2 zielen 1 gedachtequote:Op donderdag 22 februari 2007 16:32 schreef Radonir het volgende:
[..]
Nog maar een keer dan:
free market
The production and exchange of goods and services without interference from the government or from monopolies.
Als het kartel (quasi-)monopolist is, is er dus per definitie geen sprake van een vrije markt.
Basta![]()
komt po het zelfde neer wanneer iedereen afspraken met elkaar heeft kun je het zien als 1 bedrijf qua prijsvoeringquote:Op donderdag 22 februari 2007 16:33 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Een monopolist is wat anders dan een monopolie.
Dan kan je ze zien als monopolist, niet als monopolie.quote:Op donderdag 22 februari 2007 16:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
komt po het zelfde neer wanneer iedereen afspraken met elkaar heeft kun je het zien als 1 bedrijf qua prijsvoering
Dat was inderdaad slordig want daarmee liet ik de kans liggen nog een extra punt te scoren. Immers alle ons bekende monopolies zijn afgedwongen staatsmonopolies.quote:Op donderdag 22 februari 2007 16:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
het stukje
"or from monopolies."
Laat je voor het gemak maar weg![]()
en dus hebben ze een praktisch monopolie op het maken van liften.quote:Op donderdag 22 februari 2007 16:38 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Dan kan je ze zien als monopolist, niet als monopolie.
quote:Op donderdag 22 februari 2007 16:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
wat wil dan dat de overheid doet een eigen liftfabriek op starten om het monopolie te doorbreken![]()
Ook dat hoeft niet zonder meer; er bestaan ook natuurlijke monopolies, doordat de toegang tot een bepaald goed of een essentiele grondstof daarvoor (vrijwel) volledig bij één partij ligt; denk bijvoorbeeld aan het diamatmonopolie van De Beers.quote:Op donderdag 22 februari 2007 16:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat was inderdaad slordig want daarmee liet ik de kans liggen nog een extra punt te scoren. Immers alle ons bekende monopolies zijn afgedwongen staatsmonopolies.
oh, leg eens uit of beter noem ze eens danquote:Op donderdag 22 februari 2007 16:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat was inderdaad slordig want daarmee liet ik de kans liggen nog een extra punt te scoren. Immers alle ons bekende monopolies zijn afgedwongen staatsmonopolies.
maar toch gaf je de overheid er de schuld van omdat zij de enige zijn die liften afnemen (wat overigens niet klopt)quote:Op donderdag 22 februari 2007 16:49 schreef Chewie het volgende:
[..]
Als je een beetje je best had gedaan om mijn reacties te lezen had je begrepen dat de liftindustrie nu net geen goed voorbeeld is.
De andere 2 wel en zeker de bitumen zaak, hiervoor hoeft de overheid zelf geen productiefaciliteit te creeren maar de overheid hoort zich wel te informeren, zeker wat betreft de verkoopprijs die berekend wordt aan andere afnemers (overheden in het buitenland dus).
met dat andere ben ik wel met je eens hoor.quote:Overheid faalt hier zeker ook omdat deze zich over het algemeen als enige vragende partij opdringt
Daar staat dan ook " in het algemeen" omdat in de meeste kartelzaken de overheid het slachtoffer is. In 1 van mijn eerste reacties had ik al aangegeven dat deze industrie nu net een uitzondering is.quote:Op donderdag 22 februari 2007 16:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
maar toch gaf je de overheid er de schuld van omdat zij de enige zijn die liften afnemen (wat overigens niet klopt)
of lees ik dit verkeerd.
[..]
met dat andere ben ik wel met je eens hoor.![]()
No cigar (gelukkig maar want er is geen gelegenheidquote:Op donderdag 22 februari 2007 16:50 schreef Reya het volgende:
Ook dat hoeft niet zonder meer; er bestaan ook natuurlijke monopolies, doordat de toegang tot een bepaald goed of een essentiele grondstof daarvoor (vrijwel) volledig bij één partij ligt; denk bijvoorbeeld aan het diamatmonopolie van De Beers.
Hoe komt De Beers aan dat monopolie? Is het per toeval zo geweest dat er niemand anders in de markt gestapt is? Of is het zo dat De Beers bijvoorbeeld een vergunning heeft gekregen om diamanten te delven?quote:Op donderdag 22 februari 2007 16:50 schreef Reya het volgende:
Ook dat hoeft niet zonder meer; er bestaan ook natuurlijke monopolies, doordat de toegang tot een bepaald goed of een essentiele grondstof daarvoor (vrijwel) volledig bij één partij ligt; denk bijvoorbeeld aan het diamatmonopolie van De Beers.
hoe sta jij trouwens tegenover patenten en octrooienquote:Op donderdag 22 februari 2007 17:01 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
No cigar (gelukkig maar want er is geen gelegenheid)
Het De Beers monopolie bestaat alleen dankzij de Zuid-Afrikaanse overheid die lang geleden alle diamantmijnen heeft genationaliseerd en iedereen die een diamantmijn op zijn terrein vindt verplicht deze aan de overheid af te staan. De overheid die de mijn vervolgens laat exploiteren door gelicenseerde mijnbedrijven, heel toevallig allemaal in handen van De Beers. Van een vrije markt is dus geen sprake, van staatsdwang en corporatisme des te meer.
Goeie vraag.quote:Op donderdag 22 februari 2007 17:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
hoe sta jij trouwens tegenover patenten en octrooien
Offtopic. Maar als je het weten wilt: negatief. Een onduldbare inbreuk van de vrije markt die de consument op hoge kosten jaagt en bovendien innovatie rémt in plaats van stimuleert.quote:Op donderdag 22 februari 2007 17:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
hoe sta jij trouwens tegenover patenten en octrooien
hoezo dat, ze zijn er juist om innovatie te bevorderen.quote:Op donderdag 22 februari 2007 17:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Offtopic. Maar als je het weten wilt: negatief. Een onduldbare inbreuk van de vrije markt die de consument op hoge kosten jaagt en bovendien innovatie rémt in plaats van stimuleert.
Dat klopt maar dat gebeurt wel vaker hoor, dat je met overheidsingrijpen exact het tegendeel bereikt van wat je wil bereiken. Het gebeurt zelfs bijna altijd.quote:Op donderdag 22 februari 2007 17:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
hoezo dat, ze zijn er juist om innovatie te bevorderen.
Door een goede reclame-campagne te voeren. Maar zullen we deze discussie voor een andere keer bewaren?quote:Hoe wil je anders je investeringskosten van miljarden terug verdienen als je het niet mag beschermen tegenover concurenten voor een periode
k open zo wel een apart topic maar alles is te reverse engineren voor een fractie van de kostenquote:Op donderdag 22 februari 2007 17:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat klopt maar dat gebeurt wel vaker hoor, dat je met overheidsingrijpen exact het tegendeel bereikt van wat je wil bereiken. Het gebeurt zelfs bijna altijd.
[..]
Door een goede reclame-campagne te voeren. Maar zullen we deze discussie voor een andere keer bewaren?
Dat zeg ik, je jaagt de consument op hoge kosten door dat te verbieden.quote:Op donderdag 22 februari 2007 17:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
k open zo wel een apart topic maar alles is te reverse engineren voor een fractie van de kosten
hier verder.quote:Op donderdag 22 februari 2007 17:21 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat zeg ik, je jaagt de consument op hoge kosten door dat te verbieden.
idd 50 miljoen frauderen 12 miljoen moeten betalen dit schiet wel op.quote:Op donderdag 22 februari 2007 18:21 schreef Napalm het volgende:
Ik heb sowiezo het idee dat de laatste jaren de boetebedragen in de EU flink omhoog zijn gegaan.
En terecht. Laten we eerlijk zijn; de Nederlandse bouwbedrijven liggen nog steeds dubbel..
Dat.quote:Op donderdag 22 februari 2007 15:34 schreef Radonir het volgende:
Kartelvorming is per definitie NIET een vrije markt! De klant wordt wel degelijk gedwongen wanneer iedereen deelneemt aan het kartel. De enige optie is om het produkt in het geheel niet af te nemen. Kun jij je een ziekenhuis voorstellen zonder lift? Of enig ander gebouw dat voor invaliden geschikt gemaakt moet worden? Van mij mag er flink op die kartels gehakt worden, hoe sneller hoe beter.
het lijkt elkaar nogal tegen te spreken wat je zegtquote:Op donderdag 22 februari 2007 18:56 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat.
Kartelvorming staat totaal in de weg van het huidige systeem. Als men naar een liberaler systeem wil gaan moet men eerst andere dingen aanpakken, niet het eind, zoals dit.
Nou, ik kan me best vinden in een vrijer systeem. Maar dat is het nu eenmaal niet. Om nu de aanpak van kartels te gaan dwarsbomen met het argument 'vrijere markt' lijkt mij frustrerend voor diezelfde zogenaamde vrije markt.quote:Op donderdag 22 februari 2007 19:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
het lijkt elkaar nogal tegen te spreken wat je zegt![]()
ah ok ik las het anders dat je liever de oorzaak van kartels wilde aanpakken en ze daarna pas gaan bestraffenquote:Op donderdag 22 februari 2007 19:11 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Nou, ik kan me best vinden in een vrijer systeem. Maar dat is het nu eenmaal niet. Om nu de aanpak van kartels te gaan dwarsbomen met het argument 'vrijere markt' lijkt mij frustrerend voor diezelfde zogenaamde vrije markt.
Als laatste stap in het worden van de ultieme vrije markt zou de aanpak van kartels afgeschaft kunnen worden, zo bedoel ik het.
Alweer een laatste stap, net als in het octrooien-topic. Mag ik vragen wat je wél als eerste stap richting een vrijer systeem ziet?quote:Op donderdag 22 februari 2007 19:11 schreef Yildiz het volgende:
Nou, ik kan me best vinden in een vrijer systeem. Maar dat is het nu eenmaal niet. Om nu de aanpak van kartels te gaan dwarsbomen met het argument 'vrijere markt' lijkt mij frustrerend voor diezelfde zogenaamde vrije markt.
Als laatste stap in het worden van de ultieme vrije markt zou de aanpak van kartels afgeschaft kunnen worden, zo bedoel ik het.
geleidelijke privatisering.quote:Op donderdag 22 februari 2007 19:23 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Alweer een laatste stap, net als in het octrooien-topic. Mag ik vragen wat je wél als eerste stap richting een vrijer systeem ziet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |