quote:Op maandag 24 september 2007 18:25 schreef Herr_Munk het volgende:
Hoezo dat? Als het aan te raden is, is het misschien voor mij ook handig er stage te lopen.
Schanulleke heeft al een antwoord gegeven waar ik me in kan vinden. ADHD of dyslexie bijvoorbeeld: je krijgt er een lesje over op de opleiding, en dat was het wel zo'n beetje. Op stage moest ik een dyslectische leerling 1 op 1 begeleiden en toen realiseerde ik me pas wat een moeite het die leerlingen kost om een zin te "ontcijferen". Ook moest ik een handelingsplan gaan maken, wel in samenwerking met mijn stagebegeleider, maar als het "voor het echt" moet, is het toch heel anders dan tijdens het lesje op de opleiding. Van hem heb ik veel geleerd. Daarnaast had ik bijvoorbeeld leerlingen met PDD-nos in de klas en leerlingen met zware gedragsproblemen. "Meneer, kent u me niet? Ik ben Kris. IEDEREEN kent mij hier!". Ook realiseerde ik me toen, dat in elke leerling, hoe stoer of brutaal hij ook is, een klein kind zit dat hunkert naar een klein beetje aandacht. Voor mij was die stage in ieder geval een eye-opener.quote:Op maandag 24 september 2007 20:17 schreef Schanulleke het volgende:
Een hele hoop problemen die je later in je 'gewone' klassen tegen gaat komen liggen in het speciaal onderwijs onder een vergrootglas. Jij wordt gedwongen om kordater en consequenter te handelen. Dit neem je mee als ervaring. Daarnaast helpen dergelijke extremen je ook om problemen bij leerlingen later beter te duiden.
Omgang en plezier maken met leerlingen. Leerlingen die problemen hebben, weer op weg helpen en ze tot steun zijn. Lesgeven, daarbij gebruikmakend van allerlei leuke materialen.quote:Op maandag 24 september 2007 20:28 schreef Schanulleke het volgende:
Wat is het dat je aantrekt in het vak?
quote:Op donderdag 27 september 2007 17:57 schreef pekel het volgende:
Maandag een gesprek met de PABO ter plaatse. Hopelijk word ik nog toegelaten. .
Proficiatquote:Op donderdag 27 september 2007 18:31 schreef teigan het volgende:
ik ben sinds deze week aan het werk op de universiteit. Mijn taken zijn het voorbereiden van practica en later het assisteren ervan..Ik had in het onderwijs nog niets gevonden, en ben blij zo van de straat te zijn.. Ik heb tot begin februari een aanstelling, en hopelijk vind ik daarna snel iets tot het eind van het schooljaar.
Een lesverwijdering is het uiterste middel, mentorleerling of niet!quote:Op zondag 30 september 2007 13:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik wil toch eigenlijk eens jullie mening weten over het volgende. Misschien kennen jullie het principe van een lesverwijderingskaart. Als leerlingen rottigheid uithalen in de klas, of als er een andere reden is tot verwijdering, dan kan de docent deze invullen en de leerling verwijderen. Dan volgt een traject via afdelingsleider, notitie in dossier, etc.
Wat vinden jullie er van als een mentor dit bij zijn eigen mentorleerling doet?
Ik zat daar van de week over na te denken toen een collega-mentor aan het vertellen was dat hij een van zijn leerlingen de klas uit gesmeten had. Ik weet het niet, ik zou een van mijn eigen mentorleerlingen nooit met zo'n zware straf "terechtstellen". Jij als mentor bent toch net de persoon waar de leerling altijd bij terecht moet kunnen, ook als het niet goed gaat bij andere docenten. Maar als juist de mentor je er uit flikkert met een verwijderingskaart, waar moet zo'n leerling dan naar toe? Afdelingsleider ja, maar de relatie mentor / leerling is dan wel danig verstoord, denk ik. Aan de andere kant heb ik zoiets van: okee, als een leerling rottigheid uit haalt, moet je hem inderdaad verwijderen. Maar als een leerling aan het klooien is bij de mentor, dan zit daar toch ook iets niet goed.
Zo maar even een gedachte voor de zondagmiddag. Hoe denken jullie over bovenstaande?
Alle begin is moeilijk. Ik heb me in mijn eerste jaar ook behoorlijk verslikt in een paar simpele gymlesjes. Wat goed helpt is om ipv te corrigeren positief gedrag te benoemen. Dus complimentjes geven aan de leerlingen die wel lekker meedoen en de rest zal dan vaak dat gedrag kopiëren. Verder geef je zelf al aan dat je er heel veel uit kon halen en dat is natuurlijk de opzet. Succes volgende week!quote:Op maandag 1 oktober 2007 15:51 schreef Aryon het volgende:
Vandaag 1 les gegeven op het SBO in gymnastiek en het was zwaar. Veel kinderen hebben niet veel aandacht voor je en willen graag spelen. Wat bij mij best zwaar was als stagaire en er was weinig structuur door een situatie die verkeerd was neergezet. Je moet veel op kinderen letten en de hele tijd corrigeren is een taak die niet te doen is. Ook heb ik gemerkt dat ik mij meer moet verplaatsen in de situatie van kinderen en in de beleving van de kinderen. Uit die ene les kon ik heel veel halen en daar ben ik wel blij mee. Volgende week weer 2 lessen geven en ik hoop dat het dan beter gaat.
Hier heb ik het ook wel eens met mijn collega's over gehad toen ik nog lesgaf. Sommige collega's hadden juist met hun mentorklassen meer ordeproblemen dan met andere klassen omdat ze het moeilijk vonden om hun mentorleerlingen te straffen.quote:Op zondag 30 september 2007 13:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat vinden jullie er van als een mentor dit bij zijn eigen mentorleerling doet?
Succes! En laat je niet al teveel afschrikken door het knip en plak gehalte.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 13:24 schreef pekel het volgende:
Maandag m'n eerste les op de Pabo
Op welke pabo zit je? En wat vind je er tot nu toe van?quote:Op maandag 8 oktober 2007 07:55 schreef -Menn0- het volgende:
Dit topic zocht ik! Ben nu sinds eind Augustus bezig met de Pabo. Ga nu naar mn stage school, eerste dag van de stage week (en in totaal de 3e keer stage)!
InHolland, locatie Hoofdorp.quote:Op maandag 8 oktober 2007 10:17 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
[..]
Op welke pabo zit je? En wat vind je er tot nu toe van?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |