abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57808954
quote:
Op woensdag 2 april 2008 23:48 schreef DANILXL het volgende:
ik zie het steeds vaker. Dagbladen noemen MBO'ers studenten. Dit slaat helemaal nergens op

als iemand die klaar is met het vmbo havo gaat doen wordt het een scholier en anders wordt het een student

bovendien kun je iemand die 1 dag in de week een simpel klasje volgt en voor de rest 4 dagen in de week stage loopt verschillende periodes verdeeld over verschillende werkgevers.

het ergste wat ik ben tegengekomen was nog wel in het NHD waarin stond dat er iemand a.s. maandag afstudeert aan de praktijkschool

ik heb niks tegen mbo'ers maar dit gaat me gewoon te ver
Is zelfs de mongool die vormpjes moet leren herkennen op het ZMLK al een student? Dan noemen wij uni gangers ons toch vanaf u HSP'ers (Hoog Suprieure Personen)
Een nee, daar vallen HBO'ers niet onder

In het Amerikaanse taalgebied wordt iedereen die iets leert in een onderwijssetting student genoemd, merk ik (in mijn leerboeken over onderwijs). Het is de Amerikaanse versie van het Britse woord 'pupil'.

Doe ik toch weer mee aan dit soort threads
pi_57808986
quote:
Op donderdag 3 april 2008 16:31 schreef vencodark het volgende:

[..]

Ja joh. Heel fok is gestart op de basisschool met een perfecte score op de Cito-toets, gelijk naar Gymnasium, en hup naar de Universiteit. Daarom meld iedereen zich op fok aan, om een stukje van hun intelligentie kwijt te kunnen op simpele forums met allerlei nutteloze topics want iedereen kijkt natuurlijk enorm naar ze op want MBO- ers en alles daaronder is toch maar te dom voor fok.
Heerlijk, die vooroordelen van dergelijke topics. Straks wordt er nog gezegt dat alle Gothics depressief zijn, Breezers sletten zijn, negers lui en moslims extremisten.
Oh wacht, dat is al zo. En wie starten die topics? Ook MBO-ers? Nee, dat zijn vast de Universitaire lui die zo goed kunnen analyseren.
pi_57808993
quote:
Op donderdag 3 april 2008 17:50 schreef Emimich het volgende:

[..]

Ai, fatsoenlijk Nederlands kunnen is tegenwoordig ook al geen vereiste meer op het MBO?
HBO'ers maken natuurlijk nooit fouten Een vriend van me doet wel HBO, maar ik ben degene die hem altijd moet verbeteren.
pi_57809117
quote:
Op donderdag 3 april 2008 18:01 schreef Xbox_360 het volgende:

[..]

HBO'ers maken natuurlijk nooit fouten Een vriend van me doet wel HBO, maar ik ben degene die hem altijd moet verbeteren.
HBO'ers zijn dan ook dom.
  donderdag 3 april 2008 @ 18:14:40 #155
67670 Skv
Cynist.
pi_57809264
quote:
Op donderdag 3 april 2008 18:01 schreef Xbox_360 het volgende:

[..]

Gelukkig is hij representatief voor zijn groep! Net als dat alle moslims terroristen zijn en alle vogels merels.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_57809371
quote:
Op donderdag 3 april 2008 12:15 schreef Skv het volgende:

[..]

1 het zich bezighouden met een bepaald probleem of in het bijzonder met een tak van wetenschap of kunst om er verder in door te dringen
stu·de·ren1 op (werkwoord; studeerde, heeft gestudeerd)
1 intensief denken over, met inzet bestuderen

stu·de·ren2 (onovergankelijk werkwoord; studeerde, heeft gestudeerd)
1 zich met een tak van wetenschap of kunst bezighouden om er in door te dringen

stu·de·ren3 (overgankelijk werkwoord, ook absoluut; studeerde, heeft gestudeerd)
1 (een studie) volgen aan een universiteit of hogeschool
2 zich praktisch in de muziek oefenen

stu·de·ren·de (de; studerenden)
1 student

Maar goed, op zich is Van Dale hier geen ideaal woordenboek voor. Van Dale is nl. bescriptief, dat wil zeggen, als iedereen lang genoeg het woord "rotonde" als "rontonde" schrijft, dat Van Dale dat dan zal overnemen. Kortom, je hebt er eigenlijk niet zo veel aan als je wil weten hoe het 'hoort', alleen als je wil weten hoe andere mensen iets zien. Maar goed, blijkbaar vindt tot nu toe de meerderheid dat je alleen studeert aan een universiteit of een hogeschool.
Sanity is (not) statistical
pi_57809455
quote:
Op donderdag 3 april 2008 18:14 schreef Skv het volgende:

[..]

Gelukkig is hij representatief voor zijn groep! Net als dat alle moslims terroristen zijn en alle vogels merels.
Ik reageerde op iemand die het hele MBO over één kam scheert. Hij doet net alsof er geen één HBO'er is die spellingsfouten maakt. Is hij representatief voor zijn groep? Geen idee en maakt me ook niks uit. Ik noem het gewoon als voorbeeld.
pi_57809504
Het is allemaal gezeur om niets, ... triest zijn ook die figuren die in elkaar krimpen als je zegt: "ik ga naar school".
“I'm in trouble because I'm normal and slightly arrogant. A lot of people don't like themselves and I happen to be totally in love with myself.”
pi_57809563
quote:
Op donderdag 3 april 2008 18:19 schreef Maeghan het volgende:

[..]

stu·de·ren1 op (werkwoord; studeerde, heeft gestudeerd)
1 intensief denken over, met inzet bestuderen

stu·de·ren2 (onovergankelijk werkwoord; studeerde, heeft gestudeerd)
1 zich met een tak van wetenschap of kunst bezighouden om er in door te dringen

stu·de·ren3 (overgankelijk werkwoord, ook absoluut; studeerde, heeft gestudeerd)
1 (een studie) volgen aan een universiteit of hogeschool
2 zich praktisch in de muziek oefenen

stu·de·ren·de (de; studerenden)
1 student

Maar goed, op zich is Van Dale hier geen ideaal woordenboek voor. Van Dale is nl. bescriptief, dat wil zeggen, als iedereen lang genoeg het woord "rotonde" als "rontonde" schrijft, dat Van Dale dat dan zal overnemen. Kortom, je hebt er eigenlijk niet zo veel aan als je wil weten hoe het 'hoort', alleen als je wil weten hoe andere mensen iets zien. Maar goed, blijkbaar vindt tot nu toe de meerderheid dat je alleen studeert aan een universiteit of een hogeschool.
Ik heb zelf echt een gruwelijke hekel aan Van Dale. Van Dale heeft een tijdje terug een woordenboek speciaal voor VMBO'ers en MBO'ers gemaakt met kortere uitleg en plaatjes als ik me niet vergis. Geen idee welke achterlijke debiel dat nou weer heeft bedacht. Het ideale woordenboek om MBO'ers nog verder de grond in te boren.
pi_57809601
quote:
Op donderdag 3 april 2008 18:28 schreef Xbox_360 het volgende:

[..]

Ik heb zelf echt een gruwelijke hekel aan Van Dale. Van Dale heeft een tijdje terug een woordenboek speciaal voor VMBO'ers en MBO'ers gemaakt met kortere uitleg en plaatjes als ik me niet vergis. Geen idee welke achterlijke debiel dat nou weer heeft bedacht. Het ideale woordenboek om MBO'ers nog verder de grond in te boren.
Dat gaat indd. wel heel ver. Beledigend gewoon!
Trouwens, spelling heeft geen fluit met intelligentie te maken. Iemand die dyslectisch is kan ook professor worden. Zoveel mensen kunnen niet fatsoenlijk spellen en dat maakt je heus niet dommer. Ik ben niet goed met cijfers, so what. We kunnen niet overal even goed in zijn.
pi_57809691
quote:
Op donderdag 3 april 2008 18:25 schreef -MyLove- het volgende:
Het is allemaal gezeur om niets, ... triest zijn ook die figuren die in elkaar krimpen als je zegt: "ik ga naar school".
Het izit in de menselijke aard om je verheven te willen voelen. Op de uni heb je dan weer de beta's die zich vaak wat beter (slimmer) voelen dan de rest, en de 'leden' die natuurlijk beter zijn dan de 'knorren'.

En buiten school om is het ook dagelijkse praktijk. De de mensen die 'reizen' (backpacken enzo) kijken weer neer op de mensen die voor zon/zee/strand gaan. De 'mensen van het goede leven' kijken neer op de meute die graag patat en schnitzel lust, en je mag je ook verheven boven de rest voelen als je naar het filmhuis gaat en kotst op Michael Bay.
pi_57809802
Ik betwijfel of spelling per definitie niets met intelligentie te maken heeft. Mijn indruk is dat dommere mensen wel degelijke slechter schrijven. Wat jullie bedoelen is dat iemand die spelfouten maakt niet per definitie dom is, maar dat betekent niet dat in het algemeen slechte spelling in dezelfde mate voorkomt bij domme en slimme mensen.

Verder hebben veel VMBO'ers wel korter aandacht voor dingen, in veel gevallen, en dan gaat het met een tekening makkelijker en sneller dan met een uitgebreide uitleg. Daarnaast is hun woordenschat echt wel beperkter (gemiddeld gezien) en daarnaast zitten er juist op VMBO en MBO veel scholieren van buitenlandse afkomst, dus met een taalachterstand. Voor die scholieren zijn plaatjes ookw elmakkelijk.

Ik word er eens niet goed van dat je niet mag zeggen dat mensen die minder kunnen dommer zijn. Als dommere mensen minder goed kunnen spellen (even afgezien van het feit of het daadwerkelijk zo is), waarom geven we (wij allemaal, dus mensen in die groep en erbuiten) dat niet gewoon toe en gaan we er op een gepaste manier mee om? Waarom is het een schande in Nederland als je ergens beter in bent dan een ander en dat laat merken, waarom is het een schande als je mensen die iets minder goedk unnen een hulpmiddel biedt? Iemand die mank is geef je krukken, dan zeg je ook niet dat manke mensen heus wel net zo hard kunnen lopen om vervolgens weg te kijkena ls iemand drie keer op z'n bek gaat.
pi_57809967
Sommige mensen, zoals Maeghan, hechten te veel waarden aan spelling. Vooral in een tijdperk waarin iedereen iets kan afleveren met een goede spelling, als die persoon niet te lui is om op de spellingscontrole knop te drukken.
“I'm in trouble because I'm normal and slightly arrogant. A lot of people don't like themselves and I happen to be totally in love with myself.”
pi_57809999
Sommige mensen, zoals -MyLove-, hechten te weinig waarde aan spelling. Vooral in een tijdperk waarin iedereen iets kan afleveren met een goede spelling, zijn ze nog te lui om op de spellingscontroleknop te drukken.
pi_57810038
quote:
Op donderdag 3 april 2008 18:40 schreef Maeghan het volgende:

Verder hebben veel VMBO'ers wel korter aandacht voor dingen, in veel gevallen, en dan gaat het met een tekening makkelijker en sneller dan met een uitgebreide uitleg. Daarnaast is hun woordenschat echt wel beperkter (gemiddeld gezien) en daarnaast zitten er juist op VMBO en MBO veel scholieren van buitenlandse afkomst, dus met een taalachterstand. Voor die scholieren zijn plaatjes ookw elmakkelijk.
Het gaat om een woordenboek... Zo'n boek waar je onbekende woorden kan opzoeken voor als je wilt weten wat het betekend. Dus...je woordenschat hoeft daarvoor toch niet beperkter te zijn en er een speciale versie moet komen?
Ik kan toch ook een woordenboek gebruiken zonder dat daar een speciale versie voor hoeft te komen? En dat kon ik 10 jaar geleden ook op het VBO. En op de basisschool ook. Dus zijn de mensen sinds die tijd dommer geworden dat er een speciaal woordenboek moet komen voor VMBO-ers en MBO-ers? Echt volslagen belachelijk. Zo maak je mensen in ieder geval niet slimmer.
pi_57810090
quote:
Op donderdag 3 april 2008 18:48 schreef Maeghan het volgende:
Sommige mensen, zoals -MyLove-, hechten te weinig waarde aan spelling. Vooral in een tijdperk waarin iedereen iets kan afleveren met een goede spelling, zijn ze nog te lui om op de spellingscontroleknop te drukken.
Liever lui dan moe.
pi_57810120
quote:
Op donderdag 3 april 2008 18:49 schreef vencodark het volgende:

[..]

Het gaat om een woordenboek... Zo'n boek waar je onbekende woorden kan opzoeken voor als je wilt weten wat het betekend. Dus...je woordenschat hoeft daarvoor toch niet beperkter te zijn en er een speciale versie moet komen?
Ik kan toch ook een woordenboek gebruiken zonder dat daar een speciale versie voor hoeft te komen? En dat kon ik 10 jaar geleden ook op het VBO. En op de basisschool ook. Dus zijn de mensen sinds die tijd dommer geworden dat er een speciaal woordenboek moet komen voor VMBO-ers en MBO-ers? Echt volslagen belachelijk. Zo maak je mensen in ieder geval niet slimmer.
Voor basisscholen zijn er ook aparte woordenboeken. Of mensen daardoor beter of slechter leren durf ik niet te zeggen, maar blijkbaar is er wel behoefte aan, anders zouden die woordenboeken er niet komen.

Daarnaast, dat het onderwijs achteruit is gehold in enkele tientallen jaren, daar ben ik sowieso al van overtuigd. Ik betwijfel echter of dat door deze woordenboeken komt.

Maar goed, ik moest denken aan een docent die me vertelde over haar manier van lesgeven aan lagere niveaus/jongere leerlingen (laten we wel wezen, op het VMBO lopen er weinig van 18 rond, dat scheelt ook). Ze gaf biologie en moest bij het uitleggen van hoe het hart werkte echt wel een tekening maken, anders bleef het gewoon niet zo goed hangen, zei ze.
  donderdag 3 april 2008 @ 18:54:41 #168
205907 I.B
Chow mein
pi_57810141
Hier op het forum lijkt mij dat je meer typt wat er in je op komt zonder een half uur over je Reply te doen omdat alles in perfect Nederlands moet. Zolang de rest het maar begrijpt en je de standaard spelfoutjes zoals perongeluk scheef getypte woorden even verbeterd.
Dat zie ik hier wel veel voor komen, elkaars kleinste spellingfouten verbeteren zonder verder inhoudelijk in te gaan op het bericht.
Now you're talkin' Jackanese.
pi_57810197
quote:
Op donderdag 3 april 2008 18:54 schreef I.B het volgende:
Hier op het forum lijkt mij dat je meer typt wat er in je op komt zonder een half uur over je Reply te doen omdat alles in perfect Nederlands moet. Zolang de rest het maar begrijpt en je de standaard spelfoutjes zoals perongeluk scheef getypte woorden even verbeterd.
Dat zie ik hier wel veel voor komen, elkaars kleinste spellingfouten verbeteren zonder verder inhoudelijk in te gaan op het bericht.
Jij denkt dus echt dat een doorsnee academicus een half uur lang op een dergelijke tekst zit te zweten . Eerder een minuutje of twee/drie
pi_57810216
quote:
Op donderdag 3 april 2008 18:54 schreef I.B het volgende:
Hier op het forum lijkt mij dat je meer typt wat er in je op komt zonder een half uur over je Reply te doen omdat alles in perfect Nederlands moet. Zolang de rest het maar begrijpt en je de standaard spelfoutjes zoals perongeluk scheef getypte woorden even verbeterdt.

Sorry, ik kon het niet laten =P

Op zich ben ik het met je eens dat het op een forum als dit niet zo heel erg uitmaakt als er een keer een woordje verkeerd staat, of het nou een typ- of een spelfout is, en zeker dat het geen inhoudelijk argument in een discussie is. Maar er zijn ook topics waar ik de OP gewoon niet begrijp omdat de TS zo slecht schrijft, dan gaat het me wat te ver. Dan vind ik het niet gek als iemand reageert met 'en nu in het Nederlands' of zo.
pi_57810225
Er is nog niemand in dit hele topic die het heeft gezegd. Moet ik het dus maar weer doen

HBO

MBO _!
pi_57810226
quote:
Op donderdag 3 april 2008 12:54 schreef Pool het volgende:

[..]

Ik moest vooral lachen bij 'bed show'.
Die is inderdaad geweldig, tranen biggelen enzo
pi_57810255
quote:
Op donderdag 3 april 2008 12:58 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Hetgeen mij met name opvalt, is dat HBO'ers in hokjes denken. Ben je MBO'er, dan houd ik jou ver van mijn bed. "Waarom?", is de vraag. Is het omdat HBO hoger is dan MBO? Ja, ook hierom voelen HBO'ers zich vaak beter dan MBO'ers, terwijl dit in de praktijk het tegendeel bewijst.

Wat al eerder vernoemt is in dit topic, is dat HBO'ers graag 'student' genoemd willen worden, omdat alleen zij het 'vermogen' zouden hebben om extreem grote hoeveelheden alcohol te kunnen nuttigen. (Ook wel 'coma zuipen' genoemd). Uiteindelijk doen ze in mijn ogen echter niet onder voor de gemiddelde MBO STUDENT. Student is niet meer dan een ander woord voor 'leerling'.

Ook de arrogantie speelt hier parten, want als MBO'er kun je toch geen relativeringsvermogen hebben of een analystischrapport schrijven? Tuurlijk niet, want alleen HBO heeft DE
kwaliteit. Maar toch komen er binnen het HBO de meeste strebertjes voor en de meeste 'drop-outs', omdat het toch wel erg tegenvalt. En nee, tuurlijk zeggen deze lieden dat niet op een forum, want dan zijn ze hun 'aanzien' kwijt. Ik vind dat erg jammerlijk als je het eens vergelijkt met het MBO.

Het is wellicht een 'achterlijk' argument, maar zonder het MBO of de 'monteurschool' zouden HBO'ers geen enkele vorm van elektriciteit, internet of vervoer etc. hebben. Dit geldt voor iedereen. Dus dat neerbuigende gedrag tegenover een MBO-student slaat helemaal nergens op. Of is het niet in hokjes denken te veel gevraagd?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank. Ik zie nu dat ook in onze taal hier geen diepe gedachten tot ons komen.
pi_57810278
quote:
Op donderdag 3 april 2008 18:58 schreef RozeAnjer het volgende:
Er is nog niemand in dit hele topic die het heeft gezegd. Moet ik het dus maar weer doen

HBO

MBO _!
En wat is dan wel 'goed genoeg'? Wat is er mis met beide opleidingen?
pi_57810310
Trouwens, om nog even inhoudelijk terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp: er is natuurlijk nog een goede reden om vol te houden dat MBO'ers en HBO'ers niet studeren. Studeren is in principe het bestuderen van een onderwerp of tekst, dat doen WO'ers natuurlijk aan de lopende band. HBO en MBO zijn praktischer van aard, het draait minder om het bestuderen van zaken en meer om het leren van vaardigheden. Het aanleren van een vaardigheid noemen we over het algemeen geen studeren.
"Ik studeer klassieke talen"
"Ik studeer bloemschikken"
Het laatste klinkt heel vreemd, daar zou je zeggen "ik leer bloemschikken".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')