abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220430208
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 16:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Meer waterdamp in steden waar veel minder verdampende beplanting staat dan in de natuur dat klinkt mij niet logisch in de oren..
Ik heb er even aan gerekend, en wat je zegt klopt. Een drukke snelweg genereert waterdamp, maar als je er gras neerlegt, en je laat dat passief 3 mm water per dag verdampen, dan verdampt er door dat gras grofweg tien keer zo veel waterdamp dan door het verkeer op asfalt.

quote:
Het plaatselijke verwarmde effect in steden wordt toch voornamelijk toegeschreven aan juist te weinig natuur in de steden, en het warmte accumulerende effect van zwart asfalt en de warmte die de stenen van gebouwen vasthouden.
Een stedelijke omgeving is inderdaad eerder een woestijn dan een jungle of een moeras. Desondanks zorgt dat nog steeds voor een warmere omgeving, vergeleken met temperaturen buiten de bebouwde kom.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220430993
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 19:05 schreef Lyrebird het volgende:
.
[..]
Een stedelijke omgeving is inderdaad eerder een woestijn dan een jungle of een moeras. Desondanks zorgt dat nog steeds voor een warmere omgeving, vergeleken met temperaturen buiten de bebouwde kom.
De definitie van een woestijn is juist dat er minder dan 250 mm neerslag valt wat in de meeste steden toch niet het geval is. Waarbij veel mensen in Nederland bijvoorbeeld ook nog eens grote stukken van hun tuinen betegelen en we het water nog slechter opvangen en er nog minder verdampt om te koelen.

En ja in urbane gebieden is er een significant hogere temperatuur waardoor bijvoorbeeld weerstation Arcen niet meer gebruikt wordt.
pi_220431014
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 20:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]
De definitie van een woestijn is juist dat er minder dan 250 mm neerslag valt wat in de meeste steden toch niet het geval is. Waarbij veel mensen in Nederland bijvoorbeeld ook nog eens grote stukken van hun tuinen betegelen en we het water nog slechter opvangen en er nog minder verdampt om te koelen.

En ja in urbane gebieden is er een significant hogere temperatuur waardoor bijvoorbeeld weerstation Arcen niet meer gebruikt wordt.
Alhoewel er regen valt, wordt die regen zo snel weggesluisd in een stedelijke omgeving dat het op een woestijn lijkt qua verdamping en stralingsemissie.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220431154
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 20:23 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Alhoewel er regen valt, wordt die regen zo snel weggesluisd in een stedelijke omgeving dat het op een woestijn lijkt qua verdamping en stralingsemissie.
Deze analogie lijkt me een beetje vreemd qau stalingsemissie als je hiermee het over warmte staling hebt in ieder geval. Aangezien het in woestijnen flink kan afkoelen in de nachten en we juist zien dat in urbane gebieden het in de zomer nachten stukken minder afkoelt dan in de buitengebieden.
pi_220431258
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 20:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Deze analogie lijkt me een beetje vreemd qau stalingsemissie als je hiermee het over warmte staling hebt in ieder geval. Aangezien het in woestijnen flink kan afkoelen in de nachten en we juist zien dat in urbane gebieden het in de zomer nachten stukken minder afkoelt dan in de buitengebieden.
Verschil tussen erg droog en droog. De reden dat een woestijn 's nachts sterk afkoelt, is omdat ze daar bijna geen waterdamp in de lucht hebben. In het Nederlandse klimaat hebben we altijd waterdamp in de lucht hangen, meer in de zomer dan in de winter. Een Nederlandse stad is vergeleken met het platteland meer woestijnachtig, maar zeker geen woestijn.
pi_220431330
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 19:05 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb er even aan gerekend,
Ik geloof niet zo dat je dit echt doet eigenlijk. Mogelijk vraag je het aan een AI. Wees daar eerlijk over.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')