Wil je het bij Blok mij best maar ik vond het wel een apart topic waard
quote:ja, gewoon daar blijven, klaar.
Op maandag 19 januari 2004 21:00 schreef gtotep het volgende:
Oplossingen liggen dus elders.
[Dit bericht is gewijzigd door deepthroat op 19-01-2004 21:36]
quote:Niet relevant. Wil je importhuwelijken aanpakken lijkt me het ook logisch dat je alle andere vormen van migratie aanpakt. Dat hier een heel gezin dan naar Nederland komt is dan niet meer van toepassing.
Op maandag 19 januari 2004 19:30 schreef gtotep het volgende:
Graag wil ik u wijzen op een mogelijk ongewenst bijeffect wanneer de importhuwelijksleeftijd op 24 jaar wordt gebracht.
Mijns inziens kan dit nog wel eens slechter uitpakken dan de huidige situatie.
Als men tot 24 jaar moet wachten, dan kan het zijn dat men in Turkye of Marokko ed al eerder trouwt, daar vast kinderen krijgt en als de bruid 24 is het hele gezin hierheen komt voor gezinshereniging.
Dan krijgen we een niet nederlandstalige jonge moeder met 2 of 3 kleintjes die geen woord nederlands kennen.
En de oudste kids moeten dan al direct bijna naar school.
Wanneer moeten ze dan nederlands leren.
Pas op, zet het paard niet achter de wagen.
Het rapport Blok is toch wel het toppunt van open deuren intrappen.Wil je het bij Blok mij best maar ik vond het wel een apart topic waard
quote:Spijkers op laag water zoeken?
Op maandag 19 januari 2004 19:30 schreef gtotep het volgende:
Graag wil ik u wijzen op een mogelijk ongewenst bijeffect wanneer de importhuwelijksleeftijd op 24 jaar wordt gebracht.
Betere oplossing is natuurlijk gewoon het afschaffen van de immigratiehuwelijken, en ja VOORAL ook voor ALL-You-Need-Is-Love-liefjes!
quote:Doet me denken aan een of andere fascistische staat, waarin mensen alleen mogen trouwen binnen de grenzen
Op dinsdag 20 januari 2004 00:09 schreef hace_x het volgende:[..]
Spijkers op laag water zoeken?
Verhogen van leeftijd remt gewoon de aantallen. Do the math.Betere oplossing is natuurlijk gewoon het afschaffen van de immigratiehuwelijken, en ja VOORAL ook voor ALL-You-Need-Is-Love-liefjes!
quote:Lezen.
Op dinsdag 20 januari 2004 09:53 schreef Strolie75 het volgende:
Die allochtonen halen juist hun bruiden in het land van herkomst omdat ze (ver)westerse meisjes als goddeloze hoeren beschouwen. Het lijkt me dan ook logisch dat ze voor een maagd gaan en niet voor een moeder van 3 kinderen.
quote:Jij woont vast in een land waar je geen extra geld gebracht wordt voor elke kop die je binnenbrengt...
Op dinsdag 20 januari 2004 09:52 schreef Vampier het volgende:
heej ik ben immigrant... heb nog steeds geen kut koters rondhupellen.
quote:Je zou inderdaad ook gewoon de kinderbijslag kunnen terugschroeven (na het 2e kind niets meer), de eerste vijf jaar van verblijf niets gaan bekostigen als overheid en pas een verblijfsgunning kunnen uitreiken aan mensen die het Nederlands in woord en geschrift beheersen. Wellicht overreedt dat sommigen om te gaan/blijven wonen in een staat waarin het allemaal veel vrijer en gemoedelijker is en waar pas echt de ruimte voor de eigen cultuur gelaten wordt?
Op dinsdag 20 januari 2004 09:51 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Doet me denken aan een of andere fascistische staat, waarin mensen alleen mogen trouwen binnen de grenzen
quote:Ik ben voor een volledige afschaffing van de kinderbijslag of na het eerste kind niets meer. Voor de rest ben ik het ermee eens.
Op dinsdag 20 januari 2004 10:13 schreef sjun het volgende:[..]
Je zou inderdaad ook gewoon de kinderbijslag kunnen terugschroeven (na het 2e kind niets meer), de eerste vijf jaar van verblijf niets gaan bekostigen als overheid en pas een verblijfsgunning kunnen uitreiken aan mensen die het Nederlands in woord en geschrift beheersen. Wellicht overreedt dat sommigen om te gaan/blijven wonen in een staat waarin het allemaal veel vrijer en gemoedelijker is en waar pas echt de ruimte voor de eigen cultuur gelaten wordt?
Overigens moet ik wel een belangrijke kanttekening maken. In mijn omgeving kom ik wel eens vrouwen tegen die getrouwd zijn met een man uit bijv. Turkije. Nu is het zo dat deze mannen behoorlijk gemotiveerd zijn om de taal te leren, maar dit wordt naarmate de tijd verstreekt minder. Er komen steeds meer problemen opduiken. De vrouw heeft, als ze geluk hebben, een (te dure) huurwoning weten te bemachtigen voordat ze haar man hierheen haalde. De vrouw werkt dus, maar het is eigelijk net niet genoeg voor 2. Daarom 'moet' de man ook werken. Ook de man wil dit graag. Want net zoals dat ook bij veel nederlanders nog steeds het geval is, weegt het bij Turken nog iets zwaarder dat de man de kostwinner is. Echter, als zo'n man de hele dag op school zit, kan hij overdag niet meer werken. De man werkt dan meestal in de avonduren en/of in de vroege ochtenduren. Net zoals dat voor een gemiddelde nederlander ook erg zwaar is, is het voor zo'n man ook zwaar. Dit heeft absoluut gevolgen voor de studieprestaties. De meeste mannen zijn ook nog eens hoogopgeleid in eigen land, maar als ze hier terecht komen moeten ze helemaal opnieuw beginnnen en dat is moeilijk te accepteren voor mannen die zeg maar de 25 al gepasseerd zijn. Zelden kunnen ze iets doen waarvoor ze gestudeerd hebben. Daarom moeten ze noodgedwongen baantjes accepteren als schoonmakers of fabrieksarbeiders. Als je het over verspilling van potentie hebt.
Ik weet dat het indruist tegen de huidige lijn die is ingezet door de huidige regering, maar zou het wellicht niet beter zijn om deze potentie beter te benutten door ze goed te begeleiden? Want er lopen veel ingenieurs, boekhouders, leraren en nog veel meer tussen. Momenteel worden er een aantal fases van taalonderwijs doorlopen om ze daarna in het diepe te gooien. Ze mogen het allemaal zelf verder uitzoeken. Zou het niet beter zijn om deze mensen, na een taalbasis te hebben gelegd, op hun vakgebied verder te helpen? Door bijv. werkgevers te motiveren deze mensen als een soort stagiair aan te nemen en ze ook daarnaar te betalen? Hier kunnen deze mensen ook beter de nederlandse taal beheersen, want praktijkoefening werkt vaak het best, imo.
Slechter dan nu kan het zeker niet uitpakken, maar wel veel beter. Uitzonderingen zijn er natuurlijk wel altijd.
[Dit bericht is gewijzigd door KirmiziBeyaz op 20-01-2004 10:59]
quote:Het Ottomaanse rijk?
Doet me denken aan een of andere fascistische staat, waarin mensen alleen mogen trouwen binnen de grenzen
quote:Nee, het Romeinse Rijk. Was dat je bijdrage weer?
Op dinsdag 20 januari 2004 11:07 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Het Ottomaanse rijk?
quote:Dat geloof ik graag, daarom moet NLs al geleerd worden in het land van herkomst voor er uberhaupt iemand binnengelaten wordt.
Op dinsdag 20 januari 2004 10:41 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Ik ben voor een volledige afschaffing van de kinderbijslag of na het eerste kind niets meer. Voor de rest ben ik het ermee eens.
Overigens moet ik wel een belangrijke kanttekening maken. In mijn omgeving kom ik wel eens vrouwen tegen die getrouwd zijn met een man uit bijv. Turkije. Nu is het zo dat deze mannen behoorlijk gemotiveerd zijn om de taal te leren, maar dit wordt naarmate de tijd verstreekt minder. Er komen steeds meer problemen opduiken. De vrouw heeft, als ze geluk hebben, een (te dure) huurwoning weten te bemachtigen voordat ze haar man hierheen haalde. De vrouw werkt dus, maar het is eigelijk net niet genoeg voor 2. Daarom 'moet' de man ook werken. Ook de man wil dit graag. Want net zoals dat ook bij veel nederlanders nog steeds het geval is, weegt het bij Turken nog iets zwaarder dat de man de kostwinner is. Echter, als zo'n man de hele dag op school zit, kan hij overdag niet meer werken. De man werkt dan meestal in de avonduren en/of in de vroege ochtenduren. Net zoals dat voor een gemiddelde nederlander ook erg zwaar is, is het voor zo'n man ook zwaar. Dit heeft absoluut gevolgen voor de studieprestaties.
Ik heb trouwens mijn HBO-studie 's avonds afgemaakt terwijl ik full-time werkte. En dat behapte wel iets meer dan alleen een taal-cursus. Het kan dus wel.
quote:Dan moeten ze in Turkije blijven. Dat is hun eigen keuze en als ze willen emigreren dan zullen ze dat voor lief moeten nemen.
De meeste mannen zijn ook nog eens hoogopgeleid in eigen land, maar als ze hier terecht komen moeten ze helemaal opnieuw beginnnen en dat is moeilijk te accepteren voor mannen die zeg maar de 25 al gepasseerd zijn.
Als ze zo hoogopgeleid zijn, waarom blijven ze dan niet in Turkije om daar te gaan werken? Turkije heeft toch zoveel behoefte aan hoogopgeleide Turken?
quote:Als je geen NLs of niet eens Engels kan, dan is de schuld vh verspillen van die potentie geheel op hun conto te schrijven.
Zelden kunnen ze iets doen waarvoor ze gestudeerd hebben. Daarom moeten ze noodgedwongen baantjes accepteren als schoonmakers of fabrieksarbeiders. Als je het over verspilling van potentie hebt.
quote:Eerst de taal leren, dat is het belangrijkste.
Ik weet dat het indruist tegen de huidige lijn die is ingezet door de huidige regering, maar zou het wellicht niet beter zijn om deze potentie beter te benutten door ze goed te begeleiden? Want er lopen veel ingenieurs, boekhouders, leraren en nog veel meer tussen. Momenteel worden er een aantal fases van taalonderwijs doorlopen om ze daarna in het diepe te gooien. Ze mogen het allemaal zelf verder uitzoeken. Zou het niet beter zijn om deze mensen, na een taalbasis te hebben gelegd, op hun vakgebied verder te helpen? Door bijv. werkgevers te motiveren deze mensen als een soort stagiair aan te nemen en ze ook daarnaar te betalen? Hier kunnen deze mensen ook beter de nederlandse taal beheersen, want praktijkoefening werkt vaak het best, imo.
En met een Turks ingenieursdiploma ben je natuurlijk geen NLe ingenieur.
quote:Ok, dan mogen mensen ook buiten de grens met elkaar trouwen. Zolang het maar met een rasechte nederlander is. Wil je dat dan?
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 11:14 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Dat geloof ik graag, daarom moet NLs al geleerd worden in het land van herkomst voor er uberhaupt iemand binnengelaten wordt.
Ik heb trouwens mijn HBO-studie 's avonds afgemaakt terwijl ik full-time werkte. En dat behapte wel iets meer dan alleen een taal-cursus. Het kan dus wel.
Het zou een grotere prestatie zijn geweest als je niet bij je ouders woonde, niet een huurhuis op kosten van je ouders had, de nederlandse taal niet beheerste, niet ook voor echtgenoot hoefde te spelen. De situaties zijn nogal verschillend. Een HBO studio in de avonduren stelt niet zoveel voor vergeleken bij het leren van een nieuwe taal. Stel je het maar zo voor dat jij Turks zou moeten leren.
[..]Dan moeten ze in Turkije blijven. Dat is hun eigen keuze en als ze willen emigreren dan zullen ze dat voor lief moeten nemen.
Van jou verwacht ik ook geen andere mening. Daar heb je recht op.Als ze zo hoogopgeleid zijn, waarom blijven ze dan niet in Turkije om daar te gaan werken? Turkije heeft toch zoveel behoefte aan hoogopgeleide Turken?
Ik ken afgestudeerde nl'ers in Nederland die al 2 jaar geen baan kunnen vinden. Doe dat maal 5 en je hebt de situatie in Turkije.
[..]Als je geen NLs of niet eens Engels kan, dan is de schuld vh verspillen van die potentie geheel op hun conto te schrijven.
Wil niet zeggen dat NL hier geen gebruik van kan maken, door ze op te leiden. Slechter zal NL er niet van worden, denk je niet?
[..]Eerst de taal leren, dat is het belangrijkste.
En met een Turks ingenieursdiploma ben je natuurlijk geen NLe ingenieur.
Ik ben er ook voor dat ze eerst de taal leren, maar voor mij is een basis voldoende. De rest zouden ze in de pratkijk moeten leren, het liefst in een praktijk die aansluit op hun capaciteiten.Nee, maar met een paar extra cursussen mag dit geen probleem zijn. Turkse ingenieurs hebben wel degelijk een hoog niveua, ook al zal jou dat misschien een beetje vreemd in de oren kunnen klinken.
quote:Ik woonde op mezelf.
Op dinsdag 20 januari 2004 11:27 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[quote]Op dinsdag 20 januari 2004 11:14 schreef Robert_Jensen het volgende:
Het zou een grotere prestatie zijn geweest als je niet bij je ouders woonde,
quote:Waarom denk je dat ik overdag moest werken?
niet een huurhuis op kosten van je ouders had,
quote:Die kende ik wel ja.
de nederlandse taal niet beheerste,
quote:Ach, wel niet officeel getrouwd maar toch echt samenwonend hoor. Exact hetzelfde dus.
niet ook voor echtgenoot hoefde te spelen.
quote:Bullshit. Ik spreek ook Duits, Engels en zelfs een klein woordje Frans/Italiaans.
De situaties zijn nogal verschillend. Een HBO studio in de avonduren stelt niet zoveel voor vergeleken bij het leren van een nieuwe taal.
quote:Ik zou me daar vol in storten als ik naar Turkije zou verhuizen. En ik weet zeker dat ik het binnen een jaar goed kan spreken zonder cursussen, gewoon door simpelweg de kranten te lezen, de TV te kijken, met de mensen te praten.
Stel je het maar zo voor dat jij Turks zou moeten leren.
Ik probeer zelfs als ik 2 weken op vakantie ben een woordje van de taal te spreken.
Laat staan mensen die er al jaren wonen!
quote:Tja, geef er dan antwoord op. Het is toch raar?
Van jou verwacht ik ook geen andere mening. Daar heb je recht op.
quote:En als NLe afgestudeerden geen werk kunnen vinden verwacht je dat we wel voor geen NLs sprekende Turken werk kunnen vinden?
Ik ken afgestudeerde nl'ers in Nederland die al 2 jaar geen baan kunnen vinden. Doe dat maal 5 en je hebt de situatie in Turkije.
quote:Nee, maar het Turkse niveau is gewoon absoluut niet te vergelijken met het Westerse. Sorry.
Ik ben er ook voor dat ze eerst de taal leren, maar voor mij is een basis voldoende. De rest zouden ze in de pratkijk moeten leren, het liefst in een praktijk die aansluit op hun capaciteiten.Nee, maar met een paar extra cursussen mag dit geen probleem zijn. Turkse ingenieurs hebben wel degelijk een hoog niveua, ook al zal jou dat misschien een beetje vreemd in de oren kunnen klinken.
[/quote]
quote:Alleen wel jammer dat daar zoveel huizen instorten bij aardbevingen.
Nee, maar met een paar extra cursussen mag dit geen probleem zijn. Turkse ingenieurs hebben wel degelijk een hoog niveua, ook al zal jou dat misschien een beetje vreemd in de oren kunnen klinken.
maakt heel dit topic overbodig
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 11:36 schreef Robert_Jensen het volgende:Ik woonde op mezelf.
Goed zo
[..]Waarom denk je dat ik overdag moest werken?
Omdat ik de huur moest betalen!
Je zei dat je fulltime werkte, dus 40/36 uur per week. Daarnaast deed je een avondopleiding. Voor mij was het 1 en 1 optellen. Verlicht mij anders.
[..]Die kende ik wel ja.
[..]Ach, wel niet officeel getrouwd maar toch echt samenwonend hoor. Exact hetzelfde dus.
Dat zie ik niet zo. Samenwonen is samenwonen, getrouwd is getrouwd. Er komen meer verantwoordelijkheden bij kijken. Je hebt andere rechten en plichten.
[..]Bullshit. Ik spreek ook Duits, Engels en zelfs een klein woordje Frans/Italiaans.
Welke je op de middelbare school leerde. Het gaat om mensen die na hun 20+ nog een nieuwe taal moeten leren en daarnaast ook nog eens een gewone opleiding.
[..]Ik zou me daar vol in storten als ik naar Turkije zou verhuizen. En ik weet zeker dat ik het binnen een jaar goed kan spreken zonder cursussen, gewoon door simpelweg de kranten te lezen, de TV te kijken, met de mensen te praten.
En DAT doen de meeste immigranten hier nou juist niet. Die blijven Turks praten, alleen met Turken omgaan, Turkse TV kijken via de schotel, alleen Turkse kranten lezen etc. Tja, dan leer je het nooit.Ik probeer zelfs als ik 2 weken op vakantie ben een woordje van de taal te spreken.
Laat staan mensen die er al jaren wonen!
Het is makkelijker gezegd dan gedaan.
[..]Tja, geef er dan antwoord op. Het is toch raar?
Als jij zou trouwen met een vrouw uit, noem maar wat, Canada en je kan daar minimaal 5x zoveel verdienen als hier, dan zou jij ook wel even achter je oor krabben.
[..]En als NLe afgestudeerden geen werk kunnen vinden verwacht je dat we wel voor geen NLs sprekende Turken werk kunnen vinden?
Wel als je werkgevers zou stimuleren en door werknemers met een 'stagevergoeding' naar huis te sturen. Hoogopgeleide NL'ers zijn momenteel werkeloos omdat ze niet minder willen verdienen als zeg maar 2000 bruto met daarbij een leaseauto.
[..]Nee, maar het Turkse niveau is gewoon absoluut niet te vergelijken met het Westerse. Sorry.
Ik merk dat je een kenner bent van het turkse niveau. Niet dus. Natuurlijk zijn er zeker opleidingen die hier een hoger niveau hebben, maar er zijn er zat die aardig in de buurt komen, everaren, of er zelfs boven staan. Overigens had ik al gezegd dat je dit 'tekort' prima kan oplossen met extra cursussen.
[Dit bericht is gewijzigd door KirmiziBeyaz op 20-01-2004 12:02]
quote:Heeft denk ik meer met het expres weglaten van hoeveelheden grondstof om kosten te drukken. Maar jij lijkt de expert te zijn, dus ik denk wel dat je gelijk hebt.
Op dinsdag 20 januari 2004 11:42 schreef B.R.Oekhoest het volgende:[..]
Alleen wel jammer dat daar zoveel huizen instorten bij aardbevingen.
quote:Dat hoeft gelukkig nog niet. Lijkt me niet bijster slim ook. Dat je in Turkije nederlands zou moeten leren van een Turk die een paar cursussen heeft gevolgd. Brrr. Dan kun je nog beter zeggen dat ze de taal hier moeten leren en daar een bepaald bedrag voor moeten betalen. Hoe wil je daar trouwens controleren hoever iemand vordert met het leren van de taal? Komen ze hierheen met de veronderstelling dat ze de taal goed kennen, komt er een ambtenaar om te zeggen dat het niet zo is. En dan? Terugsturen? Als je het over verspilling van ambtenaren, geld en tijd hebt.
Op dinsdag 20 januari 2004 11:43 schreef sp3c het volgende:
moesten nieuwkomers niet voortaan Nederlands spreken voor ze Nederland binnenkwamen of is dat weer van de baan??maakt heel dit topic overbodig
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |