quote:Ik hoop dat Netelenbos het niet wordt, want ze heeft geen goede reputatie (ook bij mij niet). Maartje van Putten heeft meer ervaring en lijkt me meer geschikt.
Ex-minister Netelenbos wil Europa inDEN HAAG - Tineke Netelenbos heeft zich kandidaat gesteld voor het lijsttrekkerschap van de PvdA voor de Europese verkiezingen van volgend jaar. Ze neemt het op tegen Max van den Berg, de huidige delegatieleider in het Europees parlement voor de de PvdA.
Verder heeft de voormalig minister van Verkeer en Waterstaat concurrentie van Maartje van Putten, werkzaam bij de Wereldbank en oud-Europarlementariër. De leden van de PvdA kiezen de lijsttrekker. Ze kunnen tussen 10 en 17 oktober hun stem uitbrengen. In december zal de lijsttrekker worden gepresenteerd, meldde de PvdA vrijdag in een schriftelijke verklaring.
Netelenbos was in het eerste paarse kabinet staatssecretaris van Onderwijs en wilde na haar ministerschap (1998-2002) dolgraag aan de slag als commissaris van de koningin in haar 'eigen' provincie Noord-Holland. Ze dacht een goede kans te maken, maar trok zich zwaar teleurgesteld terug uit de procedure toen de Provinciale Staten hun voorkeur uitspraken voor GroenLinkser Borghouts.
De drie kandidaten gaan tot de verkiezingen campagne voeren. Ze zullen zich overal in het land aan de leden presenteren. PvdA-partijvoorzitter Ruud Koole gaat een minder spannende tijd tegemoet. Hij zal er nog een termijn aan vastknopen. Koole heeft zich als enige kandidaat gesteld voor de voorzittersverkiezing en blijft daarom in functie. Het PvdA-congres moet dat in december nog wel bekrachtigen. Dan zal het voltallige partijbestuur worden gekozen.
ANP
Zal ze een kans maken om gekozen te worden door de PvdA leden? Of zien ze ook in dat Netelenbos nou niet bepaald een goed gezicht zal geven aan de PvdA?
Maar het is goed dat er in ieder geval iets te kiezen valt, in tegenstelling tot de verkiezingen voor het partijvoorzitterschap van de PvdA.
quote:Waarom dan toch kiezen voor een publieke 'vernedering'?
Op vrijdag 22 augustus 2003 22:44 schreef Kozzmic het volgende:
Geen schijn van kans.
Welcom back trouwens, check het FB-topic ff
quote:Mevrouw Netelenbos heeft voor mij een lucht om zich heen van regentencultuur. Het zou haar m.i. goed doen als ze weer eens de wijken introk om contacten op te bouwen met het gewone volk dat de PvdA aan voldoende politiek mandaat moet gaan helpen.
Op vrijdag 22 augustus 2003 22:43 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ik hoop dat Netelenbos het niet wordt, want ze heeft geen goede reputatie (ook bij mij niet). Maartje van Putten heeft meer ervaring en lijkt me meer geschikt.
Zal ze een kans maken om gekozen te worden door de PvdA leden? Of zien ze ook in dat Netelenbos nou niet bepaald een goed gezicht zal geven aan de PvdA?
Een suggestie voor Wouter Bos misschien?
quote:Geen idee. Misschien vind ze het net als ik belangrijk dat er in ieder geval iets te kiezen valt. Misschien heeft ze zo'n plaat voor de kop dat ze serieus denkt dat ze een kans maakt. En die kans had ze misschien ook nog wel gemaakt op het moment dat er geen ledenraadpleging was. Ik heb echter niet de indruk dat de leden van de PvdA anders over haar denken dan de gemiddelde Nederlander. En die is niet positief over haar.
Op vrijdag 22 augustus 2003 22:45 schreef Sidekick het volgende:[..]
Waarom dan toch kiezen voor een publieke 'vernedering'?
quote:Ze past wel goed bij de EU bedoel je te zeggen.
Op vrijdag 22 augustus 2003 23:01 schreef hoppe het volgende:[..]
Mevrouw Netelenbos heeft voor mij een lucht om zich heen van regentencultuur. Het zou haar m.i. goed doen als ze weer eens de wijken introk om contacten op te bouwen met het gewone volk dat de PvdA aan voldoende politiek mandaat moet gaan helpen.
quote:Wat?
quote:Tineke Netelenbos speelt bij mijn weten geen rol van betekenis meer binnen de PvdA. En dat moeten we zo houden.
Op vrijdag 22 augustus 2003 23:01 schreef hoppe het volgende:[..]
Mevrouw Netelenbos heeft voor mij een lucht om zich heen van regentencultuur. Het zou haar m.i. goed doen als ze weer eens de wijken introk om contacten op te bouwen met het gewone volk dat de PvdA aan voldoende politiek mandaat moet gaan helpen.
quote:Dat lijkt me voor de PvdA inderdaad niet slecht. Zij was het immers die samen met Ad Melkert de politieke carrière van de betrokken politicus Rob van de Gijzel danig in de weg zat. Natuurlijk had van de Gijzel wel wat last van zijn Ego toen hij besloot op te stappen... Maar toch heeft het de PvdA geen goed gedaan dat iemand die de onderste steen boven wenste te hebben bij diverse parlementaire onderzoeken gemuilkorfd werd als volksvertegenwoordiger.
Op vrijdag 22 augustus 2003 23:06 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Tineke Netelenbos speelt bij mijn weten geen rol van betekenis meer binnen de PvdA. En dat moeten we zo houden.
Een 'promotie' naar Europa hoeft de PvdA geen kwaad te doen.
quote:60% van de wetgeving komt uit Brussel, kan ze mooi via die weg alsnog de tolpoorten er doorheen drukken,
Op vrijdag 22 augustus 2003 23:02 schreef Koos Voos het volgende:
Tineke Tolpoort .. ben je mooi klaar mee.
quote:Wegpromoveren is 'oude politiek'. Het is dan ook maar goed dat de leden bepalen wie de lijsttrekker wordt voor de PvdA bij de Europese verkiezingen. Als zij vinden dat Tineke de beste papieren heeft om de PvdA-fractie in het EP te leiden, dan is dat tenminste nog democratisch, maar ik verwacht dat Max van den Berg (de huidige fractievoorzitter van de PvdA in het EP) de meeste kans maakt.
Op vrijdag 22 augustus 2003 23:20 schreef hoppe het volgende:Een 'promotie' naar Europa hoeft de PvdA geen kwaad te doen.
quote:Nee hoor. Volgens mij dient ze als politiek vulmiddel: ze doet slechts onder het motto "er moet natuurlijk wel iets te kiezen zijn" mee. Net als Klaas de Vries bij de laatste lijsttrekkerverkiezingen slechts als vulmiddel meedeed.
Op vrijdag 22 augustus 2003 23:06 schreef Kozzmic het volgende: Misschien heeft ze zo'n plaat voor de kop dat ze serieus denkt dat ze een kans maakt.
En in ruil hiervoor krijgt ze over een paar maanden een burgermeesterspost ver weg van Den Haag.
Tijdens de parlementaire enquete over de Betuwelijn zullen ze voor het laatst van haar horen. En dan zal ze wel een traantje plenken en wat 'lessen voor de toekomst' trekken en dat was het dan.
quote:Dan had ze zich beter kandidaat kunnen stellen voor het partijvoorzitterschap, daar is nu maar 1 kandidaat en voor het lijsttrekkerschap bij de Europese verkiezingen 3.
Op zaterdag 23 augustus 2003 11:33 schreef rroloff het volgende:[..]
Nee hoor. Volgens mij dient ze als politiek vulmiddel: ze doet slechts onder het motto "er moet natuurlijk wel iets te kiezen zijn" mee. Net als Klaas de Vries bij de laatste lijsttrekkerverkiezingen slechts als vulmiddel meedeed.
quote:De toekomst zal het uitwijzen.
En in ruil hiervoor krijgt ze over een paar maanden een burgermeesterspost ver weg van Den Haag.
quote:ze heeft iig vertrouwen en ambitie
Netelenbos wil Europa in.
quote:
Voor Netelenbos geen Zoetemelk-syndroom
DEN HAAG - En daar is ze weer, Tineke Netelenbos. Tot ieders verbazing heeft de ex-minister van Verkeer en Waterstaat, nadat ze was afgevallen in de race om commissaris van de koningin te worden in Noord-Holland, nu haar zinnen gezet op het lijsttrekkerschap voor de PvdA bij de verkiezingen voor het Europese parlement. Prominente partijleden houden zich op de vlakte : 'Het woord is aan de partijleden'.Toch valt ook het woord 'moedig'. Want Netelenbos is sinds het einde van Paars zo ongeveer de verpersoonlijking geworden van de arrogantie van de macht. Er gaat geen week voorbij of de naam van Netelenbos valt in relatie tot de Betuwelijn, Schiphol, het rekeningrijden of de dodehoekspiegel - en zelden positief.
In de 'oude PvdA' had de slechte publiciteit rond Netelenbos niet uitgemaakt. Haar was een baantje gegund in de Eerste Kamer, of een burgemeesterschap . Nu is haar imago belast, want sinds de moord op Fortuyn en de verloren verkiezingen van 2002 gaat het anders bij de PvdA. De lijsttrekker wordt gekozen door de partijleden. Dat ging bij de Tweede-Kamerverkiezingen zo, waar Wouter Bos won, en dat gaat ook zo bij de verkiezingen voor het Europese Parlement.
De kandidatuur van Netelenbos wordt breed gesteund. Zelfs 'partijvernieuwer' Staf Depla juicht het toe dat er wat te kiezen is, al stemt hij niet op haar.
De strijd zal in oktober gaan tussen Max van den Berg, de huidige fractievoorzitter, en Tineke Netelenbos. De derde kandidaat Maartje van Putten, jarenlang werkzaam bij de Wereldbank, heeft niet genoeg profiel, zoals het in Den Haag heet.
De keuze van Netelenbos lijkt op de weg die CDA-prominent Hanja Maij-Weggen koos; zij rehabiliteerde zich via Brussel. Netelenbos is niet bang voor een Joop Zoetemelk-syndroom (Wielrenner Joop Zoetemelk werd zesmaal tweede in de Tour de France). Ze werd tweede in Noord-Holland en ze zou nu ook na Van den Berg kunnen eindigen. 'Noord-Holland was anders: daar werd ik gevraagd. Nu doe ik het zelf. We moeten maar zien hoe het afloopt.'
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1061702743192.html
quote:En zo is het maar net.
Op maandag 25 augustus 2003 10:10 schreef Kozzmic het volgende:"Want Netelenbos is sinds het einde van Paars zo ongeveer de verpersoonlijking geworden van de arrogantie van de macht. "
Het land uit vluchten nadat je persoonlijk failliet bent verklaard mag overigens niet. Dus best wel slim dat ze al europees aan de haal gaat voor als dat Betuwelijn-fiasco straks verhaald wordt op haar persoontje, en al die andere haagse criminelen die dit gedoogden..
quote:Tineke N lijkt aan dezelfde kwaal te lijden als Ernesto Guevara de la Serma. Zij denkt dat iedereen hetzelfde denkt als zij. Een confrontatie met de werkelijkheid zal haar zeer waarschijnlijk teleurstellen...
Op maandag 25 augustus 2003 10:18 schreef SCH het volgende:
Ik vind het wel dapper van haar en het is nogal voorbarig om te zeggen dat ze geen 'schijn van kans heeft'. Dat moet nog blijken.
Er is een verschil tussen dapperheid en roekeloosheid. Dat laatste wordt doorgaans met de dood bekocht zoals Che Guevara mocht ondervinden. Gezien Tineke haar strijdveld een politiek-maatschappelijke is zou dit wel eens met een politiek-maatschappelijke dood kunnen aflopen.
Volgens mij heeft ze totaal niet in de gaten dat haar tijd voorbij is. Deze exponent van arrogant en elitair bestuur zou het beste met pensioen kunnen gaan (ik weet niet hoe oud ze is overigens).
quote:Dat is natuurlijk onzin. Het Nederlandse politieke systeem is zo ingericht dat een minister voorstellen doet en dat een volksvertegenwoordiging besluiten neemt. Het volk is dus ook verantwoordelijk voor die besluiten, anders hadden ze maar een andere vertegenwoordiging moeten kiezen.
Op maandag 25 augustus 2003 10:27 schreef Krottekop het volgende:[..]
En zo is het maar net.
Het land uit vluchten nadat je persoonlijk failliet bent verklaard mag overigens niet. Dus best wel slim dat ze al europees aan de haal gaat voor als dat Betuwelijn-fiasco straks verhaald wordt op haar persoontje, en al die andere haagse criminelen die dit gedoogden..
Maar dat is een geheel andere discussie.
gaaf, meteen doen
quote:Het volk is pas medeverantwoordelijk als bij dit soort megaprojecten het volk zelf geraadpleegd wordt. Net zoals dat had moeten gebeuren bij Irak, Afghanistan de JSF en allerlei andere grote uitgaven of maatschappelijke belangwekkende zaken.
Op maandag 25 augustus 2003 10:54 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Dat is natuurlijk onzin. Het Nederlandse politieke systeem is zo ingericht dat een minister voorstellen doet en dat een volksvertegenwoordiging besluiten neemt. Het volk is dus ook verantwoordelijk voor die besluiten, anders hadden ze maar een andere vertegenwoordiging moeten kiezen.
Het wordt eens tijd dat men de verantwoordelijken ook echt verantwoordelijk stelt voor hun daden, want als ik mijn belastingaanslag van 100 euro niet betaal heb ik ook de deurwaarder in mijn nek, maar Jorritsma en Netelenbos flappen het er net zo hard weer uit in een bodemloze put. Waar zijn we mee bezig. Ik ben ervan overtuigd dat dit project er niet was gekomen als men het volk had geraadpleegd en uitvoerig had geinformeerd over de risico's. Dat is pas democratie.
En nee, dat betekent niet dat voor elk wissewasje een referendum moet komen maar van deze flater van 8 tot 15 miljard (weet niet wie ik moet geloven) gaan mijn handen jeuken, temeer omdat het nog steeds wordt afgebouwd terwijl D'land niet eens erop wil aansluiten. Ik zeg : schade verhalen op de politici, alleen dan denkt men 20 keer na voordat men spendeert, en alleen dan elimineer je egoistische prestigeprojectjes t.o.v. rendanele functionaliteit.
quote:Klinkt hartstikke kewl, vind ik ook, maar als je regeld dat ambtsdragers hoofdelijk aansprakelijk gehouden kunnen worden kun je natuurlijk vergeten dat er ooit nog een capabel persoon opstaat om het land te gaan leiden.
Ik zeg : schade verhalen op de politici, alleen dan denkt men 20 keer na voordat men spendeert, en alleen dan elimineer je egoistische prestigeprojectjes t.o.v. rendanele functionaliteit.
Regeren is ook welis een gok nemen, en verkeerd gokken hoort daar ook bij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |