abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 3 oktober 2008 @ 13:10:59 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_62103901

Hier alweer deel 126 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen zijn aanbesteed, en goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de treinen naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans-Leer
NMBS: Roosendaal-Antwerpen
DB Regio: Enschede-Münster, Haarlen-Aachen en Venlo-Hamm
PEG: Enschede-Dortmund

Overig
Oldenzaal-Bentheim: Berlijn-trein (pimpel)
Zevenaar-Emmerich: ICE
Roosendaal-Antwerpen: Thalys & Benelux-trein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie daarvoor hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht=Randwijck-Kerkrade=Centrum). Op eerstgenoemde lijn rijdt men met Stadler GTW’s, die door Veolia Velios genoemd worden. Aangezien deze lijn geen bovenleiding heeft, betreft het uiteraard de dieselversie. Op de andere lijn rijdt men nog met Plan V, totdat de elektrische Velios geleverd zijn.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de NS-treinen wiki.



Naast de treinen rijdt NS ook op twee trajecten met trams. De dienst Houten-Houten=Castellum wordt onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Op de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd.

Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_62104018
En nog even vanuit de blessuretijd van het vorige topic:

Ik weet niet of en zo ja, hoe lang dit al bekend is, maar ik kwam een interessant verhaaltje tegen.
quote:
Die Rhenus Keolis GmbH & Co. KG, Mainz, wird mit den neuen Fahrzeugen auf den Strecken des „Maas-Rhein-Lippe-Netzes“ Düsseldorf – Oberhausen – Dortmund - Hamm („Rhein-Emscher-Express“) und Venlo (NL) – Mönchengladbach – Düsseldorf – Hagen - Hamm („Maas-Wupper-Express“) zum Fahrplanwechsel 2009 für 16 Jahre den Fahrgastbetrieb aufnehmen. Damit wird erstmalig ein FLIRT im grenzüberschreitenden Verkehr zwischen Deutschland und den Niederlanden zum Einsatz kommen.
Vrij vertaald: Het bedrijf Rhenus Keolis heeft de concessie voor o.a. de lijn Venlo - Hamm gewonnen en gaat daar vanaf 2009 voor 16 jaar met 4 vierdelige en 15 vijfdelige FLIRTs rijden.



Ik denk dat er wel december 2009 bedoeld wordt, anders wordt het wat erg kort dag. Maar 16 jaar, dat is nogeens een concessie. Dan wil je wel investeren En het is weer eens wat anders dan een GTW

Laat de toelatingsritten maar komen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_62104027
En een Flirt is dus iets anders dan een GTW
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 13:21:20 #4
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_62104122
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 13:16 schreef Dr_Flash het volgende:
En een Flirt is dus iets anders dan een GTW
Bananen zijn er voor iedereen
pi_62104170
Vette OP
pi_62104171
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 13:16 schreef Dr_Flash het volgende:
En nog even vanuit de blessuretijd van het vorige topic:

Ik weet niet of en zo ja, hoe lang dit al bekend is, (...)
In ieder geval al sinds april 2007.
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 13:22:52 #7
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_62104176
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 13:16 schreef Dr_Flash het volgende:
En een Flirt is dus iets anders dan een GTW
Maar wel van hetzelfde bedrijf.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 13:24:50 #8
221299 RiotNiece
Ach ja, sorry!
pi_62104223
De ploatjes in de OP zitten deels over de text heen...
Proat geejn poep!
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 3 oktober 2008 @ 13:25:06 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_62104229
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 13:22 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Maar wel van hetzelfde bedrijf.
Jep. Van Zwitserse makelij
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 3 oktober 2008 @ 13:26:10 #10
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_62104253
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 13:24 schreef RiotNiece het volgende:
De ploatjes in de OP zitten deels over de text heen...
Bij mij niet hoor
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_62104388
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 13:22 schreef Igen het volgende:
In ieder geval al sinds april 2007.
Daar staat anders niks over FLIRTs bij heur
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 13:37:52 #12
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_62104536
Ik hou van Treinen van Zwitserse makerlij

pi_62104580
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 13:31 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Daar staat anders niks over FLIRTs bij heur
Dat was echter al wel bekend hoor.
Een beetje Gründlichkeit hebben ze wel in Duitsland. Een aanbesteding gaat daar echt niet op z'n Limburgs.
pi_62104624
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 13:39 schreef Igen het volgende:
Een aanbesteding gaat daar echt niet op z'n Limburgs.
Nou kan je natuurlijk wat makkelijker met de buidel rammelen als je weet dat je 16 jaar lang je gang mag gaan, dan wanneer je over 3-5 jaar weer moet gaan schooien om die lijntjes.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 3 oktober 2008 @ 13:45:42 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_62104732
Zeker en daarom is de treinconcessie van Arriva in Noord-Nederland ook 15 jaar en het gecombineerde trein en busvervoer in Dordrecht, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden ook. Hierdoor loont het voor de vervoerder om in nieuw materieel te investeren.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_62104859
Toch is dat naar Nederlandse maatstaven ongebruikelijk lang dacht ik, toch?

Er heeft ooit eens een documentje rondgeslingerd met voor elke concessie hoe lang hij duurde en tot wanneer hij liep geloof ik...
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 13:59:14 #17
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_62105093
Je kunt moeilijk een treinenconcessie korter dan 15 jaar laten lopen, dat zou echt debiel zijn. Zeker als er om nieuw materieel wordt gevraagd. Wat gebeurt er na 15 jaar trouwens met al dat nieuwe materieel? Wordt dat weer afgedankt? Ik kan me toch niet voorstellen dat een EGTW of zo na 15 jaar al compleet op is. De diesels: die motoren zijn gewoon op straks.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 3 oktober 2008 @ 13:59:17 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_62105097
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_62105135
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 13:59 schreef Duvel het volgende:
Je kunt moeilijk een treinenconcessie korter dan 15 jaar laten lopen, dat zou echt debiel zijn. Zeker als er om nieuw materieel wordt gevraagd. Wat gebeurt er na 15 jaar trouwens met al dat nieuwe materieel? Wordt dat weer afgedankt? Ik kan me toch niet voorstellen dat een EGTW of zo na 15 jaar al compleet op is. De diesels: die motoren zijn gewoon op straks.
Machtig interessant voorstel tegen precies deze problematiek Lezen!
quote:
Precies, dat
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 3 oktober 2008 @ 14:01:09 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_62105139
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 13:59 schreef Duvel het volgende:
Je kunt moeilijk een treinenconcessie korter dan 15 jaar laten lopen, dat zou echt debiel zijn. Zeker als er om nieuw materieel wordt gevraagd. Wat gebeurt er na 15 jaar trouwens met al dat nieuwe materieel? Wordt dat weer afgedankt? Ik kan me toch niet voorstellen dat een EGTW of zo na 15 jaar al compleet op is. De diesels: die motoren zijn gewoon op straks.
Mja, ik kan me voorstellen dat de nieuwe vervoerder materieel overneemt. En bij de diesels kun je er gewoon een nieuwe motor inlepelen, zeker als het treintype dat je hebt nog geproduceerd wordt, dan moet het met hier en daar een aanpassing wel kunnen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 14:28:02 #21
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_62105791
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 14:01 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Machtig interessant voorstel tegen precies deze problematiek Lezen!
[..]

Precies, dat
Dè belangrijkste zin in het stuk is:
"Het is dus van belang dat de regionale overheid voldoende kennis heeft om met de materieelpartner over inhoud en vorm van de te sluiten contracten te kunnen praten."

En weg betoog.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_62105854
Kom kom, niet zo negatief Het IDEE is op zich best goed

Maar ja, dat is met het communisme ook
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 14:41:30 #23
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_62106138
Ach, als je verstand hebt van materieel, kun je jezelf verhuren aan provincies en zo, en dik knaken binnenhalen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 14:44:58 #24
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_62106226
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 14:41 schreef Duvel het volgende:
Ach, als je verstand hebt van materieel, kun je jezelf verhuren aan provincies en zo, en dik knaken binnenhalen.
Dibs on Brabant.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 14:52:28 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_62106409
Wat?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')