abonnement Unibet Coolblue
pi_72094670
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 17:10 schreef F777 het volgende:
Die heb ik toevallig al!
Ah, OK.
Let wel even op de waarde van de accessoires, want als 'ie er de goedkoopste spullen bij doet, dan kost 't bij elkaar misschien ¤75 als je het los koopt, en dan kun je denk ik een vergelijkbare fiets voor minder ergens anders kopen.
in a crowd you lose humanity
pi_76783798
Even een kickje!

Ik woon in Londen, heb hier al een relaxte stadsfiets en heb vroeger een klein beetje (voor de conditie) rondgereden op racefietsen van huisgenoten. Nu hebben ze hier ook een fietsplan waarbij ik de aanschaf van de belasting af mag trekken en dit jaar betekent dat dus een 50% korting. Nu wil ik ietsje meer afstanden gaan fietsen voor de conditie en wellicht volgend jaar een leuke amateur tocht ofzo doen (Amstel Gold ofzo?).

Enfin, het fietsplan werkt tot £1,000, dus dat is eigenlijk wat ik uit wilde geven. Een goeie fiets gaat toch wel een tijdje mee en nu is het wel zo gunstig. Nu heb ik alleen de ballen verstand van alle verschillende merken, etc. Dus wat vraagjes:

  • Carbon of niet: wat zijn de voor- en nadelen?
  • Hoeveel versnelling: veel wordt hier aangeboden met 10 ofzo, ik heb persoonlijk liever niet teveel of is dat gek?
  • Wat zijn een beetje de goeie merken (ook qua afmontage)?

    Nou ja, en alle andere tips zijn natuurlijk welkom. De onderstaande van Specialized is toevallig in de aanbieding, maar goed, het zegt me allemaal erg weinig:

  • "Winners never quit, 'cause quitters never win"
    "Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
    pi_76797042
    Neem aan dat die Specialized Tarmac boven de 1000 pond uitkomt? Als die wordt aangeboden voor 1000 pond zou ik het gelijk doen. Afmontage is waarschijnlijk Shimano 105 maar dat voldoet voor het normale conditiewerk en/of hier en daar een toertocht.

    Carbon heeft over het algemeen het voordeel dat je meer dempend vermogen in het frame hebt. Aluminium is meestal stijver en je voelt ieder hobbeltje in de weg. Er zijn ook zeer stijve carbonframes maar die vind je niet in het goedkopere segment. Nadeel kan wel zijn dat het frame te slap is, zeker als je wat zwaarder bent ga je dat voelen.

    Als je betere afmontage wil kan je beter een huismerk kopen van een bikeshop of een andersoortige bike die niet wordt gemaakt door de grote merken. Trek, Specialized, Giant etc hebben er een handje van om sommige onderdelen echt zo goedkoop mogelijk te laten. Bij huismerken betaal je minder voor de naam en kan worden gekozen voor wat betere onderdelen.
    pi_76797188
    quote:
    Op donderdag 14 januari 2010 09:36 schreef Ericr het volgende:
    Neem aan dat die Specialized Tarmac boven de 1000 pond uitkomt? Als die wordt aangeboden voor 1000 pond zou ik het gelijk doen. Afmontage is waarschijnlijk Shimano 105 maar dat voldoet voor het normale conditiewerk en/of hier en daar een toertocht.

    Carbon heeft over het algemeen het voordeel dat je meer dempend vermogen in het frame hebt. Aluminium is meestal stijver en je voelt ieder hobbeltje in de weg. Er zijn ook zeer stijve carbonframes maar die vind je niet in het goedkopere segment. Nadeel kan wel zijn dat het frame te slap is, zeker als je wat zwaarder bent ga je dat voelen.

    Als je betere afmontage wil kan je beter een huismerk kopen van een bikeshop of een andersoortige bike die niet wordt gemaakt door de grote merken. Trek, Specialized, Giant etc hebben er een handje van om sommige onderdelen echt zo goedkoop mogelijk te laten. Bij huismerken betaal je minder voor de naam en kan worden gekozen voor wat betere onderdelen.
    Die is nu exact £999 pond, aanbieding! Bedankt voor de info over carbon versus aluminium. Ik ben op zich wel wat zwaarder (85 kilo), waar zou ik de slapte van het frame dan aan merken?

    Hoe is de afmontage van de meer "exotische" namen? Je ziet hier in de winkels namelijk ook veel Bianchi, BH, Pinarello, etc... Tevens is Wilier erg populair bij de grotere fietsenwinkels, is dat enigzins goed?

    Bedankt!
    "Winners never quit, 'cause quitters never win"
    "Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
    pi_76797688
    quote:
    Op donderdag 14 januari 2010 09:41 schreef Drive-r het volgende:

    [..]

    Die is nu exact £999 pond, aanbieding! Bedankt voor de info over carbon versus aluminium. Ik ben op zich wel wat zwaarder (85 kilo), waar zou ik de slapte van het frame dan aan merken?

    Hoe is de afmontage van de meer "exotische" namen? Je ziet hier in de winkels namelijk ook veel Bianchi, BH, Pinarello, etc... Tevens is Wilier erg populair bij de grotere fietsenwinkels, is dat enigzins goed?

    Bedankt!
    Des te exotischer des te minder afmontage bij de goedkopere fietsen. Zeker bij Willier, Pinarello, Colnago etc betaal je voor de naam en hoofdzakelijk voor de gebruikte frames.

    Giant hoort dan niet bij de exotischere merken maar is tegenwoordig wel een A-merk en kenmerkt zich door een vrij goede afmontage gelet op de prijzen voor een complete fiets. Specialized en Trek bieden over het algemeen in dezelfde prijsklasse een wat mindere afmontage omdat ze vaak huismerk onderdelen gebruiken. Trek heeft Bontrager en Specialized gebruikt veel uit eigen huis voor de afmontage.

    Een wat slapper frame voelt wat nerveuzer aan, zeker als je wat zwaarder bent. Tegelijkertijd wen je wel aan het gedrag van je fiets. Ik ben zelf 90 kg en rijdt op een niet al te stijve Giant OCR Carbon. Heb meer voordeel uit de demping van het carbon dan ik nadelen ondervind van de slapte van het frame.

    Die Specialized Tarmac schijnt overigens wel redelijk stijf te zijn, dat is dus een pluspunt zeker gelet op de prijs.

    De Tarmac krijgt ook goede gebruikersreviews :

    http://www.roadbikereview(...)_409584_5668crx.aspx

    [ Bericht 2% gewijzigd door Ericr op 14-01-2010 10:29:44 ]
    pi_76797878
    quote:
    Op donderdag 14 januari 2010 10:04 schreef Ericr het volgende:

    [..]

    Des te exotischer des te minder afmontage bij de goedkopere fietsen. Zeker bij Willier, Pinarello, Colnago etc betaal je voor de naam en hoofdzakelijk voor de gebruikte frames.

    Giant hoort dan niet bij de exotischere merken maar is tegenwoordig wel een A-merk en kenmerkt zich door een vrij goede afmontage gelet op de prijzen voor een complete fiets. Specialized en Trek bieden over het algemeen in dezelfde prijsklasse een wat mindere afmontage omdat ze vaak huismerk onderdelen gebruiken. Trek heeft Bontrager en Specialized gebruikt veel uit eigen huis voor de afmontage.

    Een wat slapper frame voelt wat nerveuzer aan, zeker als je wat zwaarder. Tegelijkertijd wen je wel aan het gedrag van je fiets. Ik ben zelf 90 kg en rijdt op een niet al te stijve Giant OCR Carbon. Heb meer voordeel uit de demping van het carbon dan ik nadelen ondervind van de slapte van het frame.

    Die Specialized Tarmac schijnt overigens wel redelijk stijf te zijn, dat is dus een pluspunt zeker gelet op de prijs.

    De Tarmac krijgt ook goede gebruikersreviews :

    http://www.roadbikereview(...)_409584_5668crx.aspx
    Thanks! Dat van die exotische merken is ook al iets dat bij mij op kwam. Giant heeft natuurlijk ook zo'n enorm schaalvoordeel dat het voor hun veel goedkoper is om een beetje goeie afmontage in te kopen. Een Italiaans merk met 10 miljoen euro omzet heeft dat niet, dat moet je ergens merken als klant. Ik denk dat ik op zoek ga naar een goeie deal ergens voor een carbon frame. Ik ben dan geen expert, maar met het beetje fietsen van vroeger denk ik dat demping mijn voorkeur heeft boven wat minder "nervositeit".
    "Winners never quit, 'cause quitters never win"
    "Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
      donderdag 14 januari 2010 @ 10:13:25 #157
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_76797918
    quote:
    Op zaterdag 18 juli 2009 20:30 schreef ufopiloot het volgende:
    Voor rond 500 euro heb je toch al een aardige racefiets die je kan kopen. Ik heb mijn eerste fiets gekocht voor 550 euro, een splinternieuwe Trek 1000 en hij rijdt nog steeds super. Ik heb alleen af en toe een probleem dat de ketting een beetje aanloopt als ik bijvoorbeeld in de lichtste versnelling rijdt achter, en met buitenblad voor. Maar ach, even bijschakelen en dat is opgelost.

    [ afbeelding ]
    Mooi dingetje
    pi_76798372
    heyhey,

    ik fiets nu een jaartje of twee en ik wil mijn oude stalen colnago vervangen voor iets beters. Nu heb ik een budget van rond de ¤1500 (mag iets meer zijn bij zeer goed idee). Doordat ik nog niet heel erg zeker ben op de fiets zit ik eraan te denken om een goede alluminium fiets te kopen (bijv pinarello fp2) ipv een carbon fiets, maar wel met een goede groep (ultegra of vergelijkbaar). Dit omdat ik verhalen hoor dat carbon makkelijker kapot gaat.

    Toen ik echter Klamer in Hoogeveen belde, zei hij dat dat onzin is. Iets met carbon dat direct breekt en aluminium dat gaat buigen en dus ook niet meer lekker fietst... Is dit waar of een verkooppraatje???
    Hebben mensen hier ideeën over of weten jullie een goede fiets in deze prijsklasse?
    pi_76798727
    Alu dat buigt? Alu buigt juist niet, als alu er aan gaat dan breekt het gelijk.

    Carbon is gewoon impactgevoelig voor kleinere voorwerpen. Iets puntigs kan een frame onklaar maken. Een grote crash maakt overigens zo goed als ieder frame onklaar.

    Kijk eens bij Salden (http://www.salden.nl/) of ze wat leuks in de aanbieding hebben. Rond de 1.500 euro heb je o.a. een Scott CR Pro, Kuota Ksano, Bianchi 928 Carbon mono-q. Moet natuurlijk wel net je maat leverbaar zijn.
    pi_76817664
    Na veel googlen op UK websites, toch een beetje moeten concluderen dat die £999 voor die carbon Specialized wel de beste deal is. Helaas hebben ze mijn framemaat niet, dus kan ik er weinig mee

    Maar goed, betekent in ieder geval dat goeie deals wel mogelijk zijn. Verder zitten veel carbon frame "instap" modellen toch meer in de buurt van de £1,300 als het een ouder model is en £1,500-£1,800 als het om een 2010 gaat. Da's mij zelf net iets te gortig, jammer genoeg. Dus wat zou (in afwezigheid van een beschikbaar carbon frame voor de juiste prijs) dan de beste optie zijn? Zoeken naar een goed alu frame met carbon vork en goeie afmontage? Voor £999 vind ik dat namelijk vrij makkelijk van merken als Trek, Specialized, etc...
    "Winners never quit, 'cause quitters never win"
    "Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
    pi_76817760
    Oh, nog een stomme vraag. Hoe verhouden de verschillende Shimano afmontage sets zich? Je ziet de 105 vrij veel, maar ook de Sora, Ultegra, etc...
    "Winners never quit, 'cause quitters never win"
    "Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
    pi_76818021
    Sora zou ik overslaan, daarna komt tiagra en daarna 105. Die twee heb ik op mn specialized en het bevalt echt perfect hoor. Daarna Ultegra pas. Maar volledig 105 afgemonteerd is echt zeker al wel goed genoeg naar mijn inzien.
    pi_76818360
    quote:
    Op donderdag 14 januari 2010 19:06 schreef thettes het volgende:
    Sora zou ik overslaan, daarna komt tiagra en daarna 105. Die twee heb ik op mn specialized en het bevalt echt perfect hoor. Daarna Ultegra pas. Maar volledig 105 afgemonteerd is echt zeker al wel goed genoeg naar mijn inzien.
    Er staat hier bij de Evans (Britse fietsenzaak) ook nog een Raleigh Avanti Carbon Race uit 2009 in mijn framemaat (ik zou hem natuurlijk even moeten proberen). Dat is een carbon frame en vork met Ultegra afmontage voor £1,200... wel aantrekkelijk ook...
    "Winners never quit, 'cause quitters never win"
    "Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
    pi_76818594
    Van laag naar hoog: Sora, Tiagra, 105, Ultregra, Dura-Ace. De laatste vind ik zelf een beetje over de top voor een amateurfietsers, is eigenlijk niet nodig...

    Ik heb nu zo'n twee jaar een racefiets, afgemonteerd met Sora. Er is gewoon prima mee te fietsen, maar ik voel wel dat ik op den duur wel wat beters wil. De duurzaamheid is gewoon niet top, maar wat ik zeg: de eerste paar jaar is er gewoon prima mee te fietsen. De benen moeten het nog altijd zelf doen.

    Het ligt gewoon puur aan het budget: je kan het zo gek maken als je wilt. Maar aangezien je best een aardig budget hebt zou ik minimaal voor 105 gaan.
    "Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
    pi_76827860
    Ultegra en carbon is voor die prijs een nette combo. Ook weer goede reviews en Evans Cycles is een goede shop.

    http://www.bikeradar.com/(...)carbon-race-09-32510

    De review.

    Die Shimano RS 20 wielen zijn ook redelijk goed voor een fiets in die prijsklasse. Je kan later altijd nog een nieuw setje kopen.
    pi_76830046
    quote:
    Op donderdag 14 januari 2010 19:23 schreef marcodej het volgende:
    Van laag naar hoog: Sora, Tiagra, 105, Ultregra, Dura-Ace. De laatste vind ik zelf een beetje over de top voor een amateurfietsers, is eigenlijk niet nodig...

    Ik heb nu zo'n twee jaar een racefiets, afgemonteerd met Sora. Er is gewoon prima mee te fietsen, maar ik voel wel dat ik op den duur wel wat beters wil. De duurzaamheid is gewoon niet top, maar wat ik zeg: de eerste paar jaar is er gewoon prima mee te fietsen. De benen moeten het nog altijd zelf doen.

    Het ligt gewoon puur aan het budget: je kan het zo gek maken als je wilt. Maar aangezien je best een aardig budget hebt zou ik minimaal voor 105 gaan.
    Dura Ace is ook puur op wedstrijdsport gericht. Ik heb wel eens gehoord dat Ultegra duurzamer is.
    Mijn fiets was in eerste instantie ook met Sora afgemonteerd. Heb nu één en ander al vervangen door Ultegra.
    pi_76831401
    Dura Ace gaat toch het meeste kilometers mee van alle Shimanogroepen. Alleen is onderdelen vervangen een virj prijzige hobby. Knal zelf liever een Ultegra cassette er op in combi met een Dura Ace ketting.
    pi_76832404
    't Verschil zal je toch niet merken
      dinsdag 26 januari 2010 @ 19:00:16 #169
    45532 ziggyziggyziggy
    wisselwachter, vlaggenzwaaier
    pi_77302322
    Een fiets uit 2009 nieuw kopen scheelt! Vanmiddag mijn nieuwe racert opgehaald, van 1088 voor 799. Nu nog wachten op mooier weer...
    Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
    <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
    pi_77302646
    quote:
    Op dinsdag 26 januari 2010 19:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
    Een fiets uit 2009 nieuw kopen scheelt! Vanmiddag mijn nieuwe racert opgehaald, van 1088 voor 799. Nu nog wachten op mooier weer...
    Mooi-weer-fietser...
    Eins, zwei, hoeplakai.
    pi_77304295
    quote:
    Op donderdag 14 januari 2010 18:57 schreef Drive-r het volgende:
    Na veel googlen op UK websites, toch een beetje moeten concluderen dat die £999 voor die carbon Specialized wel de beste deal is. Helaas hebben ze mijn framemaat niet, dus kan ik er weinig mee
    Wat is jouw maat dan en hoe weet je dat?
    pi_77308693
    quote:
    Op dinsdag 26 januari 2010 19:42 schreef eentwee het volgende:

    [..]

    Wat is jouw maat dan en hoe weet je dat?
    Op mijn ouwe fiets een 56, dat was een Koga. Schijnt allemaal weer te verschillen tussen de verschillende merken, daarom moet ik ze helaas ook eigenlijk even testen voor het kopen.
    "Winners never quit, 'cause quitters never win"
    "Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
      dinsdag 26 januari 2010 @ 21:09:14 #173
    45532 ziggyziggyziggy
    wisselwachter, vlaggenzwaaier
    pi_77308833
    quote:
    Op dinsdag 26 januari 2010 19:07 schreef jakkop het volgende:

    [..]

    Mooi-weer-fietser...
    Ik fiets voor mijn lol. Weer waarbij mijn ballen eraf vriezen, schaar ik niet onder de noemer "lol".
    Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
    <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
      dinsdag 26 januari 2010 @ 21:10:38 #174
    40566 Ericr
    Livewrong
    pi_77308903
    56cm is 56cm, probleem is dat tegenwoordig veel fietsen een sloping bovenbuis hebben en dan moet je inderdaad goed weten hoe steil die bovenbuis op de zitbuis staat. Bij een rechte bovenbuis is er echter weinig verschil tussen fietsen met een zitbuis van 56 cm. In ieder geval niets wat je niet kan oplossen d.m.v. de lengte van de stuurpen of het verstellen van je zadel.
    pi_77309053
    Wel opletten hoe ze meten, dat verschilt nog weleens: center-center of center-top...
    "Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')