over taalfouten gesproken.....quote:Op zondag 4 maart 2007 12:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vraag me af waarom mensen zich zo opwinden over taalfouten, terwijl het niet kunnen rekenen bon ton is. Gros van de mensen die doorgeleerd hebben weten het verschil niet tussen procent en procentpunt, en daar schamen ze zich niet voor, sterker nog, veel zijn er min of meer trots op. Heb een universitair docent gehad die neerkeek op zaken die met formules beargumenteerd werden.
Waarom winden mensen zich zo op over het juiste gebruik van d’s en t’s, die zelf echter nauwelijks in staat zijn om te vatten wat een lening ze uiteindelijk kost, of hoe je BTW berend.
Dat helpt niet als je niet weet hoe je het uit moet rekenen.quote:Op zondag 4 maart 2007 12:56 schreef Cynix ® het volgende:
Misschien omdat je voor rekenwerk veel hulpmiddelen (rekenmachine, computer) hebt?
Ach, dan zou TS zich ook niet mogen opwinden over mensen die niet goed kunnen rekenen.quote:Op zondag 4 maart 2007 13:01 schreef Lienekien het volgende:
Mag je je alleen opwinden over taalfouten als je óók goed kunt rekenen?
Die redenering vind ik eerlijk gezegd niet echt kloppen.
Dat is te merken.quote:Op zondag 4 maart 2007 13:17 schreef Bolter het volgende:
Hangt ook van het "milieu" af waarin je verkeerd. Bij ons op de TU wordt er iets minder naar taalfouten gekeken t.o.v. rekenfoutjes
Als je nou dagelijks moet hoofdrekenen en dagelijks dezelfde fouten blijft maken, da's vergelijkbaar triest.quote:Op zondag 4 maart 2007 13:23 schreef faberic het volgende:
Ik ben het er mee eens. Bij brainiac was er ooit zo'n optelsommetje, kreeg je een aantal cijfers na elkaar. Dus ik meedoen, optellen: 4100. De meeste mensen kwamen echter op 5000 uit, en dat werd bestempeld als een "leuk" of "grappig" feitje. Ik vond het eerder best wel triest.
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik het vreemd vind dat mensen zich altijd dik maken over taalfouten, maar dat er zoveel mensen zijn die bv het verschil niet weten tussen procent en procentpunt en dat is allemaal okay, dat is ook moeilijk, en veel hoogopgeleide mensen vinden niet kunnen rekenen bon ton.quote:Op zondag 4 maart 2007 13:01 schreef Lienekien het volgende:
'Bon ton' vind ik te ver gaan, maar ik vind het inderdaad vrij onbelangrijk. Ik heb het namelijk niet nodig om goed te kunnen rekenen. Goed kunnen schrijven daarentegen, daar heb ik dagelijks plezier van.quote:Op zondag 4 maart 2007 13:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik het vreemd vind dat mensen zich altijd dik maken over taalfouten, maar dat er zoveel mensen zijn die bv het verschil niet weten tussen procent en procentpunt en dat is allemaal okay, dat is ook moeilijk, en veel hoogopgeleide mensen vinden niet kunnen rekenen bon ton.
En daarom komen ook zoveel mensen in geldproblemen.quote:Op zondag 4 maart 2007 13:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
'Bon ton' vind ik te ver gaan, maar ik vind het inderdaad vrij onbelangrijk. Ik heb het namelijk niet nodig om goed te kunnen rekenen. Goed kun schrijven daarentegen, daar heb ik dagelijks plezier van.
Dat ligt toch meestal aan andere dingen dan niet goed kunnen rekenen.quote:Op zondag 4 maart 2007 13:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En daarom komen ook zoveel mensen in geldproblemen.
quote:Op zondag 4 maart 2007 13:42 schreef Lienekien het volgende:
Goed kun schrijven daarentegen, daar heb ik dagelijks plezier van.
Ik weet niet of je die reactie als 'trots' moet uitleggen.quote:Op zondag 4 maart 2007 14:25 schreef freako het volgende:
[..]
.
Volgens mij is het niet zozeer het niet kunnen rekenen waar mensen trots op zijn, maar eerder dat ze op school slecht waren in exacte vakken (waarbij de grens dan ligt bij aardrijkskunde). Van die mensen die bijna flauwvallen als je een formule gebruikt. "Ja, dat snap ik niet hoor" (meestal met wat gegiechel en gegrinnik erbij).
Er komt nog steeds geld uit de muur nadat ik vanaf mijn spiekbriefje mijn pincode heb ingetoetst.quote:Op zondag 4 maart 2007 14:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als je niet goed kunt rekenen, kan je dit niet met zekerheid zeggen
Ik bedoel het voorbeeld van Lizarstattoo, dus dat een HBO-student een getal met meerdere nullen niet meer kon uitspreken (ik drukte mezelf geloof ik een beetje onduidelijk uitquote:Op zondag 4 maart 2007 14:39 schreef Lienekien het volgende:
Welk 'nullen achter de komma'-fenomeen bedoel je?
Maar de nullen achter de komma geven toch de decimalen aan?quote:Op zondag 4 maart 2007 14:41 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ik bedoel het voorbeeld van Lizarstattoo, dus dat een HBO-student een getal met meerdere nullen niet meer kon uitspreken (ik drukte mezelf geloof ik een beetje onduidelijk uit
Whehe, dat bedenk ik me ook nu net. Tot zover mijn wiskundige kennisquote:Op zondag 4 maart 2007 14:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar de nullen achter de komma geven toch de decimalen aan?![]()
Kijk, dit bedoel ik nu.quote:Op zondag 4 maart 2007 14:43 schreef Aventura het volgende:
[..]
Whehe, dat bedenk ik me ook nu net. Tot zover mijn wiskundige kennis
Als jouw bijdrage beperkt blijft tot dit soort opmerkingen, dan word ik daar triest van.quote:
hij heeft dit topic geopend, oenemeloen.quote:Op zondag 4 maart 2007 14:56 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als jouw bijdrage beperkt blijft tot dit soort opmerkingen, dan word ik daar triest van.
exact. Daar heb ik zo'n tyfushekel aan.quote:Op zondag 4 maart 2007 14:25 schreef freako het volgende:
[..]
.
Volgens mij is het niet zozeer het niet kunnen rekenen waar mensen trots op zijn, maar eerder dat ze op school slecht waren in exacte vakken (waarbij de grens dan ligt bij aardrijkskunde). Van die mensen die bijna flauwvallen als je een formule gebruikt. "Ja, dat snap ik niet hoor" (meestal met wat gegiechel en gegrinnik erbij).
Juist daarom. Dan verwacht je toch iets inhoudelijker reacties op bijdragen die anderen leveren aan de discussie.quote:Op zondag 4 maart 2007 15:16 schreef faberic het volgende:
[..]
hij heeft dit topic geopend, oenemeloen.
Ik probeer andere dingen te bedenken die wel door een overheidscampagne hip zijn geworden... maar ik kan weinig bedenkenquote:Op zondag 4 maart 2007 15:26 schreef Jojogirl het volgende:
Ondanks alle overheidscampagnes is het gewoon nog steeds niet hip om enige beta-kennis te hebben.
Waarom niet eigenlijk??quote:Op zondag 4 maart 2007 13:01 schreef Lienekien het volgende:
Formules zijn in het dagelijks leven zelden nuttig (en dan bedoel ik dus weten hoe je de vierkantswortel van het kwadraat van de cosinus van de stelling van pythagoras tot op 13 decimalen moet uitrekenen). Als je kunt hoofdrekenen is dat in principe meer dan voldoende in het dagelijks leven.quote:Op zondag 4 maart 2007 14:25 schreef freako het volgende:
[..]
.
Sterk overdreven DaMartquote:Op zondag 4 maart 2007 19:50 schreef DaMart het volgende:
Taal daarentegen is een stuk belangrijker in ons leven. We communiceren immers met taal, niet met rekensommetjes.
Hoe beter iemand de taal schriftelijk beheerst, hoe serieuzer ik die persoon neem. En ik denk dat er met mij velen zijn. Natuurlijk val ik niet over iedere d of t die verkeerd staat, maar recentelijk heb ik ook wat sollicitatiebrieven onder ogen gekregen en ik moet zeggen dat sommige mensen inhoudelijk misschien een goede brief hadden, maar toch werd de brief terzijde geschoven door mijn collega, omdat er een enorme diskwalificatie in stond voor de positie als communicatemedewerker.quote:Op zondag 4 maart 2007 19:57 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Sterk overdreven DaMart
We kunnen allemaal tegen elkaar zeggen: ik word gek van jou
Maar of we dat nu schrijven als ik word gek van jou, of als ik wordt gek van jouw maakt niks uit voor de communicatie.
En daar heeft TS het over; de geschreven taal
Als je kan hoofdrekenen is al handig in het dagelijks leven. Als je weet hoe een Nederlandse zin gevormd wordt is dat ook voldoende in het dagelijks leven.
En dat is dus waar dit topic over gaat. Waarom volgen "velen" zo'n idiote redenatie???quote:Op zondag 4 maart 2007 20:01 schreef DaMart het volgende:
[..]
Hoe beter iemand de taal schriftelijk beheerst, hoe serieuzer ik die persoon neem. En ik denk dat er met mij velen zijn.
Ja, nu heb je het over een specifiek beroep, communicatiemedewerker.quote:Natuurlijk val ik niet over iedere d of t die verkeerd staat, maar recentelijk heb ik ook wat sollicitatiebrieven onder ogen gekregen en ik moet zeggen dat sommige mensen inhoudelijk misschien een goede brief hadden, maar toch werd de brief terzijde geschoven door mijn collega, omdat er een enorme diskwalificatie in stond voor de positie als communicatemedewerker.
Maar goed, dat is misschien al een te specifiek voorbeeld.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |