Nou..dan tel je één bij één opquote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:20 schreef Papabear het volgende:
Ja, hier hetzelfde (grootebroek). Een enorme knal, trillingen en een overvliegend vliegtuig.
dat zou heel goed kunnen,quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:20 schreef Nembrionic het volgende:
>>TRU
Ik denk trouwens een vliegtuig door de barriere. Of 2 vliegtuigen.
wellicht een ongeïdentificeerd vliegtuig, die worden altijd met 2 straaljagers onderschept. De straaljagers zullen dan wel vanaf Leeuwarden komen.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:19 schreef 6liNes het volgende:
zelf zat ik te denken aan een straaljager die door de geluidbarriere ging, maar over het algemeen vliegen die hier niet....meen ik
dat zou zo maar kunnenquote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:24 schreef Joppy het volgende:
[..]
wellicht een ongeïdentificeerd vliegtuig, die worden altijd met 2 straaljagers onderschept. De straaljagers zullen dan wel vanaf Leeuwarden komen.
quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:23 schreef _The_General_ het volgende:
Ik hoop toch dat het de dijken waren !
Valt wel mee hoor, het vliegtuig vliegt (relatief) hoog en snel, dan kan je een aardig gebied bereiken met een flinke knalquote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:27 schreef -SL- het volgende:
IK hoorde ze ook (Zaandam, NH)
Mijn vriendin heeft ze ook waargenomen (De Goorn, NH)
Daar een vriendin van heeft ze ook vernomen (Hoorn, NH)
Vaag..
ik heb ze niet eens gehoord (Beverwijk)quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:28 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Wij hoorden hier ook wat, in Heemskerk/Beverwijk.
Er ging een autoalarm over de rooie door de tweede knal...![]()
Hier was de eerste harder dan de tweede. Vluchtrichting was dus noord-zuid, wat bevestigd dat de vliegtuigen vanaf Leeuwarden zijn gekomen.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:30 schreef _MaximuS_ het volgende:
Woon ook in purmerend, tweede explosie was harder dan de eerste.
Ik heb mensen gesproken in Amsterdam die hebben het ook gehoord.
Ramen trilden zelfs.
Ah toen stond ik onder de douche, vandaar dat ik hem niet gehoord hebquote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:32 schreef Feniks het volgende:
Hier in Castricum hoorde ik ook een doffe knal, circa 13.10-13.15 uur.
Ik liep toevallig buiten. Anders had ik ze vast ook niet gehoord, want ik ben in principe stokdoof...quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:31 schreef buzzer het volgende:
[..]
ik heb ze niet eens gehoord (Beverwijk)
1194 km/uurquote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:35 schreef 7eVeNL het volgende:
Hoe hard moet zo'n toestel gaan om door de geluidsbariere te breken? ik zit nu via google eath het vliegverkeer te checken, maar het snelste vliegtuig wat ik kan zien vliegt met 660km/h, maar als het straaljagers zijn geweest dan heb ik er weinig aan
Denk dat ze dan best hoog gevlogen hebben...quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:43 schreef Devano het volgende:
Ik heb de knallen ook gehoord, ik woon in Hoorn.
De grond trilde hier ook. Wel vreemd dat het in zo'n groot gebied hoor -en voelbaar is geweest.
Sinds 9-11 worden de vliegtuigen steeds regelmatiger gevolgd door F16's vanaf Leeuwarden. Tegenwoordig minstens 3 keer in de week.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:41 schreef 7eVeNL het volgende:
Maar waarom vlogen die krengen dan zo hard? achter een vliegtuig aan?
Waarom is dat sterk? Als de luchtmacht met twee F16's een vliegtuig wil onderscheppen dat zich niet wilt melden bij Schiphol en geen antwoord geeft is het toch juist handig dat ze daar snel bij zijn?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:41 schreef Freak187 het volgende:
Zelf heb ik weinig verstand van vliegtuigen maar lijkt me sterk dat een vliegtuig door de geluidsbariere vliegt, en dat 2 keer? Daar zullen de vliegtuigen van tegenwoordig toch wel op getest zijn?
Hoe doe je dat?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:35 schreef 7eVeNL het volgende:
ik zit nu via google eath het vliegverkeer te checken maar het snelste vliegtuig wat ik kan zien vliegt met 660kmh maar als het straaljagers zijn geweest dan heb ik er weinig aan
He, wat? Getest waarop? En waarom zou een straaljager niet door de barriere kunnen?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:41 schreef Freak187 het volgende:
Zelf heb ik weinig verstand van vliegtuigen maar lijkt me sterk dat een vliegtuig door de geluidsbariere vliegt, en dat 2 keer? Daar zullen de vliegtuigen van tegenwoordig toch wel op getest zijn?.
Zo klinkt het wel..en is het ook bijna.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:44 schreef Freak187 het volgende:
Ah ok....
Ik dacht altijd dat er dan ook een ontploffing zou zijn?
quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:44 schreef Scorpionsworld het volgende:
[..]
Sinds 9-11 worden de vliegtuigen steeds regelmatiger gevolgd door F16's vanaf Leeuwarden. Tegenwoordig minstens 3 keer in de week.
Meestal merk je daar niet zo veel van in Noord-Holland omdat de F16's normaal gesproken het op dat moment ongeïdentificeerde toestel volgen tot Schiphol op kruissnelheid.
Zoals ik al zei, ik heb geen verstand van vliegtuigen.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:45 schreef Tirion het volgende:
[..]
Waarom is dat sterk? Als de luchtmacht met twee F16's een vliegtuig wil onderscheppen dat zich niet wilt melden bij Schiphol en geen antwoord geeft is het toch juist handig dat ze daar snel bij zijn?
Waar wil je het op testen? Als je sneller gaat vliegen dan het geluid, zo'n 1200 km/h, is het nou eenmaal zo dat je een knal hoort. Daar kan je bar weinig aan doen.![]()
Leuke link van het KNMI dat het uitlegt: http://www.knmi.nl/VinkCMS/concept_detail.jsp?id=2249![]()
www.geluidsnet.nl daar kan je een programmatje downloaden waarmee je het vliegverkeer zelf kunt volgen via google earthquote:
quote:Een vliegtuig dat met een snelheid hoger dan de geluidssnelheid vliegt, gaat door de geluidsbarrière. Hiervoor moet het vliegtuig harder dan 330 m/s of 1200 km/h vliegen. Het doorbreken van de geluidsbarrière gaat gepaard met een schokgolf. Deze schokgolf is op korte afstand hoorbaar, veelal als twee knallen. De karakteristieke dubbele knal wordt veroorzaakt doordat de voor- en achterkant van het vliegtuig door de geluidsbarrière gaan. Aan de voorzijde van het vliegtuig wordt de lucht samengedrukt; er treedt compressie op. Aan de achterkant ontstaat een tekort aan lucht; hier vindt extensie plaats. De golfvorm behorende bij deze fenomenen ziet er uit als een N. Op grotere afstand verdwijnt het schokgolf karakter en reist de energie verder als onhoorbaar infrageluid. Afhankelijk van de atmosferische condities kan het infrageluid van een sonic boom over een afstand van honderden kilometers bestaan. Sonic booms worden door de KNMI infrageluid array’s geregistreerd, voorheen afkomstig van de aankomsten van de British Airways en de Air France Concordes en vrijwel dagelijks van militaire vluchten boven de Noordzee.
Door eens onder die steen vandaan te kruipen.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:50 schreef Freak187 het volgende:
en hoe de fuck moet ik weten dat er een vliegtuig is die zich niet wil melden en dat er dan 2 F16's blablabla
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |