Nu het weer cakeweer is, maar even mijn beknopte analyse van de testen plaatsen. Gebaseerd op de snelste tijden, long runs en racesimulaties kom ik tot de volgende conclusie.
1. McLaren
2/3/4. Red Bull Racing, Mercedes, Ferrari
5/6. Williams, Alpine
7/8. Racing Bulls, Haas
9. Aston Martin
10. Sauber
McLaren was tijdens de testen overduidelijk de beste, ondanks dat ze niet voor de snelste tijd gingen, In de racesimulatie op donderdag waren ze echter een klasse apart en ook de racesimulatie van Piastri op vrijdag was de beste van die dag. Wat de snelste tijd betreft, Norris was donderdag blijkbaar sneller dan Sainz, maar heeft die run afgebroken, waardoor die niet op het bord kwam.
Achter McLaren is het verschil tussen de topteams erg klein en kan het per circuit verschillen wie er boven komt drijven. Sosieso is het circuit van Bahrein niet representatief voor de eerste races, aangezien Bahrein erg zwaar voor de (achter)banden is en de temperatuur relatief laag was. Red Bull Racing was imho (zeker met de oorspronkelijke vloer) niet zo slecht als dat de problemen doen vermoeden en plaats ik heel licht voor Mercedes en Ferrari, die wat meer problemen met de bandendegradatie leken te hebben, zeker op de vrijdag toen het warmer was (en volgens de geruchten Hamilton daardoor zijn racesimulatie afbrak). In Australië kan het echter weer anders zijn, doordat het circuit een stuk minder zwaar is voor de banden. Ook zou RBR gereden hebben met een lagere motorstand.
Daarachter wordt het waarschijnlijk een gevecht tussen Williams en Alpine om de best of de rest. Williams was het snelste in de testsessie (gecompenseerd voor de warmere vrijdag nog altijd P3), maar op de hardere banden werd het verschil groter, wat ook te zien is in de racesimulaties. Ook zouden ze met een wat hogere motorstand gereden hebben. Alpine deed geen racesimulatie maar zat in de long runs achter de top teams en op de C3 ook achter Williams.
Racing Bulls zat er verrassend goed bij in de stint op de C1 compound tijdens de racesimulatie op donderdag. De run op de C2 was echter matig en op de C3 zaten ze in de buurt van Alpine. Haas leek zich niet erg te richten op het rijden van snelle tijden en werden een-na-laatste. Hun racesimulatie met Ocon zat echter in de buurt van Lawson en de Racing Bulls.
Aston Martin zat in elke categorie in de achterhoede. Bij het zetten van de snelste ronde alleen voor Haas en Sauber en bij long runs op de C2 band alleen voor Racing Bulls en Williams en op de C3 alleen voor Sauber.
Sauber lijkt het traagste team van allemaal te zijn. Eigenlijk alleen in de long runs op de C2 zaten ze er redelijk goed bij, verder alleen maar in de achterhoede. Op de C1 band hebben ze niet gereden en de 'racesimulatie' deden ze met twee stints op de C2 band, waar ze maar net voor Williams bleven die wel op de C1 band reden. Bij de long runs op de C3 en in de snelste tijdenlijst stonden ze stijf laatste.