abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219472759
Beste lyrebird waarom zouden we de isolatiewaarde van een statische spouw muur berekening van 10 cm vaste stof kunnen vergelijken met x kilometer dynamische gemengde gassen?
pi_219473138
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2025 11:37 schreef Basp1 het volgende:
Beste lyrebird waarom zouden we de isolatiewaarde van een statische spouw muur berekening van 10 cm vaste stof kunnen vergelijken met x kilometer dynamische gemengde gassen?
Dat kan niet. Want gassen op hoogte zijn veel kouder. Daar speelt straling helemaal geen rol.

Snap je het nu?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219473166
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2025 11:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Misschien moeten die tienduizenden klimaatwetenschappers die hier al jaren full-time aan werken eens met internetgenie @:Lyrebird praten, zodat ze doorhebben dat ze er met zijn allen helemaal naast zitten!
Heb jij een achtergrond in remote sensing?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219473607
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2025 12:29 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Dat kan niet. Want gassen op hoogte zijn veel kouder. Daar speelt straling helemaal geen rol.

Gassen rond de 50 kilometer hoogte zijn rond de 0 graden Celsius. ;)
pi_219473626
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2025 13:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Gassen rond de 50 kilometer hoogte zijn rond de 0 graden Celsius. ;)
We hebben het niet over die gassen.

Wel bij de les blijven.
pi_219484756
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2025 12:32 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ja, heb een master in GIS.
pi_219488993
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 19:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ja, heb een master in GIS.
Met jouw achtergrond moet je in staat zijn om de fouten in Kiehl en Trenberth te ontdekken. Heb je wel eens temperatuur gemeten of een pyrgeometer gemaakt?

[ Bericht 6% gewijzigd door Lyrebird op 14-12-2025 06:34:28 ]
pi_219489057
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 17:22 schreef Haushofer het volgende:

Ik was sowieso niet van plan om nu weer een hele nieuwe discussie aan te zwengelen (het wordt zo ook al snel een welles-nietes; ik heb eerder al diverse links gegeven waar precies op dit punt wordt ingegaan, zoals Science of Doom: https://scienceofdoom.com/roadmap/back-radiation/), maar deze post van je vind ik toch hoogst opmerkelijk. Maar goed, zoals ik al eerder opperde: doe wat een wetenschapper moet doen. :)
Science of Doom denkt dat upward radiation gelijk is aan emissivity x sigma x T^4. Nee, netto upward radiation is emissivity x sigma x (T_h^4 - T_l^4), je kunt dit niet zo maar in twee stromen (omhoog en omlaag) opdelen. Het moet niet alleen wiskundig, maar ook fysisch kloppen.

SoD maakt voor de rest wel goede punten; het stuk over 2nd LoT zit goed in elkaar, maar totdat we back radiation kunnen meten, weten we het niet. Ergens is het verbijsterend dat Planck, Stefan en Boltzmann een theorie bedacht hebben, die na meer dan een eeuw nog door niemand geverifieerd is. Dat is ook verdomd lastig, maar wel mogelijk. Maar niet op de manier waarop men tot nu toe heeft gewerkt.
pi_219493626
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2025 04:50 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Met jouw achtergrond moet je in staat zijn om de fouten in Kiehl en Trenberth te ontdekken. Heb je wel eens temperatuur gemeten of een pyrgeometer gemaakt?

En misschien moet je eerst eens kijken wat de ruim 2000 papers die Kiehl en Trenberth hebben geciteerd erover te zeggen hebben? Daar zitten vast ook kritische papers tussen en papers die dingen verfijnd hebben.
pi_219498054
Vast wel. Maar dat artikel is nooit teruggetrokken, en soortgelijke diagrammen met dezelfde fouten worden nog steeds gebruikt.
pi_219498807
We kunnen ook nog steeds geen donkere materie meten, kloppen dan ook alle astronomische modellen niet meer?
pi_219499229
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 09:18 schreef Basp1 het volgende:
We kunnen ook nog steeds geen donkere materie meten, kloppen dan ook alle astronomische modellen niet meer?
De waarheid kun je alleen achterhalen als je het kunt meten. Daarom geloof ik ook niet in God.
pi_219499379
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 10:24 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
De waarheid kun je alleen achterhalen als je het kunt meten. Daarom geloof ik ook niet in God.
Dan kun je dadelijk de hele natuurkunde opdoeken zolang we nog niet begrijpen hoe het verschil tussen klassieke mechanica en de Quantum wereld ontstaat.
pi_219499471
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2025 11:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Misschien moeten die tienduizenden klimaatwetenschappers die hier al jaren full-time aan werken eens met internetgenie @:Lyrebird praten, zodat ze doorhebben dat ze er met zijn allen helemaal naast zitten!
Wat jammer dit. Ik zie dat Lyrebird overal inhoudelijk op ingaat.
pi_219499524
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 10:24 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Dat is wel lastig dan, aangezien wetenschap vooral berust op het bewijzen dat iets niet zo is. En een bestaande theorie vooral sterker wordt, omdat men het steeds maar niet lukt om te bewijzen dat het niet zo is.
En elke meting die je doet, berust uiteindelijk op een model en schatting.
pi_219499537
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 01:10 schreef Lyrebird het volgende:
Vast wel. Maar dat artikel is nooit teruggetrokken, en soortgelijke diagrammen met dezelfde fouten worden nog steeds gebruikt.
Dus omdat het niet teruggetrokken, zit iedereen fout, omdat het diagram in dat artikel niet klopt? Als het voor jou zo duidelijk is, schrijf er een artikel over en publiceer het, toon aan dat het niet klopt. Zo werkt wetenschap. Dat heb ik in mijn eigen veld ook gedaan, en daarmee een einde gemaakt aan een veelgebruikte methode in mijn veld.
pi_219500700
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 11:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dus omdat het niet teruggetrokken, zit iedereen fout, omdat het diagram in dat artikel niet klopt? Als het voor jou zo duidelijk is, schrijf er een artikel over en publiceer het, toon aan dat het niet klopt. Zo werkt wetenschap. Dat heb ik in mijn eigen veld ook gedaan, en daarmee een einde gemaakt aan een veelgebruikte methode in mijn veld.
Ja, ik weet hoe wetenschap werkt.
pi_219502448
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 13:07 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ja, ik weet hoe wetenschap werkt.
Mooi, schrijf die paper en hou ons op de hoogte ^O^
pi_219503237
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 15:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Mooi, schrijf dat paper en hou ons op de hoogte ^O^
Lyrebird dobbelt niet!
pi_219509933
Nog maar eens, ben wel benieuwd naar je achtergrond.

quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2025 16:04 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

En als je er echt een paper over wilt schrijven, wil ik die best doorlezen en feedback geven voor je het ergens submit.
pi_219510620
Ben er niet op afgestudeerd, maar ben wel eens gevraagd om op een positie in het vakgebied te solliciteren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')