quote:Sommige fractieleden zien het al aankomen denk ik en proberen uit alle macht nog te keren dat D66 heel makkelijk aan de kant wordt geschoven. Dat gevoe krijg ik wel. Ook als je ziet hoe de regering is onstaan met onderhandelingen met CU en SGP, weet je gewoon dat CDA en VVD lekker samen willen regeren. Maar op het eind toch wat goedmakertjes.
D66: niet tornen aan extra geld voor onderwijsDEN HAAG - De D66-fractie in de Tweede Kamer vindt dat het extra geld voor bijvoorbeeld onderwijs, dat in het regeerakkoord is toegezegd, er ook moeten komen. De 2,5 tot 3 miljard euro die minister Zalm (Financiën) wil bezuinigen, moet elders vandaan komen.
D66-kamerlid Bakker zegt dat in een reactie op uitlatingen van Zalm in een vraaggesprek met NRC Handelsblad. De VVD-minister stelt daarin dat het beloofde geld voor onder meer onderwijs, niet kunnen worden gegarandeerd nu het kabinet opnieuw fors moet bezuinigen. Ook in een brief die Zalm vorige week aan zijn collega-bewindslieden heeft gestuurd, zinspeelde hij al op uitstel van de intensiveringen.
Fracties praten mee
Bakker ziet de uitspraken van Zalm ,,niet als een aankondiging dat de investeringen er niet komen''. ,,Het niet doorgaan hiervan zou bij ons heel moeilijk liggen. Maar ik heb niet het gevoel dat ik tegenover Zalm sta. Ook ik ben tegen een hoger financieringstekort. Ik voel de verantwoordelijkheid mee om te zorgen dat die bezuinigingen er ook komen. Dat kan ook zonder het extra geld aan te tasten.''
Volgens Bakker is in de coalitie van CDA, VVD en D66 afgesproken dat de fracties mogen meepraten over de nieuwe bezuinigingen, nu zo kort na het sluiten van het regeerakkoord alweer financiële ingrepen nodig blijken.
In het regeerakkoord is al voor een bedrag van ruim 13 miljard euro aan bezuinigingen afgesproken. Op aandrang van D66 werd ook een bedrag van 700 miljoen aan extra geld voor onderwijs opgenomen. Daarvan zou volgend jaar 200 miljoen beschikbaar komen.
ANP
En hier is weer een voorbode dat D66 alleen een meerderheid moet geven. Ik verwacht een aantal keer de termen "landsbelang" en "loyaliteit" uit de mond van CDA en VVD.
Is het terecht dat D66 (vermoedelijk) aan de kant wordt geschoven vanwege het kleine aantal zetels?
maar eh sidekick zijn 2 D66 topics op 1 avond niet wat veel vna het goede?
quote:Weet iemand of die 13 miljard en 700 miljoen per jaar is of dit hele kabinet?
In het regeerakkoord is al voor een bedrag van ruim 13 miljard euro aan bezuinigingen afgesproken. Op aandrang van D66 werd ook een bedrag van 700 miljoen aan extra geld voor onderwijs opgenomen. Daarvan zou volgend jaar 200 miljoen beschikbaar komen.
quote:Daar heb je wel gelijk in. Wat dat betrefd hebben ze gewoon erg goed werk gedaan tijdens Paars. Zo als heel paars 1 het goede kabinet op de juiste plaats was.
Op dinsdag 8 juli 2003 23:31 schreef LuQas het volgende:
Een topic-open-offensief!
ontopic: Het is en blijft een feit dat we zonder D66 niet zoiets als een homohuwelijk gehad hadden.
Als de extra uitgaven er niet komen moeten ze eruit stappen. Dat is nog de enige invloed die D66 heeft.
quote:
Op dinsdag 8 juli 2003 23:41 schreef speknek het volgende:
Geen. Ze hebben dat incapabele secreet Maria v.d. Hoeven op Onderwijs laten komen.
quote:Dat is niet waar, in paars 2 was D66 niet nodig voor een meerderheid binnen het kabinet, dat zijn ze nu wel.
Op dinsdag 8 juli 2003 23:19 schreef du_ke het volgende:
D66 heeft nog minder macht dan in paars 2 en dat lijkt mij wel wat zeggen.maar eh sidekick zijn 2 D66 topics op 1 avond niet wat veel vna het goede?
Niet dat het in praktijk veel zal voorstellen, want CDA/VVD kunnen wel steun krijgen van CU/SGP voor een hoop zaken.
quote:geen idee, maar volgens mij heeft het met dit D66 heeft te weinig stemmen! te maken
Wat is de invloed van D66 nog?
Wat mij betreft gaan ze ergens anders op bezuinigen...
Dittrich wil deelname JSF staken
BAS SOETENHORST
DEN HAAG - Het kabinet moet afzien van de deelname aan de Joint Strike Fighter (JSF), om te voorkomen dat de beoogde extra uitgaven aan met name onderwijs worden geschrapt. Met dat voorstel zet D66-fractievoorzitter Boris Dittrich de besprekingen binnen de coalitie over de financiële tegenvallers onder grote politieke druk.
''We hebben ons in de verkiezingscampagne en de formatie niet voor niets hard gemaakt voor extra investeringen in het onderwijs en de kenniseconomie,'' aldus Dittrich. ''Uiteindelijk komt dat ten goede aan de Nederlandse economie, dus heeft het een grote toegevoegde waarde. Ik kan me voorstellen dat CDA en VVD weinig voelen voor het schrappen van de JSF. Maar de meerwaarde van Nederlandse deelname daaraan is in onze ogen tamelijk gering, zeker nu uit een rapport van het Pentagon blijkt dat het Nederlandse bedrijfsleven er nauwelijks orders aan overhoudt.''
Door uit het JSF-project te stappen, worden volgens de D66-leider op jaarbasis 'tientallen miljoenen euro's' bespaard. ''Dat is lang niet voldoende om de 2,5 à drie miljard te vinden die extra bezuinigd moet worden. Maar het is een beginnetje en ik denk creatief mee met minister Zalm.''
Dittrichs voorstel is een reactie op een interview van minister van Financiën, Gerrit Zalm (VVD), gisteren in NRC Handelsblad. Daarin stelt hij de afspraken uit het regeerakkoord ter discussie om volgend jaar ruim 1,5 miljard extra te besteden aan zorg, onderwijs, veiligheid en verkeer.
Vanwege nieuwe tegenvallers moet het kabinet op zoek naar bezuinigingen, bovenop de al afgesproken ruim dertien miljard. Op die manier moet worden voorkomen dat het begrotingstekort in de richting van de drie procent gaat. Als het tekort verder oploopt, krijgt Nederland een boete van de Europese Commissie.
Volgens Zalm kunnen door de recente tegenvallers, die vooral samenhangen met de lagere economische groei, de beoogde extra uitgaven 'niet worden gegarandeerd'.
De deelname aan de JSF is een politiek omstreden kwestie, die het tweede kabinet-Kok lange tijd verdeeld hield. CDA en VVD zijn voorstanders en achten het onbestaanbaar dat Nederland in dit late stadium er nog uit stapt. Het zou, menen beide partijen, Nederland een onbetrouwbare partner maken in de ogen van de Amerikanen, die het project leiden.
In totaal doet Nederland voor achthonderd miljoen mee aan de ontwikkeling van de JSF, een hypermodern jachtvliegtuig. De verwachting was dat het Nederlandse bedrijfsleven grote orders in de wacht zou slepen door de deelname. Tot nu toe is niet meer dan honderd miljoen aan opdrachten binnen gehaald.
[Dit bericht is gewijzigd door Hermelien op 09-07-2003 12:46]
quote:Idd. Volgens mij spelen ze ook "good cop, bad cop". D66 mag nu ff wat puntjes scoren bij *het volk*, maar dan komt de VVD wel weer met de broekriem aanhalen en laat D66 zich weer monddood maken.
Op woensdag 9 juli 2003 12:46 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Och, Dittrich roept wel vaker dingen voor publieke consumptie. Op 22 januari jl bijvoorbeeld.. In Dittrich zie ik nou niet echt een betrouwbare roeper..
Ook bij het CDA is dat het geval; mooie woorden over normen en waarden, maar dan toch weer het harde beleid uitvoeren wat er niets mee te maken heeft.
quote:Niemand?
Op dinsdag 8 juli 2003 23:34 schreef pberends het volgende:[..]
Weet iemand of die 13 miljard en 700 miljoen per jaar is of dit hele kabinet?
quote:over 4 jaar uitgesmeerd. Komend jaar wordt er volgens mij 200 miljoen in Onderwijs gestopt, ik ben dat op FOK! tegengekomen dacht ik.
Op woensdag 9 juli 2003 15:27 schreef pberends het volgende:[..]
Niemand?
quote:Ja, die 13 miljard zal wel over het hele kabinet zijn ja... maar ik neem toch aan dat die miljoenen anders verdeeld worden, bijvoorbeeld:
Op woensdag 9 juli 2003 15:30 schreef Sidekick het volgende:[..]
over 4 jaar uitgesmeerd. Komend jaar wordt er volgens mij 200 miljoen in Onderwijs gestopt, ik ben dat op FOK! tegengekomen dacht ik.
code:of heb ik het mis?Jaar1 200 miljoen
Jaar2 400 miljoen (bv)
Jaar3 600 miljoen (bv)
Jaar4 700 miljoen
quote:Wat bedoel je precies? Je voorbeeld kan goed kloppen.
Op woensdag 9 juli 2003 15:32 schreef pberends het volgende:[..]
Ja, die 13 miljard zal wel over het hele kabinet zijn ja... maar ik neem toch aan dat die miljoenen anders verdeeld worden, bijvoorbeeld:
code:of heb ik het mis?Jaar1 200 miljoen
Jaar2 400 miljoen (bv)
Jaar3 600 miljoen (bv)
Jaar4 700 miljoen
Ze houden een kabinet in stand waar een meerderheid van Nederland niet op zit te wachten
Hun invloed in de coalitie is absoluut nul. Ze mogen er bij zitten, horen de VVD-CDA plannen als eerste en daar blijft het bij.
quote:of die 200 miljoen uit het potje van 700 miljoen komt, of dat er exclusief 700 miljoen in 2007 extra naar het onderwijs gaat tegenover het vorige beleid.
Op woensdag 9 juli 2003 15:35 schreef Sidekick het volgende:[..]
Wat bedoel je precies? Je voorbeeld kan goed kloppen.
quote:Ik denk dat hij bedoelt dat er niet per jaar ~200 miljoen wordt ingestoken (totaal 700 miljoen, klopt niet helemaal natuurlijk
Op woensdag 9 juli 2003 15:35 schreef Sidekick het volgende:[..]
Wat bedoel je precies? Je voorbeeld kan goed kloppen.
Maar volgens mij is het echt 700 miljoen in totaal.
quote:Oh zo. Ja, die 200 miljoen komt uit het potje van 700 miljoen.
Op woensdag 9 juli 2003 15:38 schreef pberends het volgende:[..]
of die 200 miljoen uit het potje van 700 miljoen komt, of dat er exclusief 700 miljoen in 2007 extra naar het onderwijs gaat tegenover het vorige beleid.
terwijl de onderwijsuitgaven met 1% van het BNP omhoog moet (4 miljard) om op gemiddeld Europees niveau te komen en hun komen aanzetten met 175 miljoen alsof het iets voorstelt het had 20 keer hoger moeten zijn
maar het zal wel aan mij liggen neem ik aan
quote:Daarom dit topic ook; D66 heeft geen invloed, alleen maar een goedmakertje bij de formatie, en zelfs dat dreigt Zalm te "stelen".
Op woensdag 9 juli 2003 15:46 schreef pberends het volgende:
Ja leuk, dit is dus 3,5 keer minder dan ik dachtterwijl de onderwijsuitgaven met 1% van het BNP omhoog moet (4 miljard) om op gemiddeld Europees niveau te komen en hun komen aanzetten met 175 miljoen alsof het iets voorstelt
het had 20 keer hoger moeten zijn
maar het zal wel aan mij liggen neem ik aan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |