Is dat laatste van belang? Semantisch gezien is "God bestaat" ook te onderscheiden van "God bestaat niet".quote:Op zondag 25 februari 2007 00:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Goed je recht
[..]
Dat is afgesproken, onderhevig aan logica dat blauw, blauw is
Al was dat niet het geval, een kleur is waarneembaar en te onderscheiden van andere kleuren.
Scherp.quote:Op zondag 25 februari 2007 00:44 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je bekent niet specifiek een kleur maar je sluit wel een kleur uit. Dus je commit jezelf weldegelijk op een geloof dat iets alles behalve blauw kan zijn.
Je kan ook zeggen. Ik heb geen reden om aan te nemen dat het blauw is en tot de tijd dat er bewijs komt dat het die kleur is acht ik de kans dat het blauw is als erg klein/verwaarloosbaar.
Dat is weer een lekker breed antwoord, en zodoende voor elke interpretatie vatbaar.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 22:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In de zin van levensbeschouwing, de meningen van anderen vergelijken met de mijne, verdiepen in alternatieve gedachtengang, mogelijkheden, hoe de atheist er over denkt etc.
Behalve dan het sterk atheisme door SpecialK aangekaart.quote:Op zondag 25 februari 2007 00:43 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
daarom kan atheïsme geen geloof zijn
Denk niet dat ik er wat aan toe te voegen hebquote:Op zondag 25 februari 2007 00:48 schreef Alicey het volgende:
[..]
Is dat laatste van belang? Semantisch gezien is "God bestaat" ook te onderscheiden van "God bestaat niet".
ja, ik kan beter zeggenquote:Op zondag 25 februari 2007 00:51 schreef Alicey het volgende:
[..]
Behalve dan het sterk atheisme door SpecialK aangekaart.
Welke gedeelte van levensbeschouwing begrijp je niet, ik probeer met de reacties/meningen van anderen mijn filosofische kijk hier op te verbreden, de OP hoeft niet zo zeer een filosofische inhoud te hebben, de meningen die ik verwerk kunnen voor mij wel een inspiratie tot filosofie worden, nogmaals mijn op is me om te verdiepen in de mening/gedachte van anderen, wat ik er verder mee doe is aan mij toch?quote:Op zondag 25 februari 2007 00:50 schreef Forno het volgende:
[..]
Dat is weer een lekker breed antwoord, en zodoende voor elke interpretatie vatbaar.
Hoe de atheist waar over denkt? Over dat het geloven in niets ook iets is, als in ongeloven is ook geloven, of tegen een geloof ageren is ook een vorm van geloof, als in niet niet geloven is niet wel geloven, als in niet niet niet geloven is wel niet niet wel geloven. Je kunt op je kop gaan staan en dan de zinnen uitspreken, misschien ook een leuk effect. Wat is nu de filosofische waarde van je OP? Ik zeg niet dat ie er niet is, ik zie hem alleen (nog) niet, maar verlicht me.
Je hebt een gelovige en je hebt een ongelovige. Tada! Of mis ik hier iets?
Agnosticisme is meer dat je geen standpunt inneemt wanneer ergens geen bewijzen voor zijn. Een ras-agnost zal dus ook niet stellen dat er geen kabouters in een kano om Jupiter circelen omdat dat niet te bewijzen valt.quote:Op zondag 25 februari 2007 02:29 schreef Modus het volgende:
Het is heel goed mogelijk zonder zelf uitspraken te doen, te vinden dat uitspraken van anderen (gelovigen) niet kloppen en dus niet waar kunnen zijn. Dat is volgens mij atheisme.
Of is dat meer agnosticisme?
Dan kan ik ook zeggen:quote:Op zaterdag 24 februari 2007 21:01 schreef Triggershot het volgende:
Hoi,
Ik weet dat discussie 1000den malen is gevoerd en wellicht in sommige topics nog steeds indirect gaande is.
Maaaaaarrr, waarom is Atheïsme geen geloof? Mijn motivatie luidt als volgt:
Ik als moslim geloof dat God bestaat.
Een atheïst gelooft dat niet.
Ik heb God opzettelijk geen naam gegeven, zoals Allah, Jehova, Zeus, of Wodan om het niet te beperken tot een bepaalde overtuiging, maar als je dus niet kunt bewijzen dat God niet bestaat, dan is toch ook de atheist beperkt tot het :
Ik geloof niet in (een) God?
- Maak het geen religiebash topic.
- Hou het ten alle tijde ontopic.
- Zeur niet over hoe vaak zo een discussie is gevoerd en dat het geen zin heeft omdat gelovigen dogmatisch zijn.
Game on
Ja, maar de ongeloof in God, kan een product zijn van het geloven dat God niet bestaat, dat maakt je nog steeds niet religieus en kan prima samen, pas later als er in het gesprek sprake is van wetenschap, filosofie en logica kan men zeggen wanneer er dus andere factoren spelen dat het voorbij een kwestie van geloof is.quote:Op zondag 25 februari 2007 14:14 schreef InAmsterdamseArmen het volgende:
[..]
Dan kan ik ook zeggen:
Moslims zijn gelovig in God.
Atheïsten zijn ongelovig in God.
Beter dan jouw constructie, omdat het 'niet' slaat op het 'gelooft'. 'Niet geloven' dus.
Maar ik heb alleen de OP gelezen en het topic zal inmiddels wel over heel wat anders gaan.
Precies, mijn motivatie is dus de taal waarop de dingen geuit kunnen worden, reden van mijn topic is dus ook geen suggestie, maar het vragen naar meningen, ideeën hierover.quote:Op zondag 25 februari 2007 15:02 schreef InAmsterdamseArmen het volgende:
Het is taal.
En jouw overtuiging doet dat wel? Kun je dat es toelichten, ben wel benieuwdquote:Op maandag 26 februari 2007 12:04 schreef k3vil het volgende:
Het geloven in G'd in klassieke religieuze zin is hetzeflde als er niet in geloven, aangezien zij beiden geen verificatie zoeken voor het geloven/niet-geloven. (empirisch bewijs)
precies one-line
Een gelovige bidt. Dat is wel degelijk zoeken naar verificatie naar het bestaan van God.quote:Op maandag 26 februari 2007 12:04 schreef k3vil het volgende:
Het geloven in G'd in klassieke religieuze zin is hetzeflde als er niet in geloven, aangezien zij beiden geen verificatie zoeken voor het geloven/niet-geloven. (empirisch bewijs)
Je gaat toch als gelovige er al van uit dat God bestaat, en dat je tot Hem kunt komen door middel van bidden? Da's geen verificatie, dacht ik.quote:Op maandag 26 februari 2007 13:54 schreef onemangang het volgende:
[..]
Een gelovige bidt. Dat is wel degelijk zoeken naar verificatie naar het bestaan van God.
Ik kan me slecht voorstellen dat iemand leeft alsof beide mogelijkheden even veel kans hebben...quote:Op zondag 25 februari 2007 09:26 schreef Alicey het volgende:
[..]
Agnosticisme is meer dat je geen standpunt inneemt wanneer ergens geen bewijzen voor zijn. Een ras-agnost zal dus ook niet stellen dat er geen kabouters in een kano om Jupiter circelen omdat dat niet te bewijzen valt.
Waarom moet je als atheist bewijs hebben dat iets niet bestaat? Omgekeerde wereld toch?quote:Op zaterdag 24 februari 2007 21:01 schreef Triggershot het volgende:
Hoi,
Ik weet dat discussie 1000den malen is gevoerd en wellicht in sommige topics nog steeds indirect gaande is.
Ik heb God opzettelijk geen naam gegeven, zoals Allah, Jehova, Zeus, of Wodan om het niet te beperken tot een bepaalde overtuiging, maar als je dus niet kunt bewijzen dat God niet bestaat, dan is toch ook de atheist beperkt tot het :
Ik geloof niet in (een) God?
- Maak het geen religiebash topic.
- Hou het ten alle tijde ontopic.
- Zeur niet over hoe vaak zo een discussie is gevoerd en dat het geen zin heeft omdat gelovigen dogmatisch zijn.
Game on
Als je gebeden nooit worden verhoord, dan ga je anders wel twijfelen... En die twijfel wordt veroorzaakt omdat je zijn bestaan bevestigd wilt zien in daden. Wat heb je anders aan God?quote:Op maandag 26 februari 2007 13:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je gaat toch als gelovige er al van uit dat God bestaat, en dat je tot Hem kunt komen door middel van bidden? Da's geen verificatie, dacht ik.
Niets, behalve het verklaren van het vooralsnog onverklaarbare, schuldgevoel verminderen dmv biechten, angst voor de dood overwinnen etc..quote:Op maandag 26 februari 2007 15:33 schreef onemangang het volgende:
[..]
Als je gebeden nooit worden verhoord, dan ga je anders wel twijfelen... En die twijfel wordt veroorzaakt omdat je zijn bestaan bevestigd wilt zien in daden. Wat heb je anders aan God?
Ik heb een methode geen overtuiging(?)quote:Op maandag 26 februari 2007 13:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En jouw overtuiging doet dat wel? Kun je dat es toelichten, ben wel benieuwd
Ik vind het wat simpel om te denken dat mensen God vooral zoeken in de resultaten van hun bidden.quote:Op maandag 26 februari 2007 15:33 schreef onemangang het volgende:
[..]
Als je gebeden nooit worden verhoord, dan ga je anders wel twijfelen... En die twijfel wordt veroorzaakt omdat je zijn bestaan bevestigd wilt zien in daden. Wat heb je anders aan God?
Maar dat heeft alles te maken met je aanhang van de Kabbala, neem ik aan ?quote:Op maandag 26 februari 2007 17:15 schreef k3vil het volgende:
[..]
Ik heb een methode geen overtuiging(?)
Kabbala (ontvangen) is een methode, met als object de wens om te genieten. Die wens om te genieten kan worden ontwikkeld tot een vat van ontvangst van Licht.quote:Op maandag 26 februari 2007 19:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar dat heeft alles te maken met je aanhang van de Kabbala, neem ik aan ?
Het 'ergste' vind ik anders nog wel de religieuze die blind een dogma vasthouden. "Want anders geloof je niet"quote:Op dinsdag 27 februari 2007 16:21 schreef jogy het volgende:
Zolang de wetenschap nog niet alles kan verklaren zijn praktiserende atheïsten () net zo afhankelijk van aannames als mensen die wel in een godheid geloven. De enige die gespeend zijn van dit oordeel zijn de agnosten of mensen die zich er zodanig weinig mee bezig houden omdat ze er geen tijd in willen steken om een mening op te bouwen.
Het verschil zit het natuurlijk in hoeverre je een aanname wilt verdedigen als er een tegenstrijdigheid uit voorkomt ( creationisten gaan best ver bijvoorbeeld ). Sommige hardcore atheïsten kunnen ook ver gaan in het verdedigen van bepaalde aannames door dingen in twijfel te trekken omdat het niet in hun plaatje van de wereld past terwijl er zeker wel (indirect) bewijs te vinden is voor bepaalde zaken die niet zomaar waar te nemen zijn met de 5 zintuigen. Dat is overigens weer een dikke imo en aanname van mijn kant ().
Het is overigens onmogelijk om normaal te leven als je niet aan aannames doet, dan zou je zomaar een keertje gek kunnen worden lijkt me. Zodra je je ergens in verdiept wat niet tot in de puntjes bewezen is ( 1+1=2, hoef je niet in te geloven, maar is gewoon zo ) geloof je ook in een bepaalde uitkomst tenzij je dus bewust nergens voor kiest omdat je niet alle benodigde info hebt.
Dan gelooft hij tochquote:Op zaterdag 24 februari 2007 21:01 schreef Triggershot het volgende:
Hoi,
Je bedoelt je noemt geen namen. Je hoeft nog niet gelovig te zijn om te weten dat deze hersenspinsels niet de zelfde fictieve personages zijn.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 21:01 schreef Triggershot het volgende:
Ik heb God opzettelijk geen naam gegeven, zoals Allah, Jehova, Zeus, of Wodan om het niet te beperken tot een bepaalde overtuiging,
WAT EEN BULLSHIT!!quote:Op zaterdag 24 februari 2007 21:55 schreef Roku het volgende:
Het grappige van Atheisten is dat ze Darwin als een voorbeeld fuiguur zien, terwijl iedereen weet dat hij een hogere macht erkende xD.
gelooft dat nietquote:
God is een entiteit met eigenschappen. Het aannemen van een entiteit staat gelijk aan geloof. Het niet aannemen van een entiteit is het tegenovergestelde.quote:Op maandag 10 december 2007 12:11 schreef Triggershot het volgende:
Niet geloven in Gods afwezigheid is ook geen geloof.
- Verder wat Haus zegt -
Ik weet niet welke theologie jij volgt, maar God heeft geen eigenschappen, ik neem niet aan dat hij wel bestaat, ik neem aan dat zijn er geen sprake is van zijn niet bestaan.quote:Op maandag 10 december 2007 12:17 schreef SpecialK het volgende:
[..]
God is een entiteit met eigenschappen. Het aannemen van een entiteit staat gelijk aan geloof. Het niet aannemen van een entiteit is het tegenovergestelde.
god heeft geen eigenschappen?quote:Op maandag 10 december 2007 12:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik weet niet welke theologie jij volgt, maar God heeft geen eigenschappen, ik neem niet aan dat hij wel bestaat, ik neem aan dat zijn er geen sprake is van zijn niet bestaan.
Je mag best wel eens antwoord geven op welke theologie je volgt.quote:Op maandag 10 december 2007 12:24 schreef SpecialK het volgende:
[..]
god heeft geen eigenschappen?
god heeft dus ook niet de koran geinspireert volgens jou?
Lache.
Nee hoor, ik heb me helemaal niet uitgelaten nu dat ik aanneem dat God bestaat, ik zei heel duidelijk dat niet geloof in zijn niet-bestaan, dat ik niet geloof dat wij de enigen zijn betekent niet per definitie dat ik in aliens geloof.quote:je kan wel dubbele negatieven gaan gebruiken of je geloofjes zo dubbelzinnig en obscuur mogenlijk te presenteren maar uiteindelijk zeg je gewoon dat je aan neemt dat god bestaat.
Jup, maar niet-geloven is geen geloof.quote:Theisme is geloof.
Atheisme is geen geloof.
Ik volg geen theologie dat weet je best.quote:Op maandag 10 december 2007 12:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je mag best wel eens antwoord geven op welke theologie je volgt.
God heeft dus wel eigenschappen. Het is iemand die wegwijzers maakt. Dat is een eigenschap. per definitie.quote:Nee, God heeft geen eigenschappen, God heeft 'wegwijzers' gemaakt voor de mens, maar heeft zelf geen eigenschappen. Zo ook de Koran, Koran is een schepping van God, een richtlijn, geen eigenschap van God.
Double negative makes a positive. Ik heb al effectief aangetoont dat god eigenschappen heeft. Jij gelooft in die god. Ik geloof er niet in.quote:[..]
Nee hoor, ik heb me helemaal niet uitgelaten nu dat ik aanneem dat God bestaat, ik zei heel duidelijk dat niet geloof in zijn niet-bestaan, dat ik niet geloof dat wij de enigen zijn betekent niet per definitie dat ik in aliens geloof.
Idd. Maar jij gelooft.quote:[..]
Jup, maar niet-geloven is geen geloof.
Ik heb het niet over een theologie om jouw godsbeeld of je leven mee in te richten, ik heb het over theologie waar jij mee denkt mijn godsbeeld mee te defineren.quote:Op maandag 10 december 2007 12:42 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik volg geen theologie dat weet je best.
Verdiep je eens meer in de Islamitische theologie voor je zulke uitspraken doet. 'Eigenschappen die jij aan God toeschrijft is niets meer dan wegwijzers, die alleen het menselijke begrip weerspiegelen en niet het goddelijke zelf, nogmaals de eigenschappen waarmee god omschreven wordt binnen menselijk begrip is een schepping en niet van Godsorigine.quote:God heeft dus wel eigenschappen. Het is iemand die wegwijzers maakt. Dat is een eigenschap. per definitie.
Ik geloof in die God die geen eigenschappen heeft en nee je hebt niet aangetoond dat God eigenschappen heeft, je hebt geen enkel theologisch argument aangehaald wanneer je het hebt over een God notabene.quote:Double negative makes a positive. Ik heb al effectief aangetoont dat god eigenschappen heeft. Jij gelooft in die god. Ik geloof er niet in.
[..]
Ja, zo zijn er ook dingen waar jij in gelooft en waar je niet in gelooft, zo ik ook.quote:Idd. Maar jij gelooft.
Jouw woorden.quote:Op maandag 10 december 2007 12:57 schreef SpecialK het volgende:
is goed trigger. Atheisten zijn domme gelovigen met een soort antitheistische religie,
Woorden in mijn mond leggen poging 2.quote:gelovigen kennen totaal geen eigenschappen toe aan hun god
Poging 3quote:en jouw godsbeeld is compleet zuiver en wazig en onaanvalbaar
Poging 4, goed bezig.quote:omdat wij domme niet-islamietjes het toch nooit zullen begrijpen.
Ter afsluiting de generalisatie.quote:trieste zooi altijd die hide-and-seek discussies met jou ik kap er mee.
Laterquote:mzl.
God is niet barmhartig, almachtig, alwetend, goed, morele gids?quote:Op maandag 10 december 2007 12:53 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik geloof in die God die geen eigenschappen heeft
quote:Op maandag 10 december 2007 15:32 schreef Autodidact het volgende:
edit. nvm
quote:Eigenschappen die jij aan God toeschrijft is niets meer dan wegwijzers, die alleen het menselijke begrip weerspiegelen en niet het goddelijke zelf, nogmaals de eigenschappen waarmee god omschreven wordt binnen menselijk begrip is een schepping en niet van Godsorigine.
Niets mis met een spelletje zolang het maar niet een een leidend/lijdende rol neemt in een topic.quote:Op maandag 10 december 2007 15:44 schreef Doffy het volgende:
Woord-spelletjes zijn ook spelletjes, Trigger.
God noemt zichzelf in bijvoorbeeld de Koran toch ook de Barmhartige (Ar-Rahiem), de Vergevingsgezinde (Al-Ghafur), de Alwetende (Al-Aliem), etc.?quote:
Welke gedeelte vanquote:Op maandag 10 december 2007 15:46 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Scholastisch geneuzel. Heeft god volgens jou deze eigenschappen, ja of nee?
beantwoordt jouw vraag niet en waarom niet?quote:Nee, God heeft geen eigenschappen, God heeft 'wegwijzers' gemaakt voor de mens, maar heeft zelf geen eigenschappen. Zo ook de Koran, Koran is een schepping van God, een richtlijn, geen eigenschap van God.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |