abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 31 december 2010 @ 13:49:25 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90674692


1s.gif



Na deel 7 hier alweer deel 8 van onze glanzende gouddraad!



Goud fascineert de mens al duizenden jaren. Na voor de laatste eeuwwisseling als belegging even helemaal uit beeld te zijn geweest, is het gele metaal sinds enkele jaren weer helemaal terug. Dit is direct terug te zien in de goudprijs, die de afgelopen 10 jaar een spectaculaire ontwikkeling heeft doorgemaakt.



Tegenover de toegenomen vraag naar goud als belegging, die nog eens extra gestimuleerd wordt door de onzekerheden die voortvloeien uit de crisis waar wij ons momenteel in bevinden, staat als gevolg van diezelfde crisis een sterk afgenomen consumptieve vraag naar goud (juwelen). Volgens sommigen zal de goudconsumptie in de toekomst weer sterk oplopen door een toenemende vraag uit economisch wonder China, maar ook hierover zijn de meningen verdeeld.





Meer informatie over de samenstelling van de wereldgoudvoorraad (d.w.z. waar al het gedelfde goud gebleven is) en van de vraag en het aanbod is hier te vinden.

Onlangs bereikte de goudprijs een nieuw record in euro's, daarbij vooral geholpen door een zwakkere euro als gevolg van de schuldencrisis in Griekenland. Bovendien lijkt er een substantieel risico te bestaan dat deze schuldencrisis zich langzaam als een olievlek zal uitbreiden over de hele eurozone. Dit laatste kan grote gevolgen hebben voor de koers van de euro, en zelfs voor het voortbestaan daarvan. Het blijft echter de vraag hoeveel van de nog te verwachten ellende al verwerkt is in de huidige goudprijs.

Daarnaast houden de geruchten over het bestaan van vervalste goudbaren (gold-plated tungsten) aan. Daar bovenop kwam onlangs ook nog eens de suggestie dat veel "papieren goud" niet gedekt zou zijn door fysiek goud, terwijl het wel als zodanig aan de man is gebracht. Over wat een dergelijke fraude voor de goudprijs zou kunnen betekenen, lopen de meningen nogal uiteen. Zie hiervoor ook de discussie aan het eind van het vorige topic.



De actuele ontwikkeling van de goudprijs is hier en hier te volgen. Andere interessante links zijn bijvoorbeeld:
World Gold Council - heel veel informatie en gegevens over goud
Yellow Book en Metals Monthly - actuele publicaties over de goudmarkt in opdracht van Fortis Bank
Kitco - nieuws, achtergrondinfo, forum en actuele en historische goudprijzen
Antal Fekete - economieprofessor over de monetaire betekenis van goud (niet onomstreden)
Gold Anti Trust Action Committee - de Don Quichots van de goudhandel

Voorgaande delen:
Goud #1
Goud #2
Goud #3
Goud #4
Goud #5: God's own money or Bernanke's bubble?
Goud #6: Waar de glans er nog lang niet af is
Goud #7: Grotere suckers gezocht!

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 31-12-2010 13:58:46 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 31 december 2010 @ 13:50:20 #2
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_90674724
Maak je tool nou gewoon af ;)
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  vrijdag 31 december 2010 @ 14:00:49 #3
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_90675156
Ik word zeker gelyncht als ik over 450 euro begin in dit topic? :P
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
pi_90675316
quote:
10s.gif Op vrijdag 31 december 2010 14:00 schreef Gamer_V het volgende:
Ik word zeker gelyncht als ik over 450 euro begin in dit topic? :P
450 Euro voor twee gouden dames? Nee daar red je het niet mee.
  zaterdag 1 januari 2011 @ 19:30:06 #5
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_90718056
mooi topic
quote:
GOLD POWERS TO USD 1800 AS CURRENCY WARS ESCALATE
The ‘currency wars’ return with a vengeance in 2011, driven by improvement in the US economy rather than a need to help economic recovery. The US trade deficit widens as consumers and governments get their wallets out. As the deficit expands, President Obama’s plan to ‘double exports in five years’ increasingly becomes a pipe dream and incites the ‘man on the street’ to twist the US Congress’s arm to pursue a weaker dollar. Pressure piles on China and as investors flee to metals in search of some stability, gold shoots up to USD 1,800 an ounce.


[ Bericht 60% gewijzigd door michaelmoore op 01-01-2011 19:46:51 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 2 januari 2011 @ 18:39:20 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90755516
*Spam* *) Goud als "store of value"

Analyses die tijd kosten vind ik zonde om te laten ondersneeuwen in een centraal topic, vandaar een apart topic.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_90756634
Ik zit nog eens naar dat grafiekje te kijken waar goud vergeleken wordt met aandelen.
Wat ik me afvraag is of dat niet appels met peren vergelijken is.

