abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 19 juli 2003 @ 18:00:11 #1
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_11879685
Bos heeft als leider van de PvdA veel stemmen teruggehaald en heeft goede initiatieven gelanceerd die de PvdA uit het slop haalde; de inbreng van de leden is verhoogd, en de partij wordt niet meer vanuit de partijtop geregeerd. Ook is de regeringsgeilheid ver te zoeken, maar er zijn enkele initiatieven waar Bos imho de plank misslaat:

• Populisme
  • quote:
    "We mogen zelf ook niet bevreesd zijn voor populisme. Integendeel, populisme moet onze uitdaging zijn."

Bron

• PvdA opheffen
  • quote:
    PvdA-fractievoorzitter Bos heeft vorig jaar nadat hij door de leden tot partijleider was gekozen overwogen de PvdA op te heffen. "Ik heb er

met een paar mensen serieus over nagedacht (...) een nieuwe partij te beginnen", zegt Bos in een vraaggesprek in Vrij Nederland van deze week.

Bron

• Tweepartijenstelsel
  • quote:
    Hij is voorstander van een een tweepartijenstelsel: een "brede progressieve volkspartij" met "vernieuwingsgezinde mensen" en een conservatieve partij. "De politiek is krachtiger in een tweepartijenstelsel dan in een coalitiestelsel als het onze", meent Bos.

Bron

• Disctrictenstelsel
  • quote:
    Bos bepleit een districtenstelsel "dat alle gekozen volksvertegenwoordigers een heel persoonlijk mandaat geeft".

Bron

• Schaduwparlement
  • quote:
    PvdA-partijleider Wouter Bos lanceerde het idee voor een schaduwparlement dinsdagavond tijdens een partijbijeenkomst in Meppel. Bos gaat zelf op zoek naar elf schaduw-Kamerleden die op zijn eigen website de kabinetsplannen van commentaar moeten gaan voorzien.

Bron

Het laatste is op zich een goed plan, alleen totaal onrealistisch om te denken dat de doorsnee Nederlander goed wordt vertegenwoordigt.

Hij wordt ook steeds 'teruggefloten' door andere mensen in de PvdA, zoals een Klaas de Vries die fel tegen een districten- en tweepartijen-stelsel is.

Zal Bos de volgende verkiezingen halen? Bos kan beter Ruud Koole opvolgen, want hij lijkt me wel geschikt om partijvoorzitter te worden om die cultuuromslag verder door te voeren (alle complimenten voor zijn inbreng en leiderschap daarin). Kan dan eindelijk Jeltje lijsttrekker worden?

Graag niet al te inhoudelijk reageren op de voorstellen (zijn andere topics voor), maar discussieer over de positie van Bos en mogelijke alternatieven.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
      zaterdag 19 juli 2003 @ 18:03:44 #2
    9977 Vibromass
    A Fistful of Boomstick
    pi_11879727
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2003 18:00 schreef Sidekick het volgende:
    Kan dan eindelijk Jeltje lijsttrekker worden?
    Dat lijkt me in ieder geval nooit een taktische zet voor de PvdA.
    Zo kunt u gemasseerd worden terwijl u lekker TV kijkt.
    pi_11879729
    Ik vind het goed dat Bos de discussie over de PVDA aan zwengelt.
    lollig
    pi_11879758
    quote:

Kan dan eindelijk Jeltje lijsttrekker worden?

Ik hoop het niet, Bos vindt ik een goede, heldere eerste man, die goed overkomt maar inhoudelijk ook sterk is.

Jeltje is goed als 2e/3e op de lijst maar niet als lijsttrekker.

lollig
    pi_11879800
    Hij blijft ongetwijfeld lijsttrekker. En gaat dik winnen met de volgende verkiezingen.

Die plannen van hem vind ik, op het schaduwparlement na, allemaal erg slecht. Het wordt op deze manier nogal moeilijk om achter Bos te blijven staan. Maar, zijn plannen liggen wel in de lijn van de huidige trend onder grote delen van het parlement - er is heel veel animo voor districten- en tweepartijenstelsels, helaas, en er is zelfs al een soort van beweging in gang gezet om dit te realiseren. Er moet overigens idd wat veranderen aan de Nederlandse manier van democratie, maar dat terzijde. Dat de plannen van Bos zuigen wordt zo meer mijn probleem dan een algemeen probleem, omdat ze nu eenmaal breder gedeeld worden.

It is much easier to be critical than to be correct.
    pi_11879890
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2003 18:06 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

Ik hoop het niet, Bos vindt ik een goede, heldere eerste man, die goed overkomt maar inhoudelijk ook sterk is.

Jeltje is goed als 2e/3e op de lijst maar niet als lijsttrekker.

Ik heb hem anders nog nooit een echt inhoudelijk antwoord ergens op horen geven. Hij legt andere mensen goed het vuur aan de schenen maar zelf gaf hij echt geen duidelijke antwoorden in de verkiezingstijd.
    pi_11879942
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2003 18:15 schreef erikh het volgende:
    Ik heb hem anders nog nooit een echt inhoudelijk antwoord ergens op horen geven. Hij legt andere mensen goed het vuur aan de schenen maar zelf gaf hij echt geen duidelijke antwoorden in de verkiezingstijd.
    Ik wel. Je verward Bos met Balkenende, Balkenende die heeft nooit inhoudelijk gereageerd, alleen er omheen gedraaid met de meest ingewikkelde woorden.
    lollig
      zaterdag 19 juli 2003 @ 18:20:03 #8
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_11879953
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2003 18:08 schreef Meneer_Aart het volgende:
    Hij blijft ongetwijfeld lijsttrekker. En gaat dik winnen met de volgende verkiezingen.

Die plannen van hem vind ik, op het schaduwparlement na, allemaal erg slecht. Het wordt op deze manier nogal moeilijk om achter Bos te blijven staan. Maar, zijn plannen liggen wel in de lijn van de huidige trend onder grote delen van het parlement - er is heel veel animo voor districten- en tweepartijenstelsels, helaas, en er is zelfs al een soort van beweging in gang gezet om dit te realiseren. Er moet overigens idd wat veranderen aan de Nederlandse manier van democratie, maar dat terzijde. Dat de plannen van Bos zuigen wordt zo meer mijn probleem dan een algemeen probleem, omdat ze nu eenmaal breder gedeeld worden.

Het districtenstelsel en tweepartijenstelsel zijn geen stemmentrekkers. Alleen is een halve districtenstelsel op zich niet zo verkeerd. Maar ik merk veel tegenstand binnen de PvdA tegen deze plannen.
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2003 18:03 schreef Vibromass het volgende:

[..]

Dat lijkt me in ieder geval nooit een taktische zet voor de PvdA.

Waarom niet? Dan krijg je iig geen gezeik dat iemand met een leuk koppie makkelijk kan winnen.
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2003 18:15 schreef erikh het volgende:

[..]

Bron? Link?
    Bos is heel helder en duidelijk, zie de ideeen die in de openingspost staan.
      zaterdag 19 juli 2003 @ 18:24:49 #9
    9977 Vibromass
    A Fistful of Boomstick
    pi_11880031
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2003 18:20 schreef Sidekick het volgende:
    Waarom niet? Dan krijg je iig geen gezeik dat iemand met een leuk koppie makkelijk kan winnen.
    Nee inderdaad

want dan wordt er niet gewonnen

pi_11880044
    quote:
    Bos heeft als leider van de PvdA veel stemmen teruggehaald en heeft goede initiatieven gelanceerd die de PvdA uit het slop haalde; de inbreng van de leden is verhoogd, en de partij wordt niet meer vanuit de partijtop geregeerd. Ook is de regeringsgeilheid ver te zoeken, maar er zijn enkele initiatieven waar Bos imho de plank misslaat:

• Populisme

• [..]
  • PvdA opheffen

• [..]
  • Tweepartijenstelsel

• [..]
  • Disctrictenstelsel

• [..]
  • Schaduwparlement

• [..]

Het laatste is op zich een goed plan, alleen totaal onrealistisch om te denken dat de doorsnee Nederlander goed wordt vertegenwoordigt.

Hij wordt ook steeds 'teruggefloten' door andere mensen in de PvdA, zoals een Klaas de Vries die fel tegen een districten- en tweepartijen-stelsel is.

Zal Bos de volgende verkiezingen halen? Bos kan beter Ruud Koole opvolgen, want hij lijkt me wel geschikt om partijvoorzitter te worden om die cultuuromslag verder door te voeren (alle complimenten voor zijn inbreng en leiderschap daarin). Kan dan eindelijk Jeltje lijsttrekker worden?

Graag niet al te inhoudelijk reageren op de voorstellen (zijn andere topics voor), maar discussieer over de positie van Bos en mogelijke alternatieven.

LOL hier wou ik net een topic over openen of Wouter Bos zijn leiderschap wel behoudt en of door wie hij opgevolgd zou kunnen worden enz.
      zaterdag 19 juli 2003 @ 18:27:43 #11
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_11880070
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2003 18:26 schreef pberends het volgende:

[..]

LOL hier wou ik net een topic over openen of Wouter Bos zijn leiderschap wel behoudt en of door wie hij opgevolgd zou kunnen worden enz.

En wat is je mening? Door wie moet hij worden opgevolgd?
    pi_11880081
    Echt wel dat hij het behoudt. Ze zouden wel gek zijn als ze hem zouden dumpen. Daar verandert zo'n districtenstelsel niets aan.

Tenzij het echt de spuigaten uitloopt, natuurlijk. Maar als we zo'n leiderschapscrisis à la het CDA krijgen is het met de PvdA.

zaterdag 19 juli 2003 @ 18:29:52 #13
    54834 Gil-galad
    Wat een mooie droom
    pi_11880103
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2003 18:28 schreef Meneer_Aart het volgende:
    Tenzij het echt de spuigaten uitloopt, natuurlijk. Maar als we zo'n leiderschapscrisis à la het CDA krijgen is het met de PvdA.
    En dus waarschijnlijk voor een lange tijd het CDA in de regering.
    Mein Koran. Humorloze mensen zouden verboden moeten worden.
    pi_11880138
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2003 18:29 schreef Gil-galad het volgende:

[..]

En dus waarschijnlijk voor een lange tijd het CDA in de regering.

Neen. Deze periode zal in de toekomst gezien worden als the last blaze of glory van het CDA, waarna ze voor eeuwig in de vergetelheid zullen verzinken...
    pi_11880160
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2003 18:27 schreef Sidekick het volgende:

[..]

En wat is je mening? Door wie moet hij worden opgevolgd?

Wouter Bos moet minder z'n eigen gang gaan, en minder populistisch doen, en met minder kut-ideeën komen zoals een 2partijen stelsel. Houdt hij z'n standpunten daarbij dan moet ie optieven
    Tja en wie 'm kan opvolgen... Jeltje heeft iig ook een lekker kontje
      zaterdag 19 juli 2003 @ 18:33:24 #16
    54834 Gil-galad
    Wat een mooie droom
    pi_11880172
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2003 18:31 schreef Meneer_Aart het volgende:
    Neen. Deze periode zal in de toekomst gezien worden als the last blaze of glory van het CDA, waarna ze voor eeuwig in de vergetelheid zullen verzinken...
    Laten we het hopen...
    Mein Koran. Humorloze mensen zouden verboden moeten worden.
    pi_11880333
    quote:

[..]

Ik zal God danken voor dat

* pberends snapt het succes van het achterlopende CDA nog steeds niet

zaterdag 19 juli 2003 @ 18:55:10 #18
    9977 Vibromass
    A Fistful of Boomstick
    pi_11880454
    quote:

[..]

Ik wou dat ik je optimisme kon delen
    pi_11880610
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2003 18:19 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

Ik wel. Je verward Bos met Balkenende, Balkenende die heeft nooit inhoudelijk gereageerd, alleen er omheen gedraaid met de meest ingewikkelde woorden.

Balkenende kon ook goed om dingen heen draaien maar bos was verreweg de ergste hoor.
    pi_11880615
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2003 19:08 schreef erikh het volgende:
    Balkenende kon ook goed om dingen heen draaien maar bos was verreweg de ergste hoor.
    Voorbeelden....

Als Wouter Bos gevraagd wordt: is Nederland vol? zegt hij Nee.

Als Balkenende gevraagd wordt: is Nederland vol? zegt hij blablaablaabblaabla (op een zogenaamd intellectuele manier)

[Dit bericht is gewijzigd door ub40_bboy op 19-07-2003 19:16]

lollig
    pi_11880686
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2003 19:09 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

Voorbeelden....

Als Wouter Bos gevraagd wordt: is Nederland vol? zegt hij Nee.

Als Balkenende gevraagd wordt: is Nederland vol? zegt hij blablaablaabblaabla (op een zogenaamd intellectuele stijl)

Zalm zei tenminste nee
    pi_11880742
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2003 19:14 schreef pberends het volgende:
    Zalm zei tenminste nee
    Hij zei ja. Maar dan vind ik het gek dat hij nog politieke vluchtelingen toelaat.
    lollig
    pi_11881287
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2003 19:17 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

Hij zei ja. Maar dan vind ik het gek dat hij nog politieke vluchtelingen toelaat.

lol sorry, ik bedoelde natuurlijk ja
    pi_11881357
    quote:

[..]

idd.. we wachten op de eerste lijken uit Irak die ongetwijfeld met veel eerbetoon worden ontvangen door JP....
    pi_11881397
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2003 19:55 schreef Koos Voos het volgende:

[..]

idd.. we wachten op de eerste lijken uit Irak die ongetwijfeld met veel eerbetoon worden ontvangen door JP....

ja hoeveel militairen zijn er eigenlijk al?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')