quote:Op dinsdag 29 juni 2010 13:46 schreef Oksel het volgende:
en dat met bijna 400 ton op de teller..
Wat had je en waarom was dat een fout?quote:Op dinsdag 29 juni 2010 13:59 schreef ukga het volgende:
beter koop je een japanse auto voor dagelijks gebruik ipv van een auto die onderhoudt vergt (ik maakte ooit dezelfde fout)
kever 1302 '76quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:00 schreef error_404 het volgende:
[..]
Wat had je en waarom was dat een fout?
Zeker, dit is voor mij een soort eerste schifting, voordat ik me op 30 verschillende fora ga aanmeldenquote:Ik zou me wel altijd eerst verdiepen in de betreffende keuze en z'n zwakke plekken alvorens je een oldtimer gaat kopen. Liefst een ervaringsdeskundige mee nemen, en vooraf je huiswerk doen m.b.v. forums
Thanks, soortgelijke 'problemen' had die Alfa ook. Dat soort kosten zijn envoudig mee te berekenen, maar het geeft ook zo veel gezeik...quote:kever 1302 '76
elke lente kun je er een nieuwe bodem inlassen. roest als de tering, dan deden de remmen het niet, dan moest dit weer vervangen worden, dan weer dat.
oja, hij zoop ook 1 op 8 en en is niet erg comfortabel
Heb ik onderzocht ja, maar het gaat mij vooral ook om de lol van het rijden en zo min mogelijk kosten aan wegenbelasting en onzin kwijt zijn. Anders zou ik namelijk gewoon kunnen blijven rijden, zoals ik nu doe...quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:58 schreef ukga het volgende:
@error_404
ja als je budget 7000 is, dan kun je b.v. ook een degelijke (jappaner) kopen voor 3000 met een km stand van rond de 100.000 en de overige 4000 gebruiken voor onderhoudt, benzine wegenbelasting en verzekering!
Maarja je rijdt dan niet in een (voor sommige) leuke auto als b.v. zo een oldtimer volvo, kever, of alfa o.i.d.
Toch kan een Kever een prima auto zijn. Het is maar net wat je koopt, en natuurlijk waar je op let tijdens de aankoop.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:50 schreef ukga het volgende:
[..]
kever 1302 '76
elke lente kun je er een nieuwe bodem inlassen. roest als de tering, dan deden de remmen het niet, dan moest dit weer vervangen worden, dan weer dat. Heb nu een kleine mazda en rijdt al 1.5 jaar zonder onderhoudskosten (alleen apk). Het si wel een leuke auto voor erbij, beetje touren maar niet elke dag zo een 90 km rijden.
oja, hij zoop ook 1 op 8 en en is niet erg comfortabel
onzin dat roesten dan moet je hem na lassen wel behandelen en niet met kaal staal rond gaan rijden...quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:50 schreef ukga het volgende:
[..]
kever 1302 '76
elke lente kun je er een nieuwe bodem inlassen. roest als de tering, dan deden de remmen het niet, dan moest dit weer vervangen worden, dan weer dat. Heb nu een kleine mazda en rijdt al 1.5 jaar zonder onderhoudskosten (alleen apk). Het si wel een leuke auto voor erbij, beetje touren maar niet elke dag zo een 90 km rijden.
oja, hij zoop ook 1 op 8 en en is niet erg comfortabel
en dan heb je nog een mexico kever ookquote:Op dinsdag 29 juni 2010 15:58 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Toch kan een Kever een prima auto zijn. Het is maar net wat je koopt, en natuurlijk waar je op let tijdens de aankoop.
Mijn kever is nu bijna 28jr oud, en heeft praktisch geen roest.
Hij staat wel onder een buitenhoes, en heeft 24jr binnen gestaan.
Roest is bij elke oldtimer een punt van aandacht.
Kan inderdaad een prima auto zijn. Maar m.i. is het geen auto waar je 25.000 km per jaar mee maaktquote:Op dinsdag 29 juni 2010 15:58 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Toch kan een Kever een prima auto zijn. Het is maar net wat je koopt, en natuurlijk waar je op let tijdens de aankoop.
Mijn kever is nu bijna 28jr oud, en heeft praktisch geen roest.
Hij staat wel onder een buitenhoes, en heeft 24jr binnen gestaan.
Roest is bij elke oldtimer een punt van aandacht.
mee eens!quote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:03 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Kan inderdaad een prima auto zijn. Maar m.i. is het geen auto waar je 25.000 km per jaar mee maakt
je denkt als ik een dag onder me auto heb lopen lassen, dat ik niet de moeite neem de boel te tectylen?quote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:01 schreef T42 het volgende:
[..]
onzin dat roesten dan moet je hem na lassen wel behandelen en niet met kaal staal rond gaan rijden...
ik rij niet dagelijks met een passat uit 82. (doet 1:17 op benzine)
heb 3 kevers en een busje en laswerk heb ik zeer weinig. (jah ze staan buiten)
dan heb je echt een maandag morgen autoquote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:04 schreef ukga het volgende:
[..]
je denkt als ik een dag onder me auto heb lopen lassen, dat ik niet de moeite neem de boel te tectylen?
oke je hoeft hem niet elk jaar te vervangen, maar het roest als de tering, en neit alleen de bodemplaat
je kunt wel een leuke amerikaan kopen. die hadden wel al airco en stuurbekrachtiging etc. dus redelijk wat 'luxe' en je kunt er altijd ruim in zittenquote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:03 schreef fokkieslim het volgende:
In deze jaren was 100k een knappe prestatie,onderhoud was om de 5oookm en dan nog was je een bekende bij de anwb.
Comfort en airco hadden ze nog nooit van gehoord.
Elk jaar investeren in antie(verder rot)roest behandelingen.
Alleen de eerste mexico's zijn roestgevoelliger.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:03 schreef T42 het volgende:
[..]
en dan heb je nog een mexico kever ookdie zijn wel gevoeliger voor roest (heb er ook 1)
maar een 1302/1303 hebben al vaker roest problemen vooral bij de veerpoten
De auto van mijn pa heeft airco, stuurbekrachtiging en lekkere stoelen..quote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:03 schreef fokkieslim het volgende:
In deze jaren was 100k een knappe prestatie,onderhoud was om de 5oookm en dan nog was je een bekende bij de anwb.
Comfort en airco hadden ze nog nooit van gehoord.
Elk jaar investeren in antie(verder rot)roest behandelingen.
allemaal tot aan 2003. maar dat maakt ze niet slechter als je ze goed verzorgt.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:09 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Alleen de eerste mexico's zijn roestgevoelliger.
Met mijn Mercedes zou je met jouw kilometrage 4 keer per jaar voor een beurt naar de garage moeten, kleppen stellen, de hele mikmak.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:28 schreef error_404 het volgende:
Ja, ik snap dat de onderhoudsfrquentie van een oldtimer hoger ligt dan die van een nieuwe Japanner.
Ik ben gezegend met airco, stuurbekrachtiging, leer, automaat maar waar je wel rekening mee moet houden is dat er al zo'n dertig jaar iemand op de bestuurdersstoel heeft gezeten. De leuning daarvan is volledig doorgezeten, iets wat je bij ontzettend veel oude wagens zult tegenkomen. Als je 25.000 per jaar rijdt, kan dat een probleem zijn.quote:Wat betreft luxe, etc, daar heb ik niet zozeer eisen voor; het ligt heel erg aan de betreffende auto. Airco etc heb ik nu ook niet, zijn ook allemaal geen eisen.
Je moet er ook wel een bepaalde instelling voor hebben, denk ik. Je kunt iets van 30 jaar oud binnen no time kapot maken als je daar geen rekening mee houdt.quote:Het gaat mij om mensen die daadwerkelijk een oldtimer hebben of hebben gehad en persoonlijke ervaring met een bepaalde auto of type hebben. Algemene informatie, die heb ik wel.
Dat zijn idd nog best moderne auto's wat betreft gebruiksgemak. Of een VW Caddy eventueel. Het voordeel van een dergelijke auto is dat er een trouwe schare liefhebbers is. Mocht de wegenbelastingvrijstelling voor oldtimers ineens afgeschaft worden zul je zien dat relatief anonieme auto's van begin jaren 80 in waarde kelderen. Daar heb je bij een dergelijk gewild type toch wat minder last van.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:32 schreef T42 het volgende:
[..]
allemaal tot aan 2003. maar dat maakt ze niet slechter als je ze goed verzorgt.
ts:
een golf1 op diesel iets? (eventueel een golf 2 die al 25jaar is)
diesel blokjes kunnen handig 6 ton af (ken er met 1miljoen op de teller)
Wat het ook wordt, sleutelen blijf je toch. Men dacht in die tijd toch iets anders over het fenomeen 'betrouwbaarheid' heb ik gemerkt..quote:
Thanks, goeie tip! Ik ga er inderdaad wel van uit dat een oude auto meer aandacht en liefde nodig heeft. Wat voor Mercedes rij je en hoeveel km's doe je zo'n beetje per jaar?quote:
Jij hebt er een?quote:
Ik heb een W123 280 CE uit 1978. Kilometrage verschilt, maximaal 12,5K per jaar. Zo nu en dan moet ik ook voor familebezoek 400 km snelweg rijden op één dag, dat is geen pretje als je niet lekker zit. Daarbij moet je je 's nachts op de terugweg kunnen inhouden het pedaal niet te ver in te trappen. Omdat ik op gas rijd is het niet verstandig sneller dan 150 te kruisen terwijl de auto toch zeker 200 zou moeten kunnen.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:56 schreef error_404 het volgende:
[..]
Thanks, goeie tip! Ik ga er inderdaad wel van uit dat een oude auto meer aandacht en liefde nodig heeft. Wat voor Mercedes rij je en hoeveel km's doe je zo'n beetje per jaar?
quote:Op dinsdag 29 juni 2010 17:06 schreef Elvander het volgende:
In welke tijdsperiode ligt je interesse eigenlijk?
(de 6 cilinders tussen 1:6 en 1:8).
Ik verdraai mijn hoofd meestal bij oudere modellen, zo rond de 70-er jarenquote:Op dinsdag 29 juni 2010 17:06 schreef Elvander het volgende:
In welke tijdsperiode ligt je interesse eigenlijk?
Zeker, zoals iemand in mijn vorige topic heel bijdehand benoemde: gas kost de helft van benzine, dus economisch gezien rijdt een 1:10 auto, op gas 1:20....quote:Nog even over het verbruik, mijn 300d loopt 1:12 op diesel, ik rijd maximaal 110 km/h (meestal 100 Km/h)
De Mercedes benzine varianten rijden doorgaans minder zuinig dan 1:10 (de 6 cilinders tussen 1:6 en 1:8).
Dit zal voor een Volvo waarschijnlijk niet zoveel schelen, ook die auto's zijn zwaar.
Wel iets om rekening mee te houden als de financieen meespelen.
alleen op gas gaat hij wel meer verbruikenquote:Op dinsdag 29 juni 2010 17:20 schreef error_404 het volgende:
[..]
Ik verdraai mijn hoofd meestal bij oudere modellen, zo rond de 70-er jarenNiet echt de economische toppers, maar ze hebben wel net "díe uitstraling"...
[..]
Zeker, zoals iemand in mijn vorige topic heel bijdehand benoemde: gas kost de helft van benzine, dus economisch gezien rijdt een 1:10 auto, op gas 1:20....
De sedanversie, een 244quote:
Want? Heb je nog iets leuks in de aanbieding?quote:Op dinsdag 29 juni 2010 17:41 schreef Sounddragon het volgende:
Hey TS, heb je een beetje ruimte voor de deur ??
Wat voor auto is dat en wat heb je nog meer gereden?quote:Op dinsdag 29 juni 2010 20:07 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik rij dagelijks met mijn oldtimer uit 1981. Zo'n 30.000 kilometer per jaar.
[....]
Even gecorrigeerdquote:Op dinsdag 29 juni 2010 23:24 schreef DS4 het volgende:
Wat belangrijk is als je hier in wil stappen, is dat je accepteert dat je wat meer minder flauwekul hebt dan met een nieuwe auto, minder luxe (ABS was niet standaard, airco zeldzaam...), enz. Daarvoor krijg je wel wat terug. Het is dus een afweging en ik kies per definitie voor de oldtimer versus de jap, die helemaal niet altijd zo betrouwbaar is en waarbij de onderdelen vaak idioot duur zijn.... maar belangrijker: je rijdt in een auto zonder uitstraling, zonder ziel... Dan heb ik liever dat ik af en toe naar de garage moet. Dat zijn korte ergernissen, ipv altijd ergernis.
Dat eerste is onzin.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 20:29 schreef Fer het volgende:
Oldtimers zuipen en roesten. Voor de sleutelaar ok, maar probleemloos zijn ze nooit.
Zeker bij 25k per jaar kunnen de brandstofkosten oplopen. Benzines uit die tijd rijden 1 op 10 hooguit, diesels misschien 1 op 12.
Met flauwekul bedoel ik dat er eens iets stuk gaat.quote:
kan zuinigerquote:Op woensdag 30 juni 2010 07:13 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Dat eerste is onzin.
Zoals ik al schreef is m'n Kever zo goed als nieuw, en nu toch bijna 28 jr oud.
Hij doet 1:13. Het enige wat ik meer kwijt ben is eens per half jaar 6 euro voor loodvervanger....
