quote:Op donderdag 1 maart 2007 23:29 schreef Meki het volgende:
ze vallen hierbij de hele groep Moslims aan.
zeer gevaarlijke sitautie
hallo, lesje staatsrechtquote:Op donderdag 1 maart 2007 23:52 schreef Hathor het volgende:
[..]
Hallooooo, iemand thuis ? Wat de neuk zou ik met marokko te maken hebben als ik in NL ben geboren en getogen, geen woord Marokkaans spreek, en Marokko alleen ken van plaatjes en ansichtkaarten ? Die zogenaamde wet is hier helemaal niet relevant, hier gelden andere wetten, en niet kunnen afstappen van de nationaliteit van mijn ouders, of misschien zelfs grootouders, is daar geen onderdeel van. Nogmaals, het is meer een kwestie van niet willen, want kunnen is geen obstakel.
Ik zie er overigens niet echt het nut van in om mensen te dwingen te kiezen voor een nationaliteit, zoiets moet gewoon spontaan gebeuren, of anders helemaal niet. Als dat bv mijn kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk zou vergroten, zou ik zonder dralen een andere nationaliteit aannemen, want van sentimentele gevoelens kan ik de tafel niet dekken.
Dat is wel waar. PVV en VVD richt zich op Moslims alleen maar. specifiek alleen over moslims.quote:
Precies. In Nederland hebben we volledige controle over wie we wel, en wie we geen Nederlandse nationaliteit toekennen.quote:Op donderdag 1 maart 2007 23:02 schreef Alicey het volgende:
Nederland is een soevereine staat en is daardoor bij het toekennen van de Nederlandse nationaliteit niet gebonden aan de grillen van andere landen lijkt me. Daaraan toegeven is een ontkenning van de soevereiniteit van Nederland.
Jij snapt em. En juist daarom is die tweede nationaliteit totaal onrelevant. Als iemand tot Nederlander naturaliseert en in Nederland verblijft, dan zijn ze in eerste instantie Nederlander, geldt de Nederlandse wet, en hebben we met die andere nationaliteit niets meer te maken. Wij kunnen in Nederland niets doen met die Marokkaanse nationaliteit, en dat is ook helemaal niet nodig. Als men in Nederland woont, en de Nederlandse nationaliteit bezit, dan ben je grondwettelijk EERST een Nederlander.quote:Op donderdag 1 maart 2007 23:52 schreef Hathor het volgende:
Die zogenaamde wet is hier helemaal niet relevant, hier gelden andere wetten, en niet kunnen afstappen van de nationaliteit van mijn ouders, of misschien zelfs grootouders, is daar geen onderdeel van.
We kunnen kinderen die hier geboren worden toch verbieden een dubbele nationaliteit te hebben. De ouders hoeven het kind simpelweg niet aan te melden in marokko en het is alleen Nederlander.quote:Op donderdag 1 maart 2007 22:50 schreef maartena het volgende:
De vraag is dus eigenlijk ook niet of we van de Marokkaanse nationaliteit af kunnen.... WANT DAT KUNNEN WE NOOIT, de vraag is of we het Nederlandschap aan Marokkanen moeten toekennen, wetende dat ze ALTIJD Marokkaan zullen blijven.
Lekker makkelijk hè, iemand die met een idee komt dat je niet aanstaat voor racist uit maken. Je zou ook eens kunnen proberen inhoudelijk op de zaak in te gaan.quote:Op donderdag 1 maart 2007 23:58 schreef Meki het volgende:
[..]
Dat is wel waar. PVV en VVD richt zich op Moslims alleen maar. specifiek alleen over moslims.
elke Moslim voelt zich hierdoor aangesproken en komt zeer slecht voor de integratie
het aantal racisten daarmee zal alleen maar groeien dankzij Wilders
het aantal allochtonen die afstand zullen nemen van de maatschappij zal ook verder groeien dankzij de racisten en VVD en PVV
Klopt. Alleen hebben we in Nederland niet een wetgeving zoals in de Verenigde Staten waarbij iedereen die op Nederlandse bodem geboren wordt ook meteen Nederlander is. Veel Marokkanen worden in Nederland geboren uit twee Marokkaanse ouders die beiden geen Nederlander zijn, en om nou te voorkomen (Want dat doen veel Mexicanen hier in de VS) dat immigranten massaal naar Nederland komen om hier een kind te baren, om het vervolgens te claimen als Nederlander heeft Nederland niet zo'n wetgeving.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 07:30 schreef Gia het volgende:
We kunnen kinderen die hier geboren worden toch verbieden een dubbele nationaliteit te hebben. De ouders hoeven het kind simpelweg niet aan te melden in marokko en het is alleen Nederlander.
Dan komen we er langzaamaan wel vanaf.
En hun kinderen worden dan gewoon weer EERST Marokkaan, omdat hun ouders geen Nederlander mochten worden? Ik denk dat je dan niet echt ver naar de toekomst kijkt.... als je dat gaat invoeren (Het Nederlanderschap weigeren aan mensen die niet de nationaliteit kunnen opzeggen) dan zit je over 10, 15 jaar opeens met de KINDEREN van die geweigerden. Want die zijn ook nog geen Nederlander, en mogen wederom geen Nederlander worden omdat ze dan de Marokkaanse nationaliteit dragen.quote:En nieuwe gevallen inderdaad alleen een verblijfsvergunning.
Maar ze hebben om te beginnen de Nederlandse (want uit Nederlandse ouders geboren).quote:Op vrijdag 2 maart 2007 07:30 schreef Gia het volgende:
[..]
We kunnen kinderen die hier geboren worden toch verbieden een dubbele nationaliteit te hebben.
Maar als die Nederlandse ouders zich niet aan dat verbod houden, dan heb je een kind met 2 nationaliteiten. En omdat we Marokko de wet niet kunnen voorschrijven, houdt het kind die.quote:De ouders hoeven het kind simpelweg niet aan te melden in marokko en het is alleen Nederlander.
Het is wel de enige manier: de personen met een 'erfbare' nationaliteit naast de erfbare Nederlandse nationaliteit na een generatie of wat zo losweken van de land van herkomst dat die andere nationaliteit niet meer geactiveerd wordt.quote:Dan komen we er langzaamaan wel vanaf.
Ach, uiteindelijk heeft dat ook grote nadelen.quote:En nieuwe gevallen inderdaad alleen een verblijfsvergunning.
Marokkanen worden door de Marokkaanse overheid verplicht een andere douaneprocedure te volgen dan niet-Marokkanen. Het lijkt jou gerechtvaardigd om daarvoor Nederlanders te straffen? Hoe kunnen die Nederlanders dat ontlopen, door *niet* naar Marokko te gaan? Dus elke Nederlander mag ongestraft naar Marokko, behalve zij-die-volgens-de-Marokkaanse-douane Marokkaans zijn?quote:Op vrijdag 2 maart 2007 09:15 schreef HiZ het volgende:
Ik zou in principe geen enkel probleem hebben met een draconische wetgeving tegen dubbele nationaliteiten (met sancties óók voor mensen die hun andere nationaliteit niet kunnen opgeven in het geval er gebruik wordt gemaakt van de rechten specifiek verbonden aan die andere nationaliteit).
JA, zelfs zover zou ik willen gaan. Compromisloos tegenover de Marokkaanse overheid ingaan die 'haar' burgers niet wil loslaten. Laten we vooral niet vergeten dat het probleem dat wij hebben wordt veroorzaakt door het feit dat 'zij' nergens over willen praten. En reken maar dat de Marokkaanse overheid in beweging gaat komen als ze plotseling merken dat het ze honderden miljoenen euro's aan inkomsten scheelt doordat Nederlanders van Marrokaanse afstamming niet meer op bezoek kunnen komen of een huis kunnen kopen in Marokko.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 09:20 schreef sigme het volgende:
[..]
Marokkanen worden door de Marokkaanse overheid verplicht een andere douaneprocedure te volgen dan niet-Marokkanen. Het lijkt jou gerechtvaardigd om daarvoor Nederlanders te straffen? Hoe kunnen die Nederlanders dat ontlopen, door *niet* naar Marokko te gaan? Dus elke Nederlander mag ongestraft naar Marokko, behalve zij-die-volgens-de-Marokkaanse-douane Marokkaans zijn?
Vind je dat niet een beetje raar? Je probeert Marokko te straffen door Marokkanen te straffen, en gebruikt daarvoor Nederlanders. Je straft Nederland door die Nederlanders te straffen.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 09:26 schreef HiZ het volgende:
[..]
JA, zelfs zover zou ik willen gaan. Compromisloos tegenover de Marokkaanse overheid ingaan die 'haar' burgers niet wil loslaten. Laten we vooral niet vergeten dat het probleem dat wij hebben wordt veroorzaakt door het feit dat 'zij' nergens over willen praten. En reken maar dat de Marokkaanse overheid in beweging gaat komen als ze plotseling merken dat het ze honderden miljoenen euro's aan inkomsten scheelt doordat Nederlanders van Marrokaanse afstamming niet meer op bezoek kunnen komen of een huis kunnen kopen in Marokko.
Vind je? Wilders boeit me niet zo; wel de principiele inhoud van het dubbele-nationaliteits-debat, en daarbij ging deze topic niet over Wilders. Ik vond het wel een mooie kanttekening van je, maar niet de moeite van het bediscusiëren waard, hier.quote:Overigens is het wel tekenend dat je met een pavlov reactie komt op het dubbele nationaliteitsverhaal maar volledig negeert dat ik in de daaropvolgende alinea stel.
Ja, je straft mensen die de wet overtreden. Maar ze kunnen de wet pas overtreden als ze eerst vrijwillig de keuze hebben gemaakt voor het Nederlandse staatsburgerschap. Mensen kunnen het Nederlandse paspoort aanvragen of niet. Als ze Marokkaan willen blijven staat ze dat helemaal vrij, maar dat betekent niet dat wij het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit moeten laten verworden tot iets vrijblijvends.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 09:34 schreef sigme het volgende:
[..]
Vind je dat niet een beetje raar? Je probeert Marokko te straffen door Marokkanen te straffen, en gebruikt daarvoor Nederlanders. Je straft Nederland door die Nederlanders te straffen.
Trouwens heel raar: een ander land straffen door hun en eigen staatsburgers met draconische maatregelen om de oren te slaan. Je bent een buitenlandse staat aan het opvoeden door de eigen Nederlandse staatsburgers draconisch aan te pakken.
Vreemd, heel vreemd. En zoals ik al wel eens vaker heb gezegd: niet passend binnen ons rechtsstelsel, waarin je mensen individueel beoordeelt op hun eigen acties. Niet op acties van hun ouders en niet op die van vreemde mogendheden.
[..]
Vind je? Wilders boeit me niet zo; wel de principiele inhoud van het dubbele-nationaliteits-debat, en daarbij ging deze topic niet over Wilders. Ik vond het wel een mooie kanttekening van je, maar niet de moeite van het bediscusiëren waard, hier.
Leuk dat je weer eens te zien trouwens.
Maar het gaat over de mensen die als Nederlander geboren worden, die zijn het probleem. Die hebben helemaal geen keuze gemaakt; die zijn gewoon geboren Nederlander.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 09:47 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, je straft mensen die de wet overtreden. Maar ze kunnen de wet pas overtreden als ze eerst vrijwillig de keuze hebben gemaakt voor het Nederlandse staatsburgerschap. Mensen kunnen het Nederlandse paspoort aanvragen of niet. Als ze Marokkaan willen blijven staat ze dat helemaal vrij, maar dat betekent niet dat wij het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit moeten laten verworden tot iets vrijblijvends.
Handen af van Nederlandse staatsburgers; wij maken van onze eigen Nederlandse staatsburgers tweederangsburgers als jullie zo blijven klieren hoor!quote:In de verhouding naar Marokko toe geeft het ook een duidelijk signaal af. Dat signaal is 'handen af' van Nederlandse staatsburgers. Als je dat hard genoeg uitdraagt zal in de praktijk de Nederlandse burger van Marokkaanse afkomst beter af zijn en niet slechter. Omdat hij dan overal waar hij is, Nederland, Marokko of ander land Nederlander is.
Onzin, wij behandelen ze niet anders, de Marokkaanse overheid behandelt ze anders. En dan is aan die Nederlander die door de Marokkaanse overheid anders wordt behandeld om te kiezen om daarin mee te gaan en de wet te overtreden waaraan hij zich heeft gecommitteerd of dat hij zich aan de wet houdt.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 09:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Maar het gaat over de mensen die als Nederlander geboren worden, die zijn het probleem. Die hebben helemaal geen keuze gemaakt; die zijn gewoon geboren Nederlander.
Mensen die naar Nederland emigreren zijn het probleem niet, daaraan kan je inderdaad eisen stellen.
[..]
Handen af van Nederlandse staatsburgers; wij maken van onze eigen Nederlandse staatsburgers tweederangsburgers als jullie zo blijven klieren hoor!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |