abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47048797
Is cholesterol wel zo slecht voor je als de meeste artsen beweren? of is er sprake van een mythe die door de farmaceutische industrie in stand wordt gehouden?

Bekijk hier de uitzending van Tros Radar. ( 04-03-2007 )

---

Wederom worden er feiten weggelaten die de wetenschappers niet goed uitkomen.
In2008youwillbeawakened!In2009youwillbetransformed!In2010youwilltranscend.In2011youwillbeenlightened!In2012itwillbeover!
◄█▓▒░talon.punt.nl]░▒▓█►
pi_47048826
Is dit niet meer voor lif?
pi_47048968
quote:
Op donderdag 8 maart 2007 12:54 schreef Godlike02 het volgende:
Is dit niet meer voor lif?
Nee, in dit stuk van Tros Radar worden mainstream wetenschappers tegengesproken, dat kan alleen in TRU, althans dat is mijn ervaring, kheb al zo vaak gehad dat mainstream programma's naar TRU worden gegooid omdat mensen op andere boards het schijnbaar niet aan kunnen.

Wel humor dat juist een Mod mij naar een ander bord verwijst.
In2008youwillbeawakened!In2009youwillbetransformed!In2010youwilltranscend.In2011youwillbeenlightened!In2012itwillbeover!
◄█▓▒░talon.punt.nl]░▒▓█►
  donderdag 8 maart 2007 @ 13:12:50 #4
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_47049382
Als ik het goed heb begrepen heb je 2 soorten cholesterol waarvan er inderdaad 1 slecht voor je is.
Mij mag je er voor wakker maken.
  donderdag 8 maart 2007 @ 13:21:47 #5
262 Re
Kiss & Swallow
pi_47049695
quote:
Op donderdag 8 maart 2007 13:12 schreef minkuukel het volgende:
Als ik het goed heb begrepen heb je 2 soorten cholesterol waarvan er inderdaad 1 slecht voor je is.
1 soort cholesterol die op 2 manieren kan worden getransporteerd via LDL (slecht) en HDL (goed)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_47049761
quote:
Op donderdag 8 maart 2007 12:59 schreef TaLoN.NL het volgende:

[..]

Nee, in dit stuk van Tros Radar worden mainstream wetenschappers tegengesproken, dat kan alleen in TRU,
Ja hoor ...
pi_47050559
Het gaat erom dat een te hoog (LDL) cholesterol niet persé slecht hoeft te zijn voor alle mensen. Terwijl dit wel als waarheid aangenomen wordt en dat eventuele medicijnen vrij ernstige bijwerkingen hebben.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  donderdag 8 maart 2007 @ 14:19:08 #8
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_47051938
quote:
Op donderdag 8 maart 2007 13:21 schreef Re het volgende:

[..]

1 soort cholesterol die op 2 manieren kan worden getransporteerd via LDL (slecht) en HDL (goed)
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_47056980
Even van Wiki geplukt:

Grote lipoproteïnen met een relatief laag soortelijk gewicht (vetten zijn lichter dan water) noemt men 'low density' lipoproteïne (LDL). Kleine lipoproteïnen met een relatief hoog soortelijk gewicht noemt men 'high density' lipoproteïne (HDL).

Het low density lipoproteïne (LDL) vervoert het cholesterol naar alle delen van het lichaam waar het door de cellen wordt gebruikt. LDL-cholesterol wordt ook wel 'slecht' cholesterol genoemd. Het teveel aan cholesterol wordt door het 'high density lipoproteïne' (HDL) naar de lever afgevoerd en daar omgezet in galzout. Via de gal komt het in de darmen terecht en via de ontlasting wordt het uitgescheiden. HDL-cholesterol wordt daarom ook wel 'goed' cholesterol genoemd.

---

Dus vetten met een lage dichtheid zijn niet goed voor ons.

edit:typo

[ Bericht 3% gewijzigd door TaLoN.NL op 08-03-2007 18:13:57 ]
◄█▓▒░talon.punt.nl]░▒▓█►
  donderdag 8 maart 2007 @ 16:33:37 #10
262 Re
Kiss & Swallow
pi_47057065
quote:
Op donderdag 8 maart 2007 16:31 schreef TaLoN.NL het volgende:
Dus vetten die lichter dan water zijn, zijn niet goed voor ons.
aparte conclusie, klepel klok enzo
pi_47058108

Vetten zijn zo en zo lichter dan water, ik bedoel vetten met een lage dichtheid.
◄█▓▒░talon.punt.nl]░▒▓█►
pi_47060353
quote:
Op donderdag 8 maart 2007 16:59 schreef TaLoN.NL het volgende:

Vetten zijn zo en zo lichter dan water, ik bedoel vetten met een lage dichtheid.
Dan nog is de conclusie dat alle vetten met een dichtheid lager dan die van water slecht voor ons zijn, een beetje te kort door de bocht....
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_47060920
quote:
Op donderdag 8 maart 2007 17:56 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dan nog is de conclusie dat alle vetten met een dichtheid lager dan die van water slecht voor ons zijn, een beetje te kort door de bocht....
NEE, alleen degenen met een lage dichtheid.

Lees:
quote:
Op donderdag 8 maart 2007 16:59 schreef TaLoN.NL het volgende:

◄█▓▒░talon.punt.nl]░▒▓█►
  donderdag 8 maart 2007 @ 18:55:33 #14
262 Re
Kiss & Swallow
pi_47062257
quote:
Op donderdag 8 maart 2007 18:12 schreef TaLoN.NL het volgende:

[..]

NEE, alleen degenen met een lage dichtheid.

Lees:
[..]
het gaat hier toch over cholesterol wat zowel goede (bouwstoffen voor het lichaam) als slechte eigenschappen heeft, het wordt door LDL getransporteerd naar het lichaam toe, daar kan het zich afzetten in bloedvaten als er een te hoge concentratie voordoet waardoor er plaques ontstaan (arterosclerose) dat is niet goed. HDL zorgt er weer voor dat cholesterol wordt afgevoerd naar de lever waar het dus uitgescheiden kan worden. Als dus de balans verkeerd is en je teveel cholesterol tot je neemt raakt dit evenwicht verstoord en krijg je ophopingen die vervolgens tot infracten kan leiden.
  donderdag 8 maart 2007 @ 18:57:06 #15
262 Re
Kiss & Swallow
pi_47062314
en als je het over goede of slechte vetten hebt praat je meestal over verzadigde en onverzadigde vetten, dat is weer wat anders en ze zijn sowieso niet lichter dan water, het zijn hydrofobe stoffen die niet in water (hydrofiel) oplossen
  vrijdag 9 maart 2007 @ 10:25:28 #16
167723 sanni
Acima de seu
pi_47083679
Ons lichaam kan niet zonder vetten, dus die heb je sowieso nodig. M.b.t cholesterol:
Dat is altijd door de beugel genomen slecht voor je lichaam. Daarom flkker ik bij het eten
van een hard gekookt eitje altijd dat gele -wel lekkerste- bolletje er altijd uit en eet ik alleen
het eiwit.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 10:33:05 #17
262 Re
Kiss & Swallow
pi_47083881
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 10:25 schreef sanni het volgende:
Ons lichaam kan niet zonder vetten, dus die heb je sowieso nodig. M.b.t cholesterol:
Dat is altijd door de beugel genomen slecht voor je lichaam. Daarom flkker ik bij het eten
van een hard gekookt eitje altijd dat gele -wel lekkerste- bolletje er altijd uit en eet ik alleen
het eiwit.
nou cholesterol is wel een essentiele bouwstof voor je lichaam en een precursor van ontzettend veel nuttige stoffen die het lichaam gewoon nodig heeft
pi_47091900
'De leugen regeert' vanavond Ned 2 21.20 uur

'Radar', het consumentenprogramma van de TROS, plaatste deze week vraagtekens bij het gebruik van cholesterol verlagende medicijnen. Aan het woord kwam onder meer Uffe Ravnskov uit Denemarken. Hij beweert dat de relatie tussen verhoogd cholesterol en het risico op hart- en vaatziekten helemaal niet is aangetoond. Te veel mensen zouden onnodig cholesterolverlagende medicijnen slikken. Maar volgens wetenschapper Martijn Katan (hoogleraar voedingsleer aan de VU) is Ravnskov een querulant. Katan vindt de uitzending van 'Radar' gevaarlijk en tendentieus en ook het Nederlands Huisartsen Genootschap en de Hartstichting zijn boos. In 'De Leugen Regeert' zijn Martijn Katan en Marjolein de Booys (van de Stichting Hoofd, Hart en Vaten, een samenwerkingsverband van de zeven hart- en vaatpatiëntenverenigingen) te gast.

Ik en mijn zus (diabetes-patient) gaan zeker kijken want mijn zus is danig in de war door die Radar-uitzending. Ze wist al (nou ja beetje dan, ze leest sindskort deze site: bloedlink) wel dat die bijwerkingen van Lipitor (cholesterol-verlager) niet mis zijn en heeft daar ook last van maar weet niet wat te doen. Behandelend arts doet de kritiek af als kiezen tussen twee kwaden.
pi_47099094
Na overleg dus toch naar - - >> Lif
Met twee voeten op de grond kom je geen stap verder.
pi_47104204
Ik sprak gisteren een vrouw die gestopt is met haar cholesterolverlagende medicijnen door Radar. Ze heeft onlangs nog 4 omleidingen gekregen (krijg je bij verstopte bloedvaten rond je hart, de belangrijkste veroorzaker van een hartinfarct). Ik wees haar nog op het feit dat ze die ook niet voor niets had gekregen natuurlijk, maar ze bleef erbij dat cholesterol niet slecht voor een mens is, want dat had Radar gezegd. En het Voedingscentrum werd alleen maar door Unilever gerund en die wilden uiteraard Becel blijven verkopen.

Bedankt Radar voor het zo in de war brengen van mensen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_47107011
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 10:25 schreef sanni het volgende:
het eiwit.

Eigeel weggooien? Bijna de prachtigste en mooiste voedingsbron op aarde weggooien? Verdiep je eens wat beter wat er in eigeel zit!

Het bevat namelijk bijna ALLE vitaminen op een paar na. Als je dagelijks 3 eierdooiers (het liefst rauw, want door verhitting gaat er het een en ander kapot) eet + nog wat fruit zit je al gebakken met je vitamines!

Owja, het is nog nooit bewezen dat cholesterol uit je voeding opgenomen wordt. Bovendien bevatten eierdooiers zogenaamd goed cholesterol, dus als het opgenomen wordt is het nog niet erg ook.

Wat de echte boosdoener is van dichtslibbende aderen blijft nog steeds transvetzuren, maar dat willen mensen toch nog steeds maar niet inzien. Jammer.
pi_47107296
Een te hoog cholesterol in je bloed wordt eigenlijk niet veroorzaakt door cholesterol in je voedsel, dus eet rustig dat eigeel op Het probleem zit hem in de samenstelling van je vetten.

Wel een leuke opmerking net in De Leugen Regeert nav dat Radar vindt dat dit soort mensen ook aan het woord mag komen "Je kan ook iemand aan het woord laten die vertelt dat je van HIV geen AIDS krijgt of iemand die zegt dat roken niet schadelijk voor je is, daar kan je er ook minstens 70 van vinden"
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_47107567
denk op zich dat die medicijnen wel nodig zijn, behalve als je zulke erge bijwerkingen hebt zoals in radar al gezegt werd, dan schiet de werking van een medicijn naar mijn mening door. en vind het soms wel zo dat doktoren vaak snel medicijnen voorschrijven, terwijl bv een dieet ook nog kan werken. maar als ik een hoog cholesterol zou hebben zou ik dit altijd in overleg met de huisarts doen, eerst kijken naar andere oplossingen voordat er medicijnen aan te pas komen (nu heb ik gelukkig ook een huisarts die medicijnen niet snel voorschrijft en eerder andere oplossingen wil vinden)
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
pi_47107640
Mijn ervaring is dat vooral cardiologen het maar al te snel voorschrijven, een huisarts is sneller met dieetaanpassingen. Misschien dat cardiologen dat doen omdat zij juist heel bekend zijn met alle gevolgen.
pi_47110403
Het vervelende is dat grote groepen mensen zoals diabetici, of erfelijke belast (Familiaire Hyper Cholesterolemie), weinig of geen baat hebben met alleen een cholesterolverlagend dieet. Mijn zus moet dan ook daarbij pillen slikken (Lipitor) maar daarnaast slikt ze sindskort visolie-capsules en heeft, met schoorvoetende toestemming van de arts, de dosis van Lipitor gehalveerd, was 40, nu 20 mg. Even afwachten of de bijwerkingen gaan minderen en de cholesterol binnen de grens blijft. De Stichting Bloedlink, patiëntennetwerk erfelijke hart-en vaatziekten heeft ook een brief geschreven naar Radar.

Al met al zijn we weinig wijzer geworden na vanavond, wél slecht en stoppen als de bijwerkingen te erg zijn, wél goed en anders zijn er andere medicijnen, dat laatste is ook een lijdensweg, er zijn zoveel soorten, daar moet je tegen bestand zijn hoor en het is nog maar de vraag of er dan geen andere bijwerkingen voor terug komen, zoals slapeloosheid en haaruitval, zit je ook niet op te wachten. Een welles nietes-kwestie waarbij de patient nog steeds zeer onzeker wordt én blijft.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 22:57:39 #26
262 Re
Kiss & Swallow
pi_47110530
Radar.... redder in nood
pi_47110682
Radar heeft wel alle geloofwaardigheid bij mij verloren. Betere research en even nadenken bij wat je precies verkondigt is wel op zijn plaats. Het is niet verkeerd om dingen aan de kaak te stellen (bijv. de invloed van de farmaceutische industrie), maar op deze manier kunnen er letterlijk doden vallen.
pi_47118107
Radar heeft natuurlijk best een grote invloed, maar soms hebben statines ook flinke bijwerkingen.
M'n tante kreeg na haar hartinfarct (ook al was haar cholesterolwaarde goed) toch statines voorgeschreven. Ze kreeg er een depressief gevoel van en daarom zijn ze ermee gestopt. Dan zou ik ook wel weten wat ik belangrijker vindt.
Laatst zag ik op college dat er standaard voorgeschreven werd, omdat uit een studie zou blijken 'hoe lager het cholesterol hoe beter,' ook bij een binnen de norm vallende cholesterol, maar of het dan standaard voorgeschreven moet worden is natuurlijk de vraag.
Het mooi kotsende meisje.
pi_47118343
Bij Diabetici wordt het vaak standaard voorgeschreven. Ik zou toch wel eens antwoorden willen hebben op de verschillen bij mannen en vrouwen én op leeftijden. Zoiets was ook te zien bij Radar. Bovendien zijn de bijwerkingen inderdaad niet mis. Sinds mijn zus Lipitor slikt, aantal jaren inmiddels, is zij sterk veranderd. Loopt moeilijk, veel spierpijnen en vaak depressief. Zij is niet meer de zus van vroeger alhoewel de suikersuikte natuurlijk ook een en ander kán bijdragen aan dit veranderingsproces, maar zó erg? Ook dáár zou eens een grondig onderzoek naar moeten worden gehouden. Een lager cholesterolgehalte zal wel mooi zijn maar ten koste van wat? Net als die meneer in Radar, liever 5 jaar nog een goed actief leven zonder pillen dan mét en dan 15 jaar verder sukkelen. Wat een dilemma's.
pi_47118820
Hoe ongenuanceerd Radar de boel ook bracht, het was niet het juiste platform om die discussie zo te starten. Tijdens mijn co-schap cardiologie kreeg ik wel te horen dat cholesterolverlagers vnl. economisch-statistisch werken. Voor een individu is de kans heel klein dat het een hartkwaal voorkomt, maar omdat zo ongelofelijk veel mensen hart- en vaatziekten krijgen is de uitwerking op statistisch vlak echt enorm (je voorkomt er veel ziekte en plotse sterfte mee). En dat scheelt verschrikkelijk veel geld aangezien de cholesterolverlagers betrekkelijk goedkoop zijn.
pi_47119554
Nou goedkoop? Lipitor 90 stuks à 20 mg voor 120.71 euro vind ik niet echt goedkoop, heb net even met zus gebeld. Kan zijn dat andere soorten goedkoper zijn. Maar ik neem het zonder meer aan dat statische gezien er kosten worden bespaard én levens. Feit blijft dat mogelijk ook nog medicijnen worden voorgeschreven tegen de bijwerkingen, dus nog meer kosten, en de levenskwaliteit voor velen niet echt verbeterd. Ben trouwens benieuwd of Radar nog verder op de aantijgingen ingaat, wat betreft het ongenuanceerd weergeven over cholesterolverlagers.
pi_47119719
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 11:35 schreef Suko het volgende:
Nou goedkoop? Lipitor 90 stuks à 20 mg voor 120.71 euro vind ik niet echt goedkoop, heb net even met zus gebeld. Kan zijn dat andere soorten goedkoper zijn. Maar ik neem het zonder meer aan dat statische gezien er kosten worden bespaard én levens. Feit blijft dat mogelijk ook nog medicijnen worden voorgeschreven tegen de bijwerkingen, dus nog meer kosten, en de levenskwaliteit voor velen niet echt verbeterd. Ben trouwens benieuwd of Radar nog verder op de aantijgingen ingaat, wat betreft het ongenuanceerd weergeven over cholesterolverlagers.
Iemand die constant naar het ziekenhuis moet vanwege zijn hartkwaal is een stuk duurder dan iemand die alleen pilletjes slikt En ik ben benieuwd of er ook onderzoek is gedaan naar belangrijke zaken als kwaliteit van leven en extra kosten door bijwerkingen.
pi_47119894
Exogeen cholesterol is niet de grote boosdoener, je LDL cholesterolgehalte verhogen door de inname van verzadigde vetten en transvetten is echter wel iets dat schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Je kan gerust een ei consumeren (of meerdere), dat exogeen cholesterol kan weinig uitrichten.

Ravnskov is een zogenaamde contriarian op het gebied van vetten en dan vooral gericht op cholesterol. Net zoals Mary Enig, Mercola, Weston A Price foundation, Sally Fallon etc. Die laatsten hebben vaak banden met de traditionele boerenindustrie. Niet zo vreemd dat ze dus preken dat je gerust voeding in kan nemen met een hoog gehalte aan verzadigd vet.

Wat vooral opvallend is, al die figuren en instituten citeren vooral elkaar om de indruk te geven dat hun onderzoeken wel degelijk gefundeerd zijn. Ravnskov citeert Mary Enig, Enig citeert Ravnskov, Mercola citeert Weston A Price onderzoeken etc. Buiten die contrariancirkel zal je zeer weinig wetenschappers vinden die niet waarschuwen voor de inname van teveel verzadigd vet of transvetten.

Ravnskov is gewoon een kwakzalver met zeer discutabele standpunten, onbegrijpelijk dat Radar zulke 'wetenschappers' naar voren haalt.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 12:51:09 #34
262 Re
Kiss & Swallow
pi_47121247
hmja, of het een kwakzalver is weet ik niet (hij publiceert voornamelijk in locale noorse en zweede tijdschriften, met hier en daar een high impact publicatie) , wat ik wel weet is dat Radar niet het platform is om zulke dingen uit te lichten, dat is ronduit gevaarlijk
pi_47124298
Isabeau, simvastatine is nog steeds de standaard. Lipitor biedt geen voordeel ten opzichte hiervan. Simvastatine kost maar 8,30 per maand. Als het echter aan de cardiologen ligt, krijgen we overigens wel allemaal crestor. Ben benieuwd wat uit de trials hiernaar komt.

En veiligheidsspeldje, hoewel wat je zegt best waar kan zijn, vraag ik me af of die depressie niet wordt veroorzaakt door het hebben gehad van een hartaanval? Dat gaat je ook niet in de koude kleren zitten...
pi_47130641
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 15:02 schreef anastomose het volgende:
Isabeau, simvastatine is nog steeds de standaard. Lipitor biedt geen voordeel ten opzichte hiervan. Simvastatine kost maar 8,30 per maand. Als het echter aan de cardiologen ligt, krijgen we overigens wel allemaal crestor. Ben benieuwd wat uit de trials hiernaar komt.

En veiligheidsspeldje, hoewel wat je zegt best waar kan zijn, vraag ik me af of die depressie niet wordt veroorzaakt door het hebben gehad van een hartaanval? Dat gaat je ook niet in de koude kleren zitten...
Uit die trials komt naar voren dat het gebruik van Crestor (Rosuvastatine) (nog) niet effectiever is dan de overige statinen. Wat wel zo is (en daarom prefeer ik ook Crestor) is dat 10 mg Crestor het zelfde effect heeft als bijvoorbeeld 80 mg Zocor (Simvastatine). De kans op bijwerkingen bij Crestor is dus kleiner dan bijvoorbeeld bij Zocor (bij hogere doseringen neemt de kans op bijwerkingen toe).
Voor de rest is het allemaal lachwekkend wat er in die uitzending gezegd is. Van al de patienten die ik gezien heb die statinen slikken waren er maar een stuk of 3 die last hadden van spierkrampen. En dan net toevallig 2 mensen die wel klachten hadden in dat programma (goede ervaringen worden niet benoemd). Alle medicijnen hebben bijwerkingen dus ook statinen. Je kan trouwens heel makkelijk switchen tussen statinen. Als de één bijwerkingen geeft dan hoeft de ander dat niet te geven. Overigens ben ik heilig overtuigd van het feit dat deze medicijnen ons zullen gaan redden van hart -en vaatziekten. Temeer omdat statinen niet alleen op het cholesterol werkt, maar ook een beschermend effect heeft op het endotheel (vaatwand). Dat is ook de reden waarom iedereen met hart -en vaatziekten een statine krijgt voorgeschreven, ondanks dat sommige van die mensen een normaal cholsterol hebben.
pi_47135489
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 15:02 schreef anastomose het volgende:

Wat dat laaste betreft. Er zijn genoeg mensen zonder hartaanvallen die door dit middel last van depressies hebben die ze voorheen niet hadden.

En verder zou ik wel eens willen weten of anderen medicijnen ook zo controversieel zijn als deze cholesterolverlagers. Het is toch wel opvallend dat er zoveel over te doen is. Maar het had niet in Radar besproken moeten en zeker met zo'n eenzijdige invalshoek. Het is niet zo maar een consumentenprodukt, ik word er al bozer over. Er moet volgens mij en een aantal posters hier nader onderzocht worden hoe het zit met die bijwerkingen. Als best wel veel mensen er zo'n last van hebben, ook na de diverse soorten (veel op internet te vinden) te hebben geslikt met weer ander bijwerkingn dan wordt het echt tijd voor een degelijk onderzoek én er moet beter naar de klachten worden geluisterd. Té vaak wordt het afgedaan als, dat gaat vanzelf weer over, probeert u dit eens (na tig andere pillen) wees blij dát ze er zijn en neemt u wat meer lichaamsbeweging tegen die spierpijnen terwijl dat onmogelijk is dóór die pillen etc etc. Kan best zijn dat ook ik in de toekomst ook aan die cholesterolverlagers moet, het komt iets vaker in de familie voor ondanks dat het mogelijk niet om een ergelijke aandoening gaat. Voor een onderzoek daarvoor is een aantal familieleden niet bereid mee te werken, geen interesse en sommige zijn in het buitenland.
pi_47147238
Ik gebruik al enkele jaren Atorvastatine. In eerste instantie kreeg ik Lipitor, maar toen werd het ineens vervangen door Prevencor. Op het doosje staat '= Lipitor'. Toen ik er net mee begon, had ik wel last van spierpijn, maar dat was na enkele dagen over. Ik ben nu 41 en toen ik 39 was, bleek ik al bijna drie jaar te hebben rondgelopen met angina pectoris. In 2005 ben ik drie keer gedotterd en heb ik tijdens het dotteren twee keer een klein infarct gehad. Ik heb gelezen dat angina pectoris patienten helemaal geen baat hebben bij statinen. Ik ben ook wel weer een apart geval, want ik rook niet (al 15 jaar niet meer) ben niet te zwaar en ik ben ook nog eens een vrouw (én natuurlijk veel te jong). Vandaar ook dat ik zo lang met die ongein heb rondgelopen. Het werd gewoon niet herkend. Maar goed, ik gebruik het dus toch, ondanks dat ik er al eerder vreemde dingen over heb gelezen. Helaas heb ik de betreffende uitzending niet gezien. Toch durf ik er niet zomaar mee te stoppen. Mijn cardioloog zal zoiets ook niet echt op prijs stellen en als je zo afhankelijk bent van een arts ga je hem gewoon niet tegen zijn haren in strijken. Ik gebruik volgens mij ook geen hoge dosis (20 mg) en heb ook helemaal geen last van bijwerkingen voor zover ik weet.
pi_47151684
Statines zijn rommel die o.a. spierweefsel vernietigen en de complete hormoonhuishouding over hoop gooien. Er zijn overigens zat wetenschappelijke onderzoeken die uitwijzen dat verzadigd vet en een hoog cholesterol niet correleren met meer hart- en vaatziekten.

Kijk bijvoorbeeld eens op deze site: http://www.ravnskov.nu/cholesterol.htm

Op dit deel van de site lezen we bijvoorbeeld (met links naar wetenschappelijke onderbouwing):

"2. Een hoog cholesterol veroorzaakt atherosclerose (‘aderverkalking’) en hartinfarcten, zo wordt algemeen beweerd. Talrijke studies hebben echter laten zien dat mensen met een laag cholesterol net zo veel aderverkalking ontwikkelen als mensen met een hoog cholesterol."

"4. Cholesterol en verzadigd vet in de voeding hebben niets te maken met de ontwikkeling van atherosclerose of het risico op een hartinfarct. Meer dan 30 wetenschappelijke studies hebben bijvoorbeeld aangetoond dat infarctpatiënten in de periode voorafgaand aan hun infarct niet meer vet hebben gegeten dan gezonde mensen. "

"6. De nieuwe klasse cholesterolverlagers, de statines, verlagen het risico op een hartinfarct, maar het effect is erg zwak en heeft niets met cholesterolverlaging te maken. Helaas zijn statines ook kankerverwekkend, tenminste in proefdieren. Of ze ook voor mensen kankerverwekkend zijn, weten we nog niet zeker, omdat de statines pas tien jaar worden gebruikt. Roken leidt ook niet binnen tien jaar tot longkanker."

"7. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor minder dan 10 % van degenen die overlijden aan een hartinfarct. Daarentegen beschermt een hoog cholesterol tegen infecties en leven oudere mensen met een hoog cholesterol langer dan oudere mensen met een laag cholesterol."

Deze meneer Ravnskov is al jaren een fel tegenstander van de cholesterolhype en probeert ook al jaren duidelijk te maken dat al die conclusies berusten op met name het negeren van het tegendeel, napraten en verkeerd onderzoek (zo is er bij veel onderzoek bv transvetzuren ondergebracht bij verzadigde vetten )
pi_47161912
En dát is nou juist ook de dicussie, wie heeft/hebben er gelijk. Doen die cholesterolverlagers echt hartfalen voorkomen, is het middel misschien erger (bijwerkingen) dan de kwaal, moet iedereen dat maar slikken of is toch meer differentiatie nodig, wie wel en wie niet aan de medicatie en welke dosering. In de Leugen Regeert zijn reacties te zien wat betreft o.a.die meneer Ravnskov, op Uitzending gemist is die aflevering van vorig week terug te zien.
pi_47162243
quote:
Op zondag 11 maart 2007 18:10 schreef Suko het volgende:
En dát is nou juist ook de dicussie, wie heeft/hebben er gelijk. Doen die cholesterolverlagers echt hartfalen voorkomen, is het middel misschien erger (bijwerkingen) dan de kwaal, moet iedereen dat maar slikken of is toch meer differentiatie nodig, wie wel en wie niet aan de medicatie en welke dosering. In de Leugen Regeert zijn reacties te zien wat betreft o.a.die meneer Ravnskov, op Uitzending gemist is die aflevering van vorig week terug te zien.
Het enige waar men het over eens is, is dat transvetzuren dé veroorzaker zijn van hart- en vaatziekten. Dat past ook in het beeld wat de afgelopen 100 jaar is getoond: zowel enorme toename in productie transvetzuren (ze gooien het tegenwoordig overal in, zelfs in sommige soorten brood) en enorme toename hart- en vaatziekten.

Verzadigd vet als bijvoorbeeld in roomboter, kazen etc, tja, kijk eens naar Frankrijk. Ze vreten het daar massaal en hebben desondanks een van de laagste sterftecijfers door hart- en vaatziekten. Natuurlijk is 1 land geen wetenschap, maar het is iig een zekere aanwijzing dat natuurlijk verzadigd vet gewoon niet schadelijk is.

Ik ken persoonlijk mensen die heel erg veel verzadigd vet eten en toch geen hoog cholesterol hebben. Wat mijn persoonlijke mening is, is dat de verhouding verzadigd: onverzadigd / enkelvoudig : meervoudig onverzadigd en omega 3 : omega 6 het grote eieren eten is.
Daaruit volgt de verhouding LDL : HDL enzymen. Een enorm hoog LDL kan mijns inziens niet schadelijk zijn wanneer de hoeveelheid HDL ook hoog is. Op het moment dat de hoeveelheid HDL sterk daalt (door gebrek aan een juiste verhouding vetten) kan het mis gaan.

Maar op het moment dat er heel erg veel HDL is en zeer weinig LDL heb je even goed een probleem. Cholesterol kan zijn werk niet meer doen (tot op zekere hoogte) en dit is desastreus voor alle cellen, in het bijzonder de hersenen.

Zo zie je ook héél veel mensen die een zeer laag cholesterol hadden en toch zijn gestorven aan hartinfarcten. Het zou kunnen zijn dat dit wordt veroorzaakt door een verkeerde balans tussen vetten en transportenzymen. Maar dat blijft gissen.
pi_47162923
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 11:51 schreef Ericr het volgende:
Exogeen cholesterol is niet de grote boosdoener, je LDL cholesterolgehalte verhogen door de inname van verzadigde vetten en transvetten is echter wel iets dat schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Je kan gerust een ei consumeren (of meerdere), dat exogeen cholesterol kan weinig uitrichten.

Ravnskov is een zogenaamde contriarian op het gebied van vetten en dan vooral gericht op cholesterol. Net zoals Mary Enig, Mercola, Weston A Price foundation, Sally Fallon etc. Die laatsten hebben vaak banden met de traditionele boerenindustrie. Niet zo vreemd dat ze dus preken dat je gerust voeding in kan nemen met een hoog gehalte aan verzadigd vet.

Wat vooral opvallend is, al die figuren en instituten citeren vooral elkaar om de indruk te geven dat hun onderzoeken wel degelijk gefundeerd zijn. Ravnskov citeert Mary Enig, Enig citeert Ravnskov, Mercola citeert Weston A Price onderzoeken etc. Buiten die contrariancirkel zal je zeer weinig wetenschappers vinden die niet waarschuwen voor de inname van teveel verzadigd vet of transvetten.

Ravnskov is gewoon een kwakzalver met zeer discutabele standpunten, onbegrijpelijk dat Radar zulke 'wetenschappers' naar voren haalt.
Complottheorieen zijn overal te vinden. Ook de rest v/d wetenschapswereld doet aan napraten / verkeerd quoten / verkeerd onderzoek etc. Iedereen heeft tegenwoordig banden met iedereen lijkt het, maar naar mijn mening is dit gewoon het niveau "11 september is een hoax".
  zondag 11 maart 2007 @ 18:53:20 #44
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_47163419
Ik meen dat het gaat om je cholesterolgehalte, hetgeen naar ik meen (ik meen veel vandaag ) de verhouding tussen HDL en LDL is. Je hebt beiden nodig in de juiste verhouding.
pi_47163482
Alicey: cholesterolgehalte wordt doorgaans in twee waarden gegeven, absolute waarde (totaal gehalte) en totaal gehalte / hoeveelheid HDL

Nog een punt:

Als we het hebben over atherosclerose gaat het niet over cholesterol dat zich "ophoopt". Cholesterol maakt dan ook slechts 1% uit van de plaque die de ader vernauwt. Dit is wat er wél gebeurd:

-cholesterol dringt de aderwand binnen wanneer daar beschadigingen zijn ontstaan, om deze vervolgens te herstellen. Omdat er steeds meer cholesterol in de slagaderwand komt stuurt het immuunsysteem macrofagen om het teveel aan cholesterol te vernietigen. Bij dit proces veranderen de macrofagen in schuimcellen.
-schuimcellen gaan zich ophopen en vormen binnen de slagaderwand een zogenaamde plaque.

1. de plaque wordt zo groot dat de ene slagaderwand zodanig naar binnen wordt gedrukt dat de slagader ernstig vernauwt.
2. het kapsel waaruit de slagaderwand bestaat wordt zwakke doordat schuimcellen stoffen afscheiden die het kapsel verzakken. Op een gegeven moment breekt het kapsel en komt de plaque in de bloedbaan terecht. De plaque kan de bloedbaan zeer verstoppen. De meeste hartinfarcten ontstaan hierdoor; een zwevende plaque.

Nu is de vraag of cholesterol de boosdoener is, of de beschadigingen in de slagaderwand. Door de slechte levensstijl wordt iig de gehele bloedbaan veel zwaarder belast. Dit is zeker iets om over na te denken.

Concluderend uit mijn vorige posts denk ik dat je twee drie vragen moet stellen:

1. Zorgt veel verzadigd vet voor een hoger cholesterol?
2. En in hoeverre speelt de verhouding verzadigd / onverzadigd een rol?
3. Is een hoger cholesterol de directe reden voor atherosclerose? maw is hoog cholesterol schadelijk wanneer de levensstijl gezond is (en dus de aderwandbeschadigingen veel minder c.q. minder ernstig voorkomen)
  zondag 11 maart 2007 @ 18:57:33 #46
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_47163556
quote:
Op zondag 11 maart 2007 18:55 schreef LedZep het volgende:
Alicey: cholesterolgehalte wordt doorgaans in twee waarden gegeven, absolute waarde (totaal gehalte) en totaal gehalte / hoeveelheid HDL
Ok. Weer wat geleerd.
quote:
Concluderend uit mijn vorige posts denk ik dat je twee vragen moet stellen:

1. Zorgt veel verzadigd vet voor een hoger cholesterol?
2. En in hoeverre speelt de verhouding verzadigd / onverzadigd een rol?
3. Is een hoger cholesterol de directe reden voor atherosclerose? maw is hoog cholesterol schadelijk wanneer de levensstijl gezond is (en dus de aderwandbeschadigingen veel minder c.q. minder ernstig voorkomen)
Dat zijn 3 vragen.
pi_47165817
Prachtige analyses hoor daar niet van, ik neem het allemaal tot mij en ook mijn zus (diabete, slikt nu 1x 20 mg Lipitor, en heeft last van bijwerkingen, was 40 mg) maar wat moet je als leek hier mee? Gek wordt je van allerlei conslusies, wetenswaardigheden, tegenstrijdigheden, napraters, belangenverstrengeling, die gigantische industrie. En zittend tegenover je behandelend arts kijkt hij/zij je aan, je hoort de arts denken: weer zo iemand die wat heeft gelezen en gehoord en denkt te weten wat het juiste is, en laat jou als het ware de keuze die pillen te slikken, want opeens ben je eigenwijs en het is toch jouw lijf. De verhouding van arts-patient staat op het spel, een ander is er zo gauw niet en indien wel, dan zal hij/zij wel hetzelfde denken. Men wordt er geen steek wijzer van, alleen almeer verontrust, zelfs wat bang. Je hart is je leven maar wat is het beste voor jou als leek met een beetje kennis vanuit de media en internet. Een dilemma voor mensen die nu slikken en voor mensen zoals ik die vermoedelijk op de nominatie staan hiermee te moeten beginnen...

[ Bericht 0% gewijzigd door Suko op 11-03-2007 21:11:58 ]
pi_47179199
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 19:02 schreef DDM het volgende:

[..]

Uit die trials komt naar voren dat het gebruik van Crestor (Rosuvastatine) (nog) niet effectiever is dan de overige statinen. Wat wel zo is (en daarom prefeer ik ook Crestor) is dat 10 mg Crestor het zelfde effect heeft als bijvoorbeeld 80 mg Zocor (Simvastatine). De kans op bijwerkingen bij Crestor is dus kleiner dan bijvoorbeeld bij Zocor (bij hogere doseringen neemt de kans op bijwerkingen toe).
Voor de rest is het allemaal lachwekkend wat er in die uitzending gezegd is. Van al de patienten die ik gezien heb die statinen slikken waren er maar een stuk of 3 die last hadden van spierkrampen. En dan net toevallig 2 mensen die wel klachten hadden in dat programma (goede ervaringen worden niet benoemd). Alle medicijnen hebben bijwerkingen dus ook statinen. Je kan trouwens heel makkelijk switchen tussen statinen. Als de één bijwerkingen geeft dan hoeft de ander dat niet te geven. Overigens ben ik heilig overtuigd van het feit dat deze medicijnen ons zullen gaan redden van hart -en vaatziekten. Temeer omdat statinen niet alleen op het cholesterol werkt, maar ook een beschermend effect heeft op het endotheel (vaatwand). Dat is ook de reden waarom iedereen met hart -en vaatziekten een statine krijgt voorgeschreven, ondanks dat sommige van die mensen een normaal cholsterol hebben.
met schandalen als DES, softenon en (recenter) voixx in het achterhoofd ben ik toch wat terughoudender met nieuwe medicijnen. Er is nog steeds geen bewijs voor effect op harde eindpunten (mortaliteit, morbiditeit). Dikke kans dat die trials in de komende jaren verschijnen, en dan zal het wel alsnog de standaard worden.

Ik begrijp je verhaal over bijwerkingen echter niet: wat zegt het aantal milligrammen waarbij een stof werkzaam is nou over het bijwerkingenprofiel? Voor bijvoorbeeld benzo's is toch ook gewoon een omrekentabel waarbij 10 mg temazepam = 2,5 mg alprazolam, terwijl dit ook niet betekent dat alprazolam 4x minder bijwerkingen heeft?

Voor de rest ben ik het volstrekt eens met je post, hoor Statines hebben opvallend weinig bijwerkingen in verhouding tot de vele levensjaren die ermee gewonnen worden.
pi_47179276
quote:
Op zondag 11 maart 2007 20:00 schreef Suko het volgende:
Prachtige analyses hoor daar niet van, ik neem het allemaal tot mij en ook mijn zus (diabete, slikt nu 1x 20 mg Lipitor, en heeft last van bijwerkingen, was 40 mg) [b]maar wat moet je als leek hier mee? Gek wordt je van allerlei conslusies, wetenswaardigheden, tegenstrijdigheden, napraters, belangenverstrengeling, die gigantische industrie.[b] En zittend tegenover je behandelend arts kijkt hij/zij je aan, je hoort de arts denken: weer zo iemand die wat heeft gelezen en gehoord en denkt te weten wat het juiste is, en laat jou als het ware de keuze die pillen te slikken, want opeens ben je eigenwijs en het is toch jouw lijf. De verhouding van arts-patient staat op het spel, een ander is er zo gauw niet en indien wel, dan zal hij/zij wel hetzelfde denken. Men wordt er geen steek wijzer van, alleen almeer verontrust, zelfs wat bang. Je hart is je leven maar wat is het beste voor jou als leek met een beetje kennis vanuit de media en internet. Een dilemma voor mensen die nu slikken en voor mensen zoals ik die vermoedelijk op de nominatie staan hiermee te moeten beginnen...
Ik begrijp wat je bedoelt, Suko. De farmaceutische industrie heeft inderdaad niet een al te beste reputatie. En dat hebben ze ook voor een groot deel aan zichzelf te wijten.
99% van de artsen maakt -met name voor dit soort vaak voorkomende aandoeningen- gebruik van diverse onafhankelijke bronnen: het geneesmiddelenbulletin, het farmacotherapeutisch kompas, de proeftuin farmacie, de standaarden van de beroepsgroep, etc.

Daar je in de pers alleen de negatieve verhalen hoort, kan je snel een vertekent beeld krijgen van de medische sector. Ik kan je echter uit eigen ervaring vertellen dat de meeste artsen werkelijk het beste met hun patiënten voor hebben, en dit soort middelen absoluut niet zou voorschrijven als ze er niet volstrekt van overtuigd waren dat het echt een positief effect op de gezondheid heeft. Je kan je misschien dan ook wel voorstellen dat het ontzettend frustrerend is als een paar idioten in de media komen met een verhaal dat wetenschappelijk volstrekt niet onderbouwd is, en zoveel onrust zaait dat een deel van je patiënten hun broodnodige medicijnen niet meer durft in te nemen.

Laat ik het anders verwoorden: als ik over 40 jaar die medicijnen ook nodig heb, zal ik niet aarzelen ze ook te nemen
pi_47179356
quote:
Op zondag 11 maart 2007 13:25 schreef LedZep het volgende:
Statines zijn rommel die o.a. spierweefsel vernietigen en de complete hormoonhuishouding over hoop gooien. Er zijn overigens zat wetenschappelijke onderzoeken die uitwijzen dat verzadigd vet en een hoog cholesterol niet correleren met meer hart- en vaatziekten.

Kijk bijvoorbeeld eens op deze site: http://www.ravnskov.nu/cholesterol.htm

Op dit deel van de site lezen we bijvoorbeeld (met links naar wetenschappelijke onderbouwing):
Ik wil toch even een paar aanmerkingen maken. Ik zal er voor het gemak even van uit gaan dat de onderzoeken die hij aanhaalt correct zijn uitgevoerd en geïnterpreteerd.
quote:
"2. Een hoog cholesterol veroorzaakt atherosclerose (‘aderverkalking’) en hartinfarcten, zo wordt algemeen beweerd. Talrijke studies hebben echter laten zien dat mensen met een laag cholesterol net zo veel aderverkalking ontwikkelen als mensen met een hoog cholesterol."
Hij zegt dus niets over cholesterol en hartinfarcten.
quote:
"4. Cholesterol en verzadigd vet in de voeding hebben niets te maken met de ontwikkeling van atherosclerose of het risico op een hartinfarct. Meer dan 30 wetenschappelijke studies hebben bijvoorbeeld aangetoond dat infarctpatiënten in de periode voorafgaand aan hun infarct niet meer vet hebben gegeten dan gezonde mensen. "
niet meer vet hebben gegeten. Over opname van het gegeten vet, en in hoeverre het vet een extra ongezonde werking in deze mensen heeft gehad, wordt dus niet gerept.
quote:
"6. De nieuwe klasse cholesterolverlagers, de statines, verlagen het risico op een hartinfarct, maar het effect is erg zwak en heeft niets met cholesterolverlaging te maken. Helaas zijn statines ook kankerverwekkend, tenminste in proefdieren. Of ze ook voor mensen kankerverwekkend zijn, weten we nog niet zeker, omdat de statines pas tien jaar worden gebruikt. Roken leidt ook niet binnen tien jaar tot longkanker."
Stel dat ze kankerverwekkend zijn na 30 jaar gebruik. Denk je dat dat veel uitmaakt voor mensen die al een hartaanval hebben gehad op hun 50e en daarna zijn gestart met statines?
quote:
"7. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor minder dan 10 % van degenen die overlijden aan een hartinfarct. Daarentegen beschermt een hoog cholesterol tegen infecties en leven oudere mensen met een hoog cholesterol langer dan oudere mensen met een laag cholesterol."
Bejaarden (alzheimer bijv) die überhaupt niets meer eten hebben inderdaad een laag cholesterol. Doet me denken aan het verhaal dat mensen met een te lage BMI ongezonder zouden zijn dan die met een te hoog BMI. Daar reken je ook meteen de anorexiapatiënten mee.
quote:
Deze meneer Ravnskov is al jaren een fel tegenstander van de cholesterolhype en probeert ook al jaren duidelijk te maken dat al die conclusies berusten op met name het negeren van het tegendeel, napraten en verkeerd onderzoek (zo is er bij veel onderzoek bv transvetzuren ondergebracht bij verzadigde vetten )
transvetzuren zijn wel verschrikkelijk ongezond. Daar heb je absoluut gelijk in.
pi_47248873
@ Anastomose, goed verhaal, wij proberen (met name mijn zus) vertrouwen te houden in de huisarts/specialist maar moeilijk blijft 't.

Vers van de pers:
di 13 mrt 2007, 21:00

Rel om cholesterolverlagende middelen
AMSTERDAM - De Nederlandse Vereniging voor Cardiologie (NVVC) roept de honderdduizenden gebruikers van cholesterolverlagende middelen in ons land met klem op door te gaan met het gebruik van deze medicijnen. Stoppen met het innemen van deze medicatie, zogeheten statines, zou volgens de vereniging 'uitermate onverstandig' zijn en tot onnodige gezondheidsrisico's bij patiënten kunnen leiden.

Volgens de vereniging is het gevaar niet denkbeeldig dat veel mensen met te hoog cholesterol eigenhandig hun behandeling stoppen, sinds het zien van een recente uitzending van het TROS-tv-programma Radar. Daarin lieten enkele hartspecialisten uit binnen- en buitenland zich uitermate kritisch uit over de effectiviteit en bijwerkingen van deze medicijnen. Zo werd onder meer gesteld dat een hoog cholesterolgehalte niet per definitie tot hart- en vaatziekten leidt, en dat het slikken van statines derhalve onnodig zou zijn.

Zowel de NVVC, maar ook het Nederlands Huisartsen Genootschap NHG, signalen in de spreekkamers van cardiologen en huisdokters onder patiënten veel onrust en verwarring sinds de hernieuwde cholesteroldiscussie.

Onnodige onrust
De cardiologenvereniging heeft inmiddels de Nederlandse cardioloog dr. P. de Groot om zijn uitlatingen in de uitzending gekapitteld. Hem wordt kwalijk genomen dat hij eigener beweging en zonder overleg met zijn beroepsvereniging een kritische mening heeft verkondigd die "haaks staat op de heersende opvattingen en internationaal overeengekomen afspraken" over de behandeling van hoog cholesterol. "Door uw ondoordachte optreden als cardioloog heeft u de beroepsgroep in zijn geheel in een kwaad daglicht gesteld en onnodige onrust gebracht bij patiënten", aldus NVVC-voorzitter dr. W. Jaarsma in een woedende brief aan cardioloog De Groot.

De bekritiseerde hartspecialist blijft bij zijn standpunt, uitgesproken in de tv-uitzending, dat de patiënt onvoldoende wordt gewezen op de soms ernstige bijwerkingen van het statinegebruik. "Bijwerkingen in de bijsluiter worden omschreven als mild, van tijdelijke aard, en van een geringe frequentie. Onjuist! De bijwerkingen van statines beginnen sluipend en vaak met geringe pijnen van skeletspieren; klachten die het vermelden bij controle nauwelijks waard zijn. Maar na maanden of jaren kan onder meer krachtverlies in de spieren optreden als ook stemmingswisselingen, depressie, geheugenverlies, etc."

De PvdA-fractie in het Europees parlement heeft inmiddels een onafhankelijke studie naar de werking van statines voorgesteld. telegraaf.nl

Eindelijk is er wat lawaai, ik hoop op een uitgebreid en vooral onafhankelijk onderzoek, want ook deze 'oproep' van specialisten wekt de indruk te vechten voor de eigen eer onder het mom van zorg voor de patient, ze zullen het druk hebben deze dagen, al die vragen van 'lastige' patienten...
  woensdag 14 maart 2007 @ 14:42:39 #52
262 Re
Kiss & Swallow
pi_47265679
och als de eerste doden vallen wordt het pas interessant.... zou je dat willen Suko, kun je daar mee leven als je zus een fatale hartaaanval krijgt nadat ze gestopt is?

(ongeveer dezelfde benaderings tacktiek vanaf de andere kant)
pi_47265988
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 14:42 schreef Re het volgende:
och als de eerste doden vallen wordt het pas interessant.... zou je dat willen Suko, kun je daar mee leven als je zus een fatale hartaaanval krijgt nadat ze gestopt is?

Triest is dat je nooit zeker weet of het door het stoppen met de medicijnen komt of dat ze dat hartinfarct toch al zou hebben gekregen. En die onzekerheid zal denk ik aan je blijven knagen.
  woensdag 14 maart 2007 @ 14:57:41 #54
262 Re
Kiss & Swallow
pi_47266233
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 14:50 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Triest is dat je nooit zeker weet of het door het stoppen met de medicijnen komt of dat ze dat hartinfarct toch al zou hebben gekregen. En die onzekerheid zal denk ik aan je blijven knagen.
ik beweer gewoon stellig dat als je stopt je een nog grotere grote kans maakt dat het goed fout gaat, wat Radar kan, kan ik ook hoor. en probeer een fatale hartaanval maar eens terug te draaien...
pi_47272255
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 14:42 schreef Re het volgende:

Ze is niet gestopt, ze heeft de dosering gehalveerd ivm ernstige bijwerkeningen (met schoorvoetende toestemming van de arts) en slikt daarbij nu visolie, ik had dat al gepost hoor, niet zomaar wat roepen. Het is even afwachten of er verbetering komt. Wel is het zo dat ik in ernstige dubio sta om dat soort middelen te gaan slikken gezien de sitruatie van m'n zus, het komt iets meer voor in de familie. Ik zie wel, Maar een grondig volkomen onafhankelijk onderzoek is gewenst, daar kan niemand toch op tegen zijn.
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 14:50 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dat denk ik ook.

[ Bericht 14% gewijzigd door Suko op 14-03-2007 18:11:53 ]
pi_47272418
k geloof hier opzich wel in, er worden zowiezo veel te snel medicijnen voor geschreven.
m'n vader slikte chloresterol verlagende medicijnen 2 jaar terug ofzo, slikte het 2 dagen en toen heeft ie een week half dood op bed gelegen en kreeg last van haaruitval enzo toen maar mee gestopt
naja nu is dat wel weer allemaal hersteld maar toch, het zal vast wel een uitzondering zijn maar het zegt wel wat over de medicijnen
  woensdag 14 maart 2007 @ 19:03:47 #57
262 Re
Kiss & Swallow
pi_47274207
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 18:06 schreef Suko het volgende:

[..]

Ze is niet gestopt, ze heeft de dosering gehalveerd ivm ernstige bijwerkeningen (met schoorvoetende toestemming van de arts) en slikt daarbij nu visolie, ik had dat al gepost hoor, niet zomaar wat roepen. Het is even afwachten of er verbetering komt. Wel is het zo dat ik in ernstige dubio sta om dat soort middelen te gaan slikken gezien de sitruatie van m'n zus, het komt iets meer voor in de familie. Ik zie wel, Maar een grondig volkomen onafhankelijk onderzoek is gewenst, daar kan niemand toch op tegen zijn.
[..]

Dat denk ik ook.
Er zijn echt tig onderzoeken gedaan rond de 9000 wetenschappelijke gepubliceerde artikelen 2000 reviews over statins en cholesterol...
pi_47274577
Ik blijf ook overtuigd dat cholesterol niet de boosdoener is, maar dat het komt door algeheel slechte voeding. Dat wil zeggen deze personen teveel transvetzuren en te weinig mineralen en vitaminen binnen krijgen. Bewerkte voedingsproducten zijn gewoon slecht voor je.
pi_47274993
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 19:13 schreef frenkck het volgende:
Ik blijf ook overtuigd dat cholesterol niet de boosdoener is, maar dat het komt door algeheel slechte voeding. Dat wil zeggen deze personen teveel transvetzuren en te weinig mineralen en vitaminen binnen krijgen. Bewerkte voedingsproducten zijn gewoon slecht voor je.
Zeker is dat voeding (en zeker de hedendaagse hap) een belangrijke rol speelt maar jammer genoeg is dat voor sommige groepen niet afdoende, zoals ik in eerdere posten heb opgenoemd en dan is men afhankekijk van medicatie.
pi_47275765
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 19:25 schreef Suko het volgende:

[..]

Zeker is dat voeding (en zeker de hedendaagse hap) een belangrijke rol speelt maar jammer genoeg is dat voor sommige groepen niet afdoende, zoals ik in eerdere posten heb opgenoemd en dan is men afhankekijk van medicatie.
Ik blijf voet bij stuk houden dat voeding ALLES bepalend is, maar dat is mijn mening en die is niet wetenschappelijk onderbouwd ofzo. Veel mensen hebben namelijk geen idee wat ze eten en dat is jammer.
pi_47276860
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 19:48 schreef frenkck het volgende:

[..]

Ik blijf voet bij stuk houden dat voeding ALLES bepalend is, maar dat is mijn mening en die is niet wetenschappelijk onderbouwd ofzo. Veel mensen hebben namelijk geen idee wat ze eten en dat is jammer.
Dan moet je niet iets beweren waar je je niet in hebt verdiept, wat dit betreft. Net wat ik schreef, sommige groepen mensen hebben een aandoening zoals diabetes met als bijkomende aandoening een verstoorde vetstofwisseling, dan helpt een speciaal dieet niet of onvoldoende, lees mijn eerdere post eens: Is cholesterol wel zo slecht voor je?
pi_47277245
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 20:17 schreef Suko het volgende:

[..]

Dan moet je niet iets beweren waar je je niet in hebt verdiept, wat dit betreft. Net wat ik schreef, sommige groepen mensen hebben een aandoening zoals diabetes met als bijkomende aandoening een verstoorde vetstofwisseling, dan helpt een speciaal dieet niet of onvoldoende, lees mijn eerdere post eens: Is cholesterol wel zo slecht voor je?
Als mensen diabetes ontwikkelen, weten ze nog steeds niet wat ze eten ben ik van mening. Want als je GOED eet, heb je daar helemaal geen kans op. Zoveel koolhydraten als de gemiddelde mens hedendaags eet, is ons lichaam helemaal niet voor gebouwd namelijk.
pi_47278699
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 20:27 schreef frenkck het volgende:

[..]

Als mensen diabetes ontwikkelen, weten ze nog steeds niet wat ze eten ben ik van mening. Want als je GOED eet, heb je daar helemaal geen kans op. Zoveel koolhydraten als de gemiddelde mens hedendaags eet, is ons lichaam helemaal niet voor gebouwd namelijk.
Nutteloze reactie.
  donderdag 15 maart 2007 @ 09:13:57 #64
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_47291437
Opzich zit er wel een kern van waarheid in wat er bij radar verteld werd. Stel, bij iemand wordt een hoog cholesterol gemeten, waarom dan niet onderzoeken of er sprake is van atherosclerose maar gelijk die medicijnen voorschrijven zonder te weten of er echt iets aan de hand is. Als er geen sprake is van atherosclerose maar die persoon wel een hoog cholesterol heeft dan zou het in ieder geval nog een jaar of 20 duren voor die persoon eventueel klachten zou kunnen krijgen. Dus zijn die medicijnen helemaal niet nodig terwijl ze wel voorgeschreven worden aan die personen op het moment.
pi_47312839
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 09:13 schreef dragonrider het volgende:
Opzich zit er wel een kern van waarheid in wat er bij radar verteld werd. Stel, bij iemand wordt een hoog cholesterol gemeten, waarom dan niet onderzoeken of er sprake is van atherosclerose maar gelijk die medicijnen voorschrijven zonder te weten of er echt iets aan de hand is. Als er geen sprake is van atherosclerose maar die persoon wel een hoog cholesterol heeft dan zou het in ieder geval nog een jaar of 20 duren voor die persoon eventueel klachten zou kunnen krijgen. Dus zijn die medicijnen helemaal niet nodig terwijl ze wel voorgeschreven worden aan die personen op het moment.
Juist en dan is het nog niet eens zeker of het persoon wel klachten gaat krijgen!
pi_47313242
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 09:13 schreef dragonrider het volgende:
Ten eerste kan je niet altijd aantonen of iemand atherosclerose heeft. Je kan het alleen aantonen in bepaalde vaten zoals de halsslagaders. Maar deze hoeven niet representatief te zijn voor de rest van het lichaam. En al zou je niet behandelen als iemand geen atheroslerose heeft, dan zou je net zo goed het woord PREVENTIE kunnen schrappen in de geneeskunde. Dan zou je bijvoorbeeld ook geen hoge bloeddruk meer hoeven te behandelen (dat geeft immers o.a. ook atherosclerose). Daarnaast hebben mensen met een te hoog cholesterol vaak ook andere risicofactoren voor het ontwikkelen van hart -en vaatziekten. Om dan niet te behandelen is een kunstfout. Aangezien het proces van atherosclerose dan sneller gaat (dat is sowieso geen 20 jaar zoals jij zegt). Daarnaast werken statinen niet alleen op het cholesterol. Ze beschermen de hele vaatwand tegen schade. Dat is ook de reden waarom ook mensen met normale cholesterolwaarden en andere risicofactoren en/of een hart -en vaatziekt een statine krijgen.
pi_47343573
Een te LAAG cholesterol kan ook tot hartklachten leiden....(is ook nooit goed)
pi_47666011
Cholesterol
Enkele weken geleden had Radar het uitgebreid over cholesterol. De uitzending deed veel stof opwaaien .

Maandag gaan we in op de reacties, de feiten en vooral op de werking van statines, de cholesterolverlagende medicijnen die op grote schaal worden voorgeschreven. In de studio zijn verschillende voor- en tegenstanders.

Radar - Maandag om 20.30 op Ned. 1 Vanavond dus...
  maandag 26 maart 2007 @ 12:07:48 #69
262 Re
Kiss & Swallow
pi_47667383
Ik hoop dan dat er wat gebalanceerder wordt gediscussieerd
pi_47691155
Ik vond niet dat deze uitzending van Radar het er duidelijker op werd. Ook nu werden de bijwerkingen door de deskundigen niet echt serieus genomen. Opvallend was wel dat ook de patientenvereniging geld krijgt van de Hartstichting die op haar beurt geld incasseert van een aantal cholesterol-fabrikanten en Unilever < producent van cholesterolverlagende produkten. Zie http://www2.trosradar.nl/PHP/news/22/3352 Dat is natuurlijk niet objectief. Ik hoop dat er echt een groot onafhankelijk onderzoek komt vanuit de EU. Pas dan komt er misschien meer duidelijkheid wie nu echt deze middelen moet slikken en waar ook duidelijk wordt dat er (ernstige) bijwerkingen kunnen zijn en wat er eventueel aan gedaan kan worden.

Wat ik heb onthouden: als men op jongere leeftijd een te hoog cholesterolgehalte heeft dan toch statine slikken om schade op latere leeftijd te voorkomen. Maar indien er geen klachten zijn slikt na verloop van tijd de helft de medicatie niet meer vanwege het ontbreken van gezondheidsklachten of vanwege bijwerkingen, men wordt ziek terwijl men dat eerst niet was.

Wat mensen moeten doen met een risicofactor (hart-en vaatziekten, diabetes, erfelijkheid) werd niets mee gedaan, ook die moeten maar verder sukkelen als ze last van bijwerkingen hebben. Wel een soort van APK-keuring van medicijnen doen maar ja, wat schiet dat op. Zoveel statine-middelen, zoveel bijwerkingen, probeer dit of dat. Alsof artsen daar te tijd voor nemen, not. Al met al zijjn er nog zat vragen over, werkt het wel voor vrouwen (de een zegt nee, de aanwezige arts zegt ja) en voor ouderen? Niets over gehoord. ik ben er even klaar mee, het is een lange termijn-discussie en de toekomst zal uitwijzen wat verstandig is en wat niet.
pi_53400836
Vorig jaar is er via een DNA onderzoek bij mij Familiaire Hypercholesterolemie vastgesteld. Voor de mensen die hier niet mee bekend zijn: dit is een genetische afwijking die er voor zorgt dat er de helft minder LDL cholesterol uit het bloed gehaald kan worden dan bij "gezonde" mensen. Dit heeft als resultaat dat ik een verhoogd LDL gehalte heb. Mijn moeder en oma hebben het ook. Nu ben ik opgegroeid met het rekening houden met mijn cholesterol niveau via mijn eetpatroon. Dit betekent dus weing verzadigde vetten, alles bakken in olie, vette vis, veel groente etc.
Voor ik statines gebruikte was mijn cholesterol niveau totaal 6.2 wat voor iemand met FH nog relatief laag is maar wel te hoog. mijn LDL was iets van : 3.8 LDL 1.3 HDL Tri 0.9 Dit was volgens mijn internist toch wat te hoog.
Ik ben toen op simvastatine 40mg gezet. Na een week kreeg ik hier al bijwerkingen van, spierpijn in mijn rechterkuit. Hierop ben ik terug gegaan en heb ik crestor (rosuvastatine) 5mg voorgeschreven gekregen. Aanvankelijk ging dit prima. Deze heb ik 4 maanden geslikt. Na 3 maanden is mijn cholesterol getest en die was deze keer "prefect", de precieze waardes weet ik niet maar mn LDL zat onder de 2. De verhouding LDL: HDL was veel gunstiger.
3 weken geleden kreeg ik een onverklaarbare spierpijn aan de achterkant van mijn linkerbovenbeen. (Bij) mijn hamstrings. Als ik een tijd gezeten had en ik stond op en strekte mijn been had ik een trekkende pijn net onder mijn knieholte. Toen dit na een week niet over was ben ik gestopt met crestor. Inmiddels 1,5 week na het stoppen is het weg. Ik vermoed dan ook dat dit door crestor komt.
Ik ben wat gaan lezen op internet. Er staat een hoop meuk op internet en ik heb dan ook geprobeert het bij de wetenschappelijke publicaties te houden. Helaas kan ik daarbij alleen de uittreksels lezen.
Wat ik hieruit op heb kunnen maken is dat statines de aanmaak van een stof blokkeren die zowel voor cholesterol als Q10 als basis dient. Q10 is een co-enzym wat voor de energievoorziening binnen cellen zorgt. Er zijn verschillende publicaties die stellen dat een compensatie van Q10 bij gebruik van statines de bijwerkingen kan voorkomen. Mijn vraag is dan ook of iemand hier eraring mee heeft.
Ik ben van plan volgende week mijn internist eens te bellen om hem eens te vragen wat hij er van vindt.
  zondag 23 september 2007 @ 11:33:52 #72
262 Re
Kiss & Swallow
pi_53400945
als het een elsevier journal is kan ik je nog eventueel wel helpen een volledig artikel te lezen
pi_53401340
Ik ben eens gaan zoeken op elsevier journal en toevallig heb ik van deze study wel een full txt kunnen downloaden, wellicht interessant voor mensen met bijwerkingen van statines:

Effect of Coenzyme Q10 on Myopathic Symptoms in Patients Treated With Statins
http://www.ajconline.org/article/PIIS000291490700255X/fulltext
pi_53405222
Interessant ja. Maar ik denk dat de Internist niet mee zal gaan in deze kwestie. Dit is nieuw en er zijn nog wel wat kanttekeningen te plaatsen. Wel jammer dat je last van bijwerkingen hebt gekregen op Crestor 5 mg. Want 5 mg heeft een lagere voorafkans wat bijwerkingen betreft vergeleken met Zocor/Simvastatine 40 mg. Hoe minder het aantal mg hoe lager de kans. Daarnaast werkt Crestor ook "supersterk": 10 mg Crestor komt overeen met 40 mg Simvastatine.

Ik denk toch dat het weer switchen wordt naar een andere statine. Danwel naar het gebruik van een combinatie van Ezetrol en een statine. Ezetrol remt de cholesterolopname in de darm.
pi_53410506
Wat voor kanttekeningen zijn dat? ben ik wel benieuwd naar.
Aanvankelijk ging het prima. Ik weet ook niet 100% zeker dat het van de crestor is. Maar ik kan me niet herinneren dat ik mijn hamstrings verrekt heb. Het voelde ook anders aan dan een normale verrekking, pijn dichter bij het bot.

Wat ik eigenlijk niet helemaal begrijp is waarom er geen maatregelen genomen worden tegen het dalen van de Q10 waarde bij statine gebruik. Want volgens mij is dat inmiddels wel aangetoond.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')