abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 maart 2025 @ 17:29:10 #101
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_216896659
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 17:14 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Volgens mij is ie vorig jaar kampioen geworden met een auto die het halve jaar niet deed wat ie wilde. Brown moet op zijn eigen zaken letten.
Hij werd er ook maar naar gevraagd door CNN. En natuurlijk hoopt hij dat een snelle concurrent een zwakke auto heeft.
Wie dit leest is gek
  zondag 2 maart 2025 @ 17:32:56 #102
131800 Tarado
capô de fusca
pi_216896701
quote:
99s.gif Op zondag 2 maart 2025 16:51 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Dat hij zich op de baan maar ook binnen het team heel onaangenaam gaat gedragen als het niet gaat zoals hij wil.
Hij zei trouwens eerst wel dat Max de snelste rijder is maar vervolgde dus dat met intern geruzie bij RB het er voor kan zorgen dat het dit seizoen niet meer goed komt.
Zak is gewoon een beetje bang, maar wat moet je met dit soort geleuter voor er 1km geracet is?
  zondag 2 maart 2025 @ 20:44:08 #103
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_216899661
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 17:32 schreef Tarado het volgende:

[..]
Zak is gewoon een beetje bang,
Klopt wel. Maar hij ziet het als een kans om voor de rest van het seizoen van RB af te komen als daar na 3 of 4 races de pleuris uitbreekt. Waarschijnlijk verwacht hij dat McLaren de rest wel kan hebben.
Wie dit leest is gek
  zondag 2 maart 2025 @ 20:48:52 #104
131800 Tarado
capô de fusca
pi_216899742
quote:
99s.gif Op zondag 2 maart 2025 20:44 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Klopt wel. Maar hij ziet het als een kans om voor de rest van het seizoen van RB af te komen als daar na 3 of 4 races de pleuris uitbreekt. Waarschijnlijk verwacht hij dat McLaren de rest wel kan hebben.
Dat gebeurt toch niet en dan nog, vorig jaar stond het daar zo'n beetje in brand en werd Verstappen nog kampioen.

Enige wat Zak kan helpen is als z'n auto een halve seconde per rondje sneller is, de rest is ruis.
pi_216900063
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 maart 2025 11:39 schreef Starflyer het volgende:
Ferrari lijkt in ieder geval weer veel last te hebben van bandendegradatie. Zeker als het wat warmer is, zoals op de vrijdag.

Schijnt volgens de geruchten ook de reden te zijn dat de racesim van Hamilton is afgebroken.
Hoe kan dat dan? dat ferrari last van heeft van bandendegradatie?
Hullie hebben toch allen dezelfde banden.

Is daar een uitleg voor? B.v.d.
# leek
pi_216900280
Hell To The Liars
pi_216900395
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 21:21 schreef Droopie het volgende:
Misschien heb je hier wat aan :)

https://www.raceteq.com/a(...)adation-in-formula-1
Dank je. Het is de theorie die ik wel kan volgen.
Alleen begrijp ik niet, dat specifiek ferrari wordt genoemd.

Het heeft (dus) te maken met bandenmanagement. Alsof Lewis dat niet beheerst?
pi_216900449
quote:
1s.gif Op zondag 2 maart 2025 21:28 schreef AnneX het volgende:

[..]
Dank je. Het is de theorie die ik wel kan volgen.
Alleen begrijp ik niet, dat specifiek ferrari wordt genoemd.

Het heeft (dus) te maken met bandenmanagement. Alsof Lewis dat niet beheerst?
Er zitten hier veel echte kenners, maar heel basic (in mijn hoofd), stel een wagen drukt te veel op de grond (door bv de afstelling of bouw van de auto) dan slijt de band meer dan als de auto over de weg zweeft

Maar drukt de band goed op de weg zal ie waarschijnlijk meer grip hebben, dan een auto die weinig contact met de grond heeft.
Hell To The Liars
pi_216900450
quote:
1s.gif Op zondag 2 maart 2025 21:28 schreef AnneX het volgende:

[..]
Dank je. Het is de theorie die ik wel kan volgen.
Alleen begrijp ik niet, dat specifiek ferrari wordt genoemd.

Het heeft (dus) te maken met bandenmanagement. Alsof Lewis dat niet beheerst?
Ik denk dat het meer met de auto te maken heeft dan met de coureur, er zit nog iets niet goed.
pi_216900875
quote:
1s.gif Op zondag 2 maart 2025 21:28 schreef AnneX het volgende:

[..]
Dank je. Het is de theorie die ik wel kan volgen.
Alleen begrijp ik niet, dat specifiek ferrari wordt genoemd.

Het heeft (dus) te maken met bandenmanagement. Alsof Lewis dat niet beheerst?
Daar is niet zomaar een antwoord op te geven.
1 krijgen de banden niet in goed in het juiste temperatuurbereik waardoor ze minder grip leveren en sneller slijten.
2 glijden, alle kleine glij momenten dragen bij aan slijtage van de banden.
Dat glijden gebeurt door te weinig neerwaartse druk en of een onbalans over/onderstuur in langzamere bochten.
3 Afstelling, hoek, toe/uitspoor.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  Moderator zondag 2 maart 2025 @ 22:16:43 #111
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_216901067
Heeft inderdaad te maken met hoe goed is je auto gebouwd. Stel je hebt meer grip met jouw auto dan een andere dan kan je harder door een bocht met een lagere slijtage omdat je minder glijdt.

Achterkant ook bijvoorbeeld, stel je kan goed goed op je gas zonder dat je achterbanden doordraaien (veel tractie dus) kan je je banden achter beter houden met dezelfde hoge snelheid dan een auto met minder goede tractie.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator zondag 2 maart 2025 @ 22:19:09 #112
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_216901098
Soms zie je ook dat een goede kwalificatieronde waarin iemand pole pakt (zoals heel vaak met Leclerc) in de race teniet wordt gedaan omdat over de lange afstand omdat de auto niet op een dusdanig niveau kan houden als je concurrent.

Over 1 rondje kan je meekomen maar over 50 rondjes misschien niet.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  maandag 10 maart 2025 @ 12:54:10 #113
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_216996998
Nu het weer cakeweer is, maar even mijn beknopte analyse van de testen plaatsen. Gebaseerd op de snelste tijden, long runs en racesimulaties kom ik tot de volgende conclusie.

1. McLaren
2/3/4. Red Bull Racing, Mercedes, Ferrari
5/6. Williams, Alpine
7/8. Racing Bulls, Haas
9. Aston Martin
10. Sauber

McLaren was tijdens de testen overduidelijk de beste, ondanks dat ze niet voor de snelste tijd gingen, In de racesimulatie op donderdag waren ze echter een klasse apart en ook de racesimulatie van Piastri op vrijdag was de beste van die dag. Wat de snelste tijd betreft, Norris was donderdag blijkbaar sneller dan Sainz, maar heeft die run afgebroken, waardoor die niet op het bord kwam.

Achter McLaren is het verschil tussen de topteams erg klein en kan het per circuit verschillen wie er boven komt drijven. Sosieso is het circuit van Bahrein niet representatief voor de eerste races, aangezien Bahrein erg zwaar voor de (achter)banden is en de temperatuur relatief laag was. Red Bull Racing was imho (zeker met de oorspronkelijke vloer) niet zo slecht als dat de problemen doen vermoeden en plaats ik heel licht voor Mercedes en Ferrari, die wat meer problemen met de bandendegradatie leken te hebben, zeker op de vrijdag toen het warmer was (en volgens de geruchten Hamilton daardoor zijn racesimulatie afbrak). In Australië kan het echter weer anders zijn, doordat het circuit een stuk minder zwaar is voor de banden. Ook zou RBR gereden hebben met een lagere motorstand.

Daarachter wordt het waarschijnlijk een gevecht tussen Williams en Alpine om de best of de rest. Williams was het snelste in de testsessie (gecompenseerd voor de warmere vrijdag nog altijd P3), maar op de hardere banden werd het verschil groter, wat ook te zien is in de racesimulaties. Ook zouden ze met een wat hogere motorstand gereden hebben. Alpine deed geen racesimulatie maar zat in de long runs achter de top teams en op de C3 ook achter Williams.

Racing Bulls zat er verrassend goed bij in de stint op de C1 compound tijdens de racesimulatie op donderdag. De run op de C2 was echter matig en op de C3 zaten ze in de buurt van Alpine. Haas leek zich niet erg te richten op het rijden van snelle tijden en werden een-na-laatste. Hun racesimulatie met Ocon zat echter in de buurt van Lawson en de Racing Bulls.

Aston Martin zat in elke categorie in de achterhoede. Bij het zetten van de snelste ronde alleen voor Haas en Sauber en bij long runs op de C2 band alleen voor Racing Bulls en Williams en op de C3 alleen voor Sauber.

Sauber lijkt het traagste team van allemaal te zijn. Eigenlijk alleen in de long runs op de C2 zaten ze er redelijk goed bij, verder alleen maar in de achterhoede. Op de C1 band hebben ze niet gereden en de 'racesimulatie' deden ze met twee stints op de C2 band, waar ze maar net voor Williams bleven die wel op de C1 band reden. Bij de long runs op de C3 en in de snelste tijdenlijst stonden ze stijf laatste.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')