quote:
"We mogen zelf ook niet bevreesd zijn voor populisme. Integendeel, populisme moet onze uitdaging zijn."
quote:
PvdA-fractievoorzitter Bos heeft vorig jaar nadat hij door de leden tot partijleider was gekozen overwogen de PvdA op te heffen. "Ik heb ermet een paar mensen serieus over nagedacht (...) een nieuwe partij te beginnen", zegt Bos in een vraaggesprek in Vrij Nederland van deze week.
quote:
Hij is voorstander van een een tweepartijenstelsel: een "brede progressieve volkspartij" met "vernieuwingsgezinde mensen" en een conservatieve partij. "De politiek is krachtiger in een tweepartijenstelsel dan in een coalitiestelsel als het onze", meent Bos.
quote:
Bos bepleit een districtenstelsel "dat alle gekozen volksvertegenwoordigers een heel persoonlijk mandaat geeft".
quote:Het laatste is op zich een goed plan, alleen totaal onrealistisch om te denken dat de doorsnee Nederlander goed wordt vertegenwoordigt.
PvdA-partijleider Wouter Bos lanceerde het idee voor een schaduwparlement dinsdagavond tijdens een partijbijeenkomst in Meppel. Bos gaat zelf op zoek naar elf schaduw-Kamerleden die op zijn eigen website de kabinetsplannen van commentaar moeten gaan voorzien.
Hij wordt ook steeds 'teruggefloten' door andere mensen in de PvdA, zoals een Klaas de Vries die fel tegen een districten- en tweepartijen-stelsel is.
Zal Bos de volgende verkiezingen halen? Bos kan beter Ruud Koole opvolgen, want hij lijkt me wel geschikt om partijvoorzitter te worden om die cultuuromslag verder door te voeren (alle complimenten voor zijn inbreng en leiderschap daarin). Kan dan eindelijk Jeltje lijsttrekker worden?
Graag niet al te inhoudelijk reageren op de voorstellen (zijn andere topics voor), maar discussieer over de positie van Bos en mogelijke alternatieven.
quote:Dat lijkt me in ieder geval nooit een taktische zet voor de PvdA.
Op zaterdag 19 juli 2003 18:00 schreef Sidekick het volgende:
Kan dan eindelijk Jeltje lijsttrekker worden?
quote:Ik hoop het niet, Bos vindt ik een goede, heldere eerste man, die goed overkomt maar inhoudelijk ook sterk is.
Op zaterdag 19 juli 2003 18:00 schreef Sidekick het volgende:Kan dan eindelijk Jeltje lijsttrekker worden?
Jeltje is goed als 2e/3e op de lijst maar niet als lijsttrekker.
Die plannen van hem vind ik, op het schaduwparlement na, allemaal erg slecht. Het wordt op deze manier nogal moeilijk om achter Bos te blijven staan. Maar, zijn plannen liggen wel in de lijn van de huidige trend onder grote delen van het parlement - er is heel veel animo voor districten- en tweepartijenstelsels, helaas, en er is zelfs al een soort van beweging in gang gezet om dit te realiseren. Er moet overigens idd wat veranderen aan de Nederlandse manier van democratie, maar dat terzijde. Dat de plannen van Bos zuigen wordt zo meer mijn probleem dan een algemeen probleem, omdat ze nu eenmaal breder gedeeld worden.
quote:Ik heb hem anders nog nooit een echt inhoudelijk antwoord ergens op horen geven. Hij legt andere mensen goed het vuur aan de schenen maar zelf gaf hij echt geen duidelijke antwoorden in de verkiezingstijd.
Op zaterdag 19 juli 2003 18:06 schreef ub40_bboy het volgende:[..]
Ik hoop het niet, Bos vindt ik een goede, heldere eerste man, die goed overkomt maar inhoudelijk ook sterk is.
Jeltje is goed als 2e/3e op de lijst maar niet als lijsttrekker.
quote:Ik wel. Je verward Bos met Balkenende, Balkenende die heeft nooit inhoudelijk gereageerd, alleen er omheen gedraaid met de meest ingewikkelde woorden.
Op zaterdag 19 juli 2003 18:15 schreef erikh het volgende:
Ik heb hem anders nog nooit een echt inhoudelijk antwoord ergens op horen geven. Hij legt andere mensen goed het vuur aan de schenen maar zelf gaf hij echt geen duidelijke antwoorden in de verkiezingstijd.
quote:Het districtenstelsel en tweepartijenstelsel zijn geen stemmentrekkers. Alleen is een halve districtenstelsel op zich niet zo verkeerd. Maar ik merk veel tegenstand binnen de PvdA tegen deze plannen.
Op zaterdag 19 juli 2003 18:08 schreef Meneer_Aart het volgende:
Hij blijft ongetwijfeld lijsttrekker. En gaat dik winnen met de volgende verkiezingen.Die plannen van hem vind ik, op het schaduwparlement na, allemaal erg slecht. Het wordt op deze manier nogal moeilijk om achter Bos te blijven staan. Maar, zijn plannen liggen wel in de lijn van de huidige trend onder grote delen van het parlement - er is heel veel animo voor districten- en tweepartijenstelsels, helaas, en er is zelfs al een soort van beweging in gang gezet om dit te realiseren. Er moet overigens idd wat veranderen aan de Nederlandse manier van democratie, maar dat terzijde. Dat de plannen van Bos zuigen wordt zo meer mijn probleem dan een algemeen probleem, omdat ze nu eenmaal breder gedeeld worden.
quote:Waarom niet? Dan krijg je iig geen gezeik dat iemand met een leuk koppie makkelijk kan winnen.
Op zaterdag 19 juli 2003 18:03 schreef Vibromass het volgende:[..]
Dat lijkt me in ieder geval nooit een taktische zet voor de PvdA.
quote:Bron? Link?
Op zaterdag 19 juli 2003 18:15 schreef erikh het volgende:[..]
Ik heb hem anders nog nooit een echt inhoudelijk antwoord ergens op horen geven. Hij legt andere mensen goed het vuur aan de schenen maar zelf gaf hij echt geen duidelijke antwoorden in de verkiezingstijd.
quote:Nee inderdaad
Op zaterdag 19 juli 2003 18:20 schreef Sidekick het volgende:
Waarom niet? Dan krijg je iig geen gezeik dat iemand met een leuk koppie makkelijk kan winnen.
want dan wordt er niet gewonnen
quote:LOL hier wou ik net een topic over openen
Op zaterdag 19 juli 2003 18:00 schreef Sidekick het volgende:
Bos heeft als leider van de PvdA veel stemmen teruggehaald en heeft goede initiatieven gelanceerd die de PvdA uit het slop haalde; de inbreng van de leden is verhoogd, en de partij wordt niet meer vanuit de partijtop geregeerd. Ook is de regeringsgeilheid ver te zoeken, maar er zijn enkele initiatieven waar Bos imho de plank misslaat:Populisme
[..]PvdA opheffen
[..]Tweepartijenstelsel
[..]Disctrictenstelsel
[..]Schaduwparlement
[..]Het laatste is op zich een goed plan, alleen totaal onrealistisch om te denken dat de doorsnee Nederlander goed wordt vertegenwoordigt.
Hij wordt ook steeds 'teruggefloten' door andere mensen in de PvdA, zoals een Klaas de Vries die fel tegen een districten- en tweepartijen-stelsel is.
Zal Bos de volgende verkiezingen halen? Bos kan beter Ruud Koole opvolgen, want hij lijkt me wel geschikt om partijvoorzitter te worden om die cultuuromslag verder door te voeren (alle complimenten voor zijn inbreng en leiderschap daarin). Kan dan eindelijk Jeltje lijsttrekker worden?
Graag niet al te inhoudelijk reageren op de voorstellen (zijn andere topics voor), maar discussieer over de positie van Bos en mogelijke alternatieven.
quote:En wat is je mening? Door wie moet hij worden opgevolgd?
Op zaterdag 19 juli 2003 18:26 schreef pberends het volgende:[..]
LOL hier wou ik net een topic over openen
of Wouter Bos zijn leiderschap wel behoudt en of door wie hij opgevolgd zou kunnen worden enz.
Tenzij het echt de spuigaten uitloopt, natuurlijk. Maar als we zo'n leiderschapscrisis à la het CDA krijgen is het met de PvdA.
quote:En dus waarschijnlijk voor een lange tijd het CDA in de regering.
Op zaterdag 19 juli 2003 18:28 schreef Meneer_Aart het volgende:
Tenzij het echt de spuigaten uitloopt, natuurlijk. Maar als we zo'n leiderschapscrisis à la het CDA krijgen is hetmet de PvdA.
quote:Neen. Deze periode zal in de toekomst gezien worden als the last blaze of glory van het CDA, waarna ze voor eeuwig in de vergetelheid zullen verzinken...
Op zaterdag 19 juli 2003 18:29 schreef Gil-galad het volgende:[..]
En dus waarschijnlijk voor een lange tijd het CDA in de regering.
quote:Wouter Bos moet minder z'n eigen gang gaan, en minder populistisch doen, en met minder kut-ideeën komen zoals een 2partijen stelsel. Houdt hij z'n standpunten daarbij dan moet ie optieven
Op zaterdag 19 juli 2003 18:27 schreef Sidekick het volgende:[..]
En wat is je mening? Door wie moet hij worden opgevolgd?
quote:Laten we het hopen...
Op zaterdag 19 juli 2003 18:31 schreef Meneer_Aart het volgende:
Neen. Deze periode zal in de toekomst gezien worden als the last blaze of glory van het CDA, waarna ze voor eeuwig in de vergetelheid zullen verzinken...
quote:Ik zal God danken voor dat
Op zaterdag 19 juli 2003 18:31 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Neen. Deze periode zal in de toekomst gezien worden als the last blaze of glory van het CDA, waarna ze voor eeuwig in de vergetelheid zullen verzinken...
* pberends snapt het succes van het achterlopende CDA nog steeds niet
quote:Ik wou dat ik je optimisme kon delen
quote:Balkenende kon ook goed om dingen heen draaien maar bos was verreweg de ergste hoor.
Op zaterdag 19 juli 2003 18:19 schreef ub40_bboy het volgende:[..]
Ik wel. Je verward Bos met Balkenende, Balkenende die heeft nooit inhoudelijk gereageerd, alleen er omheen gedraaid met de meest ingewikkelde woorden.
quote:Voorbeelden....
Op zaterdag 19 juli 2003 19:08 schreef erikh het volgende:
Balkenende kon ook goed om dingen heen draaien maar bos was verreweg de ergste hoor.
Als Wouter Bos gevraagd wordt: is Nederland vol? zegt hij Nee.
Als Balkenende gevraagd wordt: is Nederland vol? zegt hij blablaablaabblaabla (op een zogenaamd intellectuele manier)
[Dit bericht is gewijzigd door ub40_bboy op 19-07-2003 19:16]
quote:Zalm zei tenminste nee
Op zaterdag 19 juli 2003 19:09 schreef ub40_bboy het volgende:[..]
Voorbeelden....
Als Wouter Bos gevraagd wordt: is Nederland vol? zegt hij Nee.
Als Balkenende gevraagd wordt: is Nederland vol? zegt hij blablaablaabblaabla (op een zogenaamd intellectuele stijl)
quote:Hij zei ja. Maar dan vind ik het gek dat hij nog politieke vluchtelingen toelaat.
Op zaterdag 19 juli 2003 19:14 schreef pberends het volgende:
Zalm zei tenminste nee
quote:lol sorry, ik bedoelde natuurlijk ja
Op zaterdag 19 juli 2003 19:17 schreef ub40_bboy het volgende:[..]
Hij zei ja. Maar dan vind ik het gek dat hij nog politieke vluchtelingen toelaat.
quote:idd.. we wachten op de eerste lijken uit Irak die ongetwijfeld met veel eerbetoon worden ontvangen door JP....
quote:ja hoeveel militairen zijn er eigenlijk al?
Op zaterdag 19 juli 2003 19:55 schreef Koos Voos het volgende:[..]
idd.. we wachten op de eerste lijken uit Irak die ongetwijfeld met veel eerbetoon worden ontvangen door JP....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |