quote:
Op dinsdag 24 juni 2003 17:30 schreef Viviann het volgende:
waar kan je van dat plastikken zeil halen want ik ga kamperen met 3 vriendinnen
quote:Vorige topic was gesloten, moest hier verder gaan.
Op dinsdag 24 juni 2003 17:18 schreef hornage het volgende:
Wie kan mij uitleggen hoe het komt dat ruime wind zeilen sneller is dan voor de wind varen? Als ik voor de wind vaar, dan vang ik toch alle wind direct in het verlengde van de boot?????
Het is lastig uit te leggen zonder plaatjes en vector tekeningen mar zal een poging wagen.
Stel je stelt je koers in op halve wind. Zoals je weet en begrijpt zal de boot gaan varen. Doordat de boot vaart, 'maakt de boot ook zelf wind'. Deze wind die komt recht van voren en is gelijk aan de snelheid van de boot. (Stel het is windstil en je vaart 5 knopen, dan voel je 5 knopen wind in je gezicht.)
Deze wind kan je optellen bij de werkelijke wind, waarbij je een schijnbare wind krijgt die kwa richting iets meer van voren komt en iets harder waait.
Dit effect heb je bij ruimere koersen ook. Afhankelijk van de boot (ontwerp) kan het dus gunstiger zijn om niet recht voor de wind te varen, maar iets op te koersen.
Zoals bijna elk jaar ga ik deze zomer een weekje in een valkje zeilen. Ik zou graag eens een keer met trapeze willen zeilen, mits het weer dat toelaat. Maar ik zit met een aantal vragen:
1. Wat voor trapezelijnen gebruik je hiervoor?
2. Waar en hoe bevestig je deze?
3. Kan ik mijn windsurf-trapeze hiervoor gebruiken?
Voor de duidelijkheid: Ik weet ook wel dat het niet echt te doen gebruikelijk is een trapeze in een Valk te hangen. Het is dan ook niet voor de sport, maar meer voor de gein, gewoon om een keertje uit te proberen.
quote:+ dat de zeilen bij voor de wind wind krijgen maar niet in het effectiefste stukje van het zeil en je heb golven die je goed kan gebruiken
Op dinsdag 24 juni 2003 17:37 schreef Spaceman_Spiff het volgende:[..]
Vorige topic was gesloten, moest hier verder gaan.
Het is lastig uit te leggen zonder plaatjes en vector tekeningen mar zal een poging wagen.
Stel je stelt je koers in op halve wind. Zoals je weet en begrijpt zal de boot gaan varen. Doordat de boot vaart, 'maakt de boot ook zelf wind'. Deze wind die komt recht van voren en is gelijk aan de snelheid van de boot. (Stel het is windstil en je vaart 5 knopen, dan voel je 5 knopen wind in je gezicht.)
Deze wind kan je optellen bij de werkelijke wind, waarbij je een schijnbare wind krijgt die kwa richting iets meer van voren komt en iets harder waait.
Dit effect heb je bij ruimere koersen ook. Afhankelijk van de boot (ontwerp) kan het dus gunstiger zijn om niet recht voor de wind te varen, maar iets op te koersen.
quote:Helemaal mee eens. Behalve dat het over zeilen gaat is er niet echt een centraal onderwerp. Het is niet bijv. het "Matig Grote Wat Voor Zeilboten Heb Jij Allemaal Op Gevaren"-topic. Dat zou nog wel centraal kunnen.
Op woensdag 25 juni 2003 10:49 schreef wokje het volgende:
Wat een prutstopic is dit zeg. Allemaal losse topicjes door mekaar...
quote:1. Als die Valk een Dirk heeft (om de giek omhoog te houden), kan je die gebruiken. Wat voor een soort lijn maakt niet zo heel veel uit, als ie jouw gewicht maar aan kan!
Op dinsdag 24 juni 2003 17:45 schreef Tropos het volgende:
M'n eigen topic is dichtgegooid, daarom hier verder.
Zoals bijna elk jaar ga ik deze zomer een weekje in een valkje zeilen. Ik zou graag eens een keer met trapeze willen zeilen, mits het weer dat toelaat. Maar ik zit met een aantal vragen:
1. Wat voor trapezelijnen gebruik je hiervoor?
2. Waar en hoe bevestig je deze?
3. Kan ik mijn windsurf-trapeze hiervoor gebruiken?Voor de duidelijkheid: Ik weet ook wel dat het niet echt te doen gebruikelijk is een trapeze in een Valk te hangen. Het is dan ook niet voor de sport, maar meer voor de gein, gewoon om een keertje uit te proberen.
quote:Nou, voor een valk hoef je (tenzij je echt fanatiek wedstrijd vaart) echt niet in trapeze te gaan staan hoor! Maar dat betekent natuurlijk niet dat je het niet hoeft te doen, het kan best leuk zijn
Op dinsdag 24 juni 2003 17:45 schreef Tropos het volgende:
M'n eigen topic is dichtgegooid, daarom hier verder.
Zoals bijna elk jaar ga ik deze zomer een weekje in een valkje zeilen. Ik zou graag eens een keer met trapeze willen zeilen, mits het weer dat toelaat. Maar ik zit met een aantal vragen:
1. Wat voor trapezelijnen gebruik je hiervoor?
2. Waar en hoe bevestig je deze?
3. Kan ik mijn windsurf-trapeze hiervoor gebruiken?Voor de duidelijkheid: Ik weet ook wel dat het niet echt te doen gebruikelijk is een trapeze in een Valk te hangen. Het is dan ook niet voor de sport, maar meer voor de gein, gewoon om een keertje uit te proberen.
quote:Wat is het verschil tussen een kraanlijn en een dirk?
Op vrijdag 27 juni 2003 00:18 schreef Tropos het volgende:
De kraanlijn inderdaad, goede tip.
quote:De letters? Kraanlijn = dirk. Misschien dat dirk een oudere naam voor een kraanlijn is (op platbodems noem je het een dirk, geloof ik..)
Op maandag 30 juni 2003 14:58 schreef Sandworm het volgende:[..]
Wat is het verschil tussen een kraanlijn en een dirk?
quote:Ik weet niet hoe oud je bent maar anders kun je misschien meegaan met vinea (zeilkamp) daar leer je veel en is ook nog errug gezellig.
Op maandag 28 juli 2003 11:37 schreef Euc- het volgende:
Ik heb nu CWO-2 en ik zou graag op willen voor mijn 3, maar het probleem is dus dat ik compleet geen idee heb waar ik dit kan doen. Ik heb geen ervaringen oid met zeilscholen en zou niet weten welke ik moet nemen. Ik zou het liefst deze zomer nog (eventueel herfstvakantie) voor een week intern naar een zeilschool gaan (evt ook een zeilkamp oid). Weet iemand hier goede adressen voor die ook niet al te duur zijn? Alvast bedankt!
[Dit bericht is gewijzigd door Deavelin op 29-07-2003 11:48]
(en zeilles is toch niet goedkoop, als ik daar een week langer zelf een bootje door kan huren ....)
Het gaat dus om deze boot:
Jammer dat kennelijk alles over zeilen in een centraal topic moet. Je kan zelfs in de topiclist (titel) niet meer zien waar het topic nou eigenlijk over gaat. Zeilen is een heel breed en divers onderwerp, m.i. veel te breed om alles maar in 1 topic te duwen.
quote:Best een goede wedstrijdboot, alleen wat meer ``comfortbak`` (ahum) dan z´n voorganger, de 36 (waarop ik overigens regelmatig wedstrijden zeil). Met deze 36 hebben we al een aantal keren tegen een 37 gevaren, en altijd gewonnen. Overigens, er valt nog genoeg te genieten, maar de 37 is duidelijk tam gemaakt. Dit omdat er ook een Odyssee- versie (de echte toer-uitvoering) van dezelfde romp is, terwijl de 36 een eigen ontwerp was.
Op zondag 12 oktober 2003 22:12 schreef Leonardo1504 het volgende:
Volgend jaar ga ik een wedstrijd varen in de Solent (Portsmouth) op een Sunfast 37, voor mij een nieuwe boot. Zijn er Fok!kers die deze boot wel eens gevaren hebben? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen? Tips over de Solent zijn ook van harte welkom!Het gaat dus om deze boot:
[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]
Jammer dat kennelijk alles over zeilen in een centraal topic moet. Je kan zelfs in de topiclist (titel) niet meer zien waar het topic nou eigenlijk over gaat. Zeilen is een heel breed en divers onderwerp, m.i. veel te breed om alles maar in 1 topic te duwen.
Voor de solent kan ik slechts 1 tip geven: Neem een local aan boord, anders win je daar niet.
quote:Ok bedankt voor de info, maar dat niet winnen zonder local, is dat vanwege de stromingen?
Op maandag 13 oktober 2003 14:57 schreef -Carioca- het volgende:[..]
Best een goede wedstrijdboot, alleen wat meer ``comfortbak`` (ahum) dan z´n voorganger, de 36 (waarop ik overigens regelmatig wedstrijden zeil). Met deze 36 hebben we al een aantal keren tegen een 37 gevaren, en altijd gewonnen. Overigens, er valt nog genoeg te genieten, maar de 37 is duidelijk tam gemaakt. Dit omdat er ook een Odyssee- versie (de echte toer-uitvoering) van dezelfde romp is, terwijl de 36 een eigen ontwerp was.
Voor de solent kan ik slechts 1 tip geven: Neem een local aan boord, anders win je daar niet.
quote:Boek ziet er wel goed uit, ken het verder niet. Wat het weer betreft, kan ik je ook niet verder helpen, aangezien ik daar alleen hoogzomer ben geweest. Maar ik denk wel dat het weer niet al te veel verschilt met Nederlandse weer van eind april/begin mei (ofwel wind tussen 0 en 9, uit alle richtingen komend, en een temperatuur tussen 8 en 28 graden- Het lijkt het weer van Piet Paulusma wel
Op woensdag 15 oktober 2003 08:23 schreef Leonardo1504 het volgende:
Ik heb deze maar eens in huis gehaald om te beginnen: The Solent Cruising Companion. Ik denk niet dat het het laatste boek is voor ik naar Engeland ga. Hoe is het weer daar trouwens eind april/begin mei ??
quote:Ik weet niet of je nog steeds geinteresseerd bent in het halen van je CWO 3, maar als je instrcuteur wilt worden bij de Ttwirre in Eernewoude kan je die gratis halen. Zij betalen altijd je training. Dat doen de meesten niet! voor website: www.detwirre.nl
Op maandag 28 juli 2003 11:37 schreef Euc- het volgende:
Ik heb nu CWO-2 en ik zou graag op willen voor mijn 3, maar het probleem is dus dat ik compleet geen idee heb waar ik dit kan doen. Ik heb geen ervaringen oid met zeilscholen en zou niet weten welke ik moet nemen. Ik zou het liefst deze zomer nog (eventueel herfstvakantie) voor een week intern naar een zeilschool gaan (evt ook een zeilkamp oid). Weet iemand hier goede adressen voor die ook niet al te duur zijn? Alvast bedankt!
quote:Goed adres (spreek uit ervaring): Internationale Zeil- en Surfschool De Lauwer. www.delauwer.nl
Op maandag 28 juli 2003 11:37 schreef Euc- het volgende:
Ik heb nu CWO-2 en ik zou graag op willen voor mijn 3, maar het probleem is dus dat ik compleet geen idee heb waar ik dit kan doen. Ik heb geen ervaringen oid met zeilscholen en zou niet weten welke ik moet nemen. Ik zou het liefst deze zomer nog (eventueel herfstvakantie) voor een week intern naar een zeilschool gaan (evt ook een zeilkamp oid). Weet iemand hier goede adressen voor die ook niet al te duur zijn? Alvast bedankt!
Voor een volledig overzicht en zoekmogelijkheden voor goeie (en daarmee bedoel ik CWO-gecertificeerde) zeilscholen kun je kijken op http://www.cwo.nl
Groeten,
Cerberos, die niet helemaal objectief is, omdat ie instructeur is op de bovenstaande zeilschool
Voor vragen mag je altijd contact opnemen via ICQ
quote:Bron
Zeilen: Valencia gastheer America's Cup 2007
Gepubliceerd op woensdag 26 november 2003
GENEVE (ANP) - Valencia is in 2007 gastheer van de America's Cup. De organisatie van de prestigieuze zeilrace heeft dit woensdag bekendgemaakt. De Spaanse stad kreeg de voorkeur boven het Portugese Cascais, het Franse Marseille en het Italiaanse Napels.Met Alinghi won dit jaar voor het eerst in de 152-jarige geschiedenis met een Europees team de America's Cup. Aan boord zaten twee Nederlanders: Pieter van Nieuwenhuyzen en Peter van Niekerk.
quote:Bron
Valencia, een uitdaging voor ontwerpers en wedstrijdleiders
26 november, 2003
Met de bekendmaking van Valencia als plaats waar de volgende Americas Cup finale wordt gehouden komt er een einde aan maandenlange speculaties. Al eerder werd bekend dat de wedstrijdserie in 2007 wordt gehouden maar een begin- of einddatum zijn nog niet genoemd. Het lijkt echter betrekkelijk risicoloos om daarover te speculeren.Bij een gelijk aantal deelnemers als tijdens de laatste races in Auckland, zitten er tussen de eerste voorronde en de finale bijna 5 maanden. Waarschijnlijk zal de strijd om de Louis Vuitton Cup, die de uitdager moet opleveren, niet veel later dan mei beginnen. Alleen dan kan de finale eind september of begin oktober worden gezeild.
Na de sterk wisselende condities in Nieuw Zeeland, lijkt Valencia beslist geen fundamentele keuze voor meer wind. Uit de langjarige statistieken blijkt wel dat de condities tijdens de wedstrijdreeks behoorlijk kunnen variëren.
In mei komt de wind voornamelijk uit richtingen tussen noord en oost. De gemiddelde windsnelheid varieert in die maand rond 8 knopen. Gemiddeld drie dagen zijn volkomen windstil.
In juni, de maand waarin nog de meeste boten in de strijd zijn, neemt de kans op uitgestelde wedstrijden sterk toe. Meer dan 10 dagen staat er te weinig wind om de zeilen te hijsen. De gemiddelde windsnelheid neemt af tot minder dan 7 knopen.
Juni is ook de maand dat het Spaanse vasteland zal opwarmen. Naarmate de dagen verstrijken zullen zeewind en andere kusteffecten meer invloed krijgen. Versterkt door de heersende oostelijke stroming kan de wind dan lokaal oplopen tot 15 knopen.
Juli laat een zelfde beeld zien, waarbij de kans op windstilte afneemt tot zon 5 dagen per maand. De gemiddelde wind, nog steeds meestal uit het oosten, neemt toe tot 9 knopen.Die tendens zet zich voort gedurende augustus. De wind is dan bijna 10 knopen gemiddeld met de neiging meer uit het zuidoosten te gaan waaien. Hoewel het vasteland dan op zijn heetst is, kan de veranderende windrichting het land/zee effect enigszins tempereren. Het is dan nog maar op anderhalve dag helemaal windstil.
Met de finales voor de deur neemt de wind in september verder toe tot ruim 11 knopen met een voorkeur voor het noordoosten.
Aan te nemen valt dat ook de organisatie naar de statistieken zal kijken en er voor zorgt dat de finale voor half oktober is gezeild. Als dat niet het geval is, moeten de finalisten rekenen op gemiddeld 17 knopen wind uit het noordwesten.
Als de statistieken gelijk krijgen, vormt de komende wedstrijdreeks niet alleen een uitdaging voor de deelnemende teams maar ook voor ontwerpers en organisators.
Ruud Kattenberg
En, wat vinden we hiervan? Ik had in eerste instantie gedacht dat het Lissabon zou worden, wegens de kans op meer wind. Is Valencia verstandig?
quote:Spam
Op zaterdag 17 januari 2004 10:46 schreef ragnar het volgende:
Ik ben nieuw op Fok!Forum, maar klopt het dat dit het enige deel over zeilen is? Zo ja:
---------------------------------------------------------------------------------------------------
www.KoopEenBoot.com, een beginnende botenverkoopsite zoekt boten om op zijn site te hebben. Daarom hebben wij een speciale actie: De eerste drie aanbieders van hun boot op het gastenboek van KoopEenBoot.com (koopeenboot.write2me.nl) krijgen namelijk helemaal gratis een plek op de site. (waarom dit via het gastenboek moet?! Omdat dan iedereen kan zien dat de actie eerlijk verloopt). Op KoopEenBoot.com krijg je onder andere een eigen foto galerij en een paar eigen pagina's over je boot. Er staan nu al 2 boten op KoopEenBoot.com!
quote:Je andere topic is GVD net gesloten lamlul!
Op zaterdag 17 januari 2004 10:46 schreef ragnar het volgende:
Ik ben nieuw op Fok!Forum, maar klopt het dat dit het enige deel over zeilen is? Zo ja:
---------------------------------------------------------------------------------------------------
SPAM
quote:Heb je het nou tegen mij of tegen steijn?!
Op zaterdag 17 januari 2004 11:19 schreef Twisted_TpaU het volgende:[..]
Je andere topic is GVD net gesloten lamlul!
quote:steijn, die quote ik toch???
Op zondag 18 januari 2004 09:26 schreef ragnar het volgende:[..]
Heb je het nou tegen mij of tegen steijn?!
Schopje: moeten we ons niet eens gaan voorbereiden op de Volvo Ocean Race? Heb er wat leuke geruchtjes over gehoord (twee Nederlandse inschrijvingen!), en natuurlijk het feit dat er een nieuw type schepen gebruikt gaat worden: de Volvo70's.
wel jammer, want vind het altijd wel leuk om te volgen.
quote:November 2005, ja. Duurt nog effe, maar de lol vooraf is een belangrijk deel - altijd met zeilen, eigenlijk
Op dinsdag 20 januari 2004 12:01 schreef mitt het volgende:
Ocean Race pas over 2 jaar?wel jammer, want vind het altijd wel leuk om te volgen.
quote:Kun je iets meer vertellen over die nederlandse campagnes?
Op dinsdag 20 januari 2004 11:59 schreef Doffy het volgende:
Zow, wat een suf topic - net zo suf als zeilen in NederlandSchopje: moeten we ons niet eens gaan voorbereiden op de Volvo Ocean Race? Heb er wat leuke geruchtjes over gehoord (twee Nederlandse inschrijvingen!), en natuurlijk het feit dat er een nieuw type schepen gebruikt gaat worden: de Volvo70's.
*benieuwd is!
quote:Ik weet er ook niet veel van, maar ik heb iets gehoord over Roy Heiner, ABN Amro
Op dinsdag 20 januari 2004 12:36 schreef Litman het volgende:
Kun je iets meer vertellen over die nederlandse campagnes?*benieuwd is!
quote:Ik dacht, dat Heiner een america's cup campagne aan het opzetten was
Op dinsdag 20 januari 2004 13:02 schreef Doffy het volgende:[..]
Ik weet er ook niet veel van, maar ik heb iets gehoord over Roy Heiner, ABN Amro
quote:Ook!
Op dinsdag 20 januari 2004 13:23 schreef Litman het volgende:
Ik dacht, dat Heiner een america's cup campagne aan het opzetten was
Opmerkelijke veranderingen zijn: Langere Boot nu 70,5 ft (21.5m) 2 meter langer dan de oude V60,een zwenk-kiel ipv waterballast en toch zullen de boten 1000 kg lichter zijn, nog maar 24 ipv 38 zeilen toegestaan maar het zeiloppervalk neemt met 40% toe.
Waarom?!
quote:Om het sneller, sportiever en spannender te maken?
Op dinsdag 20 januari 2004 17:48 schreef ragnar het volgende:
Volvo Ocean Race... nog 655 nachtjes slapen.
Maar inderdaad, er doen 2 nederlandse teams mee (van de 31).Opmerkelijke veranderingen zijn: Langere Boot nu 70,5 ft (21.5m) 2 meter langer dan de oude V60,een zwenk-kiel ipv waterballast en toch zullen de boten 1000 kg lichter zijn, nog maar 24 ipv 38 zeilen toegestaan maar het zeiloppervalk neemt met 40% toe.
Waarom?!
quote:Die VOR doet Heiner even als tussendoortje, heb ik me laten vertellen...
Op dinsdag 20 januari 2004 13:25 schreef Doffy het volgende:[..]
Ook!
quote:Er zijn deze keer ook rond-de.boeienraces in verschillende havens:
Op dinsdag 20 januari 2004 11:59 schreef Doffy het volgende:
Zow, wat een suf topic - net zo suf als zeilen in NederlandSchopje: moeten we ons niet eens gaan voorbereiden op de Volvo Ocean Race? Heb er wat leuke geruchtjes over gehoord (twee Nederlandse inschrijvingen!), en natuurlijk het feit dat er een nieuw type schepen gebruikt gaat worden: de Volvo70's.
In Port races will be conducted in the ports of Cape Town, Melbourne, Rio de Janeiro, Annapolis, Southampton and Goteborg. Each In Port race will be approximately 35 n.m. in length.
(NoR 6.1e)
Wel iets nieuws, zal een spectaculair gezicht zijn om daar met (Totnogtoe 31 boten) in een kleine ruimte te racen.
En zeilen in Nederland is niet suf- Het was zondag prachtig zeilweer man! Zonnetje, 3 Bf, 2°C, wat wil je nog meer?
quote:Welke 2 teams zijn dat, is jou dat bekend?
Op dinsdag 20 januari 2004 17:48 schreef ragnar het volgende:Maar inderdaad, er doen 2 nederlandse teams mee (van de 31).
quote:Die zwenkkiel i.p.v. het water in de tanks pompen, zal een hoop herrie schelen. de zeilers zullen in ieder geval blij mee zijn!
Op dinsdag 20 januari 2004 17:48 schreef ragnar het volgende:
Volvo Ocean Race... nog 655 nachtjes slapen.
Maar inderdaad, er doen 2 nederlandse teams mee (van de 31).Opmerkelijke veranderingen zijn: Langere Boot nu 70,5 ft (21.5m) 2 meter langer dan de oude V60,een zwenk-kiel ipv waterballast en toch zullen de boten 1000 kg lichter zijn, nog maar 24 ipv 38 zeilen toegestaan maar het zeiloppervalk neemt met 40% toe.
Waarom?!
[Dit bericht is gewijzigd door Litman op 21-01-2004 21:01]
quote:Inderdaad; zo is Nederland veel te klein om zich twee teams in de Volvo te kunnen veroorloven.
Op donderdag 22 januari 2004 16:54 schreef ragnar het volgende:
Het is trouwens nog niet zeker of al die 31 teams ook daadwerkelijk mee zullen gaan doen.
Er zijn er inmiddels 6 van die hun sponsors hebben. Bij die 6 zaten geen nederlanders. Volgensmij mag je pas in het nieuws gaan treden als je je sponsors in orde hebt...
quote:Bron
Joyon als snelste solozeiler rond
3 februari, 2004Francis Joyon volbracht vanochtend om 07:54 zijn rondje om de wereld in een verbluffende 72 dagen, 22 uur, 54 minuten en 22 seconden. Hij is daarmee niet alleen de snelste solozeiler rond de aarde, maar ook nog eens de eerste die de magische grens van 80 dagen doorbreekt
Zoals gebruikelijk wordt er de laatste nacht niet geslapen en deze reis zal daar geen uitzondering op zijn, liet de 47-jarige Joyon gisteravond van boord van zijn 90-voets trimaran IDEC (ex-Sport Elec) weten. De Fransman had zijn handen dan ook vol gedurende de nacht. 35 knopen wind en flinke zeeën lieten Joyon niet toe te ontspannen. Hij sprak zelfs van vaart minderen om onnodige risicos te mijden en niet in een pikdonkere nacht over de lijn te suizen en Brest aan te lopen. Bovendien komen er vrienden van me langs en het zou niet aardig zijn die midden in de nacht van bed te moeten lichten.
Ik ben erg blij om weer aan land te gaan, naar familie en vrienden en de mensen van wie ik houd. We konden prima opschieten, de boot en ik. Ik ben tevreden dat ik mijn taak tot een goed einde heb volbracht.
Zijn recordtijd zet een nieuwe standaard. Joyon is maar liefst 21 dagen sneller dan het oude record van Michel Desjoyeaux. Het zal niet gemakkelijk zijn Joyons prestatie in de nabije toekomst te evenaren.
Ter vergelijking, de allereerste mens die zonder stops rond de aarde zeilde is Sir Robin Knox-Johnston. Op 14 juni 1968 vertrok hij uit Falmouth op zijn 32-voets tweemaster Suhaili om in 313 lange dagen rond de wereld te zeilen. Na 72 dagen (de tijd van Joyon) bevond hij zich in de Zuidelijke Atlantische Oceaan in het midden van de denkbeeldige lijn Rio de Janeiro Kaapstad, op nog geen kwart van de reis. In zijn logboek schrijft hij omstreeks die 72-ste dag: Ik moet daggemiddelden zeilen van omstreeks 100 mijl om uitzicht te houden op de overwinning
Topprestatie
quote:Bron.
Groen licht voor Fosset: We gaan!
Eindelijk is het zo ver. Steve Fossets maxi-catamaran Cheyenne (ex-PlayStation) zal vanmiddag losgooien in Plymouth en naar de denkbeeldige startlijn varen tussen het Britse Lizard Point en het Franse Ile dOuessant. Zaterdagmorgen zal de 125-voets cat dan aan het 22.000 mijl lange recordtraject beginnen en proberen als snelste volledig bemande boot rond de wereld te zeilen. Kijk voor meer info op: http://www.fossettchallenge.com
Hou 'm in de gaten!
Het is druk aan het worden op de Atlantische Oceaan, want er is weer een uitdager op weg gegaan om het Jules Verne record aan te vallen, en een derde ligt nog klaar en wacht op goede wind:
quote:Bron
Zelden stond het Jules Verne record zo in de belangstelling als deze winter. Steve Fosset en zijn bemanning begonnen op 7 februari met Cheyenne (ex-PlayStation) aan een poging als snelste non-stop rond de wereld te zeilen. Een dag later startte Olivier de Kersauson en consorten aan boord van Geronimo. Bruno Peyron wacht een geschikt moment af om met zijn nieuw gebouwde Orange 2 zijn geldende record van ruim 64 dagen te verdedigen.Behalve antwoord op de vraag welke van deze bemanningen eeuwige roem ten deel valt, kan deze onbedoelde achtervolging rond de aarde ook duidelijkheid scheppen in het voortdurende cat versus tri dilemma. Cheyenne en Orange 2 zijn beide 125-voets catamarans, maar verschillen wat ontwerp en constructie betreft een generatie. De twee laten zich moeilijk vergelijken met de 15 voet kortere trimaran Geronimo. Naar verwachting zeilt De Kersausons tri aan de wind sneller en hoger, terwijl er in de voornamelijk ruimewindse Zuidelijke Oceaan meer te verwachten valt van de cats.
In 1993, het eerste Jules Verne-seizoen, startten er ook drie boten min of meer tegelijk, Peyron en De Kersauson waren er toen ook al bij. De Kersauson voer op een ijsberg en moest opgeven. Ook Peter Blake en Robin Knox-Johnston kwamen op ENZA niet verder dan de Zuidelijke Oceaan. Peyron had meer geluk en zeilde met Commodore Explorer in 79 dagen rond.
[Dit bericht is gewijzigd door ragnar op 11-02-2004 16:35]
quote:Je bent wel erg gevaarlijk bezig, zo te spammen, maar ik vergeef je, als zeilers onder elkaar
Op woensdag 11 februari 2004 16:34 schreef ragnar het volgende:
Beste zeil-liefhebbers,
op dit forum word niet echt veek gepraat. Misschien is een nieuwe start wel goed?! Word dus lid van http://forum.koopeenboot.com.
Dit forum bestaat sinds vandaag, en de bedoeling is om er een groot forum van te maken over zeilsport (maar ook motorbotensport en de boten op KoopEenBoot.com worden er behandeld!)
Want je kon al heel lang terecht op het forum van oa. http://www.clubracer.be/forums of http://www.watersport.net/forum/default.asp
quote:Nah... Zondag wel (Althans: Poging gedaan.)
Op zaterdag 14 februari 2004 17:14 schreef ragnar het volgende:
Zijn er nog mensen die vandaag gezeild hebben?
Ik wel, maar niet zo lang...
Deze kimkielen zijn gevuld met ijzeren ponsdoppen en deze zijn gaan roesten. Roest zet uit en het gevolg daarvan is dat een deel van polyester van de kimkiel is gaan barsten. Dus hij moet weer een nieuw laagje polyester hebben en er moet een nieuw stuk gelcoat op. Kortom een hoop werk deze lente.
En dat terwijl we hem vorig jaar lente en zomer al in topconditie hebben gebracht. Hopelijk kunnen we deze zomer wel gaan zeilen.
quote:Op het gevaar af hier een onderhoudsdiscussie te starten
Op dinsdag 17 februari 2004 01:42 schreef Steijn het volgende:
Onze boot is lek. Van het weekend ben ik met mijn vader even wezen kijken, hoewel de boot op wal stond, was het duidelijk te zien dat de boot lek is bij een van zijn kimkielen.Deze kimkielen zijn gevuld met ijzeren ponsdoppen en deze zijn gaan roesten. Roest zet uit en het gevolg daarvan is dat een deel van polyester van de kimkiel is gaan barsten.
[Dit bericht is gewijzigd door -Carioca- op 17-02-2004 17:39]
Vorige keer had ik iets gebruikt wat strepen achterliet (bootje was ooit wit), iemand tips om die strepen te voorkomen?
quote:Is het gewoon polyester (kunststof), dan eerst maar het groffe werk schoonmaken met bijv glassex oid, dan cleaneren met een goede cleaner, in de was zetten en vervolgens goed uitwrijven tot hoogglans. Goede polyestercleaners en waxen zijn in een botenzaak te koop. Cleaneren kan ook wel met bijv. Commandant, maar de wax moet je echt even in een botenzaak kopen, autowax voldoet niet.
Op dinsdag 17 februari 2004 17:52 schreef m0nica het volgende:
K moet een zeilbootje schoonmaken, pokkewerk is dat... al die ranzige aangroeiVorige keer had ik iets gebruikt wat strepen achterliet (bootje was ooit wit), iemand tips om die strepen te voorkomen?
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 00:11 schreef -Carioca- het volgende:[..]
Is het gewoon polyester (kunststof), dan eerst maar het groffe werk schoonmaken met bijv glassex oid, dan cleaneren met een goede cleaner, in de was zetten en vervolgens goed uitwrijven tot hoogglans. Goede polyestercleaners en waxen zijn in een botenzaak te koop. Cleaneren kan ook wel met bijv. Commandant, maar de wax moet je echt even in een botenzaak kopen, autowax voldoet niet.
quote:Op maandag 23 februari 2004 12:32 schreef SpongeDion het volgende:
Zeiler hier, ben zeilinstructeur op Zeilschool Aalsmeer. Heb afgelopen jaar opleiding gedaan tot Zeilinstructeur-A kielboot, en met succes afgemaakt. En dit jaar begin ik met de opleiding tot Zeilinstructeur Jeugdzeilen Eenmans, mag ik les gaan geven aan optimistjes. Dit lijkt me erg leuk, en zorgt voor wat afwisseling in het lesgeven.
Overigens instructeur zijn op een zeilschool heeft een aantal heel grote voordelen. Je kan als instructeur na de lessen met medeinstructeurs zelf zeilen in de boten die er zijn. Zoals een 29er, laser, laser2000, Flytour, Randmeer, Valk, Ludic. Dit is uitermate goed voor je zeilervaring, en er zijn ook regelmatig onderlinge competities. En het lesgeven, is ook goed voor je zeilervaring, je staat er echt bij stil, hoe bepaalde manouvres uitgevoerd moeten worden, inplaats van het gedachtenloos uit te voeren.
Verder hoef je de boten niet te onderhouden, daar is iemand voor, en we hebben een eigen zeilenmaker.
Het zeilen zeilen is leuk, en ook om het mensen te leren. En je krijgt er nog geld voor ook.
Dus ik raad het in ieder geval veel mensen aan om zeilinstructeur te worden bij een zeilschool.
Bij ons iig wel op de zeilschool. Ik krijg pas mijn ZiA voor lesgeven aan optimisten en pico's als ik CWO3 zwaardboot heb gehaald. * hornage is er nu dan ook hard mee bezig.quote:Op woensdag 25 februari 2004 11:31 schreef m0nica het volgende:
[..]
![]()
Maarreh, is t zo dat je persé je cwo 3 moet hebben om instructeur te worden...?!
Om als beginner les te geven heb je inderdaad je CWO3 nodig voor het desbetreffende boottype. Waar je deze haalt is verder niet van belang, ik zelf heb mijn CWO3 gehaald op de waterscoutinggroep waar ik lid van ben.quote:Op zondag 29 februari 2004 00:43 schreef hornage het volgende:
[..]
Bij ons iig wel op de zeilschool. Ik krijg pas mijn ZiA voor lesgeven aan optimisten en pico's als ik CWO3 zwaardboot heb gehaald. * hornage is er nu dan ook hard mee bezig.
Ik heb laatst mijn zwaardboot 2 gehaald en nu hard bezig voor 3. + nog een stageweek en dan heb ik hem ook
Goed nieuws! Jammer dat Heiner zelf niet mee vaart. Vraag me trouwens af of dit bedrag genoeg is voor 2 (competetieve) botenquote:Op donderdag 11 maart 2004 14:16 schreef Doffy het volgende:
Zeilen: Nederlandse teams in Volvo Ocean Race
AMSTERDAM (ANP) - Aan de negende editie van de zeilrace om de wereld, ook wel de Volvo Ocean Race genoemd, doen volgend jaar in elk geval twee Nederlandse teams mee. ABN Amro maakte donderdag bekend dat het twee boten plus bemanning financieel gaat ondersteunen.
In-side info: jaquote:Op donderdag 11 maart 2004 16:21 schreef Litman het volgende:
Goed nieuws! Jammer dat Heiner zelf niet mee vaart. Vraag me trouwens af of dit bedrag genoeg is voor 2 (competetieve) boten![]()
Ik betwijfel of het nederlandse schippers zullen worden. Misschien wel op één boot, de andere zal voor de 100% overwinning gaan. Denk aan Grant Dalton, of iets van dat kaliber. Die hebben we niet in Nederland.quote:Ben zeer benieuwd wie de (nederlandse) schippers worden!
Dalts! yes, dat zou mooi zijn. Enne nu je toch insider schijnt te zijn: Hoe zit het met Nieuwenhuizen en de Ridder en dat soort jongens, krijgen die vrijaf van hun resp. America's cup campagnes?quote:Op donderdag 11 maart 2004 16:28 schreef Doffy het volgende:
Denk aan Grant Dalton, of iets van dat kaliber. Die hebben we niet in Nederland.
Ik ben nu dus daadwerkelijk met het onderhoud bezig. Aangezien we deze zomer nog willen gaan zeilen leek het ons niet verstandig het echt groots aan te pakken. We hebben ervoor gekozen de kimkielen deels open te slijpen met de haakse slijper en vervolgens zoveel mogelijk ponsdoppen te verwijderen (met hamer en tegelbeitel). De resten die vastblijven zitten, en dat zijn er een hoop, hebben we geimpregneerd met loodmenie in de hoop verdere roestontwikkeling te stoppen. De ruimte onstaan door het weghalen van de ponsdoppen is opgevuld met PUR-schuim.quote:Op dinsdag 17 februari 2004 17:38 schreef -Carioca- het volgende:
Maar moet die ballast (Ik neem aan dat die ponsdoppen in het beton zitten) er maar niet beter helemaal uit? (Wel erg veel werk, ik weet het)Anders blijft dat roesten, want er zal wel wat water in de kiel achterblijven denk ik. Je hebt dan kans dat het polyester buitenwerk weer barst. Bovendien weet je niet hoe het polyesterwerk aan de binnenkant eraan toe is na jarenlang (?) onder water te hebben gestaan. ´n Paar jaar geleden heb ik ons roer gerepareerd wat vol water bleek te staan. De lucht van het water dat daaruit kwam,
rotte eieren. Daar moeten dus allerlei osmoseverschijnseltjes aan het werk zijn geweest daarbinnen. (Het polyesterwerk bleek overigens nog dik en sterk genoeg (gaten boren) en is nu volgeschuimd, en werkt nog altijd goed).
Is dat die haven vlakbij de Grevelingendam (Bruinisse)? Overigens lig ik daar niet.quote:Op zaterdag 27 maart 2004 13:59 schreef m0nica het volgende:
Nog meer mensen hier die in Port Zélande liggen??
De haven die jij bedoelt is Aquadelta Bruinisse.quote:Op zaterdag 27 maart 2004 21:35 schreef Steijn het volgende:
[..]
Is dat die haven vlakbij de Grevelingendam (Bruinisse)? Overigens lig ik daar niet.
You're rightquote:Op woensdag 31 maart 2004 14:00 schreef -Carioca- het volgende:
[..]
De haven die jij bedoelt is Aquadelta Bruinisse.
Port Zelande is aan de zeekant zeg maar, helemaal iin het westen van het meer aan de zeedam. (en overigens lig ik daar ook niet* m0nica zeilt voornamelijk op het IJsselmeer )
quote:Op woensdag 7 april 2004 11:45 schreef Farr40 het volgende:
Ik heb afgelopen zomer een week getraind op het grevelingenmeer. Mooi meer, weinig golven, veel wind (cker 'smiddags). en port zelande is wel luxe en vlak bij het strand. maar nix overtreft natuurlijk het regattacenter in medemblik of monnickendam
.
heeeeeeeeeee, jij weerquote:Op donderdag 8 april 2004 19:33 schreef m0nica het volgende:
[..]
Grevelingen
Port Zélande
![]()
joh, jij ook weerquote:Op zaterdag 10 april 2004 22:30 schreef Olivier_B_Bommel het volgende:
[..]
heeeeeeeeeee, jij weer![]()
kijk ook eens op www.zeilschool-eendracht.nl en/of opt forum.
Zeilen is de leukste sport, waar niemand ooit te oud voor wordt !!!
quote:Op maandag 12 april 2004 22:05 schreef Olivier_B_Bommel het volgende:
de rest is OOK leuker..
Maar heb niemand een naam ?? Kom op !! ik ben door mn inspiratie heen..quote:Op zaterdag 8 mei 2004 19:47 schreef Olivier_B_Bommel het volgende:
Wie helpt me een naam te verzinnen voor ons nieuwe 'hokje' (om het zo ff te noemen) ????
Het zit zo; wij op de zeilvereniging hebben een nieuw lokaal gekregen waar wij aan kinderen tussen de 7 en 14 jaar, zeilles geven. Daar staan tafels, stoelen, en de hele rattaplan. Maar we mogen een nieuwe naam verzinnen voor het lokaal.
Nu ben ik niet een ster in verzinnen, en wil jullie vragen of jullie nog leuke namen weten?? Wel een beetje serieus houden, en het moet iets met zeilen/watersport te maken hebben.
Ik d8 zelf aan dingen als: 'Het Vooronder', of 'De Kajuit', maar das beetje oubollig..
Ga je gang !!![]()
![]()
moi, als het een beetje meezit met mijn examens leren... en als ik van me paps weer aan boord mag en een keertje niet de valstopper van de spinnakerval halverwege een spirak los trap... (dus ik ben er gewoonquote:Op maandag 10 mei 2004 19:44 schreef -Carioca- het volgende:
Deze maand is het weer zover: De North Sea Regatta. De Vuurschepen/Harwich race en North Sea Race met hemelvaart en 4 dagen inshore races met pinksteren. http://www.northsearegatta.nl
Wie doet er hier allemaal mee?
Dat is wel groot, welke type/merk is het? En zeezeilen jullie wel eens?quote:Op dinsdag 11 mei 2004 02:31 schreef Sport_Life het volgende:
We hebben een boot van 15 Meter ofzo geloof ikwaar je ook in kan slapen etc.
Echt geen idee wat voor boot het is ik heb m alleen n paar keer op fotos gezien toen de binnenkant nog niet af was. Hij is voor max 4 pers trouwens. (slaapplaatsen dan).quote:Op dinsdag 11 mei 2004 02:32 schreef Steijn het volgende:
[..]
Dat is wel groot, welke type/merk is het? En zeezeilen jullie wel eens?![]()
15 meter lijkt me dan wel wat groot, ik denk dat hij de helft is.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 02:40 schreef Sport_Life het volgende:
Echt geen idee wat voor boot het is ik heb m alleen n paar keer op fotos gezien toen de binnenkant nog niet af was. Hij is voor max 4 pers trouwens. (slaapplaatsen dan).
Ow, daar heb ik over heen gelezen.quote:En ik heb nog nooit gezeild dus.
de helft kan best, n miljoen heeft ie waarschijnlijk niet gekost lol hahaquote:Op dinsdag 11 mei 2004 02:42 schreef Steijn het volgende:
[..]
15 meter lijkt me dan wel wat groot, ik denk dat hij de helft is.Een schip van 15 meter vindt je niet onder de miljoen.
[..]
Ow, daar heb ik over heen gelezen.Best knap eigenlijk.
Ja bij Frieslandquote:Op dinsdag 11 mei 2004 02:56 schreef Steijn het volgende:
Heb je al een idee in welk gebied jullie gaan zeilen?
Sneekweek?quote:Op dinsdag 11 mei 2004 02:57 schreef Sport_Life het volgende:
Ja bij Friesland. 4 dagen lang.
Zegt mij nix sorry.. Ik ben met nog 2 andere vrienden door iemand die al wat ouder is meegevraagd op zn nieuwe boot. Wij 3-en hebben nog nooit gezeild, alleen die andere man kan het goed en gaat het ons lerenquote:Op dinsdag 11 mei 2004 02:59 schreef Steijn het volgende:
[..]
Sneekweek?
Wehehe, da´s niet handig nee...quote:Op maandag 10 mei 2004 22:38 schreef Farr40 het volgende:
[..]
moi, als het een beetje meezit met mijn examens leren... en als ik van me paps weer aan boord mag en een keertje niet de valstopper van de spinnakerval halverwege een spirak los trap... (dus ik ben er gewoon)
Voor een 2 á 3 ton heb je al een 15 meter lang zeiljacht hoor!quote:Op dinsdag 11 mei 2004 02:42 schreef Steijn het volgende:
[..]
15 meter lijkt me dan wel wat groot, ik denk dat hij de helft is.Een schip van 15 meter vindt je niet onder de miljoen.
[..]
Ow, daar heb ik over heen gelezen.Best knap eigenlijk.
We zagen een los profiel bovenaan en waren zo snugger niet het genuaval los te gooien, dus dat viel allemaal nog wel mee.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 15:15 schreef Farr40 het volgende:
das niet echt fijn zon losse voorstag :S wel geluk gehad dat ie niet naar beneden is gekomen want dat is een kut werk.
Chouette... das tog een sunfast 36? heb haar volgens mij vorig jaar op de delta week zien varen toen gingen ze wel goed volgens mij... Maarja het belangrijkste van de NSR is tog het meemaken van het evenement...quote:Op dinsdag 11 mei 2004 17:59 schreef -Carioca- het volgende:
[..]
Ik vaar op de Chouette, IMS 2. Of we echt een aansprekend resultaat neerzetten is de vraag, maar we gaan wel fanatiek doen, so...
quote:Op dinsdag 11 mei 2004 18:17 schreef Farr40 het volgende:
[..]
Chouette... das tog een sunfast 36? heb haar volgens mij vorig jaar op de delta week zien varen toen gingen ze wel goed volgens mij... Maarja het belangrijkste van de NSR is tog het meemaken van het evenement...
Ook medoen?quote:Op dinsdag 11 mei 2004 18:05 schreef Pool het volgende:
North Sea Regatta...*zucht*...., das nog eens wat anders dan een 16m2tje bij Ottenhome Loosdrecht![]()
In friesland met een jacht van 15 meter lijkt me vrij stug, zal idd eerder de helft zijn....quote:Op dinsdag 11 mei 2004 02:57 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ja bij Friesland. 4 dagen lang.
1.Wie worden de schippers op de resp. ABNAMRO botenquote:Op woensdag 12 mei 2004 10:30 schreef Doffy het volgende:
wat wil je weten?
Ze zijn dicht bij een benoeming van iemand wiens naam je wel kent, maar dat wordt officieel aangekondigd.quote:Op woensdag 12 mei 2004 10:37 schreef Litman het volgende:
1.Wie worden de schippers op de resp. ABNAMRO boten
Idem.quote:2. Wie worden bemanning?
Is begonnen, ligt op schema.quote:3. Hoe staat het met de bouw in Lelystad
Grapje zeker?quote:4. Graag een plaatje/foto] van het ontwerp van de boot
Er wordt een hoop werk verzet, maar dat is (nog) niet interessant voor "het publiek".quote:5. Waarom is het zo stil
www.teamheiner.comquote:6. Kan ik me nog aanmelden om mee te varen![]()
haha lol team heinerquote:
Let wel: er komen twee teams. Eén 'fun' team, en een professioneel wij-gaan-winnen team. Het eerste team is het minst belangrijk natuurlijk, en ik weet niet hoe het daarmee staat.quote:Op woensdag 12 mei 2004 12:10 schreef Farr40 het volgende:
haha lol team heiner... tja ik ken 3 mensen die benadert zijn om deel uit te maken van het volvo team maar die hebben alledrie nee gezegt... dus het schiet niet erg op geloof ik.
Geen idee. Denk niet dat die het prof. team zou mogen doen.quote:en ik heb wel een gerucht gehoord op sailignanarchy over een van de mogelijke schippers maar die suggestie lijkt me sterk... peter de ridder
Nou nee, er wordt gerekend op zo'n 10 a 12 deelnemers. Ik denk dat het er uiteindelijk zo'n 7 a 8 zullen worden. De meesten blijven laag liggen om niet op te vallen. Dat is ook tactiek.quote:het word trouwens wel een boeiende volvo :S aangezien hij over 1.5 jaar moet beginnen en er nu 2 syndicaten zijn... als ze beide met een boot varen maken we er gewoon volvo ocean match race van![]()
professioneel wij-gaan-winnen team... en dan koop je een maxfun35 :Squote:Op woensdag 12 mei 2004 12:57 schreef Doffy het volgende:
Let wel: er komen twee teams. Eén 'fun' team, en een professioneel wij-gaan-winnen team. Het eerste team is het minst belangrijk natuurlijk, en ik weet niet hoe het daarmee staat.
quote:Op woensdag 12 mei 2004 14:33 schreef Farr40 het volgende:
professioneel wij-gaan-winnen team... en dan koop je een maxfun35 :S
Wees "gerust", hij is de manager, niet de schipper.quote:maja no offence heiner is geniaal in het managen en het opbouwen van een team... en zolang ie zelf niet aan boord stapt komt alles goed. ik bedoel het xiphias team van verduijn is ooit ook bij heiner begonne
een maxfun 35 is een boot die onwijs slecht in de rating ligt en daarbij de prestaties die hij waar moet maken niet waar kan maken. Het eerste wat Heiner in zijn trainingen verteld is dat de keuze van de boot al kan bepalen of je wint of niet... dus als hij het echt zo profesioneel om te winnen had aan gepakt had ie een X-332s, mumm30, B&H36, imx of als ie geld over had gehad een Farr40 gekocht. lijkt mij....quote:Op woensdag 12 mei 2004 14:35 schreef Doffy het volgende:
[..]Dat slaat dus ook nergens op.
[..]
Kan allemaal zo zijn, maar:quote:Op woensdag 12 mei 2004 14:43 schreef Farr40 het volgende:
een maxfun 35 is een boot die onwijs slecht in de rating ligt en daarbij de prestaties die hij waar moet maken niet waar kan maken. Het eerste wat Heiner in zijn trainingen verteld is dat de keuze van de boot al kan bepalen of je wint of niet... dus als hij het echt zo profesioneel om te winnen had aan gepakt had ie een X-332s, mumm30, B&H36, imx of als ie geld over had gehad een Farr40 gekocht. lijkt mij....
Eigenlijk heb ik zowel goede als slechte ervaringen met Z spars.quote:Op woensdag 12 mei 2004 15:50 schreef kees-jan het volgende:
Voor mijn Marieholm IF moet ik een nieuwe mast (doordat iemand mijn mast van de boot af heeft gereden op de winterstalling.... niet te geloven toch!) en nu heeft de schade expert voor gesteld om een Z-spars mast te nemen (en giek). Heeft iemand ervaring met deze masten ? Zowel goede als slechte hoor ik graag! Wordt in Muiden dan erop gezet.
Alvast dank voor jullie reacties.
![]()
![]()
Ok , dat zijn dus zowel positieve als negatieve ervaringen, waarbij de negatieve toch de overhand hebben..... helaas.quote:[b]verhaal
quote:Op woensdag 12 mei 2004 15:50 schreef kees-jan het volgende:
Voor mijn Marieholm IF moet ik een nieuwe mast ............
du hast recht... het kwam naar mij over dat het heiner zeilteam aan boord zou gaan zitten daar. en Heiner heeft die boten idd gekocht omdat hij het idee van matchracen wel met een maxfun zag zitten en hij heeft zich gewoon vergist in de potentie van het schipquote:Op woensdag 12 mei 2004 15:53 schreef -Carioca- het volgende:
Farr40, ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt.
Roy Heiner is wel directeur van de ABN-AMRO campagne, en hij mag dan wel wat te zeggen hebben over.....
Qua garantie zou ik dat niet weten, wat ik vooral probeer te zeggen is dat de kwaliteit op zich best goed is, maar de capaciteit van die lui in Muiden minder. In de mast heb ik alle vertrouwen, in de leverancier in Muiden nietquote:Op woensdag 12 mei 2004 16:15 schreef kees-jan het volgende:
[..]
Ok , dat zijn dus zowel positieve als negatieve ervaringen, waarbij de negatieve toch de overhand hebben..... helaas.
Dus op zich goed spul, maar wel controleren en checken wat voor garantie erop zit begrijp ik.
Nog meer reacties van anderen die ervaring hebben met Z-spars masten?
Of je kunt zeggen dat Heiner zich in de potentie van het schip vergist heeft... Dat betwijfel ik toch. Bedenk wel, dat Heiner bij wedstrijden van die Max Funs er zelf (meestal dan) niet bij is en dat dat de wedstrijd gevaren wordt door gelegenheidsbemanningen, al dan niet in training. Er is geen vast Heiner wedstrijdteam die met die Max Funs vaart. Dat zo´n ding zijn rating er nooit uitvaart, da´s dan bijzaakquote:Op woensdag 12 mei 2004 21:41 schreef Farr40 het volgende:
du hast recht... het kwam naar mij over dat het heiner zeilteam aan boord zou gaan zitten daar. en Heiner heeft die boten idd gekocht omdat hij het idee van matchracen wel met een maxfun zag zitten en hij heeft zich gewoon vergist in de potentie van het schip
Bedoel je de oude Brunel? Dat ding is inderdaad een geval apart. Ik heb er ook op gezeild, en je hebt gelijk, alleen reachend heb je er wat aan. Bedank echter wel dat statistisch de zien, de VOR een downwind race is, en de schepen dus worden ontwikkeld om met name downwind te presteren. Voordewind zeilen is helemaal not done, en aandewind moet ie gewoon mee kunnen met de vloot.quote:Op donderdag 13 mei 2004 08:08 schreef Farr40 het volgende:
ik heb zelf een keertje op de abn ambro gevaren en het is echt een drama... hij gaat alleen hard op reachrakken. voordewind en aandewind is het best wel een kreng en daarbij kom je bont en blauw van die boot af. Mij viel het erg tegen.... alleen halve wind makkelijk 18 knopen lopen is wel heel erg vet. (btw Heiner heeft wel een eigen wedstrijd team maar die varen idd alleen de nsr 24 uurs race en de deltaweek)
standaard werd er bij de marieholm een proctor mast geleverd (nu inderdaad sleden) alleen worden marieholms sinds begin 80 niet meer gebouwd... verder is het zo dat er een levertijd van 6 weken op proctor masten zit en twee weken op Z-spars...quote:Op woensdag 12 mei 2004 21:41 schreef Farr40 het volgende:
[..]
Z-spars, Sparcraft, en Selden(proctor) dat zijn de drie grote mastenmakers en Zspar is de goedkoopste.. maar waar ik naar zou kijken is welke mast er standaard geleverd wordt bij marieholm (geloof dat dat selden is maar weet het niet cker) maar ik zou proberen een mast te nemen van de 'huis'mastenmaker van de werf van marieholm
[..]
Nee, we hadden even een kleine discussie over oa de Max Fun 35, waarvan Heiner er ook 1 heeft liggen die zo heet.quote:Op donderdag 13 mei 2004 08:56 schreef Doffy het volgende:
[..]
Bedoel je de oude Brunel?
Ok. Haalt die halfwinds de 18 knopen?quote:Op donderdag 13 mei 2004 09:55 schreef -Carioca- het volgende:
Nee, we hadden even een kleine discussie over oa de Max Fun 35, waarvan Heiner er ook 1 heeft liggen die zo heet.
Same herequote:Overigens, van dat wedstrijdteam wist ik niet. Naja, weer wat geleerd![]()
Nee, geen idee. Ga ervan uit dat de 'wij-willen-winnen'-boot ABN AMRO gaat heten, en de tweede ... tsja.. geen idee. Maar denk aan de vorige VOR: Amer Sports, en Amer Sports Too....quote:Hé Doffy, heb je trouwens al een idee hoe die 2 VOR boten gaan heten eik? De naamsverwarring zou wel heel groot worden als er nu weer 2 "ABM AMRO´s" bij zouden komen![]()
nee er zijn 2 actieve maxfuns35's in Nederland de DeltaLoyd(heiner) en de Abn Ambro. Op de laatste heb ik de maxfun 35 getest met mijn vader's teamquote:Op donderdag 13 mei 2004 08:56 schreef Doffy het volgende:
Bedoel je de oude Brunel? Dat ding is inderdaad een geval apart. Ik heb er ook op gezeild, en je hebt gelijk, alleen reachend heb.....
nog wel harder geloof ik... althans toen ik er mee voer waaide het 18 knopen wind dus dat is eiglijk peanutsquote:Op donderdag 13 mei 2004 10:01 schreef Doffy het volgende:
Ok. Haalt die halfwinds de 18 knopen?
tja op zich wel een moeilijke keuze idd... 4 weken extra is erg veel maar een orginele mast is altijd een puntje voor ook als je de boot ooit nog een gaat verkopen. Misschien moet je heel even op www.marinecenter.nl vragen wat zij er van vinden. Zij zijn namelijk de importeur van de nieuwe marieholms maar doen ook een hoop reperatie en verkoop van de IF wat ik begreepquote:Op donderdag 13 mei 2004 09:52 schreef kees-jan het volgende:
[..]
standaard werd er bij de marieholm een proctor mast geleverd (nu inderdaad sleden) alleen worden marieholms....
Tja, wat noem je origineel... Proctor is ook niet meer tenslotte... Nog met Marinecenter contact gehad, die jongens zijn wel heeel duur trouwensquote:Op donderdag 13 mei 2004 17:43 schreef Farr40 het volgende:
[..]
tja op zich wel een moeilijke keuze idd... 4 weken extra is erg veel maar een orginele mast is altijd een puntje voor ook als je de boot ooit nog een gaat verkopen. Misschien moet je heel even op www.marinecenter.nl vragen wat zij er van vinden. Zij zijn namelijk de importeur van de nieuwe marieholms maar doen ook een hoop reperatie en verkoop van de IF wat ik begreep
(en misschien weten zij ergens nog wel een nieuwe mast ergens liggen voor een schappelijk prijsje aangezien een IF wel een serie schip is) tis een idee...
Waat zit volgens jou een regattacenter in M'dam dan? Overigens wel benieuwd: wat voor team zeil jij mee dan? Ik lig overigens in M'dam met mijn bootje, prima uitvalsbasis.quote:Op woensdag 7 april 2004 11:45 schreef Farr40 het volgende:
Ik heb afgelopen zomer een week getraind op het grevelingenmeer. Mooi meer, weinig golven, veel wind (cker 'smiddags). en port zelande is wel luxe en vlak bij het strand. maar nix overtreft natuurlijk het regattacenter in medemblik of monnickendam
.
Van Goor ken ik zeker, lag ik vroeger met mijn Mirror Dinghy al... lig nu ad overkant, Marina Monnickendam, was de enige met een vrije plek voor de marieholm. Offcourse ken ik ook, mooie boot hoor X jacht!quote:Op vrijdag 14 mei 2004 16:43 schreef Farr40 het volgende:
Vroeger had je 'jachthaven van Goor'. dat is nu 'jacht haven Waterland' geworden. Een X-119 genaamt Ofcourse-Offcourseallen was er in jachthaven Waterland geen plaats meer had liggen we nu in hemmeland. Welke jacht haven lig jij eigenlijk??
Had ik al als eerste een post op het forum gezet, echter wordt dat niet zo heeel erg veel gebruikt (zeg maar week wachten voor een eerste reply). Overigens afgelopen weekend de boot overgevaren naar Muiden en daar de opdracht gegeven tot plaatsen van de Z-spars mast.quote:Op maandag 17 mei 2004 11:59 schreef -Carioca- het volgende:
Zeg Kees-jan, wat ik me afvroeg, kunnen ze je bij de Marieholmclub niet verder helpen aan gegevens wat er aan masten op die Marieholms is gezet?
Ik heb echt geen idee, die foto's is het enige wat ik ervan weet..quote:Op vrijdag 28 mei 2004 14:35 schreef Farr40 het volgende:
vd stadt???
quote:Op donderdag 27 mei 2004 23:25 schreef Sport_Life het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Hij is geloof ik net een maand oud.
Die foto is van een Ovni, die wordt in Nederland geimporteerd door Krijgsman in Drimmelen. Op zijn site staan wel wat extra foto´s en indelingen enzo: http://www.krijgsman.nl/brand.asp?brand=Alubatquote:Op vrijdag 28 mei 2004 15:42 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik heb echt geen idee, die foto's is het enige wat ik ervan weet... Ik heb m ook nog niet in het echt gezien.
Best aardig, al konden de prestaties (veel)beter, maar wel veel lol gehadquote:Op maandag 31 mei 2004 20:45 schreef Farr40 het volgende:
toch nog ff een dagje nsr kunnen varen in de yngling ...**komende week spierpijn dus** was wel cewl
hoe was jullie nsr??
hmmz tnxquote:Op maandag 31 mei 2004 23:52 schreef -Carioca- het volgende:
[..]
Die foto is van een Ovni, die wordt in Nederland geimporteerd door Krijgsman in Drimmelen. Op zijn site staan wel wat extra foto´s en indelingen enzo: http://www.krijgsman.nl/brand.asp?brand=Alubat
Daar wil ik nou wel eens een stukje op zeilenquote:Welke boot heeft de hoogste IRC rating?
Mari Cha 4? Eén of andere nagelnieuwe maxi? Tonnerre? Den Audi? De Shayan? Neen, een 36-voeter alstublieft!
De nieuwste "Full Pelt" van de Brit Stephen Fein heeft een duizelingwekkende 1.704 op zijn IRC meetbrief staan, en laat daarbij de nieuwste maxi's Morning Glory of Pyewacket ruim achter zich. Ook de 140-voets supermaxi Mari Cha mag iets langer doen over een windward-leeward dan deze Full Pelt.
De Full Pelt werd getekend door Jo Richards, weegt amper 1600kg, waarvan er 800 kilo in de bulb onderaan de (uiteraard) zwenkkiel hangen. Daarmee heeft deze boot ook een betere power ratio dan een doorsnee 49-er, zodat aandewinds planeren een makkie wordt. Alleen God weet wat dit beestje met ruime wind gaat doen...
Pittig detail: zes bemanningsleden volstaan om de Full Pelt onder controle te houden.
Daat is inderdaad wel een erg gaaf dingquote:Op donderdag 27 mei 2004 23:25 schreef Sport_Life het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Hij is geloof ik net een maand oud.
Hm.. ik vind die prijs eigenlijk toch best meevallen. De zeilschool waar ik elk jaar zit is tegen de ¤500,-.quote:Op dinsdag 29 juli 2003 22:16 schreef Euc- het volgende:
Ik vind vinea toch redelijk duur (¤325,=), daarbij zitten ze al vol dacht ik. Ik heb CWO-2 voor de Kielboot (Op Zeilschool Nederland gehaald, van scouting uit, maar dit zit óók al vol voor deze zomer)
Hmm, een zeiltje is natuurlijk al een stuk makkelijker dan tegelijk een fok/grootzeil/roer te bedienen. Maar met z'n tweeen? Dat zie ik toch niet zo snel gebeurenquote:Op zondag 4 juli 2004 05:09 schreef Farr40 het volgende:
Ik denk dat voor het gene wat je aangeeft te willen gaan doen een flash een best mooie boot is. eigenlijk is de flash een eenmansboot maar als je gewoon voor de joy vaart kan je ook met zijn tweeen op pad. Verder een flying dutchman das een echte mannen boot waarvoor je de nodige acrobatische skills voor nodig hebt om meer te zeilen dan te zwemmen. flying junior is leuk maar boven windkracht 4 wel zwaar in je eentje. Naast de flash zou je kunnen denken aan een laser radiaal, europe of als je echt een tweemans boot wilt een 420 of een schakel(ook wel zwaar om te zeilen) ik heb zelf dit jaar nederlands kampioenschappen in de flash gevaren en ben echt best wel helemaal weg van deze boot omdat het makkelijk hard gaat en niet bijster zwaar is.
het verschil tussen kiel en zwaard boten is dat in een zwaardboot is het gebruik van gewicht veel meer van belang dan op een kiel boot, het rechthouden van de een zwaard boot doe je hoofdzakelijk met je lichaam. dus over het algemeen is een zwaardboot fysiek zwaarder dan een kielboot
www.splash-boat.com
Gewoon een afspraak maken bij de dealer. Heb ik ook gedaan toen ik mijn Splash kocht. Ik zou gewoon voor de Laser gaan, makkelijk zeilbaar en een grote klasse dus je makkelijk aan wedstrijden mee doen.quote:Op zondag 4 juli 2004 17:43 schreef Keroppi het volgende:
[..]
Hmm, een zeiltje is natuurlijk al een stuk makkelijker dan tegelijk een fok/grootzeil/roer te bedienen. Maar met z'n tweeen? Dat zie ik toch niet zo snel gebeuren![]()
Eigenlijk zou ik gewoon eens moeten proefvaren in wat bootjesmaar ja? hoe pak je dat aan? Bij zeilverenigingen ofzo?
Oh maar het is niet mijn bedoeling om wedstrijden te gaan zeilen, meer een beetje 'voor de fun'quote:Op zondag 4 juli 2004 17:50 schreef Steijn het volgende:
[..]
Gewoon een afspraak maken bij de dealer. Heb ik ook gedaan toen ik mijn Splash kocht. Ik zou gewoon voor de Laser gaan, makkelijk zeilbaar en een grote klasse dus je makkelijk aan wedstrijden mee doen.
Splash klasse is maar tot 18 jaar.
ik had het over de flash(18 jaar en ouder) de grote zus van de splash het verschil is dat de giek een stuk langer is en daarom het zeil een stuk groter. laser is ook leuk alleen hang je ongetwijfeld zoals de meeste laser zeilers (moi include) je knieeen en rug kapot. en daarbij is de splash/flash community in nederland veel groter en hechter dan de laser en is een laser echt overpriced aangezien het een olympische klasse is.quote:Op zondag 4 juli 2004 17:50 schreef Steijn het volgende:
[..]
Gewoon een afspraak maken bij de dealer. Heb ik ook gedaan toen ik mijn Splash kocht. Ik zou gewoon voor de Laser gaan, makkelijk zeilbaar en een grote klasse dus je makkelijk aan wedstrijden mee doen.
Splash klasse is maar tot 18 jaar.
Het is niet ontworpen om met zijn tweeen te varen maar het kan voor een enkele keer wel de kuip is er groot zat.quote:Op zondag 4 juli 2004 17:43 schreef Keroppi het volgende:
Hmm, een zeiltje is natuurlijk al een stuk makkelijker dan tegelijk een fok/grootzeil/roer te bedienen. Maar met z'n tweeen? Dat zie ik toch niet zo snel gebeuren
Eigenlijk zou ik gewoon eens moeten proefvaren in wat bootjes maar ja? hoe pak je dat aan? Bij zeilverenigingen ofzo?
...kwam er gister wel een aardig roddeltje bij:quote:NIEUWS
Mike Sanderson schipper ABN Amro syndicaat
By
23 juli, 2004, 15:39:00
De ervaring van Sanderson met het zeilen met kwispelkielen is een belangrijk pluspunt, want de nieuwe Volvo 70 zal met deze constructie worden uitgerust.
“Mike brengt al die ervaring mee,” vervolgt Heiner. “Wij denken dat hij goed bij ons project past. Hij krijgt een grote inbreng in het optimaliseren van de eerste boot. En straks is hij betrokken bij de bouw van het tweede schip. Hij gaat ook de teams samenstellen. We hebben een lange lijst van mensen, maar hij krijgt daar alle zeggenschap in. Als schipper is hij immers degene die het met de zeilers aan boord moet doen.”
Na een vroege carriere in open boten begon voor Sanderson het grote werk in oceaanzeilen in 1993. Toen voer hij de Whitbread aan boord van Grant Daltons maxi New Zealand Endeavour, winnaar van de maxi klasse.
In de Whitbread van 1997-98 was hij opnieuw aan boord bij Dalton, ditmaal als wachtleider en co-schipper op de W-60 Merit, die als tweede eindigde.
In 1995 was hij grootschoottrimmer op de America’s Cupper Tag Heuer en in de afgelopen America’s Cup was hij dat op de Oracle BMW van Larry Ellison. Daar ontmoetten Heiner en Sanderson elkaar, want Heiner werd ingehuurd als schipper van de trainingsboot.
Sanderson heeft verder Sydney-Hobart races op zijn naam staan.
In oktober 2003 schipperde hij op de 140 voeter Mari Cha IV tijdens recordoversteek van Amerika naar Engeland.
Afgelopen juni finishte hij met de Open 60 PindarAlphaGrapics als 4de in transatlantische solorace The Transat.
De eerste ABN Amro boot, een ontwerp van Juan Kouyoumdjian, wordt momenteel gebouwd in Lelystad, onder leiding van Killian Bushe. “Wij liggen op schema,” aldus Roy Heiner, “bijna tot op de dag, kan ik wel zeggen.”
En dan vanmorgen nog dit:quote:NIEUWS
Zeilt Emma Richards de tweede ABN Amro boot?
By
26 juli, 2004, 16:06:00
De benoeming van Mike Sanderson tot Volvo Ocean Schipper ging als lopend vuur rond in het zeilwereldje. Op de steiger hoorden wij naar aanleiding hiervan een interessante theorie.
Sanderson heeft een vriendin en die heet Emma Richards. Samen startten zij eind vorig jaar in de transatlantische Jacques Vabre aan boord van de Open 60 Pindar. Met dit schip (en deze sponsor) deed Richards eerder van zich spreken in de Around Alone. In mei 2003 volbracht zij deze race rond de wereld als jongste deelnemer en als eerste Britse zeilster. Ook met de Volvo Ocean Race is Emma bekend; gedurende de etappes 4 en 5 was zij aan boord van de Amer Sports Too. Deze zomer zeilde Mike Sanderson solo The Transat met de Pindar (hij eindigde verdienstelijk als 4de). De boot is vervolgens vercharterd aan Bernhard Stamm die zijn eigen schip verspeelde en uit wil komen in de Vendee Globe Challenge. Emma zit dus even zonder schip, maar heeft nog altijd een prettige sponsor achter zich. Bovendien heeft zij haar zinnen gezet op deelname aan de Volvo Ocean Race en is daar een eigen campagne voor gestart. Met als spil... Mike Sanderson, zo meldt haar site. Die is nu overgestapt naar het ABN Amro-syndicaat, dat voor de komende Volvo Ocean Race nog een tweede boot op het programma staan, waarvoor nog geen schipper is... Het zou dus zomaar kunnen dat Richards die tweede VOR-70 gaat schipperen, al dan niet als hoofd van een vrouwenteam. Het zou niet de eerste keer zijn dat twee partners als schipper uitkomen in de Volvo Ocean. Tijdens de vorige race zeilden Neal McDonald (Assa Abloy) en Lisa McDonald (Amer Sports Too) tegen elkaar. Nogmaals, het is een theorie, opgetekend op de steiger en niet gecheckt. Maar wel een heel interessante.
Via Zeilenquote:Russell Coutts weg bij Alinghi
28 juli, 2004
Russell Coutts won in 1995 voor het eerst de America’s Cup, aan het roer van de Nieuw-Zeelandse boot en onder leiding van charismatische Peter Blake. In 2000 wisten Coutts en Team Nieuw-Zeeland de Cup met succes te verdedigen. Het werd een ‘walk over’: 5-0 tegen Prada.
Kort daarop kondigden Coutts en tacticus Brad Butterworth aan Team Nieuw-Zeeland te verlaten. Met geld van biochemie-miljonair Bertarelli bouwde Coutts een heel nieuw America’s Cup team op, dat zeer succesvol bleek. Het won de Cup in 2003.
Met drie Cup overwinningen en 14 gewonnen Cup duels heeft Coutts alles bereikt wat er te bereiken valt. Olympisch goud heeft hij ook al; dat won hij in 1984 in de Finn-klasse. Een verminderde motivatie kan dus een plausibele reden zijn voor zijn weigering nog langer de Alinghi-boot te sturen. Duidelijk is wel dat Alinghi een groot probleem heeft. Coutts is niet alleen de allerbeste schipper, hij was de bindende factor binnen het syndicaat.
Bij welke zeilschool?quote:Op woensdag 28 juli 2004 17:48 schreef Olivier_B_Bommel het volgende:
Ik was vorige week voor mn cwo3 kielboot gegaan, was er op mn examen gewoon GEEN wind !!! Nu heb ik um officieel niet gehaald, heb t papiertje niet, terwijl op mn voorderingenstaat wél alles wat afgetekend..![]()
Zo lomp, echt jammer..
![]()
Denk er wel aan dat zwaardboten in het algemeen een sportiever soort boot is. Meestal zeil je, ivm het risico op omslaan, in een wetsuit. (of je bikini/zwembroek als het heel erg mooi weer isquote:Op zaterdag 3 juli 2004 23:08 schreef Keroppi het volgende:
Hallo ik had een vraagje,
Ik heb een aantal jaren achter elkaar zeillessen op een zeilschool gevolgd en ben zo tot kielboot III gekomen. Helaas woon ik in de randstad en ook nog eens op een plek waar geen goed vaarwater in de buurt was, dus tsja het zeilen schoot er een beetje bij in.
Maar nu gaan mijn ouders (ikzelf woon al weer een tijdje op kamers) naar een ander deel van Nederland verhuizen, waar (jawel) wel mooi vaarwater aanwezig is. Gecombineerd met het feit dat het na een paar uurtjes zeilen in de boot van een vriendin weer helemaal begon te kriebelen kon ik maar 1 ding denken: ik wil straks een eigen bootje.
Niet dat mijn ouders zo enorm vermogend zijn dat al mijn wensen direct worden ingewilligd, maar mijn vader is het zeilen ook weer aan het oppikken en mijn broertje heeft een jaartje zeilkamp in een optimistje en een jaar in een valk gedaan.
Maar welke boot, in het oerwoud van types is nou een beetje geschikt voor:
Een meisje (ik) die waarschijnlijk voornamelijk zelf gaat zeilen, misschien een enkele keer geescorteerd door broertje/vader. Ik wil dus een bootje wat een beetje goed in bedwang te houden valt (ik ben niet zo sterk
) en ook een beetje in je eentje te doen valt (ik zie mezelf bijvoorbeeld nog geen lagerwal in mijn eentje in een valk maken
).
Iemand kwam al met de opties Flying Junior of Flying Dutchman, nog andere suggesties?
Ohja en het moet waarschijnlijk wel vanwege de diepte een zwaardboot worden. Nu heb ik dus altijd les gehad in kielboten, zijn er hele erge verschillen?
quote:Van Zeilen.nl
NIEUWS
‘Dan staat daar opeens een boot!’
By Laurens van Zijp
22 september, 2004, 15:56:00
Vandaag presenteerde ABN Amro de beschildering van de Volvo Ocean racers, de VOR-70’s waarmee de bank volgend jaar meedoet aan de race rond de wereld.
Ook maakte de pers kennis met schipper Mike Sanderson.
De eerste boot is inmiddels uit de mal gekomen en dit najaar gaat er gezeild worden. Namen van bemanningen werden nog niet gegeven.
“De eerste boot gebruiken we om veel te leren,” aldus technisch directeur Roy Heiner. “De ervaring die wij er mee opdoen in de praktijk verwerken we vervolgens in de tweede boot. We willen racen met de tweede generatie. De eerste boot gaat vervolgens terug in de schuur om die te optimaliseren.
De ene boot zal misschien beter presteren in 10, 11 knoop wind, de ander in 14 knopen wind. Het is aan de schipper om de uiteindelijke keuze te maken. Het is wel de bedoeling dat beide schepen evenveel kans maken.” (Grappend naar Mike Sanderson): “Eerlijk gezegd hoop ik dat de tweede boot de eerste verslaat…”
“We hadden voor de bouw 30.000 manuren geschat en komen daar redelijk op uit. We liggen op schema. Vorig jaar november, bij de start van deze campagne, zijn we al begonnen met het ontwerpen. Juan Kouyuomdjian is een technologisch gedreven ontwerper; iemand die met het team meewerkt en dat gebruikt om vooruitgang te boeken. In januari volgden tanktests bij het Marin in Wageningen. In mei zijn we in Lelystad met bouwen begonnen, een internationale ploeg van twintig man onder leiding van Killian Bushe die destijds de bouw van de Illbruck deed. Vraag was hoe we gingen bouwen; bij een nieuw ontwerp als dit, kan je geen female plug gebruiken, maar werk je met een male plug. In juli zijn we het carbon gaan lamineren en in augustus kwam de romp uit de mal. Dan zie je pas echt hoe het gaat worden; dan staat er ineens een boot! Ik dacht nog: ‘daar moeten Mike en de mannen straks negen maanden in leven’.”
De mast wordt geleverd door Hall Spars in Amerika en in de Nederlandse vestiging in Breskens afgebouwd. De zeilen komen bij North vandaan.
‘Doing the hard miles’
Schipper Mike Sanderson zat samen met Roy Heiner bij het America’s Cup syndicaat Oracle in Auckland. Het klikte tussen de twee, ze merkten dat ze over veel zeilzaken hetzelfde dachten. Na de Transat van dit jaar vloog Heiner naar Boston om zijn schipper definitief te contracteren.
Sanderson is van huis uit een skiffzeiler. Daarin leerde hij hoe hij in de trapeze extra snelheid uit een boot moet halen. Ook met kwispelkielen heeft hij ervaring. “Het is een efficiënte manier om extra paardenkrachten uit een lichte boot te halen,” aldus Sanderson.
De 33-jarige Nieuw-Zeelander heeft verder gezeild in twee Whitbreads, drie America’s Cup series en ook in Open 60’s. Bovendien was hij nauw betrokken bij de Marie Cha IV waarop hij co-schipper was. Al deze kennis en ervaring leveren hem voordeel op bij het huidige Volvo-project.
Over de aanstaande proefvaarten in december zegt hij: “We moeten de oceaan op. Oversteken, in de Doldrums zeilen. Doing the hard miles.”
Met welke bemanningsleden dat gebeurt, werd niet bekend gemaakt, maar duidelijk is wel dat de kernploeg vaststaat. Het is de bedoeling om ook Nederlandse zeilers te recruteren, al blijft het ABN Amro project nadrukkelijk een internationale campagne.
De zogenaamde inshoreraces maken een belangrijk deel uit van de komende Volvo Ocean Race. In punten 20 procent. “Het is best mogelijk dat ik in deze races het roer overgeef aan iemand die het beter kan dan ik,” zegt Sanderson hierover, “mij gaat het tenslotte om het resultaat dat we als team aan het eind behalen.”
Over de race zelf zegt Sanderson: “It’s gonna be a tough race. Deze boten zijn 20 procent sneller dan de VOR-60’s. We zeilen met twee man minder en minder zeilen. Een Volvo Ocean Race is niet alleen fysiek zwaar, maar ook mentaal. Toch vergeet je die ontbering en daarom komt iedereen ook steeds weer terug.”
Grote vraag is inmiddels over de Volvo Ocean Race wel een race wordt en geen onderonsje tussen vijf boten. Racedirecteur Glenn Bourke rekent op minimaal acht schepen aan de start, hetgeen hij onlangs nog benadrukte in een persbericht. Vier syndicaten zijn nu hard. Naast ABN Amro zijn dat:
-Brasil 1 – Een Braziliaans project onder leiding van Alan Adler en Torben Grael. Ze hebben zich verzekerd van voldoende sponsorkapitaal en beginnen komende maand met bouwen. Grael zeilde de Whitbread 1997-98 aan boord van de Innovation Kvaerner en is vooral bekend als America’s Cup tacticus (Prada). Brasil 1 wil in zee met ontwerpers Bruce Farr.
- Premier Challenge – Grant Warington, in Australië erg succesvol met zijn maxi-jacht Skandia, heeft een Australisch project opgezet om mee te doen aan de Volvo Ocean. Warington zeilde zelf in de vorige Volvo Ocean een etappe op de Djuice Dragons. Don Jones, die de Skandia tekende, is de ontwerper van Premiere Challenge.
- Telefonica Movistar – Dit Spaanse syndicaat heeft een Nederlands tintje: Bouwe Bekking staat op de rol als schipper. Dit team maakte als eerste deelname aan de VOR 2005/06 bekend. Dat had alles te maken met het feit dat de race in Spanje (Sanxenxo and Vigo) van start gaat. Team TM heeft Farr Yacht Design gekozen voor het ontwerp.
Of er nu vijf of acht boten starten, het blijft een schril contrast met de komende Vendée Globe Challenge, de race voor solozeilers. In november vertrekken 23 boten voor de non-stop race rond de wereld.
Amsterdam als finishplaats heb ik ook niks meer van gezien... Misschien moeten de heren van de Raad van Bestuur van ABN AMRO even wat harder lobbyenquote:Van Zeilen.nl
NIEUWS
Jonge zeilers op tweede ABN Amro boot
By
8 november, 2004, 09:58:00
De tweede ABN Amro boot in de Volvo Ocean Race zal worden bemand door jonge zeilers in de leeftijd van 21 tot en met 30 jaar. Het wordt een internationale bemanning.
Team ABN Amro start een wereldwijde campagne om de zeilers aan te trekken. Kandidaten kunnen zich uitsluitend aanmelden via de speciale website: www.abnamro.com/com/about/team/team3.asp
Technisch directeur Roy Heiner zal samen met zijn medewerkers vier ervaren zeilers aantrekken, waaronder twee voor de sleutelpositie van schipper en navigator. Voor de resterende acht plaatsen wordt door middel van een open selectieproces kandidaten worden gezocht. Er zullen twee bemanningsleden worden geselecteerd uit elke thuismarkt van ABN AMRO, dat wil zeggen Nederland, Brazilië en de Verenigde Staten en nog eens twee uit alle inzendingen uit de rest van de wereld. Alle geselecteerde bemanningsleden krijgen een training van zes
maanden.
Het selectieproces bestaat uit drie fases. Om te beginnen zullen er met een interactieve vragenlijst op de bovengenoemde website 80 finalisten worden gekozen uit de aanmeldingen die wereldwijd worden ontvangen. Deze groep wordt vervolgens uitgenodigd voor de volgende fase: een praktijktest op locaties in de Verenigde Staten, Brazilië en Nederland. Tijdens deze tweede fase worden de zeilvaardigheden en de fysieke en mentale capaciteiten van de kandidaten beoordeeld. Uit deze groep zullen per regio vijf personen worden geselecteerd (20 wereldwijd). De derde en laatste stap van het selectieproces vindt plaats in Portugal, in maart 2005. Van de laatste 20 kandidaten blijven er 8 over die het 'high potential team' van de tweede boot van Team ABN Amro gaan vormen.
quote:Van Zeilen.nl
NIEUWS
Amsterdam etappeplaats Volvo Ocean Race
By
11 november, 2004, 12:42:00
In de net verschenen editie van het Volvo Ocean Race Magazine (nr. 15) staat Amsterdam op de kaart vermeld als etappeplaats.
Na de Atlantische oversteek van Amerika na Engeland loopt de daarop volgende etappe vanuit Zuid-Engeland om Ierland, Engeland en Schotland heen naar Amsterdam. De vloot houdt de Britse eilanden dus aan stuurboord, alvorens de Noordzee over te steken. Volgens de berichten worden de onderhandelingen over Amsterdam als etappeplaats voor kerst afgerond. De Volvo Ocean vloot doet vervolgens het Zweedse Gotenburg aan, om in St. Petersburg te finishen.
Ja hey, doorzeilen natuurlijk, de eerste winterwedstrijden zijn al achter de rug, dus ik vermaak me welquote:Op donderdag 11 november 2004 17:37 schreef m0nica het volgende:
Oh hemel.. t wordt weer winter![]()
Wat gaan jullie mede-zeilers doen nou t eigenlijk te koud is om te zeilen?! (behalve de diehards natuurlijk)
* -Carioca- zoekt wanhopig zeilvakantiefoto's op
Kijk, dat is de ware freakquote:Op donderdag 11 november 2004 21:53 schreef -Carioca- het volgende:
Ja hey, doorzeilen natuurlijk, de eerste winterwedstrijden zijn al achter de rug, dus ik vermaak me wel![]()
't is pas te koud als de ijslaag te dik is om doorheen te breken met een polyester romp![]()
Ja, is toeval, ik ken dat schip helemaal nietquote:Op vrijdag 12 november 2004 09:48 schreef Doffy het volgende:
[..]
Kijk, dat is de ware freak
is het trouwens toeval dat er in IJmuiden Seaport marina een Farr50 genaamd 'Carioca' ligt?
Lijkt mij dat die onderzeeër voorrang heeft.. Het is beroepsvaart (of een of andere miljonair heeft er een als speeltje) en hij is moeilijker wendbaar.. Maar aan de andere kant kan die natuurlijk ook wel weer snel onder water zakken zodat t zeilschip door kan varenquote:Op woensdag 24 november 2004 13:45 schreef -Carioca- het volgende:
Om er wat leven in te houden
Wie heeft er voorrang?
Voor degene met het goede antwoord zijn geen prijzen te winnen, we gaan voor de eeuwige roem![]()
[afbeelding]
dit is de shortrackcrew. Wel verassend dat honey aan boord zit aangezien die met roy disney ook een campagne aan het starten was.quote:Op woensdag 24 november 2004 15:43 schreef -Carioca- het volgende:
Jammer. Nu gaat er eens een aansprekende boot onder Nederlandse vlag de wereld rond, zit er geen Nederlander op:
Brad Jackson - Wachtleider (NZL) (New Zealand Endeavour/Merit Cup/Tyco)
Tony Mutter - Stuurman Trimmer (NZL) (Swedish Match/Team SEB)
David Endean - Trimmer Pitman (NZL) (Tyco)
Jan Dekker - Voordekker (RSA) (Merit Cup/Tyco)
Robert Greenhalgh - Stuurman Trimmer (UK)
Justin Slattery - Voordekker (IRE) (News Corp)
Stan Honey - Navigator (USA)
Sta je d´r zelf ergens op?quote:Op woensdag 24 november 2004 22:42 schreef m0nica het volgende:
Ik moet even wat met jullie delen..
Gewoon omdat ik het zo'n prachtige foto vind
[afbeelding]
uit eigen collectie![]()
quote:Op woensdag 24 november 2004 23:07 schreef -Carioca- het volgende:
Monica, je bent de spoiler vergeten![]()
Aangenomen! (Mits op 12 volt, anders trekt het boordnet het nietquote:Op woensdag 24 november 2004 23:10 schreef m0nica het volgende:
[..]
Oh shit, nou, dan mag jij gewoon door voor de magnetron
![]()
Als het goed is binnenkort duidelijkheid dusquote:AMSTERDAM (NED) – ABN AMRO heeft gisteren op 24 november de VOR crew van boot A bekend gemaakt. Dit is de boot die onder leiding van schipper Mike Sanderson vaart.
We keken voorbij de headline van de persmeeting, zochten naar de nationaliteiten en vroegen of er Nederlanders kans maakten om geselecteerd te worden voor de A boot. Mike Sanderson antwoordde voorzichtig: “De A boot zal uit een volledige internationale bemanning bestaan waar niet naar nationaliteit gekeken zal worden.” Jan Berent Heukensfeldt Jansen, Managing Director van TEAM ABN AMRO voegde hieraan toe:”Dit is een internationale bemanning die een internationale bank vertegenwoordigt…”
De reeds geselecteerde zeilers zijn:
Brad Jackson 36j. – Wachtleider (NZL)
“Man Overboard, That’s the kind of experience that stays with you forever.”
-Eerste Oceaan Race op 19 jarige leeftijd
-Deelnemer Withbread 1993-94, 1997-98 en VOR 2001-02
-2003 Trans Atlantic Speed record en 24uurs record (525nm) aan boord van MARI CHA IV
-Wachtleider – tacticus Pacific Cup MARI CHA IV
Tony Mutter 35j. – Stuurman Trimmer (NZL)
“I had a hairy moment when we lost the mast at 28 knots doing a Chinese jibe…”
-Nationaal kampioen NZL 1989, 1990 en 2000
-Hoogtepunten tussen 1990 en 2000 met Tony’s invloed met Abracadabra gedurende de America’s Cup 2000, Steinlager Cup Match Racing en vele recordpogingen
-Was ook teamlid van het SEB VOR syndicaat waar hij wachtleider was en verantwoordelijk voor de zeilen aan boord.
David Endean 24j. – Trimmer Pitman (NZL)
“Injury my knee was a frustrating because I couldn’t help the other guys”
-Jongste teamlid van Team ABN AMRO
-Zeilde met Team TYCO de 2001/02 VOR
-Was aan boord van ONE WORLD Challenge tijdens de Louis Vuitton Cup in 2003
-Alsook team van Team PINDAR
Jan Dekker 37j. – Jan Dekker (FRA)
“Jan Dekker carries a shark tooth. “It’s a good knife.”
-Winnaar van “THE RACE” aan boord van CLUB MED
-Twee America’s Cups achter de rug
-Twee VOR’s; 1997/98 aan boord van SILK CUT en 2001/2002 met Team TYCO
Robert Greenhalgh 27j. – Stuurman Trimmer (GBR)
“Losing the last beat of the 18ft skiff Wolrd Championship 200 yards from the finish is my wordt race experience ever.”
-4 x nationaal kampioen Skiff 18voet en 2 x Europees Kampioen
-Wereldkampioen Internationl 14 in 2003 en Europees Kampioen in 2004
-Europees Kampioen 1720 in 2004, alsook de nationals en Wereldkampioen 18ft Skiff
-Zijn eerst VOR Race nu met team ABN AMRO
Justin Slattery 29j. – Voordekker (IRL)
-Aan boord van YACHT NEWS CORPORATION tijdens de VOR 2001/02
-Won het Trans-Atlantic-record op NICORETTE en won de Gotland Runt Race, alsook het wereldrecord, alletwee op SKANDIA in hetzelfde jaar.
-In 2004 het Round the World Record gebroken aan boord van CHEYENNE een 125 voets catamaran
Stan Honey 49j. – Navigator (USA)
“My favourite piece of equipment is my 1940 Hezzenith sextant. But it’s to heavy so I’m taking a lesser plastic one in case of emergency
-Won als navigator de Admirals Cup, vele SORC’s, Bermuda Race, Antigua Race Week, Cork Race Week (2x), Miami to Montego Bay race, St Maarten Regatta, Chicago Mackinac en nog vele races in Mexico
-Genavigeerd tijdens 9 transpacific races en won er 9 als navigator
-navigator aan boord van PLAYSTATION en PYEWACKET
-Studeerde weerkunde aan de Yale University
-Mede-oprichter van Sportvision Inc., de marktleider in technologische vernieuwing op het gebied van Sport TV uitzendingen
Kort Nieuws
Ondertussen wordt er koortsachtig gezocht naar nog 4 meer kandidaten voor zowel het A als B team.
Statistieken tonen aan dat de scouting via het internet reeds 13.000 sollicitanten heeft opgebracht, vooral uit de landen NL, US, GBR en Brazillië, toevallig zijn dit ook de landen waar dat ABN AMRO een grote marktrol heeft. Enkele CV’s komen zelfs uit India wist Roy Heiner te vertellen.
Op 13 en 17 december starten de eerste watertesten voor het Performance Team (B-team).
Het A team zal als eerste de trainingen op hun nieuwe VOR 70 starten wanneer de ABN AMRO basis begin 2005 naar Portugal verhuist. Het Performance team zal haar training starten op een VOR 60 en stapt nadien over wanneer de tweede VOR 70 is gebouwd.
Glenn Bourke, CEO Volvo Ocean Race zal binnen een 6 tal weken bekend maken of Nederland een tussenstop krijgt, Amsterdam en Rotterdam wordt in overweging genomen.
Oohw.. okee.. Leek dr ff opquote:Op zaterdag 27 november 2004 17:31 schreef Farr40 het volgende:
nah niet echt over de kop. dit gebeurt wel eens vaker in skiffs zoals de 49er de wing tipt het water en dan graaft de boot zich in en maakt een soort radslag... over de kop gaan is gewoon met je neus in een dal duiken en dat de boot echt over je heen komt
Ik heb nog een Flying Junior liggen. Zeil er bijna niet mee en heb net een jouet 1080 gekocht dus zal er waarschijnlijk ook niet meer mee zeilen. Als je interesse hebt kan je me mailen op sjoerdsantema@hotmail.comquote:Op zaterdag 3 juli 2004 23:08 schreef Keroppi het volgende:
Hallo ik had een vraagje,
Ik heb een aantal jaren achter elkaar zeillessen op een zeilschool gevolgd en ben zo tot kielboot III gekomen. Helaas woon ik in de randstad en ook nog eens op een plek waar geen goed vaarwater in de buurt was, dus tsja het zeilen schoot er een beetje bij in.
Maar nu gaan mijn ouders (ikzelf woon al weer een tijdje op kamers) naar een ander deel van Nederland verhuizen, waar (jawel) wel mooi vaarwater aanwezig is. Gecombineerd met het feit dat het na een paar uurtjes zeilen in de boot van een vriendin weer helemaal begon te kriebelen kon ik maar 1 ding denken: ik wil straks een eigen bootje.
Niet dat mijn ouders zo enorm vermogend zijn dat al mijn wensen direct worden ingewilligd, maar mijn vader is het zeilen ook weer aan het oppikken en mijn broertje heeft een jaartje zeilkamp in een optimistje en een jaar in een valk gedaan.
Maar welke boot, in het oerwoud van types is nou een beetje geschikt voor:
Een meisje (ik) die waarschijnlijk voornamelijk zelf gaat zeilen, misschien een enkele keer geescorteerd door broertje/vader. Ik wil dus een bootje wat een beetje goed in bedwang te houden valt (ik ben niet zo sterk
) en ook een beetje in je eentje te doen valt (ik zie mezelf bijvoorbeeld nog geen lagerwal in mijn eentje in een valk maken
).
Iemand kwam al met de opties Flying Junior of Flying Dutchman, nog andere suggesties?
Ohja en het moet waarschijnlijk wel vanwege de diepte een zwaardboot worden. Nu heb ik dus altijd les gehad in kielboten, zijn er hele erge verschillen?
Mooi ding, gefeliciteerd mênquote:Op zaterdag 11 december 2004 15:34 schreef Ludwig het volgende:
Kan niet wachten totdat ik het telefoontje krijg dat ik hem op kan halen. Ligt in Hellevoetsluis en moet naar Amsterdam gevaren worden. Is er iemand hier die ervaring heeft met die route?
Dankje!quote:Op zondag 12 december 2004 15:47 schreef -Carioca- het volgende:
[..]
Mooi ding, gefeliciteerd mên![]()
Wb die route, wat wil je doen, binnendoor of buitenom?
Jazeker, dat kan. Kijk op http://www.staandemast.nl. De site is op dit moment een beetje brak hier, maar het geeft wel een goed idee hoe de route loopt. Grofweg komt het erop neer dat je het beste van Hellevoetsluis via het Spui en de Oude Maas naar Dordrecht kan, en dan via Noord, Nieuwe Maas en Hollandsche IJssel naar Gouda; zo via de Gouwe naar de Westeinder, en zo via de Ringvaart van de Haarlemmermeer naar de Nieuwe Meer onder Amsterdam. Dan 's nachts in konvooi door Amsterdam.quote:Op zondag 12 december 2004 16:21 schreef Ludwig het volgende:
[..]
Dankje!
Ik ga het liefst binnendoor. Heb nog geen ervaring op de zee. Hoorde iets over een staande mast route?
Klinkt als een leuke route! Nu nog naar iemand zoeken die mee wil varen. Om nou in je eentje te varen is ook niet zo gezellig....quote:Op zondag 12 december 2004 19:06 schreef -Carioca- het volgende:
[..]
Jazeker, dat kan. Kijk op http://www.staandemast.nl. De site is op dit moment een beetje brak hier, maar het geeft wel een goed idee hoe de route loopt. Grofweg komt het erop neer dat je het beste van Hellevoetsluis via het Spui en de Oude Maas naar Dordrecht kan, en dan via Noord, Nieuwe Maas en Hollandsche IJssel naar Gouda; zo via de Gouwe naar de Westeinder, en zo via de Ringvaart van de Haarlemmermeer naar de Nieuwe Meer onder Amsterdam. Dan 's nachts in konvooi door Amsterdam.
Het zal wel in de winter ingewikkeld worden met de brugbediening, denk ik. Er is in de zomer (hoe dat in de winter is weet ik niet) een groene golf, waarbij je bij voorkeur de avond tevoren door de spoorbrug bij Dordrecht gaat, en dan in Dordrecht overnacht. Je kunt dan 's ochtens vroeg vertrekken, ook afhankelijk hoe de stroom loopt (Getijdenwater tot aan Gouda, en dat scheelt enorm), dit ivm de spoorbruggen in Gouda, die maar 3 keer per dag draaien. Je bent dan 's avonds in Amsterdam en bent dan in de nacht op het IJ. Koop een almanak deel 2, en er is bij de ANWB een waterkaart verkrijgbaar (net zoals de andere ANWB-waterkaarten) waarop de hele route staat (ik geloof zelfs inclusief brugbedieningstijden, maar hoe actueel die zijn weet ik niet). Veel succes!
Dit klinkt als een subtile hint. Nou, je hebt mail.quote:Op maandag 13 december 2004 23:16 schreef Ludwig het volgende:
[..]
Klinkt als een leuke route! Nu nog naar iemand zoeken die mee wil varen. Om nou in je eentje te varen is ook niet zo gezellig....
Ik zoek zeer zeker bemanning! Ik heb je gemaild maar misschien is het handiger als je even naar mijn hotmail mailt! sjoerdsantema@hotmail.comquote:Op dinsdag 14 december 2004 05:17 schreef -Carioca- het volgende:
[..]
Dit klinkt als een subtile hint. Nou, je hebt mail.
Edit: Nou, da´s lekker, de foutmelding komt nu pas binnen; Je hebt dus geen mail, maar als je bemanning zoekt, roep dat hier even, wie weet...
Medio volgende week. Eerder heb ik helaas geen tijd. Met wat voor boot heb je ervaring?quote:Op dinsdag 14 december 2004 20:45 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik heb ervaring met die route, zowel binnendoor als buitenom. Beiden erg de moeite waard, alhoewel ik buitenom zelf leuker vind. En dan ook vanwege de tussenstop in Scheveningen ;-). Wanneer wilde je gaan varen?
Van alles en nog wat. Binnendoor kajuizeilboten tot een voet of 30 en buitenom van 25 voet tot 42 voet. Victoire, Jeanneau, Hallberg Rassey, Bavaria, etc., etc. Door de week kan ik mezelf helaas niet vrijmaken, anders had ik wel een stukje willen meevaren.quote:Op dinsdag 14 december 2004 20:46 schreef Ludwig het volgende:
[..]
Medio volgende week. Eerder heb ik helaas geen tijd. Met wat voor boot heb je ervaring?
Zo, ik had het even druk gisteravond, maar nu heb je mail op je hotmailadresquote:Op dinsdag 14 december 2004 20:40 schreef Ludwig het volgende:
[..]
Ik zoek zeer zeker bemanning! Ik heb je gemaild maar misschien is het handiger als je even naar mijn hotmail mailt! sjoerdsantema@hotmail.com
Op Sailinganarchy staat een onbevestigd bericht dat Skandia gezonken zou zijn?? Lekker dan. De bemanning zou vantevoren al van boord zijn gehaald.quote:Op dinsdag 28 december 2004 11:50 schreef Farr40 het volgende:
de skandia is nu helemaal kielloos.
quote:Van Zeilen.nl
NIEUWS
ABN Amro racer komt naar Rotterdam
By
27 januari, 2005, 13:53:00
Aan de vooravond van het ABN Amro tennistoernooi in Rotterdam komt de VO70-racer van de bank naar Rotterdam om het evenement luister bij te zetten. De boot zal rond 11 februari in de Veerhaven bij KRZV de Maas afmeren.
Momenteel ligt de ABN Amro-boot in Zuid-Portugal, waar het team van schipper Mike Sanderson een druk testprogramma afwerkt. Voor het promotionele uitje naar Rotterdam kunnen ze lekker mijlen maken, het retourtje beslaat pakweg 2200 mijl.
De komst van de ABN Amro-racer naar Rotterdam voedt de geruchten dat de havenstad tevens etappeplaats in de komende Volvo Ocean Race zal worden.
Rotterdam biedt alles, inclusief de mogelijkheid tot inshoreraces. Volvo Ocean Race directeur Glenn Bourke sprak november vorig jaar de verwachting uit, dat voor de kerst de Nederlandse etappeplaats (Amsterdam of Rotterdam) bekend zou zijn. Maar negen maanden voor het startschot is er nog steeds geen definitieve bekendmaking. Wordt vervolgd.
Ja, wat wil je weten? Nogal een open vraag. Is iig een oude, maar nog steeds populaire populaire eenheidsklasse in Engeland, dus er is veel over te vinden met google.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 10:40 schreef boogie2u het volgende:
ie weet er meer over de Contessa 32
Dus tot 31Dec... dat wordt winterzeilenquote:De geldigheidsduur van de theorie-eisen op een vorderingenstaat is 18 maanden. De praktijkeisen op een vorderingenstaat hebben een maximum geldigheidsduur tot de eerstkomende jaarwisseling. Hiermee wordt aangegeven dat de praktijk in één seizoen moet zijn afgerond.
Is het niet gelukt in een seizoen dan kan in het volgende jaar meestal eenvoudig de oude stof weer worden opgehaald.
Niks mis met winterzeilenquote:Op zondag 3 september 2006 20:45 schreef lj_lightning het volgende:
Hm ik lees net op de CWO site (ja had ik ook eerder kunnen doen)
[..]
Dus tot 31Dec... dat wordt winterzeilen![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |