abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 28 maart 2008 @ 11:39:56 #76
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57669734
We zijn onderhand vier mails verder, maar de eerste winkel geeft toe:
quote:
Geachte heer,

U kunt uw pakket retourneren voor reclamatie binnen de periode van 7 werkdagen na ontvangst indien:

- U een Account heeft aangemaakt als privé persoon
- U het product niet heeft geopend/gebruikt of slechts voor een korte periode heeft getest
- Er geen zichtbare schade op het product te vinden is of duidelijke tekenen van gebruik zichtbaar zijn (dat geldt ook voor kort testen)
- Het product en alle onderdelen die erbij horen, in dezelfde staat wordt geretourneerd zoals het naar u was verstuurd


Als u aan deze voorwaarden voldoet, mag u een RMA aanvragen vanaf uw account. Klik op uw bestelverleden (Kompleet bestelverleden op jaar) en dan op de relevante order. Klik dan op herroepingsrecht. Vanaf daar kan u een product retourneren.

Met vriendelijke groet,
Erg netjes, het zit zelfs in hun systeem ingebouwd lijkt het. Hulde.
edit: ookal lulde ze eerst vakkundig om de issue heen. Jammer, aangezien ze er weldegelijk van op de hoogte zijn.

Een ander vertikt het gewoon, en geeft als reden de bekende "But...everybody is doing it!"-argumentatie.
quote:
Beste Jaap,

in de markt is het een gegeven dat monitors een bepaalde tolerantie mogen hebben inzake de pixelfouten. Dit gegeven is een feit; meerdere winkeliers bieden de optie om een dode pixel garantie af te sluiten. Indien u dus volledig zeker wilt zijn van een scherm zonder pixelfouten zou ik gaan voor een shop waarbij u deze garantie tegen betaling af kunt sluiten.


Indien u de monitor wilt retourneren op basis van de pixelfouten zult u eerst de monitor in gebruik moeten nemen om te kijken of het zich voordoet, het product is dan door ons niet meer als nieuw te verkopen als u het retourneert. De verpakkingen zijn dan namelijk allen geopend.

Met vriendelijke groet,
Best regards,
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 17:16:14 #77
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57676779
Een laatkomertje, dit keer van een grote internetwinkel.
quote:
Beste ,

Het is zo dat u met een dode pixel garantie een nieuw beeldscherm van ons ontvangt als er een dode pixel in zit.

Als u hem terug brengt kunnen wij alleen de “dagwaarde” van de monitor teruggeven.

Wij hopen u hier voldoende mee geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 19:00:48 #79
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_57678769
Niemand houdt zich aan de wet, wat een verrassing.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 19:11:49 #80
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57679044
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 17:16 schreef dikkedorus het volgende:
Een laatkomertje, dit keer van een grote internetwinkel.
[..]
Welke winkel? Ik ben wel benieuwd naar namen. Dat mag best negatieve op positieve publiciteit zijn wat mij betreft. Overigens vind ik dit echt wel een vage reactie. De "dagwaarde"? Wat the fuck? Wie bepaalt dat? De ANWB Occassion lijst? Wat is de dagwaarde van een vrijwel ongebruikte monitor van 1 dag oud?

Die eerste reactie is prima, dat je 'm heel even test en dan RMA aanbiedt. Welke keten is dat? Ik vind dat die winkels wel uit de anonimiteit mogen.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  vrijdag 28 maart 2008 @ 19:17:06 #81
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57679171
De winkel die keurig antwoordt is Complett.nl
De "late" winkel die loopt te zeuren over dagwaarde is Azerty

[ Bericht 0% gewijzigd door dikkedorus op 28-03-2008 22:19:50 ]
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
  zaterdag 29 maart 2008 @ 00:29:21 #82
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57687578
Centralpoint.nl heeft een aparte disclaimer. Ze erkennen wel de afkoelingsperiode, mits het product niet geopend weer retour komt.
quote:
Sinds 1 februari 2001 is de wet "kopen op afstand" van kracht. Door deze wet hebben consumenten een sterkere rechtspositie gekregen, dus ook als het om kopen via internet gaat. Volgens de wet is er van kopen op afstand sprake wanneer consument en verkoper elkaar bij de aankoop niet hebben gezien. De volgende belangrijke uitbreidingen voor wat betreft de rechten van consumenten zijn in de wet kopen op afstand opgenomen: Consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen een product binnen die periode terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten voor het terugsturen hoeven te betalen. Bij het annuleren van uw bestelling berekenen wij geen annuleringskosten. De verkoper mag wel voorwaarden verbinden aan het retour zenden. De voorwaarde die Central Point stelt is dat u de verpakking niet geopend mag hebben. Een geopende verpakking of een gebruikt product nemen wij niet retour. De afkoelingsperiode geldt niet in de volgende gevallen:

Aankopen die speciaal, op bestelling, zijn geleverd
Aankopen die snel kunnen verouderen (zoals geheugenmodules en inktcardtridges)
Cd’s, video’s, cd-roms en licenties waarvan de verzegeling is verbroken
Producten voor zakelijk gebruik
Reserveronderdelen, zogenaamde spareparts
Is dit rechtsgeldig? Want uiteindelijk heb je daar dus nog steeds niets aan.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_57687937
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 00:29 schreef dikkedorus het volgende:
Centralpoint.nl heeft een aparte disclaimer. Ze erkennen wel de afkoelingsperiode, mits het product niet geopend weer retour komt.
[..]

Is dit rechtsgeldig? Want uiteindelijk heb je daar dus nog steeds niets aan.
quote:
1. Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.

2. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.

3. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.

4. De leden 1–3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:

a. van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;

b. van zaken die:

1°. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;

2°. duidelijk persoonlijk van aard zijn;

3°. door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;

4°. snel kunnen bederven of verouderen;


c. van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;

d. van kranten en tijdschriften.
Monitoren staan niet genoemd in 4d, dus niet rechtsgeldig.
  zaterdag 29 maart 2008 @ 01:12:58 #84
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57688790
Maar er wordt niet gezegd over extra condities die kunnen worden opgelegd door de winkel. Zoals het niet openmaken van de verpakking. (Waardoor je dus niets "op zicht" kan hebben, en je dus uiteindelijk niets aan je 7 dagen hebt.)
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_57689031
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 01:12 schreef dikkedorus het volgende:
Maar er wordt niet gezegd over extra condities die kunnen worden opgelegd door de winkel. Zoals het niet openmaken van de verpakking. (Waardoor je dus niets "op zicht" kan hebben, en je dus uiteindelijk niets aan je 7 dagen hebt.)
Als er niets over gezegd wordt in de wet is het dus niet rechtsgeldig lijkt mij.
pi_57690980
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 01:12 schreef dikkedorus het volgende:
Maar er wordt niet gezegd over extra condities die kunnen worden opgelegd door de winkel. Zoals het niet openmaken van de verpakking. (Waardoor je dus niets "op zicht" kan hebben, en je dus uiteindelijk niets aan je 7 dagen hebt.)
Uit de regeling, de jurisprudentie en de literatuur volgt dat de eis van een ongeopende verpakking in strijd is met de regeling.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_57691913
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 09:13 schreef sanger het volgende:

[..]

En jij denkt dat dit geldig is omdat die winkel het wilt, ondanks dat het tegen de wet in gaat
Nee, ik denk niet dat het geldig is gezien de wetregeling, maar de gewone consument kan er helaas weinig aan doen.

Kijk naar het verloop van dit topic, veel winkels willen zich er gewoon niet aan houden.

Ik heb een jaar terug zo'n zelfde situatie gehad. Ik kocht namelijk bij een winkel een behuizing (geen webwinkel!). Thuis gekomen zag ik pas dat de verpakking al eens geopend was geweest. Mijn vermoeden kwam dus uit; er was wat mis met de behuizing. Deze had schade aan een klep zo'n 7 tot 8 cm lange kras en aan de andere kant zat er ook een, maar dan van 1 cm.

Teruggaan hielp niets want dit werd gewoon weggeluld onder het mom van; ja wij nemen alleen producten retour die in ongeopende staat worden teruggebracht. Mijn mededeling dat de verpakking al eens geopend was hielp niets, aangezien dit ook gewoon werd weggewuifd.

Ik vond de verkoper achter de kassa al zo raar. Ik vroeg wat info over die behuizing en hij kwam er gelijk mee aanzetten. Waarschijnlijk moesten ze van deze behuizing af, en zochten ze dus de eerste beste persoon maar, om deze te naaien. Ik had verder geen verdere zin in discussies, dus heb ik de kast maar weer mee teruggenomen.

Ik heb mijzelf voorgenomen nooit meer wat daar te kopen, hoe goedkoop ze dan ook mogen zijn.
  zaterdag 29 maart 2008 @ 10:38:52 #88
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57692033
Ik snap je beslissing, maar eigenlijk moet je daar nooit genoegen mee nemen, en gewoon herrie gaan schoppen.
Maar je hebt wel een goed punt. Recht hebben is niet altijd recht halen. Dat was ook de reden voor dit topic. Veel bedrijven vertikken het gewoonweg om zich te houden aan de wet.

Als je een scherm koopt, er zitten kapotte pixels op en je stuurt het terug onder het mom van k.o.a., ben je dus nog steeds aan hun genade overgeleverd. Zij moeten dan immers nog het geld terugstorten.

Dan moet je dus gelijk drastische stappen ondernemen een naar de verschillenkommissie gaan (als ze zijn aangesloten bij een thuiswinkel-geval), of naar een of andere consumentenrechts-instelling.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_57695163
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 10:38 schreef dikkedorus het volgende:
Ik snap je beslissing, maar eigenlijk moet je daar nooit genoegen mee nemen, en gewoon herrie gaan schoppen.
Maar je hebt wel een goed punt. Recht hebben is niet altijd recht halen. Dat was ook de reden voor dit topic. Veel bedrijven vertikken het gewoonweg om zich te houden aan de wet.

Als je een scherm koopt, er zitten kapotte pixels op en je stuurt het terug onder het mom van k.o.a., ben je dus nog steeds aan hun genade overgeleverd. Zij moeten dan immers nog het geld terugstorten.
Dat heeft niet zozeer te maken met de (on)bekendheid van consumenten met de regeltjes, alswel dat de meeste consumenten niet genoeg ruggengraad hebben. Gewoon hardnekkig op je standpunt blijven staan en de verkoper gaat 9/10 keer alsnog om. De meeste consumenten getroosten zich die moeite niet en daar anticiperen webwinkels en gewone verkopers op.
quote:
Dan moet je dus gelijk drastische stappen ondernemen een naar de verschillenkommissie gaan (als ze zijn aangesloten bij een thuiswinkel-geval), of naar een of andere consumentenrechts-instelling.
Het is geschillencommissie en die (SGC) staat los van een thuiswinkelorganisatie. Een of andere consumentenrechts-instelling kan je alleen van advies dienen, niet een geschil beslechten. Dat kan alleen de geschillencommissie (als het bedrijf daar bij is aangesloten) of anders de kantonrechter.
  zaterdag 29 maart 2008 @ 14:57:05 #90
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57696079
Whehe, verschillencommissie. Ik was er even niet bij met m'n hoofd geloof ik.

Ik dacht dat er verschillende geschillencommissies waren en dat je daar kon aankloppen indien ze daarbij aangesloten waren. (En dat http://www.thuiswinkel.org/ daar één van was)
Ik had echt geen idee dat het zo gecentraliseerd was. (SGC)
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')