dat is bij mij meestal zondagmorgenquote:Op zondag 11 maart 2007 12:49 schreef Beelzebub85 het volgende:
Ik ga alleen naar de kerk als ik bezopen ben en honger heb.![]()
Je hebt geplast vanaf de kansel?quote:Op zondag 11 maart 2007 12:52 schreef welkominspace het volgende:
ik ben er 1 keer geweest en dat bracht een proces-verbaal met zich mee en een taakstraf van 20 uur
neenee, k ga de laatste tijd niet meer sochtendsquote:
En ik begrijp dat eigenlijk niet.quote:
Was dat voor of na dat hij je aftrok?quote:Op zondag 11 maart 2007 13:02 schreef welkominspace het volgende:
[..]
wel in het kantoor van de pastoor
jurk? k weet niet welke kerk jij bedoelt?quote:Op zondag 11 maart 2007 13:07 schreef welkominspace het volgende:
[..]
En ik begrijp dat eigenlijk niet.
Je gaat er naar toe je gaat zitten je luisterd naar een kerel in een jurk die een verhaal voorleest die je net zo goed zelf thuis kunt lezen.
Je werkt een rolletje pepermunt weg en je gaat zingen.
Vervolgens komen ze met een zakje langs die goochelaars ook voor de verdwijntruc gebruiken.
En als het eenmaal afgelopen is loop je langs een melkbus en je gooit daar nog eens geld in.
Of heb ik het nu fout?
Eigenlijk is het niet heel veel raarder dan achter een doosje gaan zitten, met je vingers wat knopjes indrukken om enen en nullen via een draadje te versturen naar een locatie die ze bereikbaar maakt voor anderen, die het op hun beurt weer op hun doosje bekijken.quote:Op zondag 11 maart 2007 13:07 schreef welkominspace het volgende:
[..]
En ik begrijp dat eigenlijk niet.
Je gaat er naar toe je gaat zitten je luisterd naar een kerel in een jurk die een verhaal voorleest die je net zo goed zelf thuis kunt lezen.
Je werkt een rolletje pepermunt weg en je gaat zingen.
Vervolgens komen ze met een zakje langs die goochelaars ook voor de verdwijntruc gebruiken.
En als het eenmaal afgelopen is loop je langs een melkbus en je gooit daar nog eens geld in.
Of heb ik het nu fout?
Achter een doos zitten en met je vingers op het knopje drukken is toch niks mis mee! Zolang je niet te hard drukt, dan.quote:Op zondag 11 maart 2007 13:11 schreef Christine het volgende:
[..]
Eigenlijk is het niet heel veel raarder dan achter een doosje gaan zitten, met je vingers wat knopjes indrukken om enen en nullen via een draadje te versturen naar een locatie die ze bereikbaar maakt voor anderen, die het op hun beurt weer op hun doosje bekijken.
interessante interpretatiequote:Op zondag 11 maart 2007 13:11 schreef Christine het volgende:
[..]
Eigenlijk is het niet heel veel raarder dan achter een doosje gaan zitten, met je vingers wat knopjes indrukken om enen en nullen via een draadje te versturen naar een locatie die ze bereikbaar maakt voor anderen, die het op hun beurt weer op hun doosje bekijken.
Eigenlijk wel, want om dat te doen hoef je niet de auto/fiets te pakken, en vroeg je bed voor uit. Ook komen er uit dat doosje geen leefregels etcquote:Op zondag 11 maart 2007 13:11 schreef Christine het volgende:
[..]
Die leefregels, daar kies je zelf voor hoor, die worden je niet opgedwongen.quote:Op zondag 11 maart 2007 13:16 schreef Ferdie88 het volgende:
[..]
Eigenlijk wel, want om dat te doen hoef je niet de auto/fiets te pakken, en vroeg je bed voor uit. Ook komen er uit dat doosje geen leefregels etc
Wel als de CU abortie, eutenasie etc wil gaan verbiedenquote:Op zondag 11 maart 2007 13:19 schreef tsjsieb het volgende:
[..]
Die leefregels, daar kies je zelf voor hoor, die worden je niet opgedwongen.
De CU is wat anders dan de kerk en bovendien is het verbieden van deze acties helemaal niet hun streven. Dat kunnen ze ook niet doen (en zal er ook nooit doorheen komen), maar ze kunnen wel aandacht vragen voor het feit dat het overwogen en zorgvuldig moet gebeuren en als noodoplossing. Dus niet abortus maar zomaar snel even toepassen omdat iemand eventjes geen zin had in om de pil te slikken. Of de pil niet vergoeden maar een abortus wel. Bijvoorbeeld.quote:Op zondag 11 maart 2007 13:23 schreef Ferdie88 het volgende:
[..]
Wel als de CU abortie, eutenasie etc wil gaan verbieden
Welk geloof?quote:Op zondag 11 maart 2007 13:32 schreef Ladidadida het volgende:
Sjonge, waarom verbaast het me niet dat hier zo weinig kerkgangers zijn? :p
Ohja ontopic: ik ben een kerkganger
Hahahaha!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Omdat niet iedereen er zo over denkt als jou HAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!quote:Op zondag 11 maart 2007 13:44 schreef welkominspace het volgende:
[..]
mwah ik neem het je niet kwalijk.
Komt op hetzelfde neer
quote:Op zondag 11 maart 2007 13:44 schreef welkominspace het volgende:
[..]
Komt op hetzelfde neer
neuh meer om de manier waarop ik over hen denkquote:Op zondag 11 maart 2007 13:45 schreef Renesite het volgende:
[..]
Hahahaha!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Omdat niet iedereen er zo over denkt als jou HAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!
Vertel es dan...quote:Op zondag 11 maart 2007 13:53 schreef welkominspace het volgende:
[..]
neuh meer om de manier waarop ik over hen denk
vet grappigquote:Op zondag 11 maart 2007 13:44 schreef welkominspace het volgende:
[..]
Komt op hetzelfde neer
Denk aan karel de grote: indien je geen christen was moest je kop er maar af.quote:
quote:Op zondag 11 maart 2007 13:57 schreef welkominspace het volgende:
[..]
Denk aan karel de grote: indien je geen christen was moest je kop er maar af.
En die vele mensen die de wereld over reisden om jou te overtuigen van hun geloof?
Geloof
En daar kunnen de hedendaagse christenen wat aan doen?quote:Op zondag 11 maart 2007 13:57 schreef welkominspace het volgende:
[..]
En die vele mensen die de wereld over reisden om jou te overtuigen van hun geloof?
Geloof
onder andere verder ben ik het met zoveel geloven niet eens dat ik maar over ze allemaal heen kotsquote:Op zondag 11 maart 2007 13:59 schreef descendent1 het volgende:
[..]
En daar kunnen de hedendaagse christenen wat aan doen?
En dat die mensen jou proberen te overtuigen van hun geloof; ze proberen je enkel een enkele reis naar het eeuwig weenen ende knarsetanden te besparen!(eigelijk zijn ze heel erg lief in dat opzicht..
)
je hebt zeker nog nooit gehoord van mensen in hun waarde laten, andere meningen respecteren, etc. etc.?quote:Op zondag 11 maart 2007 14:00 schreef welkominspace het volgende:
[..]
onder andere verder ben ik het met zoveel geloven niet eens dat ik maar over ze allemaal heen kots
en met welke ben je het wel eens dan?quote:Op zondag 11 maart 2007 14:00 schreef welkominspace het volgende:
[..]
onder andere verder ben ik het met zoveel geloven niet eens dat ik maar over ze allemaal heen kots
quote:Op zondag 11 maart 2007 14:00 schreef welkominspace het volgende:
[..]
jawel maar ik doe er niks meequote:Op zondag 11 maart 2007 14:01 schreef Christine het volgende:
[..]
je hebt zeker nog nooit gehoord van mensen in hun waarde laten, andere meningen respecteren, etc. etc.?
Je hebt je bash-onderwerp van vandaag gevonden? Gefeliciteerd!quote:Op zondag 11 maart 2007 13:57 schreef welkominspace het volgende:
[..]
Geloof
ik kots niet zozeer op christenen(wel het meestequote:Op zondag 11 maart 2007 14:40 schreef Ferdie88 het volgende:
Ik vind als atheist gothische kathedralen wel weer erg mooi om te zien. Ook kots ik niet op alle christenen zoals welkominspace. Alleen kots ik wel op de christenen die elk metalfeest staan bij te wonen met hun jezusposters/vlaggen, maar stiekem alleen maar gratis het concert willen bijwonen![]()
Ot: in ons dorp(Putten, deel van de bible belt) zijn er minstens 5/6 kerken, en toch is de jeugd hier zo vandalistisch als de tering. Verhalen van dronken jongeren in de kerk, die perce mee moeten omdat hun ouders ouderlingen oid zijn. Ik weet dat niet iedereen zo hypocriet is, maar hier word het beeld van christenen niet verbeterd
je spreekt jezelf tegen mongoolquote:Op zondag 11 maart 2007 14:46 schreef welkominspace het volgende:
Tuurlijk heeft iedereen het recht om te geloven wat ie wil.
Maar als die dingen als dat jezus over water liep en weet ik veel wat zijn gewoon onzin.
nee ze hebben het recht erin te geloven maar het is gewoon onzin dat iemand water in wijn veranderdquote:
Welk geloof? Kerk is christelijkquote:
Omdat jij dat zegt?quote:Op zondag 11 maart 2007 14:54 schreef welkominspace het volgende:
[..]
nee ze hebben het recht erin te geloven maar het is gewoon onzin dat iemand water in wijn veranderd
Uhu. Jij hebt ooit uitgeprobeerd en bewezen dat het niet mogelijk is, en ook dat er niemand in de toekomst van de wereld ooit dat heeft kunnen doen.quote:
dingen zijn weteschappelijk als er meerdere malen een experiment wordt gedaan en steeds het zelfde resultaat volgt(volgens mij) en dit is vast wel een keertje getestquote:Op zondag 11 maart 2007 14:57 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Uhu. Jij hebt ooit uitgeprobeerd en bewezen dat het niet mogelijk is, en ook dat er niemand in de toekomst van de wereld ooit dat heeft kunnen doen.![]()
Als jij dingen aanneemt die 'vast wel een keertje getest zijn' en dat dan aandraagt alzijnde bewezen feiten, dan ben je nog een grotere mongool dan ik al dacht.quote:Op zondag 11 maart 2007 14:59 schreef welkominspace het volgende:
[..]
dingen zijn weteschappelijk als er meerdere malen een experiment wordt gedaan en steeds het zelfde resultaat volgt(volgens mij) en dit is vast wel een keertje getest
kun jij bewijzen dat het nog niet getest is dan?quote:Op zondag 11 maart 2007 15:01 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Als jij dingen aanneemt die 'vast wel een keertje getest zijn' en dat dan aandraagt alzijnde bewezen feiten, dan ben je nog een grotere mongool dan ik al dacht.
Opgelost slotje![]()
Nee, maar ik hecht dan ook geen waarde aan wetenschap, en jij claimt dat wel te doen, en dan dien je ook je argumenten goed te onderbouwen. En dat doe je niet.quote:Op zondag 11 maart 2007 15:05 schreef welkominspace het volgende:
[..]
kun jij bewijzen dat het nog niet getest is dan?
Voor zover ik weer zijn ze al jaren bezig met het testen van bijbelse verhalen
mijn argumensten zijn dat het gewoon wetenschappenlijk bewezen is dat je niet over water kunt lopen en geen wonden kunt genezen door er enkel met je hand overheen te gaan.quote:Op zondag 11 maart 2007 15:06 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Nee, maar ik hecht dan ook geen waarde aan wetenschap, en jij claimt dat wel te doen, en dan dien je ook je argumenten goed te onderbouwen. En dat doe je niet.
En jouw argumenten zijn niet te onderbouwen en dan weet je zelf ook wel. Dus lul je onzin en kun je jezelf ook gaan scharen onder de mensen die jij idioten noemt. Nogmaals:quote:Op zondag 11 maart 2007 15:07 schreef welkominspace het volgende:
[..]
mijn argumensten zijn dat het gewoon wetenschappenlijk bewezen is dat je niet over water kunt lopen en geen wonden kunt genezen door er enkel met je hand overheen te gaan.
En waar noem ik ze idioten?quote:Op zondag 11 maart 2007 15:08 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
En jouw argumenten zijn niet te onderbouwen en dan weet je zelf ook wel. Dus lul je onzin en kun je jezelf ook gaan scharen onder de mensen die jij idioten noemt. Nogmaals:![]()
Mensen waar je overheen kotst zijn meestal niet je grootste favorieten.quote:
Hoiquote:Op zondag 11 maart 2007 15:10 schreef thepunisher3 het volgende:
verhaal
Er zijn genoeg voorbeelden waarbij mensen genezen zijn van ziekten door bijvoorbeeld handoplegging en dergelijke terwijl de wetenschap hen al 'ten dode had opgeschreven'. De genezing was door de wetenschappers dus niet te verklaren.quote:Op zondag 11 maart 2007 15:07 schreef welkominspace het volgende:
[..]
mijn argumensten zijn dat het gewoon wetenschappenlijk bewezen is dat je niet over water kunt lopen en geen wonden kunt genezen door er enkel met je hand overheen te gaan.
tssskquote:Op zondag 11 maart 2007 15:14 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Mensen waar je overheen kotst zijn meestal niet je grootste favorieten.
Maar negeer de inhoud van m'n post verder maar, je weet ergens toch wel dat ik gelijk heb![]()
hoi!quote:
Het zij je vergeven jongen. Ga nu maar gauw de Bijbel lezen.quote:
iemand die het snaptquote:Op zondag 11 maart 2007 15:41 schreef Janteh het volgende:
geen waarde hechten aan wetenschap, maar wel aan een boek van 2000 jaar oud, waar in de loop der tijd door iedereen veranderingen zijn aangebracht zodat het hen beter uitkwam
definitief bewijs dat sommige christenen doorgeslagen zijn: filmpje opgodtube
Dat boek is niet steeds aangepast, het is vrijwel onveranderd, hooguit vertaald naar meer hedendaags taalgebruik. En het is ook niet per definitie in strijd met de wetenschap. Er zijn vele dingen die prima overeenkomen met elkaar wat dat betreft. Natuurlijk zijn er wetenschapper die anders denken over bijvoorbeeld de manier waarop de aarde is ontstaan, maar ook hun ideeën zijn niet bewezen.quote:Op zondag 11 maart 2007 15:41 schreef Janteh het volgende:
geen waarde hechten aan wetenschap, maar wel aan een boek van 2000 jaar oud, waar in de loop der tijd door iedereen veranderingen zijn aangebracht zodat het hen beter uitkwam
Dat gebeurt met de wetenschap, dat wordt aangepast en verandert wanneer het men belieft. Het verschil tussen gelovigen en niet-gelovigen is dat gelovigen niet alles willen verklaren d.m.v. 'feiten', maar genoegen nemen aan de Bijbel (wat trouwens niet één boek is, en ook nooit aangepast is), en dat niet-gelovigen alles willen verklaren wat ze vervolgens niet kunnen.quote:Op zondag 11 maart 2007 15:41 schreef Janteh het volgende:
geen waarde hechten aan wetenschap, maar wel aan een boek van 2000 jaar oud, waar in de loop der tijd door iedereen veranderingen zijn aangebracht zodat het hen beter uitkwam![]()
Ik ben blij dat je zegt 'sommige'quote:
Daar ben ik ook achter maar toch wil ik een poll houden ofzoquote:Op zondag 11 maart 2007 16:14 schreef Agrafes het volgende:
Wanhopige discussiesIk kan zo lachen om discussies als die tussen wetenschappers en christenen, hetzelfde als een discussie tussen Ajax en Feijenoord fans, lekker onzinnig. Ik als christen ben overtuigt van mijn gelijk, zelfs als een "wetenschapper" met 100.000 vast sluitende argumenten aankomt, dus wat nutteloos is dit
![]()
Bidlipquote:Op zondag 11 maart 2007 15:10 schreef thepunisher3 het volgende:
elke zondag 2 keerleuk man!! moet je ook doen
![]()
het excuus 'wetenschappelijk bewezen' is grote onzin. het zijn aannames, waar niemand ontegenzeglijk bewijs voor kan leveren.
kerk![]()
Dat weet je niet; het kan best aangepast zijn in tijden voordat het christendom opkwam en het kan heel goed dat de inhoud van dat boek op basis van selectieve beginselen door mensen is gevormd (concillie van Nicea etc.)quote:Op zondag 11 maart 2007 15:52 schreef tsjsieb het volgende:
[..]
Dat boek is niet steeds aangepast, het is vrijwel onveranderd, hooguit vertaald naar meer hedendaags taalgebruik. En het is ook niet per definitie in strijd met de wetenschap. Er zijn vele dingen die prima overeenkomen met elkaar wat dat betreft. Natuurlijk zijn er wetenschapper die anders denken over bijvoorbeeld de manier waarop de aarde is ontstaan, maar ook hun ideeën zijn niet bewezen.
Er zijn natuurlijk vele vertalingen geweest sinds het 'begin' van de bijbel, maar ook zijn er vele vertalingen naast elkaar geweest, die uiteindelijk qua inhoud nog zeer goed overeen kwamen.quote:Op zondag 11 maart 2007 20:12 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Dat weet je niet; het kan best aangepast zijn in tijden voordat het christendom opkwam en het kan heel goed dat de inhoud van dat boek op basis van selectieve beginselen door mensen is gevormd (concillie van Nicea etc.)
Hier ben ik het helemaal mee eens, iedereen mag doen wat ie wil, niemand is verplicht te geloven of niet te geloven.quote:Maar anywayz: geloof wat je wil, ik zal t niet met je eens zijn maar je er niet scheef op aankijken.
quote:
wat ben jij stoer zegquote:Op zondag 11 maart 2007 18:27 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Tot mijn 16e, want mijn moeder moest me elke zondagochtend uit bed slepen.
Ze kwam zelfs een keer aanzetten met een nat washandje![]()
Er is echter wel geklooid met welke boeken tot de bijbel behoorden en welke niet. Enkele eeuwen na Jezus overigens. Sowieso heb ik altijd mijn twijfels bij de bijbel. Als zelfs christenen weten dat dze door mensen is geselecteerd, wat kan hier dan heilig aan zijn? Hoe wisten deze samenstellers dat het nu is "zoals god het wil"?quote:Op zondag 11 maart 2007 15:52 schreef tsjsieb het volgende:
[..]
Dat boek is niet steeds aangepast, het is vrijwel onveranderd, hooguit vertaald naar meer hedendaags taalgebruik. En het is ook niet per definitie in strijd met de wetenschap. Er zijn vele dingen die prima overeenkomen met elkaar wat dat betreft. Natuurlijk zijn er wetenschapper die anders denken over bijvoorbeeld de manier waarop de aarde is ontstaan, maar ook hun ideeën zijn niet bewezen.
Probeer de definitie van 'geloof' eens.quote:Op zondag 11 maart 2007 15:07 schreef welkominspace het volgende:
[..]
Fundamentalistische atheïsten? Bestaan die?quote:Op zondag 11 maart 2007 14:04 schreef descendent1 het volgende:
[..]
![]()
Ik ben het ook niet met ze eens; maar zolang ze mij niet proberen hunb waarheid en regels op te leggen heb ik geen problemen met ze. (je kunt er vaak leukere discussies mee voeren dan met het gemiddelde fundamentalistisch atheistische kutjong. )
Jezus kon over water lopen, omdat Éric Cantona over water kan lopen.quote:Op zondag 11 maart 2007 15:07 schreef welkominspace het volgende:
[..]
Da's jouw probleem. Hier meldt zich in ieder geval één kerkganger. Wel één van de weinige denk ik waar je op zondag een lichte gehoorbeschadiging oplooptquote:Op zondag 11 maart 2007 14:00 schreef welkominspace het volgende:
[..]
Jij hecht geen waarde aan wetenschap, maar vraagt wel om argumenten. Dat is opmerkelijk te noemen.quote:Op zondag 11 maart 2007 15:06 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Nee, maar ik hecht dan ook geen waarde aan wetenschap, en jij claimt dat wel te doen, en dan dien je ook je argumenten goed te onderbouwen. En dat doe je niet.
Mwoah, iemand die claimt alleen waarde te hechten aan argumenten, en dan zelf niet met argumenten komt, vind ik opmerkelijker. Daar ging het mij om.quote:Op maandag 12 maart 2007 21:19 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Jij hecht geen waarde aan wetenschap, maar vraagt wel om argumenten. Dat is opmerkelijk te noemen.
Onzin.quote:Op zondag 11 maart 2007 15:54 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Dat gebeurt met de wetenschap, dat wordt aangepast en verandert wanneer het men belieft. Het verschil tussen gelovigen en niet-gelovigen is dat gelovigen niet alles willen verklaren d.m.v. 'feiten', maar genoegen nemen aan de Bijbel (wat trouwens niet één boek is, en ook nooit aangepast is), en dat niet-gelovigen alles willen verklaren wat ze vervolgens niet kunnen.
Ik bedoelde dat je zelf ook wetenschap bedreef net: je wilde de feiten weten.quote:Op maandag 12 maart 2007 21:23 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Mwoah, iemand die claimt alleen waarde te hechten aan argumenten, en dan zelf niet met argumenten komt, vind ik opmerkelijker. Daar ging het mij om.
Om hem duidelijk te maken dat hij met argumenten moet komen als hij zogenaamde 'feiten' wil gebruiken in een discussie.quote:Op maandag 12 maart 2007 21:26 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat je zelf ook wetenschap bedreef net: je wilde de feiten weten.
Oja, ijs rondom Israel?quote:Op maandag 12 maart 2007 20:43 schreef InProduction het volgende:
Ze wisten toen nog niet wat ijs was.
Verklaar je nader, soldaat!quote:
Dat is juist het mooie eraan: je gelooft erin, ZONDER dat je een bewijs hebt.quote:Op maandag 12 maart 2007 23:53 schreef thepunisher3 het volgende:
maargoed, zou het hele christendom volledig bewezen zijn, en zou er geen speld tussen te krijgen zijn enzovoort enzovoort, dan zou het geen geloven meer zijn....
Nergens op, daarom heet het ook geloven.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 01:20 schreef thettes het volgende:
Ja maar waarop is dat dan gebaseerd?
Natuurlijk is het anders dan anders, daarom is het bijzonder.quote:Als je ergens in gelooft zonder bewijzen is dat eigenlijk gek.
In mijn geval is het beide, ik weet niet hoe het met anderen is.quote:Is het dan een gevoel wat van jezelf komt waardoor je tóch gelooft, of is het cultureel bepaald/door je opvoeding ontstaan?
Boeddhisten geloven toch ook in een God (althans een hogere macht)? Dus wat is nou precies het verschil?quote:Met andere woorden, zou jij hetzelfde zijn, maar boeddhistisch opgevoed zijn, heb je dan toch dat geloof waarvoor je geen bewijs nodig hebt?
Dat jij iets denkt "bewijst" natuurlijk nooit iets. Dus dit is een loos argument.quote:Ik denk persoonlijk van niet, wat gelijk bewijst dat god een menselijke creatie is.
Dat is toch wel iets heel anders, dit topic gaat o.a. over kerkgangers, dat is dus wel specifiek christelijk.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 01:30 schreef Waris3 het volgende:
Boeddhisten geloven toch ook in een God (althans een hogere macht)? Dus wat is nou precies het verschil?
[..]
De Bijbel wordt gezien als het woord van God, de onfeilbare waarheid zoals God aangeeft dat deze is. Als Christen geloof je dat de Bijbel is geschreven onder inspiratie van God, om ff heel kort door de bocht te zijn, dus dat God de schrijvers gebruikte om Zijn wil op papier te krijgen :pquote:Op maandag 12 maart 2007 23:58 schreef thettes het volgende:
Maar ik had het er al ove in mijn eerdere post, ik vraag me af hoe kerkgangers de bijbel zien? Hoe weet je dat die werkelijk beschrijft wat god "wil"? En hoe verklaar je dan de veranderingen in interpretatie van de bijbel, tot en met het heden toe, waarin sommige regels zo vaag geinterpreteerd worden om het geloof enigszins compatibel met de moderne maatschappij te houden?
Pff, de bijbel is niets meer dan een geselecteerd boekwerk van Augustinus om de kerk meer macht te verschaffen.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 06:12 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
De Bijbel wordt gezien als het woord van God, de onfeilbare waarheid zoals God aangeeft dat deze is. Als Christen geloof je dat de Bijbel is geschreven onder inspiratie van God, om ff heel kort door de bocht te zijn, dus dat God de schrijvers gebruikte om Zijn wil op papier te krijgen :p
Het is juist goed dat er zoveel verschillende stromingen zijn (alhoewel sommige de waarheid niet juist brengen zoals de Jehova's). Jezus zei (in het Aramees of Hebreeuws danquote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:37 schreef thepunisher3 het volgende:
de bijbel zijn allemaal verschillende 'boeken'. het ene boek vertelt een geschiedenis, en een ander boek is bijvoorbeeld een brief aan een gemeente. wij geloven dat de schrijvers van al deze boeken door de Geest geïnspireerd zijn, en daarom dus van God afkomstig zijn. wij geloven dus dat dat waar is, en automatisch dus ook dat wij geloven wat erin staat.
dat er heel veel soorten christendommen zijn, komt doordat iedereen de bijbel anders interpreteert. en op die interpretatie is de bijbel ook vertaald. als je de bijbel van de jehova-getuigen naast de NBG51 legt, zul je fundamentele verschillen tegenkomen. maar ook mét dezelfde bijbel zijn er heel veel verschillende kerken. soms denk ik dat t onnodig is, maar zo is het nu eenmaal...
Met wetenschap is niets mis. Zelf lees ik graag (populaire) wetenschappelijke verhalen. Gaat heel goed samen met geloven hoor, het is een leugen dat die twee tegenstrijdig zouden zijn.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 18:54 schreef Queen_Bee het volgende:
Hoe kun je nou niet in wetenschap geloven
Ja, maar ik las hier berichten van mensen dat ze dus niet in de wetenschap geloven. Dat kan toch nietquote:Op dinsdag 13 maart 2007 18:57 schreef buachaille het volgende:
[..]
Met wetenschap is niets mis. Zelf lees ik graag (populaire) wetenschappelijke verhalen. Gaat heel goed samen met geloven hoor, het is een leugen dat die twee tegenstrijdig zouden zijn.
Hoe kun je nou niet in de Bijbel gelovenquote:Op dinsdag 13 maart 2007 18:54 schreef Queen_Bee het volgende:
Hoe kun je nou niet in wetenschap geloven
Wat zijn feiten? Wie bepaalt wat waarheid is en wat de maatstaven zijn?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 19:05 schreef Queen_Bee het volgende:
[..]
Ja, maar ik las hier berichten van mensen dat ze dus niet in de wetenschap geloven. Dat kan toch nietBestaan feiten dan ook niet?
Ik heb helemaal niet gezegd of ik in God geloof of niet, dankje.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 19:08 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Wat zijn feiten? Wie bepaalt wat waarheid is en wat de maatstaven zijn?
Voor jou is het misschien een feit dat de aarde is ontstaan door wat ge-evolueer, voor mij is God een feit.
Niet zo kattig, je snapt het principe.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 19:17 schreef Queen_Bee het volgende:
Ik heb helemaal niet gezegd of ik in God geloof of niet, dankje.
Ik heb genoeg bewijs dat God bestaat, alleen zal dat niet voldoende zijn om anderen te overtuigen.quote:Een feit is iets wat bewijzen is, hoe kan God dan een feit zijn?
Ik doe niet kattig, ik zeg het gewoon. Het was een feit trouwens.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 19:25 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Niet zo kattig, je snapt het principe.
[..]
Ik heb genoeg bewijs dat God bestaat, alleen zal dat niet voldoende zijn om anderen te overtuigen.
Conclusie: discussie is zinloosquote:Op dinsdag 13 maart 2007 19:27 schreef Queen_Bee het volgende:
[..]
Ik doe niet kattig, ik zeg het gewoon. Het was een feit trouwens.
Ja, ik zou hier wel wat neer willen zetten maar ik heb zo een gevoel dat we dan eeuwig door kunnen gaan
Hoe kan de evolutietheorie dan een feit zijn?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 19:17 schreef Queen_Bee het volgende:
Een feit is iets wat bewijzen is, hoe kan God dan een feit zijn?
Ik heb nooit gezegd dat evolutietheorie wel een feit is.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 19:59 schreef Waris3 het volgende:
[..]
Hoe kan de evolutietheorie dan een feit zijn?
Die pretendeert zelf niet eens een feit te zijn, de naam zegt het immers al: evolutietheorie. Een theorie dus. Ik moet er wel bijzeggen dat ik, tot op zekere hoogte, wel in de evolutietheorie geloof.
En voor mij is God juist geen feit, sterker nog, Hij is het tegenovergestelde van een feit - niemand zal ooit kunnen bewijzen of Hij bestaat. Daarom geloof ik ook in Hem, zie mijn vorige post over geloven zonder bewijs.
Dingetje wat ik mij altijd afvraag, is waarom er zoveel haat is om de kerk. Het is altijd maar negatief.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 06:42 schreef OFfSprngr het volgende:
Ze zouden kerken moeten euthanaseren.
Ok das duidelijk.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 20:06 schreef Queen_Bee het volgende:
[..]
Ik heb nooit gezegd dat evolutietheorie wel een feit is.
Maar er zijn toch heel wat meer bewijzen voor de evolutietheorie dan God.
Ja, dat zeg ik ook altijd. Daarom heet het geloven.
En voor de laatste keer, ik poste dus omdat er mensen waren die zeiden niet in wetenschap te geloven.
![]()
Die botten die we opgraven hè.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 20:14 schreef Milkmannetje het volgende:
[..]
Ok das duidelijk.
Maar is er meer bewijs voor de evolutietheorie?
Ik geloof een groot deel van die evolutie, maar niet in het door een knal ontstaane aarde ofzo.
Wat denk jij daarover? Het ontstaan?
Denk dat dat het ongeveer is ja. De kerk heeft veel nasty dingen gedaan vruugahquote:Op dinsdag 13 maart 2007 20:14 schreef thettes het volgende:
Omdat geloof in het algemeen nogal wat ellende heeft veroorzaakt. Maar (zie ook southpark) is het natuurlijk de vraag of het zonder religie anders was geweest. In ieder geval kan ik me de afkeer voorstellen, religie is vaak nogal opdringerig en sowieso komt het raar over om iets te geloven juist omdat er helemaal geen bewijs voor is.
Van die haat heb ik zelf trouwens niet zo'n last hoor
Ja, daarbij bedoel ook dat het vaak over één kam gaat.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 20:14 schreef thettes het volgende:
Omdat geloof in het algemeen nogal wat ellende heeft veroorzaakt. Maar (zie ook southpark) is het natuurlijk de vraag of het zonder religie anders was geweest. In ieder geval kan ik me de afkeer voorstellen, religie is vaak nogal opdringerig en sowieso komt het raar over om iets te geloven juist omdat er helemaal geen bewijs voor is.
Van die haat heb ik zelf trouwens niet zo'n last hoor
Waarom? En hoe?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 20:19 schreef Milkmannetje het volgende:
[..]
Ja, daarbij bedoel ook dat het vaak over één kam gaat.
Ik wil niemand iets opdringen. Maar ik zorg wel dat mensen het aan mij kunnen zien.
Omdat mijn wens is dat iedereen ervan weet. Dat iedereen zelf de keuze kan maken. Maar dat ze wel de waarheden weten. Geen ongegronde dingen, geen vooroordelen.quote:
Onfeilbare waarheid?quote:De Bijbel wordt gezien als het woord van God, de onfeilbare waarheid zoals God aangeeft dat deze is.
Door dienstbaar te zijn.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 20:30 schreef Queen_Bee het volgende:
Hoe
Tuurlijk wel. Dat is mede waar het om draait.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:03 schreef Rubber_Soul het volgende:
[..]
Onfeilbare waarheid?![]()
Heeft god de kerkgangers geen eigen mening gegeven?
Over een onfeilbare waarheid valt niet te twisten lijkt me?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:10 schreef Milkmannetje het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Dat is mede waar het om draait.
En ja, voor christenen is het de waarheid.
Maar dat is t m toch juist, klakkeloos gelovenquote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:16 schreef Rubber_Soul het volgende:
[..]
Over een onfeilbare waarheid valt niet te twisten lijkt me?
Beetje raar dat alles gewoon klakkeloos aangenomen wordt als zijnde "waarheid".
Iedereen mag geloven van mij wat 'ie wil...
Maar een beetje discussie is meestal wel prettig.
Iets in een discussie beargumenteren met "dat staat in de bijbel" vind ik wel erg slap.
En als wetenschappers iets op papier zetten is het wél aan de orde?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:16 schreef Rubber_Soul het volgende:
[..]
Iets in een discussie beargumenteren met "dat staat in de bijbel" vind ik wel erg slap.
Als de wetenschap het kan bewijzen is hetquote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:20 schreef Milkmannetje het volgende:
[..]
En als wetenschappers het op papier zetten is het wél een punt?
Vreemd dat er zoveel godsdiensten, geloven en mythes uit de oudheid zoals de Romeinse, griekse, scandinavische (enz) in deze moderne tijd worden afgedaan als sprookjes en volkomen gelul.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:18 schreef Queen_Bee het volgende:
[..]
Maar dat is t m toch juist, klakkeloos geloven![]()
Als de wetenschap kan bewijzen dat de aarde rond is, dan geloof ik dat.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:20 schreef Milkmannetje het volgende:
[..]
En als wetenschappers iets op papier zetten is het wél aan de orde?
Ja, deze discussies zijn ook volkomen zinloosquote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:25 schreef Rubber_Soul het volgende:
[..]
Vreemd dat er zoveel godsdiensten, geloven en mythes uit de oudheid zoals de Romeinse, griekse, scandinavische (enz) in deze moderne tijd worden afgedaan als sprookjes en volkomen gelul.
Maar wat in een boek van zowat 2000 jaar oud staat, dat is onfeilbare waarheid![]()
Ik moet me niet bemoeien met dit soort discussies. Queen_Bee lieverd, red me
Wél mooie regels nietwaar?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:29 schreef Queen_Bee het volgende:
[..]
Ja, deze discussies zijn ook volkomen zinloos![]()
Ik vind ze dom, om een 2000 jaar oud boek gewoon maar te geloven. Zeker omdat het door mensenhand is geschreven.
Maar wel slim tho; Je verzint een verhaal over een kerel die iedereen 1 2 3 geneest en over water loopt, verzint er een paar regels bij waar iedereen zich aan gaat houden, en je houdt ze allemaal in het gareel. Duizenden jaren zelfs. Chapeau
Oh, nou misschien een paar. Maar die regels zijn de regels die mensen met normaal verstand gebruiken, die dat als normaal beschouwen. Zelfs zonder bijbel.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |