nee er zijn 2 actieve maxfuns35's in Nederland de DeltaLoyd(heiner) en de Abn Ambro. Op de laatste heb ik de maxfun 35 getest met mijn vader's teamquote:Op donderdag 13 mei 2004 08:56 schreef Doffy het volgende:
Bedoel je de oude Brunel? Dat ding is inderdaad een geval apart. Ik heb er ook op gezeild, en je hebt gelijk, alleen reachend heb.....
nog wel harder geloof ik... althans toen ik er mee voer waaide het 18 knopen wind dus dat is eiglijk peanutsquote:Op donderdag 13 mei 2004 10:01 schreef Doffy het volgende:
Ok. Haalt die halfwinds de 18 knopen?
tja op zich wel een moeilijke keuze idd... 4 weken extra is erg veel maar een orginele mast is altijd een puntje voor ook als je de boot ooit nog een gaat verkopen. Misschien moet je heel even op www.marinecenter.nl vragen wat zij er van vinden. Zij zijn namelijk de importeur van de nieuwe marieholms maar doen ook een hoop reperatie en verkoop van de IF wat ik begreepquote:Op donderdag 13 mei 2004 09:52 schreef kees-jan het volgende:
[..]
standaard werd er bij de marieholm een proctor mast geleverd (nu inderdaad sleden) alleen worden marieholms....
Tja, wat noem je origineel... Proctor is ook niet meer tenslotte... Nog met Marinecenter contact gehad, die jongens zijn wel heeel duur trouwensquote:Op donderdag 13 mei 2004 17:43 schreef Farr40 het volgende:
[..]
tja op zich wel een moeilijke keuze idd... 4 weken extra is erg veel maar een orginele mast is altijd een puntje voor ook als je de boot ooit nog een gaat verkopen. Misschien moet je heel even op www.marinecenter.nl vragen wat zij er van vinden. Zij zijn namelijk de importeur van de nieuwe marieholms maar doen ook een hoop reperatie en verkoop van de IF wat ik begreep
(en misschien weten zij ergens nog wel een nieuwe mast ergens liggen voor een schappelijk prijsje aangezien een IF wel een serie schip is) tis een idee...
Waat zit volgens jou een regattacenter in M'dam dan? Overigens wel benieuwd: wat voor team zeil jij mee dan? Ik lig overigens in M'dam met mijn bootje, prima uitvalsbasis.quote:Op woensdag 7 april 2004 11:45 schreef Farr40 het volgende:
Ik heb afgelopen zomer een week getraind op het grevelingenmeer. Mooi meer, weinig golven, veel wind (cker 'smiddags). en port zelande is wel luxe en vlak bij het strand. maar nix overtreft natuurlijk het regattacenter in medemblik of monnickendam
.
Van Goor ken ik zeker, lag ik vroeger met mijn Mirror Dinghy al... lig nu ad overkant, Marina Monnickendam, was de enige met een vrije plek voor de marieholm. Offcourse ken ik ook, mooie boot hoor X jacht!quote:Op vrijdag 14 mei 2004 16:43 schreef Farr40 het volgende:
Vroeger had je 'jachthaven van Goor'. dat is nu 'jacht haven Waterland' geworden. Een X-119 genaamt Ofcourse-Offcourseallen was er in jachthaven Waterland geen plaats meer had liggen we nu in hemmeland. Welke jacht haven lig jij eigenlijk??
Had ik al als eerste een post op het forum gezet, echter wordt dat niet zo heeel erg veel gebruikt (zeg maar week wachten voor een eerste reply). Overigens afgelopen weekend de boot overgevaren naar Muiden en daar de opdracht gegeven tot plaatsen van de Z-spars mast.quote:Op maandag 17 mei 2004 11:59 schreef -Carioca- het volgende:
Zeg Kees-jan, wat ik me afvroeg, kunnen ze je bij de Marieholmclub niet verder helpen aan gegevens wat er aan masten op die Marieholms is gezet?
Ik heb echt geen idee, die foto's is het enige wat ik ervan weet..quote:Op vrijdag 28 mei 2004 14:35 schreef Farr40 het volgende:
vd stadt???
quote:Op donderdag 27 mei 2004 23:25 schreef Sport_Life het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Hij is geloof ik net een maand oud.
Die foto is van een Ovni, die wordt in Nederland geimporteerd door Krijgsman in Drimmelen. Op zijn site staan wel wat extra foto´s en indelingen enzo: http://www.krijgsman.nl/brand.asp?brand=Alubatquote:Op vrijdag 28 mei 2004 15:42 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik heb echt geen idee, die foto's is het enige wat ik ervan weet... Ik heb m ook nog niet in het echt gezien.
Best aardig, al konden de prestaties (veel)beter, maar wel veel lol gehadquote:Op maandag 31 mei 2004 20:45 schreef Farr40 het volgende:
toch nog ff een dagje nsr kunnen varen in de yngling ...**komende week spierpijn dus** was wel cewl
hoe was jullie nsr??
hmmz tnxquote:Op maandag 31 mei 2004 23:52 schreef -Carioca- het volgende:
[..]
Die foto is van een Ovni, die wordt in Nederland geimporteerd door Krijgsman in Drimmelen. Op zijn site staan wel wat extra foto´s en indelingen enzo: http://www.krijgsman.nl/brand.asp?brand=Alubat
Daar wil ik nou wel eens een stukje op zeilenquote:Welke boot heeft de hoogste IRC rating?
Mari Cha 4? Eén of andere nagelnieuwe maxi? Tonnerre? Den Audi? De Shayan? Neen, een 36-voeter alstublieft!
De nieuwste "Full Pelt" van de Brit Stephen Fein heeft een duizelingwekkende 1.704 op zijn IRC meetbrief staan, en laat daarbij de nieuwste maxi's Morning Glory of Pyewacket ruim achter zich. Ook de 140-voets supermaxi Mari Cha mag iets langer doen over een windward-leeward dan deze Full Pelt.
De Full Pelt werd getekend door Jo Richards, weegt amper 1600kg, waarvan er 800 kilo in de bulb onderaan de (uiteraard) zwenkkiel hangen. Daarmee heeft deze boot ook een betere power ratio dan een doorsnee 49-er, zodat aandewinds planeren een makkie wordt. Alleen God weet wat dit beestje met ruime wind gaat doen...
Pittig detail: zes bemanningsleden volstaan om de Full Pelt onder controle te houden.
Daat is inderdaad wel een erg gaaf dingquote:Op donderdag 27 mei 2004 23:25 schreef Sport_Life het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Hij is geloof ik net een maand oud.
Hm.. ik vind die prijs eigenlijk toch best meevallen. De zeilschool waar ik elk jaar zit is tegen de ¤500,-.quote:Op dinsdag 29 juli 2003 22:16 schreef Euc- het volgende:
Ik vind vinea toch redelijk duur (¤325,=), daarbij zitten ze al vol dacht ik. Ik heb CWO-2 voor de Kielboot (Op Zeilschool Nederland gehaald, van scouting uit, maar dit zit óók al vol voor deze zomer)
Hmm, een zeiltje is natuurlijk al een stuk makkelijker dan tegelijk een fok/grootzeil/roer te bedienen. Maar met z'n tweeen? Dat zie ik toch niet zo snel gebeurenquote:Op zondag 4 juli 2004 05:09 schreef Farr40 het volgende:
Ik denk dat voor het gene wat je aangeeft te willen gaan doen een flash een best mooie boot is. eigenlijk is de flash een eenmansboot maar als je gewoon voor de joy vaart kan je ook met zijn tweeen op pad. Verder een flying dutchman das een echte mannen boot waarvoor je de nodige acrobatische skills voor nodig hebt om meer te zeilen dan te zwemmen. flying junior is leuk maar boven windkracht 4 wel zwaar in je eentje. Naast de flash zou je kunnen denken aan een laser radiaal, europe of als je echt een tweemans boot wilt een 420 of een schakel(ook wel zwaar om te zeilen) ik heb zelf dit jaar nederlands kampioenschappen in de flash gevaren en ben echt best wel helemaal weg van deze boot omdat het makkelijk hard gaat en niet bijster zwaar is.
het verschil tussen kiel en zwaard boten is dat in een zwaardboot is het gebruik van gewicht veel meer van belang dan op een kiel boot, het rechthouden van de een zwaard boot doe je hoofdzakelijk met je lichaam. dus over het algemeen is een zwaardboot fysiek zwaarder dan een kielboot
www.splash-boat.com
Gewoon een afspraak maken bij de dealer. Heb ik ook gedaan toen ik mijn Splash kocht. Ik zou gewoon voor de Laser gaan, makkelijk zeilbaar en een grote klasse dus je makkelijk aan wedstrijden mee doen.quote:Op zondag 4 juli 2004 17:43 schreef Keroppi het volgende:
[..]
Hmm, een zeiltje is natuurlijk al een stuk makkelijker dan tegelijk een fok/grootzeil/roer te bedienen. Maar met z'n tweeen? Dat zie ik toch niet zo snel gebeuren![]()
Eigenlijk zou ik gewoon eens moeten proefvaren in wat bootjesmaar ja? hoe pak je dat aan? Bij zeilverenigingen ofzo?
Oh maar het is niet mijn bedoeling om wedstrijden te gaan zeilen, meer een beetje 'voor de fun'quote:Op zondag 4 juli 2004 17:50 schreef Steijn het volgende:
[..]
Gewoon een afspraak maken bij de dealer. Heb ik ook gedaan toen ik mijn Splash kocht. Ik zou gewoon voor de Laser gaan, makkelijk zeilbaar en een grote klasse dus je makkelijk aan wedstrijden mee doen.
Splash klasse is maar tot 18 jaar.
ik had het over de flash(18 jaar en ouder) de grote zus van de splash het verschil is dat de giek een stuk langer is en daarom het zeil een stuk groter. laser is ook leuk alleen hang je ongetwijfeld zoals de meeste laser zeilers (moi include) je knieeen en rug kapot. en daarbij is de splash/flash community in nederland veel groter en hechter dan de laser en is een laser echt overpriced aangezien het een olympische klasse is.quote:Op zondag 4 juli 2004 17:50 schreef Steijn het volgende:
[..]
Gewoon een afspraak maken bij de dealer. Heb ik ook gedaan toen ik mijn Splash kocht. Ik zou gewoon voor de Laser gaan, makkelijk zeilbaar en een grote klasse dus je makkelijk aan wedstrijden mee doen.
Splash klasse is maar tot 18 jaar.
Het is niet ontworpen om met zijn tweeen te varen maar het kan voor een enkele keer wel de kuip is er groot zat.quote:Op zondag 4 juli 2004 17:43 schreef Keroppi het volgende:
Hmm, een zeiltje is natuurlijk al een stuk makkelijker dan tegelijk een fok/grootzeil/roer te bedienen. Maar met z'n tweeen? Dat zie ik toch niet zo snel gebeuren
Eigenlijk zou ik gewoon eens moeten proefvaren in wat bootjes maar ja? hoe pak je dat aan? Bij zeilverenigingen ofzo?
...kwam er gister wel een aardig roddeltje bij:quote:NIEUWS
Mike Sanderson schipper ABN Amro syndicaat
By
23 juli, 2004, 15:39:00
De ervaring van Sanderson met het zeilen met kwispelkielen is een belangrijk pluspunt, want de nieuwe Volvo 70 zal met deze constructie worden uitgerust.
“Mike brengt al die ervaring mee,” vervolgt Heiner. “Wij denken dat hij goed bij ons project past. Hij krijgt een grote inbreng in het optimaliseren van de eerste boot. En straks is hij betrokken bij de bouw van het tweede schip. Hij gaat ook de teams samenstellen. We hebben een lange lijst van mensen, maar hij krijgt daar alle zeggenschap in. Als schipper is hij immers degene die het met de zeilers aan boord moet doen.”
Na een vroege carriere in open boten begon voor Sanderson het grote werk in oceaanzeilen in 1993. Toen voer hij de Whitbread aan boord van Grant Daltons maxi New Zealand Endeavour, winnaar van de maxi klasse.
In de Whitbread van 1997-98 was hij opnieuw aan boord bij Dalton, ditmaal als wachtleider en co-schipper op de W-60 Merit, die als tweede eindigde.
In 1995 was hij grootschoottrimmer op de America’s Cupper Tag Heuer en in de afgelopen America’s Cup was hij dat op de Oracle BMW van Larry Ellison. Daar ontmoetten Heiner en Sanderson elkaar, want Heiner werd ingehuurd als schipper van de trainingsboot.
Sanderson heeft verder Sydney-Hobart races op zijn naam staan.
In oktober 2003 schipperde hij op de 140 voeter Mari Cha IV tijdens recordoversteek van Amerika naar Engeland.
Afgelopen juni finishte hij met de Open 60 PindarAlphaGrapics als 4de in transatlantische solorace The Transat.
De eerste ABN Amro boot, een ontwerp van Juan Kouyoumdjian, wordt momenteel gebouwd in Lelystad, onder leiding van Killian Bushe. “Wij liggen op schema,” aldus Roy Heiner, “bijna tot op de dag, kan ik wel zeggen.”
En dan vanmorgen nog dit:quote:NIEUWS
Zeilt Emma Richards de tweede ABN Amro boot?
By
26 juli, 2004, 16:06:00
De benoeming van Mike Sanderson tot Volvo Ocean Schipper ging als lopend vuur rond in het zeilwereldje. Op de steiger hoorden wij naar aanleiding hiervan een interessante theorie.
Sanderson heeft een vriendin en die heet Emma Richards. Samen startten zij eind vorig jaar in de transatlantische Jacques Vabre aan boord van de Open 60 Pindar. Met dit schip (en deze sponsor) deed Richards eerder van zich spreken in de Around Alone. In mei 2003 volbracht zij deze race rond de wereld als jongste deelnemer en als eerste Britse zeilster. Ook met de Volvo Ocean Race is Emma bekend; gedurende de etappes 4 en 5 was zij aan boord van de Amer Sports Too. Deze zomer zeilde Mike Sanderson solo The Transat met de Pindar (hij eindigde verdienstelijk als 4de). De boot is vervolgens vercharterd aan Bernhard Stamm die zijn eigen schip verspeelde en uit wil komen in de Vendee Globe Challenge. Emma zit dus even zonder schip, maar heeft nog altijd een prettige sponsor achter zich. Bovendien heeft zij haar zinnen gezet op deelname aan de Volvo Ocean Race en is daar een eigen campagne voor gestart. Met als spil... Mike Sanderson, zo meldt haar site. Die is nu overgestapt naar het ABN Amro-syndicaat, dat voor de komende Volvo Ocean Race nog een tweede boot op het programma staan, waarvoor nog geen schipper is... Het zou dus zomaar kunnen dat Richards die tweede VOR-70 gaat schipperen, al dan niet als hoofd van een vrouwenteam. Het zou niet de eerste keer zijn dat twee partners als schipper uitkomen in de Volvo Ocean. Tijdens de vorige race zeilden Neal McDonald (Assa Abloy) en Lisa McDonald (Amer Sports Too) tegen elkaar. Nogmaals, het is een theorie, opgetekend op de steiger en niet gecheckt. Maar wel een heel interessante.
Via Zeilenquote:Russell Coutts weg bij Alinghi
28 juli, 2004
Russell Coutts won in 1995 voor het eerst de America’s Cup, aan het roer van de Nieuw-Zeelandse boot en onder leiding van charismatische Peter Blake. In 2000 wisten Coutts en Team Nieuw-Zeeland de Cup met succes te verdedigen. Het werd een ‘walk over’: 5-0 tegen Prada.
Kort daarop kondigden Coutts en tacticus Brad Butterworth aan Team Nieuw-Zeeland te verlaten. Met geld van biochemie-miljonair Bertarelli bouwde Coutts een heel nieuw America’s Cup team op, dat zeer succesvol bleek. Het won de Cup in 2003.
Met drie Cup overwinningen en 14 gewonnen Cup duels heeft Coutts alles bereikt wat er te bereiken valt. Olympisch goud heeft hij ook al; dat won hij in 1984 in de Finn-klasse. Een verminderde motivatie kan dus een plausibele reden zijn voor zijn weigering nog langer de Alinghi-boot te sturen. Duidelijk is wel dat Alinghi een groot probleem heeft. Coutts is niet alleen de allerbeste schipper, hij was de bindende factor binnen het syndicaat.
Bij welke zeilschool?quote:Op woensdag 28 juli 2004 17:48 schreef Olivier_B_Bommel het volgende:
Ik was vorige week voor mn cwo3 kielboot gegaan, was er op mn examen gewoon GEEN wind !!! Nu heb ik um officieel niet gehaald, heb t papiertje niet, terwijl op mn voorderingenstaat wél alles wat afgetekend..![]()
Zo lomp, echt jammer..
![]()
Denk er wel aan dat zwaardboten in het algemeen een sportiever soort boot is. Meestal zeil je, ivm het risico op omslaan, in een wetsuit. (of je bikini/zwembroek als het heel erg mooi weer isquote:Op zaterdag 3 juli 2004 23:08 schreef Keroppi het volgende:
Hallo ik had een vraagje,
Ik heb een aantal jaren achter elkaar zeillessen op een zeilschool gevolgd en ben zo tot kielboot III gekomen. Helaas woon ik in de randstad en ook nog eens op een plek waar geen goed vaarwater in de buurt was, dus tsja het zeilen schoot er een beetje bij in.
Maar nu gaan mijn ouders (ikzelf woon al weer een tijdje op kamers) naar een ander deel van Nederland verhuizen, waar (jawel) wel mooi vaarwater aanwezig is. Gecombineerd met het feit dat het na een paar uurtjes zeilen in de boot van een vriendin weer helemaal begon te kriebelen kon ik maar 1 ding denken: ik wil straks een eigen bootje.
Niet dat mijn ouders zo enorm vermogend zijn dat al mijn wensen direct worden ingewilligd, maar mijn vader is het zeilen ook weer aan het oppikken en mijn broertje heeft een jaartje zeilkamp in een optimistje en een jaar in een valk gedaan.
Maar welke boot, in het oerwoud van types is nou een beetje geschikt voor:
Een meisje (ik) die waarschijnlijk voornamelijk zelf gaat zeilen, misschien een enkele keer geescorteerd door broertje/vader. Ik wil dus een bootje wat een beetje goed in bedwang te houden valt (ik ben niet zo sterk
) en ook een beetje in je eentje te doen valt (ik zie mezelf bijvoorbeeld nog geen lagerwal in mijn eentje in een valk maken
).
Iemand kwam al met de opties Flying Junior of Flying Dutchman, nog andere suggesties?
Ohja en het moet waarschijnlijk wel vanwege de diepte een zwaardboot worden. Nu heb ik dus altijd les gehad in kielboten, zijn er hele erge verschillen?
quote:Van Zeilen.nl
NIEUWS
‘Dan staat daar opeens een boot!’
By Laurens van Zijp
22 september, 2004, 15:56:00
Vandaag presenteerde ABN Amro de beschildering van de Volvo Ocean racers, de VOR-70’s waarmee de bank volgend jaar meedoet aan de race rond de wereld.
Ook maakte de pers kennis met schipper Mike Sanderson.
De eerste boot is inmiddels uit de mal gekomen en dit najaar gaat er gezeild worden. Namen van bemanningen werden nog niet gegeven.
“De eerste boot gebruiken we om veel te leren,” aldus technisch directeur Roy Heiner. “De ervaring die wij er mee opdoen in de praktijk verwerken we vervolgens in de tweede boot. We willen racen met de tweede generatie. De eerste boot gaat vervolgens terug in de schuur om die te optimaliseren.
De ene boot zal misschien beter presteren in 10, 11 knoop wind, de ander in 14 knopen wind. Het is aan de schipper om de uiteindelijke keuze te maken. Het is wel de bedoeling dat beide schepen evenveel kans maken.” (Grappend naar Mike Sanderson): “Eerlijk gezegd hoop ik dat de tweede boot de eerste verslaat…”
“We hadden voor de bouw 30.000 manuren geschat en komen daar redelijk op uit. We liggen op schema. Vorig jaar november, bij de start van deze campagne, zijn we al begonnen met het ontwerpen. Juan Kouyuomdjian is een technologisch gedreven ontwerper; iemand die met het team meewerkt en dat gebruikt om vooruitgang te boeken. In januari volgden tanktests bij het Marin in Wageningen. In mei zijn we in Lelystad met bouwen begonnen, een internationale ploeg van twintig man onder leiding van Killian Bushe die destijds de bouw van de Illbruck deed. Vraag was hoe we gingen bouwen; bij een nieuw ontwerp als dit, kan je geen female plug gebruiken, maar werk je met een male plug. In juli zijn we het carbon gaan lamineren en in augustus kwam de romp uit de mal. Dan zie je pas echt hoe het gaat worden; dan staat er ineens een boot! Ik dacht nog: ‘daar moeten Mike en de mannen straks negen maanden in leven’.”
De mast wordt geleverd door Hall Spars in Amerika en in de Nederlandse vestiging in Breskens afgebouwd. De zeilen komen bij North vandaan.
‘Doing the hard miles’
Schipper Mike Sanderson zat samen met Roy Heiner bij het America’s Cup syndicaat Oracle in Auckland. Het klikte tussen de twee, ze merkten dat ze over veel zeilzaken hetzelfde dachten. Na de Transat van dit jaar vloog Heiner naar Boston om zijn schipper definitief te contracteren.
Sanderson is van huis uit een skiffzeiler. Daarin leerde hij hoe hij in de trapeze extra snelheid uit een boot moet halen. Ook met kwispelkielen heeft hij ervaring. “Het is een efficiënte manier om extra paardenkrachten uit een lichte boot te halen,” aldus Sanderson.
De 33-jarige Nieuw-Zeelander heeft verder gezeild in twee Whitbreads, drie America’s Cup series en ook in Open 60’s. Bovendien was hij nauw betrokken bij de Marie Cha IV waarop hij co-schipper was. Al deze kennis en ervaring leveren hem voordeel op bij het huidige Volvo-project.
Over de aanstaande proefvaarten in december zegt hij: “We moeten de oceaan op. Oversteken, in de Doldrums zeilen. Doing the hard miles.”
Met welke bemanningsleden dat gebeurt, werd niet bekend gemaakt, maar duidelijk is wel dat de kernploeg vaststaat. Het is de bedoeling om ook Nederlandse zeilers te recruteren, al blijft het ABN Amro project nadrukkelijk een internationale campagne.
De zogenaamde inshoreraces maken een belangrijk deel uit van de komende Volvo Ocean Race. In punten 20 procent. “Het is best mogelijk dat ik in deze races het roer overgeef aan iemand die het beter kan dan ik,” zegt Sanderson hierover, “mij gaat het tenslotte om het resultaat dat we als team aan het eind behalen.”
Over de race zelf zegt Sanderson: “It’s gonna be a tough race. Deze boten zijn 20 procent sneller dan de VOR-60’s. We zeilen met twee man minder en minder zeilen. Een Volvo Ocean Race is niet alleen fysiek zwaar, maar ook mentaal. Toch vergeet je die ontbering en daarom komt iedereen ook steeds weer terug.”
Grote vraag is inmiddels over de Volvo Ocean Race wel een race wordt en geen onderonsje tussen vijf boten. Racedirecteur Glenn Bourke rekent op minimaal acht schepen aan de start, hetgeen hij onlangs nog benadrukte in een persbericht. Vier syndicaten zijn nu hard. Naast ABN Amro zijn dat:
-Brasil 1 – Een Braziliaans project onder leiding van Alan Adler en Torben Grael. Ze hebben zich verzekerd van voldoende sponsorkapitaal en beginnen komende maand met bouwen. Grael zeilde de Whitbread 1997-98 aan boord van de Innovation Kvaerner en is vooral bekend als America’s Cup tacticus (Prada). Brasil 1 wil in zee met ontwerpers Bruce Farr.
- Premier Challenge – Grant Warington, in Australië erg succesvol met zijn maxi-jacht Skandia, heeft een Australisch project opgezet om mee te doen aan de Volvo Ocean. Warington zeilde zelf in de vorige Volvo Ocean een etappe op de Djuice Dragons. Don Jones, die de Skandia tekende, is de ontwerper van Premiere Challenge.
- Telefonica Movistar – Dit Spaanse syndicaat heeft een Nederlands tintje: Bouwe Bekking staat op de rol als schipper. Dit team maakte als eerste deelname aan de VOR 2005/06 bekend. Dat had alles te maken met het feit dat de race in Spanje (Sanxenxo and Vigo) van start gaat. Team TM heeft Farr Yacht Design gekozen voor het ontwerp.
Of er nu vijf of acht boten starten, het blijft een schril contrast met de komende Vendée Globe Challenge, de race voor solozeilers. In november vertrekken 23 boten voor de non-stop race rond de wereld.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |