quote:Dit méén je niet?!
Op vrijdag 25 januari 2002 17:57 schreef maizje het volgende:
de man mag de vrouw slaan
quote:Waarom niet?
Op vrijdag 25 januari 2002 17:58 schreef maizje het volgende:[..]
Is Zo (ze mogen geen bleod van anderen gebruiken ook niet als je in levensgevaar bent)
quote:Wat dacht jij van onwetendheid?
Op vrijdag 25 januari 2002 16:22 schreef glasbak het volgende:
Het eerste wat bij opvalt, is dat jullie allemaal met bijna elke post een schop geven tegen de schenen van de getuiges die hier zouden moeten reageren.
Beetje onsamenhangde zin, maar ja
quote:
Op vrijdag 25 januari 2002 18:36 schreef milagro het volgende:
Zij mogen alleen scheiden in geval van mishandeling.
quote:
Op vrijdag 25 januari 2002 17:57 schreef maizje het volgende:
... de man mag de vrouw slaan ...
quote:In de Openbaring staat zoiets als dat men geen bloed tot zich zal nemen. Zij vertalen dat naar deze tijd en dan valt bloedtransfusie er ook onder.
Op vrijdag 25 januari 2002 18:38 schreef DuchessX het volgende:[..]
Waarom niet?
Terwijl in een stukje biefstuk zich toch ook bloed bevindt...
quote:Ik had vroeger een buurmeisje waar ik toen ik klein was veel mee speelde. Toen ik een jaar of acht was, bekeerde haar moeder zich tot de Jehova's en dat veranderde voorgoed onze vriendschap. Haar vader en moeder gingen scheiden omdat die vader zich niet kon verenigen met de ideeën van zijn vrouw. Vervolgens ging de buurvrouw steeds het gesprek aan met mijn ouders, om hen ervan te overtuigen dat hun geloof niet de juiste was. Mijn ouders waren op dat punt absoluut niet van hun pad af te brengen dus die gesprekken leidden tot niets..
Op vrijdag 25 januari 2002 18:50 schreef Meneer_Aart het volgende:
Ik hoop dat het iedereen wel duidelijk is dat Jehovah-getuigen maar weinig met 'normale' christenen te maken hebben...
quote:T`is droevig hoe dat gaat, in en in triest
Op vrijdag 25 januari 2002 22:03 schreef RaisinGirl het volgende:[..]
Ik had vroeger een buurmeisje waar ik toen ik klein was veel mee speelde. Toen ik een jaar of acht was, bekeerde haar moeder zich tot de Jehova's en dat veranderde voorgoed onze vriendschap. Haar vader en moeder gingen scheiden omdat die vader zich niet kon verenigen met de ideeën van zijn vrouw. Vervolgens ging de buurvrouw steeds het gesprek aan met mijn ouders, om hen ervan te overtuigen dat hun geloof niet de juiste was. Mijn ouders waren op dat punt absoluut niet van hun pad af te brengen dus die gesprekken leidden tot niets..
Steeds als ik met mijn buurmeisje sprak dan vertelde ze mij over de bijeenkomsten en diensten die ze bijwoonde bij de Jehova's. In het begin vond ik dat nog wel leuk om te horen, het leek in eerste instantie best wel op wat ik als kind in de kerk meemaakte, maar op den duur werd het wel vervelend dat ze daar zo vaak over sprak. Ik vond het ook vreemd dat ze plotseling tijdens alle vakanties ging logeren bij 'ooms&tantes' die ze naar ik begreep kende van die gemeenschap. Het begon ook op te vallen dat ze steeds minder langskwam. En als we iets hadden afgesproken, belde ze heel vaak af of ze kwam gewoon niet opdagen. Ik begreep daar niets van (we hadden toch geen ruzie?), maar mijn ouders legde mij uit dat het kwam omdat ze van haar moeder eigenlijk niet meer met mij om mocht gaan omdat ik protestants was. Uiteindelijk, na heel wat pogingen tot contact van mijn kant, is de vriendschap helemaal verwaterd. Ik kan me nog goed herinneren dat ik eens op zondagochtend met mijn ouders uit de kerk kwam. Op weg naar mijn oma waar we na de kerkdienst altijd koffie dronken, zag ik haar plotseling in een lange jas gehuld, een aktetas onder haar arm en haar hoofd gebogen, samen met een paar mannen lopen. Ze gingen langs de deuren. Even keken we elkaar aan, ik zag wel dat ze mij herkende, maar ze draaide haar hoofd om en liep door.
quote:Als ik dit allemaal zo leef lijkt het net of de jehova's gewoon een sekte zijn met een bepaalde geloofsovertuiging.
Ik had vroeger een buurmeisje waar ik toen ik klein was veel mee speelde. Toen ik een jaar of acht was, bekeerde haar moeder zich tot de Jehova's en dat veranderde voorgoed onze vriendschap. Haar vader en moeder gingen scheiden omdat die vader zich niet kon verenigen met de ideeën van zijn vrouw. Vervolgens ging de buurvrouw steeds het gesprek aan met mijn ouders, om hen ervan te overtuigen dat hun geloof niet de juiste was. Mijn ouders waren op dat punt absoluut niet van hun pad af te brengen dus die gesprekken leidden tot niets..
Steeds als ik met mijn buurmeisje sprak dan vertelde ze mij over de bijeenkomsten en diensten die ze bijwoonde bij de Jehova's. In het begin vond ik dat nog wel leuk om te horen, het leek in eerste instantie best wel op wat ik als kind in de kerk meemaakte, maar op den duur werd het wel vervelend dat ze daar zo vaak over sprak. Ik vond het ook vreemd dat ze plotseling tijdens alle vakanties ging logeren bij 'ooms&tantes' die ze naar ik begreep kende van die gemeenschap. Het begon ook op te vallen dat ze steeds minder langskwam. En als we iets hadden afgesproken, belde ze heel vaak af of ze kwam gewoon niet opdagen. Ik begreep daar niets van (we hadden toch geen ruzie?), maar mijn ouders legde mij uit dat het kwam omdat ze van haar moeder eigenlijk niet meer met mij om mocht gaan omdat ik protestants was. Uiteindelijk, na heel wat pogingen tot contact van mijn kant, is de vriendschap helemaal verwaterd. Ik kan me nog goed herinneren dat ik eens op zondagochtend met mijn ouders uit de kerk kwam. Op weg naar mijn oma waar we na de kerkdienst altijd koffie dronken, zag ik haar plotseling in een lange jas gehuld, een aktetas onder haar arm en haar hoofd gebogen, samen met een paar mannen lopen. Ze gingen langs de deuren. Even keken we elkaar aan, ik zag wel dat ze mij herkende, maar ze draaide haar hoofd om en liep door.
Wel een eng idee dat kinderen ervoor "gebruikt" worden.
quote:
Op vrijdag 25 januari 2002 22:03 schreef RaisinGirl het volgende:[..]
Het is de harmonieuze vrede van een politiestaat. Adolf Hitler krijgt natte dromen van het segregatie-beleid dat Jehova's in naam van hun Herder hanteren.
quote:Inderdaad, ze zien hem niet als de zoon van God.
Op vrijdag 25 januari 2002 17:54 schreef DuchessX het volgende:[..]
Dus Maria heeft bij de Jehova's niet onbevlekt ontvangen?
Hoezo schijnheilig??
Na de lagere school ging ik naar een havo en mijn buurmeisje naar de LHNO. Zij bleef jehova, maar haar broertje liet zich niet omdopen. Mijn buurmeisje is later getrouwd met een hooggeplaatste figuur. (Ouderling of zoiets)
Zij en dit opperhoofd leefden lange tijd met zo min mogelijk luxe, bijvoorbeeld geen tv. Ze hebben wel een auto en wonen bij de Koninkrijkszaal, zoals hun gebedshuis heet.
Ze wilden ook geen kinderen in deze bederfelijke wereld zetten.
De situatie is nu nog steeds. Moeder en dochter zijn jehova en vader en zoon zijn katholiek. Toch is het nog 1 gezin. Hij viert zijn verjaardag gewoon en zij zorgt dan voor koffie, drankjes, gebakjes enz. uit beleefdheid. Hun zoon heeft twee kinderen die katholiek worden opgevoed. Ondanks de tegenstrijdigheden gaat het allemaal goed.
Laatst hadden we een reunie van de 6de klas, maar mijn buurmeisje kwam niet. Misschien angst voor vragen of zo'n feestje mocht ook niet? Ik weet het niet. Was wel jammer.
quote:Maar wat is nou de moraal van dit verhaal?
Op zaterdag 26 januari 2002 13:58 schreef Gia het volgende:
-knip-Was wel jammer.
quote:Nee, men is het er stellig over eens dat Maria zonder de erfzonde is geboren.
Op vrijdag 25 januari 2002 17:54 schreef DuchessX het volgende:[..]
Dus Maria heeft bij de Jehova's niet onbevlekt ontvangen?
quote:Veel voorkomend foutje, de onbevlekte ontvangenis heeft betrekking op de geboorte van Maria en niet op de geboorte van Jezus Christus van Nazareth koning der Joden (een van de coolste volledige namen uit de geschiedenis van de mensheid
Op zaterdag 26 januari 2002 13:45 schreef Gia het volgende:[..]
Inderdaad, ze zien hem niet als de zoon van God.
quote:Onbevlekte ontvangenis betekent toch dat Maria een kind bij zich droeg, terwijl ze nog maagd is. Dus zonder medewerking van Jozef zwanger raakte?
Op zaterdag 26 januari 2002 14:14 schreef Karboenkeltje het volgende:[..]
Nee, men is het er stellig over eens dat Maria zonder de erfzonde is geboren.
[..]Veel voorkomend foutje, de onbevlekte ontvangenis heeft betrekking op de geboorte van Maria en niet op de geboorte van Jezus Christus van Nazareth koning der Joden (een van de coolste volledige namen uit de geschiedenis van de mensheid
)
quote:Neen, dat denken velen en daarom is het ook een veel voorkomend foutje. Onbevlekte ontvangenis betekent dat Maria zonder de erfzonde is geboren en daaruit is Jezus voortgekomen. Bekijk het zo: de zoon van God kan toch niet voortkomen uit ietsiemand die net zo zondig is als de rest? Geen zonde bij de geboorte->onbevlekt.
Op zaterdag 26 januari 2002 15:41 schreef milagro het volgende:[..]
Onbevlekte ontvangenis betekent toch dat Maria een kind bij zich droeg, terwijl ze nog maagd is. Dus zonder medewerking van Jozef zwanger raakte?
quote:Volgens mij is dit een katholiek standpunt dat door de protestanten wordt verworpen.
Op zaterdag 26 januari 2002 18:18 schreef Karboenkeltje het volgende:[..]
Neen, dat denken velen en daarom is het ook een veel voorkomend foutje. Onbevlekte ontvangenis betekent dat Maria zonder de erfzonde is geboren en daaruit is Jezus voortgekomen. Bekijk het zo: de zoon van God kan toch niet voortkomen uit ietsiemand die net zo zondig is als de rest? Geen zonde bij de geboorte->onbevlekt.
quote:Dat zou kunnen, weet ik niet. Zo is het mij uitgelegt door een agnostische theoloog. Ik zou hem er bij moeten halen om er meer over te leren maar 1: heb ik geen zin in en 2: hij voelt zicht te goed voor het internet. (stel je even een bebaarte a-technische geitenwollesok voor en je zit in de buurt)
Op zaterdag 26 januari 2002 18:21 schreef RaisinGirl het volgende:[..]
Volgens mij is dit een katholiek standpunt dat door de protestanten wordt verworpen.
quote:Maakt het uit? Ik vind het wel mooi mijmerend verteld.
Op zaterdag 26 januari 2002 14:04 schreef glasbak het volgende:
Maar wat is nou de moraal van dit verhaal?
quote:DuchessX vraagt in haar openingspost om informatie van de beleving van het Jehova-geloof. Ik ben zelf niet Jehova, maar heb het wel van dichtbij meegemaakt.
Op zaterdag 26 januari 2002 14:04 schreef glasbak het volgende:[..]
Maar wat is nou de moraal van dit verhaal?
Ik wilde dat graag met jullie delen.
quote:Wat ik dus niet begrijp uit dat verhaal is dat die twee verschillende geloven naast elkaar kunnen leven. Ik heb het zelf van nog dichter bij meegemaakt en kan het me niet voorstellen dat het wachttoren genootschap toestaat dat zij een relatie (lees: huwelijk) heeft met een ongelovige. Zoals ik al eerder zei, in hun bijbel staat: "een vriendschap met de wereld is een vijandschap met god." Dus ook een relatie, en een huwelijk al helemaal, is strikt verboden.
Op zaterdag 26 januari 2002 23:14 schreef Gia het volgende:[..]
DuchessX vraagt in haar openingspost om informatie van de beleving van het Jehova-geloof. Ik ben zelf niet Jehova, maar heb het wel van dichtbij meegemaakt.
Vandaar dat ik dat verhaal van gia niet begrijp.
quote:Tja, wij waren ook heel verbaasd dat dat nog steeds goed gaat. Mijn ouders wonen er nog steeds naast. Maar er vinden nog steeds bijbellezingen bij hun plaats en ook gaat buurvrouw nog steeds langs de deuren. Ze zorgt echter wel erg goed voor haar echtgenoot, hoewel ik betwijfel of ze 'het' ook doen.
Op zaterdag 26 januari 2002 23:24 schreef glasbak het volgende:[..]
Wat ik dus niet begrijp uit dat verhaal is dat die twee verschillende geloven naast elkaar kunnen leven. Ik heb het zelf van nog dichter bij meegemaakt en kan het me niet voorstellen dat het wachttoren genootschap toestaat dat zij een relatie (lees: huwelijk) heeft met een ongelovige. Zoals ik al eerder zei, in hun bijbel staat: "een vriendschap met de wereld is een vijandschap met god." Dus ook een relatie, en een huwelijk al helemaal, is strikt verboden.
Vandaar dat ik dat verhaal van gia niet begrijp.
Maar ja, zo zie je maar, zelfs bij die mensen is het niet allemaal zwart/wit.
quote:Waarvoor mijn dank.
Op zaterdag 26 januari 2002 23:14 schreef Gia het volgende:[..]
DuchessX vraagt in haar openingspost om informatie van de beleving van het Jehova-geloof. Ik ben zelf niet Jehova, maar heb het wel van dichtbij meegemaakt.
En oh ja, ik ben één van Jehovah's Getuigen. Ik heb bij Fokzine eerder topics over ons JG gezien, maar zag daar een hoop onzin in staan. Vier pagina's vragen beantwoorden zal moeilijk worden, maar ik zal dit topic vanaf nu in de gaten houden...
quote:Mijn beleving? We zijn doodnormale mensen.
Op vrijdag 25 januari 2002 11:29 schreef DuchessX het volgende:
Wie van jullie is er Jehova-getuige en wilt vertellen wat zijn of haar eigen beleving van dat geloof is?het is toch een geloof hé?
* DuchessX zou ook graag willen weten waarom Jehova-getuigen altijd zieltjes komen winnen aan de deur
Jehovah's Getuigen zijn een religie, hebben een geloof en volgen een christelijke levenswijze.
Wij komen niet langs om zieltjes te winnen, al lijkt dat soms misschien zo. Wij willen (Jezus gaf die opdracht in de bijbel) alle mensen laten weten wie Jehovah God is, wat er in de bijbel staat en wat Jehovah volgens de bijbel in de toekomst gaat doen. Mensen die hier belangstelling voor hebben, nodigen wij uit voor een vrijblijvende bijbelcursus. Na zo'n bijbelcursus te hebben gevolgd, kan iemand beslissen of hij of zij ook een JG wil worden.
quote:Als dat het doel niet is, waarom is het dan zo belangrijk aan het einde van de maand een formuliertje in te leveren waarop staat hoeveel boeken, tijdschriften, bezoeken, bijbelstudies e.d. je die maand gescoord hebt ? En dan een maandoverzicht te horen waarbij gemeld wordt dat er een paar niet actief zijn geweest die zich dan vervolgens goed schuldig voelen ?
Op maandag 28 januari 2002 20:34 schreef mix het volgende:[..]
Wij komen niet langs om zieltjes te winnen, al lijkt dat soms misschien zo
quote:Dat komt idd misschien een beetje ParaNoia over
Op woensdag 06 februari 2002 14:10 schreef ParaNoiMia het volgende:
Als dat het doel niet is, waarom is het dan zo belangrijk aan het einde van de maand een formuliertje in te leveren waarop staat hoeveel boeken, tijdschriften, bezoeken, bijbelstudies e.d. je die maand gescoord hebt ? En dan een maandoverzicht te horen waarbij gemeld wordt dat er een paar niet actief zijn geweest die zich dan vervolgens goed schuldig voelen ?
We houden idd een bericht bij van ons predikingswerk, omdat we gewoon willen weten hoe het er voor staat. Dan weten we bijv. aan het eind van 2001 dat we het jaar daarvoor in totaal 1,1 miljard uur aan de prediking hebben besteed, etc.
Maar een maandoverzicht krijgen wij zeker niet te horen, hoor. Dat komt in de boeken te staan en klaar. Ik weet van anderen niet hoeveel tijd zij besteden aan het prediken, wel hoeveel een gemiddelde JG predikt.
quote:Nee dat is niet zo. Het maakt niet uit van wie het komt. Het word aangeraden om het niet te doen. Trouwens je moet niet vergeten dat "gewone" mensen er veelal ook niet voor kiezen om een tranfusie te nemen. Dit door de risicos die er aan verbonden zijn met ziektes en dergelijke. kijk ook eens op deze site. http://www.watchtower.org/languages/dutch/library/hb/index.htm
Op vrijdag 25 januari 2002 11:52 schreef DuchessX het volgende:
Is het ook niet zo dat Jehova-getuigen geen bloed van een niet-Jehova-getuige mogen 'gebruiken'??*niet precies weet en ook niet zo gauw vinden kan*
[Dit bericht is gewijzigd door Haagse_Ebony op 12-01-2004 23:17]
Dus?quote:Op zondag 6 februari 2005 15:55 schreef nietzman het volgende:
Ach, een van mijn oude stagebegeleiders en getuige is zo'n hippe vormgever en macfreak, en tevens Beatles en Rage against the Machine-fan.
Dus het zijn allemaal saaie bidlippen.quote:Op zondag 6 februari 2005 18:51 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Dus?
We gebruiken gewoon de hele bijbel. En zoals al is gepost, is onze bijbel dus hetzelfde, alleen zeer nauwkeurig vertaaldquote:Op vrijdag 25 januari 2002 18:36 schreef milagro het volgende:
Jehova Getuigen hanteren de zelfde aan ons bekende Bijbel, alleen interpreteren zij hem anders en maken ze vooral "gebruik" van het Oude Testament en de Openbaring (dacht ik).
Wij zien Jezus juist als de zoon van god, en niet een verschijning van god, wat de drie-eenheid leertquote:Zij zien Jezus niet als de zoon van God, maar als een gewone profeet.
Dat klopt. Het bloed is heilig in gods ogen.quote:Bloedtransfusie is niet toegestaan, onder geen enkele omstandigheid.
Wij zien Jezus niet als een gewone sterveling. Jezus was volmaakt op aarde.quote:Zij vieren niet de bij ons gebruikelijke christelijke feestdagen, die alle gerelateerd zijn aan Jezus, aangezien Jezus voor hun een gewone sterveling was.
Kloptquote:Zij vieren geen verjaardagen en feliciteren iemand die dat wel doet ook niet.
Klopt ook. Dat doen we als we er zeker van zijn dat we Jehovah willen dienen. En onze ouders bepalen dat dus niet, zoals bij de kinderdoop.quote:Zij laten zich op volwassen leeftijd dopen.
Klopt. Wij dwingen dus niemand om tot ons geloof te bekeren, maar geven ze de vrije keus. Het enige wat wij doen is ons geloof bekend maken.quote:Zij zijn verplicht het geloof te verspreiden (en doen dit via het veldwerk : aanbellen bij jou aan de deur om het woord te verkondigen)
We mogen niet roken, omdat het ons lichaam verontreinigd.quote:Zij mogen niet roken, alcohol drinken, gokken.
Alleen in geval van overspel dus.quote:Zij mogen alleen scheiden in geval van mishandeling.
Er staat nergens in de bijbel dat wij verjaardagen moeten vieren. En de enige twee verjaardagen die in de bijbel staan, hadden een slechte afloop(dood van 2 mensen).quote:Op zondag 6 februari 2005 22:09 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Waarom mogen er dan precies geen verjaardagen gevierd worden, DeltaSof?
Ik bedoel, het kan dan wel van een ander geloof afkomen, maar waarom dan?
Nee hoor, katholiek is het de heilige MAAGD!!!!quote:Op zaterdag 26 januari 2002 18:21 schreef RaisinGirl het volgende:
Dit vind ik ngal discutabel, elke andere christen kan daar natuurlijk net zo makkelijk tegenover zetten dat zijn/haar versie ook zeer nauwkeurig vertaald is.quote:Op zondag 6 februari 2005 22:09 schreef compufreak88 het volgende:
[..]
We gebruiken gewoon de hele bijbel. En zoals al is gepost, is onze bijbel dus hetzelfde, alleen zeer nauwkeurig vertaald
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |