Bedankt voor het bevestigen van mijn punt eerder.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 00:11 schreef Mubassie het volgende:
Ik zou het niet kunnen, maar eet er geen biefstukje minder om.
Nee, allemaal niet gezien. Zou ook niet weten waarom dat relevant is voor de discussie.quote:Op maandag 26 juni 2023 23:39 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Nou poe zeg...
Wat knap van je.
Heb je ook weleens varkens op een vrachtwagen moeten krijgen, of in de lijn naar de slacht toe moeten houden?
Heb je weleens zo'n dier wakker zien worden terwijl het in de lijn naar de slacht toe ging? Of ze gehoord terwijl de kooi omlaag ging in de put en ze stikte?
Heb je weleens een kip gezien wiens vleugel en een beetje meer eraf was die spartelend en bloedend alsnog de kop eraf gesneden werd aan het eind van de lijn?
Of dat kosher of halal rund dat ondersteboven wordt gedraait in een machine, die kuchend met de tong uit de bek en bloed sproeiend overeind probeert te komen?
Want dat is de realiteit
Dat maakt ze op dat vlak inderdaad niet hypocriet.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 10:03 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat is toch juist niet hypocriet? Twee groepen zien de dierenleed die gepaard gaat met de bio-industrie. Groep A besluit zijn consumptiepatroon daarop aan te passen, Groep B gaat op dezelfde voet door. Dan is Groep A niet hypocriet als het gaat om dierenleed.
Nee, dat zijn nooit dingen waar je ze op aan mag spreken. Vandaar die hypocrisie. Een wereldreizende vegan wil niet horen hoe zo'n reis bijdraagt aan niet alleen het klimaatprobleem, maar ook de instandhouding van armoede uitgemolken door westers toerisme. Net zo min als dat de vleeseter weer die hele 'wist je dat ... bioindustrie' riedel wilt horen.quote:Maakt dat Groep A tot perfecte individuen die ook in alle andere gevallen de juiste keuzes maken en automatisch een eerste rang bankje krijgen in de deugkerk? Nee, natuurlijk niet. En niemand zegt dat. Misschien zitter er mensen tussen die hun vriendin slaan, 5 keer per jaar de wereld rondvliegen of hun houtkachel met rubberbanden stoken. Allemaal dingen waar je ze op mag aan spreken, maar dat maakt ze qua behandeling van dieren niet hypocriet.
quote:Verder geloof ik niet dat veel mensen echt een beeld hebben hoe het er aan toe gaat in de bio-industrie en slachthuizen. Op fok worden mensen die hoofdzakelijk een plantaardig dieet volgen neergezet als 'randstedelingen die nog nooit een boerderij van binnen hebben gezien', terwijl uit dezelfde discussie blijkt dat velen totaal geen idee hebben van de schaal en economie van de bio-industrie.
Kinda proving my point here.quote:... waarbij ze je dan op een verwijtende toon denken voor de zoveelste keer uit te moeten leggen hoe slecht het wel allemaal niet is, alsof omnivoren dat heden ten daags zelf niet weten
Nee hoor, die discussie 'moet' niet gevoerd worden. Jij wilt die discussie voeren. Prima. Maar een ander niet. Dus zoek dan eerst maar iemand die voor die 'discussie' (meer een verwijtende lezing) open staat.quote:De discussie moet dan ook gevoerd worden, maar (en daar zijn we het eens) niet tijdens een etentje.
Breek me de bek niet open whahahahahaquote:Op dinsdag 27 juni 2023 10:03 schreef Gimmick het volgende:
- Maar je hebt vlees nodig om te overleven. Dieren eten ook dieren en dat is een heel stuk gruwelijker dan de bioindustrie. Soja geeft je borsten. Ik zie dat je leren schoen draagt. Hitler was een vegetariër. Krijg je wel voldoende eiwitten binnen? Mag je wel een vlieg doodslaan? En planten? Planten hebben ook gevoel! Soja eters zijn verantwoordelijk voor de ontbossing.Vlees is lekker. VEGANS ZIJN DRAMMERS.
Vaste antwoord van Marty Feldman en sindsdien ook van mij: "Maar ik eet ze toch niet op?"quote:Ik zie dat je leren schoen draagt.
Ik kom hier op terug...quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:26 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nee, allemaal niet gezien. Zou ook niet weten waarom dat relevant is voor de discussie.
Overigens heb ik wel meegewerkt aan de ontwikkeling van een kippenslachtmachine en ik kan me niet voorstellen dat wat jij beschrijft mbt een geslachte kip werkelijkheid is. Die kip wordt ondersteboven aan zijn pootjes in de machine gehangen en komt er 2 minuten later aan de andere kant uit helemaal verpakt per vleugels, filetjes, poten en dijen weer uit.
De filosofie van veganisme is uiteindelijk niets meer en minder dat dieren het recht hebben om alleen gelaten te worden. De problemen die horen bij massatoerisme of milieuvervuiling vallen daarbuiten. Als je niet weet wat hun standpunt daarover is kun je ook niet concluderen dat ze hypocriet zijn. Net zo dat iemand die geen drol geeft om dierenwelzijn geen hypocriet is als hij vlees uit de bio-industrie consumeert. Een weinig sympathiek mens? Wellicht, maar geen hypocriet.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:44 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat maakt ze op dat vlak inderdaad niet hypocriet.
[..]
Nee, dat zijn nooit dingen waar je ze op aan mag spreken. Vandaar die hypocrisie. Een wereldreizende vegan wil niet horen hoe zo'n reis bijdraagt aan niet alleen het klimaatprobleem, maar ook de instandhouding van armoede uitgemolken door westers toerisme. Net zo min als dat de vleeseter weer die hele 'wist je dat ... bioindustrie' riedel wilt horen.
[..]
[..]
Kinda proving my point here.
[..]
Nee hoor, die discussie 'moet' niet gevoerd worden. Jij wilt die discussie voeren. Prima. Maar een ander niet. Dus zoek dan eerst maar iemand die voor die 'discussie' (meer een verwijtende lezing) open staat.
Ja. En zelfs nog een toertje Dumeco (destructie) mogen doen tijdens de varkenspest van 1997. Nog vragen?quote:Op maandag 26 juni 2023 23:39 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Nou poe zeg...
Wat knap van je.
Heb je ook weleens varkens op een vrachtwagen moeten krijgen, of in de lijn naar de slacht toe moeten houden?
Heb je weleens zo'n dier wakker zien worden terwijl het in de lijn naar de slacht toe ging? Of ze gehoord terwijl de kooi omlaag ging in de put en ze stikte?
Heb je weleens een kip gezien wiens vleugel en een beetje meer eraf was die spartelend en bloedend alsnog de kop eraf gesneden werd aan het eind van de lijn?
Want dat is de realiteit
Als militair? (Meen ergens gelezen te hebben dat je militair was) Waren die er bij betrokken? Hoe was dat? Ik was toen vrij jong, maar herinner mij er nog wel wat van herinneren (beelden op het journaal). Ik kan mij niet voorstellen dat je (je in algemeen, niet jij persoonlijk) na zo’n ervaring denkt: this is fine.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 22:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja. En zelfs nog een toertje Dumeco (destructie) mogen doen tijdens de varkenspest van 1997. Nog vragen?
Wat ik al aangaf: de filosofie van vegans is dat dieren het recht hebben om alleen gelaten te worden. Net zo min als ik het recht heb om de vruchten van jou arbeid te stelen heb jij dat recht niet omdat bij een kip te doen. Wat dieren elkaar aandoen valt buiten die verantwoordelijk.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 23:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wat is er volgens vegans precies mis met kaas en eieren?
Dat laatste is natuurlijk weerzinwekkend; maar wat er bij vegans kennelijk niet in wil is dat het menselijk lichaam niet gebouwd is voor een puur plantaardig dieet.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 23:37 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Wat ik al aangaf: de filosofie van vegans is dat dieren het recht hebben om alleen gelaten te worden. Net zo min als ik het recht heb om de vruchten van jou arbeid te stelen heb jij dat recht niet omdat bij een kip te doen. Wat dieren elkaar aandoen valt buiten die verantwoordelijk.
Daarnaast wordt voor elke hen een haantje versnipperd en voor elke melkkoe vier kalfjes geslacht (de vijfde groeit op tot nieuwe melkkoe).
Yup.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 23:10 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Als militair? (Meen ergens gelezen te hebben dat je militair was) Waren die er bij betrokken?
Er waren idd collega's die het er initieel zwaar mee hadden maar op een gegeven ogenblik treedt er gewoon gewenning op.quote:Hoe was dat? Ik was toen vrij jong, maar herinner mij er nog wel wat van herinneren (beelden op het journaal). Ik kan mij niet voorstellen dat je (je in algemeen, niet jij persoonlijk) na zo’n ervaring denkt: this is fine.
Er zijn duizenden vegans die dagelijks bewijzen dat je gezond kunt leven van een plantaardig dieet. Uit onderzoeken blijkt keer op keer dat vegans tot de gezondste groepen behoren. Dat zal deels sociaal-economisch zijn (al wordt dat vaak gecorrigeerd), maar toont in ieder geval aan dat het niet ongezond is. Sommige vegans zelfs vanaf conceptie (vegan moeder) tot hoe oud ze nu zijn.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 23:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk weerzinwekkend; maar wat er bij vegans kennelijk niet in wil is dat het menselijk lichaam niet gebouwd is voor een puur plantaardig dieet.
Je gaat de biologische, anatomische en evolutionaire bewijzen niet kunnen wegpraten. De mens is geen herbivoor. Zie het gebit. En ik heb het niet eens over vlees, ik heb het over zaken als zuivel, kaas, eieren en boter. Tenslotte gaat het mij er niet om of het gezond is of niet, het is in ieder geval niet gezondér.quote:Op woensdag 28 juni 2023 00:38 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Er zijn duizenden vegans die dagelijks bewijzen dat je gezond kunt leven van een plantaardig dieet. Uit onderzoeken blijkt keer op keer dat vegans tot de gezondste groepen behoren. Dat zal deels sociaal-economisch zijn (al wordt dat vaak gecorrigeerd), maar toont in ieder geval aan dat het niet ongezond is. Sommige vegans zelfs vanaf conceptie (vegan moeder) tot hoe oud ze nu zijn.
In de bron die je zelf postte, werd al aangegeven dat de mensen omnivoor is maar prima kunt leven op plantaardige eiwitten. Enige risico’s zijn bepaalde micronutrients. B12, Vitamine D en (bij vrouwen) ijzer. Ook bij veel omnivoor komt een te kort voor, maar het is een punt van aandacht.
Maar is het slikken van supplementen echt zo erg want onnatuurlijk? De grootste afnemer van b12 zijn niet vegans maar de vleesindustrie. De enige reden waarom er voldoende b12 in supermarkt vlees zit, is vanwege voedingssupplementen die aan de dieren worden gegeven. Is het dan zo onnatuurlijk om de ‘tussenpersoon’ over te slaan en direct het supplement te slikken?
(B12 wordt gemaakt een door een bacterie. Het wordt gemaakt in de dikke darm, maar dat is te laat voor opname. Sommige vegetarische aapachtigen krijgen het binnen door hun eigen poep te eten maar dat is nooit echt populair geworden onder vegans. Het zit ook in aarde en daarmee op ongewassen groenten. Door de hogere hygiëne maatregelen krijgt de moderne mens en dier het dus moeilijk binnen (even uit mijn hoofd dus pin mij er niet op vast))
Nee, het onderwerp is een restaurant waar je als vegan niet meer welkom bent. Maar het topic is inmiddels gekaaptquote:
Je bent wel welkom je kunt er dan alleen niets eten.quote:Op woensdag 28 juni 2023 09:12 schreef Troel het volgende:
[..]
Nee, het onderwerp is een restaurant waar je als vegan niet meer welkom bent. Maar het topic is inmiddels gekaapt
Zolang je niet rond etenstijd gaat is er dan niets aan de hand tochquote:Op woensdag 28 juni 2023 09:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je bent wel welkom je kunt er dan alleen niets eten.
Niemand zegt hier dat de mens een herbivoor is. Het is een omnivoor. Maar dat we bijna alles kunnen eten zegt niet dat we alles moeten eten. Dat stond nota bene in de bron die jezelf aandroeg. Just die flexibelheid was een van de succesfactoren van de mens. Al zit in die evolutionaire aanleg ook risico's: we zijn nog altijd geprogrammeerd op schaarste maar hebben een overvloed aan keus. Onze evolutionaire voorkeur helpt ons niet bij het voorkomen van hart- en vaatzieken, diabetes en overgewicht.quote:Op woensdag 28 juni 2023 00:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je gaat de biologische, anatomische en evolutionaire bewijzen niet kunnen wegpraten. De mens is geen herbivoor. Zie het gebit. En ik heb het niet eens over vlees, ik heb het over zaken als zuivel, kaas, eieren en boter. Tenslotte gaat het mij er niet om of het gezond is of niet, het is in ieder geval niet gezondér.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |