Goede maatregel. Geef de lampen-industrie nog een paar jaar de tijd om tot goede ontwikkelingen te komen (die er eigenlijk al zijn) en verbied het per 2010. Uiteraard willen ze lampen blijven verkopen, dus zullen ze wel meemoeten.quote:Australië verbiedt gloeilamp
De dagen van de klassieke gloeilamp zijn in Australi?eteld. De regering wil in de strijd tegen het broeikaseffect de ruim 125 jaar oude energievreter per 2010 verbieden. Vanaf dan zijn er alleen nog maar spaarlampen te krijgen.
Dat vroeg ik me dus ook af, hoeveel dat scheeltquote:Op dinsdag 20 februari 2007 18:15 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Gloeilampen geven warmte, dus wat ze je extra kosten aan stroom, bespaar je weer aan gas
Behalve in de zomer, dan moet de airco weer extra hard draaien om die 55 watt aan warmte die een 60 wat lampje produceert af te voeren.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 18:15 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Idioot!
Gloeilampen geven warmte, dus wat ze je extra kosten aan stroom, bespaar je weer aan gas
Als je gloeilampen als verwarming wilt gebruiken gaat dat best goed. Praktisch alle energie wordt omgezet in warmte. Dus een gloeilamp van 100 watt is geeft ook ongeveer 99 watt aan warmte.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 18:16 schreef FJD het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me dus ook af, hoeveel dat scheeltDaar moet toch wel iemand onderzoek naar gedaan hebben?
Waarom worden altijd de kleinste en minst belangrijke oorzaken van de milieuvervuiling en dus van het broeikaseffect aangepakt?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 18:20 schreef Ringo het volgende:
Gloeilampen? Auto's!
al lang achterhaald.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 18:22 schreef Catch22- het volgende:
gloeilampen zijn toch beter dan spaarlampen in ruimtes waar het licht niet zo lang brand (ik noem een badkamer, een toilet)
Stroom wordt vaak ook opgewekt met gas, althans in het Nederlandse geval. Maar omdat dit nooit helemaal efficient kan gebeuren heb je voor dezelfde hoeveelheid elektische energie veel meer gas nodig, dan wanneer je gas direct opstookt voor het eindgebruik. Dat is dus sowieso een flinke besparing.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 18:15 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Idioot!
ok.. wist ik niet.quote:
Omdat het niet zo'n heel kleine energieslurper is?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 18:26 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Waarom worden altijd de kleinste en minst belangrijke oorzaken van de milieuvervuiling en dus van het broeikaseffect aangepakt?
Eerst zit iedereen te zeiken op de auto terwijl de auto slechts 8% van de CO2 uitstoot veroorzaakt (doe dan eerst iets aan die overige 92%) en nu gaan ze de gloeilamp verbieden, hoe onnozel kun je zijn![]()
Bron: Newsweek, Jan 29 2007quote:CHANGE BULBS
Lighting gobbles up 20 percent of the world's electricity, or the equivalent of roughly 600,000 tons of coal a day. Forty percent of that powers old-fashioned incandescent light bulbs—a 19th-century technology that wastes most of the power it consumes on unwanted heat.
Compact fluorescent lamps, or CFLs, not only use 75 to 80 percent less electricity than incandescent bulbs to generate the same amount of light, but they also last 10 times longer. Phasing old bulbs out by 2030 would save the output of 650 power plants and avoid the release of 700 million tons of carbon into the atmosphere each year. In recent weeks, Wal-Mart, the world's largest retailer, announced an ambitious plan to sell 100 million bulbs by the end of the year. Each $2 bulb can lead to savings of more than $30 in power and replacement costs down the road. In December, Dutch electronics firm Philips became the first major bulb manufacturer to announce a gradual phaseout of the production of incandescent bulbs. That's great news—of any conservation investment, replacing bulbs produces the quickest and easiest payback
En dan vinden ze niks beters en dan zijn gloeilampen verbodenquote:Op dinsdag 20 februari 2007 18:51 schreef pberends het volgende:
Hopelijk bieden LED-lampen de oplossing. En anders verzinnen ze maar iets anders, ze hebben nog 3 jaar.
Die bedrijven doen alles voor geld, dus de gloeilamp vervangen ook. Soms moeten ze geholpen worden door de overheid, net zoals die graffige Amerikaanse automerken (die nu keer op keer terrein verliezen aan het milieuvriendelijkere Toyota).quote:Op dinsdag 20 februari 2007 19:01 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En dan vinden ze niks beters en dan zijn gloeilampen verboden![]()
Leuk dat overheden ze inspelen op hypes![]()
Dat gaat voor noordelijke streken dus helemaal niet op.quote:CHANGE BULBS
Lighting gobbles up 20 percent of the world's electricity, or the equivalent of roughly 600,000 tons of coal a day. Forty percent of that powers old-fashioned incandescent light bulbs—a 19th-century technology that wastes most of the power it consumes on unwanted heat.
Leuk voor die bedrijven, maar moet de overheid nu alles verbieden wat een beetje extra electriciteit neemt? Gloeilampen verbieden vind ik al radicaal, dus ik verwacht dat er nog heel wat gaat volgen.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 19:02 schreef pberends het volgende:
[..]
Die bedrijven doen alles voor geld, dus de gloeilamp vervangen ook. Soms moeten ze geholpen worden door de overheid, net zoals die graffige Amerikaanse automerken (die nu keer op keer terrein verliezen aan het milieuvriendelijkere Toyota).
Het is niet alsof je je kamer kan verwarmen met gloeilampen ofzo hoorquote:Op dinsdag 20 februari 2007 19:04 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Dat gaat voor noordelijke streken dus helemaal niet op.
Ze doen nog steeds aan gloeilampen omdat ze anders teveel geld verliezen.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 19:02 schreef pberends het volgende:
[..]
Die bedrijven doen alles voor geld, dus de gloeilamp vervangen ook. Soms moeten ze geholpen worden door de overheid, net zoals die graffige Amerikaanse automerken (die nu keer op keer terrein verliezen aan het milieuvriendelijkere Toyota).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |