abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47429649
quote:
Op maandag 19 maart 2007 11:51 schreef SHE het volgende:
@ Uhmmie; het wertk niet alleen voor mij, het werjt voor iedereen. En biochemie is geen leugen, maar wetenschap.
125 KG is niet zo monsterlijk dat je niet kan sporten; dat is je reinste onzin.
Er zijn tal van sporten die je kunt beoefenen.
Een knieblessure is ook geen excuus; ik heb links al mijn banden doorgescheurd ( zowel kruis als knie ) en mijn knieschijf was verbrijzeld.

Volgens een dokter mag je dan niet hardlopen, niet fietsen, niet teveel wandelen en weet ik veel wat niet meer.
Bleh!
Hardlopen kan wel degelijk, ook met een kapotte knie. Ok, ik zal geen marathon meer lopen, maar in de marge is alles haalbaar
Met 125 kg is snelwandelen een supersport om te doen; en saillant detail: je verbrand meer vetjes door te snelwandelen, dan door hard te lopen
snelwandelen was ook iets best kan vallen onder eens lopend naar je werk of je boodschappies he
en als je met je knieblessure niets doet.. gaat ie ook niet weg over het algemeen.

maar 125kg is wel echt veel.. en op zichzelf al bjna een excuus om niet te sporten
niet omdat het niet kan.. maar omdat je er gewoon de puf niet meer voor hebt aan het einde van een dag
en het eerste stukje afvallen hoef je echt niet keihard voor te sporten.. dat kan je ook oplossen met wat lichtere activiteiten en een ander eetpatroon.

nadat je wat goede moed verzamelt hebt.. kun je dan zoals jij aan het werk
maar zo van ene op de andere dag van veel fris en snoepgoed en rotzooi naar een strak dieet met heel veel sport is voor de meeste mensen heel erg moeilijk vol te houden
het staat TE haaks op hoe mensen "normaal" leven.

vandaar mijn pleidooi voor eerst eens goed kijken wat je eet en dat stelselmatig aan te gaan passen
en stelselmatig meer gewoon normale beweging te doen
VOOR je echt stevig alles gaat aanpakken

weet uit eigen ervaring dat ej dan veel gemotiveerder bent om te beginnen EN om het te blijven doen
zelf baal ik er erg van dat ik nu bijv. niet meer actief mag beginnen met sporten maar daar mee moet wachten tot ongeveer oktober....
neemt niet weg dat ik wel mijn toch best gezondere leefstijl WEL vol kan houden
dagelijkse normale beweging kan gewoon prima.. gezond eten ook
ook als je zwanger bent
(en dan snoepte ik niet eesn.. maar ik deed gewoon andere dingen heel erg verkeerd)
goed sporten is ook goed.. maar niet om nu nog even gauw mee te beginnen
planning stond dat ik zou gaan hardlopen (ja met (ex?)knieblessure zonder gezeik dus) en dat mag neit vand e verloskundige

ik zit bijna met smart te wachten tot het strask oktober is *grin*
want van een leven zonder sport en totaal geen motivatie om te sporten.. zit ik nu met smart te wachten tot ik het wel kan gaan doen
en dan notabene hardlopen...
ik heb ademhalingsproblemen dus dat altijd afgeslagen als "(*^%$%&^&"
maarja.. wie niet waagt he..

en komend half jaar een fitnessabbo.. dat kan namelijk wel geowon zonder gedoe
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
  maandag 19 maart 2007 @ 12:15:23 #262
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_47429975
Je hebt gelijk hoor; die knop is klote. Hij wil bij mij ook nogal eens zomaar uit gaan
Maar, ik heb wel mezelf beloofd dat ik op mijn 30ste verjaardag, weer hetzelfde lijf heb als toen ik 16 was
En ik heb zo'n vermoeden dat dat gaat lukken!

Toch wel vreemd, dat iets waar je zoveel invloed op hebt, blijkbaar zo lastig bestuurbaar is.
pi_47430913
mja op zich is het prima bestuurbaar
als je in staat bent je leven makkelijk om te gooien *grin*

ik was het niet dacht ik
maar met 2x per dag half uurtje fietsen ging het ineens heel erg makkelijk.
en tja.. of ik nou een half uur per rit in de bus zit of op de fiets
tijd kost het toch

en met goed resultaat doet die knop het best goed
ben ook veel gemotiveerder nu ik weet dat hij daadwerkelijk om kan
op een manier die voor mij heel makkelijk is zelfs

alleen eh zit dat denk ik per persoon anders
en is er een andere manier nodig
en dat maakt afvallen zo sucky *grin*

je kan het gewoon NIET op een ander schuiven.. je moet je eigen ding ontdekken.
en al die wondermiddeltjes die claimen het wel ff te doen zonder enige aanpassing van leefwijze maken het niet gemakkelijker
jammer genoeg werkt het hooguit voor even en heb je er dus geen barst aan.
en heb je er voor je gevoel wel wat aan.. want tja.. je valt TOCH af
kwakzalverij is ut
jobensaskia.nl
  maandag 19 maart 2007 @ 12:58:15 #264
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_47431306
No 1 dikmaker uit je dieet halen...BIER. Het maakt zo'n verschil. Witte wijn met bronwater en een ijsklontje is ook heel lekker!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_47431525
Waarom zou je met 125kg niet kunnen sporten?
Kijk hardlopen zou ik dan niet doen, omdat me dat niet echt fijn lijkt maar er zijn toch zat alternatieven in de sportschool. Sowieso is krachttraining ook handig om te doen en daar maakt gewicht niet zoveel uit.
  maandag 19 maart 2007 @ 13:08:28 #266
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_47431670
Sterker nog, KT is de way to go!
De meest effectieve manier om af te vallen, is namelijk spieren kweken.
Vet word omgezet in spiermassa en hoemeer spier je lichaam heeft, hoe meer je verbrand.
Sterker nog, je verbrand vanzelf calorietjes, ook als je niets doet.
Er zijn leuke sites te vinden, waar je meer over krachttraining kunt lezen.
Het is namelijk een achterhaald concept, dat je met cardio moet afvallen.
Integendeel, cardio heeft meer na dan voordelen
pi_47432206
Op mijn vorige sportschool raadde ze aan om het allebei te doen. De training eerst beginnen met cardio, voornamelijk om een goede conditie op te bouwen en iets te verbranden. Daarna krachttraining met de voordelen die je hierboven al beschrijft.

Nu zit ik helaas zonder sportschool, maar ik weet eigenlijk geen goede (en betaalbare) bij mij in de buurt.
pi_47433050
tja toen ik cardio deed.. viel ik om te beginnen uberhaupt niet af
erg frustrerend

maareh.. witte wijn met bronwater?
dat in 1 glas of naast elkaar?

@fastmatti: ik zeg niet dat het niet kan.. maar de motivatie opbrengen is gewoon heel moeilijk
jobensaskia.nl
  maandag 19 maart 2007 @ 13:47:04 #269
58560 Oksel
Gezellig.
pi_47433090
Mijn grote probleem is mijn alcoholgebruik. Maar ik ga vooruit, van 4 keer dronken 2 weken terug, was het deze week nog maar 2 keer..
  maandag 19 maart 2007 @ 13:49:06 #270
58560 Oksel
Gezellig.
pi_47433158
Hey maar SHE, na al die wijsheid van jouw.. hoeveel weeg jij nou eigenlijk?
pi_47433178
Witte wijn met bronwater is best te drinken ja, en idd veel minder aanzettend dan bier .
  maandag 19 maart 2007 @ 13:52:21 #272
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_47433278
Ik val de laatste tijd af zonder dat ik het ingepland had puur omdat ik koffie en thee drink ipv cola ( daar ging altijd wel 1 fles van door op een dag ) en 3x in de week een uurtje naar de sportschool ga. Iedergeval dat is het enigste wat in mijn eet/beweeg patroon is verandert .
Ik denk trouwens dat als je wilt afvallen je het beste 100 calorieeen onder je dagelijkse behoefte kunt zitten. Dit is erg makkelijk haalbaar en op lange termijn zul je afvallen zonder dat hongergevoel.
Maarja zoals ik al zei ik volg nooit een dieeet en ben er nooit mee bezig dus ik heb er niet echt verstand van
happen naar de baas
pi_47433404
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 16:27 schreef SHE het volgende:

[..]

dat bedoel ik. laat dan ook niet overkomen dat een dieet van patat en cola ok is, want dat is het niet. Ook voor Lemmeb niet

Ik ga 'm er weer doorgooien, mijn eeuwenoude levensmotto:

Ik eet alleen:

- dat wat heeft gebloed
- dat wat aan een struik groeit
- dat wat uit de grond komt
- dat wat aan een boom hangt.
Dus je eet geen brood en pasta (en andere meelprodukten)?
  maandag 19 maart 2007 @ 13:57:55 #274
242 Pinball
Electric Monk
pi_47433476
quote:
Op maandag 19 maart 2007 13:23 schreef Fastmatti het volgende:
Op mijn vorige sportschool raadde ze aan om het allebei te doen. De training eerst beginnen met cardio, voornamelijk om een goede conditie op te bouwen en iets te verbranden. Daarna krachttraining met de voordelen die je hierboven al beschrijft.
Dat hoor ik wel vaker, maar ik vind het zó onlogisch.
Voor krachttraining heb je snelle energie nodig. Dan ga je toch niet eerst cardio doen en daarna op vetreserves met gewichten sjouwen?

Mij lijkt andersom veel logischer.
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
  maandag 19 maart 2007 @ 13:58:36 #275
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_47433501
Ik doe ook altijd eerst krachttraining en dan pas cardio.

[ Bericht 31% gewijzigd door Curiosity op 19-03-2007 14:19:07 ]
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  maandag 19 maart 2007 @ 13:59:19 #276
242 Pinball
Electric Monk
pi_47433527
quote:
Op maandag 19 maart 2007 13:56 schreef cinnamongirl het volgende:

Dus je eet geen brood en pasta (en andere meelprodukten)?
Ik denk dat dat valt onder het kopje 'wat uit de grond komt'.
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
pi_47433823
Zijn er trouwens nog manieren om vet op bepaalde plekken weg te krijgen? Of moet je dan gewoon verder afvallen en wachten tot de goede 'plek' aan de beurt komt;
pi_47434661
quote:
Op maandag 19 maart 2007 13:59 schreef Pinball het volgende:

[..]

Ik denk dat dat valt onder het kopje 'wat uit de grond komt'.
Ja okee, maar een snee wittebrood staat nogal ver af van de tarwe waarvan het is gemaakt.
Ik geloof trouwens zeker dat hoe minder geraffineerd (=hoe minder verwerkt) het voedsel is, hoe beter dat is voor 'de lijn'.
pi_47434746
quote:
Op maandag 19 maart 2007 13:49 schreef fee-tje het volgende:
Witte wijn met bronwater is best te drinken ja, en idd veel minder aanzettend dan bier .
Sonja Bakker raadt als alternatief voor bier aan: cola light met een scheutje jenever
Maar volgens mij schiet je met dit soort kunstgrepen niets op.
Of je neemt minder van wat je echt lekker vindt, of je schrapt het helemaal.
pi_47434956
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:07 schreef Fastmatti het volgende:
Zijn er trouwens nog manieren om vet op bepaalde plekken weg te krijgen? Of moet je dan gewoon verder afvallen en wachten tot de goede 'plek' aan de beurt komt;
Helaas, wat er het laatst bijkomt gaat er het eerst af.
pi_47435096
quote:
Op maandag 19 maart 2007 13:58 schreef Curiosity het volgende:
Ik doe ook altijd eerst krachttraining en dan pas cardio.
http://www.slank-en-sterk.nl/

Hier doen ze ook eerst aan kracht en dan cardio.

Misschien heeft iemand nog iets aan deze site ?
  maandag 19 maart 2007 @ 14:43:43 #282
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_47435151
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:31 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Ja okee, maar een snee wittebrood staat nogal ver af van de tarwe waarvan het is gemaakt.
Ik geloof trouwens zeker dat hoe minder geraffineerd (=hoe minder verwerkt) het voedsel is, hoe beter dat is voor 'de lijn'.
Waarom zou ik wit brood eten?
pi_47435199
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:43 schreef SHE het volgende:

[..]

Waarom zou ik wit brood eten?
Dat beweerde ik ook niet!
Maar ook bruin brood is natuurlijk best wel 'verwerkt'.
  maandag 19 maart 2007 @ 14:51:41 #284
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_47435454
Met bruin brood is niet zoveel mis hoor en qua bewerking ( mits je geen supermarktbrood koopt ) is dat al helemaal te verwaarlozen.
Anders zou je ook kunnen zeggen dat je gebakken biefstuk niet goed meer is, omdat je die hebt bewerkt door hem te bakken.
granen zijn ok, maar niet voor iedereen.
Ik eet er zelf niet zoveel van, meer omdat mijn lijf ze niet al te best kan hebben.
pi_47435614
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:38 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Helaas, wat er het laatst bijkomt gaat er het eerst af.
Dat vreesde ik al. Nog maar een paar maanden doorzetten dan.

Heb mezelf ook gezworen dat dit de eerste en laatste keer is dat ik afval. Als ik klaar ben zorg ik dat ik dezelfde levenstijl hou en niet meer te dik wordt.
  maandag 19 maart 2007 @ 14:56:52 #286
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_47435653
Ach, real women have curves.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_47435681
quote:
Op maandag 19 maart 2007 13:49 schreef Oksel het volgende:
Hey maar SHE, na al die wijsheid van jouw.. hoeveel weeg jij nou eigenlijk?
Ik zou liever willen weten hoe zwaar ze ooit is geweest
pi_47435713
Vrouw

maandag 19 maart 2007 @ 14:59:39 #289
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_47435771
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:58 schreef Fastmatti het volgende:
Vrouw

Oj je bent een vent.

Maar m'n reply blijft wel geldig trouwens.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_47435861
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:59 schreef popolon het volgende:

[..]

Oj je bent een vent.

Maar m'n reply blijft wel geldig trouwens.
Maar je moet dan wel de mazzel hebben dat die 'curves' in proportie zijn; een zandloperfiguur is mooi in zowel maatje 36 als maat 40 maar een dikke reet, dikke benen en een smal bovenlijfje zijn lelijk zowel in maat 36 als maat 40
  maandag 19 maart 2007 @ 15:04:49 #291
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_47435994
quote:
Op maandag 19 maart 2007 15:01 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Maar je moet dan wel de mazzel hebben dat die 'curves' in proportie zijn; een zandloperfiguur is mooi in zowel maatje 36 als maat 40 maar een dikke reet, dikke benen en een smal bovenlijfje zijn lelijk zowel in maat 36 als maat 40
Klopt, maar dat geldt ook voor de dunne mensen: En recht lichaam zonder enige vorm, dus ook niet de juiste proporties, is ook niet om aan te zien.
  Licht Ontvlambaar maandag 19 maart 2007 @ 15:10:50 #292
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_47436232
Bluezz, hier staat het...
quote:
Op zondag 18 maart 2007 22:31 schreef SHE het volgende:

[..]

Aannames!
Ik ken als geen ander de verleidingen en weet wat het is om een sportlichaam ( 52 kg puur spier bij 1.76 m ) en om chubster ( 75 kg, bij dezelfde lengte ) te zijn.
Ik heb in de jaren topsport en jaren verslavingen maar 1 ding geleerd: STOP WHINING

als je wilt, heb ik echt een waterdicht eetschema, en beweegschema voor je en ben jij al over een half jaar in een veel betere staat.
vraag is alleen of je wilt? echt wilt...zo hard wilt dat je bereid bent om slappe smoezen, onzinnige gewoonten en de slachtofferrol opzij te zetten.
Ik ben nu eenmaal iemand die iets of goed doet, of niet. Dat gerommel in de marge vind ik zinloos.
en nee lieverd, met fris en snoep ga je niet komen waar je wilt zijn. Je moet namelijk een heel mens aan gewicht verliezen.
Wat is het nu eigenlijk? Pure luxe!

Eten en drinken, doe je om je lichaam te voeden en te onderhouden. de rest is pure luxe en wie nog denkt dat iedereen zich luxe kan veroorloven, leeft niet op dezelfde planeet.
75 kg bij 1.76m... Chubby volgens SHE

Daar sta je dan met je 80 kilo bij 1.70m en maar blij zijn dat ik 25 kilo kwijt ben Ik ben niet chubby, ook niet afgetraind overigens... Ik ben nu gewoon iets te zwaar ipv obees.

Ow en ik heb in de periode dat ik echt afviel gewoon gesnoept hoor... Want juist daardoor, het veranderen van eetpatroon ipv rigoureus alles schrappen, ben ik blijvend afgevallen.

En ja, ik wil misschien nog wel 5 kilo kwijt, maar dan vind ik het echt welletjes hoor

You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 19 maart 2007 @ 15:14:06 #293
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_47436371
quote:
Op maandag 19 maart 2007 15:10 schreef Sjeen het volgende:
[..]

Ach SHE heeft daar aparte ideeen over maar dat moet ze zelf weten. Die lengte met dat gewicht is een prima verhouding.

Jammer trouwens dat zo'n topic toch een beetje de verkeerde kant opgaat.
  Licht Ontvlambaar maandag 19 maart 2007 @ 15:16:01 #294
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_47436436
quote:
Op maandag 19 maart 2007 15:14 schreef popolon het volgende:

[..]

Ach SHE heeft daar aparte ideeen over maar dat moet ze elf weten.

Heb je gelijk in... Want wat Piet aangeeft is juist de manier om je prettig te voelen en blijven af te vallen
Dus terug naar dat onderwerp...

Wat ik nog even wil prediken:
Keuzes maken... Als je iets wilt eten wat niet in het vaste patroon hoort, goed overwegen of het wel lekker genoeg is. Dat hielp bij mij heel goed, niet zomaar alles in je mond stoppen
pi_47436505
quote:
Op maandag 19 maart 2007 15:10 schreef Sjeen het volgende:
[..]

Daar sta je dan met je 80 kilo bij 1.70m en maar blij zijn dat ik 25 kilo kwijt ben Ik ben niet chubby, ook niet afgetraind overigens... Ik ben nu gewoon iets te zwaar ipv obees.

Ow en ik heb in de periode dat ik echt afviel gewoon gesnoept hoor... Want juist daardoor, het veranderen van eetpatroon ipv rigoureus alles schrappen, ben ik blijvend afgevallen.

En ja, ik wil misschien nog wel 5 kilo kwijt, maar dan vind ik het echt welletjes hoor

Het hangt denk ik van je bouw af en de verhouding vet/spieren? Ik ben 70 kilo bij 1.70 m, en ik ben echt wel een beetje chubby. Mijn vetpercentage is veel te hoog. En spieren wegen meer dan vet.
Misschien ben jij heel gespierd?

Anyway de theorie uit de OP klopt natuurlijk, heb vorige week 5 dagen geskied, gegeten als een bootwerker (maar geen snoep!) en me rot geskied en gewandeld en ben 1,5 kilo afgevallen....
Normaal gesproken eet ik minder, beweeg ik nauwelijks en snoep ik teveel.
  Licht Ontvlambaar maandag 19 maart 2007 @ 15:20:02 #296
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_47436604
quote:
Op maandag 19 maart 2007 15:17 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Het hangt denk ik van je bouw af en de verhouding vet/spieren? Ik ben 70 kilo bij 1.70 m, en ik ben echt wel een beetje chubby. Mijn vetpercentage is veel te hoog. En spieren wegen meer dan vet.
Misschien ben jij heel gespierd?

Anyway de theorie uit de OP klopt natuurlijk, heb vorige week 5 dagen geskied, gegeten als een bootwerker (maar geen snoep!) en me rot geskied en gewandeld en ben 1,5 kilo afgevallen....
Normaal gesproken eet ik minder, beweeg ik nauwelijks en snoep ik teveel.
Het ligt ook aan interpretatie hoor... Ik voel mezelf niet dik meer nu, omdat ik echt dik geweest ben. Het kan best zijn dat anderen die me zien er heel anders overdenken. Maar daar trek ik me sowieso vrij weinig van aan
  maandag 19 maart 2007 @ 15:21:18 #297
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_47436661
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:57 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik zou liever willen weten hoe zwaar ze ooit is geweest
75 was de ergste piek ooit (medische oorzaak ) )
Verder altijd rond de 52/55 kg gewogen
Nu weeg ik 60 kg en wil ik dus nog zo'n 8 kwijt om weer een tienerlijf te hebben.
En dat moet er nu af, want na je 30ste is dat hels om te doen.
Ik merk nu al dat mijn metabolisme trager is en dat terwijl ik nog zeker een jaar heb voor de mighty 30 voor de deur staat.
  maandag 19 maart 2007 @ 15:23:52 #298
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_47436762
En idd, het heeft alles interpretatie te maken. Ik vind mager/slank mooi. Zowel bij mezelf als bij anderen.
Daarnaast heb ik flinke memmen, dus een pondje meer zie je al snel.
En nee, natuurlijk is 75 kg bij 176 niet te dik. Maar ik vind mollig niet zo mooi.
pi_47436856
quote:

Inderdaad.
There is no love sincerer than the love of food.
  maandag 19 maart 2007 @ 15:36:12 #300
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_47437265
quote:

[..]

Ach SHE heeft daar aparte ideeen over maar dat moet ze zelf weten. Die lengte met dat gewicht is een prima verhouding.

Tja, Modjes, doe er eens wat aan.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_47437274
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:33 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Sonja Bakker raadt als alternatief voor bier aan: cola light met een scheutje jenever
Maar volgens mij schiet je met dit soort kunstgrepen niets op.
Of je neemt minder van wat je echt lekker vindt, of je schrapt het helemaal.
cola light met een scheutje jenever

punt 1: waarom niet gewoon wodka of rum?
punt 2: je moet er echt maar heel weinig in doen wil je onder het alcohol percentage van een biertje blijven. in sterke drank zit meestal zo'n 35-40% alcohol, dus zo ongeveer 7-8 keer zoveel als in pils. als je 3 cl drank hebt heb je dus al dezelfde hoeveelheid alcohol als 21-24 cl bier, dus zo ongeveer een glaasje pils.
punt 3: waar slaat dit 'drankje' nou op? is 't nou bedoeld om toch een beetje een kick te krijgen van de alcohol? zo niet, en is het voor de alcoholsmaak ofzo ( ) waarom niet... (punt 1) ?
punt 4: "Of je neemt minder van wat je echt lekker vindt" lijkt me inderdaad ook voor de hand liggen ipv een jenever/cola light mixje
Stem hier:
De term EUROCENT
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')