Ah, gemist, maar morgen komt er ook een Zembla over het lerarentekort, het is nogal actueel hequote:Op zaterdag 15 september 2007 22:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik viel zojuist in een uitzending van Rondom 10 over het dreigende lerarentekort.
quote:Leerlingen krijgen te weinig uren les omdat er niet voldoende leraren beschikbaar zijn. Dat is wat scholen zeggen over het probleem dat overigens in de toekomst nog veel omvangrijker wordt. Maar wordt het huidige lerarentekort niet mede veroorzaakt door de manier waarop scholen het werk georganiseerd hebben? En wordt er niet te veel gevraagd van scholen dat niets met lesgeven te maken heeft, maar waar wel mensen voor nodig zijn? ZEMBLA filmde de dagelijkse praktijk van de leraren op twee scholen en constateerde dat ze vaak niet toekomen aan datgene waar ze voor zijn opgeleid: lesgeven. Of zoals onderwijsspecialist Leo Prick constateert: ‘Leraren staan te weinig voor de klas en zijn te veel bezig met andere taken dan het leraarschap.’
‘Waar is de leraar?’ zondag 16 september om 20.30 uur op Nederland 3.
Hoe kijken docenten zelf naar hun vak en wat merken zij van het veelbesproken lerarentekort? ZEMBLA filmde voor en na de zomervakantie de dagelijkse schoolpraktijk in Doorn en Spijkenisse, op twee ‘gewone’ scholen in het voortgezet onderwijs. Duidelijk wordt dat leraren veel meer taken hebben dan alleen lesgeven. Een deel daarvan (waarbij leraren ook functioneren als decaan, mentor, lid van het zorgteam etc.) wordt ervaren als ‘krenten in de pap’. Een andere deel (zoals vergaderen, overleggen, surveilleren) wordt duidelijk als ‘corvee’ gezien.
Volgens Minister Plasterk (Onderwijs) vormt het lerarentekort een ‘megaprobleem’. En dus moeten scholen met handige trucs proberen in ieder geval de schijn op houden dat de leerlingen genoeg uren les krijgen. ZEMBLA zet een aantal trucs op een rij: leerlingen worden als docent voor de klas gezet, leraren hoeven alleen maar ‘op te passen’ op een klas van een zieke collega. Of er worden leraren ingezet zonder bevoegdheid, zoals dominee Van der Gaag in Spijkenisse. Tijdens zijn sollicitatiegesprek voor de functie van docent levensbeschouwing werd hem gevraagd wat hij nog meer zou kunnen. Van der Gaag: ‘Ik zei dat ik ook wel wiskunde zou kunnen geven in de onderbouw. (…) Ik heb kinderen in het voortgezet onderwijs die ik help bij hun huiswerk.’ Nu geeft hij de helft van de week levensbeschouwing en de andere helft wiskunde.
Ah, leuk! Ik loop ook stage op een SBO en een ZMLK(basisschooleeftijd) school. Alleen dan als vakdocent gym! Het is echt zeer leuk. Gister mijn eerste stagedag gehad op de ZMLK-school en veel geobserveerd en naar kinderen gekeken, hoe zij reageren enzo. En mijn stagecoach had de hele tijd dezelfde les gedraaid en toen was heel goed te zien wat de verschillen waren tussen de klassen en de kinderen. Maar ik heb er echt zin in en ik heb een leuke stagecoach, dus dat komt helemaal goed. ^^quote:Op dinsdag 18 september 2007 13:47 schreef Schanulleke het volgende:
Ik ben al een tijd niet meer in dit topic geweest. Ik ben nu derde jaars PABO student deeltijd en inmiddels begonnen aan een stage in het speciaal basisonderwijs. Dit bevalt goed!
Helaas moet ik je teleurstellen. Bij mij hangt een goede sfeer in de klas, waar rustig gewerkt wordt en altijd tijd is voor een geintje, zowel van mijn kant als van de kant van de leerlingen. Dus voor verhalen over rondvliegende stoelen, in brand gestoken plafonds of leerlingen, typexx in de koffie, nietjes in de soep, gecrashte computers, punaises op de bureaustoel of een deur gebarricadeerd met een kast moet je niet bij mij zijnquote:Op woensdag 19 september 2007 20:49 schreef PietjePuk007 het volgende:
Vergeten jullie niet je ervaringen ook hier te posten ?
Leuk Aryon, veel plezier op je stage!quote:Op woensdag 19 september 2007 21:27 schreef Aryon het volgende:
[..]
Ah, leuk! Ik loop ook stage op een SBO en een ZMLK(basisschooleeftijd) school. Alleen dan als vakdocent gym! Het is echt zeer leuk. Gister mijn eerste stagedag gehad op de ZMLK-school en veel geobserveerd en naar kinderen gekeken, hoe zij reageren enzo. En mijn stagecoach had de hele tijd dezelfde les gedraaid en toen was heel goed te zien wat de verschillen waren tussen de klassen en de kinderen. Maar ik heb er echt zin in en ik heb een leuke stagecoach, dus dat komt helemaal goed. ^^
quote:Op woensdag 19 september 2007 22:43 schreef Schanulleke het volgende:
Gesprek is goed gegaan en we gaan met elkaar in zee.
Hoezo dat? Als het aan te raden is, is het misschien voor mij ook handig er stage te lopen.quote:Op zaterdag 22 september 2007 21:21 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb ook driekwart jaar stage gelopen op een school voor speciaal voortgezet onderwijs. Dat was de meest leerzame en indrukwekkende stage die ik ooit gehad heb.
Een hele hoop problemen die je later in je 'gewone' klassen tegen gaat komen liggen in het speciaal onderwijs onder een vergrootglas. Jij wordt gedwongen om kordater en consequenter te handelen. Dit neem je mee als ervaring. Daarnaast helpen dergelijke extremen je ook om problemen bij leerlingen later beter te duiden. Althans, dat wordt mij gezegd door meer ervaren leerkrachten en dat geloof ik ook wel.quote:Op maandag 24 september 2007 18:25 schreef Herr_Munk het volgende:
[..]
Hoezo dat? Als het aan te raden is, is het misschien voor mij ook handig er stage te lopen.
Ik ben derde jaars PABO student. Deeltijd weliswaar waardoor mijn traject iets anders is dan het jouwe zal zijn maar de meeste ervaringen zullen gelijk zijn. Het is een opleiding die qua theorie erg meevalt vind ik maar de praktijk is uitdagend. Ik vind het echt een voordeel dat je al meteen de klas ingaat en zo direct praktijkervaring opdoet.quote:Op maandag 24 september 2007 18:00 schreef pekel het volgende:
Ik twijfel enorm om de opleiding "leraar basisonderwijs" te doen. . Ik ga nl. stoppen met m'n huidige opleiding. Iemand ervaring met HBO leraar basisonderwijs?
Kinderen kennis geven, begeleiden, plezier geven en voor een groep staan.quote:Op maandag 24 september 2007 20:28 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ik ben derde jaars PABO student. Deeltijd weliswaar waardoor mijn traject iets anders is dan het jouwe zal zijn maar de meeste ervaringen zullen gelijk zijn. Het is een opleiding die qua theorie erg meevalt vind ik maar de praktijk is uitdagend. Ik vind het echt een voordeel dat je al meteen de klas ingaat en zo direct praktijkervaring opdoet.
Wat is het dat je aantrekt in de opleiding/ het vak?
quote:Op maandag 24 september 2007 18:25 schreef Herr_Munk het volgende:
Hoezo dat? Als het aan te raden is, is het misschien voor mij ook handig er stage te lopen.
Schanulleke heeft al een antwoord gegeven waar ik me in kan vinden. ADHD of dyslexie bijvoorbeeld: je krijgt er een lesje over op de opleiding, en dat was het wel zo'n beetje. Op stage moest ik een dyslectische leerling 1 op 1 begeleiden en toen realiseerde ik me pas wat een moeite het die leerlingen kost om een zin te "ontcijferen". Ook moest ik een handelingsplan gaan maken, wel in samenwerking met mijn stagebegeleider, maar als het "voor het echt" moet, is het toch heel anders dan tijdens het lesje op de opleiding. Van hem heb ik veel geleerd. Daarnaast had ik bijvoorbeeld leerlingen met PDD-nos in de klas en leerlingen met zware gedragsproblemen. "Meneer, kent u me niet? Ik ben Kris. IEDEREEN kent mij hier!". Ook realiseerde ik me toen, dat in elke leerling, hoe stoer of brutaal hij ook is, een klein kind zit dat hunkert naar een klein beetje aandacht. Voor mij was die stage in ieder geval een eye-opener.quote:Op maandag 24 september 2007 20:17 schreef Schanulleke het volgende:
Een hele hoop problemen die je later in je 'gewone' klassen tegen gaat komen liggen in het speciaal onderwijs onder een vergrootglas. Jij wordt gedwongen om kordater en consequenter te handelen. Dit neem je mee als ervaring. Daarnaast helpen dergelijke extremen je ook om problemen bij leerlingen later beter te duiden.
Omgang en plezier maken met leerlingen. Leerlingen die problemen hebben, weer op weg helpen en ze tot steun zijn. Lesgeven, daarbij gebruikmakend van allerlei leuke materialen.quote:Op maandag 24 september 2007 20:28 schreef Schanulleke het volgende:
Wat is het dat je aantrekt in het vak?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |