Dit heb ik ook gehad. Alleen werkte het gewoon helemaal niet meer. Ook als ik even wachtte en het toen weer probeerde, werd het niets meer. En het deed zo'n zeer! Dit heeft uiteindelijk geleid tot al die problemen, borstontstekingen, blaren, verstopte melkkanaaltjes.quote:Op woensdag 7 maart 2007 11:23 schreef _Bar_ het volgende:
[..]
hmm ik heb je hier ook niet mee willen kwetsen hoor...
Maar ik heb eens terug zitten denken, en Thijs had ook wel eens periodes dat hij heel wild dronk, paar slokken, loslaten, heel wild doen, dan weer drinken, loslaten en ga zo maar ff door.
Ik heb hem dan meestal maar even laten doen, en toen als het mij te lang duurde aan de andere kant gelegd maar daar had ik eigenlijk beetje het zelfde verhaal...
Toen maar niet meer aangelegd, Thijs tijdje laten doen en later opnieuw geprobeerd en toen was er niets aan de hand
Het zijn en blijven kinderen
quote:Hoi,
Mijn dochter is alweer (vandaag) 4 maanden oud (jemig wat vliegt de tijd, niet normaal gewoon)
Ze krijgt nog steeds borstvoeding en groeit als kool. Echter de laatste weken merken we dat als wij aan het eten zijn dat ze helemaal gefocussed is op wat we eten en constant zit te smakken. Als ze dan aangelegd wordt drinkt ze wel maar blijft kijken hoe wij eten.
Nu weet ik dat het verstandig is een kind dat BV krijgt de eerste zes maanden niets anders te geven (verminderd de kans op allergieën?) maar het lijkt erop dat ze toch graag iets anders wil proberen. Ze krijgt nog vitamine D op een lepeltje en dat hapt ze er af zodra ze de lepel ziet.
Wie heeft er ervaring met het 'bijvoeden' met bijvoorbeeld wat gepureerd vers fruit (en welk fruit) of iets van bambix? Ik hoorde van een kennis dat zij haar dochtertje met 4,5 maanden een broodkorst gaf maar een kind mag toch pas met 7 maanden brood?
Wie helpt me hier, ik wil haar voeding niet verstoren maar als ze graag iets te "happen" krijgt wil ik haar dat ook niet onthouden. Overigens lijkt het erop dat ze al met tandjes begint; verhoging, hangerig, overal op bijten en kwijlen als een gek. Kan dat ermee te maken hebben?
Marit, dank voor je advies. Ik neem aan dat het voor een kindje het beste is om verse worteltjes te nemen en die goed gaar te koken zonder toevoegingen? Uit potten is voor ons prima maar volgens mij zit dat wel vol met conservering, suiker en zout en andere troep die ik haar liever niet geef.
Het is inderdaad niet de bedoeling om bijvoeding te geven (ze krijgt meer dan genoeg moedermelk) maar inderdaad om haar een beetje te wennen aan de structuur van voedsel en om haar bijtbehoefte te bevredigen.
Kan ze zich niet verslikken in een stuk wortel (als ze het al niet tot moes knijpt bij het aanpakken)?!
Dat is helemaal niet zo moeilijk hoor. Het officiele advies in Nederland (ik weet niet of je in nl. woont?) is het algemeen advies van de WHO. Dat is minimaal 6 maanden volledige borstvoeding (dan tot 2 jaar of zolang moeder en kind het willen) en bijvoeding starten vanaf de 6e maand.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 14:28 schreef SadKingBilly het volgende:
maar de adviezen liggen ook hierbij nogal uit elkaar.
Dat is niet nodig als je borstvoeding geeft. Moedermelk is eten en drinken tegelijk. Bovendien telt dat óók als bijvoeding en kan het beschermende laagje dus aantasten. En de bv kan aardig teruglopen als je voor minimaal 6 maanden drinken bijgeeft.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 14:28 schreef SadKingBilly het volgende:
Overigens krijgt ze wel al regelmatig een flesje rooibos naast de voeding, niet alleen voor de darmpjes maar soms ook gewoon tegen de dorst.
Ze kijkt het inderdaad van je lepelquote:Op zaterdag 10 maart 2007 15:43 schreef Mammietje het volgende:
SadkingBilly... mij is altijd vertelt dat als ze het eten van je lepel kijken dat ze er dan aan toe zijn. En zo te lezen doet jouw dochter dat!Het mag wel vanaf 4 maanden, het moet niet, dat is pas vanaf 6 maanden. Zie die 2 maanden daar tussen als marge die per kind verschilt! Het hoeft toch ook niet meteen een voedingsbeurt te vervangen? Gewoon een paar hapjes voor het lekkere (desnoods na de voeding). Hier kreeg Randy vanaf 4 maanden, Tinka vanaf 6 maanden.
Brood moet je idd nog niet geven i.v.m. glutenallergie. Wat betreft verslikken, dat hangt er vanaf hoe jij je kind wil laten leren eten. Sommige ouders doen dat d.m.v. de Rapley-methode, daar is hier een speciaal topic over in 'ouders'. Eten uit pot geven als in de zin van de potten waar wij uit eten, moet je niet doen omdat dat inderdaad teveel toevoegingen heeft. Maar er zijn ook speciale potjes babyvoeding in elke supermarkt te krijgen die het zo fijn gemaakt hebben dat je dochter zich er echt niet in verslikken kan. Mooie kleine potjes die 3 dagen houdbaar zijn in de koelkast, dus net mooie 'testertjes' voor een paar hapjes per dag! Ook een mooie leidraad om te kijken wat ze al mogen eten op een bepaalde leeftijd, aangezien de leeftijd erop vermeld staat (Uit mijn hoofd is dat met 4 maanden; bloemkool, worteltjes, peer en banaan). Verder kan je ook in het groeiboekje kijken van het consultatiebureau... daar staat ook info in over de do's en don'ts rond eten.
Ik wens jou en je dochter veel plezier met de voedingsontdekkingstocht!
Rijstebloem kan gebruikt worden om eten van een lepeltje te geven, geetf iets extra calorie-en, maar telt wel degelijk als bijvoedingquote:Op zaterdag 10 maart 2007 15:52 schreef chacama het volgende:
evt. bv met wat rijstenbloem.kan ze toch happen en blijft ze bv krijgen. evenstar correct me if i''m wrong...:D
Ik weet het, echter daar doe ik niets op (het officiële advies is ook om te beginnen met enten na twee maanden. Alsof een kindje dan al een tetanus-injectie nodig heeftquote:Op zaterdag 10 maart 2007 16:46 schreef nebelung het volgende:
Sadkingbilly, ik reageer hier even.
[..]
Dat is helemaal niet zo moeilijk hoor. Het officiele advies in Nederland (ik weet niet of je in nl. woont?) is het algemeen advies van de WHO. Dat is minimaal 6 maanden volledige borstvoeding (dan tot 2 jaar of zolang moeder en kind het willen) en bijvoeding starten vanaf de 6e maand.
Dat heb ik ook gehoord, echter volgens mijn huisarts is dat onzin zolang je je kind maar niet volstopt met normaal voedsel, af en toe (rooibos krijgt ze twee tot drie keer per week) is dat geen probleem..quote:Na ongeveer 6 maanden volledige borstvoeding ontstaat er een beschermende laag over de darmen en die kan aangetast worden door elke bijvoeding die er voor die tijd gegeven wordt.
Dat dacht ik dus ookquote:En met 4 maanden ligt de wurgreflex nog vrij voor in de mond, het is met 6 maanden vroeg genoeg om een gekookt worteltje in dat mondje te stoppen. (en dan vinden mensen het al eng genoeg) . En ze kijken écht niet het eten uit je mond, ze krijgen gewoon interesse in wat papa en mama doen, eten kennen ze immers niet. Ze zijn net bezig dingen op te pakken en in hun mondje te stoppen en met dat gegeven kan je met 6 maanden je voordeel doen als je dan start met bijvoeden.
Tsja, ook daarover weer heel verschillende verhalen. Wij hebben gemerkt dat rooibos heel goed werkt bij darmkrampjes en wanneer ze een beetje moeite heeft met poepen. Verder heeft ze soms geen zin om aan de borst te drinken maar wil ze wel wat rooibos. Gelukkig drinkt ze zeker nog 5 tot 6 keer per etmaal en heeft mijn vrouw nog voeding genoegquote:Dat is niet nodig als je borstvoeding geeft. Moedermelk is eten en drinken tegelijk. Bovendien telt dat óók als bijvoeding en kan het beschermende laagje dus aantasten. En de bv kan aardig teruglopen als je voor minimaal 6 maanden drinken bijgeeft.
-edit- aangepast na reactie van nebequote:Op zaterdag 10 maart 2007 18:50 schreef nebelung het volgende:
Wat jij wil. Eigenlijk vraag ik me af waarom ik de moeite gedaan heb om nog te posten.
Ik zou wel zeggen lees je eens in over die WHO-code, hij wijkt bijna nergens af. Maar in NL doet men alleen geen moeite nemen op de meeste CB's (en huisartsen zo te lezen) om het advies over te brengen. En dan krijg je dus dit soort gelul, dat advies overal zou afwijken.
En laat vooral je oren hangen naar die huisarts, dat lijkt me een goede. /sarcasme-mode off.
Tis toch in- en intriest dit eigenlijk.
En dat klonk dus nogal als een standje.quote:Wat jij wil. Eigenlijk vraag ik me af waarom ik de moeite gedaan heb om nog te posten.
Ik zal eens zoeken naar die link, als je die nog voor me hebt; graag!quote:Op zaterdag 10 maart 2007 20:22 schreef ralphk het volgende:
Ik heb zelfs een artikel voor je dat zelfs een enkel flesje water of iets anders erin, de darmlaag zo danig aantast, dat je kindje 2 weken nodig heeft om de darmflora weer te herstellen. Moet je ook een bron vermelden hier op het forum? Zo ja, dan staat dat op (even uit mijn hoofd) borstvoeding.com.
Bij het kdv van mijn dochter hadden ze de fout gemaakt haar overdag een flesje met thee te geven. WOEST was ik, want ik had het (dat ze uitsluitend borstvoeding mocht krijgen en zelfs geen flesje water etc) doorgegeven aan de hoofdleidster, en in haar schriftje geschreven.......en dus toch gebeurd!!
grrrrrr......
http://www.borstvoedingsforum.nl/viewtopic.php?p=100694quote:Op zaterdag 10 maart 2007 20:28 schreef SadKingBilly het volgende:
[..]
Ik zal eens zoeken naar die link, als je die nog voor me hebt; graag!
(omdat BV natuurlijk ook water bevat, vandaar)
Geef je alleen nog NB of nu ook bijvoeding? En doe je dat thuis of kolf je overdag?
En heb je enige idee hoe oud een kind moet zijn voordat dat 'laagje' niet meer verstoord kan worden door iets naast BV?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |