Nederlandser kan het niet, een spitsstrook aanleggen, dan mensen verbieden er te rijden als het er druk is.quote:APELDOORN/DEVENTER - De politie gaat automobilisten streng aanpakken die 's ochtends vroeg over de dan nog afgesloten spitsstrook van de A1 rijden. Rijkswaterstaat heeft daar om verzocht.
De politie gaat automobilisten streng aanpakken die 's ochtends vroeg over de dan nog afgesloten spitsstrook van de A1 rijden.
De extra rijstrook tussen Apeldoorn en Deventer mag 's morgens om half zeven open, maar volgens Rob Wit van de Verkeerscentrale Oost-Nederland maken weggebruikers er voor die tijd al met tientallen tegelijk gebruik van. Dat levert gevaarlijke situaties op, vindt ook de politie. ,,Het overige verkeer is er niet op bedacht. Dat leidt tot schrikreacties'', aldus een woordvoerder. ,,Bovendien: de strook mag niet eerder open vanwege milieuregels. Die worden dus ook geschonden.'' Een eerste controle afgelopen maandag en dinsdag resulteerde in zes boetes. De komende weken volgen meer controles.
Spits- of plusstroken zijn vluchtstroken die als rijbaan gebruikt kunnen worden of extra banen aan de linkerkant van de weg. Brandt een rood kruis op de borden boven de strook, dan mag die baan niet gebruikt worden. Bij drukte geeft Rijkswaterstaat de strook vrij. Dan branden groene pijlen.
Weggebruikers houden zich daar in het algemeen goed aan, ziet Rijkswaterstaat. Waarom dat op de A1 anders is, is niet duidelijk. Rob Wit van de verkeerscentrale vermoedt dat het er al vroeg druk is.
Volgens de politiewoordvoerder speelt mee dat op de uren voordat de strook opengaat het inhaalverbod voor vrachtverkeer nog niet geldt. ,,Ongeduldige automobilisten krijgen dan de neiging de spitsstrook op te schieten om een inhalende vrachtwagen in te halen.'' De boete voor rijden over een afgesloten strook bedraagt 130 euro.
Dat, en dat mensen natuurlijk schrikken als ze ineens links worden ingehaald! Belachelijk dit zeg.quote:Op donderdag 22 februari 2007 16:36 schreef Deetch het volgende:
Dus evenveel autos op 2 banen is beter voor het milieu dan hetzelfde aantal autos op drie banen
Terwijl uit onderzoek al vaker is gebleken dat meer wegen niet zorgt voor een toename van de hoeveel heid auto's, dus dit is weer zo'n typische symbolische auto-pesterij...quote:Op donderdag 22 februari 2007 16:36 schreef Deetch het volgende:
Dus evenveel autos op 2 banen is beter voor het milieu dan hetzelfde aantal autos op drie banen
Kijk op de foto, er is rechts een vluchtstrook.quote:Op donderdag 22 februari 2007 16:50 schreef Djarum het volgende:
en als de strook nou op dat moment ook wordt gebruikt als vluchtstrook ivm een ongeluk?
die rode kruizen staan er niets voor niets boven.
geloof me, ik erger me er ook soms aan, maar ik vind dat er wel wat voor te zeggen valt.
Als er een ongeluk is gebeurd en jij komt daar leuk met 120 aankachelen, omdat je denkt dat dat kruis erstaat, omdat de spitsstrook is afgesloten.quote:Op donderdag 22 februari 2007 16:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kijk op de foto, er is rechts een vluchtstrook.
Ik zeg ook niet dat het okay is daar te rijden als ie op rood staat, maar dat het waanzin is dat ie op rood staat op als het druk is.quote:Op donderdag 22 februari 2007 16:53 schreef tongytongylickylicky het volgende:
[..]
Als er een ongeluk is gebeurd en jij komt daar leuk met 120 aankachelen, omdat je denkt dat dat kruis erstaat, omdat de spitsstrook is afgesloten.
Tja, maar over het aanpakken van die olifantenrace´, daar hoor je RWS niet over.quote:Op donderdag 22 februari 2007 17:05 schreef dVTB het volgende:
Vanmiddag nog weer over de A1 gereden (ik werk in Deventer). Het is onthutsend om te zien hoe die snelweg het domein is geworden van inhalende vrachtwagens, die zich geen zak aantrekken van het geldende inhaalverbod voor 10.00 uur en na 15.00 uur. Effectief rijd je op sommige mensen amper harder dan 90-100, dus kunnen ze die weg net zo goed N1 gaan noemen vanaf nu.
Met de absurdheid van gesloten spitsstroken ben ik het helemaal eens. TE vaak zit je achter inhalende vrachtwagens, terwijl dan de spitsstrook gesloten is. En als -ie wel open is, mag je op dat traject maar 100 rijden.
Welkom op de N1.
tja nimby gedragquote:Op donderdag 22 februari 2007 17:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het okay is daar te rijden als ie op rood staat, maar dat het waanzin is dat ie op rood staat op als het druk is.
die tijden zijn er vooral omdat omwonende klagen over het geluid.quote:
Idd, zeker als je kijkt dat bijvoorbeeld rondom eindhoven de spitsstroken altijd open zijn. Waarom zou dat op de A1 niet kunnenquote:Op donderdag 22 februari 2007 17:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik zeg ook niet dat het okay is daar te rijden als ie op rood staat, maar dat het waanzin is dat ie op rood staat op als het druk is.
Dezelfde hoeveelheid auto's op 2 rijstroken maakt niet meer geluid dan op 3 rijstroken. De reden zijn gewoon puur procedures die gelden omtrent spitsstroken. Als de spitsstrook constant gebruikt zou worden dan is er geen sprake van een spitsstrook maar een reguliere 3e strook en dat mag niet volgens de regels, want het is immers een spitsstrook, dus alleen voor de spits. Welkom in Nederland regelland....quote:Op donderdag 22 februari 2007 17:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
die tijden zijn er vooral omdat omwonende klagen over het geluid.
tuurlijk niet of er 3 geluidsbronnen voor je huis staan of 2 maakt nogal uitquote:Op donderdag 22 februari 2007 19:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dezelfde hoeveelheid auto's op 2 rijstroken maakt niet meer geluid dan op 3 rijstroken. De reden zijn gewoon puur procedures die gelden omtrent spitsstroken. Als de spitsstrook constant gebruikt zou worden dan is er geen sprake van een spitsstrook maar een reguliere 3e strook en dat mag niet volgens de regels, want het is immers een spitsstrook, dus alleen voor de spits. Welkom in Nederland regelland....![]()
tuurlijk wel per strekende meter heb je meer geluidsbronnen met een 3 baans wegquote:Op donderdag 22 februari 2007 20:07 schreef SlaggY het volgende:
Maar het maakt niet uit of die drie geluidsbronnen voor elkaar, of naast elkaar staan.
Sterker nog.... per strekkende meter zijn het er minder....quote:Op donderdag 22 februari 2007 20:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
tuurlijk wel per strekende meter heb je meer geluidsbronnen met een 3 baans weg
ik ga uit van een gevel van een huis en niet van een doorsnedequote:Op donderdag 22 februari 2007 20:22 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Sterker nog.... per strekkende meter zijn het er minder....
quote:Op donderdag 22 februari 2007 20:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik ga uit van een gevel van een huis en niet van een doorsnede![]()
ik wil het wel voor je uitrekenen mbh van paint![]()
als we uitgaan van 10 meter snelwegquote:Op donderdag 22 februari 2007 20:26 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Reken het maar voor. (ik had het over strekkende meter snelweg, 2x 10 meter met 4 auto's of 3x 10 meter met 4 auto's)
Doe mij een plezier en teken er 4 auto's bij op een weg met twee rijstroken en 4 op een weg met 3 rijstroken.... hoeveel geluidsbronnen heb je dan?
10 meter snelweg x 2 rijstroken = 20 strekkende meterquote:Op donderdag 22 februari 2007 20:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
als we uitgaan van 10 meter snelweg
2 auto`s achter elkaar
2 baans is 2X2=4
3 baans is 2X3=6
een whopping 50% meer.
Tekening volgt later
Dat laatste is wat je fout doet we gaan van spitssituatie uit want anders was heel dat ding niet nodig dus bij 3 baans kunnen er meer auto`s staan en dat zullen ze dan ook doen in de spits.quote:Op donderdag 22 februari 2007 20:39 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
10 meter snelweg x 2 rijstroken = 20 strekkende meter
10 meter snelweg x 3 rijstroken = 30 strekkende meter
Beide delen door 4.
Hoppa!! "Een whopping 50% minder!!"
Tekening niet nodig. (ik verzin er niet ineens 2 auto's bij....)
Wat snap je niet aan:quote:Op donderdag 22 februari 2007 20:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat laatste is wat je fout doet we gaan van spitssituatie uit want anders was heel dat ding niet nodig dus bij 3 baans kunnen er meer auto`s staan en dat zullen ze dan ook doen in de spits.
quote:Op donderdag 22 februari 2007 19:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dezelfde hoeveelheid auto's op 2 rijstroken maakt niet meer geluid dan op 3 rijstroken.
ah daar had ik overheen gelezen.quote:Op donderdag 22 februari 2007 20:44 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan:
[..]
Dus jij beweert dat er ineens 50% meer auto's gaan rijden?
Dat kan.quote:Op donderdag 22 februari 2007 20:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ah daar had ik overheen gelezen.
Waar komen die mensen allemaal vandaan dan?quote:en ja dat beweer ik of denk je dat wanneer het 3 baans is mensen meer afstand gaan nemen van elkaar tijdens de spits![]()
nooit in de spits geredenquote:Op donderdag 22 februari 2007 20:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat kan.
[..]
Waar komen die mensen allemaal vandaan dan?
Ja, leuk.... maar jij zegt dus dat de filedruk op een weg die een extra baan krijgt, hetzelfde is. Dezelfde mensen maken gebruik van die weg, die mensen moeten niet ineens op een ander tijdstip op hun werk zijn. Ik zie even niet dat er ineens 150 auto's per uur overheen gaan, in plaats van 100.quote:Op donderdag 22 februari 2007 20:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nooit in de spits gereden![]()
die zitten gewoon achter je het is geen parkeerplaats het is een beweging.
(ik ging dus uit van reallife situatie niet ervan uit dat het aantal auto`s gelijk zou blijven)
Heb je dan ook maar begrepen waar dit topic over gaat?quote:Op donderdag 22 februari 2007 20:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
(ik ging dus uit van reallife situatie niet ervan uit dat het aantal auto`s gelijk zou blijven)
een verdubbeling dusquote:Op donderdag 22 februari 2007 20:56 schreef RemcoDelft het volgende:
Olie op het vuur:
2 keer zoveel auto's zorgt slechts voor 3 dB meer geluid he!
nee ik had het over mensenlijke intelligentie die geen vrije ruimte onbenut laat op een stukje wegquote:Op donderdag 22 februari 2007 21:00 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Heb je dan ook maar begrepen waar dit topic over gaat?
Of denk je dat er mensen thuis klaar zitten, telefoon in de hand, en zodra ze horen dat er iemand illegaal op de spitsstrook rijdt, springen ze in hun auto om het ook te doen?![]()
ah ok een hoger geluidsniveau voor een kortere tijd.quote:Op donderdag 22 februari 2007 20:57 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, leuk.... maar jij zegt dus dat de filedruk op een weg die een extra baan krijgt, hetzelfde is. Dezelfde mensen maken gebruik van die weg, die mensen moeten niet ineens op een ander tijdstip op hun werk zijn. Ik zie even niet dat er ineens 150 auto's per uur overheen gaan, in plaats van 100.
Dat zou dan ook betekenen dat de spits 50% korter duurt......
Simpel gezegd: van die weg maken 10.000 auto's gebruik tijdens de spits.(en die duurt 2 uur, laten we dat aanhouden). Dat is 5.000 per uur. Jij zegt dat er dan per uur per rijstrook 2.500 rijden. Dus dan hebben we er toch 3 x 2.500 = 7.500 auto's?
Volgens mij duurt de spits dan geen 2 uur. Mileuprobleem erger geworden? Mwoa...
's Nachts een paar uurtjes dichtgooien zodat de omwonenden kunnen bijslapen en de letter van de regeltjes is gevolgd (want niemand interesseert zich toch voor de intentie) en iedereen is weer blijquote:Op donderdag 22 februari 2007 19:33 schreef ACT-F het volgende:
Als de spitsstrook constant gebruikt zou worden dan is er geen sprake van een spitsstrook maar een reguliere 3e strook en dat mag niet volgens de regels, want het is immers een spitsstrook, dus alleen voor de spits. Welkom in Nederland regelland....![]()
Stil asfalt neerleggen.quote:Op donderdag 22 februari 2007 17:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
die tijden zijn er vooral omdat omwonende klagen over het geluid.
Of je laat de zeikerds verkassen en de autoliefhebbers als ik er wonen. Last van autogeluid vind ik ook een subjectief begrip. Ik vind het juist heerlijk om naast een snelweg te slapen. Het doet me denken aan vakantiequote:Op vrijdag 23 februari 2007 08:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Stil asfalt neerleggen.
Precies! En sowieso.... hij is open van 06.00-10.00 en 15.00-19.00 uur. Waarom zou eventuele geluidsoverlast tussen 10.00 en 15.00 uur *hinderlijker* zijn dan ervoor en erna?quote:Op vrijdag 23 februari 2007 09:09 schreef FJD het volgende:
Waarom zou je een spitsstrook uberhaupt dichtlatenNoem het gewoon een extra rijbaan
Ik kan dar echt niet bij.
6:30quote:Op vrijdag 23 februari 2007 09:13 schreef dVTB het volgende:
[..]
Precies! En sowieso.... hij is open van 06.00-10.00 en 15.00-19.00 uur. Waarom zou eventuele geluidsoverlast tussen 10.00 en 15.00 uur *hinderlijker* zijn dan ervoor en erna?
ja maar, ja maar, dat is een eenvoudige oplossing die iedereen snapt, die alleen voordelen bied, dat kan je in NL nooit realiserenquote:Spitsstroken zijn feitelijk halfbakken maatregelen. Maak die strook een paar centimeter breder en je hebt een volwaardige derde rijbaan.
Daar heb ik maling aan, dat zijn van die zeikerds die naast Schiphol of een schietbaan gaan wonen en vervolgens de hele dag lopen te janken over het lawaai... Dan had je maar een huis in de Marnewaard oid moeten kopen.quote:Op donderdag 22 februari 2007 17:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
die tijden zijn er vooral omdat omwonende klagen over het geluid.
Dat is het ook, want voor een volwaardige rijbaan moeten langslepende procedures gevolgd worden, zoals een MER en inspraak van burgers (en zeikerdsquote:Op vrijdag 23 februari 2007 09:05 schreef dVTB het volgende:Dat spitsstroken sluiten, wijt ik eerder aan ambtelijke bureaucratie of één of andere verkeers-wijsneus die ooit heeft bedacht dat het een goed idee is.
Het gaat er niet om dat er gecontroleerd wordt, het gaat erom dat het ding niet open is als het druk is. Milieu is complete onzin, als het verkeer daar gewoon door zou kunnen rijden is dat minder vervuilend als dat het daar lang stapvoets rijdt.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 11:11 schreef ikke_ook het volgende:
Ik vind het een goede zaak dat ze er streng op gaan controleren. Je kunt je nog zo ergeren aan het feit dat hij op drukke tijden dicht is, maar daar is niet veel aan te doen vanwege miliewetgeving (Ja die wetten aanpassen, maar dat duurt tijden..) En waarom kunnen we ons toch niet gewoon aan de regels houden???
knip
Dat ben ik met je eens. Ik weet niet precies hoe het zit, maar volgens mij koppelen ze de uitstoot van CO2 direct aan het aantal kilometer asfalt. En daarom mogen ze dus geen vaste rijstroken erbij aanleggen.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 11:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het gaat er niet om dat er gecontroleerd wordt, het gaat erom dat het ding niet open is als het druk is. Milieu is complete onzin, als het verkeer daar gewoon door zou kunnen rijden is dat minder vervuilend als dat het daar lang stapvoets rijdt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |