DIe topics worden ook meteen verwijderd en de users geband. Nosh had het meer over algemene topics over zelfmoord inderdaad. Ik denk dat de grens ligt bij of het persoonlijke verhalen worden of niet.quote:Op donderdag 15 maart 2007 12:07 schreef Kreator het volgende:
[..]
...ik vraag me af of de visie van Danny (en/of admins) hetzelfde is met betrekking tot dit soort extreem zwaar psychische zaken hoor. Voor zover mij bekend zouden alle users die een zelfmoord aankondigen op het forum (op welke milde manier dan ook) direct gebanned worden, vanwege het risico dat mods/admins/users ineens verantwoordelijkheid krijgen over het leven van iemand anders.
Vraag maar eens aan Yvonne hoe ze erover denkt. Misschien nu iets minder dan toen, maar ik kan me herinneren dat zij compleet uit der pan flipte destijds en dat soort topics per direct verbood (goede zaak overigens).
Bevobbeld.quote:Op donderdag 15 maart 2007 16:54 schreef Kreator het volgende:
Een subforum 'zelfmoord', 'extreme medicatie' en 'raad elkaar hier foute dingen aan' ?
Een mod die meedenkt en luistert.quote:Op donderdag 15 maart 2007 16:58 schreef clumsy_clown het volgende:
Ik probeer oplossingen te vinden voor beide problemen. De indeling én de inhoud. Dus.
In het kader van zelfbescherming zou ik zeggen ja.quote:Op donderdag 15 maart 2007 00:10 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Pfeffertopf is inderdaad redelijk de kluts kwijt. De manier waarop ze dit uit is op zijn minst bijzonder te noemen. Is dat een reden voor een ban?
Ik benader perfectiequote:
Dat is altijd erg fijn ja.quote:Misschien moeten wij users ook wat meer gaan nsb-en in het feedback-topic wanneer we iets hebben opgemerkt dat het doel van R&P voorbijschiet
het kan een tussenoplossing zijn (alhoewel het lijkt me erg onoverzichtelijk) zolang het maar fysiek gescheiden is van "relaties" en er een stuk krachtiger (lees anders) wordt gemodereerd. Maar vooralsnog lijkt het me toch wel verstandig wat de A's nou willen, ik krijg verschillende meningen te horen.quote:Op donderdag 15 maart 2007 16:53 schreef clumsy_clown het volgende:
Trouwens, wat ik me net bedacht.
Het schijnt dat er binnenkort subsubfora gaan komen, oid. Ik weet niet precies wat dat in gaat houden, maar als dat zou betekenen dat we binnen R&P verschillende secties hebben zou het al een hoop gedoe weg kunnen nemen lijkt me. Re, hoe klinkt dat? Lijkt mij vooralsnog een goede tussenoplossing.
Nsb schmnsb.quote:Op donderdag 15 maart 2007 17:00 schreef Xennia het volgende:
[..]
Een mod die meedenkt en luistert.
Misschien moeten wij users ook wat meer gaan nsb-en in het feedback-topic wanneer we iets hebben opgemerkt dat het doel van R&P voorbijschiet
Zoiets. Maar dan zonder het in-het-extreme-getrek, én zonder de probleemsfeer die werkelijk álles meekrijgt, van psychologie tot relaties tot liefde. Niet dat subforums opeens de heilige graal zijn, en een eventuele herdefiniering van wat wel en niet kan is wenselijk, maar subforums kunnen wel zorgen voor een wat relaxere sfeer, zodat niet alles ondergesneeuwt raakt door de meest negatieve topics.quote:Op donderdag 15 maart 2007 16:54 schreef Kreator het volgende:
Een subforum 'zelfmoord', 'extreme medicatie' en 'raad elkaar hier foute dingen aan' ?
Maar het gebeurt wél. Subtiel, niet zo op de voorgrond, maar toch. Nogmaals, ik was al bezig met deze discussie achter de schermen, en het valt gewoon op dat de mate van krasserigheid flink omhoog is gegaan, en dat vind ik jammer. Ik word soms echt moedeloos van de AT, en zo hoort het niet te zijn. Tuurlijk, probleemsubfora hoeven niet altijd een feestje te zijn, maar als de één een topic opent met wat vage klachten, gaat de ander er op in met 'ja dat heb ik ook, en wrsch is het dit' en de derde zegt 'ja, en de hulpverlening is ook niets waard dus dat kan ik je ook niet aanraden' enz. Dat zijn geen posts die je kan verbieden of editten, ze vallen niet buiten de policy. Maar de algemene sfeer die er hangt waardoor dat soort posts de overhand krijgen moet verdwijnen.quote:Op donderdag 15 maart 2007 17:03 schreef dawg het volgende:
[..]
Net zoals ik in dergelijke topics weleens zeg waar het op staat (zonder onnodig iemand te kwetsen), zo ook hier: zever in pakjes waar je niets mee opschiet. Je kunt hier oeverloos over discussieren, iedereen heeft er een andere mening over, getuige de verscheidenheid aan reacties, zonder dat je daadwerkelijke knelpunten precies kunt aanwijzen. Want laten we wel wezen, zelfmoordtopics, zelfdiagnose, diagnose adv een enkele post, medicijnen die "voorgeschreven" worden, daar zit niemand op te wachten.
Nouja, als ik eerlijk ben vind ik topics zoals recentelijk het "angst om te daten"-topic toch ook niet echt van hoogstaand niveau. En dat komt net zo goed door de (kinderachtige en slowchatachtige) reacties aldaar, die ook net niet buiten de policy vallen.quote:Op donderdag 15 maart 2007 17:08 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Maar het gebeurt wél. Subtiel, niet zo op de voorgrond, maar toch. Nogmaals, ik was al bezig met deze discussie achter de schermen, en het valt gewoon op dat de mate van krasserigheid flink omhoog is gegaan, en dat vind ik jammer. Ik word soms echt moedeloos van de AT, en zo hoort het niet te zijn. Tuurlijk, probleemsubfora hoeven niet altijd een feestje te zijn, maar als de één een topic opent met wat vage klachten, gaat de ander er op in met 'ja dat heb ik ook, en wrsch is het dit' en de derde zegt 'ja, en de hulpverlening is ook niets waard dus dat kan ik je ook niet aanraden' enz. Dat zijn geen posts die je kan verbieden of editten, ze vallen niet buiten de policy. Maar de algemene sfeer die er hangt waardoor dat soort posts de overhand krijgen moet verdwijnen.
Ik zie alleen niet zo in hoe dit zou veranderen door het toepassen van sub-sub fora. Het lijkt me dat een speciaal krashoekje geen positieve uitwerking gaat hebben op de users die al die topics aflopen. Bovendien denk ik dat de verschillende onderdelen wel érg rustig worden, zo enorm veel topics worden er nu ook weer niet geopend in R&P.quote:Op donderdag 15 maart 2007 17:08 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Maar het gebeurt wél. Subtiel, niet zo op de voorgrond, maar toch. Nogmaals, ik was al bezig met deze discussie achter de schermen, en het valt gewoon op dat de mate van krasserigheid flink omhoog is gegaan, en dat vind ik jammer. Ik word soms echt moedeloos van de AT, en zo hoort het niet te zijn. Tuurlijk, probleemsubfora hoeven niet altijd een feestje te zijn, maar als de één een topic opent met wat vage klachten, gaat de ander er op in met 'ja dat heb ik ook, en wrsch is het dit' en de derde zegt 'ja, en de hulpverlening is ook niets waard dus dat kan ik je ook niet aanraden' enz. Dat zijn geen posts die je kan verbieden of editten, ze vallen niet buiten de policy. Maar de algemene sfeer die er hangt waardoor dat soort posts de overhand krijgen moet verdwijnen.
Welkom Kreator.quote:R&P lijkt wel een toevluchtsoord voor de gekken uit rekken.
Ja, nee, dat subsubfora-gedoe is meer om het gezondheiddeel van het relatiedeel te scheiden. Misschien. Het is maar een ver weg plannetje en ik heb géén idee hoe dat spul eruit gaat zien hè. Maar het is een idee, dat bedoel ik.quote:Op donderdag 15 maart 2007 17:22 schreef Frezer het volgende:
[..]
Ik zie alleen niet zo in hoe dit zou veranderen door het toepassen van sub-sub fora. Het lijkt me dat een speciaal krashoekje geen positieve uitwerking gaat hebben op de users die al die topics aflopen. Bovendien denk ik dat de verschillende onderdelen wel érg rustig worden, zo enorm veel topics worden er nu ook weer niet geopend in R&P.
Misschien, ondanks het niet buiten de policy vallen, toch wat vaker met slotjes gooien dan wel waarschuwen? Dat topic van Mien viel op zich ook niet buiten de policy geloof ik. Je streven voor meer psychologie topics vind ik tof trouwens,
Verder alle lof over deze discussie,.
Wie bepaalt dan wat wel of geen aanstellerij van een ander is?quote:Op woensdag 14 maart 2007 23:23 schreef clumsy_clown het volgende:
Meer van dat soort onderwerpen gaan binnenkort onder de loep gegooid worden, geen zelfanalyses, geen aanstellerij.
daar ben ik het ook mee eens, als iemand iets van zich af wil schrijven kan dat soms in klaagbank en soms in R&P, das toch ook mooi?quote:Op donderdag 15 maart 2007 17:35 schreef Lipton-Anubis het volgende:
[..]
Wie bepaalt dan wat wel of geen aanstellerij van een ander is?
Mensen willen gewoon afentoe gehoord worden denk ik. Oplossingen zijn dan nog niet aan de orde/nodig.
En kritiek hoeft al helemaal niet.
Mensen kunnen sinds het begin van R&P hier hun ei kwijt, en dat gaat ook absoluut niet veranderen. Wat wél gaat veranderen is dat er geen 12-delige reeksen meer gaan komen van jongens die op het kassameisje af willen stappen en dat niet kunnen, of meisjes die zó diep in de war zijn dat ze echt echt echt naar hulpverlening moeten grijpen maar dat weigeren. De hulp of het luisterend oor dat Fok kan bieden heeft ook z'n grenzen.quote:Op donderdag 15 maart 2007 17:35 schreef Lipton-Anubis het volgende:
[..]
Wie bepaalt dan wat wel of geen aanstellerij van een ander is?
Mensen willen gewoon afentoe gehoord worden denk ik. Oplossingen zijn dan nog niet aan de orde/nodig.
En kritiek al helemaal niet.
Nogmaals: dingen moeten bespreekbaar zijn, maar binnen grenzen. In KLB is dat al naar de andere kant doorgeschoten, en wordt de topicstarter regelmatig zelf gebasht, omdat hij blijft haken bij het zeiken, in plaats van er iets aan te doen.quote:Op donderdag 15 maart 2007 17:36 schreef Angst het volgende:
[..]
daar ben ik het ook mee eens, als iemand iets van zich af wil schrijven kan dat soms in klaagbank en soms in R&P, das toch ook mooi?
Oee! Loveplotquote:Op donderdag 15 maart 2007 18:00 schreef Nosh het volgende:
edit: ugh, wat zijn we het akelig eens met elkaar.
Permanent slotje lijkt me de enige juiste oplossingquote:Op donderdag 15 maart 2007 00:18 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Nou ja, over de sc kunnen we simpelweg zeggen dat het niet zozeer een groep mensen met problemen is die elkaar de goot in praten, maar dat het een door de jaren heen redelijk vast groepje vrienden is die daar slowchat. Daar zie ik voor nu niet zoveel gevaar in eigenlijk.
Maar het idee van een slowchat in een 'probleem'-subforum is vreemd, daar geef ik je gelijk in.
Wtf zijn dirk zelfmoord neigingen?quote:Op woensdag 14 maart 2007 22:22 schreef Kreator het volgende:
Waar ligt de grens? Gaan we straks een zelfdodings-reeks maken, met -- *live live live* (c) Dirk -- pogingen, hulp, instructies en sympathie-reacties?
Opzich ben ik hier heel erg voor te porren, maar bestaat er meer animo hiervoor? Punt is dat we namelijk al een wetenschappelijk gericht forum hebben en dan zou R&P wat dat betreft nogal dubbelop worden. De meta (handelen over) beweging wordt al gemaakt daar, waardoor er voor R&P een beetje 'fenomenologisch' iets over blijft: waar mensen dus praten over fenomenen die zij tegenkomen op ontwikkelings/cognitief/sociaal-psychologisch vlak.quote:Op woensdag 14 maart 2007 23:23 schreef clumsy_clown het volgende:
Verder moet er nog iets gebeuren: De P in R&P moet weer voor Psychologie gaan staan, in plaats van Problematiek. Meer discussies over psychologie als wetenschap, meer interessante topics. Een plan dat in die richting bestaat is een reeks die ik binnenkort op ga zetten, om over stukjes uit Psychologie Magazine te discussiëren. En dan niet zo van 'HE DAT HEB IK OOK' maar meer de informatieve, wetenschappelijke kant van dingen bekijken.
Bedankt voor je nuttige toevoeging.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 02:45 schreef Mihaelaz het volgende:
ik denk dat velen inhoudelijk goed willen overkomen in een post (in dat subforum waarschijnlijk behulpzaam) en dat ze er net iets te ver in gaan
Lees je er zelf wel eens? Ik zou dat eerst maar eens doen voordat je een oordeel geeft over een topic en daar direct een conclusie aan toevoegd.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 11:05 schreef Lotjeb het volgende:
En ik kan me erg boos maken om de "het-zijn-allemaal-krassers-mentaliteit"Van mij mag de SC dan ook per direct verhuizen want ik heb een beetje het gevoel dat die mentaliteit daar vandaag komt.
Ja sorry, ik weet dat het misschien een wat overtrokken conclusie is maar ik heb gewoon het gevoel dat daar de rest van R&P niet helemaal serieus genomen wordt. Ik vind SC daarom gewoon niet helemaal meer in R&P passen (en ja, ik lurk sporadisch maar het gaat me gewoon te snelquote:Op vrijdag 16 maart 2007 13:50 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Lees je er zelf wel eens? Ik zou dat eerst maar eens doen voordat je een oordeel geeft over een topic en daar direct een conclusie aan toevoegd.
Ik ben bang dat de "R&P zijn allemaal krassers"-mentaliteit ruimschoots ouder is dan de SC (en deze ook ruimschoots zal overleven)quote:Op vrijdag 16 maart 2007 11:05 schreef Lotjeb het volgende:
En ik kan me erg boos maken om de "het-zijn-allemaal-krassers-mentaliteit"Van mij mag de SC dan ook per direct verhuizen want ik heb een beetje het gevoel dat die mentaliteit daar vandaag komt.
Mee eens (en zeker in de knufkuskroeltijd ook gewoon terecht), maar het zijn nauwelijks de vaste R&P SC'ers die dat ook vervolgens komen melden in topics.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 13:57 schreef Lotjeb het volgende:
[..]
Ja sorry, ik weet dat het misschien een wat overtrokken conclusie is maar ik heb gewoon het gevoel dat daar de rest van R&P niet helemaal serieus genomen wordt.
Mee eens, dus terug naar het eerste deel van mijn post!quote:Op vrijdag 16 maart 2007 14:12 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat je je af kan vragen wat die SC in R&P doet kan ik me best voorstellen, maar volgens mij (en c_c blijkbaar) heeft die SC verder heel weinig vandoen met het probleem wat aan de orde wordt gesteld in dit topic.
quote:Op vrijdag 16 maart 2007 11:05 schreef Lotjeb het volgende:
Wat mij verbaasde, waar ik van schrok en waar ik me verschrikkelijk aan het zitten irriteren is dat het medicatietopic in deze discussie betrokken werd! Ik volg dat topic omdat ik zelf al jaren de besproken "extreme" medicijnen gebruik. Ik vind het juist een heel goed topic! Samen met het autisme topic (wat voor mij i.v.m autistische familieleden interessant is) behoort dit topic in mijn ogen zelfs tot de betere van R&P. Misschien zie ik het helemaal verkeerd maar ik vind het alles behalve een gevaarlijk topic. Enneh... het is heftige medicatie, maar extreem? Extreme "medicatie" wordt in UVT besproken![]()
Er worden ook wel eens serieuze (R&P) dingen uitgebreid besproken, maar dat is idd zo weinig dat de sc weinig met R&P van doen heeft. Maar het is niet zo dat heel R&P er op de hak wordt genomen, uiteraard worden er onderling wel grapjes uitgewisseld maar het is er geen ONZ oid.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 13:57 schreef Lotjeb het volgende:
[..]
Ja sorry, ik weet dat het misschien een wat overtrokken conclusie is maar ik heb gewoon het gevoel dat daar de rest van R&P niet helemaal serieus genomen wordt. Ik vind SC daarom gewoon niet helemaal meer in R&P passen (en ja, ik lurk sporadisch maar het gaat me gewoon te snel)
Dat plan heb ik al maanden, maar het mag nietquote:Op donderdag 15 maart 2007 00:17 schreef k_i_m het volgende:
En dat dan samenvatten in het "KUT topic" en dat sticky onderaan de topiclijst maken, zodat je het niet elke keer in de lijst tegenkomt.
Je ziet het helemaal verkeerd. Het is op zich niet zo'n ramp om een ervaringentopic over medicatie te hebben, maar die topics worden misbruikt door mensen 'die er verstand van hebben'. Deze personen geven medicatie-adviezen. Dat behoort een arts te doen, helemaal met anti-depressiva en dergelijke.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 11:05 schreef Lotjeb het volgende:
Misschien zie ik het helemaal verkeerd maar ik vind het alles behalve een gevaarlijk topic.
dan nog niet eens de posters maar ook de ontiiegelijke hoeveelheid lurkers...quote:Op vrijdag 16 maart 2007 16:24 schreef Kreator het volgende:
[..]
Je ziet het helemaal verkeerd. Het is op zich niet zo'n ramp om een ervaringentopic over medicatie te hebben, maar die topics worden misbruikt door mensen 'die er verstand van hebben'. Deze personen geven medicatie-adviezen. Dat behoort een arts te doen, helemaal met anti-depressiva en dergelijke.
Er zit maar een hele dunne lijn tussen 'mijn ervaring met medicatie X is goed' en 'ik raad je aan om medicatie X te gebruiken, omdat het bij mij ook goed werkt'.
In mijn optiek kun je dit niet afwimpelen met de dooddoener dat iedereen oud en wijs genoeg is om zelf in te zien dat het slechts een topic op fok is en geen advies van een arts; juist in dit soort topics zitten meer labiele/wanhopige/depressieve mensen die hulp nodig hebben om de goede beslissingen te nemen.
...lees je trouwens ook even in in de geschiedenis van de user Mien Dobbelsteen, tegenwoordig Frau.Pfeffertopf. Die geeft ook adviezen. Wil je echt medicatie/genezingsadvies krijgen van een daadwerkelijke krasser met boulimia, borderline, aandachtsproblemen en weet ik wat voor ziektes meer? Door serieus met zo'n labiele mongool (want dat is het) in een topic te kwebbelen, krijg je vanzelf de het-zijn-allemaal-krassers-mentaliteit. Aangezien zelfregulatie kennelijk niet mogelijk is, vind ik dat ze dus dat soort topics maar op slot moeten gooien. Jammer voor die 1 of 2 die het topic wel snappen, goed voor de labiele rand-tieners die nu geen stimulans meer krijgen, of de indruk dat het zo normaal is om anti-depressiva te slikken (want is het niet).quote:Op vrijdag 16 maart 2007 11:05 schreef Lotjeb het volgende:
Tot zo ver mijn mening, ik ga weer verder met krassen![]()
![]()
Je doet nu net alsof de desbetreffende medicatie vrij verkrijgbaar is, of dat je zomaar bij je huisarts om middel X kunt en dan ook voorgeschreven krijgt. Zonder een arts krijg je die medicijnen gewoon niet. Of doel je op de mogelijkheid dat mensen zelf gaan dokteren en via obscure sites de medicijnen zelf gaan bestellen?quote:Op vrijdag 16 maart 2007 16:24 schreef Kreator het volgende:
[..]
Je ziet het helemaal verkeerd. Het is op zich niet zo'n ramp om een ervaringentopic over medicatie te hebben, maar die topics worden misbruikt door mensen 'die er verstand van hebben'. Deze personen geven medicatie-adviezen. Dat behoort een arts te doen, helemaal met anti-depressiva en dergelijke.
Er zit maar een hele dunne lijn tussen 'mijn ervaring met medicatie X is goed' en 'ik raad je aan om medicatie X te gebruiken, omdat het bij mij ook goed werkt'.
In mijn optiek kun je dit niet afwimpelen met de dooddoener dat iedereen oud en wijs genoeg is om zelf in te zien dat het slechts een topic op fok is en geen advies van een arts; juist in dit soort topics zitten meer labiele/wanhopige/depressieve mensen die hulp nodig hebben om de goede beslissingen te nemen.
..sterker nog: Je versterkt door dat soort topic de beleving dat het normaal is om medicatie te slikken. Iemand die een topic binnenwandelt en zegt depressief te zijn, krijgt allemaal advies en tips en wordt gesteund in de beleving dat hij of zij daadwerkelijk ziek is, terwijl het gewoon een slechte week kan zijn. Zo iemand gaat vervolgens met die ervaringen naar de huisarts en whoppa, we hebben er weer een depritank bij.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 16:38 schreef Halinalle het volgende:
[..]
Je doet nu net alsof de desbetreffende medicatie vrij verkrijgbaar is, of dat je zomaar bij je huisarts om middel X kunt en dan ook voorgeschreven krijgt. Zonder een arts krijg je die medicijnen gewoon niet. Of doel je op de mogelijkheid dat mensen zelf gaan dokteren en via obscure sites de medicijnen zelf gaan bestellen?
Och gut, voelt het zich aangesproken?quote:Op vrijdag 16 maart 2007 16:40 schreef nozem het volgende:
Het zit je wel dwars he Kreator? Waar denk jij het recht vandaan te halen om mensen met een psychische stoornis labiele mongolen te noemen eigenlijk?
Ik denk meer dat het gaat om met medicatie te stoppen zonder toestemming van de behandelaar, heb al een paar keer voorbij zien komen dat iemand wilde stoppen zonder dat hij/zij de gevolgen kan overzien... Het blijft natuurlijk een dunne lijn tussen puur ervaring uitwisselen en onverantwoorde adviezen...quote:Op vrijdag 16 maart 2007 16:38 schreef Halinalle het volgende:
[..]
Je doet nu net alsof de desbetreffende medicatie vrij verkrijgbaar is, of dat je zomaar bij je huisarts om middel X kunt en dan ook voorgeschreven krijgt. Zonder een arts krijg je die medicijnen gewoon niet. Of doel je op de mogelijkheid dat mensen zelf gaan dokteren en via obscure sites de medicijnen zelf gaan bestellen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |