quote:Op dinsdag 29 juni 2010 13:46 schreef Oksel het volgende:
en dat met bijna 400 ton op de teller..
Wat had je en waarom was dat een fout?quote:Op dinsdag 29 juni 2010 13:59 schreef ukga het volgende:
beter koop je een japanse auto voor dagelijks gebruik ipv van een auto die onderhoudt vergt (ik maakte ooit dezelfde fout)
kever 1302 '76quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:00 schreef error_404 het volgende:
[..]
Wat had je en waarom was dat een fout?
Zeker, dit is voor mij een soort eerste schifting, voordat ik me op 30 verschillende fora ga aanmeldenquote:Ik zou me wel altijd eerst verdiepen in de betreffende keuze en z'n zwakke plekken alvorens je een oldtimer gaat kopen. Liefst een ervaringsdeskundige mee nemen, en vooraf je huiswerk doen m.b.v. forums
Thanks, soortgelijke 'problemen' had die Alfa ook. Dat soort kosten zijn envoudig mee te berekenen, maar het geeft ook zo veel gezeik...quote:kever 1302 '76
elke lente kun je er een nieuwe bodem inlassen. roest als de tering, dan deden de remmen het niet, dan moest dit weer vervangen worden, dan weer dat.
oja, hij zoop ook 1 op 8 en en is niet erg comfortabel
Heb ik onderzocht ja, maar het gaat mij vooral ook om de lol van het rijden en zo min mogelijk kosten aan wegenbelasting en onzin kwijt zijn. Anders zou ik namelijk gewoon kunnen blijven rijden, zoals ik nu doe...quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:58 schreef ukga het volgende:
@error_404
ja als je budget 7000 is, dan kun je b.v. ook een degelijke (jappaner) kopen voor 3000 met een km stand van rond de 100.000 en de overige 4000 gebruiken voor onderhoudt, benzine wegenbelasting en verzekering!
Maarja je rijdt dan niet in een (voor sommige) leuke auto als b.v. zo een oldtimer volvo, kever, of alfa o.i.d.
Toch kan een Kever een prima auto zijn. Het is maar net wat je koopt, en natuurlijk waar je op let tijdens de aankoop.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:50 schreef ukga het volgende:
[..]
kever 1302 '76
elke lente kun je er een nieuwe bodem inlassen. roest als de tering, dan deden de remmen het niet, dan moest dit weer vervangen worden, dan weer dat. Heb nu een kleine mazda en rijdt al 1.5 jaar zonder onderhoudskosten (alleen apk). Het si wel een leuke auto voor erbij, beetje touren maar niet elke dag zo een 90 km rijden.
oja, hij zoop ook 1 op 8 en en is niet erg comfortabel
onzin dat roesten dan moet je hem na lassen wel behandelen en niet met kaal staal rond gaan rijden...quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:50 schreef ukga het volgende:
[..]
kever 1302 '76
elke lente kun je er een nieuwe bodem inlassen. roest als de tering, dan deden de remmen het niet, dan moest dit weer vervangen worden, dan weer dat. Heb nu een kleine mazda en rijdt al 1.5 jaar zonder onderhoudskosten (alleen apk). Het si wel een leuke auto voor erbij, beetje touren maar niet elke dag zo een 90 km rijden.
oja, hij zoop ook 1 op 8 en en is niet erg comfortabel
en dan heb je nog een mexico kever ookquote:Op dinsdag 29 juni 2010 15:58 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Toch kan een Kever een prima auto zijn. Het is maar net wat je koopt, en natuurlijk waar je op let tijdens de aankoop.
Mijn kever is nu bijna 28jr oud, en heeft praktisch geen roest.
Hij staat wel onder een buitenhoes, en heeft 24jr binnen gestaan.
Roest is bij elke oldtimer een punt van aandacht.
Kan inderdaad een prima auto zijn. Maar m.i. is het geen auto waar je 25.000 km per jaar mee maaktquote:Op dinsdag 29 juni 2010 15:58 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Toch kan een Kever een prima auto zijn. Het is maar net wat je koopt, en natuurlijk waar je op let tijdens de aankoop.
Mijn kever is nu bijna 28jr oud, en heeft praktisch geen roest.
Hij staat wel onder een buitenhoes, en heeft 24jr binnen gestaan.
Roest is bij elke oldtimer een punt van aandacht.
mee eens!quote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:03 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Kan inderdaad een prima auto zijn. Maar m.i. is het geen auto waar je 25.000 km per jaar mee maakt
je denkt als ik een dag onder me auto heb lopen lassen, dat ik niet de moeite neem de boel te tectylen?quote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:01 schreef T42 het volgende:
[..]
onzin dat roesten dan moet je hem na lassen wel behandelen en niet met kaal staal rond gaan rijden...
ik rij niet dagelijks met een passat uit 82. (doet 1:17 op benzine)
heb 3 kevers en een busje en laswerk heb ik zeer weinig. (jah ze staan buiten)
dan heb je echt een maandag morgen autoquote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:04 schreef ukga het volgende:
[..]
je denkt als ik een dag onder me auto heb lopen lassen, dat ik niet de moeite neem de boel te tectylen?
oke je hoeft hem niet elk jaar te vervangen, maar het roest als de tering, en neit alleen de bodemplaat
je kunt wel een leuke amerikaan kopen. die hadden wel al airco en stuurbekrachtiging etc. dus redelijk wat 'luxe' en je kunt er altijd ruim in zittenquote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:03 schreef fokkieslim het volgende:
In deze jaren was 100k een knappe prestatie,onderhoud was om de 5oookm en dan nog was je een bekende bij de anwb.
Comfort en airco hadden ze nog nooit van gehoord.
Elk jaar investeren in antie(verder rot)roest behandelingen.
Alleen de eerste mexico's zijn roestgevoelliger.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:03 schreef T42 het volgende:
[..]
en dan heb je nog een mexico kever ookdie zijn wel gevoeliger voor roest (heb er ook 1)
maar een 1302/1303 hebben al vaker roest problemen vooral bij de veerpoten
De auto van mijn pa heeft airco, stuurbekrachtiging en lekkere stoelen..quote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:03 schreef fokkieslim het volgende:
In deze jaren was 100k een knappe prestatie,onderhoud was om de 5oookm en dan nog was je een bekende bij de anwb.
Comfort en airco hadden ze nog nooit van gehoord.
Elk jaar investeren in antie(verder rot)roest behandelingen.
allemaal tot aan 2003. maar dat maakt ze niet slechter als je ze goed verzorgt.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:09 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Alleen de eerste mexico's zijn roestgevoelliger.
Met mijn Mercedes zou je met jouw kilometrage 4 keer per jaar voor een beurt naar de garage moeten, kleppen stellen, de hele mikmak.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:28 schreef error_404 het volgende:
Ja, ik snap dat de onderhoudsfrquentie van een oldtimer hoger ligt dan die van een nieuwe Japanner.
Ik ben gezegend met airco, stuurbekrachtiging, leer, automaat maar waar je wel rekening mee moet houden is dat er al zo'n dertig jaar iemand op de bestuurdersstoel heeft gezeten. De leuning daarvan is volledig doorgezeten, iets wat je bij ontzettend veel oude wagens zult tegenkomen. Als je 25.000 per jaar rijdt, kan dat een probleem zijn.quote:Wat betreft luxe, etc, daar heb ik niet zozeer eisen voor; het ligt heel erg aan de betreffende auto. Airco etc heb ik nu ook niet, zijn ook allemaal geen eisen.
Je moet er ook wel een bepaalde instelling voor hebben, denk ik. Je kunt iets van 30 jaar oud binnen no time kapot maken als je daar geen rekening mee houdt.quote:Het gaat mij om mensen die daadwerkelijk een oldtimer hebben of hebben gehad en persoonlijke ervaring met een bepaalde auto of type hebben. Algemene informatie, die heb ik wel.
Dat zijn idd nog best moderne auto's wat betreft gebruiksgemak. Of een VW Caddy eventueel. Het voordeel van een dergelijke auto is dat er een trouwe schare liefhebbers is. Mocht de wegenbelastingvrijstelling voor oldtimers ineens afgeschaft worden zul je zien dat relatief anonieme auto's van begin jaren 80 in waarde kelderen. Daar heb je bij een dergelijk gewild type toch wat minder last van.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:32 schreef T42 het volgende:
[..]
allemaal tot aan 2003. maar dat maakt ze niet slechter als je ze goed verzorgt.
ts:
een golf1 op diesel iets? (eventueel een golf 2 die al 25jaar is)
diesel blokjes kunnen handig 6 ton af (ken er met 1miljoen op de teller)
Wat het ook wordt, sleutelen blijf je toch. Men dacht in die tijd toch iets anders over het fenomeen 'betrouwbaarheid' heb ik gemerkt..quote:
Thanks, goeie tip! Ik ga er inderdaad wel van uit dat een oude auto meer aandacht en liefde nodig heeft. Wat voor Mercedes rij je en hoeveel km's doe je zo'n beetje per jaar?quote:
Jij hebt er een?quote:
Ik heb een W123 280 CE uit 1978. Kilometrage verschilt, maximaal 12,5K per jaar. Zo nu en dan moet ik ook voor familebezoek 400 km snelweg rijden op één dag, dat is geen pretje als je niet lekker zit. Daarbij moet je je 's nachts op de terugweg kunnen inhouden het pedaal niet te ver in te trappen. Omdat ik op gas rijd is het niet verstandig sneller dan 150 te kruisen terwijl de auto toch zeker 200 zou moeten kunnen.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:56 schreef error_404 het volgende:
[..]
Thanks, goeie tip! Ik ga er inderdaad wel van uit dat een oude auto meer aandacht en liefde nodig heeft. Wat voor Mercedes rij je en hoeveel km's doe je zo'n beetje per jaar?
quote:Op dinsdag 29 juni 2010 17:06 schreef Elvander het volgende:
In welke tijdsperiode ligt je interesse eigenlijk?
(de 6 cilinders tussen 1:6 en 1:8).
Ik verdraai mijn hoofd meestal bij oudere modellen, zo rond de 70-er jarenquote:Op dinsdag 29 juni 2010 17:06 schreef Elvander het volgende:
In welke tijdsperiode ligt je interesse eigenlijk?
Zeker, zoals iemand in mijn vorige topic heel bijdehand benoemde: gas kost de helft van benzine, dus economisch gezien rijdt een 1:10 auto, op gas 1:20....quote:Nog even over het verbruik, mijn 300d loopt 1:12 op diesel, ik rijd maximaal 110 km/h (meestal 100 Km/h)
De Mercedes benzine varianten rijden doorgaans minder zuinig dan 1:10 (de 6 cilinders tussen 1:6 en 1:8).
Dit zal voor een Volvo waarschijnlijk niet zoveel schelen, ook die auto's zijn zwaar.
Wel iets om rekening mee te houden als de financieen meespelen.
alleen op gas gaat hij wel meer verbruikenquote:Op dinsdag 29 juni 2010 17:20 schreef error_404 het volgende:
[..]
Ik verdraai mijn hoofd meestal bij oudere modellen, zo rond de 70-er jarenNiet echt de economische toppers, maar ze hebben wel net "díe uitstraling"...
[..]
Zeker, zoals iemand in mijn vorige topic heel bijdehand benoemde: gas kost de helft van benzine, dus economisch gezien rijdt een 1:10 auto, op gas 1:20....
De sedanversie, een 244quote:
Want? Heb je nog iets leuks in de aanbieding?quote:Op dinsdag 29 juni 2010 17:41 schreef Sounddragon het volgende:
Hey TS, heb je een beetje ruimte voor de deur ??
Wat voor auto is dat en wat heb je nog meer gereden?quote:Op dinsdag 29 juni 2010 20:07 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik rij dagelijks met mijn oldtimer uit 1981. Zo'n 30.000 kilometer per jaar.
[....]
Even gecorrigeerdquote:Op dinsdag 29 juni 2010 23:24 schreef DS4 het volgende:
Wat belangrijk is als je hier in wil stappen, is dat je accepteert dat je wat meer minder flauwekul hebt dan met een nieuwe auto, minder luxe (ABS was niet standaard, airco zeldzaam...), enz. Daarvoor krijg je wel wat terug. Het is dus een afweging en ik kies per definitie voor de oldtimer versus de jap, die helemaal niet altijd zo betrouwbaar is en waarbij de onderdelen vaak idioot duur zijn.... maar belangrijker: je rijdt in een auto zonder uitstraling, zonder ziel... Dan heb ik liever dat ik af en toe naar de garage moet. Dat zijn korte ergernissen, ipv altijd ergernis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |