Ik ben het met je eens dat het een kinderachtige regel is.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 15:33 schreef karr-1 het volgende:
Zolang de discriminerende regel die zegt dat ze niets van mij willen hebben omdat ik homo ben nog bestaat, wil ik niet eens geen donor zijn. Waarom van mij niet en van een hetero wel? Omdat wij een grotere risicogroep vormen. My ass, ik doe alles ook veilig en heb geen enkele ziekte onder de leden.
Is het makkelijk poepen nadat je anaal genomen bent?quote:Op dinsdag 6 maart 2007 15:33 schreef karr-1 het volgende:
Zolang de discriminerende regel die zegt dat ze niets van mij willen hebben omdat ik homo ben nog bestaat, wil ik niet eens geen donor zijn. Waarom van mij niet en van een hetero wel? Omdat wij een grotere risicogroep vormen. My ass, ik doe alles ook veilig en heb geen enkele ziekte onder de leden.
Probeer het eensquote:Op dinsdag 6 maart 2007 15:43 schreef ANWB het volgende:
[..]
Is het makkelijk poepen nadat je anaal genomen bent?![]()
Dat denk jij. Bewijs maar.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 15:41 schreef RoelRoel het volgende:
Hoe egoïstisch ben je eigenlijk als je je druk maakt over hoe het met je gaat als je dood bent, dan ben je toch dood? Wat is daar niet te begrijpen aan: dood = niet levend. Je bent er niet meer, je denkt niet meer, je hersenen zijn dood.
Dus kun je net zo goed iemand helpen.
Maar je bent er wel mee bezig, niet..quote:
Ik vind wel dat je zeurt. Als je discussieert, sta je tenminste een beetje open voor de mening van anderen. Van die openheid geef je allerminst blijk. Ik heb al een aantal goede redenen om geen donor te worden voorbij zien komen, maar je doet ze haast allemaal als onzinnig af.quote:Ik zeur niet, ik discussier dit is een forum
Je wordt je hele leven al kaalgeplukt door de overheid. En alsof dat gedurende je leven niet genoeg is geweest, willen ze als je dood bent ook je lichaam nog. Dat laatste kun je gelukkig (nog) voorkomenquote:Op dinsdag 6 maart 2007 15:41 schreef RoelRoel het volgende:
Hoe egoïstisch ben je eigenlijk als je je druk maakt over hoe het met je gaat als je dood bent, dan ben je toch dood? Wat is daar niet te begrijpen aan: dood = niet levend. Je bent er niet meer, je denkt niet meer, je hersenen zijn dood.
quote:Op dinsdag 6 maart 2007 15:17 schreef addie het volgende:
[..]
Als ik dood ben vind ik het eng inderdaad
Ik snap je punt, maar er zijn mensen die geloven in leven na de dood en dat soort dingen. Daarbij heeft nog nooit iemand kunnen beweren hoe het precies is om dood te zijn dus wie ben jij om te beweren dat je er dan niet meer bent?quote:Op dinsdag 6 maart 2007 15:41 schreef RoelRoel het volgende:
Nou nee, dit zijn infantiele redenen die slechts gebaseerd zijn op angst, ijdelheid of egoisme tegenover de reden om een mens in leven te houden.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 15:56 schreef Jutima het volgende:
En laten we wel wezen, het 'raar' of 'eng' vinden (ook al ben je straks dood, NU leef je nog), het niet prettig vinden voor je nabestaanden, bang zijn dat ze misschien net ietsje minder moeite zullen doen je leven te redden, de vergrijzing en overbevolking, en tot slot de discriminatie van homosexuelen, allemaal net zo'n geldige redenen om geen donor te worden als de redenen om wel donor te worden.
Asjeblieft zeg, iedereeen loopt tegenwoordig te zeveren dat het geloof zuigt en niemand gelooft nog, maar nu het over donors gaat geloven we opeens allemaal in leven na de dood.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:01 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Ik snap je punt, maar er zijn mensen die geloven in leven na de dood en dat soort dingen.
Dank uquote:Op dinsdag 6 maart 2007 15:56 schreef Jutima het volgende:
[..]
Ik vind wel dat je zeurt. Als je discussieert, sta je tenminste een beetje open voor de mening van anderen. Van die openheid geef je allerminst blijk. Ik heb al een aantal goede redenen om geen donor te worden voorbij zien komen, maar je doet ze haast allemaal als onzinnig af.
Omdat ik het belangrijk vind iets bij te dragen, ben ik vegetarier, geef ik structureel aan goede doelen, vind ik het een soort van 'plicht' om voor mensen de deur open te houden, vriendelijk te zijn, etc. Ik wil mezelf hiervoor absoluut geen klopje op eigen schouder geven, "Wat ben ik toch goed", ik wil slechts duidelijk maken dat ik een sociaal en betrokken karakter heb, ondanks dat ik geen donor ben.
En mijn reden? Die heb ik niet. Ik wil het gewoon niet hebben, punt. Mijn lichaam, mijn organen, mijn keuze. En laten we wel wezen, het 'raar' of 'eng' vinden (ook al ben je straks dood, NU leef je nog), het niet prettig vinden voor je nabestaanden, bang zijn dat ze misschien net ietsje minder moeite zullen doen je leven te redden, de vergrijzing en overbevolking, en tot slot de discriminatie van homosexuelen, allemaal net zo'n geldige redenen om geen donor te worden als de redenen om wel donor te worden.
quote:
Voor jou misschien niet, voor diegenen die het niet willen dus welquote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:02 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Nou nee, dit zijn infantiele redenen die slechts gebaseerd zijn op angst, ijdelheid of egoisme tegenover de reden om een mens in leven te houden.
bepaald niet even geldig lijkt me.
Niet meer of minder egoistisch dan iemand die verder wil leven met een orgaan van een ander.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:02 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Nou nee, dit zijn infantiele redenen die slechts gebaseerd zijn op angst, ijdelheid of egoisme tegenover de reden om een mens in leven te houden.
Geen argument.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 15:46 schreef pippe het volgende:
Mjn hart wil ik een ander niet aandoen want ik heb geen goed hart en ik wil niet dat mijn bagger die ik met me mee draag een ander overneemt.
Nou nee, dan heb je nog iets om voor te leven. In het geval je sterft maakt het toch geen zak uit.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:08 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Niet meer of minder egoistisch dan iemand die verder wil leven met een orgaan van een ander.
Dat boeit me niet.quote:En je nalatenschap? Laat jij die na aan een willekeurige bijstandsmoeder, of aan je nabestaanden?
Dat klopt, net zoals anderen mogen beslissen of ze dat egoistisch vinden.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:04 schreef addie het volgende:
Gelukkig mag iedereen dat nog voor zichzelf beslissen
En als je dan in het hiernamaals naar de wc moet kan dat niet omdat je nieren verwijderd zijnquote:Op dinsdag 6 maart 2007 15:41 schreef RoelRoel het volgende:
Ik vind niet dat jij dat voor een ander uit kan maken.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:02 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Iedereen, niemand? Praat voor jezelf, er zijn nog genoeg mensen die wel geloven en daarbij staat het of een geloof op zich helemaal los van het geloven in leven na de dood.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:04 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Asjeblieft zeg, iedereeen loopt tegenwoordig te zeveren dat het geloof zuigt en niemand gelooft nog, maar nu het over donors gaat geloven we opeens allemaal in leven na de dood..
Uiteraardquote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:12 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Dat klopt, net zoals anderen mogen beslissen of ze dat egoistisch vinden.
Gelukkig zegt mijn avatar niets over wat ik in mijn prive leven doequote:Maar jou laatste zinnetje + jou avater die botsen nogal een beetje met elkaar (ook al weet ik dat je het op de parkkeerplaats ook veilig kan doen)
Niet moeilijker of makkelijker dan het normaal is. Wat is het verband tussen anale sex en poepen?quote:Is het makkelijk poepen nadat je anaal genomen bent?
Wel over je beroepsleven?quote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:24 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Gelukkig zegt mijn avatar niets over wat ik in mijn prive leven doe![]()
Je hebt dan toch minder weerstand.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:24 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Niet moeilijker of makkelijker dan het normaal is. Wat is het verband tussen anale sex en poepen?
Voor de nabestaanden misschien? Voor hun kan het gevoelsmatig veel uitmaken of ze een 'complete' overledene begraven, of een incomplete.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:12 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Nou nee, dan heb je nog iets om voor te leven. In het geval je sterft maakt het toch geen zak uit.
Ervaring?quote:
Het is echt een obsessie voor je, niet?quote:
Je nabestaande kunnen er ook gevoelsmatig iets goeds uithalen dat je in ieder geval andere mensen nog hebt kunnen helpen.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:35 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Voor de nabestaanden misschien? Voor hun kan het gevoelsmatig veel uitmaken of ze een 'complete' overledene begraven, of een incomplete.
En ja, dan noem me maar egoistisch, maar in dat geval is voor mij dat kleine stukje comfort voor mijn nabestaanden belangrijker dan een volslagen onbekende.
Gastquote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:39 schreef ANWB het volgende:
[..]
Nee, maar door iets op te rekken creëer je meer ruimte.![]()
quote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:56 schreef DDBtje het volgende:
Wanneer iemand geen donor is vind ik eigenlijk dat die persoon ook geen recht heeft op een orgaan wanneer hij/zij dat nodig heeft...voor wat, hoort wat! (en dit zeg ik in de wetenschap dat mijn vriend geen donorcodicil heeft)
En wie rookt ook niet helpen en mensen met overgewicht ook fijn aan het lot overlaten......quote:
en als mensen geen donor mogen zijn?quote:
quote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:49 schreef 61neorej het volgende:
[..]
Je nabestaande kunnen er ook gevoelsmatig iets goeds uithalen dat je in ieder geval andere mensen nog hebt kunnen helpen.
Ik moest even goed nadenken. Dat je argument (ten dele) geldig is, valt natuurlijk niet te ontkennen. Als we met een humane bril op een vergelijking tussen angst, ijdelheid, egoisme en de wil anderen te helpen zouden maken, kan ik niet anders dan het laatste als 'beter' te bestempelen. Toch ben ik het niet met je eens.quote:Nou nee, dit zijn infantiele redenen die slechts gebaseerd zijn op angst, ijdelheid of egoisme tegenover de reden om een mens in leven te houden.
Eens. dan moet het voorlopig maar zo.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:56 schreef DDBtje het volgende:
Wanneer iemand geen donor is vind ik eigenlijk dat die persoon ook geen recht heeft op een orgaan wanneer hij/zij dat nodig heeft...voor wat, hoort wat! (en dit zeg ik in de wetenschap dat mijn vriend geen donorcodicil heeft)
Ik heb een hekel aan kortzichtige mensen die menen dat hún mening de enige juiste is. Mensen die vinden dat alles dat buiten wat zíj juist achten associaal en verachtelijk is. Als jouw mening een feit was, dan zou dat hele donor ja/nee formulier niet eens bestaan.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 14:37 schreef paultjuhhh het volgende:
Ja, ik heb echt een hekel aan mensen die geen donor willen zijn. Ik ben donor voor alle organen , waarom?
Waarom niet ?!!? Ik vind het asociaal als je geen donor bent, stel dat je zelf een ongeluk krijgt of een ziekte en organen nodig hebt. Ik snap mensen niet die geen donor willen zijn. Als je dood bent ben je dood, dus je voelt niets, simpel. En voor de gelovigen, god zou het denk ik alleen maar goed vinden als je zo aardig bent de andere mensen te helpen na je dood.
Zo dat wou ik even kwijt, ik hoop zinvolle reacties te krijgen op de niet donor mensen onder ons of waren jullie alleen maar te lui om dat formuliertje in te vullen ?
Bullshit. Iedereen heeft redenen om wel of niet bepaalde dingen te doen voor onbekenden. Of dat nou doneren aan één van de duizenden goede doelen is, of als orgaandonor willen functioneren is irrelevant. Ik durf wel te stellen dat vrijwel iedereen op die manier wel *iets* belangeloos zal doen voor een ander, en ik zie niet in waarom geen donor zijn ineens als asociaal getypeerd wordt, terwijl duizenden goede doelen niets geven normaal is.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:19 schreef Posdnous het volgende:
[..]
.
Het gaat er puur om dat niemand iets wil doen (ook al is het van essentieel belang) voor een onbekende.
Dat is onze huidige maatschappij van asocialen.
Vind ik onvergelijkbaar. Je hebt hier de kans om iets goeds te doen met iets waar je werkelijk helemaal niets aan hebt, zelfs geen biertje.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:19 schreef Jutima het volgende:
Veel van mijn vrienden denken hier anders over. Ze hebben zelf gewerkt voor hun geld, veel zwervers hebben hun situatie aan hun eigen handelen te danken, enz. Mijn vrienden voelen zich prettiger bij dat extra biertje dan bij het helpen van die zwerver. Is dat egoistischer dan mijn handelen? Misschien.
Maar, is het verkeerder dan mijn handelen? Toch zeker niet! Heeft niet iedereen het fundamentele recht om zich, in dit niet altijd gemakkelijke leven, prettig te voelen op de manier die hij of zij goeddunkt?
Tja, als we spirituele discussies gaan houden kun je doorgaan tot je een ons weegt. Misschien is je geest duizendmaal zo sterk geworden omdat je iemand anders in leven laat, na je dood, weet jij veel.quote:En dan nog het volgende. Los van met welke bril op we tegen zaken aankijken, is in dit geval de context niet van enorm belang?
Je kunt op meerdere manieren tegen het fysieke leven aankijken. Het fysieke leven is het enige dat bestaat, er is een soort 1:1-verhouding tussen het fysieke en geestelijke (spirituele) leven, het fysieke leven is slechts een tijdelijke incarnatie van het spirituele. Hoewel in het laatste geval het fysieke leven een beduidend minder prominente plaats inneemt, is toch duidelijk dat het fysieke bestaan altijd betekenis heeft. Het fysiek leven is altijd een onderdeel van je bestaan.
Zijn angst en egoisme om je eigen bestaan nu werkelijk minder dan de goodwill anderen te helpen? Is het niet heel logisch dat je je eigen bestaan, je eigen leven, belangrijker vindt dan het bestaan van een willekeurige derde? Kennelijk worden je organen pas gebruikt als je hersendood bent, maar wie kan me met 100% zekerheid zeggen dat ik dan daadwerkelijk dood ben? Bepaalde meditatieve staten lijken qua hoeveelheid hersenactiviteit heel erg veel op hersendood zijn...
In ieder geval zeer onrealistisch. En niet al te snugger in mijn ogen.quote:Zijn angst en egoisme dan nog steeds zo infantiel?
Alleen de mensen die "wettelijk" uitgesloten zijn, dus mensen die als donor niet geaccepteerd worden, vind ik een uitzondering. Maar je kan (bijna) altijd nog donor worden van iets...quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
en als mensen geen donor mogen zijn?
Wel weer typisch dat je geen enkele reden geeft waarom het NIET geven van een orgaan zinvol zou zijn.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:23 schreef Leigh het volgende:
[..]
Ik heb een hekel aan kortzichtige mensen die menen dat hún mening de enige juiste is. Mensen die vinden dat alles dat buiten wat zíj juist achten associaal en verachtelijk is. Als jouw mening een feit was, dan zou dat hele donor ja/nee formulier niet eens bestaan.
Toch bestaan ze, en waarom? Omdat we in dit land mogen kiezen wat we willen dat er gebeurd met ons eigen lijf. Wat jij daarvan vindt, wel, boeiend. Dat heb je maar te vinden.
Als je denkt dat je met een dergelijke OP donoren gaat werven, dan heb je het mis. Denk dat je dat verspilt hebt met je laatste regel.
En, zoals gezegt, mensen die men niet als donor wil?quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:20 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Eens. dan moet het voorlopig maar zo.
Dat is helemaal niet normaal, maar dat kan ik nog eerder begrijpen omdat je bij goede doelen wel heel erg moeilijk aanwijsbare gevolgen hebt van je individuele actie.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:24 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
en ik zie niet in waarom geen donor zijn ineens als asociaal getypeerd wordt, terwijl duizenden goede doelen niets geven normaal is.
Tja, dan verschillen wij daarover van mening.quote:Wat er met mijn lichaam gebeurt, ook al ben ik dood, is aan MIJ, en daar is m.i. NIETS asociaals aan.
Als alles wat iemand doet 'zinvol' zou moeten zijn, dan kun je een hoop activiteiten opdoeken.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:27 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Wel weer typisch dat je geen enkele reden geeft waarom het NIET geven van een orgaan zinvol zou zijn.
(blabla.. hoef ik niet... mijn lichaam...blabla...)
Dat vind ik dan weer zoeken naar allerlei extreme buitencategorieen. Zal ongetwijfeld nodig zijn bij een praktische invulling, maar in deze discussie vrij zinloos.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En, zoals gezegt, mensen die men niet als donor wil?
Het enige wat je hoeft te zeggen is 'Ik ben donor. Ze mogen mijn ontzielde lichaam leeghalen!' en je bent 'een goed mens'. Geen donor? 'Egoïstisch stuk vreten. Je hebt ook niets over voor de medemens!quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:24 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Bullshit. Iedereen heeft redenen om wel of niet bepaalde dingen te doen voor onbekenden. Of dat nou doneren aan één van de duizenden goede doelen is, of als orgaandonor willen functioneren is irrelevant. Ik durf wel te stellen dat vrijwel iedereen op die manier wel *iets* belangeloos zal doen voor een ander, en ik zie niet in waarom geen donor zijn ineens als asociaal getypeerd wordt, terwijl duizenden goede doelen niets geven normaal is.
En dat maakt het meteen de juiste keuze voor jou.quote:Wat er met mijn lichaam gebeurt, ook al ben ik dood, is aan MIJ, en daar is m.i. NIETS asociaals aan.
Tja, waarover discussieren we hier op dit forum dan uberhaupt.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:29 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Als alles wat iemand doet 'zinvol' zou moeten zijn, dan kun je een hoop activiteiten opdoeken.
Dat kan ik je niet ontnemen, maar het lijkt me wel de definitie van egoisme, of niet soms?quote:Bovendien, als IK me er goed bij voel, is het voor mij zinvol. Wie ben jij om mij dat te ontnemen?
Ah, dus mensen met een erfelijke ziekte, homo´s, chronisch zieken, die mogen van jou geen donororgaan omdat ze zelf niet gewenst zijn als donor. Voor jouw zijn dat " allerlei extreme buitencategorieen"quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:30 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Dat vind ik dan weer zoeken naar allerlei extreme buitencategorieen. Zal ongetwijfeld nodig zijn bij een praktische invulling, maar in deze discussie vrij zinloos.
Als iemand een gedoneerd orgaan per se niet wil, dan krijgt hij hem maar niet, het is niet anders.
Waarom doet een mens vrijwilligerswerk? Om de wereld een beetje te helpen, maar zou diegene dat doen als hij of zij zich er niet goed door zou gaan voelen? Voila, de definitie van egoisme.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:31 schreef Posdnous het volgende:
Dat kan ik je niet ontnemen, maar het lijkt me wel de definitie van egoisme, of niet soms?
Zodat jij kan bepalen of ie zinvol is voor mij?quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:27 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Wel weer typisch dat je geen enkele reden geeft waarom het NIET geven van een orgaan zinvol zou zijn.
(blabla.. hoef ik niet... mijn lichaam...blabla...)
Het is heel simpel jij vind dat anderen hun organen maar moeten afstaan ook al vinden zij dat niet. Zij vinden namelijk dat ze dat gewoon zelf uit mogen maken zonder opgaaf van reden. Maar het kan komen door zoals ik al eerder zei: geloof of toch dat ze bang zijn voor iets. Zij mogen dat vinden omdat het hun lichaam is en daar heb jij niks over te zeggen en al helemaal niet ze als asociaal of egoïstisch te bestempelen, daar heb jij simpelweg het recht niet toe.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:27 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Hopelijk ben je dan geen roker, alcoholist of dikzak want die mogen ze, als je zo gaat redeneren, dan ook niet helpen.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:20 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Eens. dan moet het voorlopig maar zo.
Dat zegt niemand, het is niet zo zwart-wit dat de personen meteen goed of slecht zijn, maar het gaat hier om een persoonlijke stellingname en die kun je best beoordelen.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:31 schreef Leigh het volgende:
[..]
Het enige wat je hoeft te zeggen is 'Ik ben donor. Ze mogen mijn ontzielde lichaam leeghalen!' en je bent 'een goed mens'. Geen donor? 'Egoïstisch stuk vreten. Je hebt ook niets over voor de medemens!'
Ach jee, eerste recht, wat mij betreft ben je na je dood helemaal geen eigenaar meer van je lichaam.quote:Zo heb ik ze vaker gezien. Het is diep triest dat mensen om hun eerste recht, het recht om te beslissen wat er met hun eigen lichaam gebeurt, uitgejouwd worden.
Ik accepteer het ook hoor, maar ik ben het er niet me eens.quote:Gelukkig zijn er ook nog mensen (anders dan de TS) die inzien dat welke keuze je ook maakt, aan die persoon en aan die persoon alleen is en dat kan accepteren ook al zijn ze het er misschien niet mee eens. Laten we hopen dat dit de meerderheid betreft.
[..]
Daarmee sluit je dus ook een heel lief meisje uit die nooit iemand kwaad heeft gedaan en haar leven lang CF heeft al. Ik noem maar even een verzonnen voorbeeld.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:32 schreef Ms.Poes het volgende:
Ik zou wellicht weer donor willen zijn als ik zelf ook wat te zeggen zou hebben wat betreft degene die mijn orgaan gaat dragen. Kinderachtig, wel he, maar ik heb een dusdanige hekel aan de meeste mensen dat mijn ziel echt niet zou rusten, mocht de verkeerde met mijn orgaantjes gaan pimpen.
Ik ben wel donor geweest, jarenlang, was voor mij ook vanzelfsprekend, mijn lijf zal voor mij niet meer van nut zijn dus dan graag voor iemand anders! Maar als ik er heel eerlijk over nadenk, gun ik niet iedereen mijn organen, klaar.
Ik dacht dat je andersom bedoelde, dat iemand volgens zijn geloof een orgaan van 1 van bovengenoemden per se niet zou willenquote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ah, dus mensen met een erfelijke ziekte, homo´s, chronisch zieken, die mogen van jou geen donororgaan omdat ze zelf niet gewenst zijn als donor. Voor jouw zijn dat " allerlei extreme buitencategorieen"
Hoofdzaak/bijzaak discussie.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:34 schreef Ms.Poes het volgende:
[..]
Waarom doet een mens vrijwilligerswerk? Om de wereld een beetje te helpen, maar zou diegene dat doen als hij of zij zich er niet goed door zou gaan voelen? Voila, de definitie van egoisme.
Goed punt.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:37 schreef Ms.Poes het volgende:
Oh ja, ik vind het feit dat er al meer dan genoeg mensen zijn, ook wel een gegronde reden om het niet te doen. Moet iedereen maar gered worden? Moet elk mens minstens 80 lentes worden? Koste wat kost?
Tot het een geliefde van je is. Dan schreeuw je moord en brand dat hij/zij gered moeten worden en dat er meer donoren moeten komen.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:37 schreef Ms.Poes het volgende:
Oh ja, ik vind het feit dat er al meer dan genoeg mensen zijn, ook wel een gegronde reden om het niet te doen. Moet iedereen maar gered worden? Moet elk mens minstens 80 lentes worden? Koste wat kost?
En dus bestempel je die mensen maar als egoïst / asociaal? Als we het dan toch over goodwill gaan hebben kan ik ook wel gaan zeggen dat alle rijken hun geld moeten gaan afstaan aan de armen (want ja, zoveel geld heb je in principe niet nodig, net als organen als je dood bent). Op zo'n manier kan ik iedereen die niks aan goede doelen doet en/of vrijwilligers werk ook wel gaan bestempelen als egoïst of asociaal.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:35 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Dat zegt niemand, het is niet zo zwart-wit dat de personen meteen goed of slecht zijn, maar het gaat hier om een persoonlijke stellingname en die kun je best beoordelen.
[..]
Ach jee, eerste recht, wat mij betreft ben je na je dood helemaal geen eigenaar meer van je lichaam.
[..]
Ik accepteer het ook hoor, maar ik ben het er niet me eens.
En dat is ook zo, en dat moeten ze ook zelf weten, maar dan mag ik toch wel de discussie aangaan waaromz e dat vinden, en dat weet vrijwel niemand. 'Ik vind dat gewoon' dat soort suffe geneuzel krijg je dan.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:34 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Het is heel simpel jij vind dat anderen hun organen maar moeten afstaan ook al vinden zij dat niet. Zij vinden namelijk dat ze dat gewoon zelf uit mogen maken zonder opgaaf van reden.
Tot jij of je dierbaren het opeens is. Dan piep je wel anders.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:37 schreef Ms.Poes het volgende:
nee, hun mening in deze is wel asociaal.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:40 schreef BobbyB het volgende:
[..]
En dus bestempel je die mensen maar als egoïst / asociaal?
Nou, sociaal is het ook bepaald niet.quote:Als we het dan toch over goodwill gaan hebben kan ik ook wel gaan zeggen dat alle rijken hun geld moeten gaan afstaan aan de armen (want ja, zoveel geld heb je in principe niet nodig, net als organen als je dood bent). Op zo'n manier kan ik iedereen die niks aan goede doelen doet en/of vrijwilligers werk ook wel gaan bestempelen als egoïst of asociaal.
Homo`s mogen geen orgaandonor zijn in NLquote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:38 schreef Posdnous het volgende:
Dat homo-aspect doet voor mij helemaal niet terzake. Mensen die geen orgaan van homo's willen moeten hun muil houden, dat slaat nergens op, en bovendien komen ze dat toch niet te weten.
Nou, ik gaf eerder iets aan over geloof en toen zei jij dat niemand geloofde etc.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:40 schreef Posdnous het volgende:
[..]
En dat is ook zo, en dat moeten ze ook zelf weten, maar dan mag ik toch wel de discussie aangaan waaromz e dat vinden, en dat weet vrijwel niemand. 'Ik vind dat gewoon' dat soort suffe geneuzel krijg je dan.
Oftewel de goede moeten lijden onder de kwaden?quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:32 schreef Ms.Poes het volgende:
Ik zou wellicht weer donor willen zijn als ik zelf ook wat te zeggen zou hebben wat betreft degene die mijn orgaan gaat dragen. Kinderachtig, wel he, maar ik heb een dusdanige hekel aan de meeste mensen dat mijn ziel echt niet zou rusten, mocht de verkeerde met mijn orgaantjes gaan pimpen.
Ik ben wel donor geweest, jarenlang, was voor mij ook vanzelfsprekend, mijn lijf zal voor mij niet meer van nut zijn dus dan graag voor iemand anders! Maar als ik er heel eerlijk over nadenk, gun ik niet iedereen mijn organen, klaar.
Is dat zo? Wist ik niet.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Homo`s mogen geen orgaandonor zijn in NL
Men meent dat homo`s een veel te groot risico zijn, die flikkers zijn immers allemaal seropositiefquote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:48 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Is dat zo? Wist ik niet.
En er is geen aanwijsbare medische reden voor neem ik aan?
Tja daar denk ik echt anders over.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:42 schreef Posdnous het volgende:
[..]
nee, hun mening in deze is wel asociaal.
Nee, maar goed dan kunnen we heel KLB wel volplempen met dingen die asociaal zijn. Ik vind gewoon, heel simpel, dat je daarin vrij moet zijn en dat niet een ander mag gaan oordelen of dat asociaal of egoïstisch is.quote:Nou, sociaal is het ook bepaald niet.
Tot je zelf zorg nodig hebt...quote:
Tja, sommige mensen wel natuurlijk, waaronder jij kennelijk. Maar het aantal praktizerend gelovigen is toch wel flink minder dan het aantal mensen dat geen donor wil zijn.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:45 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Nou, ik gaf eerder iets aan over geloof en toen zei jij dat niemand geloofde etc.
Ja, zo redeneren al die mensen die geen donor willen zijn, gewoon ontkennen en doodzwijgen.quote:Ik denk dat de discussie aangaan ook niet echt veel uitmaakt, je wint er in ieder geval niks mee want het is hetzelfde als discussiëren over smaak. Zij hebben toch al hun keus gemaakt.
Lijkt me sterk dat het met seropositief te maken zou hebben. heb je een link of zo naar bepaalde uitleg waarom ze geen donor mogen zijn?quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Men meent dat homo`s een veel te groot risico zijn, die flikkers zijn immers allemaal seropositief
Ik ben katholiek:quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:40 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Hoe denken gelovigen eigenlijk over orgaan donatie ?
quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:38 schreef jordeeeh het volgende:
Ik wil donor worden maar ben te lui om het formulier in te vullen. Maar mn vader weet dat ik donor wil zijn en hij bepaalt het ook voor mij als ik op dit moment dood zou gaan. Dus komt wel goed.
Nee dat klopt en nee ik ben niet gelovig maar praktisch al mijn tantes / ooms zijn dan weer wel gelovig en een aantal zijn dan weer wel donor. Denk sowieso dat inderdaad de jongere generatie minder gelovig is hoewel ik er een aantal ken.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:51 schreef Posdnous het volgende:
Tja, sommige mensen wel natuurlijk, waaronder jij kennelijk. Maar het aantal praktizerend gelovigen is toch wel flink minder dan het aantal mensen dat geen donor wil zijn.
Dus die 1 op 1 regel gaat niet op lijkt me.
Ik ben het ook helemaal met je eens dat het wel degelijk belangrijk is (daarom ben ik wel donor) en ik vond het idee om iedereen standaard donor te laten zijn tot je zelf aangeeft dat niet te willen ook een goed plan, jammer genoeg is dat niet doorgekomen. Maar nogmaals, als iemand aangeeft het niet te willen om wat voor reden dan ook is dat aan hem, het is inderdaad zonde dat je organen dan worden opgegeten door meneer en mevrouw worm of als as wordt uitgestrooid op de middenstip van de Arena terwijl ze er iemand mee hadden kunnen helpen, maar dat is hun keuze en daar hebben wij niks over te zeggen. Dat vind ik tenminste.quote:Ja, zo redeneren al die mensen die geen donor willen zijn, gewoon ontkennen en doodzwijgen.
Ze beseffen niet hoe gigantscih belangrijk het wel niet is om donor te zijn. Het is geen spelletje of zo.
Zou god geen bedoeling hebben bij het falen van een orgaan?quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:58 schreef 61neorej het volgende:
Ik ben christelijk en ik denk dat god liever heeft dat ik andere mensen na mijn dood help aan een zo goed mogelijk leven dan dat ik niet doneer omdat je na je dood verder leeft. Dat gebeurt toch niet in het lichaam zelf.
Ik denk niet dat god veel invloed heeft op ons leven zolang we op aarde zijn.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 18:01 schreef ANWB het volgende:
[..]
Zou god geen bedoeling hebben bij het falen van een orgaan?
Misschien wel.. en is het juist zijn bedoeling om andere organen te sparen zodat ze gedoneerd kunnen worden.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 18:01 schreef ANWB het volgende:
[..]
Zou god geen bedoeling hebben bij het falen van een orgaan?
Waarom is het onnatuurlijk?quote:Op dinsdag 6 maart 2007 19:10 schreef Marc1711 het volgende:
Alleen mijn naasten krijgen mijn organen, de rest kan opzouten, het is mijn lichaam bovendien is het nogal onnatuurlijk!
En dat kan dus alleen als een naaste een orgaan nodig heeft zoals één van een paartje. (Nier, long, huid of een stukje lever misschien) En maar goed ook.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 19:10 schreef Marc1711 het volgende:
Alleen mijn naasten krijgen mijn organen, de rest kan opzouten, het is mijn lichaam bovendien is het nogal onnatuurlijk!
Ik word liever in stukken begraven en dat ik nog iemand kan helpen na mijn dood dan dat ik netjes onder de grond word gelegd en niemand er wat aan heeftquote:Op dinsdag 6 maart 2007 15:18 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Wil je gewoon netjes worden begraven ja of nee?
Zo ja, zo denken bepaalde mensen ook over bepaalde organen. Zo moeilijk is dat toch in te beelden?
Oh dus mensen die zijn die moet je ook maar geen medicijnen meer gevenquote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:37 schreef Ms.Poes het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |