abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47792063
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 14:41 schreef lavAzza het volgende:

[..]
Laat ik je een vraag stellen, wanneer zou jij niet meer in god geloven?
Dat is net zo'n rare vraag als wanneer je zou vragen wanneer iemand niet meer in zijn eigen ademhaling zou geloven.
  donderdag 29 maart 2007 @ 14:47:33 #202
174757 lavAzza
Cappuccino!
pi_47792104
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 14:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok, ik ben erg benieuwd hoe je dit hard maakt En in hoeverre cultuur en achtergrond daarin meespeelt. Ik denk dat de directe link met religieus denken erg lastig is uit te filteren.
On the subject of
religion and IQ, the only meta-analysis known to me was published
by Paul Bell in Mensa Magazine in 2002 (Mensa is the society of
individuals with a high IQ, and their journal not surprisingly
includes articles on the one thing that draws them together).57 Bell
concluded: 'Of 43 studies carried out since 1927 on the relationship
between religious belief and one's intelligence and/or educational
level, all but four found an inverse connection. That is, the higher
one's intelligence or education level, the less one is likely to be
religious or hold "beliefs" of any kind.'
Here are condoms lined with a topical anesthetic for prolonged action. What a paradox. You don't feel anything but you can fuck for hours. This really seems to miss the point. I want my whole life to be lined with topical anesthetic.
  donderdag 29 maart 2007 @ 14:49:39 #203
174757 lavAzza
Cappuccino!
pi_47792209
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 14:46 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Dat is net zo'n rare vraag als wanneer je zou vragen wanneer iemand niet meer in zijn eigen ademhaling zou geloven.
Precies, en dus is geloof per definitie met oogkleppen op.

Er zijn ook dingen waar ik in geloof, maar eigenlijk kun je dat geen geloof noemen. Als er een giraffe aangetroffen wordt in een aardlaag van een paar miljard jaar geleden dan ga ik twijfelen aan de evolutietheorie. Ik ga dan niet zeggen, de giraffe ligt niet in die aardlaag want ik geloof in de evolutietheorie. Het is dus iets totaal anders.
Here are condoms lined with a topical anesthetic for prolonged action. What a paradox. You don't feel anything but you can fuck for hours. This really seems to miss the point. I want my whole life to be lined with topical anesthetic.
  donderdag 29 maart 2007 @ 14:52:04 #204
174757 lavAzza
Cappuccino!
pi_47792337
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 14:35 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik ga toch wel liever voor de historische bronnen dat Dawkins, hij is wel een expert op het gebied van bewustzijn, maar niet historie, kom gerust met historische bronnen, doe ik het ook.
[..]

Ja, omdat 'religie, opium voor het volk is'. Ze deden het misschien niet letterlijk in de naam van atheisme maar wel omdat ze een radicaal beleving van atheïsme hadden.
Je hebt trouwens gelijk. Ik heb het opgezocht. Hij had het over Stalin en Hitler. Niet over Lenin. Sorry!
pi_47792927
ik dacht dat dit topic ging over waarom iemand tot een geloof is bekeerd, als tegenhanger van het topic dat gaat over waarom iemand atheis/agnost geworden is. Deze hele discussie hoort hier volgens mij helemaal niet thuis. Jammer. In het atheïsten/agonsten topic heb ik geen enkele gelovige gezien die geprobeerd heeft de onzin van het atheisme aan te tonen. Jammer dat sommigen hier niet hetzelfde restpect kunnen opbrengen. Open dan een topic over de onzin van het christendom als je daar graag wat over wil zeggen.
‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk.’
  donderdag 29 maart 2007 @ 15:08:09 #206
174757 lavAzza
Cappuccino!
pi_47793131
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 15:03 schreef Leven het volgende:
ik dacht dat dit topic ging over waarom iemand tot een geloof is bekeerd, als tegenhanger van het topic dat gaat over waarom iemand atheis/agnost geworden is. Deze hele discussie hoort hier volgens mij helemaal niet thuis. Jammer. In het atheïsten/agonsten topic heb ik geen enkele gelovige gezien die geprobeerd heeft de onzin van het atheisme aan te tonen. Jammer dat sommigen hier niet hetzelfde restpect kunnen opbrengen. Open dan een topic over de onzin van het christendom als je daar graag wat over wil zeggen.
Je hebt geljik, ik had niet moeten inhaken op wat gezegd werd. Het is alleen niet een kwestie van respect.

Ik wou alleen duidelijk maken dat geloof weinig met nadenken te maken hebt. Dat is niet erg, want daar is het ook een geloof voor. Het is niet bedoeld als kritiek. Alleen als mensen beweren dat het wel zo is, dan is het kriitek.

En nou zal ik wel aan de kant blijven staan. Het was niet mijn bedoeling om te beledigen, dus sorry als ik dat gedaan heb.
  donderdag 29 maart 2007 @ 15:11:24 #207
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_47793262
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 15:03 schreef Leven het volgende:
Er wordt inderdaad teveel afgedwaald. Daarom nu weer on-topic verder.

Of het te maken heeft met respect weet ik niet, maar in dit topic wil ik daar evenmin op ingaan.
  donderdag 29 maart 2007 @ 15:19:43 #208
17928 averty
Retroactief ziener
pi_47793650
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 14:46 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

een kinderhand is gauw gevuld, zullen we maar zeggen.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_47793834
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 13:43 schreef W8ezel het volgende:

[..]

Maar wat schiet je ermee op wanneer je voor god kiest?
Wat je er zelf mee opschiet is niet het uitgangspunt en ook niet waar het om draait...

Maar die bekering geeft je wel heel veel. Ik geloof dat je daarmee terugkeert naar je doel, naar waar je voor gemaakt bent.
  donderdag 29 maart 2007 @ 15:27:35 #210
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_47793969
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 15:24 schreef Leven het volgende:

[..]

Wat je er zelf mee opschiet is niet het uitgangspunt en ook niet waar het om draait...

Maar die bekering geeft je wel heel veel. Ik geloof dat je daarmee terugkeert naar je doel, naar waar je voor gemaakt bent.
Zou je er iets voor voelen om in een ander topic/nieuw topic te beschrijven wat dat doel is, hoe we daar van af kunnen dwalen en hoe we daar naar terug kunnen keren?
pi_47794201
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 15:27 schreef Alicey het volgende:

[..]

Zou je er iets voor voelen om in een ander topic/nieuw topic te beschrijven wat dat doel is, hoe we daar van af kunnen dwalen en hoe we daar naar terug kunnen keren?
Dat wil ik graag doen, maar daar wil ik dan wel even de tijd voor nemen, dus dat is niet meteen, maar dat bedoel je denk ik ook niet. Waar zou ik dat onder kunnen brengen dan?
  donderdag 29 maart 2007 @ 15:36:09 #212
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_47794310
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 15:33 schreef Leven het volgende:

[..]

Dat wil ik graag doen, maar daar wil ik dan wel even de tijd voor nemen, dus dat is niet meteen, maar dat bedoel je denk ik ook niet. Waar zou ik dat onder kunnen brengen dan?
Ik heb zelf al zitten zoeken maar niet echt een topic kunnen vinden. Vroeger (Maar kennelijk wel heel erg vroeger) was er een reeks over (christelijk) geloof en de bijbel, maar die kan ik niet meer vinden.. Misschien wil je ook een nieuw topic openen?
pi_47794596
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 15:36 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik heb zelf al zitten zoeken maar niet echt een topic kunnen vinden. Vroeger (Maar kennelijk wel heel erg vroeger) was er een reeks over (christelijk) geloof en de bijbel, maar die kan ik niet meer vinden.. Misschien wil je ook een nieuw topic openen?
ok, je zit 'em wel verschijnen
  donderdag 29 maart 2007 @ 15:43:24 #214
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_47794608
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 15:43 schreef Leven het volgende:

[..]

ok, je zit 'em wel verschijnen
Oke!
pi_47796350
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 09:47 schreef Leven in een ander topic het volgende:

[..]

Wat geloof je dan? Wat bedoel je met 100% hollands? Ben je van religie veranderd?

edit, bedenk net dat deze vragen hier eigenlijk niet thuishoren, als je ze wilt beantwoorden, zou je dat in het bekeringstopic willen doen? Volgens mij had je in dat topic ook ergens gepost dat je dat nog van plan was
ok, bij deze in dit topic.

Ik zeg er 100% nederlands bij omdat een hindoe meestal een geboren hindoe is. Er zijn zelfs hindoes die vinden dat je als blanke geen hindoe kan zijn. En ik kan me geen hindoe noemen omdat daar traditioneel hindoeisme in gelezen wordt.
We zeggen wel eens 'ik ben hindoe' om geen ingewikkeld antwoord te geven maar het klopt gewoon dan niet echt.

Met mijn bekering bedoel ik niet dat ik in de loop van m'n leven tot geloof kwam en/of me figuurlijk omdraaide en het anders ging doen.
God is gewoon dus daar had ik geen omkijken naar.
Ik kon het met de spiritualiteit van de christelijke kerk wel vinden maar ik kon helaas niet naar het klooster en er ook niet in groeien. Bij de predikanten kon ik niet met de belangrijkste spirituele kwesties terecht. Toen heeft God (zoals altijd) alles verder voor me geregeld en kreeg ik een voor mij toepasbare taal, weg en ongeveer gelijkgestemden op m'n pad zodat ik verder kon.
Je begrijpt misschien dat het precieze hoe toch niet erg geschikt is voor dit forum.
Je zult inmiddels hebben opgemerkt hoe Hij hier door velen wereld-warrig en zonder werkelijke God-ervaring bekeken wordt. Daar is iedere wandel met God te uniek voor en de wegen te diep en persoonlijk.
Begrijpelijk, heus wel maar ik deel het toch liever met non-bashers, andere gelovigen en het liefst met wat spirituelere of gerijpte gelovigen.
Kol haneshama Tehalel Yah
"When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous". (Einstein)
pi_47799502
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 16:28 schreef Causa het volgende:

[..]

ok, bij deze in dit topic.

Ik zeg er 100% nederlands bij omdat een hindoe meestal een geboren hindoe is. Er zijn zelfs hindoes die vinden dat je als blanke geen hindoe kan zijn. En ik kan me geen hindoe noemen omdat daar traditioneel hindoeisme in gelezen wordt.
We zeggen wel eens 'ik ben hindoe' om geen ingewikkeld antwoord te geven maar het klopt gewoon dan niet echt.

Met mijn bekering bedoel ik niet dat ik in de loop van m'n leven tot geloof kwam en/of me figuurlijk omdraaide en het anders ging doen.
God is gewoon dus daar had ik geen omkijken naar.
Ik kon het met de spiritualiteit van de christelijke kerk wel vinden maar ik kon helaas niet naar het klooster en er ook niet in groeien. Bij de predikanten kon ik niet met de belangrijkste spirituele kwesties terecht. Toen heeft God (zoals altijd) alles verder voor me geregeld en kreeg ik een voor mij toepasbare taal, weg en ongeveer gelijkgestemden op m'n pad zodat ik verder kon.
Je begrijpt misschien dat het precieze hoe toch niet erg geschikt is voor dit forum.
Je zult inmiddels hebben opgemerkt hoe Hij hier door velen wereld-warrig en zonder werkelijke God-ervaring bekeken wordt. Daar is iedere wandel met God te uniek voor en de wegen te diep en persoonlijk.
Begrijpelijk, heus wel maar ik deel het toch liever met non-bashers, andere gelovigen en het liefst met wat spirituelere of gerijpte gelovigen.
Erg interessant om te lezen, roept herkenning en meer vragen op, maar ik snap heel goed je weerstand om je verhaal op het forum te zetten. Mijn eigen persoonlijke bekeringsverhaal heb ik hier ook niet neergezet en ik verwacht ook niet dat ik dat nog zal doen, omdat ik het inderdaad te persoonlijk vind om zomaar met iedereen te delen. Bedankt iig voor wat je wel verteld hebt.
pi_47800347
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 17:48 schreef Leven het volgende:
Erg interessant om te lezen, roept herkenning en meer vragen op, maar ik snap heel goed je weerstand om je verhaal op het forum te zetten. Mijn eigen persoonlijke bekeringsverhaal heb ik hier ook niet neergezet en ik verwacht ook niet dat ik dat nog zal doen, omdat ik het inderdaad te persoonlijk vind om zomaar met iedereen te delen.
Erg jammer, want ik was juist erg benieuwd naar de details van jouw bekeringsverhaal en ook dat van Causa. Al snap ik het volledig, maar het is frustrerend dat íeder potentieel interessant topic waarin er wat inhoudelijker over het christelijke geloof wordt gepraat binnen de kortste keren volledig versjteerd wordt door niet-gelovigen die het kennelijk nodig vinden om te pas en te onpas te ventileren hoe onzinnig ze het vinden als iemand gelooft. Wat mij betreft zou er veel strenger gemodereerd mogen worden om topics on-topic te houden.
pi_47800810
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 18:15 schreef _Floddertje_ het volgende:

[..]

Erg jammer, want ik was juist erg benieuwd naar de details van jouw bekeringsverhaal en ook dat van Causa. Al snap ik het volledig, maar het is frustrerend dat íeder potentieel interessant topic waarin er wat inhoudelijker over het christelijke geloof wordt gepraat binnen de kortste keren volledig versjteerd wordt door niet-gelovigen die het kennelijk nodig vinden om te pas en te onpas te ventileren hoe onzinnig ze het vinden als iemand gelooft. Wat mij betreft zou er veel strenger gemodereerd mogen worden om topics on-topic te houden.
Ben het helemaal met je eens, maar als hier iedereen superlief zou zijn, zou ik denk ik ook heel lang aarzelen om het hier neer te zetten. Spectaculair is het niet hoor, maar wel indringend en gewoon erg persoonlijk. Misschien kan ik het wat minder persoonlijk maken. Het komt er op neer dat ik altijd vrij vrolijk door het leven wandelde, geen christelijk of andere religieuze opvoeding gehad en ook niet heel erg geinteresseerd in een God. Dat is letterlijk van het ene op het ander moment, eigenlijk door iets vrij kleins, veranderd. Maar dat vrij kleine raakte wel keihard mijn hart. Om ook dat weer samen te vatten, voor mijn gevoel heeft God toen gevraagd of ik Hem wilde leren kennen en daar heb ik ja tegen gezegd.
  donderdag 29 maart 2007 @ 18:34:10 #219
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_47800923
Floddertje, hier alsjeblieft even verder voor wat moderatie aan gaat: [WFL Feedback #24] Akersloot is weer wat anders.
pi_47800972
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 18:34 schreef Alicey het volgende:
Floddertje, hier alsjeblieft even verder voor wat moderatie aan gaat: [WFL Feedback #24] Akersloot is weer wat anders.
Ik was al klaar, hoor.

Bedankt voor de toelichting die je toch nog hebt willen geven, Leven. (dat rijmt)
  donderdag 29 maart 2007 @ 18:37:20 #221
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_47801020
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 18:30 schreef Leven het volgende:

[..]

Ben het helemaal met je eens, maar als hier iedereen superlief zou zijn, zou ik denk ik ook heel lang aarzelen om het hier neer te zetten. Spectaculair is het niet hoor, maar wel indringend en gewoon erg persoonlijk. Misschien kan ik het wat minder persoonlijk maken. Het komt er op neer dat ik altijd vrij vrolijk door het leven wandelde, geen christelijk of andere religieuze opvoeding gehad en ook niet heel erg geinteresseerd in een God. Dat is letterlijk van het ene op het ander moment, eigenlijk door iets vrij kleins, veranderd. Maar dat vrij kleine raakte wel keihard mijn hart. Om ook dat weer samen te vatten, voor mijn gevoel heeft God toen gevraagd of ik Hem wilde leren kennen en daar heb ik ja tegen gezegd.
Waarom wist je zeker dat het de christelijke God was en niet bijvoorbeeld de islamitische of een van de hindoeistische goden?

Ik heb zelf God leren kennen op het moment dat het nodig was. Ik meende dat dit de christelijke God was, maar van dat idee ben ik later afgestapt (Even in een notendop). Voor wat bekering aangaat lijkt het vaker zo te zijn dat God precies op het juiste moment zich laat zien.. Maar God zou God niet zijn als dat niet zo was natuurlijk.
pi_47801762
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 18:37 schreef Alicey het volgende:

[..]

Waarom wist je zeker dat het de christelijke God was en niet bijvoorbeeld de islamitische of een van de hindoeistische goden?

Ik heb zelf God leren kennen op het moment dat het nodig was. Ik meende dat dit de christelijke God was, maar van dat idee ben ik later afgestapt (Even in een notendop). Voor wat bekering aangaat lijkt het vaker zo te zijn dat God precies op het juiste moment zich laat zien.. Maar God zou God niet zijn als dat niet zo was natuurlijk.
Dat wist ik inderdaad eerst niet, wist alleen dat het "God" was en ik wist ook wel meteen dat het een God was die persoonlijk bij mij betrokken wilde zijn. Ik was toen nog redelijk anti-God-van-de-Bijbel, dus daar wilde ik het eerst persé niet zoeken... Ben uiteindelijk toch bij het christendom uitgekomen via de gnostiek, wat ik daar las sprak me op op zich wel aan, maar de persoonlijke relatie die God met je wil hebben vind je daar niet terug, dus dat miste ik al. Na een aantal keer het Thomas-evangelie door te hebben gelezen (wat onderdeel uitmaak van de gnostische geschriften) ben ik toch ook maar eens de Bijbelse evangeliën gaan lezen. Toen ik daar mee begon had ik het gevoel dat ik thuiskwam... Ik heb toen echt uren, dagen, weken achter elkaar in de Bijbel zitten lezen, echt de woorden ingedronken. Er is een psalm (42) die het verlangen naar God vergelijkt met het verlangen van een hinde naar water. Zo voelde het ook. Toen wist ik vrij zeker dat ik toch echt wel bij de God van de Bijbel moest zijn. Daarna ook van die dingetjes meegemaakt waardoor ik dacht, ja zie, God laat me zien dat ik hier moet wezen.

Waar ben jij naartoe gestapt dan, toe je van de christelijke God afstapte en hoe werkte dat?
pi_47802018
Bedenk trouwens opeens hoe ik bij de gnostiek ben terechtgekomen. Ik lees (met tussenpozen) al best lang mee op fok. Toen ik met het geloof bezig was had Fuifduif net een topic over gnostiek geopend dat me intrigeerde... De Heer werkt op wonderlijke manieren
pi_47802161
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:01 schreef Leven het volgende:

[..]

Dat wist ik inderdaad eerst niet, wist alleen dat het "God" was en ik wist ook wel meteen dat het een God was die persoonlijk bij mij betrokken wilde zijn. Ik was toen nog redelijk anti-God-van-de-Bijbel, dus daar wilde ik het eerst persé niet zoeken... Ben uiteindelijk toch bij het christendom uitgekomen via de gnostiek, wat ik daar las sprak me op op zich wel aan, maar de persoonlijke relatie die God met je wil hebben vind je daar niet terug, dus dat miste ik al. Na een aantal keer het Thomas-evangelie door te hebben gelezen (wat onderdeel uitmaak van de gnostische geschriften) ben ik toch ook maar eens de Bijbelse evangeliën gaan lezen. Toen ik daar mee begon had ik het gevoel dat ik thuiskwam... Ik heb toen echt uren, dagen, weken achter elkaar in de Bijbel zitten lezen, echt de woorden ingedronken. Er is een psalm (42) die het verlangen naar God vergelijkt met het verlangen van een hinde naar water. Zo voelde het ook. Toen wist ik vrij zeker dat ik toch echt wel bij de God van de Bijbel moest zijn. Daarna ook van die dingetjes meegemaakt waardoor ik dacht, ja zie, God laat me zien dat ik hier moet wezen.
Wat mooi zeg. Kwam het zoeken naar God bij jou ook voort uit een soort gevoel van 'ik mis iets' ?
It's not going to stop 'till you wise up
pi_47802210
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:10 schreef Leven het volgende:
Bedenk trouwens opeens hoe ik bij de gnostiek ben terechtgekomen. Ik lees (met tussenpozen) al best lang mee op fok. Toen ik met het geloof bezig was had Fuifduif net een topic over gnostiek geopend dat me intrigeerde... De Heer werkt op wonderlijke manieren
Zo zie je maar weer, zelfs via Fok vinden mensen God.
pi_47802366
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:15 schreef _Magnolia_ het volgende:

[..]

Wat mooi zeg. Kwam het zoeken naar God bij jou ook voort uit een soort gevoel van 'ik mis iets' ?
Nee helemaal niet. Ik was prima content met mezelf. Ik was echt zo iemand die dacht geen God nodig te hebben.
pi_47802438
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:16 schreef _Magnolia_ het volgende:

[..]

Zo zie je maar weer, zelfs via Fok vinden mensen God.
hahaha! lache niet? was ik eigenlijk alweer vergeten. Misschien moet ik Danny en Fuifduif een bedankje sturen
pi_47802566
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:20 schreef Leven het volgende:

[..]

Nee helemaal niet. Ik was prima content met mezelf. Ik was echt zo iemand die dacht geen God nodig te hebben.
En nu kun je je waarschijnlijk niet meer voorstellen dat je zonder God door het leven gaat?
pi_47802633
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:22 schreef Leven het volgende:

[..]

hahaha! lache niet? was ik eigenlijk alweer vergeten. Misschien moet ik Danny en Fuifduif een bedankje sturen
Ja, ze zullen gek opkijken, hun topic over gnostiek had waarschijnlijk (ik heb het niet gelezen) een heel andere bedoeling dan deze.
pi_47802724
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:26 schreef _Magnolia_ het volgende:

[..]

En nu kun je je waarschijnlijk niet meer voorstellen dat je zonder God door het leven gaat?
Klopt, helemaal! Herkenbaar? Jij werd nieuwschierig gemaakt door je vriendin als ik me je verhaal goed herinner. Was jij daarvoor veel met het geloof bezig of aan het zoeken?
pi_47802897
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:30 schreef Leven het volgende:

[..]

Klopt, helemaal! Herkenbaar? Jij werd nieuwschierig gemaakt door je vriendin als ik me je verhaal goed herinner. Was jij daarvoor veel met het geloof bezig of aan het zoeken?
Heel herkenbaar, ik moet er niet meer aan denken om zonder God te leven. Ik ben inderdaad nieuwsgierig gemaakt door mijn beste vriendin. Daarvoor had ik nooit kunnen denken dat ik ooit nog eens zou gaan geloven maar ik vond het altijd best wel interessant maar deed er nooit wat mee omdat ik simpelweg niet wist wat. Niemand in mijn omgeving geloofde. Toen ik mijn vriendin leerde kennen en zij me over haar geloof vertelde voelde dat alsof DAT hetgene was wat ik altijd gemist had. Ik wist niet dat ik het miste maar het was dus wel zo. God heeft me zo gevonden en Hij had het niet beter kunnen doen.
pi_47803213
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:35 schreef _Magnolia_ het volgende:

[..]

Heel herkenbaar, ik moet er niet meer aan denken om zonder God te leven. Ik ben inderdaad nieuwsgierig gemaakt door mijn beste vriendin. Daarvoor had ik nooit kunnen denken dat ik ooit nog eens zou gaan geloven maar ik vond het altijd best wel interessant maar deed er nooit wat mee omdat ik simpelweg niet wist wat. Niemand in mijn omgeving geloofde. Toen ik mijn vriendin leerde kennen en zij me over haar geloof vertelde voelde dat alsof DAT hetgene was wat ik altijd gemist had. Ik wist niet dat ik het miste maar het was dus wel zo. God heeft me zo gevonden en Hij had het niet beter kunnen doen.
Gaaf! meestal zeggen ze: je weet niet wat je mist totdat je het kwijt bent, maar bij jou was het dus zo, je wist niet wat je miste totdat je het vond... mooi!

Dat is trouwens ook herkenbaar! dat God het niet beter had kunnen doen. Ik denk ook wel eens dat hoe God het met mij aangepakt heeft, voor mij ook de enige goeie manier was...
pi_47803783
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:42 schreef Leven het volgende:

[..]

Gaaf! meestal zeggen ze: je weet niet wat je mist totdat je het kwijt bent, maar bij jou was het dus zo, je wist niet wat je miste totdat je het vond... mooi!

Dat is trouwens ook herkenbaar! dat God het niet beter had kunnen doen. Ik denk ook wel eens dat hoe God het met mij aangepakt heeft, voor mij ook de enige goeie manier was...
Ik denk dat God bij elke mens de voor hem of haar juiste manier zoekt.
  donderdag 29 maart 2007 @ 20:12:36 #234
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_47804326
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:57 schreef _Magnolia_ het volgende:

[..]

Ik denk dat God bij elke mens de voor hem of haar juiste manier zoekt.
gelukkig gebeurt dat ook gewoon door het er van kinds af aan in te lepelen
pi_47805675
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 20:12 schreef Boomstam het volgende:

[..]

gelukkig gebeurt dat ook gewoon door het er van kinds af aan in te lepelen
Dat staat niet voor geloof. Dat doet wat het zelf wil. Regelrecht door je hele conditionering heen.
Dat wat buiten je staat en tegelijk volledig mee verbonden bent.
Zonder godsdienstige opvoeding kan je gelovig worden, met kan je ongelovig worden.
Dat geldt voor de rest ook. Het maakt niet uit wat je meemaakt in je leven, hetzelfde avontuur op aarde kan zowel een afkeer als een aantrekking tot God veroorzaken. Het ligt eraan in wat voor geest het gebeurd.
"When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous". (Einstein)
  donderdag 29 maart 2007 @ 20:50:19 #236
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_47805718
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:01 schreef Leven het volgende:

[..]

Hoe kijk je nu aan tegen apocriefe schriften en andere evangelien?
quote:
Waar ben jij naartoe gestapt dan, toe je van de christelijke God afstapte en hoe werkte dat?
Ik ben momenteel nergens bij aangesloten en hang niet een bepaalde religie of stroming aan. Het er van af stappen is een proces van langere tijd geweest waarbij ik me geleidelijk aan bewust ben geworden dat mijn geloofsbeleving en mijn godsbeeld eigenlijk weinig overeen komt met hoe het in de Bijbel beschrevne is. Voor grote delen wel. Ik geloof ook in een liefdevolle God en geloof dat een liefdevolle benadering de enige manier is om echt te Zijn in deze wereld. Voor andere delen echter weer niet. Ik geloof niet in een wrede god. Ik geloof niet in een god die er belang aan hecht dat in hem of haar geloofd wordt. Ik geloof niet in een god die iets slechts kan creeeren. Hiermee is de god in de Bijbel niet dezelfde meer.. Zo een beetje.
  donderdag 29 maart 2007 @ 20:51:12 #237
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_47805756
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 20:49 schreef Causa het volgende:

[..]

Dat staat niet voor geloof. Dat doet wat het zelf wil. Regelrecht door je hele conditionering heen.
Dat wat buiten je staat en tegelijk volledig mee verbonden bent.
Zonder godsdienstige opvoeding kan je gelovig worden, met kan je ongelovig worden.
Dat geldt voor de rest ook. Het maakt niet uit wat je meemaakt in je leven, hetzelfde avontuur op aarde kan zowel een afkeer als een aantrekking tot God veroorzaken. Het ligt eraan in wat voor geest het gebeurd.
hmz erg mooi allemaal maar wat bedoel je nou?
pi_47805837
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 20:51 schreef Boomstam het volgende:

[..]

Beter weet ik dit eigenlijk niet te vertellen
  donderdag 29 maart 2007 @ 20:55:05 #239
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_47805912
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 20:51 schreef Boomstam het volgende:

[..]

Ik denk dat ze bedoelt dat werkelijk geloven iets is wat culturele invloeden overstijgt.
  donderdag 29 maart 2007 @ 21:07:00 #240
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_47806383
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 20:55 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik denk dat ze bedoelt dat werkelijk geloven iets is wat culturele invloeden overstijgt.
uiteraard ja, maar we gingen er van uit dat God de mens zocht op welke manier dan ook
  donderdag 29 maart 2007 @ 21:07:36 #241
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_47806403
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 20:53 schreef Causa het volgende:

[..]

Beter weet ik dit eigenlijk niet te vertellen
eh, zie hierboven.
pi_47815671
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 11:44 schreef Leven het volgende:

[..]

God kiest niet specifiek voor mij, maar voor de mens. Nadat Hij de mens geschapen had, wandelde Hij met Adam en Eva in het paradijs. Zo zou het moeten zijn. God wil een relatie met ons. In Jesaja staat ergens iets in de trant van: "heel de dag sta Ik (God) met uitgestrekte handen te wachten op een opstandig volk (Isreal) dat niet naar mij wil luisteren.". Zoals ik er tegen aankijk staat Hij voor ons klaar en hoef je alleen maar "ja" te zeggen en dat geldt voor iedereen.

misschien ten overvloedde, maar volgens mijn geloof dan hè?
Dat beantwoordt mijn vraag niet. Want god staat open voor jou en wacht af. Dus JIJ moet kiezen voor hem en "ja" zeggen. Terwijl je eerder aangaf, dat je het gevoel had dat god jou gekozen had.

(Deze discussie is lastig te volgen, ben nl even wat anders doen. Ik probeer het bij te houden, want ik vind het wel interessant.)
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_47816551
De laatste pagina's zijn echt voor gelijkgestemden. Dat ben ik niet. Ik was wel benieuwd naar hoe en waarom zo'n bekering nou gaat, maar dat is jullie punt niet meer, geloof ik.
Veel plezier verder!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_47816877
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 00:39 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat beantwoordt mijn vraag niet. Want god staat open voor jou en wacht af. Dus JIJ moet kiezen voor hem en "ja" zeggen. Terwijl je eerder aangaf, dat je het gevoel had dat god jou gekozen had.

(Deze discussie is lastig te volgen, ben nl even wat anders doen. Ik probeer het bij te houden, want ik vind het wel interessant.)
Dat is de enige manier waarop ik je vraag kan beantwoorden. Hij kiest voor ons allemaal. Ook voor mij dus, maar net zo goed voor jou. Je moet er inderdaad zelf voor kiezen om "ja" te zeggen, om de deur open te zetten. Bij mij klopte God heel duidelijk aan, ik kon daar niet omheen. Maar ik geloof ook dat Hij dat bij iedereen doet. Ik kan alleen ook niet verklaren waarom niet iedereen dat hoort. Ik heb heb het zelf meer dan 30 jaar ook niet gehoord.
pi_47818997
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 01:20 schreef Leven het volgende:

[..]

Dat is de enige manier waarop ik je vraag kan beantwoorden. Hij kiest voor ons allemaal. Ook voor mij dus, maar net zo goed voor jou. Je moet er inderdaad zelf voor kiezen om "ja" te zeggen, om de deur open te zetten. Bij mij klopte God heel duidelijk aan, ik kon daar niet omheen. Maar ik geloof ook dat Hij dat bij iedereen doet. Ik kan alleen ook niet verklaren waarom niet iedereen dat hoort. Ik heb heb het zelf meer dan 30 jaar ook niet gehoord.
Dat vind ik zelf ook best lastig, waarom hoort niet iedereen. Mijn man is niet gelovig en ik zou graag willen dat hij het ook hoort maar vooralsnog komt het niet aan bij hem? Waarom? Geen idee. Je moet het natuurlijk ook wel willen horen. Sommige mensen sluiten zich er echt bewust voor af. Maar toch kan God ze dan nog raken, zoals Leven beschrijft.
  vrijdag 30 maart 2007 @ 08:32:14 #246
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_47819302
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 01:05 schreef Kees22 het volgende:
De laatste pagina's zijn echt voor gelijkgestemden. Dat ben ik niet. Ik was wel benieuwd naar hoe en waarom zo'n bekering nou gaat, maar dat is jullie punt niet meer, geloof ik.
Veel plezier verder!
Het valt wmb net zo goed onder deze topic. Laat je dus vooral niet verjagen!
  vrijdag 30 maart 2007 @ 08:33:17 #247
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_47819316
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 07:52 schreef _Magnolia_ het volgende:

[..]

Dat vind ik zelf ook best lastig, waarom hoort niet iedereen. Mijn man is niet gelovig en ik zou graag willen dat hij het ook hoort maar vooralsnog komt het niet aan bij hem?
Waarom zou je dat willen? Waarom heb je er moeite mee om te respecteren dat hij misschien niet wil horen?
quote:
Sommige mensen sluiten zich er echt bewust voor af. Maar toch kan God ze dan nog raken, zoals Leven beschrijft.
Waarom denk je dat sommige mensen zich er bewust voor afsluiten?
pi_47819364
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 08:33 schreef Alicey het volgende:

[..]

Waarom zou je dat willen? Waarom heb je er moeite mee om te respecteren dat hij misschien niet wil horen?
Ik respecteer het wel, ik ben verstandig genoeg om te weten dat het geloof niet iets is wat je zomaar aanneemt. Maar ik zou het natuurlijk leuker vinden om zoiets belangrijks als mijn geloof met mijn man te kunnen delen.
quote:
[Waarom denk je dat sommige mensen zich er bewust voor afsluiten?
Omdat ze vooroordelen hebben en er gewoon niets van willen weten. Denken dat het allemaal onzin is.
pi_47819576
Oh, het is geen kwestie van laten verjagen hoor. Maar aan dat preken voor eigen parochie en dat feest van herkenning kan ik als agnost natuurlijk niet meedoen.

Ik heb een collega, die zeer (christelijk) gelovig is en zij gunt mij het gevoel van geborgen zijn, haar vreugde aan het geloof. Ik beschouw dat als een daad van vriendschap: zij gunt mij het mooiste wat zij kent.

Een andere collega is zeer gelovig moslim. Die zou mij ook best zijn geluk gunnen, want hij gunt mij het beste dat hij kent. Maar hij lacht en maakt een grapje als ik zeg dat ik de qoraan het saaiste boek vind dat ik ooit gelezen heb.

Maar als ik ons vergelijk, voel ik in mezelf hetzelfde vertrouwen in het leven als zij hebben. Dus wat zij me gunnen, heb ik al. En zonder te geloven in god en zeker zonder hem/haar te aanbidden.
En ik op mijn beurt zou hen hetzelfde goddeloze vertrouwen gunnen dat ik voel. Maar als zij liever geloven, moeten ze dat vooral doen.
Het wordt pas een probleem als we elkaar onze gedragsregels willen opleggen.
  vrijdag 30 maart 2007 @ 09:00:04 #250
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_47819744
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 08:37 schreef _Magnolia_ het volgende:

[..]

Ik respecteer het wel, ik ben verstandig genoeg om te weten dat het geloof niet iets is wat je zomaar aanneemt. Maar ik zou het natuurlijk leuker vinden om zoiets belangrijks als mijn geloof met mijn man te kunnen delen.
Daar kan ik inkomen.
quote:
Omdat ze vooroordelen hebben en er gewoon niets van willen weten. Denken dat het allemaal onzin is.
Ik vraag me af of dat de hoofdreden is. Allicht vinden ze dat ze niet iets missen in hun leven op spiritueel vlak en houden ze zich er daarom niet mee bezig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')