Dat is juist het sterke van het intellectuele debat: om vragen te stellen en elkaar te corrigeren. Het is een misverstand dat vrijheid van meningsuiting betekent dat je ook daadwerkelijk alles moet zeggen. Het houdt niet in dat je geen verantwoordelijkheid meer hebt voor wat je zegt.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 09:59 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Omdat elke grens die eraan gesteld wordt volledig subjectief is. Geef het een week en dan krijg je al vragen als: "Als dat niet, waarom dit wel? - Ok, dan dat ook niet - En dit dan? enz enz"
Dat is nogal overdreven.quote:En dan ligt het einde ergens bij algehele censuur.
Ja, prima.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 10:18 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is juist het sterke van het intellectuele debat: om vragen te stellen en elkaar te corrigeren.
Daar ben ik het echt niet mee eens. Wat meningen betreft ligt de verantwoordelijkheid grotendeels bij de ontvangers; Zij bepalen of ze luisteren, zij bepalen wat ze ermee doen, zij bepalen of ze reageren en zij bepalen hoe ze reageren. Als dat reageren niet normaal kan zoals met de bedreigers van Ayaan en de kinderachtige reacties van onze fok-moslims hier, is dat hun probleem en hun verantwoordelijkheid, niet die van Ayaan.quote:Het is een misverstand dat vrijheid van meningsuiting betekent dat je ook daadwerkelijk alles moet zeggen. Het houdt niet in dat je geen verantwoordelijkheid meer hebt voor wat je zegt.
Wat dit soort zaken betreft ben ik behoorlijk alles-of-niets, ik vind het vergelijkbaar met het belachelijke verbod op holocaust-ontkenning. Waar houdt het op?quote:[..]
Dat is nogal overdreven.
Ik denk dat ze toch ook wel last van bedreigingen had vanwege haar uitspraken. Maar ja, ook die wil ik onder het publieke debat scharen. Ik heb de vergelijking al heel vaak gemaakt, maar ik vind het (smeuig) wijzen op de gewelddadige kanten van de Islamitische theologie/theodicie van Ayaan Hirsi Ali niet heel veel verschil met bijvoorbeeld Voltaire's Candide. En of je het met haar aanpak oneens bent, denkt dat het volkomen averechts werkt, er zijn problemen met de Islam en die moeten uitgesproken kunnen worden.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 00:57 schreef SCH het volgende:
Dat klopt wel maar Hirsi Ali had nou juist niet zo heel veel last van bedreigingen vanwege haar uitlatingen, dat vergeet men nogal eens. Het ging in overwegende mate om dat filmpje. Wil je die ook onder het publieke debat scharen?
Nouja van Gogh wilde het zelf niet dacht ik. Maar als hij het wel wilde, dan wel. Met z'n columns bracht hij een bijdrage aan het publieke debat.quote:Had Theo van Gogh beveiligd behoren te worden?
Nou dan weet ik waar je staat. Type Gisbertus Voetius of Urbanus de 8ste. Bij jou is de Verlichting in goede handen.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 09:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee
[..]
Een partij kan iemand niet uit de kamer zetten. Wel uit de fractie, maar dat betekent niet dat dezetel opgegeven moet worden door die persoon. Ali is dus zelf vertrokken.
[..]
Nee, inderdaad. En welke intellectuelen zitten er in deze discussie? Ayaan? Lamenielache, zeg.
Wat is dit voor idiote opvatting over parlementaire democratie? Partijstandpunten (met hoofdletter?) zijn beschermd, persoonlijke opvattingen taboe?quote:Op zaterdag 24 februari 2007 09:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat doet dat ertoe? Als hij niet met de cosequenties wil leven, moet hij zijn kwek houden, ja. En de consequenties zijn dat mensen achter je aan gaan zitten. Ben je dan Parlementarier en doe je die uitspraken op grond van je Partijstandpunt, dan heb ik geen problemen met staatsbeveiliging. Doe je die uitspraken op basis van een persoonlijke frustratie en gebruik je je kamerlidmaatschap als dekking, dan heb je daar geen recht op.
Je hebt principieel wel gelijk maar het is wel erg romantisch gesteld. Die naieve gedachte en wens dat je altijd alles moet kunnen zeggen. Als je moslims telkens geitenneukers noemt, heb je de kans op een probleem - als je in het FC Utrecht "kankerteringutrecht" gaat roepen, dan heb je als andersdenkende ook niet zoveel aan je vrijheid van meningsutiing.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 20:31 schreef sigme het volgende:
En als de cosequenties je niet aanstaan moet je je bek houden.. Zulk toegeven aan terreur zie je zelden. Zelfs terreuruitoefenenden hebben meestal meer begrip voor andersdenkenden dan dat.
Ik vind het een plat riedeltje, hoor, maar zo is de Verlichting tot stand gekomen.quote:Net als het filmpje van Ali : vantevoren al bedoeld als provocatie, ook zo aangegeven. Moedwillig het gevaar opzoeken zonder na te denken over de verhouding tussen effect en consequenties.
Nee hoor, dat is veel te simpel gesteld. De Verlichting is echt niet op die manier tot stand gekomen, het had juist veel te maken met dosering en met verstandige mensen en ook met dialoog. Jullie doen alsof de verlichting er alleen gekomen is door mensen die er plat over heen walsten en geen gevoel voor verhoudingen hadden. Dat is inderdaad een plat riedeltje.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 22:49 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ik vind het een plat riedeltje, hoor, maar zo is de Verlichting tot stand gekomen.
Geef eens een voorbeeld, mijnheer de journalist, want hier heb ik niets aan.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 22:58 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is veel te simpel gesteld. De Verlichting is echt niet op die manier tot stand gekomen, het had juist veel te maken met dosering en met verstandige mensen en ook met dialoog.
''Jullie''? De belangrijkste verhandelingen van de Verlichting hebben ongetwijfeld dezelfde gevoelens veroorzaakt als ''Submission'' en vormden een veel fundameneler kritiek op de godsdienst dan ''dat filmpje''.quote:Jullie doen alsof de verlichting er alleen gekomen is door mensen die er plat over heen walsten en geen gevoel voor verhoudingen hadden. Dat is inderdaad een plat riedeltje.
Geef zelf liever een voorbeeld van de manier waarop de verlichting volgens jou dan wel tot stand kwam, want hier heb ik niets aan met dat 'ongetwijfeld'.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 23:02 schreef Apropos het volgende:
[..]
Geef eens een voorbeeld, mijnheer de journalist, want hier heb ik niets aan.
[..]
''Jullie''? De belangrijkste verhandelingen van de Verlichting hebben ongetwijfeld dezelfde gevoelens veroorzaakt als ''Submission'' en vormden een veel fundameneler kritiek op de godsdienst dan ''dat filmpje''.
De publicatie van Meslier's tirade.quote:Op zondag 25 februari 2007 00:07 schreef SCH het volgende:
Geef zelf liever een voorbeeld van de manier waarop de verlichting volgens jou dan wel tot stand kwam, want hier heb ik niets aan met dat 'ongetwijfeld'.
Moeten we natuurlijk niet vergeten dat Ali (deels) vertrok omdat ze heir haar huis werd uitgezet vanwege het veiligheidsprobleem..quote:Op donderdag 22 februari 2007 20:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
vertrekt vervolgens naard e VS (reis vast ook betaald door NL) en dan betalen wij als Nederland haar beveiliging daar?
Nou en? Dat geeft toch geen enkel (geen! enkel!) recht om er dan maar op te sláán?quote:Op zaterdag 24 februari 2007 22:43 schreef SCH het volgende:
[..]
Je hebt principieel wel gelijk maar het is wel erg romantisch gesteld. Die naieve gedachte en wens dat je altijd alles moet kunnen zeggen. Als je moslims telkens geitenneukers noemt, heb je de kans op een probleem - als je in het FC Utrecht "kankerteringutrecht" gaat roepen, dan heb je als andersdenkende ook niet zoveel aan je vrijheid van meningsutiing.
En dus? Dus zou Wilders wel gemuilkorfd mogen worden? Omdat je er wel klaar mee bent?quote:Het valt me vaak op dat het in deze discussie vaak over een soort romantiek gaat: je zou alles moeten kunnen zeggen. Dat is onzin, je hebt te maken met context en een samenleving en anderen. Dat hoort er ook bij en die verantwoordelijkheid hoor je ook te nemen. Ik ben bijvoorbeeld zo langzamerhand wel klaar met de provocaties an Wilders, niet zozeer om zijn mening en de inhoud daarvan maar wel om de provocatie.
Provoceren is niet vragen om vermoord te worden, en geen vrijbrief voor fysiek geweld.quote:Net als het filmpje van Ali : vantevoren al bedoeld als provocatie, ook zo aangegeven. Moedwillig het gevaar opzoeken zonder na te denken over de verhouding tussen effect en consequenties.
Als je maar moet leren leven met de consequentie dat mensen je willen vermoorden / dan had je je mond maar moeten houden, jawel hoor: dat is rechtstreeks toegeven aan terreur. Wie bedreigd wordt met moord heeft het ernaar gemaakt en moet ermee leren leven. (Totdat dat leven voorbij is? En zijn mensen die een handje willen helpen.. )quote:Ik ben het met L_V eens dat je zeker enige verantwoordelijkheid hebt voor de consequenties. Het is wat te gemakkelijk omdat meteen weer 'toegeven aan terreur' te noemen.
quote:Op zondag 25 februari 2007 09:55 schreef sigme het volgende:
[..]
Nou en? Dat geeft toch geen enkel (geen! enkel!) recht om er dan maar op te sláán?
[..]
En dus? Dus zou Wilders wel gemuilkorfd mogen worden? Omdat je er wel klaar mee bent?
[..]
Provoceren is niet vragen om vermoord te worden, en geen vrijbrief voor fysiek geweld.
[..]
Als je maar moet leren leven met de consequentie dat mensen je willen vermoorden / dan had je je mond maar moeten houden, jawel hoor: dat is rechtstreeks toegeven aan terreur. Wie bedreigd wordt met moord heeft het ernaar gemaakt en moet ermee leren leven. (Totdat dat leven voorbij is? En zijn mensen die een handje willen helpen.. )
Er zijn grenzen aan vrijheid van spreken - en die grenzen worden opgelegd door de rechter. Niet door gewelddadige gekken.
Er is bijvoorbeeld de ''Historische kritiek van het Oude Testament'' door Simon (meer een compendium van eerdere kritieken), het werk van Pierre Bayle, de Encyclopedie en het oeuvre van Spinoza. Spinoza genoot in de Republiek nog zekere vrijheden, maar het publiceren van bijv. de Encyclopedie was een moeilijke taak. Als die allemaal het adagium ''bek houden'' ter harte hadden genomen, stond Europa er wat beroerder voor dan heden ten dage. Dan was er namelijk een kaste die het recht had om lak te hebben aan jouw o zo geliefde ''context en samenleving en anderen'' en ontkwam aan het stigma van provocatie omdat de teksten die het gebruikt, de naam hebben heilig te zijn, in plaats van een seculier product als een film.quote:Op zondag 25 februari 2007 00:07 schreef SCH het volgende:
[..]
Geef zelf liever een voorbeeld van de manier waarop de verlichting volgens jou dan wel tot stand kwam, want hier heb ik niets aan met dat 'ongetwijfeld'.
Nee, het was een film over mishandeling waarbij gebruik gemaakt werd van op de huid aangebrachte Koranteksten. Maar goed, zoals bepaalde mensen volgens jou niet voor homo's op mogen komen omdat ze het louter uit xenofobie zouden doen, zo mag dit natuurlijk niet omdat het Hirsi Ali isquote:Het is trouwens logisch dat de kritiek fundamenteler was dan Submission, want dat is niet zozeer kritiek alswel een moedwillige provocatei om de provocatie. "Kijk eens wat ik durf"-retoriek.
Dat laatste ben ik pertinent niet met je eens. Lees anders eens de Nutslezing van dit jaar eens, daar staat in grote lijnen in dat die grenzen ook met eigen verantwoordelijkheid te maken heeft.quote:Op zondag 25 februari 2007 09:55 schreef sigme het volgende:
[..]
Nou en? Dat geeft toch geen enkel (geen! enkel!) recht om er dan maar op te sláán?
[..]
En dus? Dus zou Wilders wel gemuilkorfd mogen worden? Omdat je er wel klaar mee bent?
[..]
Provoceren is niet vragen om vermoord te worden, en geen vrijbrief voor fysiek geweld.
[..]
Als je maar moet leren leven met de consequentie dat mensen je willen vermoorden / dan had je je mond maar moeten houden, jawel hoor: dat is rechtstreeks toegeven aan terreur. Wie bedreigd wordt met moord heeft het ernaar gemaakt en moet ermee leren leven. (Totdat dat leven voorbij is? En zijn mensen die een handje willen helpen.. )
Er zijn grenzen aan vrijheid van spreken - en die grenzen worden opgelegd door de rechter. Niet door gewelddadige gekken.
Je overdrijft ten zeerste om je punt te maken. Ik heb het nergens over bek houden. Maar de manier waarop Spinoza zijn kritiek uitte vergelijken met de manier waarop AHA en Wilders dat doen is nogal kolderiek en eigenlijk onzinnig.quote:Op zondag 25 februari 2007 11:33 schreef Apropos het volgende:
[..]
Er is bijvoorbeeld de ''Historische kritiek van het Oude Testament'' door Simon (meer een compendium van eerdere kritieken), het werk van Pierre Bayle, de Encyclopedie en het oeuvre van Spinoza. Spinoza genoot in de Republiek nog zekere vrijheden, maar het publiceren van bijv. de Encyclopedie was een moeilijke taak. Als die allemaal het adagium ''bek houden'' ter harte hadden genomen, stond Europa er wat beroerder voor dan heden ten dage. Dan was er namelijk een kaste die het recht had om lak te hebben aan jouw o zo geliefde ''context en samenleving en anderen'' en ontkwam aan het stigma van provocatie omdat de teksten die het gebruikt, de naam hebben heilig te zijn, in plaats van een seculier product als een film.
Einde discussie dan als je niet over de inhoud wilt praten. AHA heeft zelf tevoren al aangegeven dat het haar om de provocatie te doen was.quote:Nee, het was een film over mishandeling waarbij gebruik gemaakt werd van op de huid aangebrachte Koranteksten. Maar goed, zoals bepaalde mensen volgens jou niet voor homo's op mogen komen omdat ze het louter uit xenofobie zouden doen, zo mag dit natuurlijk niet omdat het Hirsi Ali is. Goede verslaggeving.
Meslier en Voltaire schreven zwaar onderbouwde geschriften. Dat kun je toch niet vergelijken met de provocatieve speldeprikken die nu worden uitgedeeld? Er zijn nu ook criticasters van de islam die hetzelfde doen en daar sta ik ook helemaal achter en als die bedreigd worden is dat een schande. Maar daar reken ik Wilders zeker niet toe en vooralsnog AHA ook niet.quote:Op zondag 25 februari 2007 00:32 schreef Lithion het volgende:
[..]
De publicatie van Meslier's tirade.
quote:Op zondag 25 februari 2007 14:33 schreef milagro het volgende:
oh dus als de onderbouwing in jouw ogen niet deugt, is bedreiging geen schande?
djezus fucking christ.
Als dat waar is dan ben ik benieuwd hoe je er tegen overstaat als ze verder gaan dan bedreigen.....quote:Op zondag 25 februari 2007 14:33 schreef milagro het volgende:
oh dus als de onderbouwing in jouw ogen niet deugt, is bedreiging geen schande?
djezus fucking christ.
Wie probeer je voor de gek te houden? Ze schreven onderbouwde geschriften, maar provoceerden ook. Ayaan Hirsi Ali onderbouwt haar werk ook, en provoceert. Voor de rest is het een beetje een nutteloze constatering. Vergeleken bij de onderbouwing van Leibniz, is Candide een bouquetreeks boekje. Toch heeft dat een belangrijk onderdeel gespeeld in de publieke perceptie van het Rationalisme.quote:Op zondag 25 februari 2007 14:30 schreef SCH het volgende:
Meslier en Voltaire schreven zwaar onderbouwde geschriften. Dat kun je toch niet vergelijken met de provocatieve speldeprikken die nu worden uitgedeeld?
Waar?quote:Op zondag 25 februari 2007 14:27 schreef SCH het volgende:
[..]
Je overdrijft ten zeerste om je punt te maken.
.quote:Ik heb het nergens over bek houden
Ik heb het nergens over Wilders gehad, ik heb ook verder weinig boodschap aan hem. Ken je Spinoza's Tractatus Theologico-Politicus?quote:Maar de manier waarop Spinoza zijn kritiek uitte vergelijken met de manier waarop AHA en Wilders dat doen is nogal kolderiek en eigenlijk onzinnig.
Dat is in zichzelf niet slecht. Verder moet jij het nodig over inhoud hebben.quote:Einde discussie dan als je niet over de inhoud wilt praten. AHA heeft zelf tevoren al aangegeven dat het haar om de provocatie te doen was.
Denis Diderot stelde de Encyclopédie (heeft een uitgebreidere naam, die ik schuldig moet blijven) samen die onder andere de kerkelijke macht en het conservatisme aan de kaak stelde.quote:Op zondag 25 februari 2007 00:07 schreef SCH het volgende:
[..]
Geef zelf liever een voorbeeld van de manier waarop de verlichting volgens jou dan wel tot stand kwam, want hier heb ik niets aan met dat 'ongetwijfeld'.
Ayaan laat haar werk vooral door anderen onderbouwen omdat ze zelf niet zo heel veel geschreven heeft. Op zich is met provocatie niet zoveel mis, als je het combineert met andere zaken. Ik vind trouwens dat Nederland best nog een tijdje mee kan blijven betalen aan haar beveiliging.quote:Op zondag 25 februari 2007 14:43 schreef speknek het volgende:
[..]
Wie probeer je voor de gek te houden? Ze schreven onderbouwde geschriften, maar provoceerden ook. Ayaan Hirsi Ali onderbouwt haar werk ook, en provoceert. Voor de rest is het een beetje een nutteloze constatering. Vergeleken bij de onderbouwing van Leibniz, is Candide een bouquetreeks boekje. Toch heeft dat een belangrijk onderdeel gespeeld in de publieke perceptie van het Rationalisme.
En speldenprikjes, dat zijn het natuurlijk. Als een geschreven tekst op iemand's lichaam godslasterlijk is, had Nietzsche in deze tijd een clusterbom mogen omarmen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |