abonnement Unibet Coolblue
  maandag 30 april 2007 @ 22:03:01 #251
56724 Wombcat
rent wiel
pi_48873160
quote:
Op maandag 30 april 2007 21:44 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Een triple in een elite wedstrijd is wel degelijk stoer, da's durf
Bij mij keken ze destijds raar op in de wielerclub toen ik begin jaren '90 m'n compact inruilde voor een triple.
Heel veel commentaar heb ik er eigenlijk nog niet op gehad. De meesten zien het niet meteen. en alleen voor de start kan het opvallen. TIjdens de wedstrijd heeft iedereen het veel te druk met andere dingen. Toen ik 'm een half jaar had, begon het de mensen op de club pas echt op te vallen dat ik een triple had. En nu zijn er af en toe nog wel mensen die zeggen "huh?, heb jij een triple."
Vorig jaar stond ik wel bij een wedstrijd in België, waar iemand er wat van zei (in de trant van "gaat 't hier omhoog of wat?", terwijl het een volledig vlakke wedstrijd was.
Ik hem 'm vorig jaar in de Internationale Wielertrofee Jong en Moedig zlefs even gebruikt. Na een kilometer of 35 zat er een klim in met een stukje (100 meter of 10) van 10%. Daar viel het stil, en zette ik 'm maar even op het binnenblad, zodat ik niet geparkeerd kwam te staan, maar even langzaam kon doorrijden.
Overigens werd ik 30 km verderop wel gelost op een stuk vals plat, maar dat kwam ergens anders door (ze reden gewoon te hard voor me ). Daar stonden o.a. ook Erwin Vervecken en Bart Wellens aan de start, en er reden maar een man of 40 uit.

Rare is trouwens dat Campagnolo tegenwoordig niet eens meer triples levert, alleen nog compact crankstellen (en gewone natuurlijk). Dat betekent voor mij simpelweg dat als ik weer eens een nieuwe fiets koop, er geen Campa crankstel op komt (de rest het liefst wel, want ik ben niet zo'n Shimano-fan).
in a crowd you lose humanity
  FOK!fotograaf maandag 30 april 2007 @ 22:58:39 #252
73911 ultra_ivo
pi_48875088
quote:
Op maandag 30 april 2007 22:03 schreef Wombcat het volgende:
Rare is trouwens dat Campagnolo tegenwoordig niet eens meer triples levert, alleen nog compact crankstellen (en gewone natuurlijk). Dat betekent voor mij simpelweg dat als ik weer eens een nieuwe fiets koop, er geen Campa crankstel op komt (de rest het liefst wel, want ik ben niet zo'n Shimano-fan).
Er staan nog altijd 3 modellen triples in de catalogus van Campagnolo. En diverse verzendhuizen leveren ze nog gewoon. Desalniettemin ben ik nu wat triples aan het hamsteren via Ebay. Van de week een Stronglight LX 100 gekocht voor weinig, incl. 6 bladen waarmee ik een oude LX 100 weer helemaal goed kan krijgen.
De Stronglight Mygal is trouwens minstens zo mooi als de Campa triple, de TA Carmina is helemaal een beauty.
Ik heb er al eens over gedacht om een speciale triple voor snelle gelegenheden te maken, iets van 38/46/54. Voor Trondheim-Oslo of de Mersey 24 bijvoorbeeld.
  maandag 30 april 2007 @ 23:36:42 #253
31625 el_salvador
[X] TABLE SELECTION
pi_48876181
sja een triple, dat ligt een beetje gevoelig bij deze spaanse macho

eerste jaar (onervaren) in de spaanse bergen heb ik dus gewoon een 12-32 cassette erop gezet (ja dat kan echt op 105 8-speed). de mooiste opmerking die ik op een beklimming kreeg was 'wat steek jij daar nou voor een ascensor?'
Op maandag 12 mei 2008 19:37 schreef SuperFruitig het volgende:
tvp, puur vanwege de SEX/FRUIT combinatie
  FOK!fotograaf maandag 30 april 2007 @ 23:45:08 #254
73911 ultra_ivo
pi_48876439
Bij randonneurs ligt dat eerder precies andersom. Daar is een triple juist het teken dat je door schade en schande wijs geworden bent en je eigen grenzen hebt leren kennen .
  maandag 30 april 2007 @ 23:49:14 #255
31625 el_salvador
[X] TABLE SELECTION
pi_48876560
ik weiger!
Op maandag 12 mei 2008 19:37 schreef SuperFruitig het volgende:
tvp, puur vanwege de SEX/FRUIT combinatie
  FOK!fotograaf maandag 30 april 2007 @ 23:52:12 #256
73911 ultra_ivo
pi_48876626
Voorlopig
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 1 mei 2007 @ 02:50:31 #257
78918 SeLang
Black swans matter
pi_48879198
Ik vind dat echt dwaas, die aversie tegen triples.

Nu zie zie je dat die compactcranks opeens zo populair zijn. Eigenlijk is dat gewoon een face-saver voor mensen die altijd tegen triples geageerd hebben maar eigenlijk ook een kleiner kleinste blad willen hebben. Maar het middelste blad (dat je normaal gesproken het meeste gebruikt) ontbreekt dan dus je rijdt bijna altijd met een scheve ketting.

Als je even wat gaat rekenen met hellingen/ vermogen/ cadence dan kom je al gauw tot de comclusie dat 99% van de recreatieve fietsers beter af is met triple, zijnde de meest optimale overbrenging.

Enige voordeel van een double/ compact vind ik dat het iets mooier schakelt (ook achter, waarschijnlijk vanwege de kortere derailleur). En het is 100 gram lichter
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 1 mei 2007 @ 07:09:20 #258
56724 Wombcat
rent wiel
pi_48879571
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 02:50 schreef SeLang het volgende:
Ik vind dat echt dwaas, die aversie tegen triples.

Nu zie zie je dat die compactcranks opeens zo populair zijn. Eigenlijk is dat gewoon een face-saver voor mensen die altijd tegen triples geageerd hebben maar eigenlijk ook een kleiner kleinste blad willen hebben. Maar het middelste blad (dat je normaal gesproken het meeste gebruikt) ontbreekt dan dus je rijdt bijna altijd met een scheve ketting.

Als je even wat gaat rekenen met hellingen/ vermogen/ cadence dan kom je al gauw tot de comclusie dat 99% van de recreatieve fietsers beter af is met triple, zijnde de meest optimale overbrenging.

Enige voordeel van een double/ compact vind ik dat het iets mooier schakelt (ook achter, waarschijnlijk vanwege de kortere derailleur). En het is 100 gram lichter
Je hebt helemaal gelijk.

Een triple heeft trouwens ook een voordeel (heb ik zelf wel eens gemerkt), dat is dat als je ketting van je voorbladen afvalt, je 'm er veel vlotter weer op hebt.
in a crowd you lose humanity
  dinsdag 1 mei 2007 @ 08:16:30 #259
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_48879897
Absoluut, zo'n beetje alles spreekt in het voordeel van een triple. Bij de aanschaf van m'n nieuwe racefiets kwam ik echter tot de conclusie dat ik toch nooit in de bergen fiets met de racefiets. Dan gaat de factor 'mooi' ook weer meespelen .

Ik rij overigens 38-50. Zo'n 53 vind ik net te groot om het vlak altijd op het grootste blad te rijden. Met een 50 gaat dat prima. Bij nader inzien had een compact voor mij juist dus wel ideaal geweest .

Moet alleen achter nog eens een 11 monteren, anders kan het in een op hol geslagen peloton nog lastig worden inderdaad. Op 50x12 kun je bij een trapfrequentie van 100 maar zo'n 53 km/h halen. 50x11 is echter al een zwaarder verzet dan het gangbare 53x12.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 08:42:57 #260
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_48880182
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 08:16 schreef Trainspotter het volgende:
Zo'n 53 vind ik net te groot om het vlak altijd op het grootste blad te rijden.
Ik ook. Maar ik rijd daarom juist met een 42 binnenblad (en zou voor NL eigenlijk wel een 44 willen).

Maar dat houdt wel in dat ik voor ieder bergtripje bladen en kransjes moet wisselen

Met een triple kan je gewoon alles met 1 verzet doen. Grootste nadeel van een triple vind ik de grotere Q-factor
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_48880377
Een beetje renner volstaat in de bergen met 52/39 voor en 25 achter en in de benelux een 45 voor en tot 23 achter als lichtste versnelling.
Voor de toerrijders zou ik dit niet aanraden. Overigens is een triple weer overdreven omdat sommige combinaties niet te gebruiken zijn vanwege de kettingloop.
janneman
  dinsdag 1 mei 2007 @ 09:02:22 #262
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_48880402
Ik ga voor dingen als de Marmotte voor een 38-28 (en dat was ook het juiste verzet)
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  FOK!fotograaf dinsdag 1 mei 2007 @ 11:00:11 #263
73911 ultra_ivo
pi_48882885
Sorry Horstjan, maar met een 45x23 was je op mijn brevetten af en toe ridder te voet geworden.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 11:59:14 #264
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_48884554
Lijkt mij ook. 24 uur fietsen is wat anders dan een klim van een uur op knallen.

BTW, Ivo, 3 projectjes op stapel, ook nog singlespeeders of fixies daarbij?

Ik heb van het weekend weer op mn fixie gereden en het rijdt gewoon zo super! Stil, soepel, heel direct gevoel qua snelheid etc.... ik vind het zeker een verrijking van mijn fietsenverzameling
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  FOK!fotograaf dinsdag 1 mei 2007 @ 12:51:43 #265
73911 ultra_ivo
pi_48886154
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 11:59 schreef sungaMsunitraM het volgende:
BTW, Ivo, 3 projectjes op stapel, ook nog singlespeeders of fixies daarbij?
Nee, dat niet.
Wel een RIH van Reynolds 531ST als snelle audax fiets, m'n Bob Jackson (Reynolds 631 maatbouw) als vakantiefiets/zware audax fiets en een Koga Miyata semi-racer. Nog eens kijken wat ik daarmee doe. En dan staat nog altijd een Trek Singletrack te wachten op conversie tot expeditiefiets. Maar dan moeten er eerst onderdelen vrijkomen van m'n huidige vakantiefiets, dat moet dus wachten tot na m'n Bob Jackson.
Nachtdiensten
quote:
Ik heb van het weekend weer op mn fixie gereden en het rijdt gewoon zo super! Stil, soepel, heel direct gevoel qua snelheid etc.... ik vind het zeker een verrijking van mijn fietsenverzameling
Ook voor je fixie is hierin plek: Steel for real, retro racefietsen
  dinsdag 1 mei 2007 @ 13:38:38 #266
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_48887678
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 09:00 schreef horstjan het volgende:
Een beetje renner volstaat in de bergen met 52/39 voor en 25 achter en in de benelux een 45 voor en tot 23 achter als
Wat versta je onder een beetje renner: iemand die een uur aan 6 W/kg kan stampen? Dat zijn er niet zo veel. Veel toerfietsers komen niet veel verder dan 4 W/kg en dan krijg je die verzetten nooit rond voor een lange tijd.
pi_48890641
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 13:38 schreef Trainspotter het volgende:

[..]

Wat versta je onder een beetje renner: iemand die een uur aan 6 W/kg kan stampen? Dat zijn er niet zo veel. Veel toerfietsers komen niet veel verder dan 4 W/kg en dan krijg je die verzetten nooit rond voor een lange tijd.
Dit zijn de versnellingen die ik nu zelf hanteer als ik over de cols rijd, dus zie ik mezelf als een beetje renner en dat is geen vergelijk met wat ik vroeger kon. Toen hadden we maar 5 kransjes achter, dus was het altijd een discussie in étappewedstrijden welke versnellingen moesten worden gestoken.
Zoals ik al aanhaalde geldt voor een toerrijder een andere norm.
janneman
pi_48891876
Net erg mooi rondje om Almelo heen gedaan(60 kilometer) erg mooi weer en de wind viel eens een keer mee
  dinsdag 1 mei 2007 @ 16:24:17 #269
11102 knep
Mountainfreak
pi_48893162
Afgelopen zondag naar de Redoute gereden van thuis uit (op m'n ATB).
Toch nog 196 km en 1500 hoogtemeters onder de wielen wel weer mooie nieuwe klimmetjes gevonden .

Volgend seizoen moet ik ook maar eens aan de racefiets en aangezien ik vrij vaak in de bergen rijd ga ik ook voor een triple .
pi_48893369
ik kan niet eens met een tripple over weg. Heb dat vaker geprobeerd toen ik vroeger (dat klinkt dat ik al oud ben maar dat is dus niet zo) nog veel in de bergen kwam maar tsja dat vond ik niks. Reed toen alles op een 28 achter en 39 voor.

Maar ik kan me voorstellen als je de Marmotte gaat rijden of andere extreme tochten zoals Ultra_Ivo en zo doen dat je hem heel vaak wel nodig hebt. Vooral als je al een uur of 8 op de fiets zit en dan nog bv Alpe op zou moeten
  dinsdag 1 mei 2007 @ 16:40:15 #271
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_48893693
Op lange klimmen een triple wel van pas komen IMO.

Ik heb echter het idee dat heel veel toeristen (bij minder ervaren mountainbikers zie je dat ook heel vaak trouwens) zichzelf op korte klimmen juist tekort doen door veel te licht te schakelen. Ze zitten dan alleen maar 'slagroom te kloppen.' Als je wat groter schakelt en gewoon ff goed aanzet kan je veel meer power leveren en ben je in tien trappen boven.

Mijn Brooks is na een kilometer of 70 nog niet helemaal ingezeten trouwens
Heb m ook maar 3x ingevet met Proofide, mss moet er nog ff wat meer op.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  dinsdag 1 mei 2007 @ 16:41:19 #272
11102 knep
Mountainfreak
pi_48893734
Ik ben meer van het koffiemolentje in de bergen .
In zuid Limburg / Ardennen en de Eifel valt dat meestal wel mee behalve als ik helemaal total loss ben .
  dinsdag 1 mei 2007 @ 16:44:58 #273
11102 knep
Mountainfreak
pi_48893857
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 16:40 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Op lange klimmen een triple wel van pas komen IMO.

Ik heb echter het idee dat heel veel toeristen (bij minder ervaren mountainbikers zie je dat ook heel vaak trouwens) zichzelf op korte klimmen juist tekort doen door veel te licht te schakelen. Ze zitten dan alleen maar 'slagroom te kloppen.' Als je wat groter schakelt en gewoon ff goed aanzet kan je veel meer power leveren en ben je in tien trappen boven.
Inderdaad, die gaan de Keutenberg aanvallen op het allerkleinste verzet .
  FOK!fotograaf dinsdag 1 mei 2007 @ 17:07:58 #274
73911 ultra_ivo
pi_48894630
Het hangt inderdaad een beetje van het soort helling af. Op het vals plat van Trondheim-Oslo trapte ik ook wat groter dan gewoonlijk. Reed daar ook op m'n vakantiefiets en die heeft 172,5mm cranks.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 1 mei 2007 @ 17:09:44 #275
78918 SeLang
Black swans matter
pi_48894689
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 16:40 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Mijn Brooks is na een kilometer of 70 nog niet helemaal ingezeten trouwens
Heb m ook maar 3x ingevet met Proofide, mss moet er nog ff wat meer op.
Mijn Brooks Conquest begon na ca 300km lekker te zitten en bij ca 1000km echt lekker.
Ik heb het gevoel dat het hete en vochtige weer hier het proces wat heeft versneld.
Nu (ca 3200km) heeft ie een perfect afgietsel van mijn zitbotjes
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')