abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11347951
Er is momenteel een wildgroei aan het ontstaan aan zeil - topics.

Vandaar dit centraal zeil - topic.

dinsdag 24 juni 2003 @ 17:30:18 #2
44159 Viviann
ik ben vivian
pi_11348096
waar kan je van dat plastikken zeil halen want ik ga kamperen met 3 vriendinnen
im a super-girl
  dinsdag 24 juni 2003 @ 17:34:31 #3
27951 Leonardo1504
[b]dit is vet![/b]
pi_11348173
quote:
Op dinsdag 24 juni 2003 17:30 schreef Viviann het volgende:
waar kan je van dat plastikken zeil halen want ik ga kamperen met 3 vriendinnen
  dinsdag 24 juni 2003 @ 17:37:31 #4
44959 Spaceman_Spiff
Erg vaag vandaag
pi_11348230
quote:
Op dinsdag 24 juni 2003 17:18 schreef hornage het volgende:
Wie kan mij uitleggen hoe het komt dat ruime wind zeilen sneller is dan voor de wind varen? Als ik voor de wind vaar, dan vang ik toch alle wind direct in het verlengde van de boot?????
Vorige topic was gesloten, moest hier verder gaan.

Het is lastig uit te leggen zonder plaatjes en vector tekeningen mar zal een poging wagen.

Stel je stelt je koers in op halve wind. Zoals je weet en begrijpt zal de boot gaan varen. Doordat de boot vaart, 'maakt de boot ook zelf wind'. Deze wind die komt recht van voren en is gelijk aan de snelheid van de boot. (Stel het is windstil en je vaart 5 knopen, dan voel je 5 knopen wind in je gezicht.)

Deze wind kan je optellen bij de werkelijke wind, waarbij je een schijnbare wind krijgt die kwa richting iets meer van voren komt en iets harder waait.

Dit effect heb je bij ruimere koersen ook. Afhankelijk van de boot (ontwerp) kan het dus gunstiger zijn om niet recht voor de wind te varen, maar iets op te koersen.

pi_11348377
M'n eigen topic is dichtgegooid, daarom hier verder .

Zoals bijna elk jaar ga ik deze zomer een weekje in een valkje zeilen. Ik zou graag eens een keer met trapeze willen zeilen, mits het weer dat toelaat. Maar ik zit met een aantal vragen:

1. Wat voor trapezelijnen gebruik je hiervoor?
2. Waar en hoe bevestig je deze?
3. Kan ik mijn windsurf-trapeze hiervoor gebruiken?

Voor de duidelijkheid: Ik weet ook wel dat het niet echt te doen gebruikelijk is een trapeze in een Valk te hangen. Het is dan ook niet voor de sport, maar meer voor de gein, gewoon om een keertje uit te proberen.

dinsdag 24 juni 2003 @ 17:53:20 #6
13328 SirPsycho
No, I expect you to die
pi_11348548
quote:
Op dinsdag 24 juni 2003 17:37 schreef Spaceman_Spiff het volgende:

[..]

Vorige topic was gesloten, moest hier verder gaan.

Het is lastig uit te leggen zonder plaatjes en vector tekeningen mar zal een poging wagen.

Stel je stelt je koers in op halve wind. Zoals je weet en begrijpt zal de boot gaan varen. Doordat de boot vaart, 'maakt de boot ook zelf wind'. Deze wind die komt recht van voren en is gelijk aan de snelheid van de boot. (Stel het is windstil en je vaart 5 knopen, dan voel je 5 knopen wind in je gezicht.)

Deze wind kan je optellen bij de werkelijke wind, waarbij je een schijnbare wind krijgt die kwa richting iets meer van voren komt en iets harder waait.

Dit effect heb je bij ruimere koersen ook. Afhankelijk van de boot (ontwerp) kan het dus gunstiger zijn om niet recht voor de wind te varen, maar iets op te koersen.

+ dat de zeilen bij voor de wind wind krijgen maar niet in het effectiefste stukje van het zeil en je heb golven die je goed kan gebruiken
  woensdag 25 juni 2003 @ 10:49:01 #7
50241 wokje
Oosters Roerbakpannetje
pi_11363100
Wat een prutstopic is dit zeg. Allemaal losse topicjes door mekaar...
Your best friend is you, I'm my best friend too
I share the same views and hardly ever argue
  woensdag 25 juni 2003 @ 15:49:07 #8
27951 Leonardo1504
[b]dit is vet![/b]
pi_11369867
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 10:49 schreef wokje het volgende:
Wat een prutstopic is dit zeg. Allemaal losse topicjes door mekaar...
Helemaal mee eens. Behalve dat het over zeilen gaat is er niet echt een centraal onderwerp. Het is niet bijv. het "Matig Grote Wat Voor Zeilboten Heb Jij Allemaal Op Gevaren"-topic. Dat zou nog wel centraal kunnen.
  woensdag 25 juni 2003 @ 16:57:18 #9
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_11371428
quote:
Op dinsdag 24 juni 2003 17:45 schreef Tropos het volgende:

Zoals bijna elk jaar ga ik deze zomer een weekje in een valkje zeilen. Ik zou graag eens een keer met trapeze willen zeilen, mits het weer dat toelaat. Maar ik zit met een aantal vragen:

Voor de duidelijkheid: Ik weet ook wel dat het niet echt te doen gebruikelijk is een trapeze in een Valk te hangen. Het is dan ook niet voor de sport, maar meer voor de gein, gewoon om een keertje uit te proberen.

1. Als die Valk een Dirk heeft (om de giek omhoog te houden), kan je die gebruiken. Wat voor een soort lijn maakt niet zo heel veel uit, als ie jouw gewicht maar aan kan!
2. Zoek een vast punt op de mast, het liefst zo hoog mogelijk.
3. Kan je proberen als het een zit/heup trapeze is. Maar let op: als je echt buiten hangt (dus met je voeten op het angboord staat), dan zal de hoek anders zijn dan bij surfen. Je hebt dus kans dat de lijn er veel sneller uit gaat
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_11376394
Ok, bedankt voor de reactie.

Het centrale-zeil-topic-idee vind ik ook niet bijster briljant.

donderdag 26 juni 2003 @ 16:34:54 #11
21865 WaVe
WaVe detected
pi_11393624
quote:
Op dinsdag 24 juni 2003 17:45 schreef Tropos het volgende:

Nou, voor een valk hoef je (tenzij je echt fanatiek wedstrijd vaart) echt niet in trapeze te gaan staan hoor! Maar dat betekent natuurlijk niet dat je het niet hoeft te doen, het kan best leuk zijn . Het beste kun je gewoon de kraanlijn gebruiken, die zit al mooi bovenaan in de mast en is sterk genoeg. Je kunt er bijvoorbeeld zo'n rond stootboeitje eraan vast maken en daarin gaan zitten. Als je je surftrapezezooi wilt gebruiken; wees creatief
pi_11403945
De kraanlijn inderdaad, goede tip.
  maandag 30 juni 2003 @ 14:58:09 #13
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_11464158
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 00:18 schreef Tropos het volgende:
De kraanlijn inderdaad, goede tip.
Wat is het verschil tussen een kraanlijn en een dirk?
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  woensdag 2 juli 2003 @ 14:44:08 #14
21865 WaVe
WaVe detected
pi_11510597
quote:
Op maandag 30 juni 2003 14:58 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Wat is het verschil tussen een kraanlijn en een dirk?

De letters? Kraanlijn = dirk. Misschien dat dirk een oudere naam voor een kraanlijn is (op platbodems noem je het een dirk, geloof ik..)
  zaterdag 26 juli 2003 @ 11:15:16 #15
32307 Cactus
Licht prikkelend
pi_12027925
Bij m'n zeilschool maakte een instructeur een tuigje door een x-aantal zeilbandjes creatief aan elkaar te knopen. Vervolgens idd vastgemaakt aan de kraanlijn .. et voila een trapeze.
Soms scherp doch altijd licht prikkelend ...
  maandag 28 juli 2003 @ 11:37:34 #16
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_12063446
Ik heb nu CWO-2 en ik zou graag op willen voor mijn 3, maar het probleem is dus dat ik compleet geen idee heb waar ik dit kan doen. Ik heb geen ervaringen oid met zeilscholen en zou niet weten welke ik moet nemen. Ik zou het liefst deze zomer nog (eventueel herfstvakantie) voor een week intern naar een zeilschool gaan (evt ook een zeilkamp oid). Weet iemand hier goede adressen voor die ook niet al te duur zijn? Alvast bedankt!
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  maandag 28 juli 2003 @ 11:38:33 #17
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_12063464
In een ander topic werd mij aangeboden: www.vossenhol.nl , maar deze zit reeds vol voor dit seizoen. Nog andere ideeen?
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  dinsdag 29 juli 2003 @ 11:42:26 #18
59907 Deavelin
Verliefd......!!!
pi_12087359
quote:
Op maandag 28 juli 2003 11:37 schreef Euc- het volgende:
Ik heb nu CWO-2 en ik zou graag op willen voor mijn 3, maar het probleem is dus dat ik compleet geen idee heb waar ik dit kan doen. Ik heb geen ervaringen oid met zeilscholen en zou niet weten welke ik moet nemen. Ik zou het liefst deze zomer nog (eventueel herfstvakantie) voor een week intern naar een zeilschool gaan (evt ook een zeilkamp oid). Weet iemand hier goede adressen voor die ook niet al te duur zijn? Alvast bedankt!
Ik weet niet hoe oud je bent maar anders kun je misschien meegaan met vinea (zeilkamp) daar leer je veel en is ook nog errug gezellig.
(voor wat heb je je CWO2 eigenlijk?)

[Dit bericht is gewijzigd door Deavelin op 29-07-2003 11:48]

dinsdag 29 juli 2003 @ 22:16:33 #19
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_12101365
Ik vind vinea toch redelijk duur (¤325,=), daarbij zitten ze al vol dacht ik. Ik heb CWO-2 voor de Kielboot (Op Zeilschool Nederland gehaald, van scouting uit, maar dit zit óók al vol voor deze zomer )
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  dinsdag 29 juli 2003 @ 22:46:55 #20
59907 Deavelin
Verliefd......!!!
pi_12102193
Het is idd duur, maar het is echt heel gaaf. Ik ben al 4 keer meegeweest en ik ga volgend jaar weer ik hoop dat ik dan CWO3 haal en dan ga ik voor mijn instructeursopleiding.. Maar goed, het is nog wel beschikbaar hoor.... ook nog voor volgende week als je snel wilt
pi_12420864
Ik ben destijds in een keer voor CWO-3 gegaan en gehaald bij zeilschool de Veenhoop vlakbij Drachten. Een goede zeilschool met erg bekwame instructeurs (allemaal instructeuropleiding + CWO-4). Het is verder ook wel gezellig maar er wordt ook wel fanatiek les gegeven, dus het is niet alleen maar bier hijsen enzo (iets wat je van zo'n Vinea-kamp niet kunt zeggen).
  zondag 7 september 2003 @ 20:35:53 #22
32307 Cactus
Licht prikkelend
pi_13009100
Hmm ben maar niet verder gegaan met m'n CWO's (na CWO 1,9 te hebben gehaald) ... weet de basis en heb inmiddels zelf wel de nodige ervaring opgedaan door veel te zeilen.

(en zeilles is toch niet goedkoop, als ik daar een week langer zelf een bootje door kan huren ....)

Soms scherp doch altijd licht prikkelend ...
  zondag 12 oktober 2003 @ 22:12:10 #23
27951 Leonardo1504
[b]dit is vet![/b]
pi_13836771
Volgend jaar ga ik een wedstrijd varen in de Solent (Portsmouth) op een Sunfast 37, voor mij een nieuwe boot. Zijn er Fok!kers die deze boot wel eens gevaren hebben? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen? Tips over de Solent zijn ook van harte welkom!

Het gaat dus om deze boot:

Jammer dat kennelijk alles over zeilen in een centraal topic moet. Je kan zelfs in de topiclist (titel) niet meer zien waar het topic nou eigenlijk over gaat. Zeilen is een heel breed en divers onderwerp, m.i. veel te breed om alles maar in 1 topic te duwen.

pi_13850445
quote:
Op zondag 12 oktober 2003 22:12 schreef Leonardo1504 het volgende:
Volgend jaar ga ik een wedstrijd varen in de Solent (Portsmouth) op een Sunfast 37, voor mij een nieuwe boot. Zijn er Fok!kers die deze boot wel eens gevaren hebben? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen? Tips over de Solent zijn ook van harte welkom!

Het gaat dus om deze boot:

[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]

Jammer dat kennelijk alles over zeilen in een centraal topic moet. Je kan zelfs in de topiclist (titel) niet meer zien waar het topic nou eigenlijk over gaat. Zeilen is een heel breed en divers onderwerp, m.i. veel te breed om alles maar in 1 topic te duwen.

Best een goede wedstrijdboot, alleen wat meer ``comfortbak`` (ahum) dan z´n voorganger, de 36 (waarop ik overigens regelmatig wedstrijden zeil). Met deze 36 hebben we al een aantal keren tegen een 37 gevaren, en altijd gewonnen. Overigens, er valt nog genoeg te genieten, maar de 37 is duidelijk tam gemaakt. Dit omdat er ook een Odyssee- versie (de echte toer-uitvoering) van dezelfde romp is, terwijl de 36 een eigen ontwerp was.

Voor de solent kan ik slechts 1 tip geven: Neem een local aan boord, anders win je daar niet.

maandag 13 oktober 2003 @ 15:28:39 #25
27951 Leonardo1504
[b]dit is vet![/b]
pi_13851418
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 14:57 schreef -Carioca- het volgende:

[..]

Best een goede wedstrijdboot, alleen wat meer ``comfortbak`` (ahum) dan z´n voorganger, de 36 (waarop ik overigens regelmatig wedstrijden zeil). Met deze 36 hebben we al een aantal keren tegen een 37 gevaren, en altijd gewonnen. Overigens, er valt nog genoeg te genieten, maar de 37 is duidelijk tam gemaakt. Dit omdat er ook een Odyssee- versie (de echte toer-uitvoering) van dezelfde romp is, terwijl de 36 een eigen ontwerp was.

Voor de solent kan ik slechts 1 tip geven: Neem een local aan boord, anders win je daar niet.

Ok bedankt voor de info, maar dat niet winnen zonder local, is dat vanwege de stromingen?
pi_13886093
Inderdaad. De solent is een leuk vaarwater, maar je moet precies weten, als je wat wilt wilt maken in die wedstrijd, waar het, wanneer in het tij, in welke richting stroomt, of je ergens een neer hebt tegen de kant of onder een bank of iets dergelijks en hoe ver je kan doorzetten buiten de geul, waar meestal wind zit en waar niet enzo.... Het is echt leuk, maar plaatselijke kennis is daar onmisbaar, stroomatlassen ed zijn vaak niet gedetaiieerd genoeg.
  woensdag 15 oktober 2003 @ 08:23:23 #27
27951 Leonardo1504
[b]dit is vet![/b]
pi_13891197
Ik heb deze maar eens in huis gehaald om te beginnen: The Solent Cruising Companion. Ik denk niet dat het het laatste boek is voor ik naar Engeland ga. Hoe is het weer daar trouwens eind april/begin mei ??
  vrijdag 17 oktober 2003 @ 12:17:39 #28
61987 Graveland
Howdo Jiggaboo?
pi_13941196
Heeft iemand hier wat gehoord over de Beurtveer race?
Workum-Amsterdam en terug, ik heb zelf (via school een plaats bemachtigd) meegevaren, op de Ontdekking (zeiltjalk), ging niet echt geweldig, maar was ERG leuk om te doen, volgend jaar wil ik weer mee!
Went through grandpa's garbage, to see what I could find, I find a bunch of goodies, from 1945!
See all those items, from the good old days.. His metals in his hand, and his uniform so brave!
pi_14007823
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 08:23 schreef Leonardo1504 het volgende:
Ik heb deze maar eens in huis gehaald om te beginnen: The Solent Cruising Companion. Ik denk niet dat het het laatste boek is voor ik naar Engeland ga. Hoe is het weer daar trouwens eind april/begin mei ??
Boek ziet er wel goed uit, ken het verder niet. Wat het weer betreft, kan ik je ook niet verder helpen, aangezien ik daar alleen hoogzomer ben geweest. Maar ik denk wel dat het weer niet al te veel verschilt met Nederlandse weer van eind april/begin mei (ofwel wind tussen 0 en 9, uit alle richtingen komend, en een temperatuur tussen 8 en 28 graden- Het lijkt het weer van Piet Paulusma wel ) Maar ff serieus, je kan dus vanalles verwachten lijkt me, mooi en niet mooi.
  dinsdag 21 oktober 2003 @ 13:50:08 #30
18008 hornage
FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
pi_14030306
quote:
Ik weet niet of je nog steeds geinteresseerd bent in het halen van je CWO 3, maar als je instrcuteur wilt worden bij de Ttwirre in Eernewoude kan je die gratis halen. Zij betalen altijd je training. Dat doen de meesten niet! voor website: www.detwirre.nl
Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
pi_14308631
quote:
Goed adres (spreek uit ervaring): Internationale Zeil- en Surfschool De Lauwer. www.delauwer.nl
Deze zeilschool biedt voor de verschillende disciplines (zwaardboot, kielboot etc.) zeilkampen aan, en het schijnt niet echt (relatief dan) duur te zijn.

Voor een volledig overzicht en zoekmogelijkheden voor goeie (en daarmee bedoel ik CWO-gecertificeerde) zeilscholen kun je kijken op http://www.cwo.nl

Groeten,

Cerberos, die niet helemaal objectief is, omdat ie instructeur is op de bovenstaande zeilschool
Voor vragen mag je altijd contact opnemen via ICQ

I want to know God's thoughts... the rest are details - Albert Einstein
pi_14945548
Poging het centrale zeilen topic weer wat meer leven in te blazen
quote:
Zeilen: Valencia gastheer America's Cup 2007

Gepubliceerd op woensdag 26 november 2003

GENEVE (ANP) - Valencia is in 2007 gastheer van de America's Cup. De organisatie van de prestigieuze zeilrace heeft dit woensdag bekendgemaakt. De Spaanse stad kreeg de voorkeur boven het Portugese Cascais, het Franse Marseille en het Italiaanse Napels.

Met Alinghi won dit jaar voor het eerst in de 152-jarige geschiedenis met een Europees team de America's Cup. Aan boord zaten twee Nederlanders: Pieter van Nieuwenhuyzen en Peter van Niekerk.

Bron
quote:
Valencia, een uitdaging voor ontwerpers en wedstrijdleiders
26 november, 2003

Met de bekendmaking van Valencia als plaats waar de volgende Americas Cup finale wordt gehouden komt er een einde aan maandenlange speculaties. Al eerder werd bekend dat de wedstrijdserie in 2007 wordt gehouden maar een begin- of einddatum zijn nog niet genoemd. Het lijkt echter betrekkelijk risicoloos om daarover te speculeren.

Bij een gelijk aantal deelnemers als tijdens de laatste races in Auckland, zitten er tussen de eerste voorronde en de finale bijna 5 maanden. Waarschijnlijk zal de strijd om de Louis Vuitton Cup, die de uitdager moet opleveren, niet veel later dan mei beginnen. Alleen dan kan de finale eind september of begin oktober worden gezeild.

Na de sterk wisselende condities in Nieuw Zeeland, lijkt Valencia beslist geen fundamentele keuze voor meer wind. Uit de langjarige statistieken blijkt wel dat de condities tijdens de wedstrijdreeks behoorlijk kunnen variëren.

In mei komt de wind voornamelijk uit richtingen tussen noord en oost. De gemiddelde windsnelheid varieert in die maand rond 8 knopen. Gemiddeld drie dagen zijn volkomen windstil.

In juni, de maand waarin nog de meeste boten in de strijd zijn, neemt de kans op uitgestelde wedstrijden sterk toe. Meer dan 10 dagen staat er te weinig wind om de zeilen te hijsen. De gemiddelde windsnelheid neemt af tot minder dan 7 knopen.

Juni is ook de maand dat het Spaanse vasteland zal opwarmen. Naarmate de dagen verstrijken zullen zeewind en andere kusteffecten meer invloed krijgen. Versterkt door de heersende oostelijke stroming kan de wind dan lokaal oplopen tot 15 knopen.

Juli laat een zelfde beeld zien, waarbij de kans op windstilte afneemt tot zon 5 dagen per maand. De gemiddelde wind, nog steeds meestal uit het oosten, neemt toe tot 9 knopen.

Die tendens zet zich voort gedurende augustus. De wind is dan bijna 10 knopen gemiddeld met de neiging meer uit het zuidoosten te gaan waaien. Hoewel het vasteland dan op zijn heetst is, kan de veranderende windrichting het land/zee effect enigszins tempereren. Het is dan nog maar op anderhalve dag helemaal windstil.

Met de finales voor de deur neemt de wind in september verder toe tot ruim 11 knopen met een voorkeur voor het noordoosten.

Aan te nemen valt dat ook de organisatie naar de statistieken zal kijken en er voor zorgt dat de finale voor half oktober is gezeild. Als dat niet het geval is, moeten de finalisten rekenen op gemiddeld 17 knopen wind uit het noordwesten.

Als de statistieken gelijk krijgen, vormt de komende wedstrijdreeks niet alleen een uitdaging voor de deelnemende teams maar ook voor ontwerpers en organisators.

Ruud Kattenberg

Bron

En, wat vinden we hiervan? Ik had in eerste instantie gedacht dat het Lissabon zou worden, wegens de kans op meer wind. Is Valencia verstandig?

zaterdag 17 januari 2004 @ 10:46:35 #33
74637 ragnar
KoopEenBoot.com
pi_16336547
Ik ben nieuw op Fok!Forum, maar klopt het dat dit het enige deel over zeilen is? Zo ja:
---------------------------------------------------------------------------------------------------
www.KoopEenBoot.com, een beginnende botenverkoopsite zoekt boten om op zijn site te hebben. Daarom hebben wij een speciale actie: De eerste drie aanbieders van hun boot op het gastenboek van KoopEenBoot.com (koopeenboot.write2me.nl) krijgen namelijk helemaal gratis een plek op de site. (waarom dit via het gastenboek moet?! Omdat dan iedereen kan zien dat de actie eerlijk verloopt). Op KoopEenBoot.com krijg je onder andere een eigen foto galerij en een paar eigen pagina's over je boot. Er staan nu al 2 boten op KoopEenBoot.com!
www.koopeenboot.com
pi_16336931
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 10:46 schreef ragnar het volgende:
Ik ben nieuw op Fok!Forum, maar klopt het dat dit het enige deel over zeilen is? Zo ja:
---------------------------------------------------------------------------------------------------
www.KoopEenBoot.com, een beginnende botenverkoopsite zoekt boten om op zijn site te hebben. Daarom hebben wij een speciale actie: De eerste drie aanbieders van hun boot op het gastenboek van KoopEenBoot.com (koopeenboot.write2me.nl) krijgen namelijk helemaal gratis een plek op de site. (waarom dit via het gastenboek moet?! Omdat dan iedereen kan zien dat de actie eerlijk verloopt). Op KoopEenBoot.com krijg je onder andere een eigen foto galerij en een paar eigen pagina's over je boot. Er staan nu al 2 boten op KoopEenBoot.com!
Spam
pi_16336943
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 10:46 schreef ragnar het volgende:
SPAM
Je andere topic is GVD net gesloten lamlul!
'The world is mine'
  zondag 18 januari 2004 @ 09:26:44 #36
74637 ragnar
KoopEenBoot.com
pi_16360632
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 11:19 schreef Twisted_TpaU het volgende:

[..]

Je andere topic is GVD net gesloten lamlul!

Heb je het nou tegen mij of tegen steijn?!
www.koopeenboot.com
pi_16369921
quote:
Op zondag 18 januari 2004 09:26 schreef ragnar het volgende:

[..]

Heb je het nou tegen mij of tegen steijn?!

steijn, die quote ik toch???
'The world is mine'
  dinsdag 20 januari 2004 @ 11:59:47 #38
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_16423129
Zow, wat een suf topic - net zo suf als zeilen in Nederland

Schopje: moeten we ons niet eens gaan voorbereiden op de Volvo Ocean Race? Heb er wat leuke geruchtjes over gehoord (twee Nederlandse inschrijvingen!), en natuurlijk het feit dat er een nieuw type schepen gebruikt gaat worden: de Volvo70's.

'Nuff said
  dinsdag 20 januari 2004 @ 12:01:02 #39
30919 mitt
Michael Corleone
pi_16423183
Ocean Race pas over 2 jaar?

wel jammer, want vind het altijd wel leuk om te volgen.

Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
  dinsdag 20 januari 2004 @ 12:03:58 #40
27698 Doffy
pi_16423283
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 12:01 schreef mitt het volgende:
Ocean Race pas over 2 jaar?

wel jammer, want vind het altijd wel leuk om te volgen.

November 2005, ja. Duurt nog effe, maar de lol vooraf is een belangrijk deel - altijd met zeilen, eigenlijk
'Nuff said
  dinsdag 20 januari 2004 @ 12:36:56 #41
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_16424174
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 11:59 schreef Doffy het volgende:

Schopje: moeten we ons niet eens gaan voorbereiden op de Volvo Ocean Race? Heb er wat leuke geruchtjes over gehoord (twee Nederlandse inschrijvingen!), en natuurlijk het feit dat er een nieuw type schepen gebruikt gaat worden: de Volvo70's.

[afbeelding]

Kun je iets meer vertellen over die nederlandse campagnes?

*benieuwd is!

"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
  dinsdag 20 januari 2004 @ 13:02:10 #42
27698 Doffy
pi_16424893
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 12:36 schreef Litman het volgende:
Kun je iets meer vertellen over die nederlandse campagnes?

*benieuwd is!

Ik weet er ook niet veel van, maar ik heb iets gehoord over Roy Heiner, ABN Amro
'Nuff said
  dinsdag 20 januari 2004 @ 13:23:29 #43
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_16425575
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 13:02 schreef Doffy het volgende:

[..]

Ik weet er ook niet veel van, maar ik heb iets gehoord over Roy Heiner, ABN Amro

Ik dacht, dat Heiner een america's cup campagne aan het opzetten was
  dinsdag 20 januari 2004 @ 13:25:29 #44
27698 Doffy
pi_16425655
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 13:23 schreef Litman het volgende:
Ik dacht, dat Heiner een america's cup campagne aan het opzetten was
Ook!
'Nuff said
  dinsdag 20 januari 2004 @ 17:48:21 #45
74637 ragnar
KoopEenBoot.com
pi_16434342
Volvo Ocean Race... nog 655 nachtjes slapen.
Maar inderdaad, er doen 2 nederlandse teams mee (van de 31).

Opmerkelijke veranderingen zijn: Langere Boot nu 70,5 ft (21.5m) 2 meter langer dan de oude V60,een zwenk-kiel ipv waterballast en toch zullen de boten 1000 kg lichter zijn, nog maar 24 ipv 38 zeilen toegestaan maar het zeiloppervalk neemt met 40% toe.
Waarom?!

www.koopeenboot.com
  dinsdag 20 januari 2004 @ 17:51:34 #46
27698 Doffy
pi_16434439
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 17:48 schreef ragnar het volgende:

Opmerkelijke veranderingen zijn: Langere Boot nu 70,5 ft (21.5m) 2 meter langer dan de oude V60,een zwenk-kiel ipv waterballast en toch zullen de boten 1000 kg lichter zijn, nog maar 24 ipv 38 zeilen toegestaan maar het zeiloppervalk neemt met 40% toe.
Waarom?!

Om het sneller, sportiever en spannender te maken?
'Nuff said
pi_16438910
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 13:25 schreef Doffy het volgende:

[..]

Ook!

Die VOR doet Heiner even als tussendoortje, heb ik me laten vertellen...
pi_16439250
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 11:59 schreef Doffy het volgende:

[afbeelding]

Er zijn deze keer ook rond-de.boeienraces in verschillende havens:

In Port races will be conducted in the ports of Cape Town, Melbourne, Rio de Janeiro, Annapolis, Southampton and Goteborg. Each In Port race will be approximately 35 n.m. in length.
(NoR 6.1e)
Wel iets nieuws, zal een spectaculair gezicht zijn om daar met (Totnogtoe 31 boten) in een kleine ruimte te racen.
En zeilen in Nederland is niet suf- Het was zondag prachtig zeilweer man! Zonnetje, 3 Bf, 2°C, wat wil je nog meer?

dinsdag 20 januari 2004 @ 21:05:10 #49
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_16440163
quote:

Welke 2 teams zijn dat, is jou dat bekend?
  woensdag 21 januari 2004 @ 07:43:15 #50
74637 ragnar
KoopEenBoot.com
pi_16449254
Nee, sorry.
www.koopeenboot.com
  woensdag 21 januari 2004 @ 21:00:44 #51
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_16470462
quote:

Waarom?!

Die zwenkkiel i.p.v. het water in de tanks pompen, zal een hoop herrie schelen. de zeilers zullen in ieder geval blij mee zijn!

[Dit bericht is gewijzigd door Litman op 21-01-2004 21:01]

donderdag 22 januari 2004 @ 16:54:23 #52
74637 ragnar
KoopEenBoot.com
pi_16491635
Het is trouwens nog niet zeker of al die 31 teams ook daadwerkelijk mee zullen gaan doen.
Er zijn er inmiddels 6 van die hun sponsors hebben. Bij die 6 zaten geen nederlanders. Volgensmij mag je pas in het nieuws gaan treden als je je sponsors in orde hebt...
www.koopeenboot.com
  vrijdag 23 januari 2004 @ 09:19:37 #53
27698 Doffy
pi_16509044
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 16:54 schreef ragnar het volgende:
Het is trouwens nog niet zeker of al die 31 teams ook daadwerkelijk mee zullen gaan doen.
Er zijn er inmiddels 6 van die hun sponsors hebben. Bij die 6 zaten geen nederlanders. Volgensmij mag je pas in het nieuws gaan treden als je je sponsors in orde hebt...
Inderdaad; zo is Nederland veel te klein om zich twee teams in de Volvo te kunnen veroorloven.
'Nuff said
  vrijdag 23 januari 2004 @ 13:41:21 #54
74637 ragnar
KoopEenBoot.com
pi_16515639
pessimist in een optimist
www.koopeenboot.com
pi_16846708
quote:
Joyon als snelste solozeiler rond
3 februari, 2004

Francis Joyon volbracht vanochtend om 07:54 zijn rondje om de wereld in een verbluffende 72 dagen, 22 uur, 54 minuten en 22 seconden. Hij is daarmee niet alleen de snelste solozeiler rond de aarde, maar ook nog eens de eerste die de magische grens van 80 dagen doorbreekt

Zoals gebruikelijk wordt er de laatste nacht niet geslapen en deze reis zal daar geen uitzondering op zijn, liet de 47-jarige Joyon gisteravond van boord van zijn 90-voets trimaran IDEC (ex-Sport Elec) weten. De Fransman had zijn handen dan ook vol gedurende de nacht. 35 knopen wind en flinke zeeën lieten Joyon niet toe te ontspannen. Hij sprak zelfs van vaart minderen om onnodige risicos te mijden en niet in een pikdonkere nacht over de lijn te suizen en Brest aan te lopen. Bovendien komen er vrienden van me langs en het zou niet aardig zijn die midden in de nacht van bed te moeten lichten.

Ik ben erg blij om weer aan land te gaan, naar familie en vrienden en de mensen van wie ik houd. We konden prima opschieten, de boot en ik. Ik ben tevreden dat ik mijn taak tot een goed einde heb volbracht.

Zijn recordtijd zet een nieuwe standaard. Joyon is maar liefst 21 dagen sneller dan het oude record van Michel Desjoyeaux. Het zal niet gemakkelijk zijn Joyons prestatie in de nabije toekomst te evenaren.

Ter vergelijking, de allereerste mens die zonder stops rond de aarde zeilde is Sir Robin Knox-Johnston. Op 14 juni 1968 vertrok hij uit Falmouth op zijn 32-voets tweemaster Suhaili om in 313 lange dagen rond de wereld te zeilen. Na 72 dagen (de tijd van Joyon) bevond hij zich in de Zuidelijke Atlantische Oceaan in het midden van de denkbeeldige lijn Rio de Janeiro Kaapstad, op nog geen kwart van de reis. In zijn logboek schrijft hij omstreeks die 72-ste dag: Ik moet daggemiddelden zeilen van omstreeks 100 mijl om uitzicht te houden op de overwinning

Bron

Topprestatie

donderdag 5 februari 2004 @ 07:16:52 #56
74637 ragnar
KoopEenBoot.com
pi_16902965
Puik staaltje werk!
Weet iemand inmiddels al meer over de Volvo O....?
www.koopeenboot.com
  donderdag 5 februari 2004 @ 21:12:49 #57
84014 geuzen
Wie niet vechten wil VERLIEST!
pi_16924303
zeilen = GOED
pi_16954041
Jaja, na het solorecord van Joyon is nu Steve Fosset op weg gegaan om met bemanning zo snel mogelijk de wereld rond te gaan:
quote:
Groen licht voor Fosset: We gaan!
Eindelijk is het zo ver. Steve Fossets maxi-catamaran Cheyenne (ex-PlayStation) zal vanmiddag losgooien in Plymouth en naar de denkbeeldige startlijn varen tussen het Britse Lizard Point en het Franse Ile dOuessant. Zaterdagmorgen zal de 125-voets cat dan aan het 22.000 mijl lange recordtraject beginnen en proberen als snelste volledig bemande boot rond de wereld te zeilen. Kijk voor meer info op: http://www.fossettchallenge.com
Bron.

Hou 'm in de gaten!

pi_17081457
En weer een poging het zeilen topic weer wat leven in te blazen. Er gebeurt ´s winters niet veel hier....
* -Carioca- gaat het weekeind weer zeilen

Het is druk aan het worden op de Atlantische Oceaan, want er is weer een uitdager op weg gegaan om het Jules Verne record aan te vallen, en een derde ligt nog klaar en wacht op goede wind:

quote:
Zelden stond het Jules Verne record zo in de belangstelling als deze winter. Steve Fosset en zijn bemanning begonnen op 7 februari met Cheyenne (ex-PlayStation) aan een poging als snelste non-stop rond de wereld te zeilen. Een dag later startte Olivier de Kersauson en consorten aan boord van Geronimo. Bruno Peyron wacht een geschikt moment af om met zijn nieuw gebouwde Orange 2 zijn geldende record van ruim 64 dagen te verdedigen.

Behalve antwoord op de vraag welke van deze bemanningen eeuwige roem ten deel valt, kan deze onbedoelde achtervolging rond de aarde ook duidelijkheid scheppen in het voortdurende cat versus tri dilemma. Cheyenne en Orange 2 zijn beide 125-voets catamarans, maar verschillen wat ontwerp en constructie betreft een generatie. De twee laten zich moeilijk vergelijken met de 15 voet kortere trimaran Geronimo. Naar verwachting zeilt De Kersausons tri aan de wind sneller en hoger, terwijl er in de voornamelijk ruimewindse Zuidelijke Oceaan meer te verwachten valt van de cats.

In 1993, het eerste Jules Verne-seizoen, startten er ook drie boten min of meer tegelijk, Peyron en De Kersauson waren er toen ook al bij. De Kersauson voer op een ijsberg en moest opgeven. Ook Peter Blake en Robin Knox-Johnston kwamen op ENZA niet verder dan de Zuidelijke Oceaan. Peyron had meer geluk en zeilde met Commodore Explorer in 79 dagen rond.

Bron
  woensdag 11 februari 2004 @ 16:34:00 #60
74637 ragnar
KoopEenBoot.com
pi_17091583
Beste zeil-liefhebbers,
op dit forum word niet echt veek gepraat. Misschien is een nieuwe start wel goed?! Word dus lid van http://forum.koopeenboot.com.
Dit forum bestaat sinds vandaag, en de bedoeling is om er een groot forum van te maken over zeilsport (maar ook motorbotensport en de boten op KoopEenBoot.com worden er behandeld!)

[Dit bericht is gewijzigd door ragnar op 11-02-2004 16:35]

www.koopeenboot.com
pi_17093833
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 16:34 schreef ragnar het volgende:
Beste zeil-liefhebbers,
op dit forum word niet echt veek gepraat. Misschien is een nieuwe start wel goed?! Word dus lid van http://forum.koopeenboot.com.
Dit forum bestaat sinds vandaag, en de bedoeling is om er een groot forum van te maken over zeilsport (maar ook motorbotensport en de boten op KoopEenBoot.com worden er behandeld!)
Je bent wel erg gevaarlijk bezig, zo te spammen, maar ik vergeef je, als zeilers onder elkaar

Want je kon al heel lang terecht op het forum van oa. http://www.clubracer.be/forums of http://www.watersport.net/forum/default.asp

pi_17165585
Ha! toch nog zeilers hier op fok
"Zeilen is de duurste manier om zo langzaam mogelijk nergens naartoe te gaan..."
Tomorrow I'll change and today won't mean a thing
  zaterdag 14 februari 2004 @ 17:14:55 #63
74637 ragnar
KoopEenBoot.com
pi_17174221
Zijn er nog mensen die vandaag gezeild hebben?
Ik wel, maar niet zo lang...
www.koopeenboot.com
pi_17243041
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 17:14 schreef ragnar het volgende:
Zijn er nog mensen die vandaag gezeild hebben?
Ik wel, maar niet zo lang...
Nah... Zondag wel (Althans: Poging gedaan.)
Wedstrijd afgelast
Geen wind.
Nou ja, toch naar buiten, zeilen erop, beetje kruisen, maar na een uur een nog steeds TWS 0,0 en alleen AWS door de stroom... Dus maar weer naar binnen en aan het bier
pi_17245095
Onze boot is lek. Van het weekend ben ik met mijn vader even wezen kijken, hoewel de boot op wal stond, was het duidelijk te zien dat de boot lek is bij een van zijn kimkielen.

Deze kimkielen zijn gevuld met ijzeren ponsdoppen en deze zijn gaan roesten. Roest zet uit en het gevolg daarvan is dat een deel van polyester van de kimkiel is gaan barsten. Dus hij moet weer een nieuw laagje polyester hebben en er moet een nieuw stuk gelcoat op. Kortom een hoop werk deze lente.

En dat terwijl we hem vorig jaar lente en zomer al in topconditie hebben gebracht. Hopelijk kunnen we deze zomer wel gaan zeilen.

pi_17260353
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 01:42 schreef Steijn het volgende:
Onze boot is lek. Van het weekend ben ik met mijn vader even wezen kijken, hoewel de boot op wal stond, was het duidelijk te zien dat de boot lek is bij een van zijn kimkielen.

Deze kimkielen zijn gevuld met ijzeren ponsdoppen en deze zijn gaan roesten. Roest zet uit en het gevolg daarvan is dat een deel van polyester van de kimkiel is gaan barsten.

Op het gevaar af hier een onderhoudsdiscussie te starten
Maar moet die ballast (Ik neem aan dat die ponsdoppen in het beton zitten) er maar niet beter helemaal uit? (Wel erg veel werk, ik weet het )Anders blijft dat roesten, want er zal wel wat water in de kiel achterblijven denk ik. Je hebt dan kans dat het polyester buitenwerk weer barst. Bovendien weet je niet hoe het polyesterwerk aan de binnenkant eraan toe is na jarenlang (?) onder water te hebben gestaan. ´n Paar jaar geleden heb ik ons roer gerepareerd wat vol water bleek te staan. De lucht van het water dat daaruit kwam, rotte eieren. Daar moeten dus allerlei osmoseverschijnseltjes aan het werk zijn geweest daarbinnen. (Het polyesterwerk bleek overigens nog dik en sterk genoeg (gaten boren) en is nu volgeschuimd, en werkt nog altijd goed).

[Dit bericht is gewijzigd door -Carioca- op 17-02-2004 17:39]

pi_17260833
K moet een zeilbootje schoonmaken, pokkewerk is dat... al die ranzige aangroei

Vorige keer had ik iets gebruikt wat strepen achterliet (bootje was ooit wit), iemand tips om die strepen te voorkomen?

"Zeilen is de duurste manier om zo langzaam mogelijk nergens naartoe te gaan..."
pi_17273760
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 17:52 schreef m0nica het volgende:
K moet een zeilbootje schoonmaken, pokkewerk is dat... al die ranzige aangroei

Vorige keer had ik iets gebruikt wat strepen achterliet (bootje was ooit wit), iemand tips om die strepen te voorkomen?

Is het gewoon polyester (kunststof), dan eerst maar het groffe werk schoonmaken met bijv glassex oid, dan cleaneren met een goede cleaner, in de was zetten en vervolgens goed uitwrijven tot hoogglans. Goede polyestercleaners en waxen zijn in een botenzaak te koop. Cleaneren kan ook wel met bijv. Commandant, maar de wax moet je echt even in een botenzaak kopen, autowax voldoet niet.
  woensdag 18 februari 2004 @ 00:15:43 #69
18008 hornage
pi_17273835
Morgen lekker bootjes kijken op de hiswa
Ik had van mijn stagebedrijf 2 uitnodigingen gekregen dus entree gratis Wel zin in...
pi_17326607
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 00:11 schreef -Carioca- het volgende:

[..]

Is het gewoon polyester (kunststof), dan eerst maar het groffe werk schoonmaken met bijv glassex oid, dan cleaneren met een goede cleaner, in de was zetten en vervolgens goed uitwrijven tot hoogglans. Goede polyestercleaners en waxen zijn in een botenzaak te koop. Cleaneren kan ook wel met bijv. Commandant, maar de wax moet je echt even in een botenzaak kopen, autowax voldoet niet.

Hartstikke bedankt
pi_17335279
De geruchten gingen al rond, maar het lijkt nu zeker: Vrijdag stond het al Hier, en vanmorgen op de sportpagina van de Telegraaf: ABN AMRO gaat een Nederlandse deelnemer aan de Volvo Ocean race sponseren. Er gaan ook geruchten dat dat eventueel samen met Philips gaat gebeuren. Voor de bank natuurlijk ideaal voor wereldwijde naamsbekendheid, de race doet ook een Braziliaanse haven aan waar de bank grote belangen heeft.
En met een Nederlandse boot bestaat ook de mogelijkheid voor een Nederlandse etappeplaats. Amsterdam, Rotterdam of Scheveningen zijn al genoemd.
Wordt vervolgd!

edit: even een typvautje weggewerkt

[ Bericht 3% gewijzigd door -Carioca- op 23-02-2004 23:56:39 ]
pi_17335357
Driedubbelpost...
Alles was zo traag vanmiddag...
Beetje opstartproblemen met de nieuwe software...

[ Bericht 46% gewijzigd door -Carioca- op 23-02-2004 17:47:57 ]
pi_17335419
Driedubbelpost...
Alles was wel zo traag vanmiddag en ik kreeg mijn geplaatse posts niet te zien, vandaar...

[ Bericht 70% gewijzigd door -Carioca- op 23-02-2004 17:45:09 ]
pi_17335556
Zeiler hier, ben zeilinstructeur op Zeilschool Aalsmeer. Heb afgelopen jaar opleiding gedaan tot Zeilinstructeur-A kielboot, en met succes afgemaakt. En dit jaar begin ik met de opleiding tot Zeilinstructeur Jeugdzeilen Eenmans, mag ik les gaan geven aan optimistjes. Dit lijkt me erg leuk, en zorgt voor wat afwisseling in het lesgeven.

Overigens instructeur zijn op een zeilschool heeft een aantal heel grote voordelen. Je kan als instructeur na de lessen met medeinstructeurs zelf zeilen in de boten die er zijn. Zoals een 29er, laser, laser2000, Flytour, Randmeer, Valk, Ludic. Dit is uitermate goed voor je zeilervaring, en er zijn ook regelmatig onderlinge competities. En het lesgeven, is ook goed voor je zeilervaring, je staat er echt bij stil, hoe bepaalde manouvres uitgevoerd moeten worden, inplaats van het gedachtenloos uit te voeren.
Verder hoef je de boten niet te onderhouden, daar is iemand voor, en we hebben een eigen zeilenmaker.
Het zeilen zeilen is leuk, en ook om het mensen te leren. En je krijgt er nog geld voor ook.
Dus ik raad het in ieder geval veel mensen aan om zeilinstructeur te worden bij een zeilschool.
pi_17351021
quote:
Op maandag 23 februari 2004 12:32 schreef SpongeDion het volgende:
Zeiler hier, ben zeilinstructeur op Zeilschool Aalsmeer. Heb afgelopen jaar opleiding gedaan tot Zeilinstructeur-A kielboot, en met succes afgemaakt. En dit jaar begin ik met de opleiding tot Zeilinstructeur Jeugdzeilen Eenmans, mag ik les gaan geven aan optimistjes. Dit lijkt me erg leuk, en zorgt voor wat afwisseling in het lesgeven.

Overigens instructeur zijn op een zeilschool heeft een aantal heel grote voordelen. Je kan als instructeur na de lessen met medeinstructeurs zelf zeilen in de boten die er zijn. Zoals een 29er, laser, laser2000, Flytour, Randmeer, Valk, Ludic. Dit is uitermate goed voor je zeilervaring, en er zijn ook regelmatig onderlinge competities. En het lesgeven, is ook goed voor je zeilervaring, je staat er echt bij stil, hoe bepaalde manouvres uitgevoerd moeten worden, inplaats van het gedachtenloos uit te voeren.
Verder hoef je de boten niet te onderhouden, daar is iemand voor, en we hebben een eigen zeilenmaker.
Het zeilen zeilen is leuk, en ook om het mensen te leren. En je krijgt er nog geld voor ook.
Dus ik raad het in ieder geval veel mensen aan om zeilinstructeur te worden bij een zeilschool.

Maarreh, is t zo dat je persé je cwo 3 moet hebben om instructeur te worden...?!
  zondag 29 februari 2004 @ 00:43:09 #76
18008 hornage
pi_17418601
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 11:31 schreef m0nica het volgende:

[..]

Maarreh, is t zo dat je persé je cwo 3 moet hebben om instructeur te worden...?!
Bij ons iig wel op de zeilschool. Ik krijg pas mijn ZiA voor lesgeven aan optimisten en pico's als ik CWO3 zwaardboot heb gehaald. * hornage is er nu dan ook hard mee bezig.
Ik heb laatst mijn zwaardboot 2 gehaald en nu hard bezig voor 3. + nog een stageweek en dan heb ik hem ook
pi_17471782
quote:
Op zondag 29 februari 2004 00:43 schreef hornage het volgende:

[..]

Bij ons iig wel op de zeilschool. Ik krijg pas mijn ZiA voor lesgeven aan optimisten en pico's als ik CWO3 zwaardboot heb gehaald. * hornage is er nu dan ook hard mee bezig.
Ik heb laatst mijn zwaardboot 2 gehaald en nu hard bezig voor 3. + nog een stageweek en dan heb ik hem ook
Om als beginner les te geven heb je inderdaad je CWO3 nodig voor het desbetreffende boottype. Waar je deze haalt is verder niet van belang, ik zelf heb mijn CWO3 gehaald op de waterscoutinggroep waar ik lid van ben.
  donderdag 11 maart 2004 @ 14:16:00 #78
27698 Doffy
pi_17643921
Zeilen: Nederlandse teams in Volvo Ocean Race

AMSTERDAM (ANP) - Aan de negende editie van de zeilrace om de wereld, ook wel de Volvo Ocean Race genoemd, doen volgend jaar in elk geval twee Nederlandse teams mee. ABN Amro maakte donderdag bekend dat het twee boten plus bemanning financieel gaat ondersteunen.

Met het sponsorproject van drie jaar is een bedrag gemoeid van ongeveer 20 miljoen euro. De overeenkomst is het hoogste eenmalige contract dat ooit in de Nederlandse sportwereld is afgesloten. Dat zegt sportmarketingdeskundige Frank van den Wall Bake.

Profzeiler Roy Heiner, die zelf deelnam aan de vorige twee edities van de vierjaarlijkse wedstrijd, is aangesteld als technisch directeur van de ambitieuze campagne. Hij is onder meer verantwoordelijk voor de samenstelling van de twee bemanningen en de benoeming van de schippers.

Heiner zei donderdag in Amsterdam dat het winnen van de Ocean Volvo Race, die op 5 november 2005 in Spanje van start gaat, het enige doel is van het ABN Amro-project. ,,Ik zal zelf niet gaan meevaren'', legde de ervaren zeezeiler uit.

,,Ik moet een klimaat scheppen om de snelste boten met de beste teams op het water te krijgen. Succes is geen toeval, zeker niet in deze race over negen maanden. Het is een kwestie van tijd, geld en kwaliteit. Deze basisprincipes zijn bij dit project gegarandeerd.''

De twee nieuwe boten, in de nieuwe Volvo Open 70-klasse, worden in Nederland gemaakt. De Argentijn Juan Kouyoumdjian is de ontwerper, de Ier Killian Bushe is de bouwer. De laatste bouwde vier jaar geleden de Illbruck, die de vorige editie van de voormalige Whitbread Around the World race won.

Volkskrant website, 11 maart 2004 13.00u
'Nuff said
  donderdag 11 maart 2004 @ 16:21:22 #79
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17646651
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 14:16 schreef Doffy het volgende:
Zeilen: Nederlandse teams in Volvo Ocean Race

AMSTERDAM (ANP) - Aan de negende editie van de zeilrace om de wereld, ook wel de Volvo Ocean Race genoemd, doen volgend jaar in elk geval twee Nederlandse teams mee. ABN Amro maakte donderdag bekend dat het twee boten plus bemanning financieel gaat ondersteunen.
Goed nieuws! Jammer dat Heiner zelf niet mee vaart. Vraag me trouwens af of dit bedrag genoeg is voor 2 (competetieve) boten
Ben zeer benieuwd wie de (nederlandse) schippers worden!
  donderdag 11 maart 2004 @ 16:28:17 #80
27698 Doffy
pi_17646818
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 16:21 schreef Litman het volgende:
Goed nieuws! Jammer dat Heiner zelf niet mee vaart. Vraag me trouwens af of dit bedrag genoeg is voor 2 (competetieve) boten
In-side info: ja
quote:
Ben zeer benieuwd wie de (nederlandse) schippers worden!
Ik betwijfel of het nederlandse schippers zullen worden. Misschien wel op één boot, de andere zal voor de 100% overwinning gaan. Denk aan Grant Dalton, of iets van dat kaliber. Die hebben we niet in Nederland.
'Nuff said
  donderdag 11 maart 2004 @ 16:49:27 #81
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17647329
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 16:28 schreef Doffy het volgende:

Denk aan Grant Dalton, of iets van dat kaliber. Die hebben we niet in Nederland.
Dalts! yes, dat zou mooi zijn. Enne nu je toch insider schijnt te zijn: Hoe zit het met Nieuwenhuizen en de Ridder en dat soort jongens, krijgen die vrijaf van hun resp. America's cup campagnes?
  donderdag 11 maart 2004 @ 17:05:10 #82
27698 Doffy
pi_17647725
Daar wordt nog druk over onderhandeld... maarreh, , ik heb alweer teveel gezegd
'Nuff said
pi_18001695
Nog meer mensen hier die in Port Zélande liggen??
pi_18009687
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 17:38 schreef -Carioca- het volgende:
Maar moet die ballast (Ik neem aan dat die ponsdoppen in het beton zitten) er maar niet beter helemaal uit? (Wel erg veel werk, ik weet het )Anders blijft dat roesten, want er zal wel wat water in de kiel achterblijven denk ik. Je hebt dan kans dat het polyester buitenwerk weer barst. Bovendien weet je niet hoe het polyesterwerk aan de binnenkant eraan toe is na jarenlang (?) onder water te hebben gestaan. ´n Paar jaar geleden heb ik ons roer gerepareerd wat vol water bleek te staan. De lucht van het water dat daaruit kwam, rotte eieren. Daar moeten dus allerlei osmoseverschijnseltjes aan het werk zijn geweest daarbinnen. (Het polyesterwerk bleek overigens nog dik en sterk genoeg (gaten boren) en is nu volgeschuimd, en werkt nog altijd goed).
Ik ben nu dus daadwerkelijk met het onderhoud bezig. Aangezien we deze zomer nog willen gaan zeilen leek het ons niet verstandig het echt groots aan te pakken. We hebben ervoor gekozen de kimkielen deels open te slijpen met de haakse slijper en vervolgens zoveel mogelijk ponsdoppen te verwijderen (met hamer en tegelbeitel). De resten die vastblijven zitten, en dat zijn er een hoop, hebben we geimpregneerd met loodmenie in de hoop verdere roestontwikkeling te stoppen. De ruimte onstaan door het weghalen van de ponsdoppen is opgevuld met PUR-schuim.

Inmiddels zijn we aan het lamineren met epoxyhars en 250 grams glasmatten (maar gelijk een rol van 10 m2 gekocht). Dat loopt prima en het wordt alweer een stevig geheel. Dan nog even de gelcoat herstellen met een 2 componentensyteem. Volgende week gaat de anti-fouling erop zodat het er op lijkt dat de boot begin april weer het water in kan.

Maar kijken hoe de oplossing zich houdt. Mocht het van de winter weer scheuren vertonen dan wordt het groots aangepakt met echte nieuwe kimkielen.
pi_18009733
quote:
Op zaterdag 27 maart 2004 13:59 schreef m0nica het volgende:
Nog meer mensen hier die in Port Zélande liggen??
Is dat die haven vlakbij de Grevelingendam (Bruinisse)? Overigens lig ik daar niet.
pi_18083243
quote:
Op zaterdag 27 maart 2004 21:35 schreef Steijn het volgende:

[..]

Is dat die haven vlakbij de Grevelingendam (Bruinisse)? Overigens lig ik daar niet.
De haven die jij bedoelt is Aquadelta Bruinisse.
Port Zelande is aan de zeekant zeg maar, helemaal iin het westen van het meer aan de zeedam. (en overigens lig ik daar ook niet * -Carioca- zeilt voornamelijk op het IJsselmeer )

[ Bericht 0% gewijzigd door -Carioca- op 31-03-2004 14:05:21 (Zpelvaudtje weggewerkt) ]
pi_18083306
De bouw van de Nederlandse Volvo Ocean Race boten gaat beginnen!

Amsterdam, 31 maart 2004
ABN AMRO bouwt boten voor Volvo Ocean Race in Lelystad

De Ier Killian Bushe begint volgende week met de bouw van de eerste van de twee zeilboten waarmee ABN AMRO aan de Volvo Ocean Race gaat deelnemen.
Vanaf maandag zal één van de loodsen van Schaap Shipcare in Lelystad volledig in het teken staan van deze werkzaamheden.
Bushe, verantwoordelijk voor de bouw van de winnaar van de laatste editie van de wedstrijd – de Illbruck, haalt een internationaal gezelschap specialisten naar Nederland.
Zij worden bijgestaan door een aantal Nederlanders, waaronder vijf medewerkers van Schaap Shipcare.
In totaal zullen rond de twintig personen bij de bouw betrokken zijn.

De faciliteiten van Schaap Shipcare bieden Bushe goede omstandigheden om de twee boten te bouwen.
De grote lichte hal met een afmeting van 60 bij 35 meter wordt volledig aangepast voor het bouwen en afwerken/spuiten van composietjachten.
Er komt een speciale oven met een afmeting van 30 bij 7,5 bij 6,5 meter die tot honderd graden verhit kan worden.
Dat is noodzakelijk voor het afbakken van de te gebruiken harsen.

ABN AMRO maakte 11 maart bekend met twee boten aan de komende editie van de Volvo Ocean Race deel te nemen.
De race rond de wereld start in november 2005 in Spanje om in de zomer van 2006 in noordwest Europa te eindigen.
De zeiltechnische leiding van het project is in handen van de Nederlander Roy Heiner.
De Argentijn Juan Kouyoumdjian is verantwoordelijk voor het ontwerp van de boten.
pi_18164872
quote:
Op woensdag 31 maart 2004 14:00 schreef -Carioca- het volgende:

[..]

De haven die jij bedoelt is Aquadelta Bruinisse.
Port Zelande is aan de zeekant zeg maar, helemaal iin het westen van het meer aan de zeedam. (en overigens lig ik daar ook niet * m0nica zeilt voornamelijk op het IJsselmeer )
You're right Me zeilt vooral op de Grevelingen.. Vaak rond onze haven, maar ook in de richting van bru
  woensdag 7 april 2004 @ 11:45:13 #89
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_18242376
Ik heb afgelopen zomer een week getraind op het grevelingenmeer. Mooi meer, weinig golven, veel wind (cker 'smiddags). en port zelande is wel luxe en vlak bij het strand . maar nix overtreft natuurlijk het regattacenter in medemblik of monnickendam .
pi_18242503
heineken regatta op sint maarten is ook mooi
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
pi_18282258
quote:
Op woensdag 7 april 2004 11:45 schreef Farr40 het volgende:
Ik heb afgelopen zomer een week getraind op het grevelingenmeer. Mooi meer, weinig golven, veel wind (cker 'smiddags). en port zelande is wel luxe en vlak bij het strand . maar nix overtreft natuurlijk het regattacenter in medemblik of monnickendam .
Grevelingen Port Zélande
  zaterdag 10 april 2004 @ 22:30:48 #92
82603 Olivier_B_Bommel
Als je begrijpt wat ik bedoel.
pi_18332540
quote:
Op donderdag 8 april 2004 19:33 schreef m0nica het volgende:

[..]

Grevelingen Port Zélande
heeeeeeeeeee, jij weer

kijk ook eens op www.zeilschool-eendracht.nl en/of opt forum.

Zeilen is de leukste sport, waar niemand ooit te oud voor wordt !!!
Overvaller: "Geef me je geld !"
Pompbediende: "Ik dacht het niet!"
Overvaller: "Oh, nou, doe me dan maar een pakje kauwgum."
pi_18378792
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 22:30 schreef Olivier_B_Bommel het volgende:

[..]

heeeeeeeeeee, jij weer

kijk ook eens op www.zeilschool-eendracht.nl en/of opt forum.

Zeilen is de leukste sport, waar niemand ooit te oud voor wordt !!!
joh, jij ook weer

Ja joh, we weten nou wel dat jouw zeilschool leukerder is dan de mijne.. de site dan
  maandag 12 april 2004 @ 22:05:42 #94
82603 Olivier_B_Bommel
pi_18378937
de rest is OOK leuker..
pi_18379202
quote:
Op maandag 12 april 2004 22:05 schreef Olivier_B_Bommel het volgende:
de rest is OOK leuker..

Nietus.

Jullie hebben geen zout water en catamarans
  maandag 3 mei 2004 @ 12:59:19 #96
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_18854347
Deze zomer zijn de olymische spelen er weer. En natuurlijk is Nederland in de meeste klassen vertegenwoordigt. De olympische kernploeg ziet er op dit moment als volgt uit:

Kalle Coster - 470 heren
Sven Coster - 470 heren
Mitch Booth - Tornado
Herbert Dercksen - Tornado
Joeri van Dijk - Mistral heren
Margriet Matthijsse - 470 dames
Lisa Westerhof - 470 dames
Mark Neeleman - Star
Peter van Niekerk - Star
Carlijn Brouwer(Europe) en het Ynglingteam van Annelies Thies kunnen zich nog kwalificeren.

De gebroeders Coster zijn onlangs nog amerikaans kampioen geworden. En Neeleman en v Niekerk zijn 4e geworden op de star worlds. Verder verwacht ik dat Mitch Booth en Herbert Dercksen ook wel in de subtop kunnen varen. Maar toch schat ik de medaille kansen van de Nederlanders laag in omdat het niveau hoger is dan ooit en de omstandigheden in athene zeer licht... ik weet niet wat jullie daar van denken??

[ Bericht 1% gewijzigd door Farr40 op 03-05-2004 13:02:10 (beetje boel spelfouten) ]
  zaterdag 8 mei 2004 @ 19:47:19 #97
82603 Olivier_B_Bommel
pi_18981871
Wie helpt me een naam te verzinnen voor ons nieuwe 'hokje' (om het zo ff te noemen ) ????

Het zit zo; wij op de zeilvereniging hebben een nieuw lokaal gekregen waar wij aan kinderen tussen de 7 en 14 jaar, zeilles geven. Daar staan tafels, stoelen, en de hele rattaplan. Maar we mogen een nieuwe naam verzinnen voor het lokaal.

Nu ben ik niet een ster in verzinnen, en wil jullie vragen of jullie nog leuke namen weten?? Wel een beetje serieus houden, en het moet iets met zeilen/watersport te maken hebben.
Ik d8 zelf aan dingen als: 'Het Vooronder', of 'De Kajuit', maar das beetje oubollig..

Ga je gang !!
pi_18985656
Sorry, inspiratie is even afwezig..
  zaterdag 8 mei 2004 @ 23:12:59 #99
27698 Doffy
pi_18985673
Cafe De lage wal?

'Nuff said
pi_18985789
Ik weet dr een! *trots op zichzelf is*

komtie heh..

Het Kraaiennest (of is dat weer beledigend naar de leiding toe )
  zondag 9 mei 2004 @ 21:12:37 #101
18008 hornage
pi_19003645
Zo, ik ben net lekker een week wezen zeilen op de friese meren met een Topper Topaz. Was een trainingsweek omdat ik m'n Zi-A wil halen voor optiles geven maar dan moet ik zb3 hebben. Ik begon de week met een V2 en ik ben geeindigd met een D3

*trots en brak is*
  maandag 10 mei 2004 @ 19:25:10 #102
82603 Olivier_B_Bommel
pi_19026337
Welk cwo is dat, Zi-A ?? En ik geef al 4 jaar les aan opti's en dit jaar weer.
  maandag 10 mei 2004 @ 19:44:06 #103
18008 hornage
pi_19026820
Zeilinstructeur A staat dat voor. Kijk maar ff op www.cwo.nl voor de precieze dingen waar het voor staat.
Optiles geven is trouwens gaaf. Waar geef jij les?
pi_19026833
Deze maand is het weer zover: De North Sea Regatta. De Vuurschepen/Harwich race en North Sea Race met hemelvaart en 4 dagen inshore races met pinksteren. http://www.northsearegatta.nl
Wie doet er hier allemaal mee?
  maandag 10 mei 2004 @ 20:07:19 #105
82603 Olivier_B_Bommel
pi_19027509
okee, ik geef les hier op de plaatselijke plomp genaamd: de Vaart. Is idd super gaaf !! Ik ben zelf ook bezig voor cwo3 kielboot, en dan ook les geven. Nog gaaf-er !!
  maandag 10 mei 2004 @ 20:11:45 #106
82603 Olivier_B_Bommel
pi_19027674
quote:
Op zaterdag 8 mei 2004 19:47 schreef Olivier_B_Bommel het volgende:
Wie helpt me een naam te verzinnen voor ons nieuwe 'hokje' (om het zo ff te noemen ) ????

Het zit zo; wij op de zeilvereniging hebben een nieuw lokaal gekregen waar wij aan kinderen tussen de 7 en 14 jaar, zeilles geven. Daar staan tafels, stoelen, en de hele rattaplan. Maar we mogen een nieuwe naam verzinnen voor het lokaal.

Nu ben ik niet een ster in verzinnen, en wil jullie vragen of jullie nog leuke namen weten?? Wel een beetje serieus houden, en het moet iets met zeilen/watersport te maken hebben.
Ik d8 zelf aan dingen als: 'Het Vooronder', of 'De Kajuit', maar das beetje oubollig..

Ga je gang !!
Maar heb niemand een naam ?? Kom op !! ik ben door mn inspiratie heen..
  maandag 10 mei 2004 @ 22:38:01 #107
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_19032681
quote:
Op maandag 10 mei 2004 19:44 schreef -Carioca- het volgende:
Deze maand is het weer zover: De North Sea Regatta. De Vuurschepen/Harwich race en North Sea Race met hemelvaart en 4 dagen inshore races met pinksteren. http://www.northsearegatta.nl
Wie doet er hier allemaal mee?
moi, als het een beetje meezit met mijn examens leren... en als ik van me paps weer aan boord mag en een keertje niet de valstopper van de spinnakerval halverwege een spirak los trap... (dus ik ben er gewoon )
pi_19037391
Iemand Splash 379 nog ergens zien varen in het afgelopen jaar?
pi_19037403
haha cool topic, ik ga midden Augustus met wat vrienden zeilen. Ik heb het nog nooit gedaan maar t lijkt me wel cool .

We hebben een boot van 15 Meter ofzo geloof ik waar je ook in kan slapen etc.
pi_19037408
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 02:31 schreef Sport_Life het volgende:
We hebben een boot van 15 Meter ofzo geloof ik waar je ook in kan slapen etc.
Dat is wel groot, welke type/merk is het? En zeezeilen jullie wel eens?
pi_19037459
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 02:32 schreef Steijn het volgende:

[..]

Dat is wel groot, welke type/merk is het? En zeezeilen jullie wel eens?
Echt geen idee wat voor boot het is ik heb m alleen n paar keer op fotos gezien toen de binnenkant nog niet af was. Hij is voor max 4 pers trouwens. (slaapplaatsen dan).

En ik heb nog nooit gezeild dus.
pi_19037476
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 02:40 schreef Sport_Life het volgende:
Echt geen idee wat voor boot het is ik heb m alleen n paar keer op fotos gezien toen de binnenkant nog niet af was. Hij is voor max 4 pers trouwens. (slaapplaatsen dan).
15 meter lijkt me dan wel wat groot, ik denk dat hij de helft is. Een schip van 15 meter vindt je niet onder de miljoen.
quote:
En ik heb nog nooit gezeild dus.
Ow, daar heb ik over heen gelezen. Best knap eigenlijk.
pi_19037503
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 02:42 schreef Steijn het volgende:

[..]

15 meter lijkt me dan wel wat groot, ik denk dat hij de helft is. Een schip van 15 meter vindt je niet onder de miljoen.
[..]

de helft kan best, n miljoen heeft ie waarschijnlijk niet gekost lol haha .

Hij leek wel groot op foto's.
pi_19037547
Heb je al een idee in welk gebied jullie gaan zeilen?
pi_19037553
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 02:56 schreef Steijn het volgende:
Heb je al een idee in welk gebied jullie gaan zeilen?
Ja bij Friesland . 4 dagen lang.
pi_19037564
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 02:57 schreef Sport_Life het volgende:
Sneekweek?
pi_19037572
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 02:59 schreef Steijn het volgende:

[..]

Sneekweek?
Zegt mij nix sorry.. Ik ben met nog 2 andere vrienden door iemand die al wat ouder is meegevraagd op zn nieuwe boot. Wij 3-en hebben nog nooit gezeild, alleen die andere man kan het goed en gaat het ons leren .
pi_19046335
quote:
Op maandag 10 mei 2004 22:38 schreef Farr40 het volgende:

[..]

moi, als het een beetje meezit met mijn examens leren... en als ik van me paps weer aan boord mag en een keertje niet de valstopper van de spinnakerval halverwege een spirak los trap... (dus ik ben er gewoon )
Wehehe, da´s niet handig nee...
Hoop dat dit eindelijk eens een geslaagde NSR wordt...
1 keer op de houtrustrace op vrijdag, vlak voor de laatste bovenboei, we lagen gunstig in het veld, een enorme klap, de lijwanten hangen wel erg slap, wat was dat nou? Toch doorvaren, spi erop, en de mast kwam weer rechtop. Na de finish spi eraf, bleek het voorstag bovenaan afgebroken te zijn en de mast alleen nog maar aan het genuavoorlijk en val te hangen. Mast stutten met kraanlijn, spival ed, maar dat was wel einde NSR
Ook eens Scheveningen niet eens gehaald, op weg erheen accu´s en dynamo einde oefening. Voordat dat gerepareerd was was de NSR al voorbij.
Maar goed, dit jaar voor´t eerst met een nieuwe boot, dus wie weet...
Welke boot vaar je mee?
  dinsdag 11 mei 2004 @ 15:15:55 #119
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_19047000
das niet echt fijn zon losse voorstag :S wel geluk gehad dat ie niet naar beneden is gekomen want dat is een kut werk.

Waarschijnlijk met me vader mee op de ofcourse-offcourse (jeah they're back). maar die is op dit moment een beetje zeilloos dus dan moet quantum even opschieten. En anders hoop ik wel wat te regelen om ergens aan boord te komen.
welke boot vaar jij??
  dinsdag 11 mei 2004 @ 15:38:07 #120
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_19047639
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 02:42 schreef Steijn het volgende:

[..]

[..]

Voor een 2 á 3 ton heb je al een 15 meter lang zeiljacht hoor!
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
pi_19051517
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 15:15 schreef Farr40 het volgende:
das niet echt fijn zon losse voorstag :S wel geluk gehad dat ie niet naar beneden is gekomen want dat is een kut werk.
We zagen een los profiel bovenaan en waren zo snugger niet het genuaval los te gooien, dus dat viel allemaal nog wel mee.
Ik vaar op de Chouette, IMS 2. Of we echt een aansprekend resultaat neerzetten is de vraag, maar we gaan wel fanatiek doen, so...
  dinsdag 11 mei 2004 @ 18:05:31 #122
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_19051633
North Sea Regatta...*zucht*...., das nog eens wat anders dan een 16m2tje bij Ottenhome Loosdrecht
  dinsdag 11 mei 2004 @ 18:17:05 #123
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_19051857
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 17:59 schreef -Carioca- het volgende:
[..]
Ik vaar op de Chouette, IMS 2. Of we echt een aansprekend resultaat neerzetten is de vraag, maar we gaan wel fanatiek doen, so...
Chouette... das tog een sunfast 36? heb haar volgens mij vorig jaar op de delta week zien varen toen gingen ze wel goed volgens mij... Maarja het belangrijkste van de NSR is tog het meemaken van het evenement...
pi_19052118
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 18:17 schreef Farr40 het volgende:

[..]

Chouette... das tog een sunfast 36? heb haar volgens mij vorig jaar op de delta week zien varen toen gingen ze wel goed volgens mij... Maarja het belangrijkste van de NSR is tog het meemaken van het evenement...

Yep, dat is´m. Dat ging wel redelijk (al kon dat wel beter, maar hé: Nooit snel tevreden zijn ). Staat ook dit jaar weer op het programma.
En de feesttent is idd wel belangrijk, alhoewel het programma dit jaar weer niet geweldig is, afaik. Op vriijdag komt Trijntje Oosterhuis, en dat is meteen de enige "grote" artiest die komt zingen.
Maar goed, er is in ieder geval genoeg bier
pi_19052491
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 18:05 schreef Pool het volgende:
North Sea Regatta...*zucht*...., das nog eens wat anders dan een 16m2tje bij Ottenhome Loosdrecht
Ook medoen?
pi_19065390
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 02:57 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

In friesland met een jacht van 15 meter lijkt me vrij stug, zal idd eerder de helft zijn....
  woensdag 12 mei 2004 @ 10:19:27 #127
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_19066190
Is er al meer (inside) nieuws over de Volvo ocean race? Ik heb nog niets gehoord over de schipper(s), bemanning etc.
Wie weet meer?
  woensdag 12 mei 2004 @ 10:30:10 #128
27698 Doffy
pi_19066429
wat wil je weten?
'Nuff said
  woensdag 12 mei 2004 @ 10:37:05 #129
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_19066605
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 10:30 schreef Doffy het volgende:
wat wil je weten?
1.Wie worden de schippers op de resp. ABNAMRO boten
2. Wie worden bemanning?
3. Hoe staat het met de bouw in Lelystad
4. Graag een plaatje/foto] van het ontwerp van de boot
5. Waarom is het zo stil
6. Kan ik me nog aanmelden om mee te varen
  woensdag 12 mei 2004 @ 10:50:52 #130
27698 Doffy
pi_19066892
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 10:37 schreef Litman het volgende:
1.Wie worden de schippers op de resp. ABNAMRO boten
Ze zijn dicht bij een benoeming van iemand wiens naam je wel kent, maar dat wordt officieel aangekondigd.
quote:
2. Wie worden bemanning?
Idem.
quote:
3. Hoe staat het met de bouw in Lelystad
Is begonnen, ligt op schema.
quote:
4. Graag een plaatje/foto] van het ontwerp van de boot
Grapje zeker?
quote:
5. Waarom is het zo stil
Er wordt een hoop werk verzet, maar dat is (nog) niet interessant voor "het publiek".
quote:
6. Kan ik me nog aanmelden om mee te varen
www.teamheiner.com
'Nuff said
  woensdag 12 mei 2004 @ 12:10:08 #131
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_19068925
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 10:50 schreef Doffy het volgende:
[..]
www.teamheiner.com
haha lol team heiner ... tja ik ken 3 mensen die benadert zijn om deel uit te maken van het volvo team maar die hebben alledrie nee gezegt... dus het schiet niet erg op geloof ik.

en ik heb wel een gerucht gehoord op sailignanarchy over een van de mogelijke schippers maar die suggestie lijkt me sterk... peter de ridder

het word trouwens wel een boeiende volvo :S aangezien hij over 1.5 jaar moet beginnen en er nu 2 syndicaten zijn... als ze beide met een boot varen maken we er gewoon volvo ocean match race van

[ Bericht 14% gewijzigd door Farr40 op 12-05-2004 12:16:22 (kleine toevoeging) ]
  woensdag 12 mei 2004 @ 12:57:13 #132
27698 Doffy
pi_19070140
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 12:10 schreef Farr40 het volgende:
haha lol team heiner ... tja ik ken 3 mensen die benadert zijn om deel uit te maken van het volvo team maar die hebben alledrie nee gezegt... dus het schiet niet erg op geloof ik.
Let wel: er komen twee teams. Eén 'fun' team, en een professioneel wij-gaan-winnen team. Het eerste team is het minst belangrijk natuurlijk, en ik weet niet hoe het daarmee staat.
quote:
en ik heb wel een gerucht gehoord op sailignanarchy over een van de mogelijke schippers maar die suggestie lijkt me sterk... peter de ridder
Geen idee. Denk niet dat die het prof. team zou mogen doen.
quote:
het word trouwens wel een boeiende volvo :S aangezien hij over 1.5 jaar moet beginnen en er nu 2 syndicaten zijn... als ze beide met een boot varen maken we er gewoon volvo ocean match race van
Nou nee, er wordt gerekend op zo'n 10 a 12 deelnemers. Ik denk dat het er uiteindelijk zo'n 7 a 8 zullen worden. De meesten blijven laag liggen om niet op te vallen. Dat is ook tactiek.
'Nuff said
  woensdag 12 mei 2004 @ 13:45:14 #133
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_19071446
Gaaf de VOR komt naar Amsterdam!!!!

Uit de telegraaf van vandaag:

Amsterdam wordt opgenomen in het schema van de Volvo Ocean Race 2005/2006. Zo liet Glen Bourke, CEO van de zeilrace rond de wereld, gisteren doorschemeren tijdens een perspresentatie in het Zuid-Engelse Southampton. „Amsterdam wordt óf een stopoverplaats van één van de laatste etappes óf finishplaats van de hele race”, aldus Bourke, die aangaf dat een definitieve beslissing hierover binnen zes weken te verwachten is.
De onderhandelingen met de gemeente en de Amsterdamse havenautoriteiten zijn weliswaar nog niet definitief afgerond, maar Bourke toonde zich zeer enthousiast over de faciliteiten in de hoofdstad. Het evenement zal naar verwachting tussen de vier- en vijfhonderdduizend bezoekers uit binnen- en buitenland trekken. De deelnemende jachten zullen afmeren bij de nieuwe Passengersterminal of het Oosterdok. Hoeveel dat er uiteindelijk zullen zijn is nog niet bekend, maar de organisatie rekent op 10 tot 12 deelnemers.

Het feit dat ABN Amro onlangs bekendmaakte twee boten in de race te laten starten, heeft uiteraard ook alles te maken met de beslissing om Amsterdam op te nemen in de route van deze zwaarste zeilrace ter wereld. Er wordt overigens gevaren in een nieuw, groter, type boot, de ´Volvo open 70´, met maar liefst 62 procent meer zeiloppervlakte. Deze hightech-boten kunnen naar verwachting snelheden van maar liefst 37 knopen (circa 80 kilometer) per uur halen.
  woensdag 12 mei 2004 @ 14:33:48 #134
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_19072726
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 12:57 schreef Doffy het volgende:

Let wel: er komen twee teams. Eén 'fun' team, en een professioneel wij-gaan-winnen team. Het eerste team is het minst belangrijk natuurlijk, en ik weet niet hoe het daarmee staat.
professioneel wij-gaan-winnen team... en dan koop je een maxfun35 :S
maja no offence heiner is geniaal in het managen en het opbouwen van een team... en zolang ie zelf niet aan boord stapt komt alles goed. ik bedoel het xiphias team van verduijn is ooit ook bij heiner begonne
  woensdag 12 mei 2004 @ 14:35:30 #135
27698 Doffy
pi_19072760
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 14:33 schreef Farr40 het volgende:
professioneel wij-gaan-winnen team... en dan koop je een maxfun35 :S
Dat slaat dus ook nergens op.
quote:
maja no offence heiner is geniaal in het managen en het opbouwen van een team... en zolang ie zelf niet aan boord stapt komt alles goed. ik bedoel het xiphias team van verduijn is ooit ook bij heiner begonne
Wees "gerust", hij is de manager, niet de schipper.
'Nuff said
  woensdag 12 mei 2004 @ 14:43:30 #136
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_19072929
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 14:35 schreef Doffy het volgende:
[..]
Dat slaat dus ook nergens op.
[..]
een maxfun 35 is een boot die onwijs slecht in de rating ligt en daarbij de prestaties die hij waar moet maken niet waar kan maken. Het eerste wat Heiner in zijn trainingen verteld is dat de keuze van de boot al kan bepalen of je wint of niet... dus als hij het echt zo profesioneel om te winnen had aan gepakt had ie een X-332s, mumm30, B&H36, imx of als ie geld over had gehad een Farr40 gekocht. lijkt mij....
  woensdag 12 mei 2004 @ 14:50:18 #137
27698 Doffy
pi_19073099
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 14:43 schreef Farr40 het volgende:
een maxfun 35 is een boot die onwijs slecht in de rating ligt en daarbij de prestaties die hij waar moet maken niet waar kan maken. Het eerste wat Heiner in zijn trainingen verteld is dat de keuze van de boot al kan bepalen of je wint of niet... dus als hij het echt zo profesioneel om te winnen had aan gepakt had ie een X-332s, mumm30, B&H36, imx of als ie geld over had gehad een Farr40 gekocht. lijkt mij....
Kan allemaal zo zijn, maar:

1. De VOR is geen IJsselmeer race'je, dus wat heeft het ermee te maken?
2. Misschien zijn er andere redenen waarom Heiner voor een maxfun kiest die jij niet weet.
'Nuff said
pi_19074559
Voor mijn Marieholm IF moet ik een nieuwe mast (doordat iemand mijn mast van de boot af heeft gereden op de winterstalling.... niet te geloven toch!) en nu heeft de schade expert voor gesteld om een Z-spars mast te nemen (en giek). Heeft iemand ervaring met deze masten ? Zowel goede als slechte hoor ik graag! Wordt in Muiden dan erop gezet.
Alvast dank voor jullie reacties.

pi_19074625
Farr40, ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt.
Roy Heiner is wel directeur van de ABN-AMRO campagne, en hij mag dan wel wat te zeggen hebben over de bemanningsselectie, dat staat in principe los van de Heiner acedemy. Misschien dat voor de bemanningsselectie van faciliteiten gebruik gemaakt wordt, maar verder is Team Heiner een aparte "business".
Heiner heeft inderdaad een aantal Max Funs 35 liggen, die hij (naar ik me nog vaag meen te herinneren van een jaar geleden, toen die dingen net nieuw waren) gewoon gekozen heeft omdat er veel potentie in zit. Dat ze slecht in de IMS meten was al op de ontwerptafel duidelijk, en daar is deze boot ook niet voor bedoelt. Het is de bedoeling dat er binnen afzienbare tijd eenheidsklasse met Max Funs 35 gevaren kan worden, net zoals dat nu ook met de 25 het geval is.
pi_19074903
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 15:50 schreef kees-jan het volgende:
Voor mijn Marieholm IF moet ik een nieuwe mast (doordat iemand mijn mast van de boot af heeft gereden op de winterstalling.... niet te geloven toch!) en nu heeft de schade expert voor gesteld om een Z-spars mast te nemen (en giek). Heeft iemand ervaring met deze masten ? Zowel goede als slechte hoor ik graag! Wordt in Muiden dan erop gezet.
Alvast dank voor jullie reacties.
Eigenlijk heb ik zowel goede als slechte ervaringen met Z spars.
Geval 1: Dat geintje met een losgetrokken voorstag, zie een paar posts eerder van mij, dat was op een 7/8 tuig, met een Z spars mast. Nu heb ik dat wel van meerdere mastenmerken gehoord, overigens.
Geval 2: Terugkomend van vakantie uit zuid-Engeland, voor Nieuwpoort, zomaar een inspectieronde op het schip: Er zitten bruine roestrandjes rond de bovenrand van 3 van de 6 eindtoggels
Nu, na beraad toch door gevaren, we kwamen toch langs muiden, en de "expert" van Z spars ernaar laten kijken. Deze zei: "Gefeliciteerd, niets aan de hand, u kunt gewoon doorvaren". M´n vader vertrouwde het toch niet en heeft de toggels en spanners vervangen, en ze door een fabriek waar RVS gemaakt werd met contrastvloeistof laten behandelen en bekijken. Conclusie: Schroot, levensgevaarlijk, ze staan echt op het punt van breken.
Geval 3: In 2003 hebben we de verstaging van onze boot vervangen, en dus ook de mast eens grondig nagezien. Het valt bij onze mast (masttoptuig) wel op dat er over de bevestiging van wanten en dergelijke wel goed is nagedacht en alles zit wel goed degelijk in elkaar. Beduidend beter dan bij sommige anderen. Zo wordt er niet gewerkt met (relatief zwakke) haakterminals, afaik.

Samengevat ben ik op zich best tevreden over de mast zelf, maar wees er zelf bij als die lui in Muiden dat ding erop zetten., want ik vertrouw ze voor geen meter meer

Hoop dat je hier iets aan hebt

[ Bericht 2% gewijzigd door -Carioca- op 12-05-2004 16:12:00 (aanvulling) ]
pi_19075017
-edit: Juist, en hier ging iets fout
pi_19075189
quote:
[b]verhaal
Ok , dat zijn dus zowel positieve als negatieve ervaringen, waarbij de negatieve toch de overhand hebben..... helaas.
Dus op zich goed spul, maar wel controleren en checken wat voor garantie erop zit begrijp ik.
Nog meer reacties van anderen die ervaring hebben met Z-spars masten?
  woensdag 12 mei 2004 @ 21:41:50 #143
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_19084042
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 15:50 schreef kees-jan het volgende:
Voor mijn Marieholm IF moet ik een nieuwe mast ............

Z-spars, Sparcraft, en Selden(proctor) dat zijn de drie grote mastenmakers en Zspar is de goedkoopste.. maar waar ik naar zou kijken is welke mast er standaard geleverd wordt bij marieholm (geloof dat dat selden is maar weet het niet cker) maar ik zou proberen een mast te nemen van de 'huis'mastenmaker van de werf van marieholm
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 15:53 schreef -Carioca- het volgende:
Farr40, ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt.
Roy Heiner is wel directeur van de ABN-AMRO campagne, en hij mag dan wel wat te zeggen hebben over.....
du hast recht... het kwam naar mij over dat het heiner zeilteam aan boord zou gaan zitten daar. en Heiner heeft die boten idd gekocht omdat hij het idee van matchracen wel met een maxfun zag zitten en hij heeft zich gewoon vergist in de potentie van het schip
pi_19090307
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 16:15 schreef kees-jan het volgende:

[..]

Ok , dat zijn dus zowel positieve als negatieve ervaringen, waarbij de negatieve toch de overhand hebben..... helaas.
Dus op zich goed spul, maar wel controleren en checken wat voor garantie erop zit begrijp ik.
Nog meer reacties van anderen die ervaring hebben met Z-spars masten?
Qua garantie zou ik dat niet weten, wat ik vooral probeer te zeggen is dat de kwaliteit op zich best goed is, maar de capaciteit van die lui in Muiden minder. In de mast heb ik alle vertrouwen, in de leverancier in Muiden niet
pi_19090430
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 21:41 schreef Farr40 het volgende:
du hast recht... het kwam naar mij over dat het heiner zeilteam aan boord zou gaan zitten daar. en Heiner heeft die boten idd gekocht omdat hij het idee van matchracen wel met een maxfun zag zitten en hij heeft zich gewoon vergist in de potentie van het schip
Of je kunt zeggen dat Heiner zich in de potentie van het schip vergist heeft... Dat betwijfel ik toch. Bedenk wel, dat Heiner bij wedstrijden van die Max Funs er zelf (meestal dan) niet bij is en dat dat de wedstrijd gevaren wordt door gelegenheidsbemanningen, al dan niet in training. Er is geen vast Heiner wedstrijdteam die met die Max Funs vaart. Dat zo´n ding zijn rating er nooit uitvaart, da´s dan bijzaak
  donderdag 13 mei 2004 @ 08:08:02 #146
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_19092127
ik heb zelf een keertje op de abn ambro gevaren en het is echt een drama... hij gaat alleen hard op reachrakken. voordewind en aandewind is het best wel een kreng en daarbij kom je bont en blauw van die boot af. Mij viel het erg tegen.... alleen halve wind makkelijk 18 knopen lopen is wel heel erg vet. (btw Heiner heeft wel een eigen wedstrijd team maar die varen idd alleen de nsr 24 uurs race en de deltaweek)
  donderdag 13 mei 2004 @ 08:56:51 #147
27698 Doffy
pi_19092525
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 08:08 schreef Farr40 het volgende:
ik heb zelf een keertje op de abn ambro gevaren en het is echt een drama... hij gaat alleen hard op reachrakken. voordewind en aandewind is het best wel een kreng en daarbij kom je bont en blauw van die boot af. Mij viel het erg tegen.... alleen halve wind makkelijk 18 knopen lopen is wel heel erg vet. (btw Heiner heeft wel een eigen wedstrijd team maar die varen idd alleen de nsr 24 uurs race en de deltaweek)
Bedoel je de oude Brunel? Dat ding is inderdaad een geval apart. Ik heb er ook op gezeild, en je hebt gelijk, alleen reachend heb je er wat aan. Bedank echter wel dat statistisch de zien, de VOR een downwind race is, en de schepen dus worden ontwikkeld om met name downwind te presteren. Voordewind zeilen is helemaal not done, en aandewind moet ie gewoon mee kunnen met de vloot.

ik heb op een open60 eens 28.5 knoop gehaald -
'Nuff said
pi_19093288
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 21:41 schreef Farr40 het volgende:

[..]

Z-spars, Sparcraft, en Selden(proctor) dat zijn de drie grote mastenmakers en Zspar is de goedkoopste.. maar waar ik naar zou kijken is welke mast er standaard geleverd wordt bij marieholm (geloof dat dat selden is maar weet het niet cker) maar ik zou proberen een mast te nemen van de 'huis'mastenmaker van de werf van marieholm
[..]
standaard werd er bij de marieholm een proctor mast geleverd (nu inderdaad sleden) alleen worden marieholms sinds begin 80 niet meer gebouwd... verder is het zo dat er een levertijd van 6 weken op proctor masten zit en twee weken op Z-spars...
pi_19093352
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 08:56 schreef Doffy het volgende:

[..]

Bedoel je de oude Brunel?
Nee, we hadden even een kleine discussie over oa de Max Fun 35, waarvan Heiner er ook 1 heeft liggen die zo heet.
Overigens, van dat wedstrijdteam wist ik niet. Naja, weer wat geleerd

Hé Doffy, heb je trouwens al een idee hoe die 2 VOR boten gaan heten eik? De naamsverwarring zou wel heel groot worden als er nu weer 2 "ABM AMRO´s" bij zouden komen
  donderdag 13 mei 2004 @ 10:01:20 #150
27698 Doffy
pi_19093446
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 09:55 schreef -Carioca- het volgende:
Nee, we hadden even een kleine discussie over oa de Max Fun 35, waarvan Heiner er ook 1 heeft liggen die zo heet.
Ok. Haalt die halfwinds de 18 knopen?
quote:
Overigens, van dat wedstrijdteam wist ik niet. Naja, weer wat geleerd
Same here
quote:
Hé Doffy, heb je trouwens al een idee hoe die 2 VOR boten gaan heten eik? De naamsverwarring zou wel heel groot worden als er nu weer 2 "ABM AMRO´s" bij zouden komen
Nee, geen idee. Ga ervan uit dat de 'wij-willen-winnen'-boot ABN AMRO gaat heten, en de tweede ... tsja.. geen idee. Maar denk aan de vorige VOR: Amer Sports, en Amer Sports Too....
'Nuff said
  donderdag 13 mei 2004 @ 17:35:48 #151
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_19104528
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 08:56 schreef Doffy het volgende:
Bedoel je de oude Brunel? Dat ding is inderdaad een geval apart. Ik heb er ook op gezeild, en je hebt gelijk, alleen reachend heb.....
nee er zijn 2 actieve maxfuns35's in Nederland de DeltaLoyd(heiner) en de Abn Ambro. Op de laatste heb ik de maxfun 35 getest met mijn vader's team
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 10:01 schreef Doffy het volgende:
Ok. Haalt die halfwinds de 18 knopen?
nog wel harder geloof ik... althans toen ik er mee voer waaide het 18 knopen wind dus dat is eiglijk peanuts

[ Bericht 2% gewijzigd door Farr40 op 13-05-2004 17:44:29 (beetje veel ruimte) ]
  donderdag 13 mei 2004 @ 17:43:40 #152
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_19104717
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 09:52 schreef kees-jan het volgende:
[..]
standaard werd er bij de marieholm een proctor mast geleverd (nu inderdaad sleden) alleen worden marieholms....
tja op zich wel een moeilijke keuze idd... 4 weken extra is erg veel maar een orginele mast is altijd een puntje voor ook als je de boot ooit nog een gaat verkopen. Misschien moet je heel even op www.marinecenter.nl vragen wat zij er van vinden. Zij zijn namelijk de importeur van de nieuwe marieholms maar doen ook een hoop reperatie en verkoop van de IF wat ik begreep
(en misschien weten zij ergens nog wel een nieuwe mast ergens liggen voor een schappelijk prijsje aangezien een IF wel een serie schip is ) tis een idee...
pi_19118250
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 17:43 schreef Farr40 het volgende:

[..]

tja op zich wel een moeilijke keuze idd... 4 weken extra is erg veel maar een orginele mast is altijd een puntje voor ook als je de boot ooit nog een gaat verkopen. Misschien moet je heel even op www.marinecenter.nl vragen wat zij er van vinden. Zij zijn namelijk de importeur van de nieuwe marieholms maar doen ook een hoop reperatie en verkoop van de IF wat ik begreep
(en misschien weten zij ergens nog wel een nieuwe mast ergens liggen voor een schappelijk prijsje aangezien een IF wel een serie schip is ) tis een idee...
Tja, wat noem je origineel... Proctor is ook niet meer tenslotte... Nog met Marinecenter contact gehad, die jongens zijn wel heeel duur trouwens , en die hadden een marieholm te koop liggen met Z-spars mast, niets mis mee volgens hun.
  vrijdag 14 mei 2004 @ 12:08:49 #154
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_19120524
tja lijkt me duidelijk dan... (ik geloof wel dat hun er wel verstand van hebben )
pi_19123396
quote:
Op woensdag 7 april 2004 11:45 schreef Farr40 het volgende:
Waat zit volgens jou een regattacenter in M'dam dan? Overigens wel benieuwd: wat voor team zeil jij mee dan? Ik lig overigens in M'dam met mijn bootje, prima uitvalsbasis.
  vrijdag 14 mei 2004 @ 16:43:47 #156
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_19127926
Vroeger had je 'jachthaven van Goor'. dat is nu 'jacht haven Waterland' geworden. De bedoeling is dat samen met Regattacenter Medemblick, de toekomstige haven jachthaven in Hoorn, Marina Muiden en 'jachthaven Waterland' het wedstrijdzeilen op het ijsselmeer weer geherintroduceerd wordt en daarom noemen deze havens zich regattacenter.
ik was altijd floater op de Offcourse (carter 3/4 tonner). We hebben met dat team 4 keer achter elkaar de Monnickendammer avond wedstrijden bij de WvM gewonnen dus ik denk dat je het schip wel kent. Hellaas hebben we het schip moeten verkopen. Maar gelukkig hebben we er wel iets nieuws(en beters) voor terug. Een X-119 genaamt Ofcourse-Offcourse allen was er in jachthaven Waterland geen plaats meer had liggen we nu in hemmeland. Welke jacht haven lig jij eigenlijk??
pi_19188036
quote:
Op vrijdag 14 mei 2004 16:43 schreef Farr40 het volgende:
Vroeger had je 'jachthaven van Goor'. dat is nu 'jacht haven Waterland' geworden. Een X-119 genaamt Ofcourse-Offcourse allen was er in jachthaven Waterland geen plaats meer had liggen we nu in hemmeland. Welke jacht haven lig jij eigenlijk??
Van Goor ken ik zeker, lag ik vroeger met mijn Mirror Dinghy al... lig nu ad overkant, Marina Monnickendam, was de enige met een vrije plek voor de marieholm. Offcourse ken ik ook, mooie boot hoor X jacht!
pi_19190728
Zeg Kees-jan, wat ik me afvroeg, kunnen ze je bij de Marieholmclub niet verder helpen aan gegevens wat er aan masten op die Marieholms is gezet?
pi_19210823
quote:
Op maandag 17 mei 2004 11:59 schreef -Carioca- het volgende:
Zeg Kees-jan, wat ik me afvroeg, kunnen ze je bij de Marieholmclub niet verder helpen aan gegevens wat er aan masten op die Marieholms is gezet?
Had ik al als eerste een post op het forum gezet, echter wordt dat niet zo heeel erg veel gebruikt (zeg maar week wachten voor een eerste reply). Overigens afgelopen weekend de boot overgevaren naar Muiden en daar de opdracht gegeven tot plaatsen van de Z-spars mast.
pi_19415022
Nou mensen... tot op heden mij advies om niet in muiden bij zspars een mast te kopen! Op zondag zeggen ze namelijk nog dat je mast vrijdag erop staat (nadat je snel een aanbetaling doet van Euro 300 en de offerte na 1 dag alweer getekend retour hebt). Op woensdag krijg je door een mevrouw die te klantonvriendelijk is te horen dat de mast zeker niet klaar is vrijdag en dat degene die de planning doet vrijdag er weer is. Oftewel bel vrijdag maar terug om te horen wanneer je mast, bij godsgratie, eindelijk eens klaar is!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Conclusie: een mooi pinkersterweekend wordt dus door valse beloften door de neus geboord! Toch fijn als je op basis van beloofde leverdata kiest voor een leverancier!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  donderdag 27 mei 2004 @ 12:58:00 #161
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_19444531
niet echt bepaald profesioneel...
pi_19445477
Ik heb inmiddels de boot gezien (op foto) waar we mee gaan zeilen in Augustus, hij is 12 m lang en heeft zowat alles aan boord wat je maar kunt bedenken .

[ Bericht 2% gewijzigd door Sport_Life op 28-05-2004 15:42:42 ]
pi_19459319
Foto!
pi_19460389

Hij is geloof ik net een maand oud .
  vrijdag 28 mei 2004 @ 14:35:23 #165
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_19472499
vd stadt???
pi_19474288
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 14:35 schreef Farr40 het volgende:
vd stadt???
Ik heb echt geen idee, die foto's is het enige wat ik ervan weet.. . Ik heb m ook nog niet in het echt gezien.
  maandag 31 mei 2004 @ 20:45:52 #167
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_19544776
toch nog ff een dagje nsr kunnen varen in de yngling ...**komende week spierpijn dus** was wel cewl
hoe was jullie nsr??
  maandag 31 mei 2004 @ 20:57:38 #168
82603 Olivier_B_Bommel
pi_19545129
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 23:25 schreef Sport_Life het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]

Die is fu**ing mooi !!
pi_19550698
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 15:42 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Ik heb echt geen idee, die foto's is het enige wat ik ervan weet.. . Ik heb m ook nog niet in het echt gezien.
Die foto is van een Ovni, die wordt in Nederland geimporteerd door Krijgsman in Drimmelen. Op zijn site staan wel wat extra foto´s en indelingen enzo: http://www.krijgsman.nl/brand.asp?brand=Alubat

[ Bericht 3% gewijzigd door -Carioca- op 31-05-2004 23:57:37 (link aangepast) ]
pi_19550752
quote:
Op maandag 31 mei 2004 20:45 schreef Farr40 het volgende:
toch nog ff een dagje nsr kunnen varen in de yngling ...**komende week spierpijn dus** was wel cewl
hoe was jullie nsr??
Best aardig, al konden de prestaties (veel)beter, maar wel veel lol gehad
* zit nu net terug van de boot met spierpijn achter z´n pc en is toe aan een lange nachtrust
pi_19553176
quote:
Op maandag 31 mei 2004 23:52 schreef -Carioca- het volgende:

[..]

Die foto is van een Ovni, die wordt in Nederland geimporteerd door Krijgsman in Drimmelen. Op zijn site staan wel wat extra foto´s en indelingen enzo: http://www.krijgsman.nl/brand.asp?brand=Alubat
hmmz tnx . Dat wordt wel leuk .
pi_19555063
kees-jan - woensdag 26 mei 2004 @ 10:58
/verhaal/

even een kleine aanvulling op mijn eerdere post hier over het te laat opleveren van de mast, hiervoor was een zeer plausibele verklaring. Echter was de mevrouw die ik woensdag ad telefoon had niet genegen dit te melden, waarbij de verkoopmedewerker met wie ik alles geregeld heb tot op heden vrijdags een logische verklaring heeft kunnen geven waar ik ook zonder problemen mee accoord kon gaan.
Het is tevens zo dat zij een kleine compensatie voor de vertraging hebben aangeboden.

Dit even ter info, vond ik wel zo netjes naar Zspars toe.
  donderdag 10 juni 2004 @ 09:30:47 #173
75879 RedArrow68
Wolf in Saabskleren
pi_19775419
Helaas heb ik mijn been gebroken dus voor mij zit er voorlopig ff geen zeilen meer in. Heb hier op mijn PC nog een leuk filmpje staan, upwind met 17 knopen wind, met mn J/24. Even kijken of hij online kan.... Was van plan de grevelingen-cup weer mee te varen maar dat gaat dus gvd niet bah!
Murcééjdies Bhenz, "T-Modelle"
  donderdag 10 juni 2004 @ 16:04:41 #174
82603 Olivier_B_Bommel
pi_19786316
Aii.. das idd kut.. Je kunt als troost nog gaan kijken
Hebbie vorig jaar wel meegedaan? Hoeveelste was je.
pi_19965847
Nou ken ik wel wat snelle boten, maar wat ik nu weer tegenkom op Clubracer...
quote:
Welke boot heeft de hoogste IRC rating?
Mari Cha 4? Eén of andere nagelnieuwe maxi? Tonnerre? Den Audi? De Shayan? Neen, een 36-voeter alstublieft!
De nieuwste "Full Pelt" van de Brit Stephen Fein heeft een duizelingwekkende 1.704 op zijn IRC meetbrief staan, en laat daarbij de nieuwste maxi's Morning Glory of Pyewacket ruim achter zich. Ook de 140-voets supermaxi Mari Cha mag iets langer doen over een windward-leeward dan deze Full Pelt.

De Full Pelt werd getekend door Jo Richards, weegt amper 1600kg, waarvan er 800 kilo in de bulb onderaan de (uiteraard) zwenkkiel hangen. Daarmee heeft deze boot ook een betere power ratio dan een doorsnee 49-er, zodat aandewinds planeren een makkie wordt. Alleen God weet wat dit beestje met ruime wind gaat doen...

Pittig detail: zes bemanningsleden volstaan om de Full Pelt onder controle te houden.
Daar wil ik nou wel eens een stukje op zeilen
  zondag 20 juni 2004 @ 20:50:21 #176
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_20048877
idd wel een hele seXy bak

alleen nu nog de vraag tot hoeveel wind overleefd het beestje... volgens sailing anarchy kan je beter boven de 25 knopen wind niet meer aan boord zitten iig wel een mooi jacht
  vrijdag 2 juli 2004 @ 14:28:26 #177
30919 mitt
Michael Corleone
pi_20361852
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 23:25 schreef Sport_Life het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]

Daat is inderdaad wel een erg gaaf ding
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
  zaterdag 3 juli 2004 @ 19:24:31 #178
98834 CrossEyedMary
En nee, ik kijk niet scheel..
pi_20389962
quote:
Op dinsdag 29 juli 2003 22:16 schreef Euc- het volgende:
Ik vind vinea toch redelijk duur (¤325,=), daarbij zitten ze al vol dacht ik. Ik heb CWO-2 voor de Kielboot (Op Zeilschool Nederland gehaald, van scouting uit, maar dit zit óók al vol voor deze zomer )
Hm.. ik vind die prijs eigenlijk toch best meevallen. De zeilschool waar ik elk jaar zit is tegen de ¤500,-.
Als sommigen een regenboog omdraaien,
krijgen ze de mooiste kleuren en metaforen.
Waarom krijg ik, als ik regenboog omdraai,
gewoon maar goobneger?
  FOK!fossiel zaterdag 3 juli 2004 @ 23:08:10 #179
1455 Keroppi
kool kikker
pi_20395296
Hallo ik had een vraagje,

Ik heb een aantal jaren achter elkaar zeillessen op een zeilschool gevolgd en ben zo tot kielboot III gekomen. Helaas woon ik in de randstad en ook nog eens op een plek waar geen goed vaarwater in de buurt was, dus tsja het zeilen schoot er een beetje bij in.

Maar nu gaan mijn ouders (ikzelf woon al weer een tijdje op kamers) naar een ander deel van Nederland verhuizen, waar (jawel) wel mooi vaarwater aanwezig is. Gecombineerd met het feit dat het na een paar uurtjes zeilen in de boot van een vriendin weer helemaal begon te kriebelen kon ik maar 1 ding denken: ik wil straks een eigen bootje.
Niet dat mijn ouders zo enorm vermogend zijn dat al mijn wensen direct worden ingewilligd, maar mijn vader is het zeilen ook weer aan het oppikken en mijn broertje heeft een jaartje zeilkamp in een optimistje en een jaar in een valk gedaan.

Maar welke boot, in het oerwoud van types is nou een beetje geschikt voor:

Een meisje (ik ) die waarschijnlijk voornamelijk zelf gaat zeilen, misschien een enkele keer geescorteerd door broertje/vader. Ik wil dus een bootje wat een beetje goed in bedwang te houden valt (ik ben niet zo sterk ) en ook een beetje in je eentje te doen valt (ik zie mezelf bijvoorbeeld nog geen lagerwal in mijn eentje in een valk maken ).

Iemand kwam al met de opties Flying Junior of Flying Dutchman, nog andere suggesties?

Ohja en het moet waarschijnlijk wel vanwege de diepte een zwaardboot worden. Nu heb ik dus altijd les gehad in kielboten, zijn er hele erge verschillen?
Chick on a mission
  zondag 4 juli 2004 @ 05:09:45 #180
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_20401595
Ik denk dat voor het gene wat je aangeeft te willen gaan doen een flash een best mooie boot is. eigenlijk is de flash een eenmansboot maar als je gewoon voor de joy vaart kan je ook met zijn tweeen op pad. Verder een flying dutchman das een echte mannen boot waarvoor je de nodige acrobatische skills voor nodig hebt om meer te zeilen dan te zwemmen. flying junior is leuk maar boven windkracht 4 wel zwaar in je eentje. Naast de flash zou je kunnen denken aan een laser radiaal, europe of als je echt een tweemans boot wilt een 420 of een schakel(ook wel zwaar om te zeilen) ik heb zelf dit jaar nederlands kampioenschappen in de flash gevaren en ben echt best wel helemaal weg van deze boot omdat het makkelijk hard gaat en niet bijster zwaar is.

het verschil tussen kiel en zwaard boten is dat in een zwaardboot is het gebruik van gewicht veel meer van belang dan op een kiel boot, het rechthouden van de een zwaard boot doe je hoofdzakelijk met je lichaam. dus over het algemeen is een zwaardboot fysiek zwaarder dan een kielboot

www.splash-boat.com
  FOK!fossiel zondag 4 juli 2004 @ 17:43:04 #181
1455 Keroppi
kool kikker
pi_20410028
quote:
Op zondag 4 juli 2004 05:09 schreef Farr40 het volgende:
Ik denk dat voor het gene wat je aangeeft te willen gaan doen een flash een best mooie boot is. eigenlijk is de flash een eenmansboot maar als je gewoon voor de joy vaart kan je ook met zijn tweeen op pad. Verder een flying dutchman das een echte mannen boot waarvoor je de nodige acrobatische skills voor nodig hebt om meer te zeilen dan te zwemmen. flying junior is leuk maar boven windkracht 4 wel zwaar in je eentje. Naast de flash zou je kunnen denken aan een laser radiaal, europe of als je echt een tweemans boot wilt een 420 of een schakel(ook wel zwaar om te zeilen) ik heb zelf dit jaar nederlands kampioenschappen in de flash gevaren en ben echt best wel helemaal weg van deze boot omdat het makkelijk hard gaat en niet bijster zwaar is.

het verschil tussen kiel en zwaard boten is dat in een zwaardboot is het gebruik van gewicht veel meer van belang dan op een kiel boot, het rechthouden van de een zwaard boot doe je hoofdzakelijk met je lichaam. dus over het algemeen is een zwaardboot fysiek zwaarder dan een kielboot

www.splash-boat.com
Hmm, een zeiltje is natuurlijk al een stuk makkelijker dan tegelijk een fok/grootzeil/roer te bedienen. Maar met z'n tweeen? Dat zie ik toch niet zo snel gebeuren

Eigenlijk zou ik gewoon eens moeten proefvaren in wat bootjes maar ja? hoe pak je dat aan? Bij zeilverenigingen ofzo?
Chick on a mission
pi_20410168
quote:
Op zondag 4 juli 2004 17:43 schreef Keroppi het volgende:

[..]

Hmm, een zeiltje is natuurlijk al een stuk makkelijker dan tegelijk een fok/grootzeil/roer te bedienen. Maar met z'n tweeen? Dat zie ik toch niet zo snel gebeuren

Eigenlijk zou ik gewoon eens moeten proefvaren in wat bootjes maar ja? hoe pak je dat aan? Bij zeilverenigingen ofzo?
Gewoon een afspraak maken bij de dealer. Heb ik ook gedaan toen ik mijn Splash kocht. Ik zou gewoon voor de Laser gaan, makkelijk zeilbaar en een grote klasse dus je makkelijk aan wedstrijden mee doen.

Splash klasse is maar tot 18 jaar.
  FOK!fossiel zondag 4 juli 2004 @ 18:03:00 #183
1455 Keroppi
kool kikker
pi_20410399
quote:
Op zondag 4 juli 2004 17:50 schreef Steijn het volgende:

[..]

Gewoon een afspraak maken bij de dealer. Heb ik ook gedaan toen ik mijn Splash kocht. Ik zou gewoon voor de Laser gaan, makkelijk zeilbaar en een grote klasse dus je makkelijk aan wedstrijden mee doen.

Oh maar het is niet mijn bedoeling om wedstrijden te gaan zeilen, meer een beetje 'voor de fun'
Chick on a mission
  zondag 4 juli 2004 @ 19:37:02 #184
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_20412262
quote:
Op zondag 4 juli 2004 17:50 schreef Steijn het volgende:

[..]

ik had het over de flash(18 jaar en ouder) de grote zus van de splash het verschil is dat de giek een stuk langer is en daarom het zeil een stuk groter. laser is ook leuk alleen hang je ongetwijfeld zoals de meeste laser zeilers (moi include) je knieeen en rug kapot. en daarbij is de splash/flash community in nederland veel groter en hechter dan de laser en is een laser echt overpriced aangezien het een olympische klasse is.

quote:
Op zondag 4 juli 2004 17:43 schreef Keroppi het volgende:

Het is niet ontworpen om met zijn tweeen te varen maar het kan voor een enkele keer wel de kuip is er groot zat.
Roel Wester heeft altijd een stuk of 10 demoboten liggen die je mag lenen om te kijken wat je van de flash of splash vindt.
pi_20685969
Ik heb even een zeil related vraag: wij hebben een zeil bootje [ik en mn vader]. Wat voor 1 weet ik niet hij is in ieder geval wel heel klein maar ook heel laag en snel. Nou heb ik er een probleem aan namelijk dat, touw om de fok mee omhoog te hijsen is uit de mast gekomen toen we een keer waren omgeslagen. Nu willen wel graag weer het touwtje terug de mast in krijgen maar, ik heb geen idee hoe.

Weet iemand hoe dit moet of waar ik kan vinden hoe dit moet, ik ben namelijk [zoals je mischien door had] een zeil leek.
  zaterdag 17 juli 2004 @ 17:36:30 #186
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_20688496
Weet je echt niet wat voor bootje het is? Een Laser ofzo? Of nog kleiner, moet je er in je eentje in varen?
Enne, is het touw (heet fokkeval trouwens) alleen maar van het katrolletje bovenin de mast afgeslipt of is het hele katrolletje eraf? Ik ben zelf ook niet zo handig met boten, maar ik denk dat anderen eerder reactie zullen geven als je ff laat weten wat precies het probleem is

Heeft er nog iemand door Friesland rondgevalkt afgelopen week? Was echt lekkere wind daarvoor en de schuimparty te Grou was ook top en erg fout
pi_20689209
nee het is geen laser dat weet ik wel, het is kleiner, je kan er in je eentje in zitten maar ook met zn tween maar niet met meer.
Nou het katrolletje is er niet af ofzo maar, het touw zit niet meer in de mast, dus ook niet meer op het katrolletje. Ik kan hem zo weer door dat katrolletje krijgen maar HOE krijg ik hem dan door iets van 4 meter mast. Ik kom een aardig eind met stug ijzerdraad maar ongeveer 50 cm voor het einde van de mast zit het draad vast of het is niet stug genoeg om door te drukken.

Mischien is het nu duidelijker, Help... ?
pi_20704348
Misschien kun je er een stuk fietsketting aan vastmaken, en het val dan van bovenaf in de mast invoeren. Dat is vaak wel flexiebel en toch zwaar genoeg genoeg om zich naar beneden te wringen. Beneden moet je dan met een haakje oid de ketting wel weer uit de mast kunnen krijgen. Succes!
pi_20705063
Thnx, Als ik er weer naar toe ga zal ik het proberen, maar ik weet niet of de ketting door het gat in de mast boven aan kan. Maar als iemand anders nog andere iedeen heeft laat maar horen.
  zaterdag 24 juli 2004 @ 23:55:26 #190
18008 hornage
pi_20837286
ach, probeer het eens met vissersloodjes, die zijn tenminste wat kleiner en hebben meestal een ronde vorm. Om dit te bevestigen kan je een vissersdraad gebruiken en dan de schootsteek er aan epibreren. wij doen het altijd zo. Hoewel het nooit gebeurd is want omslaan doe je pas met kielboot 5 toch?

[edit] hier staat ook nog wel wat theorie over omslaan[/edit]
  zondag 25 juli 2004 @ 00:01:38 #191
18008 hornage
pi_20837404
en hier dus uitleg over deze mooie knoop
pi_20843517
Hey, hartstikke bedankt ik zal hem er aan 'epibreren'

Over dat omslaan: ik heb geen idee, wat kielboten inhouden laat staan nummer 5, ik weet wel dat ik wel omgeslagen was
pi_20889562
Volvo Ocean Race en America's Cup update:
Naast dit nieuws dat Mike Sanderson de 1e schipper wordt van één van de twee ABN AMRO volvo ocean racers....
quote:
NIEUWS
Mike Sanderson schipper ABN Amro syndicaat
By
23 juli, 2004, 15:39:00

De ervaring van Sanderson met het zeilen met kwispelkielen is een belangrijk pluspunt, want de nieuwe Volvo 70 zal met deze constructie worden uitgerust.
“Mike brengt al die ervaring mee,” vervolgt Heiner. “Wij denken dat hij goed bij ons project past. Hij krijgt een grote inbreng in het optimaliseren van de eerste boot. En straks is hij betrokken bij de bouw van het tweede schip. Hij gaat ook de teams samenstellen. We hebben een lange lijst van mensen, maar hij krijgt daar alle zeggenschap in. Als schipper is hij immers degene die het met de zeilers aan boord moet doen.”

Na een vroege carriere in open boten begon voor Sanderson het grote werk in oceaanzeilen in 1993. Toen voer hij de Whitbread aan boord van Grant Daltons maxi New Zealand Endeavour, winnaar van de maxi klasse.
In de Whitbread van 1997-98 was hij opnieuw aan boord bij Dalton, ditmaal als wachtleider en co-schipper op de W-60 Merit, die als tweede eindigde.
In 1995 was hij grootschoottrimmer op de America’s Cupper Tag Heuer en in de afgelopen America’s Cup was hij dat op de Oracle BMW van Larry Ellison. Daar ontmoetten Heiner en Sanderson elkaar, want Heiner werd ingehuurd als schipper van de trainingsboot.
Sanderson heeft verder Sydney-Hobart races op zijn naam staan.
In oktober 2003 schipperde hij op de 140 voeter Mari Cha IV tijdens recordoversteek van Amerika naar Engeland.
Afgelopen juni finishte hij met de Open 60 PindarAlphaGrapics als 4de in transatlantische solorace The Transat.

De eerste ABN Amro boot, een ontwerp van Juan Kouyoumdjian, wordt momenteel gebouwd in Lelystad, onder leiding van Killian Bushe. “Wij liggen op schema,” aldus Roy Heiner, “bijna tot op de dag, kan ik wel zeggen.”
...kwam er gister wel een aardig roddeltje bij:
quote:
NIEUWS
Zeilt Emma Richards de tweede ABN Amro boot?
By
26 juli, 2004, 16:06:00

De benoeming van Mike Sanderson tot Volvo Ocean Schipper ging als lopend vuur rond in het zeilwereldje. Op de steiger hoorden wij naar aanleiding hiervan een interessante theorie.

Sanderson heeft een vriendin en die heet Emma Richards. Samen startten zij eind vorig jaar in de transatlantische Jacques Vabre aan boord van de Open 60 Pindar. Met dit schip (en deze sponsor) deed Richards eerder van zich spreken in de Around Alone. In mei 2003 volbracht zij deze race rond de wereld als jongste deelnemer en als eerste Britse zeilster. Ook met de Volvo Ocean Race is Emma bekend; gedurende de etappes 4 en 5 was zij aan boord van de Amer Sports Too. Deze zomer zeilde Mike Sanderson solo The Transat met de Pindar (hij eindigde verdienstelijk als 4de). De boot is vervolgens vercharterd aan Bernhard Stamm die zijn eigen schip verspeelde en uit wil komen in de Vendee Globe Challenge. Emma zit dus even zonder schip, maar heeft nog altijd een prettige sponsor achter zich. Bovendien heeft zij haar zinnen gezet op deelname aan de Volvo Ocean Race en is daar een eigen campagne voor gestart. Met als spil... Mike Sanderson, zo meldt haar site. Die is nu overgestapt naar het ABN Amro-syndicaat, dat voor de komende Volvo Ocean Race nog een tweede boot op het programma staan, waarvoor nog geen schipper is... Het zou dus zomaar kunnen dat Richards die tweede VOR-70 gaat schipperen, al dan niet als hoofd van een vrouwenteam. Het zou niet de eerste keer zijn dat twee partners als schipper uitkomen in de Volvo Ocean. Tijdens de vorige race zeilden Neal McDonald (Assa Abloy) en Lisa McDonald (Amer Sports Too) tegen elkaar. Nogmaals, het is een theorie, opgetekend op de steiger en niet gecheckt. Maar wel een heel interessante.
En dan vanmorgen nog dit:
quote:
Russell Coutts weg bij Alinghi
28 juli, 2004

Russell Coutts won in 1995 voor het eerst de America’s Cup, aan het roer van de Nieuw-Zeelandse boot en onder leiding van charismatische Peter Blake. In 2000 wisten Coutts en Team Nieuw-Zeeland de Cup met succes te verdedigen. Het werd een ‘walk over’: 5-0 tegen Prada.

Kort daarop kondigden Coutts en tacticus Brad Butterworth aan Team Nieuw-Zeeland te verlaten. Met geld van biochemie-miljonair Bertarelli bouwde Coutts een heel nieuw America’s Cup team op, dat zeer succesvol bleek. Het won de Cup in 2003.

Met drie Cup overwinningen en 14 gewonnen Cup duels heeft Coutts alles bereikt wat er te bereiken valt. Olympisch goud heeft hij ook al; dat won hij in 1984 in de Finn-klasse. Een verminderde motivatie kan dus een plausibele reden zijn voor zijn weigering nog langer de Alinghi-boot te sturen. Duidelijk is wel dat Alinghi een groot probleem heeft. Coutts is niet alleen de allerbeste schipper, hij was de bindende factor binnen het syndicaat.
Via Zeilen

[ Bericht 6% gewijzigd door -Carioca- op 28-07-2004 10:04:47 (Aanvulling) ]
  woensdag 28 juli 2004 @ 17:48:51 #194
82603 Olivier_B_Bommel
pi_20914451
Ik was vorige week voor mn cwo3 kielboot gegaan, was er op mn examen gewoon GEEN wind !!! Nu heb ik um officieel niet gehaald, heb t papiertje niet, terwijl op mn voorderingenstaat wél alles wat afgetekend.. Zo lomp, echt jammer..
  donderdag 29 juli 2004 @ 01:02:23 #195
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_20924744
quote:
Op woensdag 28 juli 2004 17:48 schreef Olivier_B_Bommel het volgende:
Ik was vorige week voor mn cwo3 kielboot gegaan, was er op mn examen gewoon GEEN wind !!! Nu heb ik um officieel niet gehaald, heb t papiertje niet, terwijl op mn voorderingenstaat wél alles wat afgetekend.. Zo lomp, echt jammer..
Bij welke zeilschool?
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
  donderdag 29 juli 2004 @ 19:58:58 #196
21865 WaVe
WaVe detected
pi_20938801
quote:
Op zaterdag 3 juli 2004 23:08 schreef Keroppi het volgende:

Ik heb een aantal jaren achter elkaar zeillessen op een zeilschool gevolgd en ben zo tot kielboot III gekomen. Helaas woon ik in de randstad en ook nog eens op een plek waar geen goed vaarwater in de buurt was, dus tsja het zeilen schoot er een beetje bij in.

Maar nu gaan mijn ouders (ikzelf woon al weer een tijdje op kamers) naar een ander deel van Nederland verhuizen, waar (jawel) wel mooi vaarwater aanwezig is. Gecombineerd met het feit dat het na een paar uurtjes zeilen in de boot van een vriendin weer helemaal begon te kriebelen kon ik maar 1 ding denken: ik wil straks een eigen bootje.
Niet dat mijn ouders zo enorm vermogend zijn dat al mijn wensen direct worden ingewilligd, maar mijn vader is het zeilen ook weer aan het oppikken en mijn broertje heeft een jaartje zeilkamp in een optimistje en een jaar in een valk gedaan.

Een meisje (ik ) die waarschijnlijk voornamelijk zelf gaat zeilen, misschien een enkele keer geescorteerd door broertje/vader. Ik wil dus een bootje wat een beetje goed in bedwang te houden valt (ik ben niet zo sterk ) en ook een beetje in je eentje te doen valt (ik zie mezelf bijvoorbeeld nog geen lagerwal in mijn eentje in een valk maken ).

Iemand kwam al met de opties Flying Junior of Flying Dutchman, nog andere suggesties?

Ohja en het moet waarschijnlijk wel vanwege de diepte een zwaardboot worden. Nu heb ik dus altijd les gehad in kielboten, zijn er hele erge verschillen?
Denk er wel aan dat zwaardboten in het algemeen een sportiever soort boot is. Meestal zeil je, ivm het risico op omslaan, in een wetsuit. (of je bikini/zwembroek als het heel erg mooi weer is )

Hoe ondiep is het trouwens als je geen klein kielbootje kunt hebben (een valk steekt maar 90 cm)?

Je zou ook kunnen denken aan een bootje met een klapzwaard (ik geloof dat een randmeer dat heeft.. Alleen zijn die vrij duur en net zo moeilijk/makkelijk in je eentje te zeilen als bijv. een valk. Een valk vind ik trouwens ook prima te zeilen in m'n eentje hoor. Alleen een smalle sloot opkruisen wordt veel werken ).
  vrijdag 30 juli 2004 @ 12:38:07 #197
82603 Olivier_B_Bommel
pi_20951785
Zeilschool Eendracht (SZE) op de Kagerplassen.
  vrijdag 30 juli 2004 @ 21:25:51 #198
18008 hornage
pi_20962883
nah, volgens mij mag je volgens het cwo nog geen eens zo handelen. Als alles van je vorderingsstaat is ingevuld heb je je diploma. Ik zou zoiets nooit doen bij een cursist van mij igg. Je instructeur heeft toch wel een idee van wat je kan?
  vrijdag 30 juli 2004 @ 21:51:56 #199
82603 Olivier_B_Bommel
pi_20963381
Nee, het was zo: niet alles was ingevuld omdat ik het schijnbaar nog niet kon ofzo.. heb t net aan een instructeur gevraagd. Ik had um bijna zeidie, alleen varend strijken en heisen nog niet. Nouja, volgend jaar beter !!!
Nix aan de hand dus !!!
pi_22163153
Nou, wat een rust in dit topic...
Tijd voor wat nieuw leven: De eerste ABN AMRO VOR 70 is af, en de uitmonstering is bekend:

quote:
Van Zeilen.nl

NIEUWS
‘Dan staat daar opeens een boot!’
By Laurens van Zijp
22 september, 2004, 15:56:00

Vandaag presenteerde ABN Amro de beschildering van de Volvo Ocean racers, de VOR-70’s waarmee de bank volgend jaar meedoet aan de race rond de wereld.
Ook maakte de pers kennis met schipper Mike Sanderson.
De eerste boot is inmiddels uit de mal gekomen en dit najaar gaat er gezeild worden. Namen van bemanningen werden nog niet gegeven.

“De eerste boot gebruiken we om veel te leren,” aldus technisch directeur Roy Heiner. “De ervaring die wij er mee opdoen in de praktijk verwerken we vervolgens in de tweede boot. We willen racen met de tweede generatie. De eerste boot gaat vervolgens terug in de schuur om die te optimaliseren.
De ene boot zal misschien beter presteren in 10, 11 knoop wind, de ander in 14 knopen wind. Het is aan de schipper om de uiteindelijke keuze te maken. Het is wel de bedoeling dat beide schepen evenveel kans maken.” (Grappend naar Mike Sanderson): “Eerlijk gezegd hoop ik dat de tweede boot de eerste verslaat…”

“We hadden voor de bouw 30.000 manuren geschat en komen daar redelijk op uit. We liggen op schema. Vorig jaar november, bij de start van deze campagne, zijn we al begonnen met het ontwerpen. Juan Kouyuomdjian is een technologisch gedreven ontwerper; iemand die met het team meewerkt en dat gebruikt om vooruitgang te boeken. In januari volgden tanktests bij het Marin in Wageningen. In mei zijn we in Lelystad met bouwen begonnen, een internationale ploeg van twintig man onder leiding van Killian Bushe die destijds de bouw van de Illbruck deed. Vraag was hoe we gingen bouwen; bij een nieuw ontwerp als dit, kan je geen female plug gebruiken, maar werk je met een male plug. In juli zijn we het carbon gaan lamineren en in augustus kwam de romp uit de mal. Dan zie je pas echt hoe het gaat worden; dan staat er ineens een boot! Ik dacht nog: ‘daar moeten Mike en de mannen straks negen maanden in leven’.”
De mast wordt geleverd door Hall Spars in Amerika en in de Nederlandse vestiging in Breskens afgebouwd. De zeilen komen bij North vandaan.

‘Doing the hard miles’
Schipper Mike Sanderson zat samen met Roy Heiner bij het America’s Cup syndicaat Oracle in Auckland. Het klikte tussen de twee, ze merkten dat ze over veel zeilzaken hetzelfde dachten. Na de Transat van dit jaar vloog Heiner naar Boston om zijn schipper definitief te contracteren.
Sanderson is van huis uit een skiffzeiler. Daarin leerde hij hoe hij in de trapeze extra snelheid uit een boot moet halen. Ook met kwispelkielen heeft hij ervaring. “Het is een efficiënte manier om extra paardenkrachten uit een lichte boot te halen,” aldus Sanderson.
De 33-jarige Nieuw-Zeelander heeft verder gezeild in twee Whitbreads, drie America’s Cup series en ook in Open 60’s. Bovendien was hij nauw betrokken bij de Marie Cha IV waarop hij co-schipper was. Al deze kennis en ervaring leveren hem voordeel op bij het huidige Volvo-project.
Over de aanstaande proefvaarten in december zegt hij: “We moeten de oceaan op. Oversteken, in de Doldrums zeilen. Doing the hard miles.”
Met welke bemanningsleden dat gebeurt, werd niet bekend gemaakt, maar duidelijk is wel dat de kernploeg vaststaat. Het is de bedoeling om ook Nederlandse zeilers te recruteren, al blijft het ABN Amro project nadrukkelijk een internationale campagne.
De zogenaamde inshoreraces maken een belangrijk deel uit van de komende Volvo Ocean Race. In punten 20 procent. “Het is best mogelijk dat ik in deze races het roer overgeef aan iemand die het beter kan dan ik,” zegt Sanderson hierover, “mij gaat het tenslotte om het resultaat dat we als team aan het eind behalen.”

Over de race zelf zegt Sanderson: “It’s gonna be a tough race. Deze boten zijn 20 procent sneller dan de VOR-60’s. We zeilen met twee man minder en minder zeilen. Een Volvo Ocean Race is niet alleen fysiek zwaar, maar ook mentaal. Toch vergeet je die ontbering en daarom komt iedereen ook steeds weer terug.”

Grote vraag is inmiddels over de Volvo Ocean Race wel een race wordt en geen onderonsje tussen vijf boten. Racedirecteur Glenn Bourke rekent op minimaal acht schepen aan de start, hetgeen hij onlangs nog benadrukte in een persbericht. Vier syndicaten zijn nu hard. Naast ABN Amro zijn dat:
-Brasil 1 – Een Braziliaans project onder leiding van Alan Adler en Torben Grael. Ze hebben zich verzekerd van voldoende sponsorkapitaal en beginnen komende maand met bouwen. Grael zeilde de Whitbread 1997-98 aan boord van de Innovation Kvaerner en is vooral bekend als America’s Cup tacticus (Prada). Brasil 1 wil in zee met ontwerpers Bruce Farr.
- Premier Challenge – Grant Warington, in Australië erg succesvol met zijn maxi-jacht Skandia, heeft een Australisch project opgezet om mee te doen aan de Volvo Ocean. Warington zeilde zelf in de vorige Volvo Ocean een etappe op de Djuice Dragons. Don Jones, die de Skandia tekende, is de ontwerper van Premiere Challenge.
- Telefonica Movistar – Dit Spaanse syndicaat heeft een Nederlands tintje: Bouwe Bekking staat op de rol als schipper. Dit team maakte als eerste deelname aan de VOR 2005/06 bekend. Dat had alles te maken met het feit dat de race in Spanje (Sanxenxo and Vigo) van start gaat. Team TM heeft Farr Yacht Design gekozen voor het ontwerp.

Of er nu vijf of acht boten starten, het blijft een schril contrast met de komende Vendée Globe Challenge, de race voor solozeilers. In november vertrekken 23 boten voor de non-stop race rond de wereld.
  vrijdag 5 november 2004 @ 13:47:25 #201
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_23096435
Wederom VAR nieuws:

(uit: Zeilen)

Volvo Ocean Race: zes boten
2 november, 2004

De organisatie van de Volvo Ocean Race heeft bekend gemaakt dat er nu zes boten in aanbouw zijn voor de race van 2005. Het jongste project is van het Zweedse Atlant-syndicaat. Dat wordt geleid door Richard Brisius and Johan Salen en heeft drie podiumplaatsen gerealiseerd in de afgelopen drie races. Ze worden geholpen door vijfvoudig Whitbread veteraan Magnus Olsson, in de afgelopen VOR aan boord van Assa Abloy.
Evenals de Assa destijds wordt de nieuwe boot gebouwd bij Green Marine in Lymington, onder leiding van Jason Carrington, eerder bouwbegeleider van –alweer- de Assa Abloy. Atlant heeft gekozen voor een Farr-ontwerp.

Met de komst van Atlant zijn er nu vijf syndicaten zeker.
-ABN Amro schrijft zoals bekend twee boten in. Voorlopig is alleen schipper Mike Sanderson bekend. Technisch directeur is Roy Heiner.
-Brasil 1 is een Braziliaans project onder leiding van Alan Adler en Torben Grael. Ze hebben zich verzekerd van voldoende sponsorkapitaal en bouwen een Bruce Farr ontwerp. Grael zeilde de Whitbread 1997-98 aan boord van de Innovation Kvaerner, is vijfvoudig olympisch medaillewinnaar en huidige olympisch Star-kampioen. Voorts is hij bekend als America’s Cup tacticus (Prada).
- Premier Challenge van Grant Warington. In Australië is Warington erg succesvol met zijn maxi-jacht Skandia. Hij zeilde zelf in de vorige Volvo Ocean een etappe op de Djuice Dragons. Don Jones, die de Skandia tekende, is de ontwerper van Premiere Challenge.
- Telefonica Movistar – Dit Spaanse syndicaat heeft een Nederlands tintje: Bouwe Bekking staat op de rol als schipper. Het team maakte als eerste deelname aan de VOR 2005/06 bekend. Dat had alles te maken met het feit dat de race in Spanje (Sanxenxo and Vigo) van start gaat. Team TM heeft Farr Yacht Design gekozen voor het ontwerp.

De Volvo Ocean Race begint volgend jaar 5 november in het Spaanse Sanxenxo met een proloog. Op 12 november start de eerste etappe vanuit Vigo. Het is voor het eerst dat deeze rond de wereld race (voorheen Whitbread) buiten Engeland start.
In totaal staan negen etappes op het programma. Daar komen kortebaan races in de etappeplaatsen bij.
Etappe 1 – Vigo, Spanje - Kaapstad
Etappe 2 – Kaapstad - Melbourne
Etappe 3 - Melbourne – Nieuw Zeeland
Etappe 4 - Nieuw Zeeland - Rio de Janeiro
Etappe 5 - Rio - Baltimore/Annapolis
Etappe 6 - Baltimore/Annapolis - New York
Etappe 7 - New York - Southampton
Etappe 8 - Southampton - Gothenburg
Etappe 9 - Gothenburg - finishplaats

Heb niets meer gehoord over Amsterdam als finishplaats?
  zaterdag 6 november 2004 @ 21:14:50 #202
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_23128953
nee tuurlijk niet amsterdam is toch helemaal niet interesant welleens met een 70 voeter door het noordzeekanaal gevaren met al die pontjes en beroepsvaart... en daarbij iets veel belangrijkers dan de volvo met maar 6 teams en zonder topprofs(omdat die toch ac varen) vendee globe de start is morgen http://www.vendeeglobe.org

[ Bericht 1% gewijzigd door Farr40 op 06-11-2004 21:19:55 ]
  zondag 7 november 2004 @ 01:06:06 #203
18008 hornage
pi_23133874
wow, vette actiefoto, dik in plane zeg. Dat lijkt me kicken om dat in zo'n boot te zitten
pi_23161876
En nog meer VOR nieuws: Als een Fok!ker belangstelling heeft om mee te gaan; Het kan!
quote:
Van Zeilen.nl

NIEUWS
Jonge zeilers op tweede ABN Amro boot
By
8 november, 2004, 09:58:00

De tweede ABN Amro boot in de Volvo Ocean Race zal worden bemand door jonge zeilers in de leeftijd van 21 tot en met 30 jaar. Het wordt een internationale bemanning.

Team ABN Amro start een wereldwijde campagne om de zeilers aan te trekken. Kandidaten kunnen zich uitsluitend aanmelden via de speciale website: www.abnamro.com/com/about/team/team3.asp
Technisch directeur Roy Heiner zal samen met zijn medewerkers vier ervaren zeilers aantrekken, waaronder twee voor de sleutelpositie van schipper en navigator. Voor de resterende acht plaatsen wordt door middel van een open selectieproces kandidaten worden gezocht. Er zullen twee bemanningsleden worden geselecteerd uit elke thuismarkt van ABN AMRO, dat wil zeggen Nederland, Brazilië en de Verenigde Staten en nog eens twee uit alle inzendingen uit de rest van de wereld. Alle geselecteerde bemanningsleden krijgen een training van zes
maanden.

Het selectieproces bestaat uit drie fases. Om te beginnen zullen er met een interactieve vragenlijst op de bovengenoemde website 80 finalisten worden gekozen uit de aanmeldingen die wereldwijd worden ontvangen. Deze groep wordt vervolgens uitgenodigd voor de volgende fase: een praktijktest op locaties in de Verenigde Staten, Brazilië en Nederland. Tijdens deze tweede fase worden de zeilvaardigheden en de fysieke en mentale capaciteiten van de kandidaten beoordeeld. Uit deze groep zullen per regio vijf personen worden geselecteerd (20 wereldwijd). De derde en laatste stap van het selectieproces vindt plaats in Portugal, in maart 2005. Van de laatste 20 kandidaten blijven er 8 over die het 'high potential team' van de tweede boot van Team ABN Amro gaan vormen.
Amsterdam als finishplaats heb ik ook niks meer van gezien... Misschien moeten de heren van de Raad van Bestuur van ABN AMRO even wat harder lobbyen
  maandag 8 november 2004 @ 12:32:14 #205
18008 hornage
pi_23162773
nou, ik heb me opgegeven maar of ik een kans maak
Ik heb alleen maar kielboot en zwaardboot ervaring en ik heb nooit op zee gevaren
  maandag 8 november 2004 @ 16:19:30 #206
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_23168014
tja ik ben weer's net te jong maar het word een project a'la holmatro dus of je moet echt heel veel talent hebben of een hele rijke papa hebben die wat in de watersport doet. maar wel een heel cewl initiatief, ben benieuwd wie het gaat leidden. Hans Horrevoet die Holmatro begeleide was wel relaxed
pi_23246549
Oh hemel.. t wordt weer winter
Wat gaan jullie mede-zeilers doen nou t eigenlijk te koud is om te zeilen?! (behalve de diehards natuurlijk )

* m0nica zoekt wanhopig zeilvakantiefoto's op
pi_23252474
Misschien toch Amsterdam als etappeplaats! Dit komt uit het Volvo Ocean Race Magazine, en staat dus (nog)niet op internet, maar Zeilen meldt:
quote:
Van Zeilen.nl

NIEUWS
Amsterdam etappeplaats Volvo Ocean Race
By
11 november, 2004, 12:42:00

In de net verschenen editie van het Volvo Ocean Race Magazine (nr. 15) staat Amsterdam op de kaart vermeld als etappeplaats.

Na de Atlantische oversteek van Amerika na Engeland loopt de daarop volgende etappe vanuit Zuid-Engeland om Ierland, Engeland en Schotland heen naar Amsterdam. De vloot houdt de Britse eilanden dus aan stuurboord, alvorens de Noordzee over te steken. Volgens de berichten worden de onderhandelingen over Amsterdam als etappeplaats voor kerst afgerond. De Volvo Ocean vloot doet vervolgens het Zweedse Gotenburg aan, om in St. Petersburg te finishen.
pi_23252544
quote:
Op donderdag 11 november 2004 17:37 schreef m0nica het volgende:
Oh hemel.. t wordt weer winter
Wat gaan jullie mede-zeilers doen nou t eigenlijk te koud is om te zeilen?! (behalve de diehards natuurlijk )

* -Carioca- zoekt wanhopig zeilvakantiefoto's op
Ja hey, doorzeilen natuurlijk, de eerste winterwedstrijden zijn al achter de rug, dus ik vermaak me wel
't is pas te koud als de ijslaag te dik is om doorheen te breken met een polyester romp
  vrijdag 12 november 2004 @ 09:48:08 #210
27698 Doffy
pi_23260575
quote:
Op donderdag 11 november 2004 21:53 schreef -Carioca- het volgende:
Ja hey, doorzeilen natuurlijk, de eerste winterwedstrijden zijn al achter de rug, dus ik vermaak me wel
't is pas te koud als de ijslaag te dik is om doorheen te breken met een polyester romp
Kijk, dat is de ware freak

is het trouwens toeval dat er in IJmuiden Seaport marina een Farr50 genaamd 'Carioca' ligt?
'Nuff said
pi_23264056
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 09:48 schreef Doffy het volgende:

[..]

Kijk, dat is de ware freak

is het trouwens toeval dat er in IJmuiden Seaport marina een Farr50 genaamd 'Carioca' ligt?
Ja, is toeval, ik ken dat schip helemaal niet Hoewel ik deze zomer wel een aantal keer daar geweest ben... Zal eens opletten als ik er weer ben
pi_23540097
Om er wat leven in te houden
Wie heeft er voorrang?
Voor degene met het goede antwoord zijn geen prijzen te winnen, we gaan voor de eeuwige roem
  woensdag 24 november 2004 @ 14:55:29 #213
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_23541677
-btw abn ambro heeft haar short distance bemanning bekend gemaakt http://www.nautica.it/go.php?press=W&recno=79
-btw² de transpac52 klasse blijft groeien. Met ingang van 2006 zullen zich twee nederlandse teams zich bij de mediterane vloot melden. namelijk de Sotto Voce van Arien van Vemde en Peter de Ridder met een mooie roze tp52 (www.transpac52.org)
pi_23542933
Jammer. Nu gaat er eens een aansprekende boot onder Nederlandse vlag de wereld rond, zit er geen Nederlander op:

Brad Jackson - Wachtleider (NZL) (New Zealand Endeavour/Merit Cup/Tyco)
Tony Mutter - Stuurman Trimmer (NZL) (Swedish Match/Team SEB)
David Endean - Trimmer Pitman (NZL) (Tyco)
Jan Dekker - Voordekker (RSA) (Merit Cup/Tyco)
Robert Greenhalgh - Stuurman Trimmer (UK)
Justin Slattery - Voordekker (IRE) (News Corp)
Stan Honey - Navigator (USA)
pi_23544482
quote:
Op woensdag 24 november 2004 13:45 schreef -Carioca- het volgende:
Om er wat leven in te houden
Wie heeft er voorrang?
Voor degene met het goede antwoord zijn geen prijzen te winnen, we gaan voor de eeuwige roem
[afbeelding]
Lijkt mij dat die onderzeeër voorrang heeft.. Het is beroepsvaart (of een of andere miljonair heeft er een als speeltje) en hij is moeilijker wendbaar.. Maar aan de andere kant kan die natuurlijk ook wel weer snel onder water zakken zodat t zeilschip door kan varen
  woensdag 24 november 2004 @ 20:57:23 #216
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_23550847
quote:
Op woensdag 24 november 2004 15:43 schreef -Carioca- het volgende:
Jammer. Nu gaat er eens een aansprekende boot onder Nederlandse vlag de wereld rond, zit er geen Nederlander op:

Brad Jackson - Wachtleider (NZL) (New Zealand Endeavour/Merit Cup/Tyco)
Tony Mutter - Stuurman Trimmer (NZL) (Swedish Match/Team SEB)
David Endean - Trimmer Pitman (NZL) (Tyco)
Jan Dekker - Voordekker (RSA) (Merit Cup/Tyco)
Robert Greenhalgh - Stuurman Trimmer (UK)
Justin Slattery - Voordekker (IRE) (News Corp)
Stan Honey - Navigator (USA)
dit is de shortrackcrew. Wel verassend dat honey aan boord zit aangezien die met roy disney ook een campagne aan het starten was.

ik verwacht in de crew voor lange etappes wel wat nederlanders. maarja de weinige goede zeilers die nederland heeft varen AC dus die komen niet aan boord...

[ Bericht 3% gewijzigd door Farr40 op 24-11-2004 21:08:40 ]
pi_23553951
Ik moet even wat met jullie delen..

Gewoon omdat ik het zo'n prachtige foto vind

uit eigen collectie
pi_23554446
quote:
Op woensdag 24 november 2004 22:42 schreef m0nica het volgende:
Ik moet even wat met jullie delen..

Gewoon omdat ik het zo'n prachtige foto vind

[afbeelding]
uit eigen collectie
Sta je d´r zelf ergens op?
pi_23554692
Hahahaha ja, zoek m0nica, wie me heeft gevonden mag door voor de magnetron

rechter foto, niet aan het roer, even relaxed aan de fok
pi_23554767
Monica, je bent de spoiler vergeten
pi_23554852
quote:
Op woensdag 24 november 2004 23:07 schreef -Carioca- het volgende:
Monica, je bent de spoiler vergeten
Oh shit, nou, dan mag jij gewoon door voor de magnetron
pi_23556136
quote:
Op woensdag 24 november 2004 23:10 schreef m0nica het volgende:

[..]

Oh shit, nou, dan mag jij gewoon door voor de magnetron
Aangenomen! (Mits op 12 volt, anders trekt het boordnet het niet )
Dat wordt nog leuk, komende wedstrijd, in het spirak "Haal jij de warme saucijzenbroodjes even boven"
  donderdag 25 november 2004 @ 09:52:41 #223
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_23559975
btw:[quote: glen bourke] 'i can guarantee to you, that we will be coming to holland but, which port and uhm what the exact timing of that is, in the last 4 remaining ports of the race . I can not really look that down at this stage.'[/quote] maar ze komen toch
pi_23560925
Clubracer meldt vanmorgen:
quote:
AMSTERDAM (NED) – ABN AMRO heeft gisteren op 24 november de VOR crew van boot A bekend gemaakt. Dit is de boot die onder leiding van schipper Mike Sanderson vaart.
We keken voorbij de headline van de persmeeting, zochten naar de nationaliteiten en vroegen of er Nederlanders kans maakten om geselecteerd te worden voor de A boot. Mike Sanderson antwoordde voorzichtig: “De A boot zal uit een volledige internationale bemanning bestaan waar niet naar nationaliteit gekeken zal worden.” Jan Berent Heukensfeldt Jansen, Managing Director van TEAM ABN AMRO voegde hieraan toe:”Dit is een internationale bemanning die een internationale bank vertegenwoordigt…”

De reeds geselecteerde zeilers zijn:

Brad Jackson 36j. – Wachtleider (NZL)
“Man Overboard, That’s the kind of experience that stays with you forever.”
-Eerste Oceaan Race op 19 jarige leeftijd
-Deelnemer Withbread 1993-94, 1997-98 en VOR 2001-02
-2003 Trans Atlantic Speed record en 24uurs record (525nm) aan boord van MARI CHA IV
-Wachtleider – tacticus Pacific Cup MARI CHA IV

Tony Mutter 35j. – Stuurman Trimmer (NZL)
“I had a hairy moment when we lost the mast at 28 knots doing a Chinese jibe…”
-Nationaal kampioen NZL 1989, 1990 en 2000
-Hoogtepunten tussen 1990 en 2000 met Tony’s invloed met Abracadabra gedurende de America’s Cup 2000, Steinlager Cup Match Racing en vele recordpogingen
-Was ook teamlid van het SEB VOR syndicaat waar hij wachtleider was en verantwoordelijk voor de zeilen aan boord.

David Endean 24j. – Trimmer Pitman (NZL)
“Injury my knee was a frustrating because I couldn’t help the other guys”
-Jongste teamlid van Team ABN AMRO
-Zeilde met Team TYCO de 2001/02 VOR
-Was aan boord van ONE WORLD Challenge tijdens de Louis Vuitton Cup in 2003
-Alsook team van Team PINDAR

Jan Dekker 37j. – Jan Dekker (FRA)
“Jan Dekker carries a shark tooth. “It’s a good knife.”
-Winnaar van “THE RACE” aan boord van CLUB MED
-Twee America’s Cups achter de rug
-Twee VOR’s; 1997/98 aan boord van SILK CUT en 2001/2002 met Team TYCO

Robert Greenhalgh 27j. – Stuurman Trimmer (GBR)
“Losing the last beat of the 18ft skiff Wolrd Championship 200 yards from the finish is my wordt race experience ever.”
-4 x nationaal kampioen Skiff 18voet en 2 x Europees Kampioen
-Wereldkampioen Internationl 14 in 2003 en Europees Kampioen in 2004
-Europees Kampioen 1720 in 2004, alsook de nationals en Wereldkampioen 18ft Skiff
-Zijn eerst VOR Race nu met team ABN AMRO

Justin Slattery 29j. – Voordekker (IRL)
-Aan boord van YACHT NEWS CORPORATION tijdens de VOR 2001/02
-Won het Trans-Atlantic-record op NICORETTE en won de Gotland Runt Race, alsook het wereldrecord, alletwee op SKANDIA in hetzelfde jaar.
-In 2004 het Round the World Record gebroken aan boord van CHEYENNE een 125 voets catamaran

Stan Honey 49j. – Navigator (USA)
“My favourite piece of equipment is my 1940 Hezzenith sextant. But it’s to heavy so I’m taking a lesser plastic one in case of emergency
-Won als navigator de Admirals Cup, vele SORC’s, Bermuda Race, Antigua Race Week, Cork Race Week (2x), Miami to Montego Bay race, St Maarten Regatta, Chicago Mackinac en nog vele races in Mexico
-Genavigeerd tijdens 9 transpacific races en won er 9 als navigator
-navigator aan boord van PLAYSTATION en PYEWACKET
-Studeerde weerkunde aan de Yale University
-Mede-oprichter van Sportvision Inc., de marktleider in technologische vernieuwing op het gebied van Sport TV uitzendingen

Kort Nieuws
Ondertussen wordt er koortsachtig gezocht naar nog 4 meer kandidaten voor zowel het A als B team.
Statistieken tonen aan dat de scouting via het internet reeds 13.000 sollicitanten heeft opgebracht, vooral uit de landen NL, US, GBR en Brazillië, toevallig zijn dit ook de landen waar dat ABN AMRO een grote marktrol heeft. Enkele CV’s komen zelfs uit India wist Roy Heiner te vertellen.

Op 13 en 17 december starten de eerste watertesten voor het Performance Team (B-team).
Het A team zal als eerste de trainingen op hun nieuwe VOR 70 starten wanneer de ABN AMRO basis begin 2005 naar Portugal verhuist. Het Performance team zal haar training starten op een VOR 60 en stapt nadien over wanneer de tweede VOR 70 is gebouwd.

Glenn Bourke, CEO Volvo Ocean Race zal binnen een 6 tal weken bekend maken of Nederland een tussenstop krijgt, Amsterdam en Rotterdam wordt in overweging genomen.
Als het goed is binnenkort duidelijkheid dus
* -Carioca- stemt natuurliujk voor Rotterdam

Videootje zien? http://www.questmedia.nl/mov/pc_abnamro.wmv
pi_23589322
Pff.. ik vol goede moed klikken, hoop op een mooi filmpje, gaan ze allemaal zitten ouwehoeren
  vrijdag 26 november 2004 @ 17:05:49 #226
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_23609104
Gaatie bij dat eerste filmpje nou over de kop

Wel gaaf zeg..
* m0nica krijgt een onbedwingbare neiging tot catamaranzeilen
  zaterdag 27 november 2004 @ 17:31:18 #228
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_23610357
nah niet echt over de kop. dit gebeurt wel eens vaker in skiffs zoals de 49er de wing tipt het water en dan graaft de boot zich in en maakt een soort radslag... over de kop gaan is gewoon met je neus in een dal duiken en dat de boot echt over je heen komt
pi_23611074
quote:
Op zaterdag 27 november 2004 17:31 schreef Farr40 het volgende:
nah niet echt over de kop. dit gebeurt wel eens vaker in skiffs zoals de 49er de wing tipt het water en dan graaft de boot zich in en maakt een soort radslag... over de kop gaan is gewoon met je neus in een dal duiken en dat de boot echt over je heen komt
Oohw.. okee.. Leek dr ff op
Die catamarans duiken wel lekker heh..
  zaterdag 11 december 2004 @ 15:34:13 #230
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_23899233
quote:
Op zaterdag 3 juli 2004 23:08 schreef Keroppi het volgende:

Ik heb nog een Flying Junior liggen. Zeil er bijna niet mee en heb net een jouet 1080 gekocht dus zal er waarschijnlijk ook niet meer mee zeilen. Als je interesse hebt kan je me mailen op sjoerdsantema@hotmail.com

Woensdag gekocht:

Kan niet wachten totdat ik het telefoontje krijg dat ik hem op kan halen. Ligt in Hellevoetsluis en moet naar Amsterdam gevaren worden. Is er iemand hier die ervaring heeft met die route?
pi_23920770
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 15:34 schreef Ludwig het volgende:

Kan niet wachten totdat ik het telefoontje krijg dat ik hem op kan halen. Ligt in Hellevoetsluis en moet naar Amsterdam gevaren worden. Is er iemand hier die ervaring heeft met die route?
Mooi ding, gefeliciteerd mên
Wb die route, wat wil je doen, binnendoor of buitenom?
  zondag 12 december 2004 @ 16:21:25 #232
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_23921572
quote:
Op zondag 12 december 2004 15:47 schreef -Carioca- het volgende:

[..]

Mooi ding, gefeliciteerd mên
Wb die route, wat wil je doen, binnendoor of buitenom?
Dankje!

Ik ga het liefst binnendoor. Heb nog geen ervaring op de zee. Hoorde iets over een staande mast route?
pi_23925033
quote:
Op zondag 12 december 2004 16:21 schreef Ludwig het volgende:

[..]

Dankje!

Ik ga het liefst binnendoor. Heb nog geen ervaring op de zee. Hoorde iets over een staande mast route?
Jazeker, dat kan. Kijk op http://www.staandemast.nl. De site is op dit moment een beetje brak hier, maar het geeft wel een goed idee hoe de route loopt. Grofweg komt het erop neer dat je het beste van Hellevoetsluis via het Spui en de Oude Maas naar Dordrecht kan, en dan via Noord, Nieuwe Maas en Hollandsche IJssel naar Gouda; zo via de Gouwe naar de Westeinder, en zo via de Ringvaart van de Haarlemmermeer naar de Nieuwe Meer onder Amsterdam. Dan 's nachts in konvooi door Amsterdam.
Het zal wel in de winter ingewikkeld worden met de brugbediening, denk ik. Er is in de zomer (hoe dat in de winter is weet ik niet) een groene golf, waarbij je bij voorkeur de avond tevoren door de spoorbrug bij Dordrecht gaat, en dan in Dordrecht overnacht. Je kunt dan 's ochtens vroeg vertrekken, ook afhankelijk hoe de stroom loopt (Getijdenwater tot aan Gouda, en dat scheelt enorm), dit ivm de spoorbruggen in Gouda, die maar 3 keer per dag draaien. Je bent dan 's avonds in Amsterdam en bent dan in de nacht op het IJ. Koop een almanak deel 2, en er is bij de ANWB een waterkaart verkrijgbaar (net zoals de andere ANWB-waterkaarten) waarop de hele route staat (ik geloof zelfs inclusief brugbedieningstijden, maar hoe actueel die zijn weet ik niet). Veel succes!

[ Bericht 1% gewijzigd door -Carioca- op 12-12-2004 19:12:18 ]
  maandag 13 december 2004 @ 23:16:30 #234
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_23955838
quote:
Op zondag 12 december 2004 19:06 schreef -Carioca- het volgende:

[..]

Jazeker, dat kan. Kijk op http://www.staandemast.nl. De site is op dit moment een beetje brak hier, maar het geeft wel een goed idee hoe de route loopt. Grofweg komt het erop neer dat je het beste van Hellevoetsluis via het Spui en de Oude Maas naar Dordrecht kan, en dan via Noord, Nieuwe Maas en Hollandsche IJssel naar Gouda; zo via de Gouwe naar de Westeinder, en zo via de Ringvaart van de Haarlemmermeer naar de Nieuwe Meer onder Amsterdam. Dan 's nachts in konvooi door Amsterdam.
Het zal wel in de winter ingewikkeld worden met de brugbediening, denk ik. Er is in de zomer (hoe dat in de winter is weet ik niet) een groene golf, waarbij je bij voorkeur de avond tevoren door de spoorbrug bij Dordrecht gaat, en dan in Dordrecht overnacht. Je kunt dan 's ochtens vroeg vertrekken, ook afhankelijk hoe de stroom loopt (Getijdenwater tot aan Gouda, en dat scheelt enorm), dit ivm de spoorbruggen in Gouda, die maar 3 keer per dag draaien. Je bent dan 's avonds in Amsterdam en bent dan in de nacht op het IJ. Koop een almanak deel 2, en er is bij de ANWB een waterkaart verkrijgbaar (net zoals de andere ANWB-waterkaarten) waarop de hele route staat (ik geloof zelfs inclusief brugbedieningstijden, maar hoe actueel die zijn weet ik niet). Veel succes!
Klinkt als een leuke route! Nu nog naar iemand zoeken die mee wil varen. Om nou in je eentje te varen is ook niet zo gezellig....
pi_23960358
quote:
Op maandag 13 december 2004 23:16 schreef Ludwig het volgende:

[..]

Klinkt als een leuke route! Nu nog naar iemand zoeken die mee wil varen. Om nou in je eentje te varen is ook niet zo gezellig....
Dit klinkt als een subtile hint. Nou, je hebt mail.

Edit: Nou, da´s lekker, de foutmelding komt nu pas binnen; Je hebt dus geen mail, maar als je bemanning zoekt, roep dat hier even, wie weet...

[ Bericht 15% gewijzigd door -Carioca- op 14-12-2004 12:37:53 ]
  dinsdag 14 december 2004 @ 20:40:39 #236
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_23974884
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 05:17 schreef -Carioca- het volgende:

[..]

Dit klinkt als een subtile hint. Nou, je hebt mail.

Edit: Nou, da´s lekker, de foutmelding komt nu pas binnen; Je hebt dus geen mail, maar als je bemanning zoekt, roep dat hier even, wie weet...
Ik zoek zeer zeker bemanning! Ik heb je gemaild maar misschien is het handiger als je even naar mijn hotmail mailt! sjoerdsantema@hotmail.com
pi_23974982
Ik heb ervaring met die route, zowel binnendoor als buitenom. Beiden erg de moeite waard, alhoewel ik buitenom zelf leuker vind. En dan ook vanwege de tussenstop in Scheveningen . Wanneer wilde je gaan varen?

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2004 20:46:40 ]
  dinsdag 14 december 2004 @ 20:46:02 #238
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_23975000
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 20:45 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik heb ervaring met die route, zowel binnendoor als buitenom. Beiden erg de moeite waard, alhoewel ik buitenom zelf leuker vind. En dan ook vanwege de tussenstop in Scheveningen ;-). Wanneer wilde je gaan varen?
Medio volgende week. Eerder heb ik helaas geen tijd. Met wat voor boot heb je ervaring?
pi_23975096
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 20:46 schreef Ludwig het volgende:

[..]

Medio volgende week. Eerder heb ik helaas geen tijd. Met wat voor boot heb je ervaring?
Van alles en nog wat. Binnendoor kajuizeilboten tot een voet of 30 en buitenom van 25 voet tot 42 voet. Victoire, Jeanneau, Hallberg Rassey, Bavaria, etc., etc. Door de week kan ik mezelf helaas niet vrijmaken, anders had ik wel een stukje willen meevaren.
pi_23984857
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 20:40 schreef Ludwig het volgende:

[..]

Ik zoek zeer zeker bemanning! Ik heb je gemaild maar misschien is het handiger als je even naar mijn hotmail mailt! sjoerdsantema@hotmail.com
Zo, ik had het even druk gisteravond, maar nu heb je mail op je hotmailadres
  zondag 26 december 2004 @ 13:41:04 #241
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_24216901
Sydney-Hobart is vannacht begonnen. Live te volgen via:

http://rolexsydneyhobart.com/default.asp?key=521

Nog meer mensen die de race volgen?
  zondag 26 december 2004 @ 17:12:48 #242
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_24220052
jupp... . het word weer lekker heavy aangezien de wind binnenn drie uur aanneemt tot 35kn en van noordwest naar zuidwest draait (STRENGTH OF 30/40 KNOTS IN GALE
AREAS BUT LOCALLY REACHING 40/45KNOTS NEAR EASTERN BASS STRAIT AFTER 270600UTC)
  maandag 27 december 2004 @ 15:16:52 #243
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_24236014
PEen paar foto's van de race:

Nicorette:

Konica Minolta:

start:

Stand op dit moment: (line honours)

1 .Konica Minolta
2. Skandia
3. Nicorette
  dinsdag 28 december 2004 @ 10:26:34 #244
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_24251471
De storm heeft zijn tol geëist:

Konica Minolta eruit na een ontmoeting met een “gi-normous wave". Ze hebben schade aan de hull.

Skandia heeft een probleem met de kantelkiel en zijn door de Tasmaanse kustwacht weggesleept.

Het lijkt er op dat dat Nicorette voor de 2e keer in successie de dubbel gaat pakken: line en handicap winnaar!
pi_24252699
Het volledige Sydney Hobart verhaal met foto's van de titanstrijd onder de super maxis kan je volgen op www.clubracer.be

Ondertussen hebben meer dan 54 zeiljachten de strijdbijl begraven en zoeken beschutting.

28/12/04 SYDNEY-HOBERT: SKANDIA en KONICA MINOLTA uit de race
27/12/04 60ste Rolex Sydney Hobart Yacht Race van start
Met sportieve groeten,
ICE
Media services and regattanews administrator > www.clubracer.be
Founder > Clubracer Racing Team
  dinsdag 28 december 2004 @ 11:50:54 #246
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_24252858
de skandia is nu helemaal kielloos.
pi_24253178
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 11:50 schreef Farr40 het volgende:
de skandia is nu helemaal kielloos.
Op Sailinganarchy staat een onbevestigd bericht dat Skandia gezonken zou zijn?? Lekker dan. De bemanning zou vantevoren al van boord zijn gehaald.
  dinsdag 28 december 2004 @ 12:25:03 #248
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_24253568
bemanning zit al in hobart. maar ik denk niet dat ze gezonken is omdat ze waarschijnlijk ondersteboven ligt en de luiken vast wel afgesloten zijn door de bemanning voor ze van boord afgingen. Maar een ding is zeker de kantkiel heeft haar gevaren wederom getoont en daar zal ook nog wel menig woord over gesproken worden.
  dinsdag 28 december 2004 @ 19:37:16 #249
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_24260315
nicorette gefinished
LINE HONOURS
Nicorette Finished - 02:16:10:40
  vrijdag 31 december 2004 @ 11:28:38 #250
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_24315981
Aera is uitgeroepen tot overall winnaar.

Volgens veel deelnemers was deze aflevering van S-H de zwaarste sinds de tragische tocht van 1998.
Over die wedstrijd in 1998 is trouwens een fantastisch boek geschreven door Rob Mundle: Fatal Storm

zie: http://www.amazon.com/exe(...)/103-2998028-5714247
pi_24340920
North Sea Regatta (Scheveningen) is weer in aantocht. Ik kreeg gisteren mail van de organisatie. Stukje uit de mail:

De data van de ABN AMRO North Sea Regatta nu alvast te noteren. Op 3 mei is de start van de Vuurschepen Race naar Harwich en op 6 mei is de start van de North Sea Race. Van 13 tot en met 16 mei worden de in-shore wedstrijden gevaren voor de Scheveningse kust.

www.nsr.nl

Mensen hier die mee doen? Zeilen dan wel organisatie?
  zondag 2 januari 2005 @ 11:55:04 #252
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_24352286
ik, met de ofcourse-offcourse als spinnakertrimmer 'k heb zeker zin in het komende seizoen.

www.teamoffcourse.nl

[ Bericht 9% gewijzigd door Farr40 op 02-01-2005 12:06:19 ]
pi_24355170
Ik hoop wel mee te doen, al valt de NSR wel vroeg dit jaar. Even kijken of ik de schipper zo gek kan krijgen het onderhoud een beetje snel te plannen, want na de winterwedstrijden moet de boot natuurlijk ook nog even het water uit. Even afwachten.
pi_24812793
De eerste ABN AMRO VOR70 wordt nu getest in Portugal, maar komt komende maand naar Rotterdam; voor de geinteresseerden, hij komt in de Veerhaven te liggen.
quote:
Van Zeilen.nl

NIEUWS
ABN Amro racer komt naar Rotterdam
By
27 januari, 2005, 13:53:00

Aan de vooravond van het ABN Amro tennistoernooi in Rotterdam komt de VO70-racer van de bank naar Rotterdam om het evenement luister bij te zetten. De boot zal rond 11 februari in de Veerhaven bij KRZV de Maas afmeren.

Momenteel ligt de ABN Amro-boot in Zuid-Portugal, waar het team van schipper Mike Sanderson een druk testprogramma afwerkt. Voor het promotionele uitje naar Rotterdam kunnen ze lekker mijlen maken, het retourtje beslaat pakweg 2200 mijl.
De komst van de ABN Amro-racer naar Rotterdam voedt de geruchten dat de havenstad tevens etappeplaats in de komende Volvo Ocean Race zal worden.
Rotterdam biedt alles, inclusief de mogelijkheid tot inshoreraces. Volvo Ocean Race directeur Glenn Bourke sprak november vorig jaar de verwachting uit, dat voor de kerst de Nederlandse etappeplaats (Amsterdam of Rotterdam) bekend zou zijn. Maar negen maanden voor het startschot is er nog steeds geen definitieve bekendmaking. Wordt vervolgd.
  maandag 1 augustus 2005 @ 10:31:43 #255
71614 BillyOcean
Get out of my dreams you woman
pi_29317122
Ik ga eind augustus zeilen in friesland en vroeg me af of iemand wat tips heeft hier en daar... Als het veel regent bijvoorbeeld, waar kan ik dan het beste gaan slapen? Is dat gewoon ergens een tent opzetten in een weiland of zijn er goede hostels die aan het water staan? Hoe werkt het als ik in een haven aanleg? Moet ik dan ergens betalen en hoeveel is dat ongeveer? En zijn er nog meer vruchtbare tips waar ik waarschijnlijk als leek niet aan denk, maar waarvan jij als echte zeiler zegt "ja, daar moet je op letten!" ?
Doch vlakbij zwerft 'n exquise gympje
  zondag 4 september 2005 @ 21:36:56 #256
97745 Thorical
finding a way
pi_30270637
Opstapper aangeboden Ervaring van jollen tot 14m kajuitjacht.
Gevaren van de sloterplas tot de middenlandse zee.
Van windkracht 1 tot 12.
Man
Laat wat van je horen als niet genoeg bemanning hebt.
  woensdag 7 september 2005 @ 14:45:27 #257
113686 viris
iris het viris
pi_30354164
Ik ben van plan om volgend jaar samen met m'n broer te gaan zeilen op de Adriatische zee voor de kust bij Kroatië in een openboot. Maar nu zijn we op zoek naar een geschikte boot hiervoor. Nu hebben we een houten Spanker en die is daar niet erg geschikt voor. We zoeken iets zeewaardigs, dus kiel, en zelflozende kuip en zelfrichtend. En natuurlijk moeten we er ook in kunnen overnachten en onze bagage er in droog kunnen houden. En dan willen we ook nog sportief kunnen zeilen, goed trimbaar en lekker in de trapeze hangen enzo.
Er zijn een aantal boten die in aanmerking komen, een Tempest, Efsix en een Randmeer. Hebben jullie nog suggesties, wat zou een geschikte boot zijn? Heeft iemand al eens iets dergelijks gedaan? En wat voor boot toen gebruikt?
pi_41285151
ie weet er meer over de Contessa 32
pi_41289032
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 10:40 schreef boogie2u het volgende:
ie weet er meer over de Contessa 32
Ja, wat wil je weten? Nogal een open vraag. Is iig een oude, maar nog steeds populaire populaire eenheidsklasse in Engeland, dus er is veel over te vinden met google.
pi_41460603
Ik heb even een vraagje mbt tot CWO examen's; Ik heb 3 weken geleden op zeilkamp mijn CWO3 net niet gehaald (Lagerwal en ankeren) de rest allemaal wel, ook mijn theorie heb ik gehaald. Alleen nu wil ik wel graag mijn CWO3 volledig (ik wil doorgaan tot minimaal cwo4, dit is nu mijn 2e cwo jaar).

Alleen hoelang is mijn Praktijk CWO voderingstaat geldig? er staat 1 vaar seizoen maar is dat tot zeg maar einde van deze maand? (dan is het zeil seizoen toch wel op zn einde) of tot volgend jaar?
Bram! Boterham!
pi_41460779
Hm ik lees net op de CWO site (ja had ik ook eerder kunnen doen )
quote:
De geldigheidsduur van de theorie-eisen op een vorderingenstaat is 18 maanden. De praktijkeisen op een vorderingenstaat hebben een maximum geldigheidsduur tot de eerstkomende jaarwisseling. Hiermee wordt aangegeven dat de praktijk in één seizoen moet zijn afgerond.
Is het niet gelukt in een seizoen dan kan in het volgende jaar meestal eenvoudig de oude stof weer worden opgehaald.
Dus tot 31Dec... dat wordt winterzeilen
Bram! Boterham!
pi_41479798
quote:
Op zondag 3 september 2006 20:45 schreef lj_lightning het volgende:
Hm ik lees net op de CWO site (ja had ik ook eerder kunnen doen )
[..]

Dus tot 31Dec... dat wordt winterzeilen
Niks mis met winterzeilen gewoon een lange onderbroek aan en gaan! En een fles Beerenburg mee natuurlijk, maar dat spreekt vanzelf
  donderdag 1 maart 2007 @ 15:56:33 #263
165985 michez
Don't worry, be happy
pi_46810329
Gaan er nog mensen voor de nachte van Spakenburg???
  donderdag 1 maart 2007 @ 16:01:13 #264
18008 hornage
pi_46810513
ikke niet, maar zaterdag wel weer lekker dagje zeilen
Geniaal dat sommige zeilscholen nog boten in het water hebben liggen
pi_46820588
Mijn zeilvakantie staat alweer geboekt we hebben dit jaar een Etap 28i net van de werf af lekker polyester snuiven

Heb er al weer zin in
Bram! Boterham!
pi_50620197
Na jarenlang op valkjes weg geweest te zijn, gan we dit jaar met twee kajuitbootjes op pad.

We twijfelen tussen het huren van een fox22 of een clever23.
De clever23 is wat duurder (80euro meer) en groter maar een fox22 lijkt ook dik in orde.

Heeft iemand een idee wat een betere keuze is om een midweekje door friesland te cruisen?

Bedankt alvast
pi_50789088
Hey, das toevallig! Ik ging ook altijd met vrienden zeilen en wij stappen dit jaar ook over op een ander schip.

Ik heb wel gehoord dat de Clever23 een aardige 23-voets golvenbonkert is.

TEEEVEEEPEEE ik ben namelijk benieuwd wat jullie kiezen, dan kies ik dezelfde
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')