Zo kan men ook het oud-Jiddisch kunnen beschouwen als klassieke taal. Maar of men daar wijzer van wordt? Ik vrees van niet.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
* Pietverdriet hoort ze ook graag, Illiad in het grieks kunnen lezen is natuurlijk leuk, maar verder...
Nou nou nou. Ik wil helemaal niet elitair zijn, alsjeblieft zeg.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:27 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Omdat men Latijn en Grieks geleerd heeft zou iemand dus meer inzicht in zaken hebben? Grote onzin is dat.
Piet Verdriet gaf het al aan. Latijn en Grieks zijn gewoon overbodig.
Enkel voor hen die zgn. intelectueel of "elitair" wilt zijn zou het wat betekenen, maar dat ligt dan echt tussen die 2 oortjes.
Wat dacht je van gewoon rekenen leren, ik tref dagelijks op mijn werk mensen die iedere d en t uitzondering en regel in de vingers hebben, het verschil tussen het en de appelsap beargumenteren, maar voor geen meter kunnen rekenen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:32 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik zie liever dat men zich bezighoud met zaken als wiskunde, natuurkunde, Engels etc. Daar komt men veel verder mee dan wat oude talen te leren.
Ik lul niet dom, ik wil argumenten zien dat Latijn en Grieks en evt oud-Jiddisch, je tot een beter weldenkend mens maken.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:32 schreef Farenji het volgende:
[..]
Jezus wat kan jij zeldzaam dom lullen.
Voor mensen zoals jij is de auto-anologie uitgevonden.
Latijn en Grieks is voor jou even nuttig als een spoiler op een Lada. Voor snelle raceauto's is een spoiler wel nuttig.
Euh, nee. Klassiek is niet hetzelfde als oud.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:33 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Zo kan men ook het oud-Jiddisch kunnen beschouwen als klassieke taal.
Natuurlijk wel. Hoe kun je zeggen dat het leren van iets je niet wijzer maaktquote:Maar of men daar wijzer van wordt? Ik vrees van niet.
Inderdaad. Op één gymnasium in Nederland (Haarlem dacht ik) wordt ook lesgegeven in klassiek Hebreeuws, vind ik ook een goeie, vooral omdat de grammatica van die taal compleet anders is op veel punten van de (Indo-)Europese talen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:33 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Zo kan men ook het oud-Jiddisch kunnen beschouwen als klassieke taal. Maar of men daar wijzer van wordt? Ik vrees van niet.
Je kunt van een alfa geen beta maken, Piet.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat dacht je van gewoon rekenen leren, ik tref dagelijks op mijn werk mensen die iedere d en t uitzondering en regel in de vingers hebben, het verschil tussen het en de appelsap beargumenteren, maar voor geen meter kunnen rekenen.
Schap Latijn en Grieks en stop meer tijd in exacte vakken en hedendaagse talen. Dat lijkt mij stukken beter dan talen te leren welke niet meer gesproken worden.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, want die vakken geven ze inderdaad niet op het gymnasium
Trollen ook niet.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ad Hominem , das ook latijn, maar geen voorbeeld van een grote algemene ontwikkeling
Goed punt, waarom alleen Latijn en Grieks, maar geen Hebreeuws, Koptisch en Aramees, in onze samenleving gebaseerd op de joods christelijke traditie is het kunnen maken van juiste bijbelvertalingen maatschappelijk van groot belang natuurlijkquote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:33 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Zo kan men ook het oud-Jiddisch kunnen beschouwen als klassieke taal. Maar of men daar wijzer van wordt? Ik vrees van niet.
dat is geen trollen, dat is iemand zeer grappig op zijn nummer zetten.quote:
Wat leuk! Ik heb te maken met hele ladingen mensen die dat totaal niet kunnen (maar vakinhoudelijk vaak wél sterk zijn) die emailtjes produceren waar je bek van openknettert.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat dacht je van gewoon rekenen leren, ik tref dagelijks op mijn werk mensen die iedere d en t uitzondering en regel in de vingers hebben, het verschil tussen het en de appelsap beargumenteren, maar voor geen meter kunnen rekenen.
quote:Op zaterdag 9 januari 2010 01:11 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Onzin.
Ik was er slecht in, want ik kon (en kan) geen losse woorden onthouden. Gedichten kosten me geen enkele moeite, maar losse woordjes vallen meteen door mijn mand.
Van Grieks herinner ik me alleen de afwijkende letters nog, de dualis (een, twee, veel) en een tijd als de aoristus.
Maar ik heb de rest van mijn leven voordeel gehad bij het besef van de vreemde woorden (je staat versteld van de hoeveelheid Latijn en Grieks in onze taal) en van de uitgebreide vervoegingen en verbuigingen.
Dertig jaar later kon ik vrij makkelijk Spaans en Portugees lezen en veertig jaar later waren de eigenaardigheden van het Farsi (Iraans) makkelijker te begrijpen.
En een beter begrip van de wortels van onze beschaving is natuurlijk ook nooit weg.
Edit: on topic: wij kenden nog alfa en beta. Het moge duidelijk zijn dat ik op beta zat.
Maar het verlagen van de eindexameneisen lijkt me onzin. Als je geen Latijn en Grieks wilt leren, ga je toch naar de HBS. Dan krijg je ook boekhouden en leer je werken met de de rekenlineaal.
Aramees of Armeens?quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Goed punt, waarom alleen Latijn en Grieks, maar geen Hebreeuws, Koptisch en Arameens, in onze samenleving gebaseerd op de joods christelijke traditie is het kunnen maken van juiste bijbelvertalingen maatschappelijk van groot belang natuurlijk
Mensen die Latijn en Grieks volgen op de middelbare school, maken net zoveel uren met de overige vakken als elke andere leerling. Het is niet zo dat de tijd die in de klassieke talen wordt gestoken afgaat van de andere vakken.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:37 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Schap Latijn en Grieks en stop meer tijd in exacte vakken en hedendaagse talen. Dat lijkt mij stukken beter dan talen te leren welke niet meer gesproken worden.
Inderdaad, want hoe later je een taal leert, hoe beter je het onder de knie krijgt immers.quote:Indien men dat wel wilt dan moet men maar naar de universiteit gaan om zich daarin te bekwamen.
Zie hier dus!!!!!quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:37 schreef Ireyon het volgende:
'k Heb 4 jaar Latijn en Grieks gehad en een grotere tijdverspilling is ondenkbaar. Helemaal niks aan gehad.
Lees je die shit? Als ik een d/t-fout tegenkom, flikker ik het mailtje weg. Daar ga ik m'n tijd natuurlijk niet aan verdoenquote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:39 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Wat leuk! Ik heb te maken met hele ladingen mensen die dat totaal niet kunnen (maar vakinhoudelijk vaak wél sterk zijn) die emailtjes produceren waar je bek van openknettert.
Ja, dat is één iemand. Ik vind het voor mij zeer nuttig. Streep maar tegen elkaar wegquote:
Onzin, iedereen kan leren een basisvaardigheid in rekenen te beheersen. Vind het bespottelijk dat mensen met een universitaire opleiding het verschil niet kennen tussen procent en procentpunt. Dat moet je in de brugklas al begrijpen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je kunt van een alfa geen beta maken, Piet.
Hahaha, ik zit een beetje onder aan de voedselketen he dus ik zal het wel moeten lezen en dan een net en klantvriendelijk antwoord moeten formuleren (waarin ik als het even kan al de fouten van het originele bericht even rechtzet in een correcte zinsconstructiequote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
Lees je die shit? Als ik een d/t-fout tegenkom, flikker ik het mailtje weg. Daar ga ik m'n tijd natuurlijk niet aan verdoen
Chinees daar kan men tenminste nog wat aan hebben omdat die taal springlevend is. Mandarijns dan.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:37 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Inderdaad. Op één gymnasium in Nederland (Haarlem dacht ik) wordt ook lesgegeven in klassiek Hebreeuws, vind ik ook een goeie, vooral omdat de grammatica van die taal compleet anders is op veel punten van de (Indo-)Europese talen.
Haske goed om dat zo'n brein voor te leggen. Chinees wordt soms ook gegeven, lijkt me ook niet onnuttig.
Tsja, je zou zeggen dat iedereen ook fatsoenlijk z'n moedertaal zou moeten kunnen lezen en schrijven, maar dat valt ook vaak tegenquote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Onzin, iedereen kan leren een basisvaardigheid in rekenen te beheersen.
Had het niet over jou Piet.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
dat is geen trollen, dat is iemand zeer grappig op zijn nummer zetten.
Zwolle?quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:42 schreef Farenji het volgende:
Waar ik me wel nog steeds een beetje boos over kan maken, is dat ik van klas 1 tot en met 6 verplicht een klassieke taal moest hebben, 4 uur per week minimaal. Allemaal prima hoor. Maar aan de andere kant bleef het muziekonderwijs op ons hoogstaande gymnasium beperkt tot een half jaar(!) in de eerste klas, waar we niet meer deden dan wat oubollige liedjes meezingen met een valse piano. Dat is best wel schandalig eigenlijk.
Ad Fundum.quote:
Aramees natuurlijk, heat of the moment.quote:
Mijn punt is dat niet alleen het vocabulaire van de klassieke talen nog steeds te vinden is in onze taal en het gros van de wetenschappelijke publicaties, maar ook de geschiedenis, mythologie en verwijzingen daarnaar bol staan van feiten en literatuur van die culturen. Daardoor wordt het actief toegepast in het dagelijks leven en is het dus nuttig!quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:43 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Chinees daar kan men tenminste nog wat aan hebben omdat die taal springlevend is. Mandarijns dan.
Maar kom op zeg, Latijn en Grieks, ik vind het domme tijdsverspilling.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |