abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111417199
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 16:06 schreef man1986 het volgende:

[..]

Prima Haushofer.
De BB theorie is geen verklaring over de oorzaak van het universum, maar juist een verklaring voor het gevolg van het universum.
Nee, dat lijkt me evident. Niemand beweert dat de oerknaltheorie "het ontstaan van het universum verklaart".

quote:
Hierdoor hebben we dus nog steeds geen eenduidig inzicht over het hele vraagstuk.
Nee, daarvoor hebben we kwantumgravitatie nodig.

quote:
En om daar met acrobatische manoeuvres er proberen uit te ontsnappen door met multi-universes en eeuwige universum aan te komen is wat mij betreft een schoolvoorbeeld van het probleem maar steeds verder weg te schuiven naar onbereikbare en semiwetenschappelijke hoeken.
Ja, maar dat zijn ook niet de standaard benaderingen van dit probleem. Dat zijn vooral benaderingen die je in de populaire literatuur zult vinden.

quote:
Meermaals heb ik in de topic reeksen om een redelijke uiteenzetting gevraagd van de BB.
Die kun je in elk standaard tekstboek vinden. Kortgezegd pas je de Einsteinvergelijkingen toe op het gehele universum, waarbij je het universum als een isotrope en homogene ideale vloeistof benadert. Deze benadering is gebaseerd op metingen van o.a. de CMB. Dat geeft je de Friedmanvergelijkingen. Deze impliceren dat het universum dynamisch is, en dat het dus ooit veel kleiner is geweest dan nu.

De BB-theorie in een notendop :) Maar je opmerking dat de BB-theorie zichzelf uitsluit is gebaseerd op verkeerd begrip van de theorie :)
pi_111418614
quote:
De BB theorie is geen verklaring over de oorzaak van het universum, maar juist een (ontoereikende) verklaring voor het gevolg van het universum. Hierdoor hebben we dus nog steeds geen eenduidig inzicht over het hele vraagstuk. En om daar met acrobatische manoeuvres er proberen uit te ontsnappen door met multi-universes en eeuwige universum aan te komen is wat mij betreft een schoolvoorbeeld van het probleem maar steeds verder weg te schuiven naar onbereikbare en semiwetenschappelijke hoeken.
Nu ja, Vera Rubin en Michio Kaku kun je moeilijk ' semi-wetenschappers ' noemen, maar houden ernstig rekening met het bestaan van andere universums, de ene al wat ouder en de andere al wat jonger dan de onze. Nog niet zo heel lang geleden dacht men ook nog dat ons sterrenstelsel het enige was.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:09:26 #278
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_111418978
quote:
Iemand verklaarde dat er 6 creatiedagen waren, maar de rustdag hoort daar er dus ook bij, dus uiteindelijk toch wel 7 creatiedagen. De rustdag kun je daar niet van scheiden. Sterker nog, de laatste dag is de meest gezegende en de meest speciale dag, maar dat terzijde.

Maar er is een indeling over de ritmes/cycli van ongeveer 7 dagen speciaal bedoelt voor de mens (en de mens hoort eenmaal ook bij de natuur, dus is de 7 dagen cyclus ook deel van de natuur). Dat betekent niet dat het een strikte natuurwet is dat niet overtreden kan worden, maar is gewoon een reflectie van de oorspronkelijke creatietijd (6 dagen activiteit en 1 dag rust). Oorspronkelijk was het voor de mens ook 6 dagen werken en 1 dag rust.
Maar ik ben onder de indruk dat je aan de hand van de 7 dagen een strikte dogmatische wet van meden en perzen wilt maken. Maar dat ik dus niet zo en ook heb ik niet gezegd dat de 7 dagen een voorwaarde is voor iets anders per se.

Maar feit is dat God van de mens verwacht om de 7 dagen cyclus aan te houden, omdat die cyclus voor Hem een reflectie is van Zijn werk en het goed vindt dat wij daaraan houden wat werk-rust-werk betreft (de 7 dagen is namelijk Zijn kalender bedoelt voor de mens grof gezegd). Dat is dus geen eis of voorwaarde voor alles dat wij doen of alles dat in de natuur voorkomt, maar we zien wel dat 7 dagen hierbij wel een betekenis heeft.

Nogmaals, het is niet iets wat verder bijdraagt aan ons begrip over vergiffenis en redding van onze zonden. Niemand zal er op aangesproken worden door God als je daar niet aan de 7 dagen cyclus houdt wanneer je om vergiffenis vraagt etc.
Ik denk ook dat we daar te veel achter willen zoeken, maar het is wel leuke voer voor een gesprek. Ook zien we het getal 7 heel vaak in de bijbel terugkomen (7 jaren van overvloed, Egypte etc.).
Wil je daar meer over weten, dan is er meer uitleg te vinden op internet, zoals deze, (niet dat ik met alles wat daar staat het eens ben).
Dit is geen antwoord op mijn vraag, je zei tenslotte dit:
quote:
De 7 dagen creatie volgt God's plan voor zijn schepping. Vele cyclussen in de natuur volgen een 7 dagen cyclus. God heeft de wereld in 7 dagen geschapen en tot het heden zien we deze cyclus terug in vele processen, zoals de biologische klok van het leven en in de seizoenen.
Dus ik herhaal:
Wat volgt er precies een 7 dagen cyclus? Heb jij hier voorbeelden van?

[ Bericht 11% gewijzigd door DustPuppy op 11-05-2012 14:14:34 ]
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:26:26 #279
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111419650
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:09 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Dit is geen antwoord op mijn vraag, je zei tenslotte dit:

[..]

Dus ik herhaal:
Wat volgt er precies een 7 dagen cyclus? Heb jij hier voorbeelden van?
De babylonische kalender ohh nee, wacht, dat is waar de joden de 7 dagen van de week van hebben gejat ;)

Man1986 heeft echt humor.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:28:02 #280
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_111419722
Het is wel duidelijk een troll. "de biologische klok van het leven". Schiet mij maar kapot.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_111420625
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:01 schreef ATON het volgende:

[..]

Nu ja, Vera Rubin en Michio Kaku kun je moeilijk ' semi-wetenschappers ' noemen, maar houden ernstig rekening met het bestaan van andere universums, de ene al wat ouder en de andere al wat jonger dan de onze. Nog niet zo heel lang geleden dacht men ook nog dat ons sterrenstelsel het enige was.
Ik vraag het me wel es af hoe ernstig ze hier rekening mee houden. Ik denk dat ze vooral snappen dat het goed verkoopt :')
pi_111424230
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:50 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik vraag het me wel es af hoe ernstig ze hier rekening mee houden. Ik denk dat ze vooral snappen dat het goed verkoopt :')
Denken staat je vrij hoor. Wat hebben die wetenschappers te verkopen? Doen ze dan ook maar voor de gezelligheid ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Vera_Rubin
En hoe ernstig kunnen we met jou mening nog rekening houden als je Nobelprijswinnaars in vraag stelt.
http://news.discovery.com(...)the-nobel-prize.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Michio_Kaku

[ Bericht 6% gewijzigd door ATON op 11-05-2012 16:41:21 ]
  vrijdag 11 mei 2012 @ 17:13:48 #283
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_111426501
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 16:15 schreef ATON het volgende:

[..]

Denken staat je vrij hoor. Wat hebben die wetenschappers te verkopen? Doen ze dan ook maar voor de gezelligheid ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Vera_Rubin
En hoe ernstig kunnen we met jou mening nog rekening houden als je Nobelprijswinnaars in vraag stelt.
http://news.discovery.com(...)the-nobel-prize.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Michio_Kaku
Huh?
quote:
But the Nobel Prize continues to elude her.
pi_111435935
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 16:15 schreef ATON het volgende:
Ten eerste is dit een nogal controversieel onderwerp. Ten tweede leer je tijdens een promotie je eigen mening te vormen ipv anderen na te blaten. Zelfs als het om Nobelprijswinnaars gaat, maar zowel Rubin als Kaku hebben die niet gewonnen zover ik weet.

Maar ga je gang, maak een standbeeld voor deze mensen en ga ze verafgoden.
pi_111436315
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 20:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ten eerste is dit een nogal controversieel onderwerp. Ten tweede leer je tijdens een promotie je eigen mening te vormen ipv anderen na te blaten. Zelfs als het om Nobelprijswinnaars gaat, maar zowel Rubin als Kaku hebben die niet gewonnen zover ik weet.

Maar ga je gang, maak een standbeeld voor deze mensen en ga ze verafgoden.
Kun jij lullen man.
pi_111436419
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 20:48 schreef ATON het volgende:
Kun jij lullen man.
Kijk, zo kennen we onze ATON weer. O+
pi_111436792
Maar ik vraag me dan toch serieus af wat je met je uitspraak bedoelde. Mag ik als onderzoeker in de fundamentele natuurkunde geen Nobelprijswinnaars in vraag stellen?

Ik vrees dat je dan niet helemaal begrijpt hoe wetenschap en haar methodiek werkt. Maar dat is nou net iets wat je moeilijk kunt leren uit alleen maar boekjes en websites lezen. Iets wat vaker pijnlijk duidelijk is geworden uit je posts.
pi_111436877
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 20:56 schreef Haushofer het volgende:
Maar ik vraag me dan toch serieus af wat je met je uitspraak bedoelde. Mag ik als onderzoeker in de fundamentele natuurkunde geen Nobelprijswinnaars in vraag stellen?

Ik vrees dat je dan niet helemaal begrijpt hoe wetenschap en haar methodiek werkt. Maar dat is nou net iets wat je moeilijk kunt leren uit alleen maar boekjes en websites lezen. Iets wat vaker pijnlijk duidelijk is geworden uit je posts.
O, wat ben jij toch een flink baasje. _O_
pi_111437031
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 20:58 schreef ATON het volgende:
O, wat ben jij toch een flink baasje. _O_
Doe mij dan ook nog maar een standbeeld :Y

Maar het is al goed, ATON, je hoeft niet meer inhoudelijk antwoord te geven, t is weer kristalhelder :*
pi_111438115
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 21:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Doe mij dan ook nog maar een standbeeld :Y
Met of zonder je groot ego ?
  vrijdag 11 mei 2012 @ 21:52:29 #291
182269 sneakypete
On the edge
pi_111439912
Nu heb ik niets tegen christenen, maar ik heb vaak het idee dat ze -net als heel wat atheïsten- niet begrijpen wat Darwin of de evolutieleer betekent. Het betekent een radicale transformatie van de wereld tot één mechanisme. Levend en levenloos gaat via mutaties in elkaar over. De grens ertussen is arbitrair, semantisch, zinvol voor het leven zelf maar daarbuiten waar noch onwaar. Dat betekent ook juist het einde van de vraag naar een origin of species. Die hoeft er niet meer te zijn. Soorten zijn soorten wanneer ze binnen een kader van criteria een voldoende scoren. Mensen zijn slechts varianten in de biosfeer (welke een variant is binnen de kosmos zelf), toevallig ontstaan.

De big bang en de oersoep zijn eigenlijk christelijke residuen, aanhangsels wachtend op hun einde. Ook de geschiedenis zelf gaat op in het heelal. Er is geen begin of eindpunt vast te stellen, slechts een proces dat zich aan ons openbaart (zonder dat er sprake is van een openbaring door een entiteit of profeet).

Zó kan het lijken of de evolutie zich tegenspreekt: als alles mechanisch is opgebouwd, kan mijn denken met betrekking tot de mechanisch-evolutionaire wereld niet anders zijn. Hoe kan het daar dan iets over te zeggen hebben? Mijn bestaan is even toevallig en vergankelijk als mijn gedachten daarover. Hoe kan dat nog wáár heten?
Waarheid: je kunt geen moment zonder het geloof erin, maar wat waarheid heet is zo veranderlijk als het weer.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 22:21:59 #292
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_111441398
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 21:52 schreef sneakypete het volgende:
Nu heb ik niets tegen christenen, maar ik heb vaak het idee dat ze -net als heel wat atheïsten- niet begrijpen wat Darwin of de evolutieleer betekent. Het betekent een radicale transformatie van de wereld tot één mechanisme. Levend en levenloos gaat via mutaties in elkaar over. De grens ertussen is arbitrair, semantisch, zinvol voor het leven zelf maar daarbuiten waar noch onwaar. Dat betekent ook juist het einde van de vraag naar een origin of species. Die hoeft er niet meer te zijn. Soorten zijn soorten wanneer ze binnen een kader van criteria een voldoende scoren. Mensen zijn slechts varianten in de biosfeer (welke een variant is binnen de kosmos zelf), toevallig ontstaan.

De big bang en de oersoep zijn eigenlijk christelijke residuen, aanhangsels wachtend op hun einde. Ook de geschiedenis zelf gaat op in het heelal. Er is geen begin of eindpunt vast te stellen, slechts een proces dat zich aan ons openbaart (zonder dat er sprake is van een openbaring door een entiteit of profeet).

Zó kan het lijken of de evolutie zich tegenspreekt: als alles mechanisch is opgebouwd, kan mijn denken met betrekking tot de mechanisch-evolutionaire wereld niet anders zijn. Hoe kan het daar dan iets over te zeggen hebben? Mijn bestaan is even toevallig en vergankelijk als mijn gedachten daarover. Hoe kan dat nog wáár heten?
Waarheid: je kunt geen moment zonder het geloof erin, maar wat waarheid heet is zo veranderlijk als het weer.
Inderdaad. God bestaat niet. En nu?
The view from nowhere.
pi_111441572
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 21:52 schreef sneakypete het volgende:

Een mechanisch universum maakt het juist mogelijk om (voor een deel) een redelijk waar beeld op te bouwen over dit universum. Het gaat in ieder geval makkelijker dan in een universum waar alles is overgeleverd aan de wil van de goden.

Zolang we geen "brein in een vat" zijn of onze geest wordt gemanipuleerd door een demon is er een waar universum waarneembaar wat (gedeeltelijk) in modellen te vangen is wat beschrijvingen zijn van een deel van de werkelijkheid.
De "Waarheid" zoals ze die vroeger dachten te kunnen vinden of kennen (en sommigen nog steeds kennen) bestaat niet maar is vervangen door iets wat meer met de werkelijkheid overeenkomt.
Zolang het bestudeerde maar niet te klein is om te kunnen meten of momenteel (misschien voor altijd) nog te complex om daadwerkelijk te begrijpen zoals iets als vrije wil.
pi_111442824
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 22:21 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Inderdaad. God bestaat niet. En nu?
Nu nog steeds niet.
pi_111481393
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:36 schreef Pakspul het volgende:

Ik dacht dat de tweede hoofdwet was dat de temperatuur in een gesloten systeem na een equilibrium streeft (of eigenlijk vanzelf gaat).

Streeft een gesloten systeem na een evenwicht misschien nog naar wat anders?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_111538754
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 02:20 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Streeft een gesloten systeem na een evenwicht misschien nog naar wat anders?
Nee, want de entropie is dan gemaximaliseerd. Statistisch gezien is het mogelijk dat het systeem zich daarna weer uit evenwicht bevindt, maar dat is onwaarschijnlijk.
pi_111565411
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 17:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, want de entropie is dan gemaximaliseerd. Statistisch gezien is het mogelijk dat het systeem zich daarna weer uit evenwicht bevindt, maar dat is onwaarschijnlijk.
Ah. Dus een gesloten systeem streeft naar een evenwicht en na dat evenwicht naar niks meer.

Nu ik je toch spreek: ergens zei iemand dat uit chaos geen orde kan ontstaan en dat dus de oerknal niet mogelijk was. Terugredenerend kwam ik tot de conclusie dat voor de oerknal er een absolute orde bestond. De oerknal is dus geen chaos, maar het begin van de groei van chaos.

Vraag: was de entropie voor de oerknal nul of althans uiterst klein?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')