abonnement Unibet Coolblue
pi_82961909


Na deel 5 hier alweer deel 6 van onze glanzende gouddraad!



Goud fascineert de mens al duizenden jaren. Na voor de laatste eeuwwisseling als belegging even helemaal uit beeld te zijn geweest, is het gele metaal sinds enkele jaren weer helemaal terug. Dit is direct terug te zien in de goudprijs, die de afgelopen 10 jaar een spectaculaire ontwikkeling heeft doorgemaakt.



Tegenover de toegenomen vraag naar goud als belegging, die nog eens extra gestimuleerd wordt door de onzekerheden die voortvloeien uit de crisis waar wij ons momenteel in bevinden, staat als gevolg van diezelfde crisis een sterk afgenomen consumptieve vraag naar goud (juwelen). Volgens sommigen zal de goudconsumptie in de toekomst weer sterk oplopen door een toenemende vraag uit economisch wonder China, maar ook hierover zijn de meningen verdeeld.





Meer informatie over de samenstelling van de wereldgoudvoorraad (d.w.z. waar al het gedelfde goud gebleven is) en van de vraag en het aanbod is hier te vinden.

Onlangs bereikte de goudprijs een nieuw record in euro's, daarbij vooral geholpen door een zwakkere euro als gevolg van de schuldencrisis in Griekenland. Bovendien lijkt er een substantieel risico te bestaan dat deze schuldencrisis zich langzaam als een olievlek zal uitbreiden over de hele eurozone. Dit laatste kan grote gevolgen hebben voor de koers van de euro, en zelfs voor het voortbestaan daarvan. Het blijft echter de vraag hoeveel van de nog te verwachten ellende al verwerkt is in de huidige goudprijs.

Daarnaast houden de geruchten over het bestaan van vervalste goudbaren (gold-plated tungsten) aan. Daar bovenop kwam onlangs ook nog eens de suggestie dat veel "papieren goud" niet gedekt zou zijn door fysiek goud, terwijl het wel als zodanig aan de man is gebracht. Over wat een dergelijke fraude voor de goudprijs zou kunnen betekenen, lopen de meningen nogal uiteen. Zie hiervoor ook de discussie aan het eind van het vorige topic.



De actuele ontwikkeling van de goudprijs is hier en hier te volgen. Andere interessante links zijn bijvoorbeeld:
World Gold Council - heel veel informatie en gegevens over goud
Yellow Book en Metals Monthly - actuele publicaties over de goudmarkt in opdracht van Fortis Bank
Kitco - nieuws, achtergrondinfo, forum en actuele en historische goudprijzen
Antal Fekete - economieprofessor over de monetaire betekenis van goud (niet onomstreden)
Gold Anti Trust Action Committee - de Don Quichots van de goudhandel

Voorgaande delen:
Goud #1
Goud #2
Goud #3
Goud #4
Goud #5: God's own money or Bernanke's bubble?
pi_82962032
Misschien moeten we aan de OP ook eens een stukje toevoegen over waar en hoe je goud kunt kopen en wat de voor- en nadelen van de diverse mogelijkheden zijn..
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 18 juni 2010 @ 01:12:19 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_82962954


tvp
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 18 juni 2010 @ 09:05:33 #4
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_82965775
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 00:36 schreef dvr het volgende:
Misschien moeten we aan de OP ook eens een stukje toevoegen over waar en hoe je goud kunt kopen en wat de voor- en nadelen van de diverse mogelijkheden zijn..
Ik ben wel geinteresseerd in waar je het kan kopen.

Goud heeft gisteren een nieuw high gemaakt: $1248.57 de troy ounce.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_82969712
Leuk filmje over hoe je zelf een baar kunt do-het-zelven!


En eentje in een geautomatiseerde setting.


Maar je kunt het natuurlijk ook in een colafles bewaren
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 18 juni 2010 @ 11:21:07 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_82970063
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 11:11 schreef Mendeljev het volgende:

Maar je kunt het natuurlijk ook in een colafles bewaren
Koningswater
Ideaal voor als de goud confiscatie door de staat begint.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 21 juni 2010 @ 16:51:57 #7
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_83105192
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 01:12 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

tvp
Mmmmm, bling bling

Vraagje: hoe heet zij?

[ Bericht 10% gewijzigd door SemperSenseo op 21-06-2010 17:00:23 ]
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_83107122
Ik vind deze stukken leuker:



Al moet je natuurlijk wel eerst dat wijf eruit peuteren voor je het in de kluis legt.
  maandag 21 juni 2010 @ 19:03:14 #9
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_83110866
Tegenstanders van het beleggen in goud gebruiken vaak het argument dat goud geen geld is maar een grondstof en goud levert geen rente op zoals andere valuta. In Vietnam is de situatie op dit moment in 2010 echter geheel anders. In Vietnam is goud geld en wordt ook als zodanig in het dagelijkse ruilverkeer gebruikt en banken betalen rente in grammen goud uit aan goudbezitters die hun goud bij de bank deponeren.

http://nieuws.goudmarkt.n(...)ente-in-Vietnam.aspx
pi_83111781
quote:
Op maandag 21 juni 2010 19:03 schreef Harde_Kip het volgende:
In Vietnam is de situatie op dit moment in 2010 echter geheel anders. In Vietnam is goud geld en wordt ook als zodanig in het dagelijkse ruilverkeer gebruikt en banken betalen rente in grammen goud uit aan goudbezitters die hun goud bij de bank deponeren.
Dat verhaal is overgenomen uit de Financial Times, maar het is allang achterhaald. Vietnamese banken betalen nu nog maar zo'n 0,3% "rente" op goud. Rente op goud betalen is een economische onmogelijkheid - je kunt een tijdje doen alsof, maar omdat goud geen inherent rendement oplevert eindigt dat met failliete banken en bedrogen klanten die naar hun goud kunnen fluiten.
pi_83114028
Hrmpf... probeer je aan de greep van de internationale bankierselite te ontkomen door je geld in goud te steken, kopen ze doodleuk het bedrijf op dat je goud beheert!

Lord Rothschild fund joins World Gold Council to put £12.5m into BullionVault

Anderzijds, het is geen meerderheids belang en als een Rothschild en het World Gold Council (eigendom van de 15 grootste goudmijnen) ergens in investeren is dat geen slecht teken.
  maandag 21 juni 2010 @ 21:32:57 #12
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_83119143
Ik las vandaag dat, wanneer je je goud verkoopt, dit belast wordt in box 1 (dus in mijn geval 42%). Weet iemand of dit waar is?
pi_83124266
quote:
Op maandag 21 juni 2010 21:32 schreef Harde_Kip het volgende:
Ik las vandaag dat, wanneer je je goud verkoopt, dit belast wordt in box 1 (dus in mijn geval 42%). Weet iemand of dit waar is?
Ik ben geen fiscalist maar dit moet haast wel onzin zijn. Goud -althans, beleggingsgoud zoals 'plakjes', baren en de meeste zuiver gouden munten- vallen onder Box 3, vermogensbelasting. Je betaalt jaarlijks de vermogensrendementsheffing, maar koerswinsten en -verliezen zijn belastingvrij (net als winst op aandelen, obligaties, kunst, etc). Ik kan me wel gevallen voorstellen waarbij het in Box 1 terechtkomt (herwaardering werkvoorraad van juweliers, verkoop van opgepot goud bij tandartsen, etc?) maar dat is zeker niet de regel.
pi_83281294
Uitspraken uit Goud #4, gedaan door een user die ik uiteraard helemaal niet ken :
quote:
Op zondag 18 april 2010 11:45 schreef veterdiploma het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies? Baren ofzo?
[..]

Dat ben ik met je eens. Daarom heb ik vorige week een deel verkocht. Ik geloof er niet meer zo in, volgens mij krijgen we gewoon een bikkelharde deflationaire recessie die nog enkele jaren aan zal houden. De FED heeft er meen ik ook al op gewezen dat het tijd wordt voor de Amerikaanse overheid om de begroting op orde te brengen.

Maar ik houd wel graag een beetje goud achter de hand. Op de één of andere manier geeft het me een vrij, onafhankelijk gevoel. Alsof ik altijd m'n goud in de kofferbak kan gooien en met de auto overal ter wereld naar toe kan rijden, zonder dat iemand nog controle op me uit kan oefenen via vervelende linkse regeltjes.

In m'n achtehoofd weet ik natuurlijk ook wel dat het onzin is, ze weten je toch wel te vinden en je zult mee moeten in het systeem. Maarja, ik houd graag de illusie in stand dat er nog een ontsnappingsmogelijkheid is.
quote:
Op zondag 18 april 2010 16:21 schreef veterdiploma het volgende:
Zelfs al zou de FED dat per se willen, dan nog zou het die FED op dit moment niet lukken om een hoge inflatie te veroorzaken. Andere banken (de zakenbanken uitgezonderd) zouden het door hen uitgedeelde geld simpelweg weigeren, omdat ze er momenteel helemaal geen behoefte aan hebben.
En dan nu het volgende:
quote:
laatst gewijzigd: 25-06-2010 12:11
Op Main Street is deflatie allang een feit

De officiële inflatiecijfers in de VS en Europa zijn nog iets boven nul, maar kijk je dieper in de economie naar wat er echt aan de hand is op locaal niveau, dan is er geen twijfel meer mogelijk: er komt deflatie aan. Dat betoogt beurscommentator Hans de Geus.

11:00: MKB Amerika moet prijzen verlagen voor consument Mainstreet: deflatie. Strooi maar geld uit die helikopter!

Hans de Geus: "Beleidsmakers en economen hoeven zich nu echt niet langer af te vragen of de prijzen gaan dalen: dat dóen ze namelijk al een tijdje."

Onderzoek
De 'National Federation of Small Busines' onderzoekt elke maand hoe de stemming is onder het Amerikaanse midden- en kleinbedrijf. Een grote groep locale ondernemers wordt gevraagd naar zaken als: ben je van plan te gaan investeren, mensen aan te nemen, kan je makkelijk krediet krijgen, hoe gaat het met de winst en met je omzet? Op al deze punten is het beeld een stuk grimmiger dan je zou verwachten op basis van het spectaculaire herstel van de resultaten van enkele mondiaal operende bluechips.

Lees hier het hele rapport:
NFIB SMALL BUSINESS: ECONOMIC TRENDS (23 pagina's, pdf)

Kleine bedrijven
Al langer weten we namelijk dat de stemming op "Main Street" een stuk minder positief is dan bij de grote multinationals op Wall Street. Het meest zorgwekkend is dat een grote meerderheid van de MKB-ers in de VS stelt dat ze noodgewongen de prijzen moet verlagen.

Verhouding van de ondernemers die verwachten dat ze prijzen moeten verlagen of juist kunnen verhogen:


Deflatie
Veel groter dan na de dotcom crisis in 2003 is nu dus de dreiging van deflatie. En weet u nog hoeveel zorgen Ben Bernanke c.s. zich tóen maakten om prijsdalingen? Hij maakte zich destijds onsterfelijk door desnoods met een helikopter op te stijgen om bankbiljetten uit te strooien.

Helikopter Ben
Kijkend naar het MKB is de situatie inmiddels veel gevaarlijker dan toen. En het enge is: alle figuurlijke helikopters die Ben Bernanke ter beschikking heeft, die vlíegen allang....

Het D-woord lijkt een beetje taboe, met name onder centrale bankiers; dat betekent echter niet dat het gevaar op deflatie groter is dan ooit!
Bron: http://www.rtl.nl/%28/fin(...)ATIE_AL_EEN_FEIT.xml

Ja mensen, verkoop je zooi, je huizen en je goud, nu het nog kan. Want deze kant gaan we dus echt op. Cash is King de komende jaren, en er is geen Ben Bernanke die hier ook maar iets aan zal kunnen veranderen.
pi_83289789
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 12:50 schreef Irian.Jaya het volgende:
Uitspraken uit Goud #4, gedaan door een user die ik uiteraard helemaal niet ken :

Ja mensen, verkoop je zooi, je huizen en je goud, nu het nog kan. Want deze kant gaan we dus echt op. Cash is King de komende jaren, en er is geen Ben Bernanke die hier ook maar iets aan zal kunnen veranderen.
Vergeet het. Echte deflatie zal nooit een kans krijgen want dat zou het eind van de Amerikaanse economie betekenen. Versgeprint geld in omloop brengen is geen enkel probleem en dat zullen de FED en overheid ook wel moeten, want andere bronnen om hun uitkeringstrekkers en ambtenaren uit te betalen raken opgedroogd en veel Amerikanen staat het water aan de lippen. Niet voor niets zegt de titel van dat videootje 'Strooi maar geld uit die helikopter!'.

Ben Bernanke needs fresh monetary blitz as US recovery falters
pi_83393689
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 15:57 schreef dvr het volgende:

[..]

Vergeet het. Echte deflatie zal nooit een kans krijgen want dat zou het eind van de Amerikaanse economie betekenen. Versgeprint geld in omloop brengen is geen enkel probleem en dat zullen de FED en overheid ook wel moeten, want andere bronnen om hun uitkeringstrekkers en ambtenaren uit te betalen raken opgedroogd en veel Amerikanen staat het water aan de lippen. Niet voor niets zegt de titel van dat videootje 'Strooi maar geld uit die helikopter!'.

Ben Bernanke needs fresh monetary blitz as US recovery falters
Sure. In de VS, misschien. Maar in de EU? No way, daar steekt Duitsland wel een stokje voor. En dan heb je dus geen ruk aan een stijgende goudprijs in dollars, want wij rekenen hier in euro's af.

Ondertussen:
quote:
laatst gewijzigd: 28-06-2010 11:24
Geldhoeveelheid eurozone daalt opnieuw in mei

AMSTERDAM (Dow Jones)--De aangepaste geldhoeveelheid M3 in de eurozone is in mei van 2010 met 0,2% gedaald ten opzichte van een jaar eerder, blijkt maandag uit cijfers van de Europese Centrale Bank (ECB).

Analisten hadden gerekend op een stijging met 0,4%.

In april daalde de geldhoeveelheid ook al, met 0,1% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

De leningen in de private sector stegen in mei met 0,2%, na een stijging van 0,1% in april.

Als de geldhoeveelheid te hard groeit kan dat duiden op toenemend inflatiegevaar, wat van invloed kan zijn op de rentepolitiek van de Europese Centrale Bank (ECB). De referentiewaarde voor de geldgroei is 4,5%.
http://www.rtl.nl/%28/fin(...)t-opnieuw-in-mei.xml
pi_83546469
-6% vandaag
pi_83546718
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 21:19 schreef Rejected het volgende:
-6% vandaag
Goud behoort natuurlijk gewoon tot de gehele bubble en zodra deze leegloopt loopt goud evengoed leeg. Wacht maar totdat de perceptie uitgaat van aankomende deflatie, die er gaat komen namelijk. Goudbugs kunnen nu nog op een redelijke prijs winsten nemen, net als alle 'beleggers' in 'risky' assets.
pi_83564774
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 21:25 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Goud behoort natuurlijk gewoon tot de gehele bubble en zodra deze leegloopt loopt goud evengoed leeg. Wacht maar totdat de perceptie uitgaat van aankomende deflatie, die er gaat komen namelijk. Goudbugs kunnen nu nog op een redelijke prijs winsten nemen, net als alle 'beleggers' in 'risky' assets.
Dat klopt niet helemaal want je vergelijkt de waarde met de munteenheid waarin je het goud meet. Als de boel omvalt is dit geld nauwelijks meer wat waard en kan je er veel meer van voor terugkrijgen.
pi_83565349
Ik heb 3 maanden geleden een deel (fysiek) verkocht. Wel wat te vroeg, maar ben toch blij dat ik er vanaf ben. Want ik heb weinig vertrouwen in het onderliggende fundament: die (hyper)inflatie, die komt er volgens mij helemaal niet. Zeker niet in Europa.

Ik heb nog wel wat, maar dat houd ik gewoon vast voor de fun. Leuk om aan je kleinkinderen uit te delen, ofzo.
pi_83571315
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 11:48 schreef tsjas het volgende:
Dat klopt niet helemaal want je vergelijkt de waarde met de munteenheid waarin je het goud meet. Als de boel omvalt is dit geld nauwelijks meer wat waard en kan je er veel meer van voor terugkrijgen.
Uiteraard druk ik het uit in de prijs van een valuta, dat gebeurd immers met alles. Als de boel echt omdonderd word die valuta weldegelijk meer waard (in koopkracht), omdat er sprake is van krediet-contractie en zeer waarschijnlijk zelfs een afname van de totale geldhoeveelheid. Tot nog toe werden die contracties opgevangen door overheden en centrale banken. De eerste worden langzaamaan gedwongen te stoppen daarmee en de monetaire speelruimte voor centrale banken is ook eindig, al weet niemand wanneer. Het vervolg van de depressie zou weleens een vrije val kunnen betekenen, aangezien de vangnetten grotendeels weg zijn. Dat betekent deflatie en deleveriging. Beide zijn niet goed voor risky assets waaronder goud en cash is in die tijden gewoon king wat qua koopkracht ook nog rendement opleverd.
pi_83574777
Ik denk dat goud ook in een grote deflatie sterk gaat stijgen omdat het systeemrisico al erg hoog is een alleen maar zal stijgen. Schulden zullen moeilijker terug te betalen zijn omdat de marges onder druk komen. Onroerend goed daalt in waarde dus onderpanden verdampen. Dat zet de bankensector onder voortdurende druk. Evenals overheden die blijven bailouten en garanderen waardoor hun ratings verlaagt worden. Dit is een aspect wat onderbelicht lijkt.
Sterke toename systeem risicos/crashes
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_83576163
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 14:43 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Uiteraard druk ik het uit in de prijs van een valuta, dat gebeurd immers met alles. Als de boel echt omdonderd word die valuta weldegelijk meer waard (in koopkracht), omdat er sprake is van krediet-contractie en zeer waarschijnlijk zelfs een afname van de totale geldhoeveelheid. Tot nog toe werden die contracties opgevangen door overheden en centrale banken. De eerste worden langzaamaan gedwongen te stoppen daarmee en de monetaire speelruimte voor centrale banken is ook eindig, al weet niemand wanneer. Het vervolg van de depressie zou weleens een vrije val kunnen betekenen, aangezien de vangnetten grotendeels weg zijn. Dat betekent deflatie en deleveriging. Beide zijn niet goed voor risky assets waaronder goud en cash is in die tijden gewoon king wat qua koopkracht ook nog rendement opleverd.
De geschiedenis leert ons anders, er treedt altijd hyperinflatie op in dit soort gevallen waar wij in verkeren. Wat wel altijd het geval is is dat er eerst over deflatie gesproken wordt om inflatie effect te verminderen voor zover dat gaat. Zo hoorden we een half jaar tot een jaar geleden dat we uit het dal aan het kruipen waren. Mensen die echt nadenken weten wel beter. Maar je kan niet eerlijk zijn als overheid en media, want dan krijg je een run on the bank effect.
Denk maar aan duitsland of meer recentere voorbeelden argentinie ongeveer 10 jaar geleden en simbabwe. Welke voorbeelden zijn er van deflatie? Mocht die er wel zijn dan hoor ik het graag, want die vergelijk ik graag met de huidige situatie.
Ik zou niet weten hoe er deflatie op zou kunnen treden. En mocht het toch zover komen dan zal het moeten zijn doordat centrale banken hun schulden opeisen denk ik? Maar daarmee wordt het geloof in geld ondermijnt en zal juist de goudprijs idioot hard stijgen.
pi_83576197
ps, heb vandaag toevallig weer sprinters goud ingeslagen long, ben al een aantal keren heen en weer gegaan tussen de 1200 en 1250 dollar. Gaat lekker zo.
pi_83581787
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 16:11 schreef Digi2 het volgende:
Ik denk dat goud ook in een grote deflatie sterk gaat stijgen omdat het systeemrisico al erg hoog is een alleen maar zal stijgen. Schulden zullen moeilijker terug te betalen zijn omdat de marges onder druk komen. Onroerend goed daalt in waarde dus onderpanden verdampen. Dat zet de bankensector onder voortdurende druk. Evenals overheden die blijven bailouten en garanderen waardoor hun ratings verlaagt worden. Dit is een aspect wat onderbelicht lijkt.
Sterke toename systeem risicos/crashes
Dat zou kunnen kloppen als goud als meest veilige haven word gezien, wat een enorme toevlucht van kapitaal uitlokt. In tijden van deflatie betwijfel ik dat, omdat cash dan echt king is (word gewoon meer waard) en goud zijn verhaal grotendeels verliest, de perceptie van veilige haven veranderd dan (al is die er nooit geweest, maar voor het gemak van discussie zeg ik maar van wel). Daarnaast speelt het verhaal van deleveriging dat een vlucht uit risicovolle assets veroorzaakt, daar behoren edelmetalen ook toe. Alleen als de markt zich totaal ontwringt aan de werkelijkheid en goud als ultieme veilige haven word gezien zou het wel eens kunnen uitgroeien tot de ultieme bubble. Echter dan moeten vrijwel alle fundamentals en een hogere reele carrycost genegeerd worden in combinatie met het opboxen tegen de deleveriging. Kortom, het lijkt me niet waarschijnlijk (maar ook niet geheel uitgesloten) dat een deflationaire crash goed is voor de goudprijs.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')