Het is maar net wat je koopt, waar je op let, en hoe je er mee omgaat.
2 weken stil staan, en na 1 slag van de startmotor loopt i.Ook als het -10 is.
Het enige wat ik er aan aan veranderd heb is elektronische ontsteking er in gezet.
Dat is zo'n beetje het enige. Verder gewoon het reguliere onderhoud. En dat betekent ook elke 7500km nieuwe olie.
Dat zou bij 25000k zo'n 3x per jaar worden, maar hoeft zeker niet de hoofdprijs te zijn bij de garage.
Netjes netjes.quote:Op woensdag 30 juni 2010 10:32 schreef T42 het volgende:
[..]
kan zuinigermijn 28jarige passat doet normaal 1:17 (winter 1:15) en als ik naar parijs tuffel zelfs 1:20
Vind ik sowieso een laag verbruik voor een benzine. 1:20 met een benzineauto vind ik zelfs ongeloofwaardig...quote:
Moet je mijn vorige topic eens lezen... een C1 rijdt 1:25, of zuiniger.....quote:Op woensdag 30 juni 2010 12:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Vind ik sowieso een laag verbruik voor een benzine. 1:20 met een benzineauto vind ik zelfs ongeloofwaardig...
Het ging om een passat.quote:Op woensdag 30 juni 2010 12:41 schreef error_404 het volgende:
Moet je mijn vorige topic eens lezen... een C1 rijdt 1:25, of zuiniger.....
Grootste nadeel=C1...
idd. mijn 1:13 is gemeten over een heel jaar. Trouw bonnetjes en km'ters opgeteld, en gedeeld.quote:Op woensdag 30 juni 2010 12:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het ging om een passat.
Overigens, C1 is officieel 1:21 en als ik even google, dan zie ik dat velen dat niet halen, dus ook 1:25 of zuiniger acht ik ongeloofwaardig.
Kijk, jij kunt dat best eens berekend hebben, wie weet wijkt de dagteller flink af en je vult een auto nooit exact gelijk af... en bij een zeer uitzonderlijke rit kan het wellicht...
Maar als realistisch verbruik 1:25 of zuiniger? Nee.
ps wat ik lees is dat de meesten eerder op 1:18 zitten. Met een C1 dus. Ook bijzonder netjes, ik verbruik het drievoudige.
Jep ,een Yank, lichtjes boven je aangegeven budgetquote:Op dinsdag 29 juni 2010 22:13 schreef error_404 het volgende:
[..]
Want? Heb je nog iets leuks in de aanbieding?![]()
Ik reageerde op je post waarin je stelde dat 1:20 met een benzineauto vind ik zelfs ongeloofwaardig...quote:
hij hoort 1:20 te kunne halen volgens het boekje.quote:Op woensdag 30 juni 2010 12:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het ging om een passat.
Overigens, C1 is officieel 1:21 en als ik even google, dan zie ik dat velen dat niet halen, dus ook 1:25 of zuiniger acht ik ongeloofwaardig.
Kijk, jij kunt dat best eens berekend hebben, wie weet wijkt de dagteller flink af en je vult een auto nooit exact gelijk af... en bij een zeer uitzonderlijke rit kan het wellicht...
Maar als realistisch verbruik 1:25 of zuiniger? Nee.
ps wat ik lees is dat de meesten eerder op 1:18 zitten. Met een C1 dus. Ook bijzonder netjes, ik verbruik het drievoudige.
Precies, daar ligt de uitdaging. Vandaar dat ik ook naar ervaringen van gebruikers op zoek ben. Mensen die op voorhand roepen, kan, bestaat niet; daar heb ik geen boodschap aan.quote:Op woensdag 30 juni 2010 14:13 schreef 2cv het volgende:
Ik denk datbudget ca 7000,-
i.c.m.duurzaam / betrouwbaar; ik ben zelf geen sleutelaar en zoek vooral een auto die het 'gewoon doet'
Ik doelde meer op een passat met benzine. Maar dan nog, zelfs met een C1 moet je verdomd je best doen om het te halen en veel lange ritten maken.quote:Op woensdag 30 juni 2010 13:52 schreef error_404 het volgende:
Ik reageerde op je post waarin je stelde dat 1:20 met een benzineauto vind ik zelfs ongeloofwaardig...
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/175213quote:Lees mijn vorige topic ff door en kijk waarom ik op dit topic ben gekomen wat het doel ervan is.
Wat betreft de C1 en het verbruik daadwerkelijk is, komt voort uit eigen ervaring en lange termijn praktijkervaring van gebruikers. Dit is dus niet een verbruik dat door mij uit de lucht gegrepen is.
Ik vind het stiekem namelijk leuk om dit soort dingen tot in den treure te documenteren en bereken
Ik hoop dat het je lukt ! Mijn BX is geen oldtimer maar gewoon een oud wrak en die moet ik al met de regelmaat van de klok repareren. Franse troepquote:Op woensdag 30 juni 2010 14:24 schreef error_404 het volgende:
[..]
Precies, daar ligt de uitdaging. Vandaar dat ik ook naar ervaringen van gebruikers op zoek ben. Mensen die op voorhand roepen, kan, bestaat niet; daar heb ik geen boodschap aan.
Het zit hem, kom ik nu achter, vooral in de marge: hoeveel km's kun je serieus met een oude auto rijden, hoeveel kost onderhoud nou echt en hoe 'leuk' is het en blijft het?
Dat zijn dingen waar alleen 'ervaringsdeskundigen' antwoord op hebben.
Welk jaar en type hebben we het dan over?quote:Op woensdag 30 juni 2010 13:56 schreef T42 het volgende:
hij hoort 1:20 te kunne halen volgens het boekje.
Met een Mercedes kun je veel kilometers maken. Sowieso, snelwegkilometers doen geen pijn...quote:Op woensdag 30 juni 2010 14:24 schreef error_404 het volgende:
Het zit hem, kom ik nu achter, vooral in de marge: hoeveel km's kun je serieus met een oude auto rijden, hoeveel kost onderhoud nou echt en hoe 'leuk' is het en blijft het?
Dat zijn dingen waar alleen 'ervaringsdeskundigen' antwoord op hebben.
Er zullen zeker mensen zijn die verschillende ervaringen hebben. Ik heb eea gedocumenteerd, voor mezelf om een juiste keuze te kunnen beargumenteren. Gegevens die ik (voor mezelf) hanteer heb ik uiteraard goed gecontroleerd, anders snij ik mezelf in de vingers. Juist daarom heb ik ook gegevens van langetermijngebruikers gecheckt. Omdat die verschillen van negatieve reacties op een ander forum, is het nog niet nodig om mij voor leugenaar uit te maken.quote:
Jaren een ouwe Saab gereden (geen turbo), gekocht met 3 ton op de teller, heb er 70 bijgezet (benzine, 1:10). Ding wilde niet kapot. Voor minder dan je budget heb je een 900 op LPG (inbouwen kost +/- 2k), hou je nog genoeg over om met enige regelmaat bij je Saabspecialist langs te rijden. Turbomotoren zijn prima geschikt voor LPG omdat ze hardere kleppen hebben. Ofzo. Heb ik me laten vertellen.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:28 schreef error_404 het volgende:
Ja, ik snap dat de onderhoudsfrquentie van een oldtimer hoger ligt dan die van een nieuwe Japanner.
Wat betreft luxe, etc, daar heb ik niet zozeer eisen voor; het ligt heel erg aan de betreffende auto. Airco etc heb ik nu ook niet, zijn ook allemaal geen eisen.
Het gaat mij om mensen die daadwerkelijk een oldtimer hebben of hebben gehad en persoonlijke ervaring met een bepaalde auto of type hebben. Algemene informatie, die heb ik wel.
vw passat 32B 1982 2WD (is wel import 2009 zitten andere motor onderdelen in dan hier in nl bijv. de dynamo kan ik hier al niet eens vinden...)quote:Op woensdag 30 juni 2010 14:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Welk jaar en type hebben we het dan over?
Ga ik toch eens neuzen, want voor een passat vind ik dat bizar zuinig.
ik zou ts ook een w124 aanradenquote:Op woensdag 30 juni 2010 15:22 schreef Miller_M het volgende:
Ik raad ook een W124 aan. Goede rijeigenschappen, veilig, comfortabel en kan veel kilometers maken. 300e 6 cil. is erg lekker. Maar het belangrijkste is dat je gewoon een goede w124 koopt natuurlijk, wil je je niet scheel betalen aan achterstallig onderhoud.
Voor 7000e zou je echt een topper moeten kunnen kopen mi.
Geweldige duurtest (met knipoog) over de 'tank' die de w124 is, door fifth gear.
http://carscoop.blogspot.(...)edes-300te-w124.html
Aldus autoweek scoort de 1.6 passat uit 1982 1:11...quote:Op woensdag 30 juni 2010 15:41 schreef T42 het volgende:
vw passat 32B 1982 2WD (is wel import 2009 zitten andere motor onderdelen in dan hier in nl bijv. de dynamo kan ik hier al niet eens vinden...)
Thanks! Zo strikt zijn mijn eisen niet; het is vooral kijken waar de grens ligt wat realistisch is. Realistisch mbt km/jaar, realistisch mbt onderhoud / kwaliteit, realistisch mbt verbruik, realistisch mbt gevoel/ uitstraling. Dat zijn allemaal factoren die, naar zo lijkt, nooit in de goede samenstelling voorkomenquote:Op woensdag 30 juni 2010 16:15 schreef Elvander het volgende:
Hier, deze moet je hebben:
http://w123club.nl/compon(...)19/id,147356/#147356
Is van een betrouwbaar forumlid van de w123cub.
Het enige wat mist, en dat schreef ik al eerder over de W124, is de echte klassieker uitstraling.
Maar zo'n auto voldoet denk ik het beste aan jouw strikte eisen.
Thanks, alleen was het idee om een klassieker te kopen, van voor 1985.quote:Op woensdag 30 juni 2010 17:18 schreef DikkePanda het volgende:
http://tinyurl.com/382zm7g Zijn wel Duitse prijzen, dus misschien iets goedkoper daar. Maar geeft je wel een idee.
Dat is wel heel bijzonder want die auto stond destijds al bekend als zéér onbetrouwbaar. Zo hadden die motoren van de Gamma last van kathodische roestvorming waardoor uiteindelijk de koelkanalen in het blok dicht slibden met een motorschade tot gevolg. Een Gamma-motor hield het meestal na 60.000 km wel voor gezien. Ook wilde er nog wel eens een voorwiel afbreken omdat je te ver door kon sturen en het wiel opeens ergens tegen aanliep in een bocht.quote:Op woensdag 30 juni 2010 17:18 schreef error_404 het volgende:
Tegelijkertijd wil ik eigenlijk helemaal niet blind staren op deze 4 merken. Zo sprak ik van de week iemand die een Lancia Gamma (?) uit 1978 dagelijks rijdt en iig boven de 15000 km/jaar uitkomt, zonder noemenswaardige problemen.
Bij mij is het vooral de leuning en dan met name de onderkant daarvan die geen enkele steun meer biedt. Zoeken naar vervanging is sowieso zinloos als er zulk mooi oud leer op zit.quote:Op woensdag 30 juni 2010 17:30 schreef Elvander het volgende:
Mijn stoel is semi doorgezakt, ben ermee naar Zweden gereden (1800 km) dat ging wel maar comfortabel is anders.
Dus het is met name vanwege comfort? Stoelen zou ik eventeel wel opnieuw kunnen laten bekleden, wellicht nieuw schuim. Geen problemen met roest of iets?quote:Op woensdag 30 juni 2010 17:30 schreef Elvander het volgende:
De stoelen zijn bv een lastig punt bij mercedes. Zijn ze heel dan zitten ze heerijk, zijn ze oud (jaren 70) dan zijn ze meestal doorgezakt. Vervanging is niet veel te vinden of ook doorgezakt.
Vandaar ook mijn (?) achter het model. Ik zou het nog eens na moeten vragen wat het exact was. Maar wel bedankt voor je info!quote:Op woensdag 30 juni 2010 17:38 schreef Scrutinizer het volgende:
Dat is wel heel bijzonder want die auto stond destijds al bekend als zéér onbetrouwbaar.
tis geen passat die uitgegeven is in nlquote:Op woensdag 30 juni 2010 16:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Aldus autoweek scoort de 1.6 passat uit 1982 1:11...
Wat ik ook een stuk realistischer vind klinken.
Waarom zou die andere motor ineens bijna 2x zo zuinig zijn dan?quote:
Als je in feite maar 800 km hebt gereden en de dagteller dan 1000 km aan geeft is dat nog steeds vele malen zuiniger dan ik rijd en dus vind ik het knap. En op die manier nog realistisch ook.quote:maar dan is het knap dat ik 1000km kan doen met 60 liter???
weet dat de carb 3x kleiner is dan van een leeftijdgenoot.quote:Op woensdag 30 juni 2010 21:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom zou die andere motor ineens bijna 2x zo zuinig zijn dan?
[..]
Als je in feite maar 800 km hebt gereden en de dagteller dan 1000 km aan geeft is dat nog steeds vele malen zuiniger dan ik rijd en dus vind ik het knap. En op die manier nog realistisch ook.
Persoonlijk zie ik graag wat meer ter onderbouwing dan "het is een heel bijzonder model". Een linkje naar het officiële verbruikscijfer zou wel handig zijn. Het zou nl. in die tijd een milestone zijn, dat model... En ik heb er nooit wat van gehoord. Niet dat dat laatste alles zegt, maar toch.
In een Mercedes stoel zit geen schuim, die heeft veren, bekleed met kokosmatten en stof/kunstleer/leer.quote:Op woensdag 30 juni 2010 18:00 schreef error_404 het volgende:
[..]
Dus het is met name vanwege comfort? Stoelen zou ik eventeel wel opnieuw kunnen laten bekleden, wellicht nieuw schuim. Geen problemen met roest of iets?
[..]
Vandaar ook mijn (?) achter het model. Ik zou het nog eens na moeten vragen wat het exact was. Maar wel bedankt voor je info!
Hoo Hoo, volgens mij is er maar 1 Kever diesel geweest en is i nooit in productie genomen geworden geweest.quote:Op donderdag 1 juli 2010 00:17 schreef T42 het volgende:
[..]
weet dat de carb 3x kleiner is dan van een leeftijdgenoot.
maar zover ik weet wijkt de teller niet zoveel afwant dan zou de km stand van 1,5ton ook niet kloppen
vw had in de jare 70 ook al hybride auto's rijden. en kevers op diesel.
1000 is wel niet altijd maar als ik bijv naar spanje ga dan haalt ie dat. (continu 100/110kmh
Ik kom elke dag gebroken op m'n werk aan, van het racefietsen welliswaar, maar toch.quote:Op donderdag 1 juli 2010 00:53 schreef Elvander het volgende:
[..]
In een Mercedes stoel zit geen schuim, die heeft veren, bekleed met kokosmatten en stof/kunstleer/leer.
Andere merken weet ik niet naturlijk.
Comfort is belangrijk als je 25k per jaar wilt rijden.
Gebroken (beetje overdreven) op je werk aankomen is natuurlijk niet gaaf.
O, da's eigenlijk nog beter, heb ik vroeger ook nog mee gewerkt. Het voordeel zou zijn dat je geen mallen hoeft te maken om de stoel opnieuw op te schuimen.quote:Op donderdag 1 juli 2010 00:53 schreef Elvander het volgende:
[..]
In een Mercedes stoel zit geen schuim, die heeft veren, bekleed met kokosmatten en stof/kunstleer/leer.
Andere merken weet ik niet naturlijk.
Comfort is belangrijk als je 25k per jaar wilt rijden.
Gebroken (beetje overdreven) op je werk aankomen is natuurlijk niet gaaf.
quote:Op donderdag 1 juli 2010 09:53 schreef r8ality het volgende:
Dus we zijn weer terug bij een Volvo 240 serie.
Dat is echt way te duur. Voor rond de 8000 koop je ook al mooie, inclusief NL kenteken en LPG...quote:Op donderdag 1 juli 2010 10:01 schreef error_404 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zoiets? Iets boven budget wel, maar toffe bak wel
Ik zou het er niet voor over hebben nee.quote:Op donderdag 1 juli 2010 10:05 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Gave bak, maar 13000 euro voor zo'n oude auto met zoveel kilometers?
True, maar die moet je dan nog weer invoeren, op kenteken zetten, enz enz.quote:Op donderdag 1 juli 2010 10:11 schreef Miller_M het volgende:
Ik zou het er niet voor over hebben nee.
Wel heel anders, maar voor dat bedrag koop je via mobile.de ook een zeer luxe BMW 5 serie uit 2005.
En sinds wanneer is dat een oldtimerquote:Op donderdag 1 juli 2010 10:11 schreef Miller_M het volgende:
[..]
Ik zou het er niet voor over hebben nee.
Wel heel anders, maar voor dat bedrag koop je via mobile.de ook een zeer luxe BMW 5 serie uit 2005.
Niet, maar ik vind het op zich wel handig om te weten wat je ook zou kunnen krijgen voor hetzelfde geld.quote:Op donderdag 1 juli 2010 10:29 schreef Sounddragon het volgende:
En sinds wanneer is dat een oldtimer
Meer een klassieke appel met een bijna nieuwe appel.quote:Op donderdag 1 juli 2010 10:42 schreef Sounddragon het volgende:
zo om-en-nabij de 10 ton snoep bij de Jamin ?? 3000 pakken maandverband ?? appels, peren en zulks ??
Ja, maar dat is nou nét niet de bedoelingquote:Op donderdag 1 juli 2010 10:11 schreef Miller_M het volgende:
[..]
Ik zou het er niet voor over hebben nee.
Wel heel anders, maar voor dat bedrag koop je via mobile.de ook een zeer luxe BMW 5 serie uit 2005.
Ligt dat er niet helemaal aan wát je precies koopt, en hou oud de auto is ??quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:25 schreef Miller_M het volgende:
Sorry voor de off-topic dan. Maar ik wilde even in perspectief zetten dat het wel erg duur is voor wat je krijgt. (kwaliteit, betrouwbaarheid, comfort, gadgets).
Die tijd is voor de W124 al weer voorbij...quote:
Als je genoeg geld hebt hoeft dat geen probleem te zijn.quote:Op donderdag 1 juli 2010 20:52 schreef bosgroentensoep het volgende:
ik heb zelf sinds een half jaar een giulia uit 1975. pracht van een auto heel leuk om in te rijden.
maar als je geen verstand heb van auto's en je er niet in wil verdiepen, niet aan een oldtimer beginnen.
Dat is vrij vaag, je wegenbelasting kan heel hoog zijn, of je garage kan een astronomisch bedrag vragen.quote:ik heb zelf in dit half jaar de ontsteking moeten vervangen, dit kost als je het laat uitvoeren door een garage meer dan je dat half jaar aan wegenbelasting betaald.
Lpgquote:tel ook de extra kosten als loodvervanger, veel motorolieverbruik, en meestal een benzineverbruik van rond de 1:10 aan.
Ligt eraan wat je neemt, neem je idd een lekke italiaan, ja dan zal hij binnen moeten staan.quote:bedenk ook dat je een oldtimer eigenlijk niet buiten kan stallen of in de winter(pekel) mee kan rijden.
dit omdat je dan snel last krijgt van roest en dergelijken.
Alfa Romeoquote:ik zou dan eerder een auto uit de jaren 80/90 zoeken. alfa romeo 75 of iets dergelijks.
Ik denk juist dat die garage heel goedkoop was. Want de wegenbelasting voor een '75 Gulia is namelijk 0quote:Op vrijdag 2 juli 2010 10:44 schreef gias het volgende:
Dat is vrij vaag, je wegenbelasting kan heel hoog zijn, of je garage kan een astronomisch bedrag vragen.
Zegt dus niks.
Dat dus, en een oldtimer hoeft niet te betekenen dat je 24/7 aanb het sleutelen ben.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 10:44 schreef gias het volgende:
misschien dat we even het onderscheid tussen een klassieker en een oldtimer moeten aangeven.
Een klassieker is een auto die in prijs is toegenomen, omdat hij zeldzaam aan het worden is of anderzijds prachtig
Een oldtimer is gewoon een oudere auto waar je in Nederland geen wegenbelasting voor betaald.
Een volvo 240 is wel een oldtimer, maar zeker geen klassieker.
een T-ford is dus een oldtimer, maar daarnaast ook een klassieker.
Helemaal juist verwoord.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 10:44 schreef gias het volgende:
misschien dat we even het onderscheid tussen een klassieker en een oldtimer moeten aangeven.
Een klassieker is een auto die in prijs is toegenomen, omdat hij zeldzaam aan het worden is of anderzijds prachtig
Een oldtimer is gewoon een oudere auto waar je in Nederland geen wegenbelasting voor betaald.
Een volvo 240 is wel een oldtimer, maar zeker geen klassieker.
een T-ford is dus een oldtimer, maar daarnaast ook een klassieker.
Klopt, ik heb al heel wat dingen uitgezocht, echter zijn nieuwe / nieuwere zuinige auto's óf veel te klein óf wel groot genoeg, maar schreeuwend duur en lelijk. Ik ben niet het soort persoon om in een tweedehands prius te gaan rijden.....quote:Op vrijdag 2 juli 2010 13:14 schreef T42 het volgende:
ts wil je belasting vrij rijden kun je ook een zuininge nieuwe auto kopen...
ik gok dat de golf2 de zelfde status gaat krijgen als de golf1quote:Op vrijdag 2 juli 2010 13:52 schreef error_404 het volgende:
[..]
Helemaal juist verwoord.
Ik ben (dus) op zoek naar een 'oldtimer met klassieker-potentie'. De algemeen bekende klassiekers met een bekendheid als de T-ford zijn niet te betalen. Maar er zijn ook wel weer een hoop oldtimers die wel hoofden laten draaien, die toch iets bijzonders hebben, anders dan dat ze wegenbelastingvrij zijn.
En precies dat spanningsveld is voor mij de uitdaging. Een mercedes W124 kan idd een oldtimer zijn, maar het klassieker-gevoel voor mij.
en er zijn der minder dan een keverquote:Op zaterdag 3 juli 2010 10:55 schreef error_404 het volgende:
Alleen zie je die golfjes nog te vaak rijden om te de reactie te ontlokken, 'ah, kijk nou dan, wat tof een oud golfje!', ben ik bang
Ja Golf 2 is niet zo`n hele verkeerde keuze, MB 190 of W124 ook niet btwquote:Op zaterdag 3 juli 2010 11:06 schreef T42 het volgende:
[..]
en er zijn der minder dan een kever
maar die reaktie krijg ik ook nog niet met me passat en die zie je al bijna niet meer
Dacht dat het halverwege '85 was. Zijn idd goede auto's, niet makkelijk kapot te krijgen. Ze wegen relatief weinig en ook met een 2l 5-cilinder is het verbruik best netjes.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 16:52 schreef green_power het volgende:
[..]
Ja Golf 2 is niet zo`n hele verkeerde keuze, MB 190 of W124 ook niet btw
Tja voor het nekkendraaien... pfff.. een hoop auto`s uit de jaren `70 waren in de jaren `70 al niet echt geschikt om kilometer te vreten..
Wellicht wat van de oude big opels ofzo? Die 6 - 8 cilinders..
Overigens als je wat anders wilt dan de meeste is er ook nog de Audi 100 / 200 (en ik heb em al in de vorm van de amerikaanse 5000 hierboven ergens gezien).
Volgens mij zijn onderdelen nog redelijk / goed te krijgen, vanaf 84/85 ofzo is de carroserie verzinkt dus weinig problemen met roest, relatief zuinige auto`s (de 1.6 / 1.8 versie) en een WTF effect, want niemand herkent ze nog.
Staan in Duitsland nog te koop voor hele vriendelijke prijzen.
Ik rij zelf zo'n 20 a 25.000 km per jaar met een W123 200D uit 77. Je moet geen haast hebben, rond de 100km/h rijden ze het lekkerst, ook is een vrachtwagenrijbewijs aan te bevelen want invoegen met dat brute vermogen is wat lastiger (fabrieksopgave, 0 tot 100 in 27.4 sec) Verbruik van mij is 1:13 op de snelweg. Luxe zoals airco, cruise, enz heb ik niet. Overigens is dat bij de W123 wel mogelijk, als je een amerikaans model neemt, daar zitten dat soort zaken wel in (cruise, centrale deurvergrendeling, klimanlage, automaat enz) Gloeien duurt een eeuwigheid, 's Winters zit ik wel een minuut tot anderhalf met die knop in mijn klauwen.quote:Op woensdag 30 juni 2010 14:24 schreef error_404 het volgende:
[..]
Precies, daar ligt de uitdaging. Vandaar dat ik ook naar ervaringen van gebruikers op zoek ben. Mensen die op voorhand roepen, kan, bestaat niet; daar heb ik geen boodschap aan.
Het zit hem, kom ik nu achter, vooral in de marge: hoeveel km's kun je serieus met een oude auto rijden, hoeveel kost onderhoud nou echt en hoe 'leuk' is het en blijft het?
Dat zijn dingen waar alleen 'ervaringsdeskundigen' antwoord op hebben.
ja; wat pics:quote:Op maandag 5 juli 2010 11:14 schreef error_404 het volgende:
nog ff een schopje.
Iemand ervaring met andere auto's?
Onderdelen bij MB zijn inderdaad relatief goedkoop. Vorige week mijn voorremmen (schijven + blokken) van mijn W124 500E laten vervangen + apk. 450 euro incl. btw... Bij een meer gangbaar en minder vermogend type zal je natuurlijk nog een stuk goedkoper uit zijn.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 23:15 schreef AchJa het volgende:
volop onderdelen te krijgen voor weinig (ook bij de officiele Mercedes dealers)
goedkoop? voor een w108 niet iedergeval...quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 08:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Onderdelen bij MB zijn inderdaad relatief goedkoop. Vorige week mijn voorremmen (schijven + blokken) van mijn W124 500E laten vervangen + apk. 450 euro incl. btw... Bij een meer gangbaar en minder vermogend type zal je natuurlijk nog een stuk goedkoper uit zijn.
En de apk natuurlijk zonder enige opmerking.
Wow, mooie auto!quote:
Hoeft niet perse hoor, mijn Volvo uit '64 is ook de jongste niet. En ik heb er toch maar heel weinig problemen mee.quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 23:05 schreef error_404 het volgende:
[..]
Wow, mooie auto!![]()
Met een auto van meer dan een halve eeuw oud kan het bijna niet anders dan dat er regelmatig 'iets is'. Desalniettemin rij je wel in iets heel bijzonders.
Ondertussen ben ik meer gericht naar een oude volvo op zoek (zie sig). Wat voor een heb je, hoeveel km's rij je en hoe bevalt hij?quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 23:12 schreef MrSoreto het volgende:
[..]
Hoeft niet perse hoor, mijn Volvo uit '64 is ook de jongste niet. En ik heb er toch maar heel weinig problemen mee.
Het is een Volvo Amazon,quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 23:56 schreef error_404 het volgende:
[..]
Ondertussen ben ik meer gericht naar een oude volvo op zoek (zie sig). Wat voor een heb je, hoeveel km's rij je en hoe bevalt hij?
De vraag is alleen nu of een w108 met reguliere vervangingsonderdelen echt veel duurder is, of dat wij een andere definitie van duur en goedkoop hebben.quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 16:00 schreef T42 het volgende:
goedkoop? voor een w108 niet iedergeval...
naast me vw's en citroëns vond ik de onderdelen 6x zo duurquote:Op zondag 22 augustus 2010 10:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
De vraag is alleen nu of een w108 met reguliere vervangingsonderdelen echt veel duurder is, of dat wij een andere definitie van duur en goedkoop hebben.
Kijk, dat een S-klasse weer net wat duurdere onderdelen heeft kan en hoe ouder de auto, hoe meer men gaat vragen (ik kan mij ook niet voorstellen dat onderdelen voor een SSK nog goedkoop zullen zijn), maar in zijn algemeenheid zijn de onderdelen bij Mercedes gewoon relatief goedkoop.
Als ze 12x zo lang meegaan valt dat toch nog mee, toch?quote:Op zondag 22 augustus 2010 10:45 schreef T42 het volgende:
naast me vw's en citroëns vond ik de onderdelen 6x zo duuren soms bijna niet aan te komen
wow ook mooie auto, lijkt wel enigszins op mijn auto(de peugeot van daarboven)quote:Op zondag 22 augustus 2010 00:38 schreef MrSoreto het volgende:
[..]
Het is een Volvo Amazon,
[ afbeelding ]
Ik rijd niet zo heel veel, ik denk max zo'n 10.000 per jaar. Ik heb 'm nu zo'n drie jaar en rijd er met veel plezier in, de motor die in die dingen hangt is oer en oerdegelijk. Zeker wanneer je hem niet verwaarloosd (goed de vloeistoffen bijhouden en olie vervangen).
Leuk weetje, de auto die de meeste kilometers heeft gemaakt met de zelfde motor is een volvo P1800, zo'n 3.500.000 km.
Die heeft hetzelfde type motor als in mijn wagentje hangt.
Als je er niets zelf aan wil doen zou ik aanraden om voor eentje van de laatste serie te gaan, die heeft een gescheiden remsysteem met bekrachtiger en schijfremmen voor. (Oh en een overdrive is ook aan te raden)
dat deden ze nietquote:Op zondag 22 augustus 2010 18:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als ze 12x zo lang meegaan valt dat toch nog mee, toch?
Ik denk dat zo'n 403 inderdaad ongeveer in de zelfde klasse valt als mijn volvo, wat de 403 natuurlijk ook in z'n voordeel heeft is dat Columbo d'r in eentje reed! (een ongelooflijk zeldzame cabrio nog wel)quote:Op maandag 23 augustus 2010 05:02 schreef Jding het volgende:
a
[..]
wow ook mooie auto, lijkt wel enigszins op mijn auto(de peugeot van daarboven)
ook zelfde prijsklasse toen ze nog nieuw waren, schat ik in.
hoeveel toeren maak jij bij 100 of 120 in de hoogste versnelling?
ik heb 4 versnellingen, waarvan de 3 prise-direct, en de 4 overdrive.
maar de achteras reduceert het weer aardig, en kom dan uit op 4000 toeren = 104 km/uur
inderdaad gaat er niet vaak wat mis, maar ik ben altijd beetje lui om het 'te repareren'dus rij ik er lang mee door. en dan stapelt het zich wel op ja
![]()
ik was nog vergeten te melden het olieverbruik. als jikrustig rijd is olieverbruik 1 liter per 1500 km of iets dergelijks. maar hoe meer gas je geeft hoe hoger het olieverbruik is heb ik het idee.
als ik 200 km op de snelweg 120 rijd, gaat er wel ongeveer 1,5 liter olie, naast 13 liter benzine doorheen.
dat moet ik dus goed in de gaten houden.
hij rookt nooit, maar heel soms is het dan; als ik tijd lang snel heb gereden, en dan paar minuten voor een stoplicht stil sta. hoe traag ik ook optrek, dan laat hij een enorme rookwolk achter
hoezo milieuabels (1)![]()
mwa olie zal wel ergens heen gaan helangs de zuigers, of via klepstoteromhulsel(hoe heet het)
maar hele motor reviseren kost zoveel
en aldi olie is niet duur
en TS; gewoon oldtimer kopen hoor. Ik hoorde van iedereen in me omgeving dat het bodemloze putten zijn, en wrakken, en altijd alles kapot gaat.
maar valt reuze mee!
geen gescheiden remsysteem met trommelremmen rondom, daar heb ik geen last van in dagelijks gebruik.
maar als je bij wijze van spreken wilt doorjakkeren op de snelweg, op de linkerbaan, en wil kleven en elke keer in de remmen gaat, lijkt me betere remmen wel aan te raden inderdaad. want het is gewoon beter.
ik zou vooral voor een hoge hoogste versnelling gaan, want dat is voor de snelweg erg aan te raden inderdaad.
Met zo'n olie verbruik is een beetje klus werk toch echt wel gewenstquote:Op maandag 23 augustus 2010 05:02 schreef Jding het volgende:
a
[..]
ik was nog vergeten te melden het olieverbruik. als jikrustig rijd is olieverbruik 1 liter per 1500 km of iets dergelijks. maar hoe meer gas je geeft hoe hoger het olieverbruik is heb ik het idee.
als ik 200 km op de snelweg 120 rijd, gaat er wel ongeveer 1,5 liter olie, naast 13 liter benzine doorheen.
dat moet ik dus goed in de gaten houden.
hij rookt nooit, maar heel soms is het dan; als ik tijd lang snel heb gereden, en dan paar minuten voor een stoplicht stil sta. hoe traag ik ook optrek, dan laat hij een enorme rookwolk achter
hoezo milieuabels (1)![]()
mwa olie zal wel ergens heen gaan helangs de zuigers, of via klepstoteromhulsel(hoe heet het)
maar hele motor reviseren kost zoveel
en aldi olie is niet duur
Dat dusquote:Op maandag 23 augustus 2010 14:36 schreef ononono het volgende:
[..]
Met zo'n olie verbruik is een beetje klus werk toch echt wel gewenst
nu rij je gewoon een 2takt
Kopje doen (geleiders en zittingen) en zuigerveertjes is niet zo duur
En hoewel het niet perfect is (eigenlijk wil je overboren) zal het je olieverbruik drastisch verminderen.
Met als bijkomend voordeel dat waarschijnlijk weer een bak extra vermogen hebt (meer richting het orgineel)
403 is van 1956tot 1966 of iets ongeveer in nederland te koopquote:
Wat is mis met 2 taktquote:Op maandag 23 augustus 2010 14:36 schreef ononono het volgende:
[..]
Met zo'n olie verbruik is een beetje klus werk toch echt wel gewenst
nu rij je gewoon een 2takt
Kopje doen (geleiders en zittingen) en zuigerveertjes is niet zo duur
En hoewel het niet perfect is (eigenlijk wil je overboren) zal het je olieverbruik drastisch verminderen.
Met als bijkomend voordeel dat waarschijnlijk weer een bak extra vermogen hebt (meer richting het orgineel)
Voor klepstoterrubbertjes vervangen moet ik eens in onderdelenboek kijken hoe het precies zit.quote:Op maandag 23 augustus 2010 15:34 schreef menmulder het volgende:
Klepsteelrubbertjes doe je in een middagje met het juiste gereedschap, kun je de kop laten zitten. Zuigerveren is iets meer werk ma moet toch ook voor een paar 10tjes wel te doen zijn. Cater eronderuit, drijfstangen los en met een beetje geluk kunnen de zuigers er naar beneden uit, niet altijd het geval, anders moet de kop er effe af.
volgens het boekje moet ik sae 40 zomers, en sae 20 swinters hebben, dus viscositeit van die aldi oil lijkt me ook goed genoeg.quote:Verkoopt Aldi motorolie van de juiste viscositeit voor oldtimers? Die moet namelijk aanzienlijk dikker zijn dat moderne olie. (zou eventueel wat van het olie verbruik kunnen verklaren)
Ik heb best wel op slechte wegen gereden in zuid-frankrijk, en mij is het nog nooit overkomen dat ie uit de versnelling schoot.quote:Op maandag 23 augustus 2010 17:27 schreef Jding het volgende:
[..]
van een volvo amazon stond(staat?) ergens op internet een ingescande rijtest van een krant uit de jaren 60.
zou ik eigenlijk wel graag willen terugvinden, nu ts naar een volvo amazon op zoek is.
is best leuk om te lezen.
best een goede auto kwam uit de test.
wat ik me nog kan herinneren:
-Stond in dat voor het inhalen op de buitenwegen, voor vlug inhalen terugschakelen gewenst was. maar in de hoogste versnelling ook nog wel te doen.
-En dat bij onverharde zeer slechte wegen, de schakelpook door de hobbels uit een bepaalde versnelling de hele tijd ging , en dat diende vastgehouden te worden met de hand.
waren de enige nadelen die ze konden vinden.
Hij heeft een veiligheids rating van 82, waarmee hij in dit boekje (dat geen hele dure auto's behandeld) alleen onder de Saab 99 en de Volvo 144 staat, beide met een score van 85. (maar die stonden destijds dan ook bekend als bijzonder veilige auto's)quote:Ook deze modellen beschikken over de volledig verstelbare stoelen die zeer goede hoge rugleuningen hebben en de schouders goed steunen.
Een gedeelde stuuras voorkomt doordrukken van de stuurkolom bij aanrijdingen en de versteviging van de carrosserie is zodanig, dat het passagierscompartiment aan hevige druk weerstand biedt. Driepuntsveiligheidsgordels behoren tot de standaarduitrusting. Bevestigings punten voor driepuntsgordels voor achterin zittende passagiers zijn aanwezig.
Op de weg is de vierversnellingsbak zeer goed van verhoudingen en schakelt accuraat maar wat zwaar. De besturing is onderstuurd en de wegligging stevig. Het pk-getal van 115 op model 133 wordt bereikt door een compressie van 10:1 en het optrekken door de versnellingen is van sportwagen-klasse. Beide modellen hebben twee grote deuren.
Ook hier is de zeer solide Volvo-afwerking kenbaar in plaatwerk, lak en roest bescherming van de gehele onderzijde.
Nee, Opel met Rolls Royce.quote:Op maandag 23 augustus 2010 17:27 schreef Jding het volgende:
Het is net zoiets als bmw vergelijken met mercedes denk ik
Neen. Als je stilstaat (dus geen gas) heb je de meeste onderdruk in je blok. Met het gevolg dat olie langs de zuigers (of kleppen) omhoog gezogen wordt. Zodra je gas geeft (toeren) wordt het hele zaakje meeverbrand en krijg je rook.quote:Alleen soms als ik wegrijdt van het stoplicht rookt het erg, maar dat is volgensmij alleen als ik gedurende lange tijd erg veel gas heb zitten geven daarvoor, wat je eigenlijk niet echt hoort te doen met zon oude auto.
Dat is bij elke autoquote:wat ik me nog kan herinneren:
-Stond in dat voor het inhalen op de buitenwegen, voor vlug inhalen terugschakelen gewenst was. maar in de hoogste versnelling ook nog wel te doen.
Onzin.quote:-En dat bij onverharde zeer slechte wegen, de schakelpook door de hobbels uit een bepaalde versnelling de hele tijd ging , en dat diende vastgehouden te worden met de hand.
Ik ben wel naar een Volvo, maar niet naar een Amazon op zoekquote:Op maandag 23 augustus 2010 17:27 schreef Jding het volgende:
...
van een volvo amazon stond(staat?) ergens op internet een ingescande rijtest van een krant uit de jaren 60.
zou ik eigenlijk wel graag willen terugvinden, nu ts naar een volvo amazon op zoek is.
is best leuk om te lezen.
best een goede auto kwam uit de test.
Die blokkendoosvorm is juist wel meer Volvo. Vraag maar eens aan de gemiddelde Amerikaan hoe een Volvo eruit ziet. "Brick" krijg je 9 van de 10 keer als antwoord. En in Nederland is het vaak de reden dat mensen geen Volvo willenquote:Op dinsdag 24 augustus 2010 08:53 schreef error_404 het volgende:
[..]
Ik ben wel naar een Volvo, maar niet naar een Amazon op zoek
Heb ik wel overwogen, maar voor de km's die ik ermee wil gaan rijden (dagelijks gebruik, betrouwbaar, ca. 25000/jaar) blijkt een Amazon niet de meest slimme keuze.
Daarnaast vinden mijn vrouw en ik de blokkendoosvormige 140/240-serie meer "Volvo" (wat uiteraard absoluut niet waar is, maar puur een kwestie van persoonlijk gevoel).
Er staat trouwens een linkje in mijn sig naar dat topic.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |