Nou..dan tel je één bij één opquote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:20 schreef Papabear het volgende:
Ja, hier hetzelfde (grootebroek). Een enorme knal, trillingen en een overvliegend vliegtuig.
dat zou heel goed kunnen,quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:20 schreef Nembrionic het volgende:
>>TRU
Ik denk trouwens een vliegtuig door de barriere. Of 2 vliegtuigen.
wellicht een ongeïdentificeerd vliegtuig, die worden altijd met 2 straaljagers onderschept. De straaljagers zullen dan wel vanaf Leeuwarden komen.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:19 schreef 6liNes het volgende:
zelf zat ik te denken aan een straaljager die door de geluidbarriere ging, maar over het algemeen vliegen die hier niet....meen ik
dat zou zo maar kunnenquote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:24 schreef Joppy het volgende:
[..]
wellicht een ongeïdentificeerd vliegtuig, die worden altijd met 2 straaljagers onderschept. De straaljagers zullen dan wel vanaf Leeuwarden komen.
quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:23 schreef _The_General_ het volgende:
Ik hoop toch dat het de dijken waren !
Valt wel mee hoor, het vliegtuig vliegt (relatief) hoog en snel, dan kan je een aardig gebied bereiken met een flinke knalquote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:27 schreef -SL- het volgende:
IK hoorde ze ook (Zaandam, NH)
Mijn vriendin heeft ze ook waargenomen (De Goorn, NH)
Daar een vriendin van heeft ze ook vernomen (Hoorn, NH)
Vaag..
ik heb ze niet eens gehoord (Beverwijk)quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:28 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Wij hoorden hier ook wat, in Heemskerk/Beverwijk.
Er ging een autoalarm over de rooie door de tweede knal...![]()
Hier was de eerste harder dan de tweede. Vluchtrichting was dus noord-zuid, wat bevestigd dat de vliegtuigen vanaf Leeuwarden zijn gekomen.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:30 schreef _MaximuS_ het volgende:
Woon ook in purmerend, tweede explosie was harder dan de eerste.
Ik heb mensen gesproken in Amsterdam die hebben het ook gehoord.
Ramen trilden zelfs.
Ah toen stond ik onder de douche, vandaar dat ik hem niet gehoord hebquote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:32 schreef Feniks het volgende:
Hier in Castricum hoorde ik ook een doffe knal, circa 13.10-13.15 uur.
Ik liep toevallig buiten. Anders had ik ze vast ook niet gehoord, want ik ben in principe stokdoof...quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:31 schreef buzzer het volgende:
[..]
ik heb ze niet eens gehoord (Beverwijk)
1194 km/uurquote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:35 schreef 7eVeNL het volgende:
Hoe hard moet zo'n toestel gaan om door de geluidsbariere te breken? ik zit nu via google eath het vliegverkeer te checken, maar het snelste vliegtuig wat ik kan zien vliegt met 660km/h, maar als het straaljagers zijn geweest dan heb ik er weinig aan
Denk dat ze dan best hoog gevlogen hebben...quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:43 schreef Devano het volgende:
Ik heb de knallen ook gehoord, ik woon in Hoorn.
De grond trilde hier ook. Wel vreemd dat het in zo'n groot gebied hoor -en voelbaar is geweest.
Sinds 9-11 worden de vliegtuigen steeds regelmatiger gevolgd door F16's vanaf Leeuwarden. Tegenwoordig minstens 3 keer in de week.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:41 schreef 7eVeNL het volgende:
Maar waarom vlogen die krengen dan zo hard? achter een vliegtuig aan?
Waarom is dat sterk? Als de luchtmacht met twee F16's een vliegtuig wil onderscheppen dat zich niet wilt melden bij Schiphol en geen antwoord geeft is het toch juist handig dat ze daar snel bij zijn?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:41 schreef Freak187 het volgende:
Zelf heb ik weinig verstand van vliegtuigen maar lijkt me sterk dat een vliegtuig door de geluidsbariere vliegt, en dat 2 keer? Daar zullen de vliegtuigen van tegenwoordig toch wel op getest zijn?
Hoe doe je dat?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:35 schreef 7eVeNL het volgende:
ik zit nu via google eath het vliegverkeer te checken maar het snelste vliegtuig wat ik kan zien vliegt met 660kmh maar als het straaljagers zijn geweest dan heb ik er weinig aan
He, wat? Getest waarop? En waarom zou een straaljager niet door de barriere kunnen?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:41 schreef Freak187 het volgende:
Zelf heb ik weinig verstand van vliegtuigen maar lijkt me sterk dat een vliegtuig door de geluidsbariere vliegt, en dat 2 keer? Daar zullen de vliegtuigen van tegenwoordig toch wel op getest zijn?.
Zo klinkt het wel..en is het ook bijna.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:44 schreef Freak187 het volgende:
Ah ok....
Ik dacht altijd dat er dan ook een ontploffing zou zijn?
quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:44 schreef Scorpionsworld het volgende:
[..]
Sinds 9-11 worden de vliegtuigen steeds regelmatiger gevolgd door F16's vanaf Leeuwarden. Tegenwoordig minstens 3 keer in de week.
Meestal merk je daar niet zo veel van in Noord-Holland omdat de F16's normaal gesproken het op dat moment ongeïdentificeerde toestel volgen tot Schiphol op kruissnelheid.
Zoals ik al zei, ik heb geen verstand van vliegtuigen.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:45 schreef Tirion het volgende:
[..]
Waarom is dat sterk? Als de luchtmacht met twee F16's een vliegtuig wil onderscheppen dat zich niet wilt melden bij Schiphol en geen antwoord geeft is het toch juist handig dat ze daar snel bij zijn?
Waar wil je het op testen? Als je sneller gaat vliegen dan het geluid, zo'n 1200 km/h, is het nou eenmaal zo dat je een knal hoort. Daar kan je bar weinig aan doen.![]()
Leuke link van het KNMI dat het uitlegt: http://www.knmi.nl/VinkCMS/concept_detail.jsp?id=2249![]()
www.geluidsnet.nl daar kan je een programmatje downloaden waarmee je het vliegverkeer zelf kunt volgen via google earthquote:
quote:Een vliegtuig dat met een snelheid hoger dan de geluidssnelheid vliegt, gaat door de geluidsbarrière. Hiervoor moet het vliegtuig harder dan 330 m/s of 1200 km/h vliegen. Het doorbreken van de geluidsbarrière gaat gepaard met een schokgolf. Deze schokgolf is op korte afstand hoorbaar, veelal als twee knallen. De karakteristieke dubbele knal wordt veroorzaakt doordat de voor- en achterkant van het vliegtuig door de geluidsbarrière gaan. Aan de voorzijde van het vliegtuig wordt de lucht samengedrukt; er treedt compressie op. Aan de achterkant ontstaat een tekort aan lucht; hier vindt extensie plaats. De golfvorm behorende bij deze fenomenen ziet er uit als een N. Op grotere afstand verdwijnt het schokgolf karakter en reist de energie verder als onhoorbaar infrageluid. Afhankelijk van de atmosferische condities kan het infrageluid van een sonic boom over een afstand van honderden kilometers bestaan. Sonic booms worden door de KNMI infrageluid array’s geregistreerd, voorheen afkomstig van de aankomsten van de British Airways en de Air France Concordes en vrijwel dagelijks van militaire vluchten boven de Noordzee.
Door eens onder die steen vandaan te kruipen.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:50 schreef Freak187 het volgende:
en hoe de fuck moet ik weten dat er een vliegtuig is die zich niet wil melden en dat er dan 2 F16's blablabla
Jawel, maar word ermee gecheckedquote:
Buren op Fok!quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:58 schreef mitel het volgende:
avenhorn was het ook goed te horen en de ramen trilde in hun sponing. Zal wel een vliegtuig geweest zijn.
huhquote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:04 schreef feessie het volgende:
Er worden nu paddenstoelen waargenomen in omgeving Purmerend
Ja, idd..quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:58 schreef 7eVeNL het volgende:
Van nu.nl
http://www.nu.nl/news/100(...)rd_in_Purmerend.html
De politie gaat het onderzoeken, terwijl het al aardig duidelijk is, lijkt mij
wat we dus al dachten, oke mooiquote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:05 schreef mitel het volgende:
http://www.nhd.nl/nieuws/(...)d/article1596468.ece
Het bericht uit die link:quote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:05 schreef mitel het volgende:
http://www.nhd.nl/nieuws/(...)d/article1596468.ece
Moet niks, maar het gebeurt vrij vaak de laatste jaren.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:50 schreef Freak187 het volgende:
en hoe de fuck moet ik weten dat er een vliegtuig is die zich niet wil melden en dat er dan 2 F16's blablabla
handgebarenquote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:08 schreef Dark_Killah het volgende:
wat ik me nou afvraag hè, als die f16's dat ding hebben ingehaald hoe gaan ze dan met elkaar klessebessen? flessenpost, postduiven of toch op een blaadje: "HEJJ SJON DOE DIE RADIO IS AAN ".
Ik denk als een piloot omsingeld wordt door 2 F16's dat die heel snel radiocommunicatie met die 2 opzoektquote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:08 schreef Dark_Killah het volgende:
wat ik me nou afvraag hè, als die f16's dat ding hebben ingehaald hoe gaan ze dan met elkaar klessebessen? flessenpost, postduiven of toch op een blaadje: "HEJJ SJON DOE DIE RADIO IS AAN ".
Staan op scherp.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:17 schreef feessie het volgende:
Staan die f16's op scherp ? Of mag dat in Nederland niet.
Er staan altijd een paar bewapende F16's klaar om binnen een paar minuten op te stijgen. Juist voor dit soort gevallen.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:17 schreef feessie het volgende:
Staan die f16's op scherp ? Of mag dat in Nederland niet.
Paar haarscheurtjes bij Wilnis. Verder prima intact.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:24 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Even voor de goede orde, de dijken zijn nog intact?
En voor wanneer de Duitsers weer komen!quote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:22 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Er staan altijd een paar bewapende F16's klaar om binnen een paar minuten op te stijgen. Juist voor dit soort gevallen.
Dan moet Amerika ons weer reddenquote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:27 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
En voor wanneer de Duitsers weer komen!![]()
ik zou ze afsnijdenquote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:16 schreef 7eVeNL het volgende:
[..]
Ik denk als een piloot omsingeld wordt door 2 F16's dat die heel snel radiocommunicatie met die 2 opzoekt![]()
vliegverkeer checke op google earth?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:35 schreef 7eVeNL het volgende:
Hoe hard moet zo'n toestel gaan om door de geluidsbariere te breken? ik zit nu via google eath het vliegverkeer te checken, maar het snelste vliegtuig wat ik kan zien vliegt met 660km/h, maar als het straaljagers zijn geweest dan heb ik er weinig aan
check mijn post op de vorige pagina.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:33 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
vliegverkeer checke op google earth?
leg uit![]()
cool, tnx ik ben een beetje blind vandaarquote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:39 schreef 7eVeNL het volgende:
[..]
check mijn post op de vorige pagina.
www.geluidsnet.nl![]()
Dat blijkt dus nog wel mee te vallen... Tijdje terug las ik een artikel, waaruit bleek dat de piloten af en toe heerlijk met de gordijntjes dicht zitten, en dan dus ook geen waarschuwingsschoten (lichtspoormunitie!) zien...quote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:16 schreef 7eVeNL het volgende:
[..]
Ik denk als een piloot omsingeld wordt door 2 F16's dat die heel snel radiocommunicatie met die 2 opzoekt![]()
Waarschijnlijk vliegen ze er eerst een tijdje achteraan met een video-F16, snelheid controleren, kijken of de piloot wel handsfree zijn radio gebruikt, als die al wordt gebruikt, dat soort dingen dus. En dan staande houden, papieren checken, piloot laten blazen. Gewoon de standaard dingen dus.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:08 schreef Dark_Killah het volgende:
wat ik me nou afvraag hè, als die f16's dat ding hebben ingehaald hoe gaan ze dan met elkaar klessebessen? flessenpost, postduiven of toch op een blaadje: "HEJJ SJON DOE DIE RADIO IS AAN ".
dat heet nou ramptoerisme.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:47 schreef RemcoDelft het volgende:
Van de gekke dat mensen in dit land zodanig doodgeknuffeld en betutteld zijn dat er serieus tientallen mensen in paniek de politie bellen als 2 F16's een beetje opschieten...
haha dat is wel heel bizarquote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:49 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat blijkt dus nog wel mee te vallen... Tijdje terug las ik een artikel, waaruit bleek dat de piloten af en toe heerlijk met de gordijntjes dicht zitten, en dan dus ook geen waarschuwingsschoten (lichtspoormunitie!) zien...
De passagiers heerlijk foto's maken van die F16's, zonder dat ze ook maar doorhebben dat die dingen sidewinders voor ze hebben klaarliggen
Een knal hoog in de lucht heeft minder obstakels dan een knal op de grond.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:52 schreef jaguar het volgende:
wel vreemd dat de knallen zo ver rijken.
normaal gesproken is het een knal die snel afsterft en in een straal van een kilometer te horen is ofzo.
maar deze was echt goed te horen zelfs in hoorn (HN80) in een geisoleerde koelcel.
terwijl je het niet eens hoorn als ze naast de deur staan te hijen
Een schokgolf gaat vanaf het vliegtuig alle kanten op. Als-ie 8 km hoog zit, is het geluid recht er onder dus al 8 km verder. Opzij is het nog tientallen kilometers hoorbaar.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:52 schreef jaguar het volgende:
wel vreemd dat de knallen zo ver rijken reiken.
normaal gesproken is het een knal die snel afsterft en in een straal van een kilometer te horen is ofzo.
maar deze was echt goed te horen zelfs in hoorn (HN80) in een geisoleerde koelcel.
terwijl je het niet eens hoorn als ze naast de deur staan te hijen
cool! ze moeten dus eerst super sonic aanvragen voordat ze daadwerkelijk er door heen mogen gaan, en het was dus een belgisch vliegtuig met 1 failed engine?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 16:32 schreef sebabje het volgende:
http://www.milspotters.nl/index.php?pagina=dlopname&bestand=qra9mrt.mp3
Scanner opname![]()
Klopt, Klopt..quote:Op vrijdag 9 maart 2007 16:47 schreef 7eVeNL het volgende:
[..]
cool! ze moeten dus eerst super sonic aanvragen voordat ze daadwerkelijk er door heen mogen gaan, en het was dus een belgisch vliegtuig met 1 failed engine?
alleen dat gebrekkig engels, lijken wel een stel studenten
Don't mention ze war....quote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:27 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
En voor wanneer de Duitsers weer komen!![]()
Enjoyquote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:27 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
En voor wanneer de Duitsers weer komen!![]()
quote:Op vrijdag 9 maart 2007 19:15 schreef sebabje het volgende:
[..]
Enjoy![]()
http://www.aviationportal.nl/opnames/frituren.mp3
Let eens op je eigen Nederlands... "een stel" is enkelvoud!quote:Op vrijdag 9 maart 2007 16:47 schreef 7eVeNL het volgende:
[..]
cool! ze moeten dus eerst super sonic aanvragen voordat ze daadwerkelijk er door heen mogen gaan, en het was dus een belgisch vliegtuig met 1 failed engine?
alleen dat gebrekkig engels, lijken lijkt wel een stel studenten
Het waren inderdaad 2 F16 vliegtuigen die door de geluidsbarriere gingen om een Belgische Hercules te onderscheppen (Geen radiocontact). Bronquote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:35 schreef 7eVeNL het volgende:
Hoe hard moet zo'n toestel gaan om door de geluidsbariere te breken? ik zit nu via google eath het vliegverkeer te checken, maar het snelste vliegtuig wat ik kan zien vliegt met 660km/h, maar als het straaljagers zijn geweest dan heb ik er weinig aan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |