Bron: Nu.nlquote:'Kabinet vaag over inzet leger voor politietaken'
Uitgegeven: 7 december 2010 13:44
Laatst gewijzigd: 7 december 2010 14:17
DEN HAAG - Ministers spreken elkaar tegen over de inzet van het leger voor politietaken. Dat stelt ChristenUnie-Kamerlid Joel Voordewind.
© ANP
Hij vraagt daar deze week tijdens de behandeling van de Defensiebegroting duidelijkheid over aan minister Hillen.
"Onlangs zei Hillen dat de leger-inzet een overbodige passage in het regeerakkoord was, zijn collega Opstelten van Veiligheid en Justitie zei later precies het tegenovergestelde", aldus Voordewind.
In het regeerakkoord hebben VVD en CDA opgenomen dat het leger meer ingezet kan gaan worden voor politietaken, omdat de druk op de politie te groot dreigt te worden.
Spagaat
Hillen wordt echter op zijn ministerie geconfronteerd met een bezuinigingsoperatie van honderden miljoenen euro's en bovendien komt er mogelijk een nieuwe Afghanistanmissie en valt de JSF duurder uit.
"Hillen zit in een spagaat", stelt Voordewind. "Hij moet bezuinigen, maar moet ook vasthouden aan het ambitieniveau van een veelzijdige krijgsmacht."
Uitzonderlijke gevallen
In november liet de minister weten dat de inzet voor politietaken zich zou beperken tot uitzonderlijke gevallen, zoals het dreigende doorbreken van dijken. Dit zou in het huidige beleid ook al kunnen.
In een interview met de Volkskrant zei Hillen: "Het kan niet zo zijn, zeg ik op voorhand en ter waarschuwing, dat militairen worden ingezet om de verlofdagen van de politie op te vangen."
Herijken
Opstelten liet later echter weten met Hillen de binnenlandse taak van Defensie te willen 'herijken'. Hierbij past volgens Opstelten onder andere de inzet van het leger bij grootschalige evenementen, ondersteuning bij ME-optreden en bewaking van onder andere ambassades.
Het gaat hierbij niet om kerntaken van de politie, maar om acties waarbij gecombineerde teams van politie en andere diensten, waaronder het leger, samenwerken. In een debat hierover eind november liet Opstelten weten dat Hillen zich geheel in deze plannen kon vinden.
Dinsdagmiddag start de behandeling van de Defensiebegroting in de Tweede Kamer, waar Voordewind duidelijkheid zal vragen aan de Defensieminister.
De ChristenUnie heeft een motie ingediend die vraagt de inzet van het leger te beperken.
Defensiepersoneel voorrang
De SP stelt voor om overtollig defensiepersoneel met voorrang werk te bieden in de publieke sector, zoals bij de politie. SP-Kamerlid Jasper van Dijk: "Hillen gaat 1 miljard bezuinigen en 10.000 man ontslaan. Het is belangrijk dat deze mensen goed terechtkomen en niet bij het grofvuil worden gezet."
"Er is een groot tekort aan politiemensen, daarom zou het goed zijn om met behulp van omscholing defensiepersoneel hiervoor te interesseren."
Verlichting
Han ten Broeke van de VVD laat desgevraagd weten: “Het regeerakkoord is helder, daar gaan we Hillen aan houden. Civiele inzet van de krijgsmacht kan ook juist een verlichting voor de Defensie-begroting betekenen omdat bijvoorbeeld de marechaussee veel goedkoper en soms zelfs effectiever opereert."
"Dat levert dus middelen en mankracht op. Bijvoorbeeld ME-inzet door marechaussee, maar wij zullen zelf aandringen op inzet op het gebied van vreemdelingentoezicht en mobiele grensteams of bij de bewaking zeehavens."
© NU.nl/Lucas Benschop
Idd laat de organisatie van evenementen lekker zelf voor de beveiliging opdraaien, dan huren ze maar een bedrijf in. Kunnen ze het niet betalen jammer dan heb je commercieel geen bestaansrecht! Het is al kansloos dat de volledige bezetting van de politie op gaat aan een voetbal wedstrijdjequote:Op dinsdag 7 december 2010 15:17 schreef Pumatje het volgende:
dit wordt echt belachelijk, nog meer werk voor Defensie, met nog minder geld.
ambassades bewaken tot daar aan toe, maar evenementen what the hell?
ze zijn alles zo aan het vernaggelen daar zo
en is het al 100% zeker dat er 1`miljard weggaat en 10.000 man? volgens mij nog helemaal niet, in fact.. dat zijn geruchten.
Dat slaat toch nergens opquote:Op dinsdag 7 december 2010 15:48 schreef nullicedo het volgende:
[..]
Idd laat de organisatie van evenementen lekker zelf voor de beveiliging opdraaien, dan huren ze maar een bedrijf in. Kunnen ze het niet betalen jammer dan heb je commercieel geen bestaansrecht!
Ik wil naar de kmar, dat gaat me echter niet lukken....quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:25 schreef jankaas020 het volgende:
Al wilde ik agent worden, dan was ik wel bij de politie of de Kmar gegaan.
En houd er rekening mee dat je maar 50% van je salaris krijgt als je op de academie zit.quote:Op dinsdag 7 december 2010 16:15 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Ik wil naar de kmar, dat gaat me echter niet lukken....
Als defensie ervoor zorgt dat ik niet achteruit ga kwa salaris dan ben ik best bereid over te stappen naar de politie. Enige nadeel is dat je er 4 jaar over doet om hoofdagent te worden en weer hetzelfde te verdienen als ik nu doe.
Dat is wel heel makelijk alle verantwoordelijkheid bij de overheid leggen omdat ze bepaalde eisen stellen. Is het zelfde als: ik wil auto rijden -> heb geen rijbewijs -> overheid eist -> laat ze lekker zelf een rijbewijs betalenquote:Op dinsdag 7 december 2010 15:52 schreef zquing het volgende:
[..]
Het is een vereiste van de staat, dus dan mag de staat voor de kosten daarvan opdraaien
pardonquote:Op dinsdag 7 december 2010 15:52 schreef zquing het volgende:
[..]
Dat slaat toch nergens opHet is een vereiste van de staat, dus dan mag de staat voor de kosten daarvan opdraaien(en alle belastingbetalers dus, voordat iemand zegt dat we de staat zelf betalen)
Eens. Militairen zitten een paar stapjes te hoog in het geweldsspectrum om fatsoenlijk in te kunnen spelen op de problemen op festivals. Laat dat door privébedrijven en de politie doen. Ik zie het al voor me, infanteristen amper terug uit Uruzgan die toezicht moeten houden op feestende jongeren op Lowlands oid.quote:Op dinsdag 7 december 2010 16:33 schreef nullicedo het volgende:
[..]
Dat is wel heel makelijk alle verantwoordelijkheid bij de overheid leggen omdat ze bepaalde eisen stellen. Is het zelfde als: ik wil auto rijden -> heb geen rijbewijs -> overheid eist -> laat ze lekker zelf een rijbewijs betalen!!! Laat beveiligings bedrijven lekker toezicht houden op evenementen mocht het dan uit de hand lopen dan pas politie inschakelen. Militairen horen al helemaal niet op een festival toezicht te houden
![]()
"Welk dialoog? Kolf in je nek, hippie!"quote:Op dinsdag 7 december 2010 17:58 schreef Vortix het volgende:
[..]
Eens. Militairen zitten een paar stapjes te hoog in het geweldsspectrum om fatsoenlijk in te kunnen spelen op de problemen op festivals. Laat dat door privébedrijven en de politie doen. Ik zie het al voor me, infanteristen amper terug uit Uruzgan die toezicht moeten houden op feestende jongeren op Lowlands oid.
`quote:Op dinsdag 7 december 2010 18:20 schreef jankaas020 het volgende:
[..]
"Welk dialoog? Kolf in je nek, hippie!"
...tegen de juiste dingen.quote:Op dinsdag 7 december 2010 19:28 schreef hcwp het volgende:
Wellicht was de behoefte aan extra agenten ook een stuk kleiner als ze harder optraden...
doen! doen!quote:Op dinsdag 7 december 2010 19:27 schreef Rave_NL het volgende:
10.000 man bij Defensie weg, en een groot tekort bij de politie.
Zal ik de Nederlandse Guardia Civil-discussie maar weer beginnen?
Lijkt me een geweldig idee.quote:Op dinsdag 7 december 2010 19:41 schreef Rave_NL het volgende:
Daarom, een groot deel van die 10.000 zullen lui van 40-60 zijn maar er zal nog een goed aantal 25-35 zijn met meer dan genoeg ervaring om op te treden in een hoger geweldsspectrum dan de bestraffende vinger.
Biedt die lui een kans in een nieuwe politieorganisatie. Zet er flinke toelatingseisen op om het kaf van het koren te scheiden en geef de 'normale' politie ook een kans om over te stappen naar deze organisatie.
Geef die lui een eigen uniform, een flinke wapenstok en een ijzervretermentaliteit en laat die lui met een groep van 100 man in meerdere steden patrouilleren. Niks geen ME-gezeik maar gewoon een groep waarvan je weet dat je er geen gezeik mee wilt krijgen, omdat je dan een klap kan verwachten.
Dus een groep die niet flitst, geen parkeerbonnen uitschrijft maar de orde handhaaft op een manier dat de burger echt kan zien dat er wordt gehandhaafd, desnoods met iets hardere methodes dan de politie nu doet.
Geef het een maandje, en de ontzag voor de politieagent is weer terug.
Niet meer de laffe struikrover die je alleen naait en nooit kan helpen.
Er worden de komende jaren 10.000 FTE ingeleverd. Een groot deel van de mensen gaan Defensie verlaten door "natuurlijke uitstroom".quote:De SP stelt voor om overtollig defensiepersoneel met voorrang werk te bieden in de publieke sector, zoals bij de politie. SP-Kamerlid Jasper van Dijk: "Hillen gaat 1 miljard bezuinigen en 10.000 man ontslaan. Het is belangrijk dat deze mensen goed terechtkomen en niet bij het grofvuil worden gezet."
"Er is een groot tekort aan politiemensen, daarom zou het goed zijn om met behulp van omscholing defensiepersoneel hiervoor te interesseren."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |