quote:
Geen toestelfinales voor Nederlandse turners bij WK, meerkamper Schmidt in de wacht
Voor Bart Deurloo, Loran de Munck, Jermain Grünberg en Elijah Faverus zitten de WK turnen in Jakarta er al op. Een plek bij de beste acht, noodzakelijk om in de toestelfinale terecht te komen, bleek voor hen te hoog gegrepen.
Casimir Schmidt moet nog afwachten of zijn score op de meerkamp toereikend zal zijn voor een positie bij de beste 24 en daarmee de meerkampfinale.
Deurloo kwam op rekstok tot 13,833 punten en vond zich na vier van de in totaal acht subdivisies al terug op de negende plek van de tussenstand. Grünberg liet aan de brug punten liggen doordat hij het toestel toucheerde en viel met 13,666 punten eveneens meteen al net buiten de top acht.
Zieke De Munck
De Munck stelde teleur op voltige. De tweevoudig winnaar van EK-zilver (2022, 2024) belandde tot twee keer toe op de grond en kwam tot een score van 11,666 punten, te weinig om nog zicht te houden op de toestelfinale. WK-debutant Faverus kwam op voltige (13,966) en ringen (12,800) eveneens niet in de buurt van een toestelfinale.
De Munck kampte de dagen voor de wedstrijd met een bacteriële infectie en was daardoor nauwelijks aan trainen toegekomen. "Ik was gewoon helemaal niet fit. Niets voelde zoals het hoort. Het was één groot gevecht. Ik kon na het tweede element nauwelijks normaal ademen en mijn armen liepen leeg."
Dat lot trof ook Schmidt, die door grote fouten op vloer en voltige tot een totaal van 74,463 punten kwam. "Ook ik heb last gehad van maagproblemen en daarna volgde veel hoofdpijn. Pas gisteren trainde ik echt weer lekker", zei hij. "Ik begon nog goed op ringen en sprong. Daarna voelde ik langzaam de energie wegvloeien. Ik denk dat ik hem wel kan vergeten."
quote:
Ook meerkamper Schmidt niet naar finale bij WK turnen, Visser en Veerman in wachtkamer
Hij moest er wat langer op wachten dan de andere Nederlandse mannen, maar ook Casimir Schmidt is er bij de WK turnen in Jakarta niet in geslaagd zich te plaatsen voor de finale.
Nadat alle acht subdivisies gisteren en vandaag zijn afgewerkt, staat de meerkamper op de 28ste plaats, terwijl een klassering bij de top 24 vereist was. Schmidt is nu de vierde reserve.
Turnsters in afwachting: 'Kielekiele'
Bij de vrouwen kwamen Naomi Visser en Sanna Veerman in actie in de eerste van tien subdivisies van de kwalificatie. Visser zette een degelijke meerkamp neer en staat met 51,066 punten voorlopig derde achter twee Japanse turnsters. In haar oefening op vloer liet ze iets liggen door een val in de eerste acrobatische serie.
Visser staat op het onderdeel brug voorlopig eerste met een score van 14,000 punten. Sanna Veerman volgt op de tweede plaats met 13,966 punten. Beide scores zouden voldoende kunnen zijn voor een plaats in de toestelfinale, maar de turnsters moeten tot dinsdagavond wachten om te weten of ze bij de beste acht zitten.
"Ik vind het heel moeilijk in te schatten waar dit me brengt", zei Visser na afloop over haar oefening op brug. "Er komen echt nog veel turnsters en ik heb niet zo'n goed beeld van wie tot wat in staat is." Ook op balk is Visser nog in de race. Op dat onderdeel scoorde ze 12,900 punten en staat ze tweede na haar kwalificatieronde.
Ook Veerman is na haar brugoefening niet zeker van haar zaak: "Het wordt denk ik kielekiele. Ik ben mijn oefening goed doorgekomen, maar heb misschien net te veel foutjes gemaakt."