Heeft hij volgens de Koran zelf niet barmhartigheid, genade, vergeving etc zelf geschapen?quote:Op maandag 10 december 2007 15:49 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
God noemt zichzelf in bijvoorbeeld de Koran toch ook de Barmhartige, de Vergevingsgezinde, de Alwetende, etc.?
Het beantwoordt de vraag niet, omdat mijn vraag een ja/nee antwoord vereist, en die geef jij nog steeds niet. Heeft god deze eigenschappen volgens jou? Is god barmharrtig?quote:Op maandag 10 december 2007 15:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Welke gedeelte van
[..]
beantwoordt jouw vraag niet en waarom niet?
Pardon? Die geef ik niet?quote:Op maandag 10 december 2007 15:50 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Het beantwoordt de vraag niet, omdat mijn vraag een ja/nee antwoord vereist, en die geef jij nog steeds niet. Heeft god deze eigenschappen volgens jou? Is god barmharrtig?
God is niet barmhartig, barmhartigheid is een schepping van God en staat los van God omdat hij niet geschapen is.quote:Nee, God heeft geen eigenschappen
God is niet almachtig omdat hij de almachtigheid heeft geschapen?quote:Op maandag 10 december 2007 15:53 schreef Triggershot het volgende:
[..]
God is niet barmhartig, barmhartigheid is een schepping van God en staat los van God omdat hij niet geschapen is.
Is Allah almachtig?quote:Op maandag 10 december 2007 15:54 schreef Autodidact het volgende:
[..]
God is niet almachtig omdat hij de almachtigheid heeft geschapen?
Allah bestaat niet...aan mij moet je het niet vragen.quote:
Ja, oké, maar waarom noemt God zichzelf dan de Barmhartige, de Erbarmer, de Vergevingsgezinde, etc.? Waarom zeggen moslims ''Bismillah ar-Rahman ar-Rahim" als ze met iets beginnen? Sterker nog, bijna alle verzen in de Koran beginnen ermee.quote:Op maandag 10 december 2007 15:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Heeft hij volgens de Koran zelf niet barmhartigheid, genade, vergeving etc zelf geschapen?
Vraag ging eigenlijk meer richting waar op baseer je dat Allah almachtig is? Wederom niet of jij vindt/gelooft dat....quote:Op maandag 10 december 2007 15:57 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Allah bestaat niet...aan mij moet je het niet vragen
Iets kan niet almachtig zijn remember?quote:Allah is volgens jou dus niet almachtig.
Zie jij het verschil tussen scheppen en deel van uit maken?quote:Is hij wel groot? Heeft allah eigenlijk de juiste eigenschappen om rechtvaardigheid, barmhartigheid etc te scheppen? Welke eigenschappen zijn dat dan?
En welke soerah begint er niet mee?quote:Op maandag 10 december 2007 15:58 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Ja, oké, maar waarom noemt God zichzelf dan de Barmhartige, de Erbarmer, de Vergevingsgezinde, etc.? Waarom zeggen moslims ''Bismillah ar-Rahman ar-Rahim" als ze met iets beginnen? Sterker nog, bijna alle verzen in de Koran beginnen ermee.
Ik zeg nergens dat allah almachtig is. Ik vraag het aan jou. Je snapt toch wel dat ik dat niet vindt....ik ben een kafir.quote:Op maandag 10 december 2007 16:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Vraag ging eigenlijk meer richting waar op baseer je dat Allah almachtig is? Wederom niet of jij vindt/gelooft dat....
Helemaal mee eens. Dat is logisch gezien onmogelijk.quote:Op maandag 10 december 2007 16:00 schreef Triggershot het volgende:
Iets kan niet almachtig zijn remember?
Geef maar gewoon antwoord op de vraag. Heeft god de benodigde eigenschappen? Is hij groot? Luister hij naar gebeden?quote:Op maandag 10 december 2007 16:00 schreef Triggershot het volgende:
Zie jij het verschil tussen scheppen en deel van uit maken?
Soera 9, At-Tauba ('het berouw').quote:Op maandag 10 december 2007 16:01 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En welke soerah begint er niet mee?
Ik heb nergens de term almachtig gebruikt, niet op Allah.quote:Op maandag 10 december 2007 16:03 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat allah almachtig is. Ik vraag het aan jou. Je snapt toch wel dat ik dat niet vindt....ik ben een kafir.
Allah beschrijft zich dan ook niet zodanig.quote:Helemaal mee eens. Dat is logisch gezien onmogelijk.
God is vormloos.quote:Geef maar gewoon antwoord op de vraag. Heeft god de benodigde eigenschappen? Is hij groot?
Weetje ook waarom?quote:Op maandag 10 december 2007 16:05 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Soera 9, At-Tauba ('het berouw').
Even aannemende dat je de Soerah inhoudelijk kent, Allah stelt daar een aantal zaken aan kaak waar hij zijn barmhartigheid en genade van heeft gedistantieerd. Ik hoef denk ik de voorbeelden niet op te sommen?quote:
Maar er komt ook in terug dat Hij vergevend en barmhartig is (9:5).quote:Op maandag 10 december 2007 16:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Even aannemende dat je de Soerah inhoudelijk kent, Allah stelt daar een aantal zaken aan kaak waar hij zijn barmhartigheid en genade van heeft gedistantieerd. Ik hoef denk ik de voorbeelden niet op te sommen?
quote:Op maandag 10 december 2007 16:20 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Maar er komt ook in terug dat hij vergevend en barmhartig is (9:5).
ALS zij moslim zijn geworden en alle ketterij hebben verworpen. Dan pas is hun berouw geaccepteerd, is dat usual in de Islam dat een andersgelovige pas vrijgelaten mag worden na een zonde als hij moslim wordt?quote:5. Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar je hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, God is Vergevensgezind, Genadevol.
quote:11. Maar als zij berouw tonen en het gebed houden en de Zakaat betalen worden zij uw broeders in het geloof. Wij leggen de tekenen uit aan een volk dat wil begrijpen.
Ik zou 'nee' willen zeggen, want er is geen dwang in de godsdienst. Maar deze vers beschrijft toch een oorlogssituatie?quote:Op maandag 10 december 2007 16:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
ALS zij moslim zijn geworden en alle ketterij hebben verworpen. Dan pas is hun berouw geaccepteerd, is dat usual in de Islam dat een andersgelovige pas vrijgelaten mag worden na een zonde als hij moslim wordt?
Als de afgoddienaar zich bekeert tot islam dus:
[..]
Agie, lees even verder dan je neus lang is, komen alle zonden die Allah daar in omschrijft op Nifaq, ja of nee?quote:Op maandag 10 december 2007 16:30 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Ik zou 'nee' willen zeggen, want er is geen dwang in de godsdienst. Maar deze vers beschrijft toch een oorlogssituatie?
Gooi 't dan in LEB, want met W of F heeft dit oever- en inhoudsloos gezwam niets te maken.quote:Op maandag 10 december 2007 16:38 schreef Triggershot het volgende:
Je hoeft het niet te volgen enzo.
Done, als dat je ergernis was had je het ook meteen kunnen zeggen.quote:Op maandag 10 december 2007 16:41 schreef Doffy het volgende:
[..]
Gooi 't dan in LEB, want met W of F heeft dit oever- en inhoudsloos gezwam niets te maken.
Naar ik weet betekent 'nifaq' dat ongelovigen net doen of ze gelovig zijn en op die manier de gelovigen (moslims) van binnenuit schade toebrengen. Toch?quote:Op maandag 10 december 2007 16:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Agie, lees even verder dan je neus lang is, komen alle zonden die Allah daar in omschrijft op Nifaq, ja of nee?
Ja. Gaat echt nergens meer over.quote:Op maandag 10 december 2007 16:36 schreef Doffy het volgende:
Eerst een kutkick, nu een kuttopic. Echt briljant.
Is islamitische theologie hier ontopic, triggershot? Ik dacht dat het erover ging of atheïsme een geloof is.quote:Op maandag 10 december 2007 16:46 schreef Doffy het volgende:
edit: Weer OT zei ik -
Volgens mij is OT ook van toepassing op mij, verder in wfl FB.quote:Op maandag 10 december 2007 17:22 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Is islamitische theologie hier ontopic, triggershot? Ik dacht dat het erover ging of atheïsme een geloof is.
niet helemaal. De meeste wetenschappelijke atheisten/agnosten nemen afstand van het bestaan van een of meerdere Godheid vanwege de onfalsificeerbaarheid ervan. Dus is het niet meer een persoonlijke overtuiging, maar wetenschapsfilosofische onmogelijkheid om er uitspraken over te doen. Dan kun je nog een verschil maken tussen de agnostici en de atheisten. enkel dat verschil zou je als persoonlijk geloof bestempelen. De filosofie die er achter zit is vrij universeel in de wetenschap, en bedoelt om de waarheid (wat dat ook moge zijn) op een methodische manier te achterhalen.quote:Op woensdag 12 december 2007 09:23 schreef floris.exe het volgende:
Atheïsten wijzen keer op keer er op, dat hun overtuiging geen geloof is, maar laten we die zaak eens nader analyseren. In de exacte betekenis van het woord, betekent atheïsme niets anders dan het afwezig zijn van een theïsme. Of anders gezegd: het afwezig zijn van een geloof in een theologisch concept. Dus een atheïst is in die zin iemand die leeft zonder een geloof in een bepaald godsbeeld. Een dergelijke atheïst gelooft niet en dus is die vorm van atheïsme niet als een geloof te bestemplen.
Echter, in de praktijk lijkt het atheïsme iets meer te omvatten en dat is de bewering dat God niet bestaat. Dus niet alleen gelooft een dergelijke atheïst niet in een godheid, hij beweert ook nog eens dat een godheid niet bestaat. De atheïst doet dus een bewering, de atheïst stelt een hypothese op. Echter, die bewering is niet meer dan een persoonlijke overtuiging en dus is het eenvoudigweg een geloof.
Een zogenaamd "Sterk Atheist" zal idd de uitspraak "God(en) bestaat(bestaan) niet" doen en daar kan je idd spreken over een bewering die noch bewezen of gefalcificeerd kan worden, dus waarbij een soort van geloof bij komt kijken. (in hoeverre je een geloof in niks kan bestempelen als "geloof" valt nog wel te bezien maar goed)quote:Op woensdag 12 december 2007 09:23 schreef floris.exe het volgende:
Atheïsten wijzen keer op keer er op, dat hun overtuiging geen geloof is, maar laten we die zaak eens nader analyseren. In de exacte betekenis van het woord, betekent atheïsme niets anders dan het afwezig zijn van een theïsme. Of anders gezegd: het afwezig zijn van een geloof in een theologisch concept. Dus een atheïst is in die zin iemand die leeft zonder een geloof in een bepaald godsbeeld. Een dergelijke atheïst gelooft niet en dus is die vorm van atheïsme niet als een geloof te bestemplen.
Echter, in de praktijk lijkt het atheïsme iets meer te omvatten en dat is de bewering dat God niet bestaat. Dus niet alleen gelooft een dergelijke atheïst niet in een godheid, hij beweert ook nog eens dat een godheid niet bestaat. De atheïst doet dus een bewering, de atheïst stelt een hypothese op. Echter, die bewering is niet meer dan een persoonlijke overtuiging en dus is het eenvoudigweg een geloof.
Wat heeft wetenschap hier mee te maken? Het gaat over mensen die zich atheist noemen. Je zegt zelf al dat je vanuit de wetenschap geen antwoord hoeft te verwachten op de Godsvraag. Dan is wetenschap toch meteen irrelevant over wat een atheist is?quote:Op woensdag 12 december 2007 11:16 schreef Bensel het volgende:
[..]
niet helemaal. De meeste wetenschappelijke atheisten/agnosten nemen afstand van het bestaan van een of meerdere Godheid vanwege de onfalsificeerbaarheid ervan. Dus is het niet meer een persoonlijke overtuiging, maar wetenschapsfilosofische onmogelijkheid om er uitspraken over te doen.
Als de atheist zijn/haar mening baseerd op de wetenschappelijke onmogelijkheid om de een antwoord te geven op de "Godsvraag" dan is dat toch gewoon relavant?quote:Op woensdag 12 december 2007 11:43 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Wat heeft wetenschap hier mee te maken? Het gaat over mensen die zich atheist noemen. Je zegt zelf al dat je vanuit de wetenschap geen antwoord hoeft te verwachten op de Godsvraag. Dan is wetenschap toch meteen irrelevant over wat een atheist is?
Waarschijnlijk.quote:Wat is uberhaupt een wetenschappelijke atheist? Een atheist die wetenschapper is?
Afstand nemen van het bestaan van één of meerdere goden is wat anders dan beweren dat één of meerdere goden niet bestaan.quote:Op woensdag 12 december 2007 11:16 schreef Bensel het volgende:
[..]
niet helemaal. De meeste wetenschappelijke atheisten/agnosten nemen afstand van het bestaan van een of meerdere Godheid vanwege de onfalsificeerbaarheid ervan. Dus is het niet meer een persoonlijke overtuiging, maar wetenschapsfilosofische onmogelijkheid om er uitspraken over te doen. Dan kun je nog een verschil maken tussen de agnostici en de atheisten. enkel dat verschil zou je als persoonlijk geloof bestempelen. De filosofie die er achter zit is vrij universeel in de wetenschap, en bedoelt om de waarheid (wat dat ook moge zijn) op een methodische manier te achterhalen.
Jij weet ook zeker dat kabouters niet bestaan.quote:Op woensdag 12 december 2007 12:10 schreef floris.exe het volgende:
Afstand nemen van het bestaan van één of meerdere goden is wat anders dan beweren dat één of meerdere goden niet bestaan.
Een gelovige gelooft in een godquote:Op zaterdag 24 februari 2007 21:01 schreef Triggershot het volgende:
Hoi,
Ik weet dat discussie 1000den malen is gevoerd en wellicht in sommige topics nog steeds indirect gaande is.
Maaaaaarrr, waarom is Atheïsme geen geloof? Mijn motivatie luidt als volgt:
Ik als moslim geloof dat God bestaat.
Een atheïst gelooft dat niet.
Ik heb God opzettelijk geen naam gegeven, zoals Allah, Jehova, Zeus, of Wodan om het niet te beperken tot een bepaalde overtuiging, maar als je dus niet kunt bewijzen dat God niet bestaat, dan is toch ook de atheist beperkt tot het :
Ik geloof niet in (een) God?
- Maak het geen religiebash topic.
- Hou het ten alle tijde ontopic.
- Zeur niet over hoe vaak zo een discussie is gevoerd en dat het geen zin heeft omdat gelovigen dogmatisch zijn.
Game on
Dat weet ik niet zekerquote:Op woensdag 12 december 2007 12:40 schreef Modus het volgende:
[..]
Jij weet ook zeker dat kabouters niet bestaan.
Je hebt het over een collectief gedrag, al dan wel wat generaliserend en over een individueel gedrag, nu weet ik eigenlijk niet echt wat je bedoelt.quote:Op woensdag 12 december 2007 12:56 schreef averty het volgende:
[..]
Een gelovige gelooft in een god
Een atheist gelooft niet in god.
Jullie (gelovigen)proberen het altijd voor te doen dat atheisten hele actieve aanbidders zijn van niets. Maar er zijn geen atheistische kerken, rituelen of samenkomsten. Atheisten denken verder ook allemaal wat anders, behalve dat ze geen enkele reden hebben om aan te nemen dat er zoiets als een supernatuurlijke bron van het leven is.
Jij ook niet trouwens, alleen je doet het wel. Waarom?
De wetenschap kan niets zeggen over het bestaan van supernatuurlijke wezens. De wetenschap kan wel dingen beschrijven die in regelrechte tegenspraak zijn met de beweringen uit bijbel, koran, thora, gita, etc.quote:Op woensdag 12 december 2007 11:43 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Wat heeft wetenschap hier mee te maken? Het gaat over mensen die zich atheist noemen. Je zegt zelf al dat je vanuit de wetenschap geen antwoord hoeft te verwachten op de Godsvraag. Dan is wetenschap toch meteen irrelevant over wat een atheist is?
Wat is uberhaupt een wetenschappelijke atheist? Een atheist die wetenschapper is?
mag ik het zo eens vragen aan je: wat zou voor jou genoeg bewijs zijn dat er geen god bestaat?quote:Op woensdag 12 december 2007 13:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je hebt het over een collectief gedrag, al dan wel wat generaliserend en over een individueel gedrag, nu weet ik eigenlijk niet echt wat je bedoelt.
De wetenschap helpt ons de heilige geschriften te interpreteren inderdaad. Maar het lijkt me goed om onderscheid te maken tussen geloof en religie. Religie doet aan verering van bepaalde zaken en is vaak georganiseerd. Geloof is dingen voor waar houden zonder dat daar een dwingende reden toe is. Het punt hier is dat, zoals floris.exe zegt, in de praktijk veel atheisten de claim 'god bestaat niet' voor waar houden zonder dwingende reden. En dat terwijl de naam atheist slechts de afwezigheid van iets( het geloof in een theistische God) is.quote:Op woensdag 12 december 2007 13:11 schreef averty het volgende:
[..]
De wetenschap kan niets zeggen over het bestaan van supernatuurlijke wezens. De wetenschap kan wel dingen beschrijven die in regelrechte tegenspraak zijn met de beweringen uit bijbel, koran, thora, gita, etc.
Sterker nog; dat doet ze al. je kunt wel degelijk zeggen dat de god zoals beschreven in deze heilige geschrijften niet bestaat. Instituten als vaticaan en behoorlijjk grote groepen gelovigen geven dit zelf al aan door bijvoorbeeld de evolutieleer te verkiezen boven het genesis verhaal.
Hoe je daar in je eigen hersens mee weg komt, is mij nog altijd een raadsel, maar dat terzijde.
Wetenschappers zullen voor een groter percentage uit atheisten bestaan. Dat geloof ik meteen. Dat zal mede veroorzaakt worden door een stuk scepsis tegenover claims die niet bewezen zijn. Ze passen die scepsis ook toe op claims die niet van wetenschappelijke aard zijn. Dat is hun goed recht.quote:Ik denk dat atheisme wel degelijk iets is dat vaker binnen wetenschappelijke kringen voorkomt. Atheisme komt vaker voor onder wetenschappers dan gemiddeld onder de wereldbevolking. Maar er zijn wel degelijk gelovige wetenschappers. Er zijn alleen geen gelovige wetenschappers die hun vakgebied precies zo behandelen als hun religie en resultaten behalen.
Een simpele drogredenatie:quote:Op woensdag 12 december 2007 13:20 schreef averty het volgende:
[..]
mag ik het zo eens vragen aan je: wat zou voor jou genoeg bewijs zijn dat er geen god bestaat?
Ben er dan ook gelukkig geen tegengekomen.quote:Op woensdag 12 december 2007 13:11 schreef averty het volgende:
[..]
De wetenschap kan niets zeggen over het bestaan van supernatuurlijke wezens. De wetenschap kan wel dingen beschrijven die in regelrechte tegenspraak zijn met de beweringen uit , koran,
Ik denk dat er in beide groepen (gelovigen en atheisten) veel mensen zullen zijn die er uberhaupt nog nooit goed over nagedacht hebben, daar zullen we het wel over eens zijn. Dat compliceert deze zaak wel. Maar atheisten die op dit gebied ook nog nooit hebben nagedacht zullen zichzelf ook weinig als atheist aanduiden, terwijl mensen die weinig nadenken over geloof zich wel als gelovig zullen beschouwen.quote:Op woensdag 12 december 2007 13:25 schreef Dwerfion het volgende:
Geloof is dingen voor waar houden zonder dat daar een dwingende reden toe is. Het punt hier is dat, zoals floris.exe zegt, in de praktijk veel atheisten de claim 'god bestaat niet' voor waar houden zonder dwingende reden. En dat terwijl de naam atheist slechts de afwezigheid van iets( het geloof in een theistische God) is.
Een drogredenatie is iets heel anders. Dat is namelijk een een foute conclusie trekken die voor de oppervlakkige toeschouwer wel lijkt te kloppen. Ik trek geen enkele conclusie. Ik vraag me alleen af wanneer jij jou mening over god bij zou stellen...quote:Op woensdag 12 december 2007 13:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Een simpele drogredenatie:
Voor mij is bewijs dat God niet bestaat genoeg om aan te nemen dat God niet bestaat, maar hoe zou je zoiets willen/kunnen bewijzen?
Daarnaast is de afwezigheid van iets nooit te bewijzen. Dus met geen enkel experiment. Zo werkt wetenschap niet. het is verder ook jammer dat elke religie, hoe onzinnig ook, meer respect verdient dan wetenschap. het is geen regelrechte wetenschaps bashing, maar geeft wel aan dat je niet weet wat het vermag. Erg jammer.quote:Met wat voor wetenschappelijke experiment is afwezigheid van God en therefore Atheisme te bewijzen?
Voor mij persoonlijk zou ik het niet weten, ik sta wel open voor om de dingen zo voor mij mogelijk neutraal te beoordelen.
Zoals ik al zei, ik sta open voor zaken, wanneer er iets mij logisch in de oren komt zou ik mijn mening over God kunnen bij stellen, maar vooralsnog geen enkel reden of aanleiding geweest dit te doen.quote:Op woensdag 12 december 2007 14:04 schreef averty het volgende:
[..]
Een drogredenatie is iets heel anders. Dat is namelijk een een foute conclusie trekken die voor de oppervlakkige toeschouwer wel lijkt te kloppen. Ik trek geen enkele conclusie. Ik vraag me alleen af wanneer jij jou mening over god bij zou stellen...
Mwuaah, ik weiger me hierbij aan te sluiten als je het hebt over religie en wetenschap, ze hoeven elkaar niet tegen te werken, zolang je het houdt op seculiere wetenschap en je vervolgens in privé sferen richt op geloof en religie, een directe verwijzing naar Averroes is wel zo gepast, hij was een van de eerste seculiere wetenschappers in de middeleeuwen, zowel bekend in Europa als in de moslimwereld.quote:Daarnaast is de afwezigheid van iets nooit te bewijzen. Dus met geen enkel experiment. Zo werkt wetenschap niet. het is verder ook jammer dat elke religie, hoe onzinnig ook, meer respect verdient dan wetenschap. het is geen regelrechte wetenschaps bashing, maar geeft wel aan dat je niet weet wat het vermag. Erg jammer.
je kunt met wetenschap alleen dingen beschrijven. het is ook raar om eerst onzin te verzinnen en dan aan de wetenschap te vragen om het tegendeel maar eens te bewijzen.
Mag je best zeggen hoor, per email, pm, wfl-fb, centraal FB, maar relevante vraag is, beïnvloed ik jouw mening en het uiten van je mening met mijn moderatie? Zo niet, snap ik niet waarom het relevant is mijn kleurtje er bij te betrekken.quote:Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar ik vind jouw moderatorschap wel erg op religie georienteerd.
Het afwijzen van een Godsbeeld omdat de heilige geschriften je niet overtuigen, is mogelijk. Je kunt dan redenen hebben om dat Godsbeeld af te wijzen. Dat kan prima. Dat zou ik niet als geloof willen zien.quote:Op woensdag 12 december 2007 13:51 schreef averty het volgende:
[..]
Dus eerst komt er een (toegegeven, grote) groep mensen die zeggen, 'het zit zus en zus en zo'. Dit wordt gedaan zonder 1 enkel spoortje van feitelijke ondersteuning en een volharding die er voor zorgt dat ook als de heilige schrift regelrecht tegengesproken wordt door feiten dit geen belemmering hoeft te zijn voor dit geloof.
Als je dit dan niet serieus wenst te nemen dan doe je dat zonder dwingende reden??!?!?
Jullie nemen het allemaal veels te serieus; datgene dat je gelooft. Het ongeloof ervan ook als geloof beschouwen betekent dat jullie je geloof boven elke kritiek verheft.
Wat dit betreft ben ik het volledig eens met Richard Dawkins. Ook een hypothese m.b.t. god is een wetenschappelijke hypothese. Als jij stelt dat hij het heelal in zijn huidige vorm heeft gecreeerd en er is geen enkel bewijs voor, blijft het een hypothese. Wordt het tegengesproken (en dat wordt het) dan dient de hypothese te worden verlaten.quote:Op woensdag 12 december 2007 14:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, ik sta open voor zaken, wanneer er iets mij logisch in de oren komt zou ik mijn mening over God kunnen bij stellen, maar vooralsnog geen enkel reden of aanleiding geweest dit te doen.
[..]
Mwuaah, ik weiger me hierbij aan te sluiten als je het hebt over religie en wetenschap, ze hoeven elkaar niet tegen te werken, zolang je het houdt op seculiere wetenschap en je vervolgens in privé sferen richt op geloof en religie, een directe verwijzing naar Averroes is wel zo gepast, hij was een van de eerste seculiere wetenschappers in de middeleeuwen, zowel bekend in Europa als in de moslimwereld.
oke, met dat laatste heb je gelijk in de zin dat je mij niet gemodereerd hebt. Duidelijk, dus dat had ik niet zo moeten stellen. Maar ik vind de afwezigheid van de juiste kennis om wetenschap op zijn waarde te beoordelen wel erg jammer. Daarbij ga je voorbij een mening, maar ben je duidelijk onkundig, terwijl je er toch een mening over hebt. heeft inderdaad niets met je moderatorschap te maken, maar wel met de kracht van je betoog.quote:Wetenschap en religie op één lijn houden vind ik dan heel erg krom, beiden zijn ze voor andere dingen en groepen bedoeld en dienen ze ook een totaal ander doel. Wellicht is godsbestaan niet wetenschappelijk aan te tonen, maar godsafwezigheid ook niet. Daarin is de wetenschap inderdaad neutraal. Ik heb dan ook eens nooit verwacht dat wetenschap godsafwezigheid zou bewijzen.
[..]
Mag je best zeggen hoor, per email, pm, wfl-fb, centraal FB, maar relevante vraag is, beïnvloed ik jouw mening en het uiten van je mening met mijn moderatie? Zo niet, snap ik niet waarom het relevant is mijn kleurtje er bij te betrekken.
Alle godsbeelden zijn gebaseerd op dezelfde soort onduidelijke niet te verifieren heilige geschriften. het kan toch niet zo zijn dat je wel godsbeelden mag afwijzen maar dan toch er 1 moet overhouden omdat er anders sprake is van geloof (volgens anderen).Welk godsbeeld moet dat dan zijn?quote:Op woensdag 12 december 2007 14:28 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Het afwijzen van een Godsbeeld omdat de heilige geschriften je niet overtuigen, is mogelijk. Je kunt dan redenen hebben om dat Godsbeeld af te wijzen. Dat kan prima. Dat zou ik niet als geloof willen zien.
Er lijken echter allerlei atheisten te zijn die zeggen dat er uberhaupt geen goden zouden bestaan. Dat is dan weer een heel ander verhaal. En daar ging het mijns inziens om in de posts hierboven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |