
Veel? Ik zou het niet durven te zeggen, ik kan me ook goed voorstellen dat je na een tijdje wel weer eens terug wilt naar Nederland.
Maar de vraag of er maatschappelijk belang is bij het financieren van individuele talentjes is op zich terecht. Ik denk dat er wel een paar argumenten zijn te verzinnen:
Als natie wil je toch een bijdrage leveren aan de wetenschap. De geschiedenis leert dat een florerende wetenschap sterk gecorreleerd is met economische groei, ook al is de toepassing van veel onderzoek niet direct zichtbaar.
Door goede studenten naar betere universiteiten in het buitenland te laten gaan, stel je hen in staat te accelereren. Bovendien maak je Nederland zichtbaar op internationaal vlak en dat is goed voor het imago van de Nederlandse wetenschap en het wetenschappelijke netwerk van (toekomstige) Nederlandse wetenschappers wordt vergroot. Dat imago is vaak het halve werk wat betreft het aantrekken van nieuw talent.
Verder is het mogelijk dat deze talentjes toch niet verder gaan in de wetenschap, maar gewoon veel geld gaan verdienen. Dan komt die beurs wel weer terug in belastingcentjes.
Tot slot, als overheid heb je toch het beste voor je onderdanen voor: het is dan toch positief als getalenteerde hardwerkende burgers niet worden beperkt in hun ontwikkeling, maar juist worden geholpen als zij zelf niet de financiele middelen hebben om hun talent tot recht te laten komen.
Waarom zou je een gehandicapte een paar duizend euro's aan PGB kado doen?quote:Op donderdag 21 april 2011 12:25 schreef T.O.P het volgende:
Veel studenten die naar die topuniversiteiten gaan, zien we toch niet meer terug in Nederland (snap ik ook wel), dus waarom zou je die een paar duizend euro cadeau doen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door MuyTrabajo op 21-04-2011 16:18:27 ]![]()
Naar welke universiteit ben je overgestapt? Het schijnt dat het in Vlaanderen bijv. ook vrij moeilijk is om hoge cijfers te halen voor deze studierichting.quote:De redenatie "De universiteiten zijn hier toch goed genoeg?" is kortzichtig en bekrompen. Sommige universiteiten in het buitenland zijn daadwerkelijk beter: het niveau kan hoger zijn doordat ze selectief kunnen zijn en dus goede studenten kunnen uitkiezen. Ik heb in Nederland met niks doen een BSc Natuurkunde cum laude gehaald. Helaas was ik in mijn eerste in tweede jaar tevreden met hoge cijfers en dacht ik dat ik goed bezig was, ook al deed ik niet veel. Op de universiteit waar ik nu zit, merk ik duidelijk het verschil tussen mij en de studenten die wél hun bachelor op een fatsoenlijke uni hebben gedaan. Met de Nederlandse mentaliteit kom je er dan gewoon niet en ik moet concluderen dat ik in een mogelijk academische carriere altijd achtervolgd zal worden door mijn gebrekkige basis.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL![]()
Mooie analyse!quote:Ik denk dat er voor een beurs zoals deze een algemeen belang is voor Nederland en ik denk dat het jammer is dat de beurs voor Nederlandse studenten wordt afgeschaft.
De redenatie "De universiteiten zijn hier toch goed genoeg?" is kortzichtig en bekrompen. Sommige universiteiten in het buitenland zijn daadwerkelijk beter: het niveau kan hoger zijn doordat ze selectief kunnen zijn en dus goede studenten kunnen uitkiezen. Ik heb in Nederland met niks doen een BSc Natuurkunde cum laude gehaald. Helaas was ik in mijn eerste in tweede jaar tevreden met hoge cijfers en dacht ik dat ik goed bezig was, ook al deed ik niet veel. Op de universiteit waar ik nu zit, merk ik duidelijk het verschil tussen mij en de studenten die wél hun bachelor op een fatsoenlijke uni hebben gedaan. Met de Nederlandse mentaliteit kom je er dan gewoon niet en ik moet concluderen dat ik in een mogelijk academische carriere altijd achtervolgd zal worden door mijn gebrekkige basis.
Verder: er zijn circa 100 beurzen voor Nederlandse studenten en 150 voor buitenlandse studenten die naar Nederland willen komen. Dat laatste is denk ik onnodig: Nederland trekt al buitenlands talent aan vanwege het feit dat de PhD vergoeding vrij hoog is, en in tegenstelling tot sommige andere landen, ook beschikbaar voor buitenlandse studenten!
Wat ook niet helemaal terecht is: de beurs is beschikbaar voor alle studierichtingen. Misschien wel meer dan de helft van de Nederlandse beursstudentjes gaan masters doen in management / finance, of naar de Harvard Law School / Business schools, ectcetera. Ik vind het niet nodig dat de Nederlandse staat de nouveau riche in het zadel helpt. Die mensen moeten maar in zichzelf investeren, dat verdienen ze makkelijk terug. Belangrijker is dat studenten die verder willen in de wetenschap geholpen worden: met een postdoc loontje betaal je die lening van 30k namelijk niet eventjes in een half jaartje terug.
Dus als er dan toch bezuinigd moet worden: mijn aanbeveling:
- beurs voor buitenlandse studenten afschaffen
- focus op studenten die een wetenschappelijke carrière ambiëren
- beursbedrag mag iets lagerING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Forum Opties Forumhop: Hop naar: