abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 3 april 2008 @ 20:04:34 #201
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57811857
quote:
Op donderdag 3 april 2008 19:55 schreef xswords het volgende:

[..]

Studeren gaat heel wat dieper dan alleen leren. Leren is alleen kennis vergaren d.m.v. boeken, studeren is ook zelf onderzoek doen naar die theorieën. Je hebt een eigen interpretatie van de gegevens/uitkomsten van jouw onderzoek(en), hieruit komen jouw eigen conclusies.

Samengevat: Leren is alleen het reproduceren van kennis, Studeren is het onderzoeken van kennis, maar ook het zelf creëren van kennis.

En oh ja even tussendoor: De meeste MBO'ers leerlingen/scholieren/studenten zoeken die antwoorden van "bepaalde courses" op het internet op, indien mogelijk. Dat valt wat mij betreft onder fraude.
Op het HBO doen ze dat net zo hard, en ook op de uni zijn er genoeg mensen die er een kunst van maken om precies uit te puzzelen welke vragen ze krijgen voorgeschoteld. Maar blijf vooral in hokjes denken.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_57811865
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:00 schreef dikkedorus het volgende:
je hebt er gewoon meer tijd voor nodig, niet meer hersencellen.
Dat.

En dat geldt wat mij betreft ook voor VMBO-ers, MBO-ers en HBO-ers die verder willen studeren.
pi_57811951
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:02 schreef dikkedorus het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat ze geen zin hebben in wetenschappelijk onderzoek en een langere leerweg? Natuurlijk zitten er ook mensen bij die het gewoonweg niet halen, maar mensen die het HBO halen en de uni niet ben ik nog niet tegengekomen.
Dat is een niet erg bruikbare vergelijking, en wel omdat de minder kundige HBO-ers zich sowieso niet aan een universitaire studie zullen wagen. Overigens heb ik zelf zeer geregeld verhalen gehoord van mensen die HBO hadden gedaan en waarvoor de universiteit vervolgens fors te hoog gegrepen bleek. Zelfs voor diegenen die het wel halen geldt dat ze allemaal zeggen dat het tempo veel hoger ligt en je itt op het HBO niet bij de hand wordt genomen.
  donderdag 3 april 2008 @ 20:11:50 #204
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57812044
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:08 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat is een niet erg bruikbare vergelijking, en wel omdat de minder kundige HBO-ers zich sowieso niet aan een universitaire studie zullen wagen. Overigens heb ik zelf zeer geregeld verhalen gehoord van mensen die HBO hadden gedaan en waarvoor de universiteit vervolgens fors te hoog gegrepen bleek. Zelfs voor diegenen die het wel halen geldt dat ze allemaal zeggen dat het tempo veel hoger ligt en je itt op het HBO niet bij de hand wordt genomen.
Mijn ervaring , en met mij vele klas/schoolgenoten is anders. Daarbij moet ik wel zeggen dat er bepaalde grote technische HBO instellingen zijn die gewoon slecht onderwijs geven. WIj hadden toentertijd altijd de running gag dat je, als je <tentamen X> niet haalt, altijd nog je diploma kon ophalen bij de Haagse Hogeschool.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_57812070
quote:
Op donderdag 3 april 2008 19:58 schreef vencodark het volgende:

[..]

Nee, maar een beroepsopleiding is toch ook gewoon een studie?
Je krijgt studiefinanciering, studentenkorting, studenten ov kaart etc.
Niet dat dit alles zegt maar ik heb me op het MBO nooit niet-student gevoeld. Wat anderen ook zeggen. Ik heb ook gewoon voor tentames moet studeren. Een ander noemt het misschien leren maar het maakt wat mij betreft niet uit.
Ik kan er alleen slecht tegen als MBO-ers met de nek worden aangekeken omdat ze niet zo slim of intelligent zouden zijn als hoger opgeleiden.
Nee, dat is dus juist de essentie van dit topic. TS, en velen met hem, stellen dat leerlingen van beroepsgerichte opleidingen geen studenten zijn. Ik ben het daar mee eens en voer aan als argument dat studeren van oudsher betekent het bestuderen van stof, niet het aanleren van een vaardigheid.

Wíe kijkt hier volgens jou MBO'ers met de nek aan? Afgezien van een enkele provocerende grapjurk hier die in het echt ongetwijfeld niet zo'n grote mond heeft als hier.

Mijn ervaring is dat mensen met een lagere opleiding vaak zélf een negatief zelfbeeld hebben, (deels) vanwege hun opleiding, en dat projecteren op mensen met een hogere opleiding. Ik heb daar heel directe ervaring mee omdat mijn beste vriendinnetje op de basisschool onder druk werd gezet om op z'n minst toch HAVO te doen, maar uiteindelijk op de MAVO kwam, terwijl ik met twee vingers in m'n neus gymnasium deed. Daar is onze vriendschap op stuk gelopen. Klinkt als iets onbenulligs, maar ik heb als twaalfjarige in de brugklas daar best wel mee gezeten, omdat ik me ook rot voelde als haar moeder haar waar ik bij stond kleineerde omdat ze een lager cijfer had dan ik 'terwijl ik nog wel gymnasium deed, dus dat was veel moeilijker'. Die vriendin reageerde dat natuurlijk weer op mij af. En ook bij andere mensen heb ik vaak ondervonden dat ze me compleet negeerden zodra ze erachter kwamen dat ik gymnasium deed, terwijl het mij echt totaal niet uitmaakte. Vaak zeiden andere kinderen zelf al tegen mij dat ze "maar" mavo deden. Ik voelde me daardoor ook juist heel opgelaten. Zeker kinderen/jongeren tussen de 10 en de 14, zo'n beetje het moment dat je CITO-toetsen gaat krijgen tot de periode dat je schoolniveau toch wel min of meer vastligt, worden vaak wel onder druk gezet door hun ouders of kampen met verwachtingen van ouders die zelf wél gestudeerd hebben. Daar komt veel frustratie en onzekerheid uit voort en dat vind ik jammer.

Er is niets mis met een beroepsopleiding en als je een opleiding doet of een baan hebt die voor jou leuk of uitdagend is of op wat voor manier dan ook bevredigend is, dan is het goed. Dan moet je daar ook zélf tevreden mee leren zijn en niet anderen naar beneden willen trappen of iedere keer in de verdediging schieten zodra iemand zegt dat bijvoorbeeld een MBO'er op wat voor manier dan ook minder presteert dan bijvoorbeeld een HBO'er, want dat kan nou eenmaal weleens zo zijn (en andersom ook trouwens). Er zijn ongetwijfeld uitzonderingen, maar in de regel zal het wel eens voorkomen dat een groep iets minder goed kan dan een andere groep. Gemiddeld gezien rennen Kenianen beter marathons dan Bulgaren. Maakt dat Kenianen beter of Bulgaren minder? Moet een Bulgaar nu de veters van Kenianen stiekem aan elkaar gaan knopen uit frustratie? Lijkt me niet. Maar zodra we het hebben over intelligentie of opleidingsniveau is opeens alles onbespreekbaar, lijkt het wel.
Sanity is (not) statistical
pi_57812103
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:08 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat is een niet erg bruikbare vergelijking, en wel omdat de minder kundige HBO-ers zich sowieso niet aan een universitaire studie zullen wagen. Overigens heb ik zelf zeer geregeld verhalen gehoord van mensen die HBO hadden gedaan en waarvoor de universiteit vervolgens fors te hoog gegrepen bleek. Zelfs voor diegenen die het wel halen geldt dat ze allemaal zeggen dat het tempo veel hoger ligt en je itt op het HBO niet bij de hand wordt genomen.
Heeft het niet ook gewoon met je leerstijl te maken? Heb zo'n klasgenoot die graag alle boeken zou willen leren om maar zoveel mogelijk kennis om te doen. Hij komt oorspronkelijk van de Havo. Hij zegt zelf meer tegen het Universitaire aan te zitten. Maar wat ik me dan afvraag...hoeveel nut heeft het om alle theorie te kennen, maar niet in de praktijk uit te kunnen voeren? Het kan makkelijk, dat wanneer hij stage gaat lopen, hij finaal op zijn bek gaat. In de lessen wil hij alles met interessante termen uitleggen en is het allemaal veel te uitgebreid. Daarnaast moet je met je gevoel ook nog wel wat kunnen ipv zo interessant lopen doen. Heb nog zo'n bal in de klas die praktisch hetzelfde is. Maar hij heeft 2 jaar Uni gedaan maar is naar HBO gekomen omdat deze veel praktischer zou zijn.
pi_57812146
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:03 schreef vencodark het volgende:

[..]

Gaat er niet om dat ik persé student genoemd wil worden.
Waarom heb je er dan bezwaar tegen als je scholier genoemd wordt? Volgens mij vind je het wel belangrijk.
quote:
Maar ik merk dat in het topic regelmatig reacties voorbij zijn gekomen dat MBO-ers maar matig zijn, minder en ronduit dom zelfs.
Ze zijn toch ook tot minder in staat, zeker intellectueel? Dat heet in de volksmond gewoon dommer. Gekke Henkie met zijn extra chromosoom noemen we toch ook niet normaal begaafd? Waarom al dat relativisme? De dingen gewoon benoemen, feiten zijn feiten.
quote:
Dat staat me tegen. MBO-ers werken vaak genoeg ook hard of iig voldoende om hun diploma te halen.
Daar gaat het toch helemaal niet om. Knap hoor dat ze het halen, maar alleen op hun niveau.
quote:
Ook met het doel verder te studeren. Die zijn ook trots op hun kunnen en mogelijkheden. Natuurlijk zijn er inhoudelijk verschillen, ik ben niet van gisteren. Maar zoals er wordt neergekeken door mensen naar MBO-ers vind ik nergens op slaan en niet terecht.
We kijken helemaal niet neer, we constateren slechts. Dat MBO/ers dat vervolgens negatief duiden, tsja.
quote:
Wat versta je onder echt studeren? HBO of nog hoger?
Ik vind dat er erg moeilijk gedaan wordt over de term student. Is het voor de 'echte' studenten moeilijk te verkroppen dat met MBO-ers ook weleens onder student verstaat?
Studeren = universiteit. Dat is de enig juiste opvatting. Al het andere is begripsuitholling.

Je noemt een verpleegster toch ook geen arts, want anders is het zielig?
pi_57812170
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:03 schreef vencodark het volgende:

[..]

Gaat er niet om dat ik persé student genoemd wil worden. Maar ik merk dat in het topic regelmatig reacties voorbij zijn gekomen dat MBO-ers maar matig zijn, minder en ronduit dom zelfs. Dat staat me tegen. MBO-ers werken vaak genoeg ook hard of iig voldoende om hun diploma te halen. Ook met het doel verder te studeren. Die zijn ook trots op hun kunnen en mogelijkheden. Natuurlijk zijn er inhoudelijk verschillen, ik ben niet van gisteren. Maar zoals er wordt neergekeken door mensen naar MBO-ers vind ik nergens op slaan en niet terecht.
Wat versta je onder echt studeren? HBO of nog hoger?
Ik vind dat er erg moeilijk gedaan wordt over de term student. Is het voor de 'echte' studenten moeilijk te verkroppen dat met MBO-ers ook weleens onder student verstaat?
MBO-ers zijn wel echt geen studenten... ook officieel niet.
- AFCA -
pi_57812195
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:00 schreef dikkedorus het volgende:

Mijn HBO was minstens even moeilijk als mijn universitaire studie, en de dingen die ik op het HBO heb geleerd hoefde ik tot eigenlijk tot aan de mastervakken alleen een beetje aan te vullen hier en daar.
Mastervakken (in mijn studierichting) zijn qua denkniveau gemakkelijker dan de bachelor, maar zijn gewoon veel massaler (en veel labs etc); je hebt er gewoon meer tijd voor nodig, niet meer hersencellen.
Niet alle opleidingen zijn hetzelfde. Het niveau van mijn mastervakken van één masterprogramma was bijvoorbeeld veel hoger dan dat van de bachelorvakken, bij de andere waren het gerecyclede oude niveau 2 en 3 vakken uit het doctoraaltijdperk, dus dat tel ik even niet mee. Maar ik heb in mijn master echt wel vakken gehad die heel uitdagend waren, een hoog niveau hadden en waar je echt niet alleen maar doorheen kon komen met een beetje extra tijd.

Verder is het vergelijken van HBO en WO moeilijk als je een studie doet in dezelfde richting als je voltooide HBO-opleiding. Je hebt immers al voorkennis. Daarnaast ben je ook ouder en volwassener, heb je meer ervaring met studievaardigheden.
Sanity is (not) statistical
  donderdag 3 april 2008 @ 20:20:26 #210
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_57812247
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:02 schreef dikkedorus het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat ze geen zin hebben in wetenschappelijk onderzoek en een langere leerweg? Natuurlijk zitten er ook mensen bij die het gewoonweg niet halen, maar mensen die het HBO halen en de uni niet ben ik nog niet tegengekomen.
Dan ben jij ze zorvuldig ontlopen. Bij veel masters valt ruim de helft af, bij sommige nog veel meer.
pi_57812300
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:13 schreef vencodark het volgende:

[..]

Heeft het niet ook gewoon met je leerstijl te maken? Heb zo'n klasgenoot die graag alle boeken zou willen leren om maar zoveel mogelijk kennis om te doen. Hij komt oorspronkelijk van de Havo. Hij zegt zelf meer tegen het Universitaire aan te zitten. Maar wat ik me dan afvraag...hoeveel nut heeft het om alle theorie te kennen, maar niet in de praktijk uit te kunnen voeren? Het kan makkelijk, dat wanneer hij stage gaat lopen, hij finaal op zijn bek gaat. In de lessen wil hij alles met interessante termen uitleggen en is het allemaal veel te uitgebreid. Daarnaast moet je met je gevoel ook nog wel wat kunnen ipv zo interessant lopen doen. Heb nog zo'n bal in de klas die praktisch hetzelfde is. Maar hij heeft 2 jaar Uni gedaan maar is naar HBO gekomen omdat deze veel praktischer zou zijn.
Het is natuurlijk niet alsof universitair geschoolden niet in de praktijk werken. Dat doen ze echter op een andere manier, ze benaderen vraagstukken anders en geven andere antwoorden. Het is gewoon een andere manier van denken/werken. En iemand die van de havo afkomt zit normaal niet tegen het universitaire aan, wat dat overigens verder ook zou mogen betekenen.
pi_57812302
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:12 schreef Maeghan het volgende:

[..]

lang verhaal.
Je hebt in grote lijnen best gelijk. Zeker wanneer je het hebt over 'vroeger' etc. Ik doelde niet alleen op mensen in dit topic die MBO-ers met de nek aankijken, maar ook in topics zoals ik ze al vaker ben tegengekomen.
Vroeger vond ik mezelf ook maar dom omdat ik maar VBO deed maar later kon me dat niet meer uitmaken. Zonde dat jij het hebt meegemaakt dat mensen zich tegen jouw afkeerde omdat je hoger zat qua niveau. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Ik kijk ook niet anders tegen mensen aan omdat ze hoger zitten qua opleiding, vind het alleen maar knap en bewonderenswaardig. Maar mij maakt het niet minder, zoals anderen wel beweren.
Ik ben niet gefrustreerd omdat anderen meer en sneller kunnen studeren maar dergelijke 'vooroordelen' over lager opgeleiden kunnen me wel storen. En ja, dan heb ik de neiging in de verdediging te gaan omdat het vaak onterecht is wat er wordt gezegt.
Iemand is lager opgeleid...punt. Geen geouwehoer dat alle VMBO-ers paupers zijn of wat dan ook. Want dán wordt er op je neergekeken en dat is niet nodig.
pi_57812418
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:13 schreef vencodark het volgende:

[..]

Heeft het niet ook gewoon met je leerstijl te maken? Heb zo'n klasgenoot die graag alle boeken zou willen leren om maar zoveel mogelijk kennis om te doen. Hij komt oorspronkelijk van de Havo. Hij zegt zelf meer tegen het Universitaire aan te zitten. Maar wat ik me dan afvraag...hoeveel nut heeft het om alle theorie te kennen, maar niet in de praktijk uit te kunnen voeren? Het kan makkelijk, dat wanneer hij stage gaat lopen, hij finaal op zijn bek gaat. In de lessen wil hij alles met interessante termen uitleggen en is het allemaal veel te uitgebreid. Daarnaast moet je met je gevoel ook nog wel wat kunnen ipv zo interessant lopen doen. Heb nog zo'n bal in de klas die praktisch hetzelfde is. Maar hij heeft 2 jaar Uni gedaan maar is naar HBO gekomen omdat deze veel praktischer zou zijn.
In dit topic worden hoger opgeleiden aangesproken op het feit dat ze neer zouden kijken op lager opgeleiden, maar wat jij doet is eigenlijk precies hetzelfde, alleen de andere kant op. Iemand heeft een andere manier van denken, een andere stijl van leren. Wat is daar mis mee? Jij vindt hem gelijk een bal en gelooft niet dat hij nog iets kan met de kennis, alleen omdat jij op een andere manier leert.

Je hebt ook praktischere en minder praktische beroepen. Dat kan gaan van met je handen werken via logistiek medewerker of ambtenaar tot politicus, ethicus, analytisch onderzoeker, etc. Jij gaat er bovendien vanuit dat veel theoretische kennis je niet helpt om iets in de praktijk uit te voeren, maar dat is natuurlijk ook niet waar. Als jij heel erg veel weet van televisies, dan kan dat je ook helpen om er een in elkaar te zetten. Natuurlijk is het iets anders dan iemand die vanaf het begin af aan léért om televisies in elkaar te zetten, maar iemand die die theoretische kennis heeft van hoe en vooral waaróm iets werkt, zal er waarschijnlijk beter in zijn om een storing op te lossen, dan iemand die alleen maar leert om die dingen in elkaar te zetten zonder te weten waarom een onderdeel ergens moet. Het gaat erom dat je voor je (toekomstige) beroep een goede balans hebt tussen praktische vaardigheden en theoretische kennis.
Sanity is (not) statistical
pi_57812522
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:16 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Waarom heb je er dan bezwaar tegen als je scholier genoemd wordt? Volgens mij vind je het wel belangrijk.
[..]

Ze zijn toch ook tot minder in staat, zeker intellectueel? Dat heet in de volksmond gewoon dommer.

Je noemt een verpleegster toch ook geen arts, want anders is het zielig?
Omdat ik sterk het idee krijg dat een scholier niet zoveel respect krijgt als een student. Daarom. Dit gaat niet om hoe ik persoonlijk genoemd wil worden.

En dommer? Lekker makkelijk, wanneer is iemand dan weer minder dom? Als ze zich omhoog klimmen door lekker verder te studeren? Komen we dan ineens op hetzelfde niveau? Misschien? En minder in staat...betwijfel het. Het gaat om meer dingen dat goed kunnen leren. Gaat om gevoel, ervaring, je overige vaardigheden. MBO-ers zijn tot andere dingen in staat ja, maar zeker niet in minder.

Verpleegster is geen arts nee, maar een interieurverzorgster blijft wel een schoonmaker. Same thing. Nog meer leuke vergelijkingen?
pi_57812696
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:26 schreef Maeghan het volgende:

[..]

In dit topic worden hoger opgeleiden aangesproken op het feit dat ze neer zouden kijken op lager opgeleiden, maar wat jij doet is eigenlijk precies hetzelfde, alleen de andere kant op. Iemand heeft een andere manier van denken, een andere stijl van leren. Wat is daar mis mee? Jij vindt hem gelijk een bal en gelooft niet dat hij nog iets kan met de kennis, alleen omdat jij op een andere manier leert.

Je hebt ook praktischere en minder praktische beroepen. Dat kan gaan van met je handen werken via logistiek medewerker of ambtenaar tot politicus, ethicus, analytisch onderzoeker, etc. Jij gaat er bovendien vanuit dat veel theoretische kennis je niet helpt om iets in de praktijk uit te voeren, maar dat is natuurlijk ook niet waar. Als jij heel erg veel weet van televisies, dan kan dat je ook helpen om er een in elkaar te zetten. Natuurlijk is het iets anders dan iemand die vanaf het begin af aan léért om televisies in elkaar te zetten, maar iemand die die theoretische kennis heeft van hoe en vooral waaróm iets werkt, zal er waarschijnlijk beter in zijn om een storing op te lossen, dan iemand die alleen maar leert om die dingen in elkaar te zetten zonder te weten waarom een onderdeel ergens moet. Het gaat erom dat je voor je (toekomstige) beroep een goede balans hebt tussen praktische vaardigheden en theoretische kennis.
Goed, een bal had ik hm beter niet kunnen noemen. Dat was ook meer persoonlijke mening die niet eens met zijn opleiding te maken heeft maar meer met zijn algemene houding. Dus dat mag je negeren m.b.t. de inhoud.
Ik weet dat deze kerel gewoon arrogant loopt te doen omdat hij 2 jaar Uni heeft gedaan, vandaar.

De balans tussen praktisch en theoretisch is zeker heel belangrijk. Maar met alleen theorie kom je er volgens mij gewoon niet. Ik heb niet gezegt dat je er met veel theoretische kennis niet komt, natuurlijk kom je er wel. Maar je moet het, met alle kennis in je hoofd, wél in de praktijk kunnen brengen. En daarvoor hoeft je geen Uni te hebben gedaan.

Globaal wil ik gewoon zeggen dat iemand van de Uni nooit neer hoeft te kijken naar iemand die 'maar' MBO heeft gedaan. En ik zeg nooit beweren dat elke Uni dat doet want dat is zeker niet het geval.
Ik draai het ook niet om, zoals je zei. Ik verklaarde al waarom ik die klasgenoot een bal noemde.
  donderdag 3 april 2008 @ 20:42:31 #216
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_57812800
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:31 schreef vencodark het volgende:


Verpleegster is geen arts nee, maar een interieurverzorgster blijft wel een schoonmaker. Same thing. Nog meer leuke vergelijkingen?
Ik mag toch hopen dat je het verschil tussen zijn vergelijking en die van jou ziet?
pi_57812851
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:42 schreef Nobu het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen dat je het verschil tussen zijn vergelijking en die van jou ziet?
Ja natuurlijk wel. Ik probeer ook maar een punt te maken.
  donderdag 3 april 2008 @ 20:46:29 #218
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_57812929
quote:
Op donderdag 3 april 2008 15:42 schreef Biels het volgende:
Is jouw kloon voor dit soort zaken geband ofzo, Pool?
Ik heb dit soort topics altijd onder eigen username gedaan hoor. Slechs een enkele keer heb ik Prof.mr.dr.ir.Pool gebruikt, mijn enige andere kloon, die overigens niet geband is. De meeste fok!kers weten wel dat ik onder Pool rel in dit soort topics en in WGR en POL gewoon serieus reageer. En vroeger in ONZ ging het natuurlijk helemaal nergens over.

Het is zó mooi dat er steeds weer nieuwe MBO'ers en HBO'ers komen happen. Het doet me denken aan patty, die eens in de zoveel tijd kwam met het topic Wat klopt er niet aan dit plaatje???
pi_57812934
quote:
Op donderdag 3 april 2008 14:02 schreef Dj_Day-V het volgende:
Zo wat een antwoorden Daar heb je niets van terug hé GibsonLesPaul88 !!
Ik lach me alleen maar dood Al die antwoorden vind ik stuk voor stuk lachwekkend en diep triest. Want geen van allen heeft niveau schelden op een forum Mongooltjes,
  donderdag 3 april 2008 @ 20:47:21 #220
67670 Skv
Cynist.
pi_57812955
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:46 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:

[..]

Ik lach me alleen maar dood Al die antwoorden vind ik stuk voor stuk lachwekkend en diep triest. Want geen van allen heeft niveau schelden op een forum Mongooltjes,
Ben je in het echt ook zo'n autist?
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  donderdag 3 april 2008 @ 20:48:52 #221
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_57813011
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:44 schreef vencodark het volgende:

[..]

Ja natuurlijk wel. Ik probeer ook maar een punt te maken.
Probeer het eens wat harder
pi_57813051
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:48 schreef Nobu het volgende:

[..]

Probeer het eens wat harder
Ja, het was niet heel sterk. Hoopte gewoon dat niemand er zo specifiek naar zou vragen.
Ben het beu. Heb mijn gehele punt nu wel gemaakt. Al was het wel verdeeld in 30 posten ofzo.
pi_57813098
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:31 schreef vencodark het volgende:

[..]

Omdat ik sterk het idee krijg dat een scholier niet zoveel respect krijgt als een student. Daarom. Dit gaat niet om hoe ik persoonlijk genoemd wil worden.

En dommer? Lekker makkelijk, wanneer is iemand dan weer minder dom? Als ze zich omhoog klimmen door lekker verder te studeren? Komen we dan ineens op hetzelfde niveau? Misschien? En minder in staat...betwijfel het. Het gaat om meer dingen dat goed kunnen leren. Gaat om gevoel, ervaring, je overige vaardigheden. MBO-ers zijn tot andere dingen in staat ja, maar zeker niet in minder.

Verpleegster is geen arts nee, maar een interieurverzorgster blijft wel een schoonmaker. Same thing. Nog meer leuke vergelijkingen?
Ik ben het met je eens dat het om meer gaat dan alleen goed kunnen leren. Maar feit blijft dat MBO'ers gemiddeld gezien inderdaad minder presteren op intellectueel gebied dan WO'ers gemiddeld. Dommer is een vrij botte manier om het duidelijk te maken, maar het is wel waar. Dommer is het tegenovergestelde van slimmer en niemand wordt boos als je zegt dat B slimmer is dan A, maar wel als je zegt dat A dommer is dan B. Waarom is dat? Mensen hebben blijkbaar negatieve associaties met domheid. Ze worden liever 'minder slim' genoemd dan 'dommer', terwijl dat eigenlijk (puur qua betekenis) hetzelfde is.

Verder is intelligentie volgens onderzoek de factor waarmee je het beste kunt voorspellen hoe goed iemand in een bepaalde functie zal functioneren. Dus even kort door de bocht: hoe slimmer iemand is, hoe beter hij werkt. Intelligentie is niet alleen dat je goed kennis in je hoofd kunt stampen, maar ook dat je een situatie bijvoorbeeld sneller door hebt, waardoor je sneller begrijpt wat er van je verwacht wordt, dat je goed kunt analyseren, zodat je sneller door hebt wat er mis gaat, maar ook dat je sneller een nieuwe vaardigheid kunt aanleren.

Ik merk dat op m'n werk ook, als ik iemand in moet werken dan gaat dat het snelst als het een wat intelligenter iemand is. Met intelligent bedoel ik niet per se iemand die VWO/WO doet, trouwens, het kan inderdaad net zo goed een MBO'er zijn. Je merkt gewoon dat sommige mensen inzicht hebben in wat er speelt, in hoe een systeem in elkaar zit, in hoe een groep functioneert, wat dan ook. Aan die mensen heb ik het meest, die doorzien een probleem. Anderen moet ik uitleggen hoe het werkt en eigenlijk iedere situatie helemaal voorleggen en eigenlijk een soort 'schema' geven van hoe ze moeten handelen in die situatie.
Maar goed, áls ze dan eenmaal ingewerkt zijn maakt het voor het grootste deel van de groep niet zo veel verschil meer. Alleen de enkele uitschieter (in zowel positieve als negatieve zin) valt dan nog op, omdat de slimste bijvoorbeeld zelf oplossingen voor problemen aandraagt en dat ook nog eens heel snel doet, en de domste bijvoorbeeld iedere twee weken weer dezelfde uitleg nodig heeft omdat ze iedere twee weken weer hetzelfde type fout maakt. Maar voor iedereen van stukje onder het gemiddelde tot stukje erboven maakt het eigenlijk niet meer zo uit. Ze weten wat de bedoeling is en zolang zich geen uitzonderlijke situaties voordoen merk je nauwelijks verschil in de kwaliteit van hun werk.

[ Bericht 10% gewijzigd door Maeghan op 03-04-2008 20:56:37 ]
Sanity is (not) statistical
  donderdag 3 april 2008 @ 21:02:56 #224
149074 Sala-adin
Knuffelmoslim
pi_57813411
Ik doe MBO, en nu?
pi_57813482
quote:
Op donderdag 3 april 2008 19:57 schreef Feitosa het volgende:

[..]

De kennis daadwerkelijk hebben of je simpelweg verheven voelen zijn 2 verschillende dingen .
Je moet moeite doen om de kennis te vergaren.
  donderdag 3 april 2008 @ 21:14:43 #226
146874 DANILXL
timeo danaos et dona ferentes
pi_57813674
quote:
Op donderdag 3 april 2008 21:02 schreef Sala-adin het volgende:
Ik doe MBO, en nu?
nu ben je geen student
woensdag 24 juni 2008 01:51 schreef clumsy_clown het volgende:
Je topics zijn kut. Die klacht bijvoorbeeld, is pure vervuiling.
  donderdag 3 april 2008 @ 21:15:41 #227
149074 Sala-adin
Knuffelmoslim
pi_57813708
quote:
Op donderdag 3 april 2008 21:14 schreef DANILXL het volgende:

[..]

nu ben je geen student
Zolang ik studie krijg vind ik alles best
  donderdag 3 april 2008 @ 21:16:05 #228
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_57813719
quote:
Op donderdag 3 april 2008 21:02 schreef Sala-adin het volgende:
Ik doe MBO, en nu?
Nu ben je voor eeuwig verpest, je zult binnen een paar jaar in de goot eindigen
pi_57813787
quote:
Op donderdag 3 april 2008 21:02 schreef Sala-adin het volgende:
Ik doe MBO, en nu?
Nu ben je dom.
- AFCA -
pi_57814620
Waarom is deze troep nog open De helft van de mensen die hier posten zijn toch kloons die herrie proberen te schoppen, 1% zijn kloons die een ander standpunt innemen om verwarring te zaaien en de overgebleven 49% die zich daadwerkelijk aangevallen voelt heeft problemen met zijn zelfbeeld
Ga weg
pi_57815136
quote:
Op donderdag 3 april 2008 21:48 schreef Nikmans het volgende:
Waarom is deze troep nog open De helft van de mensen die hier posten zijn toch kloons die herrie proberen te schoppen, 1% zijn kloons die een ander standpunt innemen om verwarring te zaaien en de overgebleven 49% die zich daadwerkelijk aangevallen voelt heeft problemen met zijn zelfbeeld
En jij bent een kloon om KLB om zeep te helpen?
The distance between insanity and genius is measured only by success.
pi_57815225
quote:
Op donderdag 3 april 2008 22:03 schreef Kadafi het volgende:

[..]

En jij bent een kloon om KLB om zeep te helpen?
Ik ben geen kloon
De server wil mijn usericon niet ofzo
Ga weg
  donderdag 3 april 2008 @ 22:52:16 #233
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_57816954
quote:
Op donderdag 3 april 2008 12:01 schreef dikkedorus het volgende:

[..]

Ga nou niet met je opleidingsniveau lopen te pimpen of die van mij lopen "at te kraken" want van mij verlies je dat absoluut.
Nou, succes... Show me what you've got.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  donderdag 3 april 2008 @ 23:03:05 #234
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_57817296
quote:
Op donderdag 3 april 2008 12:11 schreef Pool het volgende:

[..]

De claim dat alle studies aan de universiteit in die zin wetenschappelijk moeten zijn, dat ze voldoen aan de door beta's en wetenschapsfilosofie bedachte demarcatiecriteria, is natuurlijk onjuist en ook volledig in strijd met de historie van universiteiten en de dagelijkse praktijk op universiteiten. Jouw claim dat rechten geen wetenschap is in moderne zin en dáárom niet op de universiteit thuishoort, is daarom al incorrect.
Gelet op het feit dat ik van een jurist verwacht dat hij/zij gevoelig is voor interpretaties in teksten, vind ik dat je hier bijzonder matig presteert.
Ik heb nimmer gesteld of geclaimd dat rechten niet aan de Universiteit behoort. Ik stel dat het geen wetenschap is. Gelet op de historie onderschrijf ik de positie van rechten aan een Universiteit.
Het is opmerkelijk dat je stelt dat de 'traditionele' definitie van wetenschap niet opgaat, maar dat je je vervolgens slechts beroept op de huidige gang van zaken en de historie daar van. Een alternatieve definitie van wetenschap ontbreekt. Ik neem dan ook aan dat deze er niet is.
quote:
Ten tweede klopt ook jouw inhoudelijke statement niet, dat economie en bedrijfswetenschappen vooral fundamenteel ondezoek doen naar hoe mensen en markten zich gedragen, terwijl rechten zich uitsluitend zou richten op het toepassen van bestaande wetten. Op de economische faculteit zijn maar weinig mensen bezig met wetenschappelijk onderzoek, maar zie je vooral mensen via praktische stages en afstudeeronderzoekjes zo snel mogelijk doorstromen naar managementfuncties en adviesbureautjes.
Het is juist dat een aanzienlijk percentage van de studenten een praktische insteek pakt. Uit maatschappelijk oogpunt begrijpelijk. Dit neemt niet weg dat economie als wetenschap wel degelijk fundamenteel bezig is. Zo staat de CentEr internationaal zeer hoog aangeschreven op empirical economics, het testen van theorieen.
quote:
Ook valt een vraagteken te zetten bij de wetenschappelijkheid van veel economische onderzoeksmethoden. Vaak zijn het vage, moeilijk falsifieerbare theorieën over efficiëntie.
Graag zou ik een nadere onderbouwing zien van deze stelling.
quote:
Slechts in de richting van econometrie zou soms van wat hardere wetenschap gesproken kunnen worden, maar ook dan niet altijd. Natuurlijk hebben jullie wat praktische weetjes over hoe markten en mensen zich soms gedragen, maar die kennis is vaak niet veel wetenschappelijker dan de ervaringskennis van een HBO-opgeleide dga.
Ook hier mis ik een uitgebreide argumentatie, het zijn niet meer dan losse flodders.
quote:
Anderzijds is het natuurlijk nonsens dat rechten zich uitsluitend richt op het toepassen van bestaande wetten. Rechten houdt zich ook bezig met fundamentele vragen over de ratio en de grondslagen achter het recht. De meeste onderzoeken gaan niet over hoe een wet toegepast moet worden, maar over wat goede wetten zijn en hoe bepaalde rechtssystemen moeten worden bezien, in vergelijking met andere rechtsstelsels. Ook daarbij wordt kennis vergaard, die niet minder wetenschappelijk is dan de meeste economische 'kennis'.
Als ik het goed begrijp stel je dat de kern van het wetenschappelijk karakter van rechten is om kennis te vergaren over wat goede wetten zijn, en het evalueren van rechtsstelsels. 'Goede' wetten is in dit geval duidelijk een filosofische vraag en ik kan dan ook niet anders concluderen dat het wetenschappelijk karakter bestaat uit een deel gebied van de filosofie. Dat maakt niet dat rechten wetenschappelijk is, maar dat filosofie een juridische tak heeft.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  donderdag 3 april 2008 @ 23:09:25 #235
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_57817531
Het is overigens ook hoogst opmerkelijk dat een topic dat start op basis van een definitie kwestie, binnen no-time verzand ik een discussie over waarde oordelen.

Ik zal nimmer beweren dat HBO 'minder' is dat WO, of 'beter' dan MBO. Het is gewoon een simpele constatering dat WO een studie is, en HBO een opleiding. Het doet er in het geheel niet toe of studenten brallend WO doen, of scholieren moeten knokken voor MBO. De discussie gaat niet over 'respect voor' (hoewel de laaste wat mij betreft vaak meer respect verdient).
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  donderdag 3 april 2008 @ 23:20:58 #236
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_57817936
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:16 schreef Diederik_Duck het volgende:
We kijken helemaal niet neer, we constateren slechts. Dat MBO/ers dat vervolgens negatief duiden, tsja.
En dat is gewoon niet waar. Misschien dat jij het 'slechts constateert', maar er zijn ook genoeg mensen die MBO'ers als een soort pseudo-scheldwoord gebruiken om zo hun eigen gevoel van eigenwaarde op te kunnen krikken ten koste van anderen.
quote:
Studeren = universiteit. Dat is de enig juiste opvatting. Al het andere is begripsuitholling.

Je noemt een verpleegster toch ook geen arts, want anders is het zielig?
Get used to it, zou ik zeggen. Dat is de norm van tegenwoordig; schoonmaakster wordt intereurverzorgster, boer wordt agrarier, en voor vuilnisman zullen ze ook vast een mooie term gevonden hebben.

Blijkbaar heeft iemand verzonnen dat het nodig is om aan deze functies een mooie 'flashy' naam te hangen zodat het meer prestige krijgt.
Ik kan trouwens denk ik een vrij goede gok doen naar wat voor'n type hier mee is begonnen...
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
  donderdag 3 april 2008 @ 23:22:17 #237
202889 Inverted_World
Motion Graphics
pi_57817978
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:09 schreef Xtreem het volgende:
Het is overigens ook hoogst opmerkelijk dat een topic dat start op basis van een definitie kwestie, binnen no-time verzand ik een discussie over waarde oordelen.

Ik zal nimmer beweren dat HBO 'minder' is dat WO, of 'beter' dan MBO. Het is gewoon een simpele constatering dat WO een studie is, en HBO een opleiding. Het doet er in het geheel niet toe of studenten brallend WO doen, of scholieren moeten knokken voor MBO. De discussie gaat niet over 'respect voor' (hoewel de laaste wat mij betreft vaak meer respect verdient).
Als je leert, studeer je vind ik. Of het nou MBO, HBO of WO is. Zelf doe ik HBO.
Ik vind serieus dat er niet zo'n punt van gemaakt moet worden. De mensen die dit zo'n enorm probleem vinden vind ik eigelijk gewoon arrogant omdat ze graag willen laten blijken dat ze toch in een manier beter of slimmer zijn dan anderen. Erg jammer. Er zijn ook MBO'ers die eindigen op WO niveau.
It's you my love, you who are the stranger
pi_57818342
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:20 schreef HenryHill het volgende:

[..]

En dat is gewoon niet waar. Misschien dat jij het 'slechts constateert', maar er zijn ook genoeg mensen die MBO'ers als een soort pseudo-scheldwoord gebruiken om zo hun eigen gevoel van eigenwaarde op te kunnen krikken ten koste van anderen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
[..]

Get used to it, zou ik zeggen. Dat is de norm van tegenwoordig; schoonmaakster wordt intereurverzorgster, boer wordt agrarier, en voor vuilnisman zullen ze ook vast een mooie term gevonden hebben.

Blijkbaar heeft iemand verzonnen dat het nodig is om aan deze functies een mooie 'flashy' naam te hangen zodat het meer prestige krijgt.
Ik kan trouwens denk ik een vrij goede gok doen naar wat voor'n type hier mee is begonnen...
Dat het de norm is kan me geen zk schelen, het is gewoon incorrect. Als de halve wereld beweert dat de aarde plat is, is daarmee niet gegeven dat dit ook klopt.
  donderdag 3 april 2008 @ 23:37:52 #239
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_57818456
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:22 schreef Inverted_World het volgende:

[..]

Als je leert, studeer je vind ik. Of het nou MBO, HBO of WO is. Zelf doe ik HBO.
Ik vind serieus dat er niet zo'n punt van gemaakt moet worden. De mensen die dit zo'n enorm probleem vinden vind ik eigelijk gewoon arrogant omdat ze graag willen laten blijken dat ze toch in een manier beter of slimmer zijn dan anderen. Erg jammer. Er zijn ook MBO'ers die eindigen op WO niveau.
Dat mag je uiteraard vinden, maar de definitie is anders, zoals ik eerder in dit topic aantoonde.

Je geeft er nu weer een 'waarde oordeel' aan, zowel door te wijzen op arrogantie als door woorden als beter of slimmer.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  donderdag 3 april 2008 @ 23:42:50 #240
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_57818598
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:22 schreef Inverted_World het volgende:
(...) Er zijn ook MBO'ers die eindigen op WO niveau.
Fijn om te horen dat jij geen waarde hecht aan opleidingsniveau

quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:34 schreef Diederik_Duck het volgende:
Dat het de norm is kan me geen zk schelen, het is gewoon incorrect. Als de halve wereld beweert dat de aarde plat is, is daarmee niet gegeven dat dit ook klopt.
De aarde is rond, dat weet toch iedereen. Zo rond als een pannekoek.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_57818621
Topic #546546546546 en het niveau is NOG STEEDS bedenkelijk. Arme cursisten met een minderwaardigheidscomplex.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_57818685
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:22 schreef Inverted_World het volgende:

[..]

Als je leert, studeer je vind ik. Of het nou MBO, HBO of WO is. Zelf doe ik HBO.
Ik vind serieus dat er niet zo'n punt van gemaakt moet worden. De mensen die dit zo'n enorm probleem vinden vind ik eigelijk gewoon arrogant omdat ze graag willen laten blijken dat ze toch in een manier beter of slimmer zijn dan anderen. Erg jammer. Er zijn ook MBO'ers die eindigen op WO niveau.
Er zijn blijkbaar ook HBO'ers die eindigen op LTS-zwakstroom niveau. Wat is je punt?
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  donderdag 3 april 2008 @ 23:47:50 #243
98000 Biels
Spreekt boekdelen
pi_57818731
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:46 schreef Pool het volgende:

[..]

Ik heb dit soort topics altijd onder eigen username gedaan hoor. Slechs een enkele keer heb ik Prof.mr.dr.ir.Pool gebruikt, mijn enige andere kloon, die overigens niet geband is. De meeste fok!kers weten wel dat ik onder Pool rel in dit soort topics en in WGR en POL gewoon serieus reageer. En vroeger in ONZ ging het natuurlijk helemaal nergens over.

Het is zó mooi dat er steeds weer nieuwe MBO'ers en HBO'ers komen happen. Het doet me denken aan patty, die eens in de zoveel tijd kwam met het topic Wat klopt er niet aan dit plaatje???
Toch jammer, Prof.mr.dr.ir.Pool is hier wel een beetje voor gemaakt
pi_57818831
quote:
Op donderdag 3 april 2008 18:58 schreef RozeAnjer het volgende:
Er is nog niemand in dit hele topic die het heeft gezegd. Moet ik het dus maar weer doen

HBO

MBO _!
  donderdag 3 april 2008 @ 23:56:42 #245
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_57818957
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:22 schreef Inverted_World het volgende:

[..]

Als je leert, studeer je vind ik. Of het nou MBO, HBO of WO is. Zelf doe ik HBO.
Ik vind serieus dat er niet zo'n punt van gemaakt moet worden. De mensen die dit zo'n enorm probleem vinden vind ik eigelijk gewoon arrogant omdat ze graag willen laten blijken dat ze toch in een manier beter of slimmer zijn dan anderen. Erg jammer. Er zijn ook MBO'ers die eindigen op WO niveau.
Het is simpelweg feitelijk onjuist. Dat jij om gevoelsredenen graag een egalitair betekenisbegrip hanteert, zegt meer over jou, dan over de helden die er tegen in gaan.
Zyggie.
  donderdag 3 april 2008 @ 23:57:23 #246
202889 Inverted_World
Motion Graphics
pi_57818971
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:46 schreef Overlast het volgende:

[..]

Er zijn blijkbaar ook HBO'ers die eindigen op LTS-zwakstroom niveau. Wat is je punt?
Mijn punt is dat er WO'ers zijn die zichzelf de hemel in prijzen want ze vinden zichzelf o zo geweldig. Een MBO'er kan ook heel wat bereiken. Soms meer dan een WO'er. Als het woord 'studeren' enkel door WO'ers zou mogen worden gebruikt zou dit dus een soort markering zijn om je status aan te geven, dat vind ik onzin. Als je leert, een opleiding volgt, studeer je.
It's you my love, you who are the stranger
  vrijdag 4 april 2008 @ 00:00:23 #247
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_57819033
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:57 schreef Inverted_World het volgende:

[..]

Mijn punt is dat er WO'ers zijn die zichzelf de hemel in prijzen want ze vinden zichzelf o zo geweldig. Een MBO'er kan ook heel wat bereiken. Soms meer dan een WO'er.
Er is dan ook niemand die dat ontkent. MBO'ers kunnen toonaangevend worden, WO'ers kunnen in de goot eindigen. En dan?
quote:
Als het woord 'studeren' enkel door WO'ers zou mogen worden gebruikt zou dit dus een soort markering zijn om je status aan te geven, dat vind ik onzin. Als je leert, een opleiding volgt, studeer je.
Wederom, dat mag je vinden maar het is gewoon feitelijk onjuist.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_57819142
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:57 schreef Inverted_World het volgende:

[..]

Mijn punt is dat er WO'ers zijn die zichzelf de hemel in prijzen want ze vinden zichzelf o zo geweldig. Een MBO'er kan ook heel wat bereiken. Soms meer dan een WO'er.
Dat ontkent helemaal niemand. Je bent alleen geen student, hoeveel je daarna ook bereikt.
quote:
Als het woord 'studeren' enkel door WO'ers zou mogen worden gebruikt zou dit dus een soort markering zijn om je status aan te geven, dat vind ik onzin. Als je leert, een opleiding volgt, studeer je.
Dat maken de onzekere cursisten ervan. Dat is hetzelfde als zeggen dat je mensen met >1 miljoen eigen vermogen geen miljonair meer mag noemen. Want dat is lullig voor de uitkeringtrekkende MBO'ers.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  vrijdag 4 april 2008 @ 00:05:44 #249
202889 Inverted_World
Motion Graphics
pi_57819159
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:00 schreef Xtreem het volgende:
Wederom, dat mag je vinden maar het is gewoon feitelijk onjuist.
Ik denk dat je een van de weinigen bent die er nog zo over denkt. Bij mij op school spreekt iedereen dan ook van studeren. En terecht. Maar goed dat is mijn mening.
It's you my love, you who are the stranger
  vrijdag 4 april 2008 @ 00:07:00 #250
202889 Inverted_World
Motion Graphics
pi_57819185
De arrogantie in dit topic..
It's you my love, you who are the stranger
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')