Immers, goud is goud en blijft goud. Maar aandelen? Bedrijven gaan failliet en die aandelen staan op nul, en indexen veranderen ook continu van samenstelling.
In hoeverre is daar in die grafiek rekening mee gehouden cq is dat relevant.
  zondag 2 januari 2011 @ 19:14:52 #8
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_90756964
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:07 schreef Blandigan het volgende:
Ik zit nog eens naar dat grafiekje te kijken waar goud vergeleken wordt met aandelen.
Wat ik me afvraag is of dat niet appels met peren vergelijken is.

Immers, goud is goud en blijft goud. Maar aandelen? Bedrijven gaan failliet en die aandelen staan op nul, en indexen veranderen ook continu van samenstelling.
In hoeverre is daar in die grafiek rekening mee gehouden cq is dat relevant.
Neem aan dat Selang daar iets van de S&P500 oid heeft genomen als mandje aandelen dat jaarlijk/enkele keren per jaar wordt geëvalueerd en behoorlijk goed te indexeren valt.
The more debt, the better
pi_90757109
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:14 schreef flyguy het volgende:

[..]

Neem aan dat Selang daar iets van de S&P500 oid heeft genomen als mandje aandelen dat jaarlijk/enkele keren per jaar wordt geëvalueerd en behoorlijk goed te indexeren valt.
Wat ik bedoel is dat goud een constante waarde is maar een index is in al die jaren telkens veranderd van samenstelling en dus eigenlijk geen constante. Je pikt er telkens de beste X aandelen uit en dan zeg je "kijk eens, die doen het beter dan goud".
Of mis ik iets.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 2 januari 2011 @ 19:18:40 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90757117
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:07 schreef Blandigan het volgende:
Ik zit nog eens naar dat grafiekje te kijken waar goud vergeleken wordt met aandelen.
Wat ik me afvraag is of dat niet appels met peren vergelijken is.

Immers, goud is goud en blijft goud. Maar aandelen? Bedrijven gaan failliet en die aandelen staan op nul, en indexen veranderen ook continu van samenstelling.
In hoeverre is daar in die grafiek rekening mee gehouden cq is dat relevant.
Natuurlijk is daar rekening mee gehouden. Dit is inclusief faillissementen, fusies, opsplitsingen etc. Bij de verandering van de index worden de aandelen die de index verlaten verkocht en de aandelen die er nieuw in gaan worden gekocht. Je kunt dit exact in de praktijk kopiëren.

quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:18 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Wat ik bedoel is dat goud een constante waarde is maar een index is in al die jaren telkens veranderd van samenstelling en dus eigenlijk geen constante. Je pikt er telkens de beste X aandelen uit en dan zeg je "kijk eens, die doen het beter dan goud".
Of mis ik iets.
Maar zo werkt het dus niet. Er is geen hindsight in het spel. De index ligt van tevoren vast en je kunt zelf op dezelfde dag de veranderingen doorvoeren zoals ze in de index worden doorgevoerd.

Sterker nog, beleggers zijn vaak de herweging van de index voor en halen zo een iets hoger rendement dan de index zelf. Deze vorm van frontrunning is één van de argumenten tegen index beleggen.

[ Bericht 16% gewijzigd door SeLang op 02-01-2011 19:23:56 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_90757650
Dus zolang je in de index belegt klopt de grafiek.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 2 januari 2011 @ 20:04:54 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90759268
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:31 schreef Blandigan het volgende:
Dus zolang je in de index belegt klopt de grafiek.
Precies.

Btw: Jeremy Siegel heeft onderzocht wat je rendement was geweest als je in 1950 in de S&P500 had belegd en nooit meer had herbalanceerd zoals de index. Dus gewoon kopen en vasthouden (inclusief alle fusies en spinoff die in de loop van de jaren ontstaat en vrijkomende cash en dividenden herinvesteren in de overgebleven groep aandelen die je in portefeuille hebt. Het rendement lag hoger dan de S&P500! Hij verklaarde dat effect mede doordat nieuwe entries in de index altijd een beetje gehyped zijn en je er vaak dus wat teveel voor betaalt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_90918863
We hebben het er de laatste tijd vaak over, deflatie/inflatie.

Ik vond nog een link naar aardig artikel over de inflatie in Duitsland in de 20e eeuw, en wat er in de US speelde/speelt.
http://esocap.com/uploads/files/Dying%20of%20Money.pdf
pi_90963794
Paar dingetjes voor de goud- en zilverbeleggers:

- "Is goud een bubble?" - Hier twee recente linkjes die op die vraag ingaan:

http://www.minyanville.co(...)/12/27/2010/id/31882
http://www.washingtonsblog.com/2010/12/gold-is-not-in-bubble.html

- Interessante, originele maar niet al te optimistische gedachten over de vorming van de goud- en zilverprijzen in de komende maanden, vooral met betrekking tot hedging en monetaire omstandigheden:

http://www.truthsavvy.com(...)t-does-new-year-hold

(dat artikel bevat trouwens ook opmerkingen die voor aandelenbeleggers interessant zouden kunnen zijn, o.a. over Soros' "Reflexivity Theory": assetprijzen schieten zowel naar beneden als naar onder te ver door, Wall Street profiteert van dat effect door assets niet op fundamentele waarde maar op speculatief potentieel te beoordelen).

- Leuk (want veel optimistischer :P ) Newsweek-artikel: Everything Gold Is New Again ..waarin een goudminnende pensioenfondsbeheerder aan het woord komt. Hij zegt o.a.:

quote:
Gold will never outperform stocks and bonds over the long run, because it does not grow or produce a cash flow. But in light of the challenges facing most other investment classes at present, investors should think carefully about gold. There are no reliable models to determine if it is “overvalued.” What if the world’s investors decided to transfer 3 to 5 percent of wealth out of cash and into hard money? Considering that only 0.6 percent of global financial assets is currently held in the metal, such a movement could push gold prices into the tens of thousands of dollars per ounce.
- De scherpe, kortstondige goudprijsdaling van afgelopen dinsdag was interessant. Een half jaar eerder vond zoiets ook plaats. Sommige blogs (o.a. Fofoa) suggereren dat centrale banken die hun goud tegen marktwaarde waarderen, er belang bij kunnen hebben om de prijs op de voor hun belangrijke peildata te drukken. Hoe dat ook moge zijn, de observatie is interessant en zou reden kunnen zijn om goed op je hoede te zijn op de dagen rond kwartaal- of halfjaarsgrenzen.

- Het Belgische Goldonomic organiseert 1 maart een seminar "Het Spook van Hyperinflatie" in Brasschaat, waar o.a. James Turk zal spreken.
pi_90964233
In het kader van "het moet niet gekker worden maar blijkbaar toch" vond ik deze:

----------------------------
Fed's Hoenig says gold standard "legitimate" system

Wed Jan 5, 2011 2:25pm EST

KANSAS CITY, Missouri -- A gold standard that forces countries to back their currency reserves with bullion is a "legitimate" monetary system, though it would not prevent financial crises, Kansas City Federal Reserve President Thomas Hoenig said on Wednesday.

"The gold standard is a very legitimate monetary system," Hoenig said, adding: "We're not going to have fewer crises necessarily. You will have a longer of period of price stability or price level stability, but I don't know that you'll have lower unemployment. I don't know that you'll have fewer bank failures."
  vrijdag 7 januari 2011 @ 07:10:56 #16
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_90964246
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 07:42 schreef Blandigan het volgende:
We hebben het er de laatste tijd vaak over, deflatie/inflatie.

Ik vond nog een link naar aardig artikel over de inflatie in Duitsland in de 20e eeuw, en wat er in de US speelde/speelt.
http://esocap.com/uploads/files/Dying%20of%20Money.pdf
Het leek eerst een beetje tendentieus geschreven, maar hoe verder ik kom hoe beter het wordt.
Mijn ogen gaan weer wat verder open.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_90964251
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 03:53 schreef dvr het volgende:
Paar dingetjes voor de goud- en zilverbeleggers:
- De scherpe, kortstondige goudprijsdaling van afgelopen dinsdag was interessant. Een half jaar eerder vond zoiets ook plaats. Sommige blogs (o.a. Fofoa) suggereren dat centrale banken die hun goud tegen marktwaarde waarderen, er belang bij kunnen hebben om de prijs op de voor hun belangrijke peildata te drukken. Hoe dat ook moge zijn, de observatie is interessant en zou reden kunnen zijn om goed op je hoede te zijn op de dagen rond kwartaal- of halfjaarsgrenzen.
Ik lees deze blog:
http://harveyorgan.blogspot.com/

Zijn verhaal: eind van het jaar windowdressing voor een aantal funds dus goud en zilver omhoog. Nu herwaardering van het % van PM's in funds, gecombineerd met of in samenwerking met banken die de prijs willen drukken.
pi_90969204
Harvey Organ loopt regelmatig de schreeuwen dat de COMEX ieder moment kan instorten en lijkt niet in te zien dat het daar alleen maar om papier draait en dat bijna alle spelers daar weet van hebben. Ik vind hem niet de meest betrouwbare bron.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 11:32:38 #19
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_90969348
quote:
@Selang, Piepeloi en anderen die willen reageren.

Hebben jullie dit boek gelezen en zo ja wat vonden jullie ervan.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_90970499
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 11:28 schreef GoudIsEcht het volgende:
Harvey Organ loopt regelmatig de schreeuwen dat de COMEX ieder moment kan instorten en lijkt niet in te zien dat het daar alleen maar om papier draait en dat bijna alle spelers daar weet van hebben. Ik vind hem niet de meest betrouwbare bron.
Ik vind juist dat hij als één van de weinige een serieuze poging doet om te kwantificeren hoe en op welke schaal er dan wordt gemanipuleerd met papier.

En like it or not, papier bepaalt momenteel de goud en zilver prijs, en de waarde daarvan zit mijns inziens vooral in de psychologische faktor. Jij kunt wel weten (of denken) dat de werkelijke prijs hoger ligt maar denkt de kritische massa die nodig is om de prijs omhoog te krijgen, dat ook ?
pi_90973253
quote:
Ik vind juist dat hij als één van de weinige een serieuze poging doet om te kwantificeren hoe en op welke schaal er dan wordt gemanipuleerd met papier.
Dat is waar, hij probeert het wel, maar hij zit er standaard naast met zijn geschreeuw.

quote:
En like it or not, papier bepaalt momenteel de goud en zilver prijs, en de waarde daarvan zit mijns inziens vooral in de psychologische faktor. Jij kunt wel weten (of denken) dat de werkelijke prijs hoger ligt maar denkt de kritische massa die nodig is om de prijs omhoog te krijgen, dat ook ?
Like it or not, er zijn blijkbaar genoeg mensen die denken dat papier ook goud is. Hier lees ik ook wel eens mensen die zeggen bijvoorbeeld 'zilver' in hun portefeuille te hebben, maar als ik dan hun andere berichten lees vermoed ik dat het om zilver bij binckbank (of een andere broker) gaat: papier dus.

En ja, zolang mensen denken dat papier ook goud is kan de prijs ook op de papiermarkt bepaald worden.

Ik stel al de hele tijd dat het ook zo gebeurt.

En dat maakt juist de verhalen van Organ wat irrelevant. Hij doet net alsof de handelaren op de COMEX in fysiek spul geïnteresseerd zouden zijn en werkt met een - mijns inziens - onjuiste premise.

Ik acht het niet onmogelijk dat er op ten duur wat schaarste op de fysieke markt gaat ontstaan en men dan - noem het psychologisch - gaat inzien dat papiergoud niet te vertrouwen is.

Mocht dat gebeuren dat gaat de prijs voor fysiek omhoog. Of het gaat gebeuren? We zullen gaan zien.
pi_90984605
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 13:10 schreef GoudIsEcht het volgende:
Ik acht het niet onmogelijk dat er op ten duur wat schaarste op de fysieke markt gaat ontstaan en men dan - noem het psychologisch - gaat inzien dat papiergoud niet te vertrouwen is.
Nadat ik mijn alu hoedje had afgezet, PSLV had verkocht en me had laten inspireren door dvr, heb ik een bullionvault account geactiveerd voor zilver.

Inmiddels zit ik al de hele dag te bieden om ~30 kg zilver te kopen, en mijn bod zit nu 3 euro per kg (!!) boven wat de comex prijs nu doet.

Eén keer raden hoeveel ik al heb kunnen krijgen....0,032 kg.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 7 januari 2011 @ 17:39:49 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90985346
Voor de liefhebbers:



Btw: het hoge maximum en standaard deviatie in de maand januari zijn voornamelijk het gevolg van de prijsexplosie in januari 1980.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_90986770
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 17:39 schreef SeLang het volgende:
Voor de liefhebbers:
Dank, interessant! De traditionele zomerdip (als de Italiaanse sieradenindustrie op vakantie is) is goed te zien. En in maart en september, de Indiase huwelijksseizoenen, zie je de bodemprijzen opklimmen.

Wat ook interessant zou zijn, is een soortgelijke chart maar dan op basis van de dagelijkse prijzen van de afgelopen 3 á 10 jaar. Ik ben benieuwd of er inderdaad rond de kwartaal- of halfjaarsgrenzen een plotselinge korte dip te zien is.
pi_90986887
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 17:20 schreef Blandigan het volgende:

Inmiddels zit ik al de hele dag te bieden om ~30 kg zilver te kopen, en mijn bod zit nu 3 euro per kg (!!) boven wat de comex prijs nu doet.

Eén keer raden hoeveel ik al heb kunnen krijgen....0,032 kg.
Als je echt het onderste uit de kan wilt hebben kan het inderdaad even duren voor je bod opgepakt wordt, maar dan heb je het ook voor practisch de 'spot price' (wat een spotprijsje mag heten!) te pakken. Hopelijk komt er nog een dipje langs vandaag - succes!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')