abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47121588
Hoi,

Mijn dochter is alweer (vandaag) 4 maanden oud (jemig wat vliegt de tijd, niet normaal gewoon)

Ze krijgt nog steeds borstvoeding en groeit als kool. Echter de laatste weken merken we dat als wij aan het eten zijn dat ze helemaal gefocussed is op wat we eten en constant zit te smakken. Als ze dan aangelegd wordt drinkt ze wel maar blijft kijken hoe wij eten.

Nu weet ik dat het verstandig is een kind dat BV krijgt de eerste zes maanden niets anders te geven (verminderd de kans op allergieën?) maar het lijkt erop dat ze toch graag iets anders wil proberen. Ze krijgt nog vitamine D op een lepeltje en dat hapt ze er af zodra ze de lepel ziet.

Wie heeft er ervaring met het 'bijvoeden' met bijvoorbeeld wat gepureerd vers fruit (en welk fruit) of iets van bambix? Ik hoorde van een kennis dat zij haar dochtertje met 4,5 maanden een broodkorst gaf maar een kind mag toch pas met 7 maanden brood?

Wie helpt me hier, ik wil haar voeding niet verstoren maar als ze graag iets te "happen" krijgt wil ik haar dat ook niet onthouden. Overigens lijkt het erop dat ze al met tandjes begint; verhoging, hangerig, overal op bijten en kwijlen als een gek. Kan dat ermee te maken hebben?

Bedankt voor de reacties vast!
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_47121811
je kan haar best wat in haar mond geven hoor!
maar; puur om haar wat met haar mond te laten doen.
Qua hoeveelheden nog even oppassen dat het niet als 'bijvoeding' gaat tellen en je borstvoeding straks terugloopt terwijl je dat nog niet wil!

probeer eens een stukje gekookte wortel ofzo? Kan ze zelf in vuistje houden (lang leve de wasmanchine)..het is zacht ... neutraal en vult nauwelijks
(voor zover ze er uberhaupt al iets van binnen krijgt!)

Belangrijk is wel dat ze al een beetje goed rechtop kan zitten zodat ze de slikbeweging goed zou kunnen maken.

(dit is zo'n beetje wat ik op het werk (consultatie-buro) adviseer)
  zaterdag 10 maart 2007 @ 13:18:04 #3
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_47121856
Vraag het anders ook even in het borstvoedingstopic, daar kunnen ze je meer vertellen over de combi borst en bijvoeding.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_47121915
Marit, dank voor je advies. Ik neem aan dat het voor een kindje het beste is om verse worteltjes te nemen en die goed gaar te koken zonder toevoegingen? Uit potten is voor ons prima maar volgens mij zit dat wel vol met conservering, suiker en zout en andere troep die ik haar liever niet geef.

Het is inderdaad niet de bedoeling om bijvoeding te geven (ze krijgt meer dan genoeg moedermelk) maar inderdaad om haar een beetje te wennen aan de structuur van voedsel en om haar bijtbehoefte te bevredigen.

Kan ze zich niet verslikken in een stuk wortel (als ze het al niet tot moes knijpt bij het aanpakken)?

Tinkepink, goed idee ga ik gelijk doen!
-
-
pi_47122784
vers is uiteraard 'schoner' ja !
maar voor die kleine hoeveelheid maakt het niet veel uit hoor

qua verslikken,
je zult merken dat ze wel snel een kokhals-reflex heeft, maar dat is normaal!
die reflex ligt bij die kleintjes nog heel erg voor op de tong, als soort bescherming tegen het verslikken. Niet van schrikken dus! Op die manier leert ze uiteindelijk vanzelf hoe ze wel moet slikken.
(uiteraard never nooit alleen laten nog!)
pi_47122830
Ik persoonlijk zou nog geen vast voedsel geven voor 6 maanden. Dit ivm allergieeen.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 14:00:42 #7
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_47122834
Euhm, mag ik heel even? Ik vind het wel een gek advies om een baby die jonger is dan 6 maanden een worteltje te laten proberen uit blik, met allerlei toevoegingen die gewoon echt niet oké zijn.
(En dat helemaal van iemand die bij het cb werkt.)

Ik was ongeduldig, ik wilde mijn kinderen ook met 4 maanden al iets geven. Maar dan óf vers iets (prutje of Rapley) of een ordinair potje voor kindjes van 4 maanden. Iets anders (en broodkorsten vallen ook onder iets anders) zou ik echt niet doen.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_47123490
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 14:00 schreef Anitra het volgende:
Ik persoonlijk zou nog geen vast voedsel geven voor 6 maanden. Dit ivm allergieeen.
Dat is ook mijn grootste bezorgdheid ja. En als je eenmaal begonnen bent en het bevalt haar is het natuurlijk lastig om er weer mee te stoppen..

Sugar: Inderdaad, zo kijk ik er ook tegenaan. Het is ook niet dat ik persé iets wil geven nu (liever wacht ik tot een maand of acht, als ze gespeend gaat worden) maar de adviezen liggen ook hierbij nogal uit elkaar. De een zweert bij borstvoeding (ik ook!) en de ander meent dat als ze het zelf pakken & in de mond stoppen het tijd is voor iets ernaast, al is het maar om een beetje te wennen.

Daarom ook zo lastig. Overigens krijgt ze wel al regelmatig een flesje rooibos naast de voeding, niet alleen voor de darmpjes maar soms ook gewoon tegen de dorst.
-
-
pi_47123663
Als een je kindje het gewend is om iets te eten dan is he heel moeilijk om te zeggen dat het niet meer mag, maar als er een allergie is kan er ook een angst onstaan voor het eten van vast voedsel.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 14:37:48 #10
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_47123715
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 14:00 schreef Sugar het volgende:
of een ordinair potje voor kindjes van 4 maanden.
In die potjes zit ook al een hoop rotzooi en suiker. Vergelijkbaar met echt iets van 7!!! suikerklontjes

Als ik dat toen had geweten had ik dat dus ook echt nooit gegeven
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 14:40:55 #11
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_47123785
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 14:28 schreef SadKingBilly het volgende:

...en de ander meent dat als ze het zelf pakken & in de mond stoppen het tijd is voor iets ernaast, al is het maar om een beetje te wennen...
Daar ben ik er eentje van. Ik ging (en ga) uit van wat mijn kinderen zelf aangeven ( binnen bepaalde grenzen natuurlijk).

Wat Sugar zegt: je zou het kunnen proberen met een zelf gekookt worteltje of een wortelprakje. Persoonlijk zou ik wat worteltjes koken, pureren en invriezen in ijsblokjeshouders. Dan kan je kleine hoeveelheden ontdooien en hoef je geen resten van dure potjes weg te gooien.

Overigens zou ik je ook willen aanbevelen te kiezen voor één groente (wortel of pastinaak bijvoorbeeld) en het daar bij te houden. Wordt het tijd om het voedingsplan uit te breiden, dan heel langzaam, één groente per week/twee weken.
Beginnen met fruit wordt hier in Duitsland afgeraden wegens de zuren die krampjes kunnen geven.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 14:41:45 #12
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_47123810
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 14:37 schreef texelonia het volgende:

[..]

In die potjes zit ook al een hoop rotzooi en suiker. Vergelijkbaar met echt iets van 7!!! suikerklontjes

Als ik dat toen had geweten had ik dat dus ook echt nooit gegeven
Echt? Volgens mij mag dat wettelijk helemaal niet. En het staat ook niet op de ingredientenlijst van de potjes die ik altijd gaf.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 14:44:31 #13
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_47123880
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 14:41 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Echt? Volgens mij mag dat wettelijk helemaal niet. En het staat ook niet op de ingredientenlijst van de potjes die ik altijd gaf.
Ja dat was ooit in een of ander tv programma. Er zit ook niet letterlijk suiker in maar wordt gezoet met appelsap of iets dergelijks. Maar appelsap is ook niet helemaal natuurlijk volgens mij. En dan nog is zo'n hoeveelheid suiker sowieso erg veel in zo'n klein potje vind ik.
Ze hadden het toen ook over andere dingen zoals danoontje (5 suikerklontjes dacht ik), maar dat vind ik wat anders. Zo'n fruitpotje wat bedoeld is als de eerste voeding van een kindje ga je toch niet volstoppen met suiker
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 14:45:45 #14
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_47123905
Sja, een fruitpotje zit vol fruit en vol fruitzuikers. Denk ik dan.
En welke andere rotzooi bedoel je dan, Tex?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  † In Memoriam † zaterdag 10 maart 2007 @ 14:45:47 #15
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_47123906
Wat Anitra zegt. Plus dat de zes maanden grens voor vast voedsel bij borstgevoede babietjes is vastgesteld omdat over het algemeen met zes maanden de darmwand pas gerijpt is.

Om de bijt- en kauwbehoefte te bevredigen kun je een bijtring geven, of een doekje, doekjespopje etc. Het tonen van interesse voor de eetgewoonten van de ouders hoeft toch niet direct beantwoord te worden met zelf vast voedsel eten? Een tijdje goed mee kunnen kijken met hoe en wat papa en mama eten is ook leuk.

Mijn dochter is toen ze zes maanden was inderdaad begonnen met een niet al te gaar gekookt worteltje. Vers en goedgeschrapt. Ze kon er met haar kauwvlakjes een heel lief deukje in maken.
(Ze is nu acht maanden, en prutjes krijgt ze nog steeds niet. Met grote stukken waar ze zelf iets af moet happen is ze zich veel beter bewust van wat er binnenkomt en wat ze door gaat slikken.)
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  zaterdag 10 maart 2007 @ 14:47:44 #16
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_47123957
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 14:44 schreef texelonia het volgende:

[..]

Ja dat was ooit in een of ander tv programma. Er zit ook niet letterlijk suiker in maar wordt gezoet met appelsap of iets dergelijks. Maar appelsap is ook niet helemaal natuurlijk volgens mij. En dan nog is zo'n hoeveelheid suiker sowieso erg veel in zo'n klein potje vind ik.
Ze hadden het toen ook over andere dingen zoals danoontje (5 suikerklontjes dacht ik), maar dat vind ik wat anders. Zo'n fruitpotje wat bedoeld is als de eerste voeding van een kindje ga je toch niet volstoppen met suiker
Van Danoontje wist ik het wel. Maar dat vind ik ook niet geschikt voor hele kleintjes. Mijn kinderen kregen, toen ze er aan toe waren, gewoon pure yoghurt (vaak ook nog zelfgemaakt). Tegenwoordig krijgen ze wel af en toe een nep-danoontje, maar daar heb ik geen problemen mee. Ze snoepen zelden en ik eet ook weleens wat voor het lekker en niet voor het gezond. Maar goed, het zijn ook geen babietjes meer.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 15:00:14 #17
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_47124248
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 14:45 schreef Sugar het volgende:
Sja, een fruitpotje zit vol fruit en vol fruitzuikers. Denk ik dan.
En welke andere rotzooi bedoel je dan, Tex?
Maar wel meer fruitsuikers dan fruit zelf dus zo ongeveer...
Die andere rotzooi weet ik eigenlijk niet, geen bron van. Maar als er zoveel suiker bij zit terwijl ze zeggen dat er geen suiker in zit, sluit ik niet uit dat er ook geen andere dingen toegevoegd zijn. Maar dat is dus niet onderbouwd, geef ik toe.
©Dumbo
  zaterdag 10 maart 2007 @ 15:03:45 #18
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_47124326
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 14:47 schreef Tinkepink het volgende:
Van Danoontje wist ik het wel. Maar dat vind ik ook niet geschikt voor hele kleintjes. Mijn kinderen kregen, toen ze er aan toe waren, gewoon pure yoghurt (vaak ook nog zelfgemaakt). Tegenwoordig krijgen ze wel af en toe een nep-danoontje, maar daar heb ik geen problemen mee. Ze snoepen zelden en ik eet ook weleens wat voor het lekker en niet voor het gezond. Maar goed, het zijn ook geen babietjes meer.
Nee vind ik eigenlijk ook niet geschikt, maar toch zijn er danoontjes voor kinderen vanaf 4 maanden.
Noah krijgt bij ons ook alleen maar yoghurt (wel met roosvicee), alleen bij opa en oma wordt ie wel verwend met (nep)danoontjes.
©Dumbo
pi_47124400
Even over toevoegingen aan potjes...

gekopieerd van de zonnatura website (nou niet bepaald het merk met de meest ongezonde uitstraling)

vanaf 4 maanden
Ingrediënten abrikoos banaan
banaan 45%
appelsap
abrikoos 17%
rijstemeel

45 + 17 = 62%......dus 38% appelsap en rijstemeel......

Ingrediënten puur peer
peer 92%
geconcentreerd appelsap
rijstemeel

92% peer, dus 8% geconcentreerd appelsap (=heel veel suiker) en rijstemeel...

bij potjes vanaf 6 maanden wordt het nog veel erger, daar zit ook ei en uipoeder in...
Zeker ei wordt ivm allergieen afgeraden tot zeker 9 maanden.
pi_47124408
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 14:44 schreef texelonia het volgende:

[..]

dat was bij 'keuringsdienst van waarde' en ging over van die pakjes drinken, die zijn echt vreselijk sterk gezoet. weliswaar voornamelijk met 'fruitsuikers' maar wel érg veel daarvan, en dat is evenmin goed.
pi_47124449
kruidvat potjes bevatten geloof ik ook weer meer suiker dan olvarit. maar precies weet ik 't allemaal niet.
pi_47124467
SKB ik zou trouwens toch nog een tijdje wachten. ze kan gewoon nog toe met de BV, waarom risico's nemen?
  zaterdag 10 maart 2007 @ 15:11:42 #23
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_47124518
klopt wat Tex zegt ik heb het ook gezien. was voor ons gelijk een reden om zoveel mogelijk zelf te doen.
schrok er echt van hoeveel suikers daarin zitten niet normaal hoor.

ik heb beide kinders met 4 maanden fruithap gegeven, dan wel gepureerd. ik vind niet dat je voor 6 maanden een stuk wortel/fruit moet gaan geven, daar is zo'n beeb nog helemaal niet aan toe ivm die wurgreflex.
groentes heb ik trouwens pas geintroduceerd met 6 maanden ala rapley.

en de eeuwige discussie over allergieen blijft ook leven, als je zelf geen allergie hebt en er ook nada noppes in je familie voorkomen zal dat heus allemaal wel meevallen.
neemt niet weg dat het wel het beste blijft om met 6 mnd pas te beginnen.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 15:12:46 #24
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_47124531
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 15:07 schreef bixister het volgende:

[..]

dat was bij 'keuringsdienst van waarde' en ging over van die pakjes drinken, die zijn echt vreselijk sterk gezoet. weliswaar voornamelijk met 'fruitsuikers' maar wel érg veel daarvan, en dat is evenmin goed.
en babypotjes, en appelmoes enz enz

en die pakjes drinken vergeleken ze met vloeibaar snoep
  zaterdag 10 maart 2007 @ 15:21:55 #25
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_47124721
in wortel potjes zit aardappel!! niet goei en in sommige potjes zit dus verkapt ei.. etc..

ik zou echt wachten, vooral als het misschien een hoop ellende kan voorkomen.

daarbij is bij BV er "vaak" een 4 maanden dip, zou in het Bv topic eens hulp vragen anders
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_47124786
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 15:12 schreef Martineke het volgende:
en babypotjes, en appelmoes enz enz
ah, heb ik weer te selectief gekeken (dan wel onthouden)
quote:
en die pakjes drinken vergeleken ze met vloeibaar snoep
ja dat was echt schokkend!
  † In Memoriam † zaterdag 10 maart 2007 @ 15:34:43 #27
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_47125026
De Keuringsdienst van Waarde aflevering ging ook over de potjes met hapjes. Die bevatten geen toegevoegde suiker, maar de suikers zijn fruitsuikers uit meestal appel. Je koopt zo'n potje met het idee dat er voornamelijk in zit wat erop staat, maar als je bij de ingrediëntenlijst kijkt is vaak een groot deel van het potje appel. Zo leert je kind natuurlijk nooit verschillende smaken waarderen.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_47125237
dat waren dus wel toegevoegde suikers dacht ik macka. ook al kwamen ze uit (geconcentreerd) appelsap.
pi_47126932
Wij hebben Mikael met 3,5 maand al fruit gegeven. Vers fruit dat wel. Maar moet er wel bij zeggen dat dat in overleg was met het cb omdat ie helemaal niks meer wilde drinken. En hij was er ook echt aan toe, hij keek je het eten uit de hand. En nu, nu is ie 7 maand en eet ie eigenlijk alles al. Behalve scherpe dingen. Probeer gewoon alles, krijgt ie last dan stop ik ermee. Tot nu toe is alles nog goed gegaan en nog geen klachten gehad van cb
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_47127219
qua mogelijke overgevoeligheidsreakties is het zo dat groente duidelijk milder is dan fruitsoorten,
en dus veel minder vaak klachten uitlokt.
Verwacht je dus reakties..start met groente.

Belangrijkkste wat ik uit jouw vraag hier haal is: als het maar niet ten koste gaat van de BV !
nou, als je de hoeveelheden erg gematigd houdt..gaat dat waarschijnlijk prima.

(waar staat dat ik uit blik aanraad boven vers?)
pi_47127377
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 16:58 schreef marit1978 het volgende:
qua mogelijke overgevoeligheidsreakties is het zo dat groente duidelijk milder is dan fruitsoorten,
en dus veel minder vaak klachten uitlokt.
Verwacht je dus reakties..start met groente.

Belangrijkkste wat ik uit jouw vraag hier haal is: als het maar niet ten koste gaat van de BV !
nou, als je de hoeveelheden erg gematigd houdt..gaat dat waarschijnlijk prima.
Inderdaad moet het niet ten koste gaan van de BV maar ik wil ook zoveel mogelijk proberen allergieën te voorkomen (heb zelf vrij ernstige hooikoorts). Het ging ook meer over het feit of het verstandig is (zoals hierboven gezegd, ze kijkt je het eten bijna uit de mond)
quote:
Voor zover ik weet nergens, ging ook niet over jouw reactie denk ik..
-
-
pi_47127388
Sadkingbilly, ik heb gereageerd in het bv-topic.
Variety is the spice of life
  zaterdag 10 maart 2007 @ 17:11:16 #33
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_47127544
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 16:58 schreef marit1978 het volgende:
Nee, sorry.
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 13:57 schreef marit1978 het volgende:
vers is uiteraard 'schoner' ja !
maar voor die kleine hoeveelheid maakt het niet veel uit hoor
Je raadt het niet aan 'boven' vers, maar je raadt het ook niet af, omdat het niet zoveel uitmaakt, zeg je. En dat verbaast me gewoon best wel.
pi_47127981
tja, dat is mijn manier van aangeven dat het een goed idee is om het vers te geven ja.

en daarbij, dat mini-beetje dat er misschien binnen komt maakt ook echt niet veel uit.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 17:37:03 #35
124655 DarkManta
Tiepvouten onder voorbehout
pi_47128334
Marit ik denk dat jij doet wat in je kunnen ligt hoor, en je een zo neutraall mogenlijke optie bied.
Alleen zijn de CB regels niet gericht op allergiegevoeligheid, probleem wat steeds groter en groter wordt.
en ik vind een opmerking als dat minibeetje echt gruwelijk. Want jawek die minibeetjes kunnen wel degelijk uitmaken!!!

SKB zeer zeker als jij ernstige hooikoorts ehbt is het ehct belangrijk om te wachten.

ik zelf ben astmatisch allergisch ( hooikoorts ook) en man heeft huidklachten niet specifieke oorzaak.
Als nitwit heb ik op advies van de verloskundige toen gewone kv gegeven want bewijs maar eerst wel of niet allergie.. nu is ze mag ik denk ik wel zeggen extreem allergisch en misschien dat een deel ervan wel had kunnen voorkomen. misschien ook niet.
Maar echt hou dan die tijd vast zodat de darmpjes kunnen rijpen. en hou vast aan die BV ik heb geen BV gegeven, maar bij een tweede kindje zal ik er alles aan doen dat de BV gaat slagen en ook zolang mogelijk de hoofdmoot is.

dit was evenstar dus
Alle dingen zijn uitingen van onze gedachten. Als je gedachten verward zijn, raak je jezelf kwijt.
pi_47128505
daarom noem ik ook een groente-soort
en geen fruit
  zaterdag 10 maart 2007 @ 17:48:16 #37
124655 DarkManta
pi_47128697
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 17:42 schreef marit1978 het volgende:
daarom noem ik ook een groente-soort
en geen fruit
kan niet op me eigen pc dus vandaar.
Maar ook in potjes groenten zitten toevoegingen.
conserveringsmiddelen e.d.

zo zit er bij sommige groentepotjes citroen!! ja echt waar
voor normale kindjes zonder gevoeligheid/allergie zla dit prima werken.
Maar voor allergiegevoelige kinderen kan zelfs het kleinste drupje kwaad..

voorbeeld:ik gaf arwen potje met rijst en sperzieboon ( dat kon ze toen ogenschijnlijk goe dverdragen.. er zat een beetje ei in!! ik ben te slordig geweest. niet goed etiketten gelezen. Maar dat kut beetje ei had wel een anafylactische shock tot gevolg.. DAT kunnen kleine beetjes dus veroorzaken.. no matter waarbij groente fruit/vlees op latere leeftijd e.d.

ik kon me er nooit wat van voorstellen, had ook zoiets och dat beetje.. ik weet nu wat voor gevolg zo;n beetje kan hebben..
Alle dingen zijn uitingen van onze gedachten. Als je gedachten verward zijn, raak je jezelf kwijt.
pi_47129122
what's in a name ... DarkManta of Evenstar
de boodschap is wel heel duidelijk in ieder geval!
vreselijk schrikken, maar voor ons hier een goede waarschuwing:
zelfs een 'spoortje' van een stof is bij overgevoelige kinderen al genoeg om een reaktie te zien!
  zaterdag 10 maart 2007 @ 18:10:12 #39
124655 DarkManta
pi_47129351
ja precies, vandaar dat ik duidelijk wil maken dat dit wel zo kan zijn.
het CB is wat dat betreft te onkundig op dit gebied helaas.
daarmee zeg ik niet dat het CB slecht is hoor maar misschien ook voor jullie een punt om extra aandacht aan te besteden. ?

pi_47129980
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 17:25 schreef marit1978 het volgende:
tja, dat is mijn manier van aangeven dat het een goed idee is om het vers te geven ja.

en daarbij, dat mini-beetje dat er misschien binnen komt maakt ook echt niet veel uit.
een klein beetje.... maar ook een klein, nog niet ontwikkeld levertje dat eventuele rare stoffen maar moet zien te verwerken.
pi_47130228
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 18:10 schreef DarkManta het volgende:
ja precies, vandaar dat ik duidelijk wil maken dat dit wel zo kan zijn.
het CB is wat dat betreft te onkundig op dit gebied helaas.
daarmee zeg ik niet dat het CB slecht is hoor maar misschien ook voor jullie een punt om extra aandacht aan te besteden. ?
Ik ben dan ook zéker geen fan van het CB. Die gaan wat mij betreft een beetje teveel uit van wat zij geleerd hebben. Staan ook niet erg open voor vragen (bijvoorbeeld over uitgesteld of deels enten) en het gaat allemaal heel.. Hoe zal ik het zeggen.. Alsof ze de wijsheid in pacht hebben. De tweede keer dat ik met haar kwam ging het zo van "zo nu krijgt ze zometeen haar eerste prikjes" waarop ik zoiets had van "oh ja, ik dacht het niet" en de reactie: "ja hoor zeker wel"

Toen ben ik maar flink kwaad geworden, even geïnformeerd wie hier de vader van mijn kind was, zij of ik. En dat wanneer ik meld dat er NIET geënt gaat worden (en zeker niet zonder de door mij verlangde informatie) dat ook zeker NIET gebeurt!

Daarna is er wel een aantekening gemaakt in haar papieren maar telkens als ik er kom moet ik ze er weer aan helpen 'herinnernen'. Met andere woorden, ze krijgen een richting aangegeven en wie daarvan afwijkt is maar raar.

Binnenkort bij de huisarts de HiB en Kinkhoest-entingen ophalen (of laten zetten) en de rest nooi nog even uitstellen. Want haar darmpjes zijn niet het enige dat nog in ontwikkeling is, haar immuunsysteem is dat ook.
-
-
pi_47131159
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 17:25 schreef marit1978 het volgende:

ik ben bezig met een vragenlijst aan het invullen van het allergiecentrum van UMC Utrecht. Daar staat de vraag bij welke hoeveelheid van een voedingsstof er een reactie optreed. Ze begonnen bij een mespuntje.
Hierbij wil ik aangeven dat zelfs het allrgie centrum dus in "grotere" hoeveelheden denkt, want Djulian hoeft mar een spoortje ei binnen te krijgen en het is foute boel.
Ik heb dus het forumulier een extra optie gegeven met pen en erbij gezet dat een spoortje al fout is. (een patatje die gebakken is in hetzelfde vet als een kroketje)
pi_47131555
waarom zit ik dit allemaal te lezen
pi_47133653
omdat het een interessante discussie is ?
  zaterdag 10 maart 2007 @ 20:42:24 #45
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_47133954
hmm ik vind het eerder zorgwekkend..
  zaterdag 10 maart 2007 @ 22:27:31 #46
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_47137983
Hier een ruim 5 maanden oud kindje dat zich begint te interesseren voor onze eet-handelingen. We wachten in ieder geval tot 6 maanden met het aanbieden van vast eten, deels om de bv in stand te houden, maar vooral omdat hij er nu nog niet echt klaar voor lijkt.
Hij kan bijvoorbeeld nog lang niet zitten dus in een kinderstoel is nog erg lastig. Ook lijkt zijn kokhalsreflex nog vrij vooraan te zitten (ik lees hier dat die verschuift, wist ik niet! - wat een mooie uitvindingen heeft de natuur toch).
Ik ben wel blij met de informatie die ik her en der oppik. Zo heb ik olvaritpotjes altijd als vanzelfsprekend beschouwd, maar kies nu toch heel bewust voor vers, hoewel ik zelf helemaal niet precies kijk met eten voor mezelf.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_47138541
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 15:11 schreef Martineke het volgende:

ik heb beide kinders met 4 maanden fruithap gegeven, dan wel gepureerd. ik vind niet dat je voor 6 maanden een stuk wortel/fruit moet gaan geven, daar is zo'n beeb nog helemaal niet aan toe ivm die wurgreflex.
Wij laten hem juist wel stukken 'ontdekken'. Juist omdat hij op die manier al een beetje aan eten kan wennen zonder er meteen enorme hoeveelheden van binnen te krijgen.
Al eens gezien hoeveel stukken fruit je moet mixen om de hoeveelheid van zo een potje te krijgen?
pi_47138636
Ik wilde ook tot minimaal 5-6 maanden wachten, maar afgelopen week was ik op het cb en daar zeiden ze dat ik wel mocht gaan beginnen. Ben het toen (ook uit nieuwsgierigheid) toch maar geen proberen met een potje olvarit. Nu twijfel ik dus of we hiermee door moeten gaan of toch nog wachten. Hoe maken jullie trouwens verse fruithapjes klaar? Met een beetje diksap?
  zaterdag 10 maart 2007 @ 22:47:56 #49
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_47138728
gewoon wat fruit met de staafmixer
soms gekookt (zoals appel en alleen in het begin, dat doe ik nu ook niet meer)
maar niet met diksap (ik niet iig)

(heb je het opperdepop kookboek niet van Albert Heijn? daar staat echt veel receptjes in voor die kleintjes)
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_47138805
Ja dat kookboek hebben we hier ook Maar eens inkijken dus Thnx!
pi_47139749
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 20:34 schreef marit1978 het volgende:
omdat het een interessante discussie is ?
ja maar ik heb geen kind maar ik zat echt met mn mond open te lezen haha.
  zondag 11 maart 2007 @ 00:45:58 #52
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_47142815
ik deed gewoon een aantal stukken fruit halen en wat tot moes koken en het dus in het fruitvocht zelf pureren tot moes, en dan ijsblokjes invriezen.
  zondag 11 maart 2007 @ 20:06:24 #53
62233 Jelief
ikke lief!
pi_47166041
Ik lees een paar keer dat kindjes geinteresseerd zijn in eten en eethandelingen. Tuurlijk kijken ze daar naar,zoals ze net zo geinteressserdkijken als je een pen in je mond stopt, toch? Ik vond dat kijken naar eten iig geen sein om te gaan beginnen met bijvoeding.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  zondag 11 maart 2007 @ 21:17:21 #54
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_47168766
Ik lees dat SKB flesjes met rooibosthee geeft, dus voor de darmen maakt 't niet meer uit. Die zijn dan toch al 'aangetast' door de rooibos? (heb ooit een artikel gelezen van Gonneke van Veldhuizen oid, een lactatiekundige. Dat ging iig over een flesje kv tijdens de bv periode dat dat al heel erg veel effect had)

En de vergelijking van jelief vind ik ook wel wat. Heb ook ooit het voorbeeld gelezen met autosleutels.. Die vinden zo ook leuk maar autorijden laat je ze ook niet doen

edit; ik lees nu het bv topic en zie dat dit daar allemaal al verder uitgelegd wordt

[ Bericht 14% gewijzigd door E.T. op 11-03-2007 21:42:32 ]
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 09:19:58 #55
141023 ik80
leer het mij zelf te doen
pi_47218728
En hoe zit het dan met fleskinderen, ik lees dat de darmwand nog niet rijp is bij bv kinderen?

hoe ziet een schema eruit als je gaat beginnen, wat geef je als eerste, wanneer mag je kinderen ook andere dingetjes gaan laten drinken, en pap geven?

kortom, vertel!
pi_47219081
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 09:19 schreef ik80 het volgende:
En hoe zit het dan met fleskinderen, ik lees dat de darmwand nog niet rijp is bij bv kinderen?

hoe ziet een schema eruit als je gaat beginnen, wat geef je als eerste, wanneer mag je kinderen ook andere dingetjes gaan laten drinken, en pap geven?

kortom, vertel!
De darmwand van kinderen die moedermelk krijgen en kinderen die kunstvoeding krijgen is gelijk. Alleen begin je dus bij de laatste groep kinderen al snel met het "aantasten" van de darmwand (dat staat wel rot, zo bedoel ik het niet maar ik kan geen beter woord bedenken). Dat wil echter niet zeggen dat je dan ook maar heel vroeg met vaste voeding kunt gaan beginnen. Kunstvoeding is vele malen lichter en beter verteerbaar dan fruit of groente.
Advies is dus nog steeds om rond de zes maanden rustig te beginnen met introduceren.
Overigens is die zes maanden grens niet alleen gebaseerd op die darmwand maar ook (vooral) op de ontwikkeling van een kind. Rond die zes maanden verschuift de wurgreflex (die er voor zorgt dat er niets vasts in de luchtpijp komt) van voor op de tong naar achter op de tong.
Ook begint er meestal dan pas echte interesse in eten te komen. Voor die tijd is er wel interesse, net zoals er interesse is in een toetsenbord, een knuffelbeertje of mama's oorbellen. En ja, natuurlijk doen ze op een gegeven moment braaf hun mond open maar dat is nog steeds een groot verschil met kinderen van een maand of zes die echt bewust eten in hun mond stoppen, bewust beginnen te kauwen, etc.

edit: Als schema kan je nog steeds heel goed *dit* schema gebruiken. Dat er borstvoedingsvriendelijk boven staat maakt niet uit, hetgaat er vooral om wanneer welke voedingsmiddelen goed te verteren zijn voor je kind.

[ Bericht 9% gewijzigd door owlet op 13-03-2007 09:51:13 ]
  dinsdag 13 maart 2007 @ 09:52:49 #57
45621 Suzanna
Mama van...
pi_47219559
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 09:36 schreef owlet het volgende:

[..]

[knip] heel verhaal
Goede uitleg owlet! en helemaal mee eens
  dinsdag 13 maart 2007 @ 10:00:54 #58
141023 ik80
leer het mij zelf te doen
pi_47219767
kijk dat is nog eens goede informatie! dank je!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')