over taalfouten gesproken.....quote:Op zondag 4 maart 2007 12:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vraag me af waarom mensen zich zo opwinden over taalfouten, terwijl het niet kunnen rekenen bon ton is. Gros van de mensen die doorgeleerd hebben weten het verschil niet tussen procent en procentpunt, en daar schamen ze zich niet voor, sterker nog, veel zijn er min of meer trots op. Heb een universitair docent gehad die neerkeek op zaken die met formules beargumenteerd werden.
Waarom winden mensen zich zo op over het juiste gebruik van d’s en t’s, die zelf echter nauwelijks in staat zijn om te vatten wat een lening ze uiteindelijk kost, of hoe je BTW berend.
Dat helpt niet als je niet weet hoe je het uit moet rekenen.quote:Op zondag 4 maart 2007 12:56 schreef Cynix ® het volgende:
Misschien omdat je voor rekenwerk veel hulpmiddelen (rekenmachine, computer) hebt?
Ach, dan zou TS zich ook niet mogen opwinden over mensen die niet goed kunnen rekenen.quote:Op zondag 4 maart 2007 13:01 schreef Lienekien het volgende:
Mag je je alleen opwinden over taalfouten als je óók goed kunt rekenen?
Die redenering vind ik eerlijk gezegd niet echt kloppen.
Dat is te merken.quote:Op zondag 4 maart 2007 13:17 schreef Bolter het volgende:
Hangt ook van het "milieu" af waarin je verkeerd. Bij ons op de TU wordt er iets minder naar taalfouten gekeken t.o.v. rekenfoutjes
Als je nou dagelijks moet hoofdrekenen en dagelijks dezelfde fouten blijft maken, da's vergelijkbaar triest.quote:Op zondag 4 maart 2007 13:23 schreef faberic het volgende:
Ik ben het er mee eens. Bij brainiac was er ooit zo'n optelsommetje, kreeg je een aantal cijfers na elkaar. Dus ik meedoen, optellen: 4100. De meeste mensen kwamen echter op 5000 uit, en dat werd bestempeld als een "leuk" of "grappig" feitje. Ik vond het eerder best wel triest.
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik het vreemd vind dat mensen zich altijd dik maken over taalfouten, maar dat er zoveel mensen zijn die bv het verschil niet weten tussen procent en procentpunt en dat is allemaal okay, dat is ook moeilijk, en veel hoogopgeleide mensen vinden niet kunnen rekenen bon ton.quote:Op zondag 4 maart 2007 13:01 schreef Lienekien het volgende:
'Bon ton' vind ik te ver gaan, maar ik vind het inderdaad vrij onbelangrijk. Ik heb het namelijk niet nodig om goed te kunnen rekenen. Goed kunnen schrijven daarentegen, daar heb ik dagelijks plezier van.quote:Op zondag 4 maart 2007 13:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik het vreemd vind dat mensen zich altijd dik maken over taalfouten, maar dat er zoveel mensen zijn die bv het verschil niet weten tussen procent en procentpunt en dat is allemaal okay, dat is ook moeilijk, en veel hoogopgeleide mensen vinden niet kunnen rekenen bon ton.
En daarom komen ook zoveel mensen in geldproblemen.quote:Op zondag 4 maart 2007 13:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
'Bon ton' vind ik te ver gaan, maar ik vind het inderdaad vrij onbelangrijk. Ik heb het namelijk niet nodig om goed te kunnen rekenen. Goed kun schrijven daarentegen, daar heb ik dagelijks plezier van.
Dat ligt toch meestal aan andere dingen dan niet goed kunnen rekenen.quote:Op zondag 4 maart 2007 13:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En daarom komen ook zoveel mensen in geldproblemen.
quote:Op zondag 4 maart 2007 13:42 schreef Lienekien het volgende:
Goed kun schrijven daarentegen, daar heb ik dagelijks plezier van.
Ik weet niet of je die reactie als 'trots' moet uitleggen.quote:Op zondag 4 maart 2007 14:25 schreef freako het volgende:
[..]
.
Volgens mij is het niet zozeer het niet kunnen rekenen waar mensen trots op zijn, maar eerder dat ze op school slecht waren in exacte vakken (waarbij de grens dan ligt bij aardrijkskunde). Van die mensen die bijna flauwvallen als je een formule gebruikt. "Ja, dat snap ik niet hoor" (meestal met wat gegiechel en gegrinnik erbij).
Er komt nog steeds geld uit de muur nadat ik vanaf mijn spiekbriefje mijn pincode heb ingetoetst.quote:Op zondag 4 maart 2007 14:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als je niet goed kunt rekenen, kan je dit niet met zekerheid zeggen
Ik bedoel het voorbeeld van Lizarstattoo, dus dat een HBO-student een getal met meerdere nullen niet meer kon uitspreken (ik drukte mezelf geloof ik een beetje onduidelijk uitquote:Op zondag 4 maart 2007 14:39 schreef Lienekien het volgende:
Welk 'nullen achter de komma'-fenomeen bedoel je?
Maar de nullen achter de komma geven toch de decimalen aan?quote:Op zondag 4 maart 2007 14:41 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ik bedoel het voorbeeld van Lizarstattoo, dus dat een HBO-student een getal met meerdere nullen niet meer kon uitspreken (ik drukte mezelf geloof ik een beetje onduidelijk uit
Whehe, dat bedenk ik me ook nu net. Tot zover mijn wiskundige kennisquote:Op zondag 4 maart 2007 14:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar de nullen achter de komma geven toch de decimalen aan?![]()
Kijk, dit bedoel ik nu.quote:Op zondag 4 maart 2007 14:43 schreef Aventura het volgende:
[..]
Whehe, dat bedenk ik me ook nu net. Tot zover mijn wiskundige kennis
Als jouw bijdrage beperkt blijft tot dit soort opmerkingen, dan word ik daar triest van.quote:
hij heeft dit topic geopend, oenemeloen.quote:Op zondag 4 maart 2007 14:56 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als jouw bijdrage beperkt blijft tot dit soort opmerkingen, dan word ik daar triest van.
exact. Daar heb ik zo'n tyfushekel aan.quote:Op zondag 4 maart 2007 14:25 schreef freako het volgende:
[..]
.
Volgens mij is het niet zozeer het niet kunnen rekenen waar mensen trots op zijn, maar eerder dat ze op school slecht waren in exacte vakken (waarbij de grens dan ligt bij aardrijkskunde). Van die mensen die bijna flauwvallen als je een formule gebruikt. "Ja, dat snap ik niet hoor" (meestal met wat gegiechel en gegrinnik erbij).
Juist daarom. Dan verwacht je toch iets inhoudelijker reacties op bijdragen die anderen leveren aan de discussie.quote:Op zondag 4 maart 2007 15:16 schreef faberic het volgende:
[..]
hij heeft dit topic geopend, oenemeloen.
Ik probeer andere dingen te bedenken die wel door een overheidscampagne hip zijn geworden... maar ik kan weinig bedenkenquote:Op zondag 4 maart 2007 15:26 schreef Jojogirl het volgende:
Ondanks alle overheidscampagnes is het gewoon nog steeds niet hip om enige beta-kennis te hebben.
Waarom niet eigenlijk??quote:Op zondag 4 maart 2007 13:01 schreef Lienekien het volgende:
Formules zijn in het dagelijks leven zelden nuttig (en dan bedoel ik dus weten hoe je de vierkantswortel van het kwadraat van de cosinus van de stelling van pythagoras tot op 13 decimalen moet uitrekenen). Als je kunt hoofdrekenen is dat in principe meer dan voldoende in het dagelijks leven.quote:Op zondag 4 maart 2007 14:25 schreef freako het volgende:
[..]
.
Sterk overdreven DaMartquote:Op zondag 4 maart 2007 19:50 schreef DaMart het volgende:
Taal daarentegen is een stuk belangrijker in ons leven. We communiceren immers met taal, niet met rekensommetjes.
Hoe beter iemand de taal schriftelijk beheerst, hoe serieuzer ik die persoon neem. En ik denk dat er met mij velen zijn. Natuurlijk val ik niet over iedere d of t die verkeerd staat, maar recentelijk heb ik ook wat sollicitatiebrieven onder ogen gekregen en ik moet zeggen dat sommige mensen inhoudelijk misschien een goede brief hadden, maar toch werd de brief terzijde geschoven door mijn collega, omdat er een enorme diskwalificatie in stond voor de positie als communicatemedewerker.quote:Op zondag 4 maart 2007 19:57 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Sterk overdreven DaMart
We kunnen allemaal tegen elkaar zeggen: ik word gek van jou
Maar of we dat nu schrijven als ik word gek van jou, of als ik wordt gek van jouw maakt niks uit voor de communicatie.
En daar heeft TS het over; de geschreven taal
Als je kan hoofdrekenen is al handig in het dagelijks leven. Als je weet hoe een Nederlandse zin gevormd wordt is dat ook voldoende in het dagelijks leven.
En dat is dus waar dit topic over gaat. Waarom volgen "velen" zo'n idiote redenatie???quote:Op zondag 4 maart 2007 20:01 schreef DaMart het volgende:
[..]
Hoe beter iemand de taal schriftelijk beheerst, hoe serieuzer ik die persoon neem. En ik denk dat er met mij velen zijn.
Ja, nu heb je het over een specifiek beroep, communicatiemedewerker.quote:Natuurlijk val ik niet over iedere d of t die verkeerd staat, maar recentelijk heb ik ook wat sollicitatiebrieven onder ogen gekregen en ik moet zeggen dat sommige mensen inhoudelijk misschien een goede brief hadden, maar toch werd de brief terzijde geschoven door mijn collega, omdat er een enorme diskwalificatie in stond voor de positie als communicatemedewerker.
Maar goed, dat is misschien al een te specifiek voorbeeld.![]()
quote:Op zondag 4 maart 2007 20:12 schreef gday het volgende:
Ondanks dat ik het stuitend vind als mensen de Nederlandse taal niet goed beheersen, ben ik het toch eens met Automatic_Rock. Voor allerdaagse communicatie is correcte spelling niet echt veel belangrijker dan handigheid in rekenen.
Je vindt het stuitend als mensen de Nederlandse taal niet goed beheersen, maar vervolgens zet je het woord 'allerdaagse' bold in je reactie. Applaus.quote:Op zondag 4 maart 2007 20:12 schreef gday het volgende:
Ondanks dat ik het stuitend vind als mensen de Nederlandse taal niet goed beheersen, ben ik het toch eens met Automatic_Rock. Voor allerdaagse communicatie is correcte spelling niet echt veel belangrijker dan handigheid in rekenen.
Is dat niet gewoon eigen aan de mens? Dat we ons zelf graag boven anderen plaatsen en we dat gevoel kunnen voeden door heel simpel wel op de fouten van een ander te letten, maar onze eigen tekortkomingen te negeren?quote:Op zondag 4 maart 2007 20:07 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
En dat is dus waar dit topic over gaat. Waarom volgen "velen" zo'n idiote redenatie???
[..]
Nou, wat ik opvallend vind, is dat vooral de taalpurist zo is ingesteld. Niet allemaal natuurlijk, maar een meerderheid van de taalpursiten voeld zich beter dan iemand die niet goed kan spellen. En nog erger, hij zal die persoon niet serieus nemen.quote:Op zondag 4 maart 2007 20:18 schreef DaMart het volgende:
[..]
Is dat niet gewoon eigen aan de mens? Dat we ons zelf graag boven anderen plaatsen en we dat gevoel kunnen voeden door heel simpel wel op de fouten van een ander te letten, maar onze eigen tekortkomingen te negeren?
Dat ligt (bij mij) vooral aan de setting. Mijn voorbeeld was misschien een beetje te specifiek, maar als iemand voor de functie van communicatiemedewerker solliciteert, ben ik inderdaad geneigd om die sollicitant niet serieus te nemen als de brief al vol fouten staat. Hier op FOK! lees ik er tegenwoordig al overheen en lach ik voornamelijk nog om de fouten met een grappig resultaat.quote:Op zondag 4 maart 2007 20:25 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Nou, wat ik opvallend vind, is dat vooral de taalpurist zo is ingesteld. Niet allemaal natuurlijk, maar een meerderheid van de taalpursiten voeld zich beter dan iemand die niet goed kan spellen. En nog erger, hij zal die persoon niet serieus nemen.
Nee, maar een monteur van de garage keek me een keer raar aan toen ik vroeg of hij de nieuwe ruiterwisserbladen er voor me op kon zetten.quote:Maar ik ken niemand, en ik heb ook nog nooit gehoord van een bv een metaalbewerker die van een stukje staal de prachtigste dingen kon maken, en mensen die dat niet zo kunnen niet serieus zouden nemen...
Is er ooit bij jou een loodgieter binnen geweest die niet met je wou praten omdat je niet je eigen afvoer kan ontstoppen??
quote:
Hahaquote:Op zondag 4 maart 2007 20:17 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Je vindt het stuitend als mensen de Nederlandse taal niet goed beheersen, maar vervolgens zet je het woord 'allerdaagse' bold in je reactie. Applaus.
quote:
http://hr.onderwijsontwikkeling.net/article-842-en.htmlquote:Op zondag 4 maart 2007 20:41 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
![]()
Nu moet ik zeggen dat ik -ondanks dat ik taaldocente ben- prima kan leven met kleine foutjes als foutief gebruikte tussenletters en in zekere mate ook nog wel met kleine foutjes in de Nederlandse grammatica.
Maar soms kom ik taalgebruik tegen waar mijn broek van afzakt.
Neem nu deze Marktplaats-advertentie: ik hep van alles wat popen vidia cd popen kleertjes
In dit hele korte, ogenschijnlijk simpele zinnetje zitten maar liefst 4 schrijffouten. Hierdoor wordt de alledaagse communicatie toch wel degelijk belemmerd. Zoek op Marktplaats maar eens op woorden als 'hep', 'gezogt', 'niew' en 'goet'. Het is om te huilen...
Deze schrijver rekende erop dat als hij alle mogelijke spellingsvormen zou gebruiken, het vast wel een keer goed zou zijnquote:‘Stageair als consultant. De stage wordt op waarde geschat door de stageverlenende instellingen. Hier een stukje uit Science Guide. Stagair steeds meer expertisebron. Bedrijven ontdekken de hbo-stagiair steeds vaker als ‘dienstverlener’.’
Ja, dat soort taalgebruik gaat inderdaad door merg en been. Ik stoor me er echter niet zo aan als iemand wat spelfouten maakt in een informele e-mail bijvoorbeeld. Zelfs niet als ze redelijk opzichtig zijn.quote:Op zondag 4 maart 2007 20:41 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
![]()
Nu moet ik zeggen dat ik -ondanks dat ik taaldocente ben- prima kan leven met kleine foutjes als foutief gebruikte tussenletters en in zekere mate ook nog wel met kleine foutjes in de Nederlandse grammatica.
Maar soms kom ik taalgebruik tegen waar mijn broek van afzakt.
Neem nu deze Marktplaats-advertentie: ik hep van alles wat popen vidia cd popen kleertjes
In dit hele korte, ogenschijnlijk simpele zinnetje zitten maar liefst 4 schrijffouten. Hierdoor wordt de alledaagse communicatie toch wel degelijk belemmerd. Zoek op Marktplaats maar eens op woorden als 'hep', 'gezogt', 'niew' en 'goet'. Het is om te huilen...
'Hun' gebruikt in de accusatief vind ik nog acceptabel, het is tenslotte min of meer gedoogde spreektaal. Maar in gedrukte vorm vind ik taalfouten -van welke orde dan ook- onacceptabel. Al helemaal van iemand die bijna onze MP was geweest...quote:Op zondag 4 maart 2007 21:01 schreef gday het volgende:
Ja, dat soort taalgebruik gaat inderdaad door merg en been. Ik stoor me er echter niet zo aan als iemand wat spelfouten maakt in een informele e-mail bijvoorbeeld. Zelfs niet als ze redelijk opzichtig zijn.Ik stoor me er wél aan wanneer dat gebeurt in een formele omgeving. Ik vond het bijvoorbeeld best jammer dat er redelijk wat taalfouten stonden in het boekje 'Wat Wouter Wil' van Wouter Bos. Ik kan me herinneren dat hij bijvoorbeeld een enkele keer 'hun' als persoonlijk voornaamwoord in de accusatief gebruikte. Gelukkig nog net niet in de nominatief.
Draai het eens om. Waarom ophef maken over mensen die niet kunnen rekenen, maar zelf nog steeds niet begrijpen wanneer het nou een d en wanneer het nou een t is?quote:Op zondag 4 maart 2007 19:49 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Waarom niet eigenlijk??
Maarom zou sowieso iemand zich moeten opwinden over een d/t???
Het hele d/t gedoe heeft geen enkele praktische functie
We hadden het al omgedraait Lienekien..., je zit nu het omgedraaide weer om te draaien.quote:Op maandag 5 maart 2007 06:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Draai het eens om. Waarom ophef maken over mensen die niet kunnen rekenen, maar zelf nog steeds niet begrijpen wanneer het nou een d en wanneer het nou een t is?Pietverdriet deed een poging maar haakte af.
Jij mag aan mij uitleggen waarom je pas over taalfouten zou mogen klagen als je zelf goed kunt rekenen. Mag ik me voortaan pas in een taaldiscussie mengen als ik van tevoren kan aantonen dat ik weet hoe ik een hypothenusa uitreken? Of mag een loodgieter pas een leiding aanleggen als hij ook weet hoe hij moet kantklossen?
Nou, dan mag je me uitleggen wat ik nog steeds niet heb begrepen.quote:Op maandag 5 maart 2007 07:54 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
We hadden het al omgedraait Lienekien..., je zit nu het omgedraaide weer om te draaien.
Maargoed, jij komt er dus ook niet? Want als je dit zegt: "Jij mag aan mij uitleggen waarom je pas over taalfouten zou mogen klagen als je zelf goed kunt rekenen" dan heb je het nog steeds niet begrepen
Ik heb het niet over wiskunde, maar over rekenen.quote:Op zondag 4 maart 2007 19:50 schreef DaMart het volgende:
[..]
Formules zijn in het dagelijks leven zelden nuttig (en dan bedoel ik dus weten hoe je de vierkantswortel van het kwadraat van de cosinus van de stelling van pythagoras tot op 13 decimalen moet uitrekenen). Als je kunt hoofdrekenen is dat in principe meer dan voldoende in het dagelijks leven.
Taal daarentegen is een stuk belangrijker in ons leven. We communiceren immers met taal, niet met rekensommetjes.
Dat is in het dagelijks leven wél nuttig?quote:Op maandag 5 maart 2007 09:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb het niet over wiskunde, maar over rekenen.
over het niet snappen dat als je van 5% naar 6% rente gaat dat een stijging van de rente is van 20%
Dat jij schijnbaar van mening bent het discussiepunt zou zijn dat je je pas over taalfouten mag opwinden als je kan rekenen. Dat is NIET het punt. Het punt is dat veel mensen zich opwinden over taalfouten, maar dat helemaal niet erg gevonden wordt als mensen nauwelijks tot niet kunnen rekenen. Dan heb ik het niet over PABO studenten, maar over iedereen.quote:Op maandag 5 maart 2007 08:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nou, dan mag je me uitleggen wat ik nog steeds niet heb begrepen.
Ik reageer op jouw vraag aan mij. Excuses hoor, dat ik op de vroege ochtend niet de hele tussenliggende discussie heb geanalyseerd.![]()
Ja, als je dat niet snapt betaal je veel te veel geld voor een lening, verzekering, etc etc.quote:Op maandag 5 maart 2007 09:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat is in het dagelijks leven wél nuttig?![]()
Ja, hier ben ik het wel met PietVerdriet eens. Als je hele simpele berekeningen niet kunt maken, zou je daar gruwelijk mee op je bek kunnen gaan. Vooral bij het afsluiten van leningen e.d. kan dit voor grote misverstanden zorgen.quote:Op maandag 5 maart 2007 09:11 schreef Lienekien het volgende:
Of zich rijk laten rekenen door een "financieel adviseur" die je een eigenlijk verschrikkelijk dure hypotheek aanpraat. "Maakt je je geen zorgen over die rente op de aflossingsvrije hypotheek, die kan je van je inkomen aftrekken..."quote:Op maandag 5 maart 2007 09:22 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ja, hier ben ik het wel met PietVerdriet eens. Als je hele simpele berekeningen niet kunt maken, zou je daar gruwelijk mee op je bek kunnen gaan. Vooral bij het afsluiten van leningen e.d. kan dit voor grote misverstanden zorgen.
Veel mensen hebben ook geen idee wat er bijvoorbeeld op hun loonstrook te vinden is, denken al snel 'het zal wel kloppen'...
Maar ik snap de consequenties wel van het verschil tussen 5% en 6%, alleen niet of dat nou een stijging is van 1 procent of 1 procentpunt. (Inmiddeld wel, hoor. Zo ben ik ook wel weer.quote:Op maandag 5 maart 2007 09:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, als je dat niet snapt betaal je veel te veel geld voor een lening, verzekering, etc etc.
Lijkt me meer impact hebben op je leven als een d/t fout, niet?
enquote:Op de weg naar een verdere invulling van de toekomstvisie, is NS (in samenwerking KPN) benieuwd naar ideeën voor pilots die in de nabije toekomst (2010) gerealiseerd kunnen
worden.
quote:Jij en je team dienen een product te ontwikkelen die de zakelijke reiziger in staat stelt zijn
sociale, recreatieve en zakelijke doelen naadloos te laten overvloeien, om de reis zo
aangenaam mogelijk te maken.
Het lijkt wel Tup en Joep, al die losse woorden. Project documenten, Concept presentatie, Project space (en later weer wél projectspace), Versie nummers...quote:Naast het online beschikbaar stellen van de projectdocumenten dient het team een weblog bij te houden. Deze weblog bevat de belangrijkste project documenten [..]
Met deze post toon je aan dat je het niet snapt.quote:Op maandag 5 maart 2007 09:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar ik snap de consequenties wel van het verschil tussen 5% en 6%, alleen niet of dat nou een stijging is van 1 procent of 1 procentpunt. (Inmiddeld wel, hoor. Zo ben ik ook wel weer.)
Wat heeft dat te maken met niet kunnen rekenen?quote:Op maandag 5 maart 2007 09:41 schreef Toeps het volgende:
Het is inderdaad schandalig. Zelfs de docenten op mijn oude opleiding CMD (en ja, dat is een vreselijk slechte opleiding, blij dat ik er weg ben) konden geen fatsoenlijke lesbrief schrijven. En dan maar dreigen met "twee fouten in je essay is een D"... Aanschouw wat ik laatst in mijn mailbox aantrof:
[..]
en
[..]
[..]
Het lijkt wel Tup en Joep, al die losse woorden. Project documenten, Concept presentatie, Project space (en later weer wél projectspace), Versie nummers...
En dan heb ik het nog niet over de docenten (op een Communicatie en Multimedia opleiding!!) die simpelweg beweren "niet te mailen want dat kunnen ze niet".
Weinig, maar ik vind het beiden even erg.quote:Op maandag 5 maart 2007 09:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat heeft dat te maken met niet kunnen rekenen?
Open er een topic overquote:Op maandag 5 maart 2007 10:27 schreef Frollo het volgende:
Offtopic:
En dit vind ík dan weer raar, mensen die vrolijk mededelen dat ze zich kapot ergeren aan taalfouten, behalve aan d/t-foutjes, 'want die zijn niet erg'. Hoezo zijn die niet erg?
Neem een woord als 'sowieso', dat heel vaak fout gaat. Dat is een uniek woord in de Nederlandse taal; het heeft geen verwante woorden, de spelling ervan is uniek en dient simpelweg uit het hoofd geleerd te worden. Niet geheel onbegrijpelijk dus dat er mensen zijn die het verkeerd spellen.
In het 'd/t-gebeuren' daarentegen zit een systeem. Hoeveel werkwoorden zou een mens onder ogen krijgen op een willekeurige dag, in kranten, tijdschriften, ondertiteling, zakelijke correspondentie en op Fok? Een paar duizend? Op elk van die paar duizend werkwoorden zijn precies dezelfde vervoegingsregels van toepassing; eenvoudige vervoegingsregels die altijd en overal gelden en vrijwel geen uitzonderingen kennen. Als je het dan toch fout doet, tja, dan heb je toch iets niet helemaal begrepen.
'D/t-fouten' zijn naar mijn mening vele malen erger en veel tekenender voor een gebrek aan taalgevoel dan andere soorten fouten.
Nee? Een stijging van 5% naar 6% is toch een stijging van 20% en een stijging van 1 procentpunt?quote:Op maandag 5 maart 2007 09:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Met deze post toon je aan dat je het niet snapt.
Daar heb je helemaal gelijk in Frollo. Alleen in de spreektaal heb je geen last van het d/t verhaal.quote:Op maandag 5 maart 2007 10:27 schreef Frollo het volgende:
In het 'd/t-gebeuren' daarentegen zit een systeem. Hoeveel werkwoorden zou een mens onder ogen krijgen op een willekeurige dag, in kranten, tijdschriften, ondertiteling, zakelijke correspondentie en op Fok? Een paar duizend? Op elk van die paar duizend werkwoorden zijn precies dezelfde vervoegingsregels van toepassing; eenvoudige vervoegingsregels die altijd en overal gelden en vrijwel geen uitzonderingen kennen. Als je het dan toch fout doet, tja, dan heb je toch iets niet helemaal begrepen.
'D/t-fouten' zijn naar mijn mening vele malen erger en veel tekenender voor een gebrek aan taalgevoel dan andere soorten fouten.
Wel voor mensen die hebben doorgeleerd.quote:Op maandag 5 maart 2007 11:31 schreef Lienekien het volgende:
Ik kan het fout hebben, maar ik krijg juist de indruk dat PietVerdriet het ook erg dom vindt als je niet kunt rekenen.
Is het nou goed of niet, meester?quote:Op maandag 5 maart 2007 11:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee? Een stijging van 5% naar 6% is toch een stijging van 20% en een stijging van 1 procentpunt?
En al is dat fout, dan blijkt daaruit nog steeds niet dat ik de consequenties van zo'n stijging niet zou kunnen begrijpen.
Nee dat is goed, het ging erom dat je zei dat je niet inzag waarom dat niet belangrijk is.quote:Op maandag 5 maart 2007 11:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee? Een stijging van 5% naar 6% is toch een stijging van 20% en een stijging van met 1 procentpunt?
En al is dat fout, dan blijkt daaruit nog steeds niet dat ik de consequenties van zo'n stijging niet zou kunnen begrijpen.
Maar Piet, ik hoef het verschil tussen procent en procentpunt niet te snappen om toch te kunnen begrijpen dat een ander mij probeert te belazeren. Dat zeg ik toch steeds: ik snap de consequenties van het verschil tussen 5% en 6% wel!quote:Op maandag 5 maart 2007 12:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee dat is goed, het ging erom dat je zei dat je niet inzag waarom dat niet belangrijk is.
Je word daar namelijk mee beflikkerd bij het leven. Politiek en Banken, Verzekeraars en eigenlijk iedereen die aan je geld wil maken allemaal misbruik ervan dat de doorsnee Nederlander nauwelijks kan rekenen. Daar vind ik persoonlijk ook het onderwijs debit aan. Je leert met wiskunde een helehoop zaken waar je eigenlijk alleen wat aan hebt als je wiskunde gaat studeren bij wijze van spreken, maar gewoon rekenen wat een hypotheek je kost, wat een lening kost en hoe dat staat tot je inkomen, daar wordt iedereen min of meer het diepe in geknikkerd.
Mensen die hebben doorgeleerd zijn zich vaak goed bewust van waar ze wel en waar ze niet goed in zijn. Als ik ergens niet goed in ben, maar ik heb het wel nodig, dan zorg ik dat ik het leer/opfris of ik zorg dat ik iemand inschakel die het kan.quote:Op maandag 5 maart 2007 12:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wel voor mensen die hebben doorgeleerd.
vanwaar dan deze opmerking?quote:Op maandag 5 maart 2007 12:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar Piet, ik hoef het verschil tussen procent en procentpunt niet te snappen om toch te kunnen begrijpen dat een ander mij probeert te belazeren. Dat zeg ik toch steeds: ik snap de consequenties van het verschil tussen 5% en 6% wel!
quote:Op maandag 5 maart 2007 09:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat was ironie. Ik vind het dus niet nuttig voor het dagelijks leven.quote:
Heel mooi, maar we dwalen af, waarom wordt er van iedereen die heeft doorgeleerd verwacht dat deze persoon de taal correct beheerst, maar is niet kunnen rekenen geen schande?quote:Op maandag 5 maart 2007 12:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Mensen die hebben doorgeleerd zijn zich vaak goed bewust van waar ze wel en waar ze niet goed in zijn. Als ik ergens niet goed in ben, maar ik heb het wel nodig, dan zorg ik dat ik het leer/opfris of ik zorg dat ik iemand inschakel die het kan.
Omdat je je dagelijks in die taal uitdrukt. Maar nou gaan we echt het kringetje rond.quote:Op maandag 5 maart 2007 12:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heel mooi, maar we dwalen af, waarom wordt er van iedereen die heeft doorgeleerd verwacht dat deze persoon de taal correct beheerst, maar is niet kunnen rekenen geen schande?
En niet kunnen rekenen heeft veel meer impact.quote:Op maandag 5 maart 2007 12:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Omdat je je dagelijks in die taal uitdrukt. Maar nou gaan we echt het kringetje rond.
Iets wat ik al uitgelegt heb waarom dat onzin is.quote:Op maandag 5 maart 2007 12:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat was ironie. Ik vind het dus niet nuttig voor het dagelijks leven.
Nee, dat heb je niet.quote:Op maandag 5 maart 2007 12:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Iets wat ik al uitgelegt heb waarom dat onzin is.
Niet kunnen lezen en schrijven heeft ook heel veel impact. Die mensen zou ik echter nooit domheid verwijten.quote:Op maandag 5 maart 2007 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En niet kunnen rekenen heeft veel meer impact.
Maar je in die taal uitdrukken heeft geen noodzakelijk verband met het foutloos te kunnen spellen.quote:Op maandag 5 maart 2007 12:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Omdat je je dagelijks in die taal uitdrukt. Maar nou gaan we echt het kringetje rond.
Jeez wat zit je te dreinen. Het gaat niet om Niet kunnen lezen en schrijven, het gaat erom dat Taalfouten erger gevonden worden dan Niet kunnen rekenenquote:Op maandag 5 maart 2007 13:06 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Niet kunnen lezen en schrijven heeft ook heel veel impact. Die mensen zou ik echter nooit domheid verwijten.
precies mijn puntquote:Op maandag 5 maart 2007 13:18 schreef sigme het volgende:
Nogmaals: voor taalvaardigheid en voor begrip is spelvaardigheid volstrekt overbodig. De taalvaardigheid afmeten aan de spelvaardigheid is een verband leggen wat er niet is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |