abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11981184
quote:
Gouverneur Californië moet wijken

SACRAMENTO De Democratische gouverneur Gray Davis van Californië dreigt binnen een jaar na herverkiezing weer afgezet te worden. Via een oude wet hebben zijn Republikeinse tegenstanders daarvoor voldoende handtekeningen verzameld.

Zo'n 1,3 miljoen Californiërs eisen een tussentijdse volksraadpleging over het politieke lot van de impopulaire Davis. Tegelijk moet dan blijken wie hem zou kunnen vervangen. De Amerikaanse staat kampt met een groot begrotingstekort en worstelt met een elektriciteitscrisis.

De Democraten zullen uit solidariteit geen vervangers voor Davis afvaardigen. Wanneer gestemd wordt, is nog onbekend.

bron: Teletekst

Is dat misschien ook iets voor Nederland, incapabele bestuurders per referendum proberen af te zetten? Of moet gelden eenmaal gekozen blijft (voor x jaar) gekozen.

Dit is eigenlijk wat ik tegen direct gekozen bestuurders heb, op het moment dat ze niet voldoen kom je er nauwelijks meer van af. Een kiezersreferendum lijkt me ook niet de oplossing, aangezien maar een klein deel van de kiezers hiervoor hoeft te tekenen is zoiets altijd wel te regelen door politieke tegenstanders. En voor je het weet ga je elk jaar naar de stembus om over het politieke lot van iemand te stemmen, dat lijkt me niet bepaald bevorderlijk voor een goed bestuur.

Een democratisch gekozen parlement dat de hoogste politieke macht is in een staat of land en dat moties kan indienen tegen slecht functionerende bewindspersonen is dan toch een betere constructie in mijn ogen.

-edit- Heeft iemand wat meer achtergronden over waarom deze man kennelijk niet voldoet in de ogen van zijn politieke tegenstanders?

-update- Zie ook Schwarzenegger wil gouveneur worden van CA.

[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 11-08-2003 10:18]

donderdag 24 juli 2003 @ 11:16:44 #2
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_11981212
Misscien niet goed opgelet, maar waarom willen ze van hem af?
pi_11981252
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 11:15 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Is dat misschien ook iets voor Nederland, incapabele bestuurders per referendum proberen af te zetten? Of moet gelden eenmaal gekozen blijft (voor x jaar) gekozen.

Dit is eigenlijk wat ik tegen direct gekozen bestuurders heb, op het moment dat ze niet voldoen kom je er nauwelijks meer van af. Een kiezersreferendum lijkt me ook niet de oplossing, aangezien maar een klein deel van de kiezers hiervoor hoeft te tekenen is zoiets altijd wel te regelen door politieke tegenstanders. En voor je het weet ga je elk jaar naar de stembus om over het politieke lot van iemand te stemmen, dat lijkt me niet bepaald bevorderlijk voor een goed bestuur.

Een democratisch gekozen parlement dat de hoogste politieke macht is in een staat of land en dat moties kan indienen tegen slecht functionerende bewindspersonen is dan toch een betere constructie in mijn ogen.

-edit- Heeft iemand wat meer achtergronden over waarom deze man kennelijk niet voldoet in de ogen van zijn politieke tegenstanders?

Het zou wel democratisch zijn natuurlijk, maar ik voorzie toch problemen als dit in Nederland ingevoerd wordt.... Stemmingmaken, zorgen dat de publieke opinie zich tegen iemand keert levert iemand nu alleen een hoop irritatie op, maa riemand kan door zoiets dan ook gelijk afgezet worden.... Of wat als alle rechtse partijen gaan samenwerken om een links iemand weg te krijgen
  donderdag 24 juli 2003 @ 11:24:23 #4
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_11981334
Slecht plan vind ik eerlijk gezegd. Zo kan een bestuurder geen impopulaire maatregelen meer nemen wanneer die wel het beste zouden zijn voor de toekomst van ons land.
Democratie is wel goed, maar je moet het niet te ver doorvoeren imo.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_11981670
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 11:24 schreef Flurry het volgende:
Slecht plan vind ik eerlijk gezegd. Zo kan een bestuurder geen impopulaire maatregelen meer nemen wanneer die wel het beste zouden zijn voor de toekomst van ons land.
Democratie is wel goed, maar je moet het niet te ver doorvoeren imo.
daarom kots ik ook keihard op D66. Politieke mensen zijn de mensen met kennis over politiek (hoop ik) en niet de over het algemeen 'domme' burgers
pi_11981724
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 11:40 schreef pberends het volgende:

[..]

daarom kots ik ook keihard op D66. Politieke mensen zijn de mensen met kennis over politiek (hoop ik) en niet de over het algemeen 'domme' burgers

Dus jij vindt het stemrecht eigenlijk ook waardeloos ?
  donderdag 24 juli 2003 @ 11:51:50 #7
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_11981908
Per referendum een persoon wegstemmen is helemaal niet wat Nederland moet hebben. Dan komen er dus nooit meer impopulaire maatregelen die wel genomen moeten worden.

De beeldvorming neemt dan de macht. 1 keer in de 4 jaar op een partij/mensen/standpunten-pakket kiezen is goed genoeg.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_11981981
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 11:43 schreef drenth het volgende:

[..]

Dus jij vindt het stemrecht eigenlijk ook waardeloos ?

Alleen stemrecht is een goede balans tussen democratie en bestuur.
  donderdag 24 juli 2003 @ 12:26:40 #9
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_11982643
quote:

Ik denk dat wat in je post staat redelijk voldoet. Sinds zijn aantreden is het met de economie nogal slecht gegaan. Hij is naar ik meen ook gekozen bij gebrek aan beter. De kandidaat van de Republikeinen was helemaal niks.
pi_11982679
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 11:55 schreef pberends het volgende:

[..]

Alleen stemrecht is een goede balans tussen democratie en bestuur.

Ik vind dat de burger bij zaken waarvan bekend is dat onder de burgers genoeg kennis bestaat, of waar geen kennis voor nodig is, men best wel eens een referendum mag gebruiken.
pi_11982949
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 12:28 schreef drenth het volgende:

[..]

Ik vind dat de burger bij zaken waarvan bekend is dat onder de burgers genoeg kennis bestaat, of waar geen kennis voor nodig is, men best wel eens een referendum mag gebruiken.

Dan overschat je de kiezer toch. M'n zus weet niet eens wie premier is
pi_11982994
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 12:41 schreef pberends het volgende:

[..]

Dan overschat je de kiezer toch. M'n zus weet niet eens wie premier is

Maar ze weet b.v. vast wel genoeg over haar eigen omgeving. Zo zou je een referendum kunnen houden over een nieuw aan te leggen sportveld, of de horeca openingstijden binnen de gemeente. Ik zie het referendum vooral als hulpmiddel in de lokale politiek.
pi_11983125
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 12:43 schreef drenth het volgende:

[..]

Maar ze weet b.v. vast wel genoeg over haar eigen omgeving. Zo zou je een referendum kunnen houden over een nieuw aan te leggen sportveld, of de horeca openingstijden binnen de gemeente. Ik zie het referendum vooral als hulpmiddel in de lokale politiek.

Ow op die manier, van mij mag lokaal wel referendums worden ingezet.
  Moderator donderdag 24 juli 2003 @ 13:02:23 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_11983370
we zouden die mogenlijk eigenlijk wel moeten hebben als burger, dan gaan die figuren ook na de verkiezingsstrijd wat aan de problemen doen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_11983776
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 13:02 schreef sp3c het volgende:
we zouden die mogenlijk eigenlijk wel moeten hebben als burger, dan gaan die figuren ook na de verkiezingsstrijd wat aan de problemen doen
Mee eens. Nu luisteren veel te veel politici eens in de vier jaar naar de kiezer/burger. Dat moeten ze altijd doen. Ben ook voor meer direct gekozen politici, inplaats van via de kieslijst van de partij. Bijvoorbeeld via een districtenstelsel maar het kan natuurlijk al binnen het huidige stelsel. De individuele politicus moet maar eens laten zien waar hij voor staat.
Wie ben jij om ons cultuurgoed te verdedigen tegen vreemde smetten als je niet eens weet hoe je een werkwoord vervoegd?
  donderdag 24 juli 2003 @ 13:41:28 #16
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_11984382
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 11:40 schreef pberends het volgende:

[..]

Als je dat denkt, dan moet je nog harder op de LPF kotsen (als we het toch over 'kennis' hebben) ?
pi_11984824
Een wat langer artikel...
quote:
Unieke vervroegde verkiezingen in Californië

SACRAMENTO - De inwoners van de Amerikaanse staat Californië gaan eind september of begin oktober vervroegd naar de stembus om over het lot van gouverneur Gray Davis te beslissen. Nog maar krap een jaar geleden werd de Democraat voor een tweede termijn gekozen.

De stembusgang is nodig, omdat meer dan 1,6 miljoen mensen in Amerika's belangrijkste staat een petitie hebben getekend waarin wordt gevraagd om een 'recall ballot', een herroepingsstemming. Californië verkeert op het ogenblik in een diepe economische crisis.

Davis is de eerste gouverneur van de 'Golden State' die wordt geconfronteerd met een recall ballot sinds de maatregel in 1911 werd ingevoerd. De kiezers beslissen tijdens de stembusgang of Davis mag blijven. Als zij tegen zijn aanblijven stemmen, kunnen ze meteen een nieuwe kandidaat kiezen.

Volgens de BBC hebben de Democraten verklaard als één man achter Davis te zullen staan. De gouverneur zei tijdens een bezoek aan San Francisco te zullen vechten als een "Bengaalse tijger" om zijn post te behouden. Hij beschuldigt de Republikeinen van een "vijandige overname".

Davis versloeg in oktober zijn Republikeinse uitdager Bill Simon met 47 tegen 42 procent van de stemmen. De populariteit van de Democraat daalde echter binnen enkele weken wegens de ernstige financiële problemen in de staat. Californië heeft een begrotingstekort van 38 miljard dollar (33,1 miljard euro).

In februari begon de Republikeinse partij met het proces om een recall ballot te forceren. De campagne verliep moeizaam tot de rijke Republikeinse zakenman Darell Issa uit San Diego mensen ging inhuren om handtekeningen te verzamelen. Issa heeft zich inmiddels kandidaat gesteld voor het gouverneurschap, al bezorgen enkele jeugdzondes hem politieke problemen.

Maar ook Bill Simon en senator Tom McClintock lijken zich in de strijd te werpen. De meeste aandacht van de media gaat echter uit naar Arnold Schwarzenegger. De ster uit de Terminator-cyclus heeft nog geen besluit genomen of hij meedoet aan de race, al heeft hij al verscheidene keren toegegeven politieke ambities te hebben. Eerder was oud-acteur Ronald Reagan gouverneur van Californië.

www.nu.nl

pi_11984914
quote:
Davis versloeg in oktober zijn Republikeinse uitdager Bill Simon met 47 tegen 42 procent van de stemmen. De populariteit van de Democraat daalde echter binnen enkele weken wegens de ernstige financiële problemen in de staat. Californië heeft een begrotingstekort van 38 miljard dollar (33,1 miljard euro).
Als dat de redenen zijn om een gekozen Amerikaans politicus weg te krijgen, weet ik nog wel een kandidaat.
Slaapt winter
en zomer
pi_11985498
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 13:58 schreef Parabola het volgende:

[..]

Als dat de redenen zijn om een gekozen Amerikaans politicus weg te krijgen, weet ik nog wel een kandidaat.

Hehe je zou toch verwachten dat het met zo'n begrotingstekort goed gaat dan de overheid pompt toch meer geld in de economie Misschien moeten we Dutchy Zalm maar eens sturen
Maar hoeveel inwoners heeft CA eigenlijk
pi_11985744
zo'n referendum kan je wel eens een keer houden (ook hier in Nederland) maar niet te vaak anders blijven de voorstanders thuis en komt alleen een handje vol tegen stemmers opdagen die de persoon meteen wegstemt. Klopt dan niet echt.
pi_11994983
quote:

Tegen. Ik ben voor meer dualisme. De gekozen volksvertegenwoordigers moeten zich onafhankelijker opstellen. Bovendien moeten ministers makkelijker weggestuurd kunnen worden en een kabinet moet minder snel vallen op het weggestuurd worden van 1 of 2 ministers.
  donderdag 24 juli 2003 @ 20:47:28 #22
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_11995046
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 20:44 schreef Kordotium het volgende:

[..]

Tegen. Ik ben voor meer dualisme. De gekozen volksvertegenwoordigers moeten zich onafhankelijker opstellen. Bovendien moeten ministers makkelijker weggestuurd kunnen worden en een kabinet moet minder snel vallen op het weggestuurd worden van 1 of 2 ministers.

Ik ben het wel met je eens, alleen snap ik niet wat je precies bedoelt met het niet makkelijker wegsturen van ministers. Op wat voor manier kan dat nu gebeuren en hoe zie jij het liefst gebeuren dan?
pi_11995260
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 20:47 schreef Sidekick het volgende:
Ik ben het wel met je eens, alleen snap ik niet wat je precies bedoelt met het niet makkelijker wegsturen van ministers. Op wat voor manier kan dat nu gebeuren en hoe zie jij het liefst gebeuren dan?
Ow sorry, was dat niet duidelijk. Ik bedoelde natuurlijk door een motie van wantrouwen aangenomen door de gemeenteraad, provinciale staten, de tweede kamer of het europese parlement voor wat betreft de verschillende bestuursvormen...
  donderdag 24 juli 2003 @ 21:00:18 #24
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_11995296
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 20:58 schreef Kordotium het volgende:

[..]

Ow sorry, was dat niet duidelijk. Ik bedoelde natuurlijk door een motie van wantrouwen aangenomen door de gemeenteraad, provinciale staten, de tweede kamer of het europese parlement voor wat betreft de verschillende bestuursvormen...

Maar als de helft de motie steunt, dan is het toch logisch dat een minister weg moet?
pi_11995546
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 21:00 schreef Sidekick het volgende:
Maar als de helft de motie steunt, dan is het toch logisch dat een minister weg moet?
Klopt, maar ik ben ervoor dat incapabele ministers eerder worden weggestuurd ipv dat ze aanblijven omdat anders het risico bestaat dat het kabinet valt.

- Nu zijn politieke spelletjes belangrijker; de minister blijft aan: daarom is er meer dualisme nodig van het controlerende orgaan om de bewindspersoon weg te sturen.
- Daarom moet een minister eerder weggestuurd worden, want incapabele ministers zijn er genoeg. Dat is ook logisch en niet te voorkomen op een aantal van 15 (als ik het me goed herinner) ministers. Toch moeten de rotte appels wat mij betreft (snel) verwijderd worden en moet er geen sprake zijn van pappen en nathouden.
- Ook moet een kabinet minder snel vallen op het aftreden van een of enkele ministers, omdat het beter is voor een kabinet en zelfs voor een land als incapabele ministers uit een kabinet wegvallen wanneer de rest van het kabinet wel goed draait.

En owja, Bram Peper is hier ook voor...mocht dat je overtuigen

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')