abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 juni 2010 @ 13:45:45 #1
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_83440885
Naar aanleiding van opmerkingen in mijn vorige topic waar ik naar een goed alternatief zocht om voordelig te rijden, ben ik de mogelijkheden van het rijden van een oldtimer verder aan het onderzoeken.

Kort samengevat is het idee om een oldtimer voor dagelijks gebruikt te gaan rijden. Naast praktische overwegingen zoals type brandstof, duurzaamheid van bepaalde merken, onderhoud, etc, speelt de factor 'tof' ook een grote rol.

De randvoorwaarden:
  • budget ca 7000,-
  • groot genoeg om met minimaal 2 personen + baggage op vakantie te gaan
  • achterbank waar 2 personen (redelijk) op kunnen zitten
  • ca. 25.000 km/jaar
  • duurzaam / betrouwbaar; ik ben zelf geen sleutelaar en zoek vooral een auto die het 'gewoon doet'

    Een van de auto's die ik reeds zeer serieus heb onderzocht, is de Alfa Giulia 1800 Super uit 1970: geweldige auto, mooi en erg pittig; een feest om in te rijden. Grootste nadeel: roest, technisch minder betrouwbaar op die leeftijd en het is / blijkt een type auto waar je geld in kunt blijven pompen (motorische onderdelen, onderhoud etc). Deze is het dus niet geworden, helaas.
    Ik neig nu meer naar een klassiek Mercedes, maar er zullen nog veel meer mogelijkheden zijn met allemaal nu voor- en nadelen.

    Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van mensen die zelf een oldtimer dagelijks rijden of hebben gereden. Wat rijdt je / heb je gereden, waarom en wat waren voors en tegens en wat kostte het je zo'n beetje?
  • Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
    hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
    hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
      dinsdag 29 juni 2010 @ 13:46:35 #2
    58560 Oksel
    Gezellig.
    pi_83440927
    Mijn vader rijdt dagelijks een Volvo 164 (1968) op gas. Niet duur, weinig onderhoud, en dat met bijna 4 ton op de teller..
    pi_83440978
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 13:46 schreef Oksel het volgende:
    en dat met bijna 400 ton op de teller..
    pi_83440991
    Er staat op FOK toch een mooie VW Kever te koop ?
      dinsdag 29 juni 2010 @ 13:49:46 #5
    58560 Oksel
    Gezellig.
      dinsdag 29 juni 2010 @ 13:59:22 #6
    97111 ukga
    Siewosie baas
    pi_83441477
    beter koop je een japanse auto voor dagelijks gebruik ipv van een auto die onderhoudt vergt (ik maakte ooit dezelfde fout)
      dinsdag 29 juni 2010 @ 14:00:15 #7
    97111 ukga
    Siewosie baas
    pi_83441514
    mssn een saab 900 iets?

    alleen roesten die wel meestal
      dinsdag 29 juni 2010 @ 14:00:58 #8
    245626 error_404
    nee, toch niet...
    pi_83441541
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 13:59 schreef ukga het volgende:
    beter koop je een japanse auto voor dagelijks gebruik ipv van een auto die onderhoudt vergt (ik maakte ooit dezelfde fout)
    Wat had je en waarom was dat een fout?
    Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
    hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
    hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
      dinsdag 29 juni 2010 @ 14:03:47 #9
    58560 Oksel
    Gezellig.
    pi_83441641
    Gewoon een wat duurdere klassieker kopen. Rij je goedkoper, maar wel meer risico op panne.
      dinsdag 29 juni 2010 @ 14:04:16 #10
    182806 RaymondK
    User icon is Raymondk
    pi_83441660
    Kevertje uit 1982 hier. Met 55000km op de teller.
    Ik rij er als enige auto ca 7500km/jaar mee, volledig zonder problemen.
    En als je ergens hoge ogen mee gooit op straat, dan is het wel met een kevertje.
    In mijn ogen nog steeds de meest beschaafde oldtimer.

    Je kunt heel goedkoop kever rijden juist omdat je bijna alles zelf kan doen. Simpele techniek, alle onderdelen volop verkrijgbaar (dus goedkoop), en elke automonteur zou je toch moeten kunnen helpen wanneer je het niet zelf wilt doen.

    Wanneer je je onderhoud op de gestelde tijden doet is een Kever erg betrouwbaar.

    Ik zou me wel altijd eerst verdiepen in de betreffende keuze en z'n zwakke plekken alvorens je een oldtimer gaat kopen. Liefst een ervaringsdeskundige mee nemen, en vooraf je huiswerk doen m.b.v. forums

    25000km betekend voor een oude auto wel vaker dan 1x per jaar een beurtje trouwens...
    Of je moet zelf ff handig worden natuurlijk.

    [ Bericht 18% gewijzigd door RaymondK op 29-06-2010 14:15:55 ]
      dinsdag 29 juni 2010 @ 14:50:34 #11
    97111 ukga
    Siewosie baas
    pi_83443691
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 14:00 schreef error_404 het volgende:

    [..]

    Wat had je en waarom was dat een fout?
    kever 1302 '76
    elke lente kun je er een nieuwe bodem inlassen. roest als de tering, dan deden de remmen het niet, dan moest dit weer vervangen worden, dan weer dat. Heb nu een kleine mazda en rijdt al 1.5 jaar zonder onderhoudskosten (alleen apk). Het si wel een leuke auto voor erbij, beetje touren maar niet elke dag zo een 90 km rijden.

    oja, hij zoop ook 1 op 8 en en is niet erg comfortabel
      dinsdag 29 juni 2010 @ 14:55:07 #12
    245626 error_404
    nee, toch niet...
    pi_83443874
    quote:
    Ik zou me wel altijd eerst verdiepen in de betreffende keuze en z'n zwakke plekken alvorens je een oldtimer gaat kopen. Liefst een ervaringsdeskundige mee nemen, en vooraf je huiswerk doen m.b.v. forums
    Zeker, dit is voor mij een soort eerste schifting, voordat ik me op 30 verschillende fora ga aanmelden
    Eerst eens kijken of er Fokkers zijn met ervaring, daarna verder speuren.
    quote:
    kever 1302 '76
    elke lente kun je er een nieuwe bodem inlassen. roest als de tering, dan deden de remmen het niet, dan moest dit weer vervangen worden, dan weer dat.

    oja, hij zoop ook 1 op 8 en en is niet erg comfortabel
    Thanks, soortgelijke 'problemen' had die Alfa ook. Dat soort kosten zijn envoudig mee te berekenen, maar het geeft ook zo veel gezeik...
    Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
    hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
    hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
      dinsdag 29 juni 2010 @ 14:58:49 #13
    97111 ukga
    Siewosie baas
    pi_83444035
    @error_404
    ja als je budget 7000 is, dan kun je b.v. ook een degelijke (jappaner) kopen voor 3000 met een km stand van rond de 100.000 en de overige 4000 gebruiken voor onderhoudt, benzine wegenbelasting en verzekering!
    Maarja je rijdt dan niet in een (voor sommige) leuke auto als b.v. zo een oldtimer volvo, kever, of alfa o.i.d.

    vrienden van mij hebben saab 900 gehad (intotaal 4 stuks) met rond de 3ton op de teller, maar die roesten allemala bij de wielkasten e.d. motorisch houden ze het wel lang uit. maar die hebben er ook mee rgeld in moeten steken dan ze lief was
      dinsdag 29 juni 2010 @ 15:10:23 #14
    245626 error_404
    nee, toch niet...
    pi_83444595
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 14:58 schreef ukga het volgende:
    @error_404
    ja als je budget 7000 is, dan kun je b.v. ook een degelijke (jappaner) kopen voor 3000 met een km stand van rond de 100.000 en de overige 4000 gebruiken voor onderhoudt, benzine wegenbelasting en verzekering!
    Maarja je rijdt dan niet in een (voor sommige) leuke auto als b.v. zo een oldtimer volvo, kever, of alfa o.i.d.
    Heb ik onderzocht ja, maar het gaat mij vooral ook om de lol van het rijden en zo min mogelijk kosten aan wegenbelasting en onzin kwijt zijn. Anders zou ik namelijk gewoon kunnen blijven rijden, zoals ik nu doe...
    De Alfa was 6000, btw. Een beetje Mercedes of Volvo is er ook voor rond die prijs.
    Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
    hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
    hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
    pi_83446317
    Wat versta je onder "onzin"? ook onderhoud?

    Je gaat minimaal net zoveel geld aan onderhoud uitgeven als je nu voor de wegenbelasting kwijt bent.

    Vergeet niet dat je van plan bent 25k per jaar te rijden met een auto die gemaakt is in een tijd dat veel auto's met 100k afgeschreven waren.
    Nu zijn mercedes en volvo erg degelijke merken, vooral de diesels zijn motorisch onverwoestbaar, maar onderhous is noodzakelijk anders kun je je fijne oldtimer na 3 jaar naar de sloop duwen.

    Roest is niet alleen van Alfa's een probleem, ook Mercedes en Volvo heeft hier last van, het zijn auto's uit de tijd dat antiroestbehandelingen onzin waren.

    En ja ik spreek uit ervaring, ik rij sinds 3 jaar een Mercedes W123 300D, ben er dolgelukkig mee maar ondertussen ben ik blij dat ik geen 25k hoef te rijden in een auto uit die tijd......
    pi_83446491
    My daily ride is een Mercedes 280 CE uit 78 op LPG. Erg goedkoop en betrouwbaar maar als ik 25K per jaar zou rijden koos ik iets nieuwers.
      dinsdag 29 juni 2010 @ 15:58:53 #17
    182806 RaymondK
    User icon is Raymondk
    pi_83446898
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 14:50 schreef ukga het volgende:

    [..]

    kever 1302 '76
    elke lente kun je er een nieuwe bodem inlassen. roest als de tering, dan deden de remmen het niet, dan moest dit weer vervangen worden, dan weer dat. Heb nu een kleine mazda en rijdt al 1.5 jaar zonder onderhoudskosten (alleen apk). Het si wel een leuke auto voor erbij, beetje touren maar niet elke dag zo een 90 km rijden.

    oja, hij zoop ook 1 op 8 en en is niet erg comfortabel
    Toch kan een Kever een prima auto zijn. Het is maar net wat je koopt, en natuurlijk waar je op let tijdens de aankoop.
    Mijn kever is nu bijna 28jr oud, en heeft praktisch geen roest.
    Hij staat wel onder een buitenhoes, en heeft 24jr binnen gestaan.
    Roest is bij elke oldtimer een punt van aandacht.
    Oh ja en hij rijd 1:13 gecombineerd.

    [ Bericht 3% gewijzigd door RaymondK op 29-06-2010 16:06:19 ]
      dinsdag 29 juni 2010 @ 16:01:37 #18
    53151 T42
    Pinball Wizard
    pi_83447013
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 14:50 schreef ukga het volgende:

    [..]

    kever 1302 '76
    elke lente kun je er een nieuwe bodem inlassen. roest als de tering, dan deden de remmen het niet, dan moest dit weer vervangen worden, dan weer dat. Heb nu een kleine mazda en rijdt al 1.5 jaar zonder onderhoudskosten (alleen apk). Het si wel een leuke auto voor erbij, beetje touren maar niet elke dag zo een 90 km rijden.

    oja, hij zoop ook 1 op 8 en en is niet erg comfortabel
    onzin dat roesten dan moet je hem na lassen wel behandelen en niet met kaal staal rond gaan rijden...

    ik rij niet dagelijks met een passat uit 82. (doet 1:17 op benzine)
    heb 3 kevers en een busje en laswerk heb ik zeer weinig. (jah ze staan buiten)

    maar ts:
    ca. 25.000 km/jaar das wel heel veel voor een oudje en een oldtimer verzekering kun je al vergeten
      dinsdag 29 juni 2010 @ 16:02:51 #19
    97111 ukga
    Siewosie baas
    pi_83447082
    precies, mijn idee met die kever was; lekker goedkoop, geen wegenbelasting, en 5 tientjes verzekering
    maar voor een jaar wegenbelasting voor een lichte auto ben je ong 270 euro kwijt, en WA iets van 140
    . dit lijkt veel maar die 410 euro die je uit denkt te sparen, moet je aan nieuwe onderdelen en extra benzine ingooien. (vaak nog meer dan 410 euro)
      dinsdag 29 juni 2010 @ 16:03:06 #20
    53151 T42
    Pinball Wizard
    pi_83447093
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 15:58 schreef RaymondK het volgende:

    [..]

    Toch kan een Kever een prima auto zijn. Het is maar net wat je koopt, en natuurlijk waar je op let tijdens de aankoop.
    Mijn kever is nu bijna 28jr oud, en heeft praktisch geen roest.
    Hij staat wel onder een buitenhoes, en heeft 24jr binnen gestaan.
    Roest is bij elke oldtimer een punt van aandacht.
    en dan heb je nog een mexico kever ook die zijn wel gevoeliger voor roest (heb er ook 1)

    maar een 1302/1303 hebben al vaker roest problemen vooral bij de veerpoten
    pi_83447094
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 15:58 schreef RaymondK het volgende:

    [..]

    Toch kan een Kever een prima auto zijn. Het is maar net wat je koopt, en natuurlijk waar je op let tijdens de aankoop.
    Mijn kever is nu bijna 28jr oud, en heeft praktisch geen roest.
    Hij staat wel onder een buitenhoes, en heeft 24jr binnen gestaan.
    Roest is bij elke oldtimer een punt van aandacht.
    Kan inderdaad een prima auto zijn. Maar m.i. is het geen auto waar je 25.000 km per jaar mee maakt
      dinsdag 29 juni 2010 @ 16:03:47 #22
    53151 T42
    Pinball Wizard
    pi_83447122
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 16:03 schreef Maharbal het volgende:

    [..]

    Kan inderdaad een prima auto zijn. Maar m.i. is het geen auto waar je 25.000 km per jaar mee maakt
    mee eens!
      FOK!fotograaf dinsdag 29 juni 2010 @ 16:03:57 #23
    137066 fokkieslim
    pi_83447134
    met deze randvoorwaarden,kun je echt geen oldtimer rijden.
    De randvoorwaarden:

    budget ca 7000,-

    groot genoeg om met minimaal 2 personen + baggage op vakantie te gaan

    achterbank waar 2 personen (redelijk) op kunnen zitten

    ca. 25.000 km/jaar

    duurzaam / betrouwbaar; ik ben zelf geen sleutelaar en zoek vooral een auto die het 'gewoon doet'

    In deze jaren was 100k een knappe prestatie,onderhoud was om de 5oookm en dan nog was je een bekende bij de anwb.
    Comfort en airco hadden ze nog nooit van gehoord.
    Elk jaar investeren in antie(verder rot)roest behandelingen.
      dinsdag 29 juni 2010 @ 16:04:39 #24
    97111 ukga
    Siewosie baas
    pi_83447163
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 16:01 schreef T42 het volgende:

    [..]

    onzin dat roesten dan moet je hem na lassen wel behandelen en niet met kaal staal rond gaan rijden...

    ik rij niet dagelijks met een passat uit 82. (doet 1:17 op benzine)
    heb 3 kevers en een busje en laswerk heb ik zeer weinig. (jah ze staan buiten)
    je denkt als ik een dag onder me auto heb lopen lassen, dat ik niet de moeite neem de boel te tectylen?
    oke je hoeft hem niet elk jaar te vervangen, maar het roest als de tering, en neit alleen de bodemplaat
      dinsdag 29 juni 2010 @ 16:05:55 #25
    53151 T42
    Pinball Wizard
    pi_83447223
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 16:04 schreef ukga het volgende:

    [..]

    je denkt als ik een dag onder me auto heb lopen lassen, dat ik niet de moeite neem de boel te tectylen?
    oke je hoeft hem niet elk jaar te vervangen, maar het roest als de tering, en neit alleen de bodemplaat
    dan heb je echt een maandag morgen auto

    heb een keverbodem liggen die 40 jaar onder de grond heeft gelegen en die is 90% goed.
    mijn 1e kever die mag roesten maar dat valt vies tegen

    [ Bericht 13% gewijzigd door T42 op 29-06-2010 16:31:25 ]
      dinsdag 29 juni 2010 @ 16:07:03 #26
    97111 ukga
    Siewosie baas
    pi_83447264
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 16:03 schreef fokkieslim het volgende:

    In deze jaren was 100k een knappe prestatie,onderhoud was om de 5oookm en dan nog was je een bekende bij de anwb.
    Comfort en airco hadden ze nog nooit van gehoord.
    Elk jaar investeren in antie(verder rot)roest behandelingen.
    je kunt wel een leuke amerikaan kopen. die hadden wel al airco en stuurbekrachtiging etc. dus redelijk wat 'luxe' en je kunt er altijd ruim in zitten
      dinsdag 29 juni 2010 @ 16:09:07 #27
    182806 RaymondK
    User icon is Raymondk
    pi_83447359
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 16:03 schreef T42 het volgende:

    [..]

    en dan heb je nog een mexico kever ook die zijn wel gevoeliger voor roest (heb er ook 1)

    maar een 1302/1303 hebben al vaker roest problemen vooral bij de veerpoten
    Alleen de eerste mexico's zijn roestgevoelliger.
    pi_83447506
    Ik rij in een mercedes 200d uit '85 ...model w124. Inmiddels 15000km opzitten in een half jaar tijd inclusief tripjes naar het buitenland met als enige mankement dat de dynamo stuk ging. (gelukkig in nederland). Verbruik gemiddeld is 1:16....beste score was 1:19,2, slechtste 1:13 (=urenlang met 160km/u in duitsland).

    Voor de rest zijn er nog wat aandachtspuntjes (paar roestplekjes) die nog behandeld moeten worden... dat heb je met een nieuwere auto's niet zo snel.

    Maargoed, ik steek liever m'n geld in evt toekomstig onderhoud dan aan de wegenbelasting. En het voelt ook aan als een dijk van een auto die nog tientallen jaren mee kan gaan....gaat alleen niet zo vlug (helemaal niet als je door de alpen ermee rijd).
      dinsdag 29 juni 2010 @ 16:15:46 #29
    58560 Oksel
    Gezellig.
    pi_83447670
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 16:03 schreef fokkieslim het volgende:


    In deze jaren was 100k een knappe prestatie,onderhoud was om de 5oookm en dan nog was je een bekende bij de anwb.
    Comfort en airco hadden ze nog nooit van gehoord.
    Elk jaar investeren in antie(verder rot)roest behandelingen.
    De auto van mijn pa heeft airco, stuurbekrachtiging en lekkere stoelen..

    Volvo 164 van 41 jaar oud.
      dinsdag 29 juni 2010 @ 16:28:00 #30
    245626 error_404
    nee, toch niet...
    pi_83448329
    Ja, ik snap dat de onderhoudsfrquentie van een oldtimer hoger ligt dan die van een nieuwe Japanner.
    Wat betreft luxe, etc, daar heb ik niet zozeer eisen voor; het ligt heel erg aan de betreffende auto. Airco etc heb ik nu ook niet, zijn ook allemaal geen eisen.

    Het gaat mij om mensen die daadwerkelijk een oldtimer hebben of hebben gehad en persoonlijke ervaring met een bepaalde auto of type hebben. Algemene informatie, die heb ik wel.
    Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
    hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
    hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
      dinsdag 29 juni 2010 @ 16:32:28 #31
    53151 T42
    Pinball Wizard
    pi_83448573
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 16:09 schreef RaymondK het volgende:

    [..]

    Alleen de eerste mexico's zijn roestgevoelliger.
    allemaal tot aan 2003. maar dat maakt ze niet slechter als je ze goed verzorgt.


    ts:
    een golf1 op diesel iets? (eventueel een golf 2 die al 25jaar is)
    diesel blokjes kunnen handig 6 ton af (ken er met 1miljoen op de teller)
    pi_83448855
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 16:28 schreef error_404 het volgende:
    Ja, ik snap dat de onderhoudsfrquentie van een oldtimer hoger ligt dan die van een nieuwe Japanner.
    Met mijn Mercedes zou je met jouw kilometrage 4 keer per jaar voor een beurt naar de garage moeten, kleppen stellen, de hele mikmak.
    quote:
    Wat betreft luxe, etc, daar heb ik niet zozeer eisen voor; het ligt heel erg aan de betreffende auto. Airco etc heb ik nu ook niet, zijn ook allemaal geen eisen.
    Ik ben gezegend met airco, stuurbekrachtiging, leer, automaat maar waar je wel rekening mee moet houden is dat er al zo'n dertig jaar iemand op de bestuurdersstoel heeft gezeten. De leuning daarvan is volledig doorgezeten, iets wat je bij ontzettend veel oude wagens zult tegenkomen. Als je 25.000 per jaar rijdt, kan dat een probleem zijn.
    quote:
    Het gaat mij om mensen die daadwerkelijk een oldtimer hebben of hebben gehad en persoonlijke ervaring met een bepaalde auto of type hebben. Algemene informatie, die heb ik wel.
    Je moet er ook wel een bepaalde instelling voor hebben, denk ik. Je kunt iets van 30 jaar oud binnen no time kapot maken als je daar geen rekening mee houdt.
      dinsdag 29 juni 2010 @ 16:39:07 #33
    13804 MouseOver
    Cabdriver from Hell
    pi_83448937
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 16:32 schreef T42 het volgende:

    [..]

    allemaal tot aan 2003. maar dat maakt ze niet slechter als je ze goed verzorgt.


    ts:
    een golf1 op diesel iets? (eventueel een golf 2 die al 25jaar is)
    diesel blokjes kunnen handig 6 ton af (ken er met 1miljoen op de teller)
    Dat zijn idd nog best moderne auto's wat betreft gebruiksgemak. Of een VW Caddy eventueel. Het voordeel van een dergelijke auto is dat er een trouwe schare liefhebbers is. Mocht de wegenbelastingvrijstelling voor oldtimers ineens afgeschaft worden zul je zien dat relatief anonieme auto's van begin jaren 80 in waarde kelderen. Daar heb je bij een dergelijk gewild type toch wat minder last van.
    Vampire Romance O+
    pi_83449106
    Dat wordt een Volvo 245 dus .
    Act like you know || Autofans.nl!
    Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Stormqueen het volgende:
    WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
      dinsdag 29 juni 2010 @ 16:50:56 #35
    13804 MouseOver
    Cabdriver from Hell
    pi_83449474
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 16:42 schreef r8ality het volgende:
    Dat wordt een Volvo 245 dus .
    Wat het ook wordt, sleutelen blijf je toch. Men dacht in die tijd toch iets anders over het fenomeen 'betrouwbaarheid' heb ik gemerkt..
    Vampire Romance O+
      dinsdag 29 juni 2010 @ 16:56:21 #36
    245626 error_404
    nee, toch niet...
    pi_83449750
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 16:37 schreef Scrutinizer het volgende:

    -knip-
    Thanks, goeie tip! Ik ga er inderdaad wel van uit dat een oude auto meer aandacht en liefde nodig heeft. Wat voor Mercedes rij je en hoeveel km's doe je zo'n beetje per jaar?
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 16:42 schreef r8ality het volgende:
    Dat wordt een Volvo 245 dus .
    Jij hebt er een?
    Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
    hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
    hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
    pi_83450146
    Iemand met veel ervaring op dit gebied

    Met jou eisen is een mercedes of bmw de enige die het gaat halen. Alleen is het echte "tof" factor wel weg bij die auto's. Als je iets betrouwbaars zoekt moet je denk ik kijken naar de eerste bmw e30's of een 200d. Die halen die 25k wel per jaar. Een oude alfa... die dus niet....
    Als weinig helpt, help veel meer.
    Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
    pi_83450284
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 16:56 schreef error_404 het volgende:

    [..]

    Thanks, goeie tip! Ik ga er inderdaad wel van uit dat een oude auto meer aandacht en liefde nodig heeft. Wat voor Mercedes rij je en hoeveel km's doe je zo'n beetje per jaar?

    Ik heb een W123 280 CE uit 1978. Kilometrage verschilt, maximaal 12,5K per jaar. Zo nu en dan moet ik ook voor familebezoek 400 km snelweg rijden op één dag, dat is geen pretje als je niet lekker zit. Daarbij moet je je 's nachts op de terugweg kunnen inhouden het pedaal niet te ver in te trappen. Omdat ik op gas rijd is het niet verstandig sneller dan 150 te kruisen terwijl de auto toch zeker 200 zou moeten kunnen.
    pi_83450285
    In welke tijdsperiode ligt je interesse eigenlijk?

    Mijn Mercedes W123 is alweer een heel andere auto dan een Mercedes W124, ten voordele van de W124 qua luxe en rijcomfort, ten voordele van de W123 qua klassiekeruitstraling.

    Indien je de kosten en het eventuele inleveren qua comfort op de koop toe wilt nemen en een waarschijnlijk hoger verbruik dan nu dan kun je een klassieker denk ik prima overwegen.

    Nog even over het verbruik, mijn 300d loopt 1:12 op diesel, ik rijd maximaal 110 km/h (meestal 100 Km/h)
    De Mercedes benzine varianten rijden doorgaans minder zuinig dan 1:10 (de 6 cilinders tussen 1:6 en 1:8).
    Dit zal voor een Volvo waarschijnlijk niet zoveel schelen, ook die auto's zijn zwaar.

    Wel iets om rekening mee te houden als de financieen meespelen.

    [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2010 17:08:07 ]
    pi_83450394
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 17:06 schreef Elvander het volgende:
    In welke tijdsperiode ligt je interesse eigenlijk?
    (de 6 cilinders tussen 1:6 en 1:8).

    1 op 6, hier,
      dinsdag 29 juni 2010 @ 17:20:43 #41
    245626 error_404
    nee, toch niet...
    pi_83450919
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 17:06 schreef Elvander het volgende:
    In welke tijdsperiode ligt je interesse eigenlijk?
    Ik verdraai mijn hoofd meestal bij oudere modellen, zo rond de 70-er jaren Niet echt de economische toppers, maar ze hebben wel net "díe uitstraling"...
    quote:
    Nog even over het verbruik, mijn 300d loopt 1:12 op diesel, ik rijd maximaal 110 km/h (meestal 100 Km/h)
    De Mercedes benzine varianten rijden doorgaans minder zuinig dan 1:10 (de 6 cilinders tussen 1:6 en 1:8).
    Dit zal voor een Volvo waarschijnlijk niet zoveel schelen, ook die auto's zijn zwaar.

    Wel iets om rekening mee te houden als de financieen meespelen.
    Zeker, zoals iemand in mijn vorige topic heel bijdehand benoemde: gas kost de helft van benzine, dus economisch gezien rijdt een 1:10 auto, op gas 1:20....
    Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
    hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
    hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
      dinsdag 29 juni 2010 @ 17:41:07 #42
    88754 Sounddragon
    Dragon of sound.
    pi_83451795
    Hey TS, heb je een beetje ruimte voor de deur ??
    De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
      dinsdag 29 juni 2010 @ 19:18:28 #43
    53151 T42
    Pinball Wizard
    pi_83456077
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 17:20 schreef error_404 het volgende:

    [..]

    Ik verdraai mijn hoofd meestal bij oudere modellen, zo rond de 70-er jaren Niet echt de economische toppers, maar ze hebben wel net "díe uitstraling"...
    [..]

    Zeker, zoals iemand in mijn vorige topic heel bijdehand benoemde: gas kost de helft van benzine, dus economisch gezien rijdt een 1:10 auto, op gas 1:20....
    alleen op gas gaat hij wel meer verbruiken

    ik had een benz 280SE w108 uit 1969 die op benzine 1:7 deed en op lpg 1:4/1:5 en ik miste meteen ruim 50pk omdat bij deze benz zijn injectie dan niet werkt.
    pi_83457951
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 16:56 schreef error_404 het volgende:

    Jij hebt er een?
    De sedanversie, een 244 . En daarvoor net een iets ouder type, de 140-serie. Ding krijgt het nodige onderhoud, maar geen spectaculaire dingen tenzij ze kapot gaan. Rijd al 6 jaar probleemloos. Wel accepteren dat je em soms een week kwijt bent t.b.v reparaties. En 's ochtends netjes warmrijden. Als in, ik kom liever te laat dan dat ik meteen een 80-weg of de snelweg opschiet...
    Act like you know || Autofans.nl!
    Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Stormqueen het volgende:
    WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
    pi_83458176
    Ik rij dagelijks met mijn oldtimer uit 1981. Zo'n 30.000 kilometer per jaar.
    Is goed te doen, zolang je het gebrek aan 'normale' zaken als airco, een hele berg geluidsisolatie en ABS voor lief neemt.

    De betrouwbaarheid van elke auto staat of valt met goed (preventief) onderhoud. En dat moet bij een oldtimer net even wat vaker gebeuren dan bij een moderne auto. Daarbij komt dat je in het eerste jaar vooral het 'geluk' moet hebben dat de vorige eigenaar ook goed voor z'n bolide heeft gezorgd. Als dat niet het geval is kun je nog wel eens wat achterstallig onderhoud tegen komen en dat kan flink in de kosten lopen als je zelf niet kunt sleutelen.

    Roest is inderdaad ook een extra aandachtspunt. De roestpreventie is de afgelopen decennia gelukkig aardig verbeterd, maar daar heb je helemaal niets aan als je een oude wagen koopt. Goed in de gaten houden en beginnende plekjes direct grondig aanpakken, zodat niet binnen de kortste keren je auto onder je kont wegrot.

    Brandstofverbruik van een oldtimer is vaak wat hoger dan bij een moderne auto van vergelijkbaar formaat. Voordeel is dat je geen wegenbelasting hoeft te betalen en dus wat betreft de vaste lasten goedkoop op LPG kunt rijden. Een verbruik van 1 op 8 a 1 op 10 is dan niet meer zo slecht voor je banksaldo. De inbouwkosten heb je snel terugverdient als je 25.000 kilometer per jaar rijdt, mits het motorblok geschikt is voor lpg.

    Wat betreft de totale gebruikskosten moet je er van uit gaan dat het rijden in een oldtimer zeker niet goedkoper is dan wanneer je een Japans of Duits koekblik koopt. Belangrijk bij het binnen de perken houden van de gebruikskosten is dat je een auto koopt waarvan de onderdelen makkelijk verkrijgbaar zijn tegen een betaalbare prijs. Kosten zijn te besparen door (een deel van) het onderhoud zelf uit te voeren. Als je een beetje handig bent, zijn er best wat klusjes aan een oldtimer die je zelf uit kunt voeren op een vrije middag omdat de techniek van een oldtimer relatief eenvoudig is. In de garage ben je al snel ¤200,- kwijt aan uurloon voor voor het vervangen van een onderdeel wat je zelf ook makkelijk in een middag kunt doen.
    pi_83459331
    Oldtimers zuipen en roesten. Voor de sleutelaar ok, maar probleemloos zijn ze nooit.

    Zeker bij 25k per jaar kunnen de brandstofkosten oplopen. Benzines uit die tijd rijden 1 op 10 hooguit, diesels misschien 1 op 12.
    .
    pi_83463051
    Probleemloos is geen elke auto als je hem niet goed onderhoud.

    In mijn huidige oldtimer heb ik er in een jaar zo'n 30.000 probleemloze kilometers opzitten. Ook langere ritten zitten daarbij (naar Engeland via Duinkerke-Dover, Beieren, Luxemburg, Ardennen). Enige reparatie buiten regulier onderhoud was een lekke band omdat er een schroef in zat. In de 5 jaar voor mijn huidige dagelijkse vervoermiddel in een (toen nog) yougtimer uit 1984 in totaal zo'n 70.000 kilometer gereden. Buiten regulier onderhoud is er 3x een kleine reparatie nodig geweest. 1x een rotte uitlaat, 1x een defecte ruitenwissermotor en 1x een klein lek bij de waterpomp. Wanneer je een moderne auto van ¤7.000,- koopt en daar 6 jaar/100.000 kilometer rijdt zul je daar ook wel rekening mee moeten houden.
      dinsdag 29 juni 2010 @ 22:13:16 #48
    245626 error_404
    nee, toch niet...
    pi_83465409
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 17:41 schreef Sounddragon het volgende:
    Hey TS, heb je een beetje ruimte voor de deur ??
    Want? Heb je nog iets leuks in de aanbieding?
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 20:07 schreef Ivo1985 het volgende:
    Ik rij dagelijks met mijn oldtimer uit 1981. Zo'n 30.000 kilometer per jaar.
    [....]
    Wat voor auto is dat en wat heb je nog meer gereden?
    Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
    hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
    hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
    pi_83470095
    Hoe jong mag de auto zijn?

    Een 190 (2.6 is natuurlijk een lekkere auto), of een W124 is natuurlijk prima te rijden met weinig onderhoud (relatief, het blijven 20-25 jaar oude auto's).

    Heb zelf een W124 500E voor erbij en daar heb ik tot op heden niets vervelends mee gehad. Overigens zit zo'n 500E wel ruim boven jouw budget, maar met een 300E heb je ook een prima auto, ook al moet je goed zoeken om een goede te treffen binnen budget.

    Een Porsche 944 is overigens ook bullitproof (vanaf mj 1986, dus type II). Alleen is daar bij problemen de rekening wat hoger en met jouw budget kan je wel een goede kopen, maar als je pech hebt ben je wel meteen klaar. Is natuurlijk wel een wat frivolere auto dan een Mercedes (op de 16 klepper 190 en de 500E na, maar die lopen tegen hetzelfde budgetprobleem aan als de 944).

    Wat belangrijk is als je hier in wil stappen, is dat je accepteert dat je wat meer flauwekul hebt dan met een nieuwe auto, minder luxe (ABS was niet standaard, airco zeldzaam...), enz. Daarvoor krijg je wel wat terug. Het is dus een afweging en ik kies per definitie voor de oldtimer versus de jap, die helemaal niet altijd zo betrouwbaar is en waarbij de onderdelen vaak idioot duur zijn.... maar belangrijker: je rijdt in een auto zonder uitstraling, zonder ziel... Dan heb ik liever dat ik af en toe naar de garage moet. Dat zijn korte ergernissen, ipv altijd ergernis.
    Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
    [quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
    Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
    pi_83471279
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 23:24 schreef DS4 het volgende:


    Wat belangrijk is als je hier in wil stappen, is dat je accepteert dat je wat meer minder flauwekul hebt dan met een nieuwe auto, minder luxe (ABS was niet standaard, airco zeldzaam...), enz. Daarvoor krijg je wel wat terug. Het is dus een afweging en ik kies per definitie voor de oldtimer versus de jap, die helemaal niet altijd zo betrouwbaar is en waarbij de onderdelen vaak idioot duur zijn.... maar belangrijker: je rijdt in een auto zonder uitstraling, zonder ziel... Dan heb ik liever dat ik af en toe naar de garage moet. Dat zijn korte ergernissen, ipv altijd ergernis.
    Even gecorrigeerd

    BTW TS, niet doen 25000 km per jaar is een te hoog risicogebied, kans is dat het meevalt, maar kans is vele malen groter dat het tegenvalt.
    Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
    Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')