abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 mei 2004 @ 17:35:48 #151
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_19104528
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 08:56 schreef Doffy het volgende:
Bedoel je de oude Brunel? Dat ding is inderdaad een geval apart. Ik heb er ook op gezeild, en je hebt gelijk, alleen reachend heb.....
nee er zijn 2 actieve maxfuns35's in Nederland de DeltaLoyd(heiner) en de Abn Ambro. Op de laatste heb ik de maxfun 35 getest met mijn vader's team
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 10:01 schreef Doffy het volgende:
Ok. Haalt die halfwinds de 18 knopen?
nog wel harder geloof ik... althans toen ik er mee voer waaide het 18 knopen wind dus dat is eiglijk peanuts

[ Bericht 2% gewijzigd door Farr40 op 13-05-2004 17:44:29 (beetje veel ruimte) ]
  donderdag 13 mei 2004 @ 17:43:40 #152
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_19104717
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 09:52 schreef kees-jan het volgende:
[..]
standaard werd er bij de marieholm een proctor mast geleverd (nu inderdaad sleden) alleen worden marieholms....
tja op zich wel een moeilijke keuze idd... 4 weken extra is erg veel maar een orginele mast is altijd een puntje voor ook als je de boot ooit nog een gaat verkopen. Misschien moet je heel even op www.marinecenter.nl vragen wat zij er van vinden. Zij zijn namelijk de importeur van de nieuwe marieholms maar doen ook een hoop reperatie en verkoop van de IF wat ik begreep
(en misschien weten zij ergens nog wel een nieuwe mast ergens liggen voor een schappelijk prijsje aangezien een IF wel een serie schip is ) tis een idee...
pi_19118250
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 17:43 schreef Farr40 het volgende:

[..]

tja op zich wel een moeilijke keuze idd... 4 weken extra is erg veel maar een orginele mast is altijd een puntje voor ook als je de boot ooit nog een gaat verkopen. Misschien moet je heel even op www.marinecenter.nl vragen wat zij er van vinden. Zij zijn namelijk de importeur van de nieuwe marieholms maar doen ook een hoop reperatie en verkoop van de IF wat ik begreep
(en misschien weten zij ergens nog wel een nieuwe mast ergens liggen voor een schappelijk prijsje aangezien een IF wel een serie schip is ) tis een idee...
Tja, wat noem je origineel... Proctor is ook niet meer tenslotte... Nog met Marinecenter contact gehad, die jongens zijn wel heeel duur trouwens , en die hadden een marieholm te koop liggen met Z-spars mast, niets mis mee volgens hun.
  vrijdag 14 mei 2004 @ 12:08:49 #154
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_19120524
tja lijkt me duidelijk dan... (ik geloof wel dat hun er wel verstand van hebben )
pi_19123396
quote:
Op woensdag 7 april 2004 11:45 schreef Farr40 het volgende:
Ik heb afgelopen zomer een week getraind op het grevelingenmeer. Mooi meer, weinig golven, veel wind (cker 'smiddags). en port zelande is wel luxe en vlak bij het strand . maar nix overtreft natuurlijk het regattacenter in medemblik of monnickendam .
Waat zit volgens jou een regattacenter in M'dam dan? Overigens wel benieuwd: wat voor team zeil jij mee dan? Ik lig overigens in M'dam met mijn bootje, prima uitvalsbasis.
  vrijdag 14 mei 2004 @ 16:43:47 #156
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_19127926
Vroeger had je 'jachthaven van Goor'. dat is nu 'jacht haven Waterland' geworden. De bedoeling is dat samen met Regattacenter Medemblick, de toekomstige haven jachthaven in Hoorn, Marina Muiden en 'jachthaven Waterland' het wedstrijdzeilen op het ijsselmeer weer geherintroduceerd wordt en daarom noemen deze havens zich regattacenter.
ik was altijd floater op de Offcourse (carter 3/4 tonner). We hebben met dat team 4 keer achter elkaar de Monnickendammer avond wedstrijden bij de WvM gewonnen dus ik denk dat je het schip wel kent. Hellaas hebben we het schip moeten verkopen. Maar gelukkig hebben we er wel iets nieuws(en beters) voor terug. Een X-119 genaamt Ofcourse-Offcourse allen was er in jachthaven Waterland geen plaats meer had liggen we nu in hemmeland. Welke jacht haven lig jij eigenlijk??
pi_19188036
quote:
Op vrijdag 14 mei 2004 16:43 schreef Farr40 het volgende:
Vroeger had je 'jachthaven van Goor'. dat is nu 'jacht haven Waterland' geworden. Een X-119 genaamt Ofcourse-Offcourse allen was er in jachthaven Waterland geen plaats meer had liggen we nu in hemmeland. Welke jacht haven lig jij eigenlijk??
Van Goor ken ik zeker, lag ik vroeger met mijn Mirror Dinghy al... lig nu ad overkant, Marina Monnickendam, was de enige met een vrije plek voor de marieholm. Offcourse ken ik ook, mooie boot hoor X jacht!
pi_19190728
Zeg Kees-jan, wat ik me afvroeg, kunnen ze je bij de Marieholmclub niet verder helpen aan gegevens wat er aan masten op die Marieholms is gezet?
pi_19210823
quote:
Op maandag 17 mei 2004 11:59 schreef -Carioca- het volgende:
Zeg Kees-jan, wat ik me afvroeg, kunnen ze je bij de Marieholmclub niet verder helpen aan gegevens wat er aan masten op die Marieholms is gezet?
Had ik al als eerste een post op het forum gezet, echter wordt dat niet zo heeel erg veel gebruikt (zeg maar week wachten voor een eerste reply). Overigens afgelopen weekend de boot overgevaren naar Muiden en daar de opdracht gegeven tot plaatsen van de Z-spars mast.
pi_19415022
Nou mensen... tot op heden mij advies om niet in muiden bij zspars een mast te kopen! Op zondag zeggen ze namelijk nog dat je mast vrijdag erop staat (nadat je snel een aanbetaling doet van Euro 300 en de offerte na 1 dag alweer getekend retour hebt). Op woensdag krijg je door een mevrouw die te klantonvriendelijk is te horen dat de mast zeker niet klaar is vrijdag en dat degene die de planning doet vrijdag er weer is. Oftewel bel vrijdag maar terug om te horen wanneer je mast, bij godsgratie, eindelijk eens klaar is!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Conclusie: een mooi pinkersterweekend wordt dus door valse beloften door de neus geboord! Toch fijn als je op basis van beloofde leverdata kiest voor een leverancier!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  donderdag 27 mei 2004 @ 12:58:00 #161
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_19444531
niet echt bepaald profesioneel...
pi_19445477
Ik heb inmiddels de boot gezien (op foto) waar we mee gaan zeilen in Augustus, hij is 12 m lang en heeft zowat alles aan boord wat je maar kunt bedenken .

[ Bericht 2% gewijzigd door Sport_Life op 28-05-2004 15:42:42 ]
pi_19459319
Foto!
"Zeilen is de duurste manier om zo langzaam mogelijk nergens naartoe te gaan..."
Tomorrow I'll change and today won't mean a thing
pi_19460389




Hij is geloof ik net een maand oud .
  vrijdag 28 mei 2004 @ 14:35:23 #165
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_19472499
vd stadt???
pi_19474288
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 14:35 schreef Farr40 het volgende:
vd stadt???
Ik heb echt geen idee, die foto's is het enige wat ik ervan weet.. . Ik heb m ook nog niet in het echt gezien.
  maandag 31 mei 2004 @ 20:45:52 #167
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_19544776
toch nog ff een dagje nsr kunnen varen in de yngling ...**komende week spierpijn dus** was wel cewl
hoe was jullie nsr??
  maandag 31 mei 2004 @ 20:57:38 #168
82603 Olivier_B_Bommel
Als je begrijpt wat ik bedoel.
pi_19545129
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 23:25 schreef Sport_Life het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]

Hij is geloof ik net een maand oud .


Die is fu**ing mooi !!
Overvaller: "Geef me je geld !"
Pompbediende: "Ik dacht het niet!"
Overvaller: "Oh, nou, doe me dan maar een pakje kauwgum."
pi_19550698
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 15:42 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Ik heb echt geen idee, die foto's is het enige wat ik ervan weet.. . Ik heb m ook nog niet in het echt gezien.
Die foto is van een Ovni, die wordt in Nederland geimporteerd door Krijgsman in Drimmelen. Op zijn site staan wel wat extra foto´s en indelingen enzo: http://www.krijgsman.nl/brand.asp?brand=Alubat

[ Bericht 3% gewijzigd door -Carioca- op 31-05-2004 23:57:37 (link aangepast) ]
pi_19550752
quote:
Op maandag 31 mei 2004 20:45 schreef Farr40 het volgende:
toch nog ff een dagje nsr kunnen varen in de yngling ...**komende week spierpijn dus** was wel cewl
hoe was jullie nsr??
Best aardig, al konden de prestaties (veel)beter, maar wel veel lol gehad
* zit nu net terug van de boot met spierpijn achter z´n pc en is toe aan een lange nachtrust
pi_19553176
quote:
Op maandag 31 mei 2004 23:52 schreef -Carioca- het volgende:

[..]

Die foto is van een Ovni, die wordt in Nederland geimporteerd door Krijgsman in Drimmelen. Op zijn site staan wel wat extra foto´s en indelingen enzo: http://www.krijgsman.nl/brand.asp?brand=Alubat
hmmz tnx . Dat wordt wel leuk .
pi_19555063
kees-jan - woensdag 26 mei 2004 @ 10:58
/verhaal/

even een kleine aanvulling op mijn eerdere post hier over het te laat opleveren van de mast, hiervoor was een zeer plausibele verklaring. Echter was de mevrouw die ik woensdag ad telefoon had niet genegen dit te melden, waarbij de verkoopmedewerker met wie ik alles geregeld heb tot op heden vrijdags een logische verklaring heeft kunnen geven waar ik ook zonder problemen mee accoord kon gaan.
Het is tevens zo dat zij een kleine compensatie voor de vertraging hebben aangeboden.

Dit even ter info, vond ik wel zo netjes naar Zspars toe.
  donderdag 10 juni 2004 @ 09:30:47 #173
75879 RedArrow68
Wolf in Saabskleren
pi_19775419
Helaas heb ik mijn been gebroken dus voor mij zit er voorlopig ff geen zeilen meer in. Heb hier op mijn PC nog een leuk filmpje staan, upwind met 17 knopen wind, met mn J/24. Even kijken of hij online kan.... Was van plan de grevelingen-cup weer mee te varen maar dat gaat dus gvd niet bah!
Murcééjdies Bhenz, "T-Modelle"
  donderdag 10 juni 2004 @ 16:04:41 #174
82603 Olivier_B_Bommel
Als je begrijpt wat ik bedoel.
pi_19786316
Aii.. das idd kut.. Je kunt als troost nog gaan kijken
Hebbie vorig jaar wel meegedaan? Hoeveelste was je.
Overvaller: "Geef me je geld !"
Pompbediende: "Ik dacht het niet!"
Overvaller: "Oh, nou, doe me dan maar een pakje kauwgum."
pi_19965847
Nou ken ik wel wat snelle boten, maar wat ik nu weer tegenkom op Clubracer...
quote:
Welke boot heeft de hoogste IRC rating?
Mari Cha 4? Eén of andere nagelnieuwe maxi? Tonnerre? Den Audi? De Shayan? Neen, een 36-voeter alstublieft!
De nieuwste "Full Pelt" van de Brit Stephen Fein heeft een duizelingwekkende 1.704 op zijn IRC meetbrief staan, en laat daarbij de nieuwste maxi's Morning Glory of Pyewacket ruim achter zich. Ook de 140-voets supermaxi Mari Cha mag iets langer doen over een windward-leeward dan deze Full Pelt.

De Full Pelt werd getekend door Jo Richards, weegt amper 1600kg, waarvan er 800 kilo in de bulb onderaan de (uiteraard) zwenkkiel hangen. Daarmee heeft deze boot ook een betere power ratio dan een doorsnee 49-er, zodat aandewinds planeren een makkie wordt. Alleen God weet wat dit beestje met ruime wind gaat doen...

Pittig detail: zes bemanningsleden volstaan om de Full Pelt onder controle te houden.
Daar wil ik nou wel eens een stukje op zeilen
  zondag 20 juni 2004 @ 20:50:21 #176
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_20048877
idd wel een hele seXy bak

alleen nu nog de vraag tot hoeveel wind overleefd het beestje... volgens sailing anarchy kan je beter boven de 25 knopen wind niet meer aan boord zitten iig wel een mooi jacht
pi_20361852
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 23:25 schreef Sport_Life het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]

Hij is geloof ik net een maand oud .
Daat is inderdaad wel een erg gaaf ding
[b]Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:[/b]
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
  zaterdag 3 juli 2004 @ 19:24:31 #178
98834 CrossEyedMary
En nee, ik kijk niet scheel..
pi_20389962
quote:
Op dinsdag 29 juli 2003 22:16 schreef Euc- het volgende:
Ik vind vinea toch redelijk duur (¤325,=), daarbij zitten ze al vol dacht ik. Ik heb CWO-2 voor de Kielboot (Op Zeilschool Nederland gehaald, van scouting uit, maar dit zit óók al vol voor deze zomer )
Hm.. ik vind die prijs eigenlijk toch best meevallen. De zeilschool waar ik elk jaar zit is tegen de ¤500,-.
Als sommigen een regenboog omdraaien,
krijgen ze de mooiste kleuren en metaforen.
Waarom krijg ik, als ik regenboog omdraai,
gewoon maar goobneger?
  FOK!fossiel zaterdag 3 juli 2004 @ 23:08:10 #179
1455 Keroppi
kool kikker
pi_20395296
Hallo ik had een vraagje,

Ik heb een aantal jaren achter elkaar zeillessen op een zeilschool gevolgd en ben zo tot kielboot III gekomen. Helaas woon ik in de randstad en ook nog eens op een plek waar geen goed vaarwater in de buurt was, dus tsja het zeilen schoot er een beetje bij in.

Maar nu gaan mijn ouders (ikzelf woon al weer een tijdje op kamers) naar een ander deel van Nederland verhuizen, waar (jawel) wel mooi vaarwater aanwezig is. Gecombineerd met het feit dat het na een paar uurtjes zeilen in de boot van een vriendin weer helemaal begon te kriebelen kon ik maar 1 ding denken: ik wil straks een eigen bootje.
Niet dat mijn ouders zo enorm vermogend zijn dat al mijn wensen direct worden ingewilligd, maar mijn vader is het zeilen ook weer aan het oppikken en mijn broertje heeft een jaartje zeilkamp in een optimistje en een jaar in een valk gedaan.

Maar welke boot, in het oerwoud van types is nou een beetje geschikt voor:

Een meisje (ik ) die waarschijnlijk voornamelijk zelf gaat zeilen, misschien een enkele keer geescorteerd door broertje/vader. Ik wil dus een bootje wat een beetje goed in bedwang te houden valt (ik ben niet zo sterk ) en ook een beetje in je eentje te doen valt (ik zie mezelf bijvoorbeeld nog geen lagerwal in mijn eentje in een valk maken ).

Iemand kwam al met de opties Flying Junior of Flying Dutchman, nog andere suggesties?

Ohja en het moet waarschijnlijk wel vanwege de diepte een zwaardboot worden. Nu heb ik dus altijd les gehad in kielboten, zijn er hele erge verschillen?
Chick on a mission
  zondag 4 juli 2004 @ 05:09:45 #180
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_20401595
Ik denk dat voor het gene wat je aangeeft te willen gaan doen een flash een best mooie boot is. eigenlijk is de flash een eenmansboot maar als je gewoon voor de joy vaart kan je ook met zijn tweeen op pad. Verder een flying dutchman das een echte mannen boot waarvoor je de nodige acrobatische skills voor nodig hebt om meer te zeilen dan te zwemmen. flying junior is leuk maar boven windkracht 4 wel zwaar in je eentje. Naast de flash zou je kunnen denken aan een laser radiaal, europe of als je echt een tweemans boot wilt een 420 of een schakel(ook wel zwaar om te zeilen) ik heb zelf dit jaar nederlands kampioenschappen in de flash gevaren en ben echt best wel helemaal weg van deze boot omdat het makkelijk hard gaat en niet bijster zwaar is.

het verschil tussen kiel en zwaard boten is dat in een zwaardboot is het gebruik van gewicht veel meer van belang dan op een kiel boot, het rechthouden van de een zwaard boot doe je hoofdzakelijk met je lichaam. dus over het algemeen is een zwaardboot fysiek zwaarder dan een kielboot

www.splash-boat.com
  FOK!fossiel zondag 4 juli 2004 @ 17:43:04 #181
1455 Keroppi
kool kikker
pi_20410028
quote:
Op zondag 4 juli 2004 05:09 schreef Farr40 het volgende:
Ik denk dat voor het gene wat je aangeeft te willen gaan doen een flash een best mooie boot is. eigenlijk is de flash een eenmansboot maar als je gewoon voor de joy vaart kan je ook met zijn tweeen op pad. Verder een flying dutchman das een echte mannen boot waarvoor je de nodige acrobatische skills voor nodig hebt om meer te zeilen dan te zwemmen. flying junior is leuk maar boven windkracht 4 wel zwaar in je eentje. Naast de flash zou je kunnen denken aan een laser radiaal, europe of als je echt een tweemans boot wilt een 420 of een schakel(ook wel zwaar om te zeilen) ik heb zelf dit jaar nederlands kampioenschappen in de flash gevaren en ben echt best wel helemaal weg van deze boot omdat het makkelijk hard gaat en niet bijster zwaar is.

het verschil tussen kiel en zwaard boten is dat in een zwaardboot is het gebruik van gewicht veel meer van belang dan op een kiel boot, het rechthouden van de een zwaard boot doe je hoofdzakelijk met je lichaam. dus over het algemeen is een zwaardboot fysiek zwaarder dan een kielboot

www.splash-boat.com
Hmm, een zeiltje is natuurlijk al een stuk makkelijker dan tegelijk een fok/grootzeil/roer te bedienen. Maar met z'n tweeen? Dat zie ik toch niet zo snel gebeuren

Eigenlijk zou ik gewoon eens moeten proefvaren in wat bootjes maar ja? hoe pak je dat aan? Bij zeilverenigingen ofzo?
Chick on a mission
pi_20410168
quote:
Op zondag 4 juli 2004 17:43 schreef Keroppi het volgende:

[..]

Hmm, een zeiltje is natuurlijk al een stuk makkelijker dan tegelijk een fok/grootzeil/roer te bedienen. Maar met z'n tweeen? Dat zie ik toch niet zo snel gebeuren

Eigenlijk zou ik gewoon eens moeten proefvaren in wat bootjes maar ja? hoe pak je dat aan? Bij zeilverenigingen ofzo?
Gewoon een afspraak maken bij de dealer. Heb ik ook gedaan toen ik mijn Splash kocht. Ik zou gewoon voor de Laser gaan, makkelijk zeilbaar en een grote klasse dus je makkelijk aan wedstrijden mee doen.

Splash klasse is maar tot 18 jaar.
  FOK!fossiel zondag 4 juli 2004 @ 18:03:00 #183
1455 Keroppi
kool kikker
pi_20410399
quote:
Op zondag 4 juli 2004 17:50 schreef Steijn het volgende:

[..]

Gewoon een afspraak maken bij de dealer. Heb ik ook gedaan toen ik mijn Splash kocht. Ik zou gewoon voor de Laser gaan, makkelijk zeilbaar en een grote klasse dus je makkelijk aan wedstrijden mee doen.

Splash klasse is maar tot 18 jaar.
Oh maar het is niet mijn bedoeling om wedstrijden te gaan zeilen, meer een beetje 'voor de fun'
Chick on a mission
  zondag 4 juli 2004 @ 19:37:02 #184
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_20412262
quote:
Op zondag 4 juli 2004 17:50 schreef Steijn het volgende:

[..]

Gewoon een afspraak maken bij de dealer. Heb ik ook gedaan toen ik mijn Splash kocht. Ik zou gewoon voor de Laser gaan, makkelijk zeilbaar en een grote klasse dus je makkelijk aan wedstrijden mee doen.

Splash klasse is maar tot 18 jaar.
ik had het over de flash(18 jaar en ouder) de grote zus van de splash het verschil is dat de giek een stuk langer is en daarom het zeil een stuk groter. laser is ook leuk alleen hang je ongetwijfeld zoals de meeste laser zeilers (moi include) je knieeen en rug kapot. en daarbij is de splash/flash community in nederland veel groter en hechter dan de laser en is een laser echt overpriced aangezien het een olympische klasse is.

quote:
Op zondag 4 juli 2004 17:43 schreef Keroppi het volgende:


Hmm, een zeiltje is natuurlijk al een stuk makkelijker dan tegelijk een fok/grootzeil/roer te bedienen. Maar met z'n tweeen? Dat zie ik toch niet zo snel gebeuren
Eigenlijk zou ik gewoon eens moeten proefvaren in wat bootjes maar ja? hoe pak je dat aan? Bij zeilverenigingen ofzo?
Het is niet ontworpen om met zijn tweeen te varen maar het kan voor een enkele keer wel de kuip is er groot zat.
Roel Wester heeft altijd een stuk of 10 demoboten liggen die je mag lenen om te kijken wat je van de flash of splash vindt.
pi_20685969
Ik heb even een zeil related vraag: wij hebben een zeil bootje [ik en mn vader]. Wat voor 1 weet ik niet hij is in ieder geval wel heel klein maar ook heel laag en snel. Nou heb ik er een probleem aan namelijk dat, touw om de fok mee omhoog te hijsen is uit de mast gekomen toen we een keer waren omgeslagen. Nu willen wel graag weer het touwtje terug de mast in krijgen maar, ik heb geen idee hoe.

Weet iemand hoe dit moet of waar ik kan vinden hoe dit moet, ik ben namelijk [zoals je mischien door had] een zeil leek.
  zaterdag 17 juli 2004 @ 17:36:30 #186
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_20688496
Weet je echt niet wat voor bootje het is? Een Laser ofzo? Of nog kleiner, moet je er in je eentje in varen?
Enne, is het touw (heet fokkeval trouwens) alleen maar van het katrolletje bovenin de mast afgeslipt of is het hele katrolletje eraf? Ik ben zelf ook niet zo handig met boten, maar ik denk dat anderen eerder reactie zullen geven als je ff laat weten wat precies het probleem is

Heeft er nog iemand door Friesland rondgevalkt afgelopen week? Was echt lekkere wind daarvoor en de schuimparty te Grou was ook top en erg fout
pi_20689209
nee het is geen laser dat weet ik wel, het is kleiner, je kan er in je eentje in zitten maar ook met zn tween maar niet met meer.
Nou het katrolletje is er niet af ofzo maar, het touw zit niet meer in de mast, dus ook niet meer op het katrolletje. Ik kan hem zo weer door dat katrolletje krijgen maar HOE krijg ik hem dan door iets van 4 meter mast. Ik kom een aardig eind met stug ijzerdraad maar ongeveer 50 cm voor het einde van de mast zit het draad vast of het is niet stug genoeg om door te drukken.

Mischien is het nu duidelijker, Help... ?
pi_20704348
Misschien kun je er een stuk fietsketting aan vastmaken, en het val dan van bovenaf in de mast invoeren. Dat is vaak wel flexiebel en toch zwaar genoeg genoeg om zich naar beneden te wringen. Beneden moet je dan met een haakje oid de ketting wel weer uit de mast kunnen krijgen. Succes!
pi_20705063
Thnx, Als ik er weer naar toe ga zal ik het proberen, maar ik weet niet of de ketting door het gat in de mast boven aan kan. Maar als iemand anders nog andere iedeen heeft laat maar horen.
  zaterdag 24 juli 2004 @ 23:55:26 #190
18008 hornage
FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
pi_20837286
ach, probeer het eens met vissersloodjes, die zijn tenminste wat kleiner en hebben meestal een ronde vorm. Om dit te bevestigen kan je een vissersdraad gebruiken en dan de schootsteek er aan epibreren. wij doen het altijd zo. Hoewel het nooit gebeurd is want omslaan doe je pas met kielboot 5 toch?

[edit] hier staat ook nog wel wat theorie over omslaan[/edit]
Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
  zondag 25 juli 2004 @ 00:01:38 #191
18008 hornage
FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
pi_20837404
en hier dus uitleg over deze mooie knoop
Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
pi_20843517
Hey, hartstikke bedankt ik zal hem er aan 'epibreren'

Over dat omslaan: ik heb geen idee, wat kielboten inhouden laat staan nummer 5, ik weet wel dat ik wel omgeslagen was
pi_20889562
Volvo Ocean Race en America's Cup update:
Naast dit nieuws dat Mike Sanderson de 1e schipper wordt van één van de twee ABN AMRO volvo ocean racers....
quote:
NIEUWS
Mike Sanderson schipper ABN Amro syndicaat
By
23 juli, 2004, 15:39:00



De ervaring van Sanderson met het zeilen met kwispelkielen is een belangrijk pluspunt, want de nieuwe Volvo 70 zal met deze constructie worden uitgerust.
“Mike brengt al die ervaring mee,” vervolgt Heiner. “Wij denken dat hij goed bij ons project past. Hij krijgt een grote inbreng in het optimaliseren van de eerste boot. En straks is hij betrokken bij de bouw van het tweede schip. Hij gaat ook de teams samenstellen. We hebben een lange lijst van mensen, maar hij krijgt daar alle zeggenschap in. Als schipper is hij immers degene die het met de zeilers aan boord moet doen.”

Na een vroege carriere in open boten begon voor Sanderson het grote werk in oceaanzeilen in 1993. Toen voer hij de Whitbread aan boord van Grant Daltons maxi New Zealand Endeavour, winnaar van de maxi klasse.
In de Whitbread van 1997-98 was hij opnieuw aan boord bij Dalton, ditmaal als wachtleider en co-schipper op de W-60 Merit, die als tweede eindigde.
In 1995 was hij grootschoottrimmer op de America’s Cupper Tag Heuer en in de afgelopen America’s Cup was hij dat op de Oracle BMW van Larry Ellison. Daar ontmoetten Heiner en Sanderson elkaar, want Heiner werd ingehuurd als schipper van de trainingsboot.
Sanderson heeft verder Sydney-Hobart races op zijn naam staan.
In oktober 2003 schipperde hij op de 140 voeter Mari Cha IV tijdens recordoversteek van Amerika naar Engeland.
Afgelopen juni finishte hij met de Open 60 PindarAlphaGrapics als 4de in transatlantische solorace The Transat.

De eerste ABN Amro boot, een ontwerp van Juan Kouyoumdjian, wordt momenteel gebouwd in Lelystad, onder leiding van Killian Bushe. “Wij liggen op schema,” aldus Roy Heiner, “bijna tot op de dag, kan ik wel zeggen.”
...kwam er gister wel een aardig roddeltje bij:
quote:
NIEUWS
Zeilt Emma Richards de tweede ABN Amro boot?
By
26 juli, 2004, 16:06:00

De benoeming van Mike Sanderson tot Volvo Ocean Schipper ging als lopend vuur rond in het zeilwereldje. Op de steiger hoorden wij naar aanleiding hiervan een interessante theorie.

Sanderson heeft een vriendin en die heet Emma Richards. Samen startten zij eind vorig jaar in de transatlantische Jacques Vabre aan boord van de Open 60 Pindar. Met dit schip (en deze sponsor) deed Richards eerder van zich spreken in de Around Alone. In mei 2003 volbracht zij deze race rond de wereld als jongste deelnemer en als eerste Britse zeilster. Ook met de Volvo Ocean Race is Emma bekend; gedurende de etappes 4 en 5 was zij aan boord van de Amer Sports Too. Deze zomer zeilde Mike Sanderson solo The Transat met de Pindar (hij eindigde verdienstelijk als 4de). De boot is vervolgens vercharterd aan Bernhard Stamm die zijn eigen schip verspeelde en uit wil komen in de Vendee Globe Challenge. Emma zit dus even zonder schip, maar heeft nog altijd een prettige sponsor achter zich. Bovendien heeft zij haar zinnen gezet op deelname aan de Volvo Ocean Race en is daar een eigen campagne voor gestart. Met als spil... Mike Sanderson, zo meldt haar site. Die is nu overgestapt naar het ABN Amro-syndicaat, dat voor de komende Volvo Ocean Race nog een tweede boot op het programma staan, waarvoor nog geen schipper is... Het zou dus zomaar kunnen dat Richards die tweede VOR-70 gaat schipperen, al dan niet als hoofd van een vrouwenteam. Het zou niet de eerste keer zijn dat twee partners als schipper uitkomen in de Volvo Ocean. Tijdens de vorige race zeilden Neal McDonald (Assa Abloy) en Lisa McDonald (Amer Sports Too) tegen elkaar. Nogmaals, het is een theorie, opgetekend op de steiger en niet gecheckt. Maar wel een heel interessante.
En dan vanmorgen nog dit:
quote:
Russell Coutts weg bij Alinghi
28 juli, 2004

Russell Coutts won in 1995 voor het eerst de America’s Cup, aan het roer van de Nieuw-Zeelandse boot en onder leiding van charismatische Peter Blake. In 2000 wisten Coutts en Team Nieuw-Zeeland de Cup met succes te verdedigen. Het werd een ‘walk over’: 5-0 tegen Prada.

Kort daarop kondigden Coutts en tacticus Brad Butterworth aan Team Nieuw-Zeeland te verlaten. Met geld van biochemie-miljonair Bertarelli bouwde Coutts een heel nieuw America’s Cup team op, dat zeer succesvol bleek. Het won de Cup in 2003.

Met drie Cup overwinningen en 14 gewonnen Cup duels heeft Coutts alles bereikt wat er te bereiken valt. Olympisch goud heeft hij ook al; dat won hij in 1984 in de Finn-klasse. Een verminderde motivatie kan dus een plausibele reden zijn voor zijn weigering nog langer de Alinghi-boot te sturen. Duidelijk is wel dat Alinghi een groot probleem heeft. Coutts is niet alleen de allerbeste schipper, hij was de bindende factor binnen het syndicaat.
Via Zeilen

[ Bericht 6% gewijzigd door -Carioca- op 28-07-2004 10:04:47 (Aanvulling) ]
  woensdag 28 juli 2004 @ 17:48:51 #194
82603 Olivier_B_Bommel
Als je begrijpt wat ik bedoel.
pi_20914451
Ik was vorige week voor mn cwo3 kielboot gegaan, was er op mn examen gewoon GEEN wind !!! Nu heb ik um officieel niet gehaald, heb t papiertje niet, terwijl op mn voorderingenstaat wél alles wat afgetekend.. Zo lomp, echt jammer..
Overvaller: "Geef me je geld !"
Pompbediende: "Ik dacht het niet!"
Overvaller: "Oh, nou, doe me dan maar een pakje kauwgum."
  donderdag 29 juli 2004 @ 01:02:23 #195
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_20924744
quote:
Op woensdag 28 juli 2004 17:48 schreef Olivier_B_Bommel het volgende:
Ik was vorige week voor mn cwo3 kielboot gegaan, was er op mn examen gewoon GEEN wind !!! Nu heb ik um officieel niet gehaald, heb t papiertje niet, terwijl op mn voorderingenstaat wél alles wat afgetekend.. Zo lomp, echt jammer..
Bij welke zeilschool?
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
  donderdag 29 juli 2004 @ 19:58:58 #196
21865 WaVe
WaVe detected
pi_20938801
quote:
Op zaterdag 3 juli 2004 23:08 schreef Keroppi het volgende:
Hallo ik had een vraagje,

Ik heb een aantal jaren achter elkaar zeillessen op een zeilschool gevolgd en ben zo tot kielboot III gekomen. Helaas woon ik in de randstad en ook nog eens op een plek waar geen goed vaarwater in de buurt was, dus tsja het zeilen schoot er een beetje bij in.

Maar nu gaan mijn ouders (ikzelf woon al weer een tijdje op kamers) naar een ander deel van Nederland verhuizen, waar (jawel) wel mooi vaarwater aanwezig is. Gecombineerd met het feit dat het na een paar uurtjes zeilen in de boot van een vriendin weer helemaal begon te kriebelen kon ik maar 1 ding denken: ik wil straks een eigen bootje.
Niet dat mijn ouders zo enorm vermogend zijn dat al mijn wensen direct worden ingewilligd, maar mijn vader is het zeilen ook weer aan het oppikken en mijn broertje heeft een jaartje zeilkamp in een optimistje en een jaar in een valk gedaan.

Maar welke boot, in het oerwoud van types is nou een beetje geschikt voor:

Een meisje (ik ) die waarschijnlijk voornamelijk zelf gaat zeilen, misschien een enkele keer geescorteerd door broertje/vader. Ik wil dus een bootje wat een beetje goed in bedwang te houden valt (ik ben niet zo sterk ) en ook een beetje in je eentje te doen valt (ik zie mezelf bijvoorbeeld nog geen lagerwal in mijn eentje in een valk maken ).

Iemand kwam al met de opties Flying Junior of Flying Dutchman, nog andere suggesties?

Ohja en het moet waarschijnlijk wel vanwege de diepte een zwaardboot worden. Nu heb ik dus altijd les gehad in kielboten, zijn er hele erge verschillen?
Denk er wel aan dat zwaardboten in het algemeen een sportiever soort boot is. Meestal zeil je, ivm het risico op omslaan, in een wetsuit. (of je bikini/zwembroek als het heel erg mooi weer is )

Hoe ondiep is het trouwens als je geen klein kielbootje kunt hebben (een valk steekt maar 90 cm)?

Je zou ook kunnen denken aan een bootje met een klapzwaard (ik geloof dat een randmeer dat heeft.. Alleen zijn die vrij duur en net zo moeilijk/makkelijk in je eentje te zeilen als bijv. een valk. Een valk vind ik trouwens ook prima te zeilen in m'n eentje hoor. Alleen een smalle sloot opkruisen wordt veel werken ).
  vrijdag 30 juli 2004 @ 12:38:07 #197
82603 Olivier_B_Bommel
Als je begrijpt wat ik bedoel.
pi_20951785
Zeilschool Eendracht (SZE) op de Kagerplassen.
Overvaller: "Geef me je geld !"
Pompbediende: "Ik dacht het niet!"
Overvaller: "Oh, nou, doe me dan maar een pakje kauwgum."
  vrijdag 30 juli 2004 @ 21:25:51 #198
18008 hornage
FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
pi_20962883
nah, volgens mij mag je volgens het cwo nog geen eens zo handelen. Als alles van je vorderingsstaat is ingevuld heb je je diploma. Ik zou zoiets nooit doen bij een cursist van mij igg. Je instructeur heeft toch wel een idee van wat je kan?
Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
  vrijdag 30 juli 2004 @ 21:51:56 #199
82603 Olivier_B_Bommel
Als je begrijpt wat ik bedoel.
pi_20963381
Nee, het was zo: niet alles was ingevuld omdat ik het schijnbaar nog niet kon ofzo.. heb t net aan een instructeur gevraagd. Ik had um bijna zeidie, alleen varend strijken en heisen nog niet. Nouja, volgend jaar beter !!!
Nix aan de hand dus !!!
Overvaller: "Geef me je geld !"
Pompbediende: "Ik dacht het niet!"
Overvaller: "Oh, nou, doe me dan maar een pakje kauwgum."
pi_22163153
Nou, wat een rust in dit topic...
Tijd voor wat nieuw leven: De eerste ABN AMRO VOR 70 is af, en de uitmonstering is bekend:


quote:
Van Zeilen.nl

NIEUWS
‘Dan staat daar opeens een boot!’
By Laurens van Zijp
22 september, 2004, 15:56:00


Vandaag presenteerde ABN Amro de beschildering van de Volvo Ocean racers, de VOR-70’s waarmee de bank volgend jaar meedoet aan de race rond de wereld.
Ook maakte de pers kennis met schipper Mike Sanderson.
De eerste boot is inmiddels uit de mal gekomen en dit najaar gaat er gezeild worden. Namen van bemanningen werden nog niet gegeven.

“De eerste boot gebruiken we om veel te leren,” aldus technisch directeur Roy Heiner. “De ervaring die wij er mee opdoen in de praktijk verwerken we vervolgens in de tweede boot. We willen racen met de tweede generatie. De eerste boot gaat vervolgens terug in de schuur om die te optimaliseren.
De ene boot zal misschien beter presteren in 10, 11 knoop wind, de ander in 14 knopen wind. Het is aan de schipper om de uiteindelijke keuze te maken. Het is wel de bedoeling dat beide schepen evenveel kans maken.” (Grappend naar Mike Sanderson): “Eerlijk gezegd hoop ik dat de tweede boot de eerste verslaat…”

“We hadden voor de bouw 30.000 manuren geschat en komen daar redelijk op uit. We liggen op schema. Vorig jaar november, bij de start van deze campagne, zijn we al begonnen met het ontwerpen. Juan Kouyuomdjian is een technologisch gedreven ontwerper; iemand die met het team meewerkt en dat gebruikt om vooruitgang te boeken. In januari volgden tanktests bij het Marin in Wageningen. In mei zijn we in Lelystad met bouwen begonnen, een internationale ploeg van twintig man onder leiding van Killian Bushe die destijds de bouw van de Illbruck deed. Vraag was hoe we gingen bouwen; bij een nieuw ontwerp als dit, kan je geen female plug gebruiken, maar werk je met een male plug. In juli zijn we het carbon gaan lamineren en in augustus kwam de romp uit de mal. Dan zie je pas echt hoe het gaat worden; dan staat er ineens een boot! Ik dacht nog: ‘daar moeten Mike en de mannen straks negen maanden in leven’.”
De mast wordt geleverd door Hall Spars in Amerika en in de Nederlandse vestiging in Breskens afgebouwd. De zeilen komen bij North vandaan.

‘Doing the hard miles’
Schipper Mike Sanderson zat samen met Roy Heiner bij het America’s Cup syndicaat Oracle in Auckland. Het klikte tussen de twee, ze merkten dat ze over veel zeilzaken hetzelfde dachten. Na de Transat van dit jaar vloog Heiner naar Boston om zijn schipper definitief te contracteren.
Sanderson is van huis uit een skiffzeiler. Daarin leerde hij hoe hij in de trapeze extra snelheid uit een boot moet halen. Ook met kwispelkielen heeft hij ervaring. “Het is een efficiënte manier om extra paardenkrachten uit een lichte boot te halen,” aldus Sanderson.
De 33-jarige Nieuw-Zeelander heeft verder gezeild in twee Whitbreads, drie America’s Cup series en ook in Open 60’s. Bovendien was hij nauw betrokken bij de Marie Cha IV waarop hij co-schipper was. Al deze kennis en ervaring leveren hem voordeel op bij het huidige Volvo-project.
Over de aanstaande proefvaarten in december zegt hij: “We moeten de oceaan op. Oversteken, in de Doldrums zeilen. Doing the hard miles.”
Met welke bemanningsleden dat gebeurt, werd niet bekend gemaakt, maar duidelijk is wel dat de kernploeg vaststaat. Het is de bedoeling om ook Nederlandse zeilers te recruteren, al blijft het ABN Amro project nadrukkelijk een internationale campagne.
De zogenaamde inshoreraces maken een belangrijk deel uit van de komende Volvo Ocean Race. In punten 20 procent. “Het is best mogelijk dat ik in deze races het roer overgeef aan iemand die het beter kan dan ik,” zegt Sanderson hierover, “mij gaat het tenslotte om het resultaat dat we als team aan het eind behalen.”

Over de race zelf zegt Sanderson: “It’s gonna be a tough race. Deze boten zijn 20 procent sneller dan de VOR-60’s. We zeilen met twee man minder en minder zeilen. Een Volvo Ocean Race is niet alleen fysiek zwaar, maar ook mentaal. Toch vergeet je die ontbering en daarom komt iedereen ook steeds weer terug.”

Grote vraag is inmiddels over de Volvo Ocean Race wel een race wordt en geen onderonsje tussen vijf boten. Racedirecteur Glenn Bourke rekent op minimaal acht schepen aan de start, hetgeen hij onlangs nog benadrukte in een persbericht. Vier syndicaten zijn nu hard. Naast ABN Amro zijn dat:
-Brasil 1 – Een Braziliaans project onder leiding van Alan Adler en Torben Grael. Ze hebben zich verzekerd van voldoende sponsorkapitaal en beginnen komende maand met bouwen. Grael zeilde de Whitbread 1997-98 aan boord van de Innovation Kvaerner en is vooral bekend als America’s Cup tacticus (Prada). Brasil 1 wil in zee met ontwerpers Bruce Farr.
- Premier Challenge – Grant Warington, in Australië erg succesvol met zijn maxi-jacht Skandia, heeft een Australisch project opgezet om mee te doen aan de Volvo Ocean. Warington zeilde zelf in de vorige Volvo Ocean een etappe op de Djuice Dragons. Don Jones, die de Skandia tekende, is de ontwerper van Premiere Challenge.
- Telefonica Movistar – Dit Spaanse syndicaat heeft een Nederlands tintje: Bouwe Bekking staat op de rol als schipper. Dit team maakte als eerste deelname aan de VOR 2005/06 bekend. Dat had alles te maken met het feit dat de race in Spanje (Sanxenxo and Vigo) van start gaat. Team TM heeft Farr Yacht Design gekozen voor het ontwerp.

Of er nu vijf of acht boten starten, het blijft een schril contrast met de komende Vendée Globe Challenge, de race voor solozeilers. In november vertrekken 23 boten voor de non-stop race rond de wereld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')