Ja, het zoveelste Wilders-topic maar dan wel 1 met een andere insteekquote:Woede over Wilders blijft uit
Nederlandse Turken en Marokkanen maken zich niet heel druk over de uitspraken van Kamerlid Geert Wilders. „Hij is wel heel creatief, hij weet steeds in het nieuws te komen.”
Door Brian van der Bol en Derk Walters
Rotterdam, 26 febr. Discussiediscussie - Mogen bewindslieden een dubbele nationaliteit hebben?
Archief:overzicht - Meer binnenlands nieuws
print artikel mail artikelRotterdam, 26 febr. - Wat moeten we met de uitspraken van Tweede Kamerlid Geert Wilders? Dat is de vraag die Turkse en Marokkaanse organisaties in Nederland zichzelf stellen, nadat de fractievoorzitter van de Partij voor de Vrijheid de discussie over een dubbele nationaliteit van bewindslieden dit weekeinde opnieuw op scherp heeft gezet. De organisaties negeren de uitspraken niet, maar zijn allesbehalve woedend.
Eigenlijk gaat het helemaal niet om de dubbele nationaliteit van bewindslieden, zeggen zij. Sommige Nederlandse Turken en Marokkanen zijn wel ontstemd over uitspraken van Wilders, maar eerder omdat het de zoveelste keer is. Directeur Yusuf Altuntas van Milli Görüs Noord Nederland: „Eerst was er de ‘tsunami van islamisering’, toen de opmerking dat moslims de helft uit de Koran moeten scheuren. Het gaat maar door.”
Geert Wilders veroorzaakte afgelopen week politieke ophef door aan te kondigen dat hij een motie van wantrouwen gaat indienen tegen de staatssecretarissen Aboutaleb (Sociale Zaken) en Albayrak (Justitie). Het Marokkaanse paspoort van Aboutaleb en het Turkse van Albayrak zouden volgens Wilders een dubbele loyaliteit tot gevolg hebben. Andere politici reageren overwegend negatief, maar bij Turkse en Marokkaanse organisaties blijft de woede uit.
Wilders verdient eigenlijk geen aandacht, reageert voorzitter Ugur Pekdemir van het Turks Academisch Netwerk (Tannet). „Het is stemmingmakerij, platte politieke propaganda. De discussie gaat nergens over.” Je moet je niets van Wilders’ uitspraken aantrekken, zegt ook voorzitter Kasim Akdemir van de Turks Islamitische Culturele Federatie. „Al vind ik het wel kwalijk wat hij zegt.”
Pekdemir vermoedt dat het Wilders zelf ook niet om de dubbele nationaliteit van bewindslieden te doen is, zegt hij. „Volgens Wilders deugt het nooit. Eerst moeten allochtonen integreren, vervolgens doen ze dat door de politiek in te gaan en dan is het weer niet goed.” Om die reden maakt Pekdemir zich niet zo druk om de discussie over de paspoorten van Aboutaleb en Albayrak. „Wilders zoekt gewoon iets om moslims tegen zich in het harnas te jagen.”
De meeste Turkse en Marokkaanse jongeren reageren laconiek op de commotie rond Geert Wilders. „Het is natuurlijk weer een roep om aandacht”, zegt Yassmine Elksaihi, voorzitter van de Amsterdamse studentenvereniging Khmisa, die gericht is op de Marokkaanse cultuur. „Wilders is in ieder geval heel creatief.”
Studentenvoorzitter Elksaihi: „Ik heb er eigenlijk wel respect voor dat Wilders toch elke keer weer in het nieuws weet te komen.”
Volgens Ali Susan, voorzitter van de Haagse Turkse studentenvereniging Eurasia, is Wilders vooral uit op „sensatie”. „Er wordt van een mug een olifant gemaakt. Als je weet uit welke hoek het komt, dan moet je het allemaal niet zo serieus nemen”
Toch leeft de kwestie wel, merkt Elksaihi. „Onze achterban heeft er mee te maken. Bij onze studentenvereniging heeft zeker negentig procent ook een Marokkaans paspoort.” En al zou het mogelijk zijn – de Marokkaanse nationaliteit opgeven is verboden –, dan nog zouden de meesten geen afstand doen van hun Marokkaanse paspoort, denkt Elksaihi. „Marokko is toch hun vaderland, maar dat heeft zeker niets te maken met hun loyaliteit ten opzichte van Nederland.”
Iemand die zeker zijn loyaliteit aan Nederland heeft getoond, is Ahmed Aboutaleb. Dat zegt Mohamed Azahaf, woordvoerder van het Amsterdamse jongerencentrum Argan. „Na de moord op Theo van Gogh heeft Aboutaleb alles gedaan om de boel bij elkaar te houden. Hij heeft meer voor de samenleving gevochten dan Geert Wilders”, zegt Azahaf. Zijn jongerencentrum keert zich fel tegen de „stomme uitspraken” van Wilders. Er werd onder meer een open brief aan het nieuwe kabinet op de website www.maroc.nl geplaatst, waarin wordt opgeroepen „op te treden tegen vandalen als de heer Wilders”.
Het heeft geen zin om boos te worden, zegt Kasim Akdemir van de Turks Islamitische Culturele Federatie. „Wilders is maar één van de honderdvijftig Kamerleden. Je mag afstand nemen van zijn uitspraken, maar het is belangrijk om je te beheersen.” Ugur Pekdemir van Tannet signaleert „woede” bij sommige hoogopgeleide Turkse Nederlanders. „Dat praat ik niet goed, maar ik snap dat sommige mensen zich in een hoek gedrukt voelen. Het is nooit goed genoeg.”
Diverse organisaties zien wel de gevaren van de strategie van Wilders. Volgens Pekdemir drijft Wilders „een wig in de samenleving” en gaan mensen door uitspraken van het Kamerlid „meer in wij-zij-termen denken”. Akdemir maakt zich vooral zorgen over de „verharding in de samenleving” die Wilders teweeg zou brengen. Maar, zegt Akdemir, zijn missie zal niet slagen. „Ik heb er alle vertrouwen in dat Nederlanders dit naast zich neer kunnen leggen.”
Yusuf Altuntas van Milli Görüs wil „het hoofd koel houden”. „We moeten ons niet laten provoceren. Wilders probeert zijn gal te spuien op een bekrompen manier, maar zijn opmerkingen zijn geen discussie waard. We negeren hem volledig.”
Daar was in Nederland toch ook niet zoveel ophef over?quote:Op dinsdag 27 februari 2007 18:55 schreef duivelin1 het volgende:
goh, als ze nou ook zo rustig hadden gereageerd toen het over de spotprenten ging, zou ik er nog wat geloof aan kunnen hechten.
Meneer Tonca kon zich niet gedragen, kan ik me nog herinneren.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:01 schreef SCH het volgende:
Daar was in Nederland toch ook niet zoveel ophef over?
Heb meerdere kwaaie Mederlandse moslims gezien op TV in diverse programmas.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:01 schreef SCH het volgende:
[..]
Daar was in Nederland toch ook niet zoveel ophef over?
quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:11 schreef Tikorev het volgende:
Wat een raar suggestief artikel. Waarom zouden allochtonen zich geprovoceerd moeten voelen door Wilders?
NRCquote:Uit welke krant komt dat bericht?
De discussie over de dubbele nationaliteit lijkt me heel legitiem. Als Links een generaal pardon wil gaat de NRC toch ook niet allerlei autochtone organisaties bij langs met de vraag of ze zich geprovoceerd voelen?quote:
Als Wilders wil dat je geen politieke functie mag bekleden, dan lijkt me dat best relevant.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:14 schreef Tikorev het volgende:
[..]
De discussie over de dubbele nationaliteit lijkt me heel legitiem. Als Links een generaal pardon wil gaat de NRC toch ook niet allerlei autochtone organisaties bij langs met de vraag of ze zich geprovoceerd voelen?
Een dubbele nationaliteit is een keuze geweest van jou of je ouders. Vind ik niet te vergelijken met homoseksualiteit.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:16 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik zou persoonlijk ook boos zijn als de CU zou zeggen dat homo's niks in de politiek te zoeken hebben ofzo iets.
Ik kan me niet voorstellen dat de SGP ver van dat standpunt af zit. Speaking of which , ben je al klaar met het programma?quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:16 schreef SCH het volgende:
Ik zou persoonlijk ook boos zijn als de CU zou zeggen dat homo's niks in de politiek te zoeken hebben ofzo iets.
Lijkt me niet echt een keuze maar dan nog, iemand wil je iets afnemen om wat je bent en mag zijn, volstrekt vergelijkbaar.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:19 schreef Tikorev het volgende:
Een dubbele nationaliteit is een keuze geweest van jou of je ouders. Vind ik niet te vergelijken met homoseksualiteit.
Tuurlijk wordt dat als een provocatie gezien.quote:Maar goed, stel dat de CU dat standpunt zou hebben. Dan zou dat gewoon als een volwaardig standpunt van de partij worden gezien en niet als provocatie van de homo's. Laat staan dat de NRC zo'n suggestief artikel zou schrijven.
Een marokkaan mag zijn oude marokkaanse paspoort toch niet opgeven van hogere hand?quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:19 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Een dubbele nationaliteit is een keuze geweest van jou of je ouders. Vind ik niet te vergelijken met homoseksualiteit.
Maar goed, stel dat de CU dat standpunt zou hebben. Dan zou dat gewoon als een volwaardig standpunt van de partij worden gezien en niet als provocatie van de homo's. Laat staan dat de NRC zo'n suggestief artikel zou schrijven.
quote:..........Bij onze studentenvereniging heeft zeker negentig procent ook een Marokkaans paspoort.” En al zou het mogelijk zijn – de Marokkaanse nationaliteit opgeven is verboden –, dan nog zouden de meesten geen afstand doen van hun Marokkaanse paspoort, denkt Elksaihi. „Marokko is toch hun vaderland, maar dat heeft zeker niets te maken met hun loyaliteit ten opzichte van Nederland.”......
Ik kan dat goed begrijpen. Waarom zou je in vredesnaam je paspoort inleveren? Doen heel veel anderen ook nooit.quote:
mja, hij had zeker de in FAQ gezocht naar "hoe schiet ik mijzelf en mijn medeleden in de voet".quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:38 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Misschien bedoelen ze het letterlijk en dat hun vader daar geboren is?![]()
Nee hoor, hij zegt precies de goede dingen.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:43 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
mja, hij had zeker de in FAQ gezocht naar "hoe schiet ik mijzelf en mijn medeleden in de voet".![]()
Dat stukje viel mij dus ook meteen al op. Wat een farce!quote:
Ik denk dat het Wilders gaat om het feit dat ze een politieke functie hebben en dus voor een land moeten staan. Maar diezelfde mensen roepen nog steeds dat hun geboorteland wel hun land is. In dat geval zou het toch beter zijn in zijn ogen daar een politieke functie te bekleden. Hoe kun je als half nederlander je wel voor een hele inzetten? Bovendien zitten die mensen ook nog eens op die functies omdat ze allochtoon zijn, want dat is nou eenmaal in (denk aan onze knuffelmarokkaan ali-b) en trekt stemmers..quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:42 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik kan dat goed begrijpen. Waarom zou je in vredesnaam je paspoort inleveren? Doen heel veel anderen ook nooit.
En het is wel degelijk een provocatie omdat Wilders het louter op Marokkanen en Turken en eigenlijk op moslims gemunt heeft.
Dat iemand een tweede paspoort heeft is onwijs handig voor diegene. Ik zou er zelf ook eentje hebben ware het niet dat ik geen zin heb om daar 180 euro voor neer te leggen.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:42 schreef SCH het volgende:
Ik kan dat goed begrijpen. Waarom zou je in vredesnaam je paspoort inleveren? Doen heel veel anderen ook nooit.
Wilders doet toch niet anders en hij doet niet eens zijn best om het echt te verhullen.quote:En het is wel degelijk een provocatie omdat Wilders het louter op Marokkanen en Turken en eigenlijk op moslims gemunt heeft.
Praat geen onzin joh.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:47 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Ik denk dat het Wilders gaat om het feit dat ze een politieke functie hebben en dus voor een land moeten staan. Maar diezelfde mensen roepen nog steeds dat hun geboorteland wel hun land is. In dat geval zou het toch beter zijn in zijn ogen daar een politieke functie te bekleden. Hoe kun je als half nederlander je wel voor een hele inzetten? Bovendien zitten die mensen ook nog eens op die functies omdat ze allochtoon zijn, want dat is nou eenmaal in (denk aan onze knuffelmarokkaan ali-b) en trekt stemmers..
Ik ben half-Nederlander en elk nationalistisch gevoel voor welk land dan ook kan mij gestolen worden, mag ik nu geen minister of staatssecretaris worden?quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:47 schreef Tarabass het volgende:
Hoe kun je als half nederlander je wel voor een hele inzetten? Bovendien zitten die mensen ook nog eens op die functies omdat ze allochtoon zijn, want dat is nou eenmaal in (denk aan onze knuffelmarokkaan ali-b) en trekt stemmers..
Doe eens beargumenteren.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:49 schreef SCH het volgende:
Praat geen onzin joh.
Hoeveel paspoorten heb je? Ben je moslim?quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:52 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik ben half-Nederlander en elk nationalistisch gevoel voor welk land dan ook kan mij gestolen worden, mag ik nu geen minister of staatssecretaris worden?
Het gaat misschien niet eens zozeer om het wel of niet inleveren van dat Marokkaanse paspoort. Als ik dit zo lees vind ik het inderdaad nogal een vreemd stukje tekst. De opmerking wordt gemaakt door een voorzitter van een studentenvereniging. Deze weet te melden dat zijn achterban (in dit geval studenten dus, jonge mensen) hun Marokkaanse paspoort niet eens zouden inleveren, want tja, Marokko is toch hun vaderland.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:42 schreef SCH het volgende:
[..]
En het is wel degelijk een provocatie omdat Wilders het louter op Marokkanen en Turken en eigenlijk op moslims gemunt heeft.
Sowieso de rest van de Kamer. Ik snap bijvoorbeeld niet waarom die discussie over die dubbele nationaliteiten zo persoonlijk wordt gevoerd en dat er vaak werd gesuggereerd, of glashard beweerd, dat Wilders op etniciteit wilde selecteren.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 18:52 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, het zoveelste Wilders-topic maar dan wel 1 met een andere insteek![]()
Hoe reageren de mensen waar het om gaat zelf eigenlijk? Nou, zoals je hier in het stuk in de NRC kunt lezen: vrij rustig en beheerst. Misschien kunnen autochtonen als ik daar nog wat van leren![]()
Mja, maar goed. Op zich is de discussie over loyaliteit wel interessant, met name als die wat breder wordt getrokken. In hoe verre zijn politici loyaal aan Nederland als samenleving. Is de aanschaf van de JSF een teken van loyaliteit, wordt daarmee de belangen van Nederland behartigd? Of mischien die van een paar carrière-makers. Zie ook het Amerikaanse hondenlijntje waaraan Nederlandse politici sinds jaar en dag lijken te lopen. De HSL, wordt daarmee Nederland gediend, of de ambities van enkele bestuurders, de diepe zakken van aannmerers, bouwbedrijven of wellicht "het netwerk" in het algemeen. Vragen vragen vragen. Jammer dat Wilders zich niet daarmee wat meer bezig houdt. Van de rest hoeven we het ook niet te verwachten.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:42 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik loop niet te schuimbekkenquote:Op dinsdag 27 februari 2007 18:57 schreef PJORourke het volgende:
Wildgroei van Wilders-topics. Slotje.![]()
On-topic: als allochtonen zich niet laten provoceren, waarom lopen de usual suspects alhier zo te schuimbekken?
Snap je dat niet. Ook niet als hij in de krant zegt liever geen moslims in het kabinet te zien?quote:Op dinsdag 27 februari 2007 21:26 schreef Flumina het volgende:
[..]
Sowieso de rest van de Kamer. Ik snap bijvoorbeeld niet waarom die discussie over die dubbele nationaliteiten zo persoonlijk wordt gevoerd en dat er vaak werd gesuggereerd, of glashard beweerd, dat Wilders op etniciteit wilde selecteren.
Het is heel makkelijk daar een en een twee van te maken. Zo zie ik dat niet. Kijk, ik ben geen fan van Wilders. Hij is naar mijn mening erg gericht op een probleem in de maatschappij en dat is zijn zogenaamde islamisering. Daarnaast houdt hij niet van nuances. Maar ik vind wel dat hij zijn stellingen onderbouwt en dat hij eerlijk zegt wat hij vindt.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 22:30 schreef SCH het volgende:
[..]
Snap je dat niet. Ook niet als hij in de krant zegt liever geen moslims in het kabinet te zien?
wat heeft de dubbele nationaliteit met islamiesering te maken?quote:Op woensdag 28 februari 2007 00:56 schreef Flumina het volgende:
[..]
Het is heel makkelijk daar een en een twee van te maken. Zo zie ik dat niet. Kijk, ik ben geen fan van Wilders. Hij is naar mijn mening erg gericht op een probleem in de maatschappij en dat is zijn zogenaamde islamisering. Daarnaast houdt hij niet van nuances. Maar ik vind wel dat hij zijn stellingen onderbouwt en dat hij eerlijk zegt wat hij vindt.
Nou, dat islamitische landen daarmee greep op landgenoten in het buitenland proberen te houden.quote:Op woensdag 28 februari 2007 05:05 schreef Human_Patris het volgende:
wat heeft de dubbele nationaliteit met islamiesering te maken?![]()
bij het generaal pardon was er geen spraak van culturele of regigeuze achtergrond van de asielzoekers.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:14 schreef Tikorev het volgende:
[..]
De discussie over de dubbele nationaliteit lijkt me heel legitiem. Als Links een generaal pardon wil gaat de NRC toch ook niet allerlei autochtone organisaties bij langs met de vraag of ze zich geprovoceerd voelen?
jij beweerde eerder dat hij eerlijk is.quote:Op woensdag 28 februari 2007 05:12 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nou, dat islamitische landen daarmee greep op landgenoten in het buitenland proberen te houden.
Dat komt omdat we een beetje voorlopen op de rest. In Duitsland bijvoorbeeld gaat men ernstig gebukt onder schuldgevoelens die alles te maken hebben met WOII. Daarom durft men zich niet openlijk te uiten over dit soort zaken, maar reken maar dat de gemiddelde Duitser stiekem ook kotsmisselijk wordt bij de aanblik van al die hoofddoeken in z'n land.quote:Op woensdag 28 februari 2007 05:44 schreef Megumi het volgende:
Ik vindt de hele duscussie over dubbele nationaliteit raar. Lijkt alleen in Nederland een hot item te zijn.
Ik kijk een beetje verder dan Europa gelukkig. Er zijn vele landen waar je loyaliteit niet gemeten word aan de hand van het aantal paspoorten en dergelijke.quote:Op woensdag 28 februari 2007 05:56 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat komt omdat we een beetje voorlopen op de rest. In Duitsland bijvoorbeeld gaat men ernstig gebukt onder schuldgevoelens die alles te maken hebben met WOII. Daarom durft men zich niet openlijk te uiten over dit soort zaken, maar reken maar dat de gemiddelde Duitser stiekem ook kotsmisselijk wordt bij de aanblik van al die hoofddoeken in z'n land.
In België heeft men het cordon sanitaire, en wordt iedereen met kritiek op de multikul simpelweg monddood gemaakt. Maar intussen groeit het Vlaams Blok met de dag.
Je bedoelt bijvoorbeeld de VS?quote:Op woensdag 28 februari 2007 05:58 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik kijk een beetje verder dan Europa gelukkig. Er zijn vele landen waar je loyaliteit niet gemeten word aan de hand van het aantal paspoorten en dergelijke.
Anyway, ik vind de argumentatie "de discussie is raar omdat deze nergens anders ter wereld op deze manier gevoerd wordt" niet erg steekhoudend. In feite is het gewoon een absolute non-argumentatie.quote:Op woensdag 28 februari 2007 05:58 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik kijk een beetje verder dan Europa gelukkig. Er zijn vele landen waar je loyaliteit niet gemeten word aan de hand van het aantal paspoorten en dergelijke.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |